Hallitus rajoittaa päivähoito-oikeutta

  • Viestiketjun aloittaja Että näin
  • Ensimmäinen viesti
Että näin
Päivähoidossa olevien lasten hoitoaika puolittuu osa-aikaiseksi, jos toinen vanhemmista on kotona hoitamassa sisarusta.

Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) johtama hallitus päätti tänään torstaina valtioneuvoston istunnossa julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2015-2018.

Osana peruspalveluohjelmaa hallitus päätti, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitetaan ensi vuoden elokuun alusta alkaen. Jatkossa päivähoito-oikeus muuttuu osa-aikaiseksi, kun vanhempi on kotona äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella.

Yle Uutisten saamien tietojen mukaan päivähoito-oikeuden rajoitukset saatetaan joutua runnomaan jo osaksi nykyistä päivähoitolakia. Opetusministeriössä pelätään, että varsin erimielisenä edennyt uuden varhaiskasvatuslain valmistelu venyy, eikä lakia välttämättä saada voimaan ensi vuoden alusta. Jotta päivähoito-oikeuden rajaamisen säästövaikutukset saadaan voimaan vuodenvaihteesta alkaen, eduskunta saanee subjektiivisen päivähoito-oikeuden käsittelyynsä jo huhti-toukokuussa.

Päivähoitomaksut nousevat

Päivähoidon asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia, kun indeksitarkistus tulee voimaan tämän vuoden elokuun alusta alkaen.

Korotukset ovat painottumassa suurituloisiin.

Rajaamisen myötä kuntien valtionosuudet vähenevät 7 miljoonan euron verran vuodesta 2015 alkaen. Kunnilta muutos vähentää kustannuksia 23,7 miljoonaa euroa.
 
Olisi kiinnostavaa tietää, paljonko tällä hoitoajan rajauksella kuvitellaan tulevan säästöjä. Nykyiselläänkin erittäin harva pitää isompaa lasta kokopäivähoidossa jos on pienemmän kanssa kotona, joten epäilen että säästöt jäävät minimaalisiksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
lto
Viimeinkin. On tuntunut turhauttavalta olla niiden lasten kokopäiväinen hoitaja, joilla elämässä voisi olla paljon muitakin upeita asioita kuin päiväkoti, joka on vuosi vuodelta muuttunut huonommaksi paikaksi lapsille. Puhun nyt ainakin pääkaupunkiseudun päiväkodeista, joissa oikeasti on paljon kotona olevien lapsia. Vanhemmat eivät oikein edes uskalla enää luottaa itseensä ja hoitaa lapsiaan.

Kun subjektiivista hoito-oikeutta on kehitelty, ei kukaan olisi uskonut, miten valtavasti lasten hoitoon vieminen yleistyy.

Tässä nyt on hyvänä seurauksena se, että lapset voivat saada takaisin oikeutta vanhempiinsa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Että näin;29744696:
Osana peruspalveluohjelmaa hallitus päätti, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitetaan ensi vuoden elokuun alusta alkaen. Jatkossa päivähoito-oikeus muuttuu osa-aikaiseksi, kun vanhempi on kotona äitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla tai kotihoidon tuella.
Entä, jos se kotihoidontuella oleva esimerkiksi opiskelee tai tekee töitä? Eli määrittyykö se hoitoajan rajoitus kotihoidontuen vai tosiasiallisen elämäntilanteen perusteella?
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29744769:
Entä, jos se kotihoidontuella oleva esimerkiksi opiskelee tai tekee töitä? Eli määrittyykö se hoitoajan rajoitus kotihoidontuen vai tosiasiallisen elämäntilanteen perusteella?
Kotihoidon tukeahan ei saa jos lapsi on päivähoidossa.
 
"vieraana"
[QUOTE="vieras.";29744740]Mä taas uskon, että näitä on yllättävänkin paljon ja säästö se pienikin on.[/QUOTE]

Tuttavapiirissä ollut enemmän sääntö kuin poikkeus se että isompi jatkaa päivähoidossa vaikka tulee sisarus taloon. Mun mielestä terveelle äidille pitäisi riittää joku kerhopaikka kerran tai kaksi viikossa eikä niin että lapsi on päiväkodissa ja äiti kotona.
 
"juup"
Mä mietin myös, että entä jos opiskelee kotihoidon tuella? Ja mitä toi osa-aikaisuus tarkoittaa? Meillä lapsi on tällä hetkellä kolme päivää viikossa hoidossa 7-8 h. Olisko se osa-aikaisuus sitten jotain 4h päivä vai mitä? Mä tykkään, että on kotipäivät ja pk-päivät erikseen eikä niin että lapsi ois vaikka joka päivä muutaman tunnin tms.
 
[QUOTE="vieraana";29744781]Kotihoidon tukeahan ei saa jos lapsi on päivähoidossa.[/QUOTE]

Kyllä saa, jos perheen nuorempi lapsi ei ole päivähoidossa. Isompi voi olla.

Esim. itse olen vanhempainvapailla tehnyt koko ajan töitä isomman lapsen ollessa päiväkodissa.
 
"juup"
[QUOTE="vieraana";29744781]Kotihoidon tukeahan ei saa jos lapsi on päivähoidossa.[/QUOTE]

Öö? Saahan siitä kotona hoidettavasta pienemmästä lapsesta. Eihän Tää juttu niitä edes koske, joilla ei ole yhtään lasta kotihoidossa.
 
[QUOTE="juup";29744794]Mä mietin myös, että entä jos opiskelee kotihoidon tuella? Ja mitä toi osa-aikaisuus tarkoittaa? Meillä lapsi on tällä hetkellä kolme päivää viikossa hoidossa 7-8 h. Olisko se osa-aikaisuus sitten jotain 4h päivä vai mitä? Mä tykkään, että on kotipäivät ja pk-päivät erikseen eikä niin että lapsi ois vaikka joka päivä muutaman tunnin tms.[/QUOTE]

Niinpä - olisi kiinnostavaa tietää tosiaan lasketaanko kotihoidontukea taaperosta saava opiskelija "kotona olevaksi vanhemmaksi". Mikäli niin tehdään, niin on kyllä todella, todella huono juttu. (Joskaan en kyllä muutenkaan kannata tuollaista uudistusta.)
 
Sellainen pointti tässä on, että usein niiden lasten vanhemmat, jotka pitävät lapset koko päivän hoidossa ollessaan itse kotona, kuuluvat ns. nollamaksuluokkaan eli eivät maksa hoidosta euroakaan...
Että kuinka suuri se säästö onkaan.

Muoks. olen siis tämän kannalla todellakin. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Toivotaan että tulee koskemaan työttömiäkin.
Miksei sitten samantien työssäkäyvienkin lapsia? Vanhempien on otettava vastuu lapsistaan ja kyllä se vastuu lapsista on tärkeämpi kuin vastuu työstä. Voihan se toinen (paremmin tienaava) vanhempi sitten tehdä vaikka ylitöitä ja huonommin tienaava jää osa-aikaiseksi. Pääasia kuitenkin, etteivät lapset vaan ole päiväkodissa.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29744831:
Mihis ne lapset sitten laitetaan, jos sattuu saamaan töitä? Kovinkaan monessa hoitopaikassa ei onnistu helposti muuttaa osa-aikaista sopimusta kokopäiväiseksi. Pohdinpa vain.
Sihen pitäisi sitten tulla muutos että työpaikan saannin jälkeen on heti mahdollista täyteen päivähoitopäivään.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29744851:
Miksei sitten samantien työssäkäyvienkin lapsia? Vanhempien on otettava vastuu lapsistaan ja kyllä se vastuu lapsista on tärkeämpi kuin vastuu työstä. Voihan se toinen (paremmin tienaava) vanhempi sitten tehdä vaikka ylitöitä ja huonommin tienaava jää osa-aikaiseksi. Pääasia kuitenkin, etteivät lapset vaan ole päiväkodissa.
Aivan älytön kommentti. Tiedät itsekin.
 

Yhteistyössä