Haluatko kysyä jotain 46-vuotiaalta äidiltä jolla on 3kk ja 3pvä ikäinen vauva?

  • Viestiketjun aloittaja Janita.66
  • Ensimmäinen viesti
"hohhoijaa"
[QUOTE="äitiiii";28445681]Ekan sain hiukan alle 18v, eli olin 17v, toisen sain 19v ja kolmannen 21.[/QUOTE]

ja neljäs tuli 25vuotiaana ja pidät häntä iltatähtenä? :D
eikös iltatäthti ole yleensä sellainen, joka saadaan silloin kun viimeisimmästä synnytyksestä alkaa olemaan kymmenisen vuotta ja yli?
Ja hassulta kuulosti tuo, että voi vauvaan keskittyä kun isommat lapset on jo niin isoja... hmmm, vauvan ja kuopuksen ero on kuitenkin vain 4vuotta, joten.... :D

palstaa lukiessa kyllä tulee miettineeksi, että tarttisikohan tuolla kouluissa vähän opettaa perhesuhteista ja muista elmän perusasioista ja keskustella siitä, mikä nykyään on keski-ikä? ei suinkaan 4kymppiset ole keski-iässä...
 
lääkäri
Itse halusin tulla tähän ketjuun korjaamaan taas käsitystä "terveen" lapsen syntymästä. Ap totesti terveen lapsen syntyneen huolimatta hänen iästään. Lapsi on siis ns. somaattisesti terve, ei anomalioita, selkeää syrdroomaa (esim Down tms). Muistakaa kuitenkin, että suuri osa kehitysvammoista ilmenee vasta noin 3v ikäisenä kun lapselta aletaan odotaa edistyneempiä taitoja. Lisäksi on lukuisa määrä vaikeitakin oppimisvaikeuksia, jota ilmenevät vasta kouluiässä. Tämän kaltaisia asioita hoitelen itse työssäni, ja niissä todella näkyy, että iäkkäämpien äitien lapsilla näitä on hyvin huomattavasti enemmän. Ja erityisesti iäkkäämpien äitien poika lapsilla, pojilla yleisesti ottaenkin tätä ongelmaa on paljon enemmän. Toivon tietysti, että ap:n lapsella on kaikki kunnossa ja valoisa tulevaisuus, mutta näistä faktasyistä hieman vierastan hyvin iäkkäänä lisääntymistä.
 
Täällä on vähän joka toisella tapana unohtaa, että ihmiset ovat yksilöitä ja ikä vain numeroita. Jatkuvasti törmää noihin "nuoret äidit sitä" ja "vanhat tätä" yleistyksiin - joskin täytyy myöntää, että välillä hävettää kertoa että itsekin olen vasta vähän päälle parikymppinen kun samassa ketjussa pörrää joku ei-niin-välkky ikätoveri. Ei niin, että itsekään mikään joukon fiksuin olisin, mutta ihan sopivassa elämäntilanteessa itselleni kuitenkin, enkä lainkaan "liian aikaisin liikkeellä". (2. Lapsi ja 4. Hääpäivä tulossa elokuussa).

Minusta on vain hauska todeta, että oma äitini - joka on jo kolmatta vuotta mummi, nyt jo kahdelle (kohta kolmelle) lapsenlapselle - on vm. -65 eli lähes ap:n ikäinen. Ja tämä siis siinä mielessä, että oma äitini hokee jatkuvasti miten onnellinen on ettei tarvitse enää jaksaa pikkulapsiarkea, mutta ap:lle se taas tuntuu sopivan enemmän kuin hyvin :) niin ne päälle nelivitosetkin on erilaisia vaikka ikä numeroina on lähes sama. Juuri tällaisia asioita nähneenä en osaa pelkän iän takia tuomita ketään tietyn tyyppiseksi heti kättelyssä ja toivoisin, että useampikin ihminen miettisi tätä samaa asiaa.

En missään nimessä voi yltää nelikymppisen äidin tieto-taito-tasolle koska en ole elänyt yhtä pitkään, mutta huono äiti en ole vaikka vasta parikymppinen olenkin. Yksi syy siihen on meidän perheen vahvat tukiverkostot. Apua ja neuvoa saan aina jostain kun pyydän, mutta toki mullakin aivot pelaa vaikken tämän vanhempi olekaan. Ja sitä elämän tuomaa viisautta kertyy nimenomaan elämällä, ei odottamalla että se jostain itsekseen ilmaantuu :)

Minusta on tosi hienoa, että ihmiset elää sitä omaa elämää itselle sopivalla tavalla ympäristön aatteista huolimatta. Kovasti vaan tsemppiä ap:lle vauva-arjessa ja tosi ihanaa, että olet saanut vielä oman pienen iltatähden :) olet liian vanha vasta kun sinusta itsestä siltä tuntuu, etkä hetkeäkään aiemmin!
 
[QUOTE="hohhoijaa";28447424]ja neljäs tuli 25vuotiaana ja pidät häntä iltatähtenä? :D
eikös iltatäthti ole yleensä sellainen, joka saadaan silloin kun viimeisimmästä synnytyksestä alkaa olemaan kymmenisen vuotta ja yli?
Ja hassulta kuulosti tuo, että voi vauvaan keskittyä kun isommat lapset on jo niin isoja... hmmm, vauvan ja kuopuksen ero on kuitenkin vain 4vuotta, joten.... :D

palstaa lukiessa kyllä tulee miettineeksi, että tarttisikohan tuolla kouluissa vähän opettaa perhesuhteista ja muista elmän perusasioista ja keskustella siitä, mikä nykyään on keski-ikä? ei suinkaan 4kymppiset ole keski-iässä...[/QUOTE]

Mietin ihan samaa, yleensä olen törmännyt näihin iltatähtiin nimenomaan n. nelikymppisistä äideistä puhuttaessa :D en kyllä tiedä mikä siinä on "virallisena rajana", mutta alle kolmikymppiseltä en osaa kyllä iltatähteä odottaa.. Ihan normi sisarusten ikäeroa vielä 4 vuotta..
 
eiei
No nämä on kato näitä 36-vuotiaita bileäitejä, jotka haluaa helposti saada tyrkätyksi ne omat lapset sinne mummolle hoitoon kun on tarvetta, eikä omalla äidillä saa enää olla omaa perhe-elämää halutessaan vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Kiva että tiedät millaista elämää minä vietän :)

Mutta jos ihan totta puhutaan niiin käyn bilettämässä kerran vuodessa, ja sinun harmiksesi en silloin pyydä äidiltäni hoitoapua!
Äitini on kyllä lapsia välillä hoitanut mutta silloin olen ollut esim. koulutuksessa. Tosin meidän lapsethan on jo koululaisia niin ihan hirveästi eivät enää hoitajaa tarvitse.
 
"hih"
Janita66 on oikeasti se 18 v tyttönen joka provoilee palstalla. :D Sori, et osaa esittää aikuista niin ettei sun teiniys paistais läpi. Hankipa nyt se elämä ja lopeta provoilu.
 
Tsemiä myös sinne päin äiti + 40veelle. :)

Totta höpiset kyllä noista teineistä, meilläkin tullut huomattua tytöstä noita piirteitä... :D mutta nyt on alkanut jo aikuistumaan.

Se onkin hassua että miksi nuoret aikuiset kuvittelee noin, eikö ne tajua että kun 40-49vuotiaalla tulee vielä yleensä kuukautiset, niin on normaalisti mahdollisuus myöskin lisääntyä. Ei kai biologisuus pistä mummo-ikäisiä lisääntymään kuitenkaan? Joku voi hyvin olla mummokin 40v+ iässä, eikä yhtään paha juttu, mutta vaikka olisi mummo on hänen ikäisellään oikeus kuitenkin vielä omiakin lapsia hankkia jos keho päättää niin..
Todella hienosti sanottu! Tsemppiä sinne ja kaikkea hyvää muutenkin :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;28447507:
Itse halusin tulla tähän ketjuun korjaamaan taas käsitystä "terveen" lapsen syntymästä. Ap totesti terveen lapsen syntyneen huolimatta hänen iästään. Lapsi on siis ns. somaattisesti terve, ei anomalioita, selkeää syrdroomaa (esim Down tms). Muistakaa kuitenkin, että suuri osa kehitysvammoista ilmenee vasta noin 3v ikäisenä kun lapselta aletaan odotaa edistyneempiä taitoja. Lisäksi on lukuisa määrä vaikeitakin oppimisvaikeuksia, jota ilmenevät vasta kouluiässä. Tämän kaltaisia asioita hoitelen itse työssäni, ja niissä todella näkyy, että iäkkäämpien äitien lapsilla näitä on hyvin huomattavasti enemmän. Ja erityisesti iäkkäämpien äitien poika lapsilla, pojilla yleisesti ottaenkin tätä ongelmaa on paljon enemmän. Toivon tietysti, että ap:n lapsella on kaikki kunnossa ja valoisa tulevaisuus, mutta näistä faktasyistä hieman vierastan hyvin iäkkäänä lisääntymistä.
Eikö "lääkäri" tiedä, että poikalapsi on yhdyssana? :D
 
"Satu"
[QUOTE="hih";28447690]Janita66 on oikeasti se 18 v tyttönen joka provoilee palstalla. :D Sori, et osaa esittää aikuista niin ettei sun teiniys paistais läpi. Hankipa nyt se elämä ja lopeta provoilu.[/QUOTE]

Hyvä, joku muukin hoksasi saman asian. Kyselin jo tuolla vähän aiemmin, että millä muilla nimimerkeillä ap. on palstaillut... :p
 
42-vuotias äiti
No monethan puhuu että kun 50v täytetään niin ollaan elämän puolivälissä. Sitä minä pidän siis keski-ikänä. :)
Aika harva elää tuolla periaatteella sitten elämänsä loppuun asti :D
Musta on ihan ok, jos haluaa tehdä vanhana lapsia, itse en tekisi, mutta eihän minun tarvitsekaan. Olen 42v ja lapseni ovat jo teinejä. Mutta touhussasi on säälittävää tuo, että kyselet mielipiteitä ja kommentteja, ja tyrmäät kuitenkin kaikki negatiiviset mielipiteet. Mikset vain voi myöntää, että olet keski-ikäinen, vauvan äidiksi vanha, mutta itsellesi se on ok? Vaiko eikö se olekaan ok, onko vauva joku ikäkriisin paikkaaja tyyliin "en ole vielä vanha, minullahan on vauva".. näihinkin törmää. Jotenkin sinusta vain saa hyvin epämiellyttävän ja epäaidon kuvan.
Eipä mulla sitten muuta :)
 
Janita.66
[QUOTE="hohhoijaa";28447424]ja neljäs tuli 25vuotiaana ja pidät häntä iltatähtenä? :D
eikös iltatäthti ole yleensä sellainen, joka saadaan silloin kun viimeisimmästä synnytyksestä alkaa olemaan kymmenisen vuotta ja yli?
Ja hassulta kuulosti tuo, että voi vauvaan keskittyä kun isommat lapset on jo niin isoja... hmmm, vauvan ja kuopuksen ero on kuitenkin vain 4vuotta, joten.... :D

palstaa lukiessa kyllä tulee miettineeksi, että tarttisikohan tuolla kouluissa vähän opettaa perhesuhteista ja muista elmän perusasioista ja keskustella siitä, mikä nykyään on keski-ikä? ei suinkaan 4kymppiset ole keski-iässä...[/QUOTE]

Eivät minustakaan ole keski-iässä, siksi tuolla aikaisemmin niin sanoinkin. :) Nykypäivänä kun on tuo eliniän odote paljon pidempi mitä se on aikaisemmin ollut.
 
Janita.66
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri;28447507:
Itse halusin tulla tähän ketjuun korjaamaan taas käsitystä "terveen" lapsen syntymästä. Ap totesti terveen lapsen syntyneen huolimatta hänen iästään. Lapsi on siis ns. somaattisesti terve, ei anomalioita, selkeää syrdroomaa (esim Down tms). Muistakaa kuitenkin, että suuri osa kehitysvammoista ilmenee vasta noin 3v ikäisenä kun lapselta aletaan odotaa edistyneempiä taitoja. Lisäksi on lukuisa määrä vaikeitakin oppimisvaikeuksia, jota ilmenevät vasta kouluiässä. Tämän kaltaisia asioita hoitelen itse työssäni, ja niissä todella näkyy, että iäkkäämpien äitien lapsilla näitä on hyvin huomattavasti enemmän. Ja erityisesti iäkkäämpien äitien poika lapsilla, pojilla yleisesti ottaenkin tätä ongelmaa on paljon enemmän. Toivon tietysti, että ap:n lapsella on kaikki kunnossa ja valoisa tulevaisuus, mutta näistä faktasyistä hieman vierastan hyvin iäkkäänä lisääntymistä.
Kiitos!

Todellakin toivon, että meidän lapsi saisi kasvaa terveenä ja pysyä terveenä. Ei ilmenisi sen 3-vuoden jälkeen mitään kehityshäiriöitä tms. Ihan asiaa kuitenkin puhut lääkärinä, käytiin me näitä asioita sillon läpi ihan kasvotustenkin lääkärin vastaanotolla minun odotusaikana. Lähdin kuitenkin tähän raskauteen mukaan oikein perustein eli tiedostin että tälläistä voi olla tulossa ja se täytyy ottaa sitten nöyrästi vaan vastaan ja yritä parhaimman mukaan pärjätä sen kehitysvammankin kanssa jos aikanaan sellaista ilmenee. Toivottavasti ei...
 
Janita.66
Täällä on vähän joka toisella tapana unohtaa, että ihmiset ovat yksilöitä ja ikä vain numeroita. Jatkuvasti törmää noihin "nuoret äidit sitä" ja "vanhat tätä" yleistyksiin - joskin täytyy myöntää, että välillä hävettää kertoa että itsekin olen vasta vähän päälle parikymppinen kun samassa ketjussa pörrää joku ei-niin-välkky ikätoveri. Ei niin, että itsekään mikään joukon fiksuin olisin, mutta ihan sopivassa elämäntilanteessa itselleni kuitenkin, enkä lainkaan "liian aikaisin liikkeellä". (2. Lapsi ja 4. Hääpäivä tulossa elokuussa).

Minusta on vain hauska todeta, että oma äitini - joka on jo kolmatta vuotta mummi, nyt jo kahdelle (kohta kolmelle) lapsenlapselle - on vm. -65 eli lähes ap:n ikäinen. Ja tämä siis siinä mielessä, että oma äitini hokee jatkuvasti miten onnellinen on ettei tarvitse enää jaksaa pikkulapsiarkea, mutta ap:lle se taas tuntuu sopivan enemmän kuin hyvin :) niin ne päälle nelivitosetkin on erilaisia vaikka ikä numeroina on lähes sama. Juuri tällaisia asioita nähneenä en osaa pelkän iän takia tuomita ketään tietyn tyyppiseksi heti kättelyssä ja toivoisin, että useampikin ihminen miettisi tätä samaa asiaa.

En missään nimessä voi yltää nelikymppisen äidin tieto-taito-tasolle koska en ole elänyt yhtä pitkään, mutta huono äiti en ole vaikka vasta parikymppinen olenkin. Yksi syy siihen on meidän perheen vahvat tukiverkostot. Apua ja neuvoa saan aina jostain kun pyydän, mutta toki mullakin aivot pelaa vaikken tämän vanhempi olekaan. Ja sitä elämän tuomaa viisautta kertyy nimenomaan elämällä, ei odottamalla että se jostain itsekseen ilmaantuu :)

Minusta on tosi hienoa, että ihmiset elää sitä omaa elämää itselle sopivalla tavalla ympäristön aatteista huolimatta. Kovasti vaan tsemppiä ap:lle vauva-arjessa ja tosi ihanaa, että olet saanut vielä oman pienen iltatähden :) olet liian vanha vasta kun sinusta itsestä siltä tuntuu, etkä hetkeäkään aiemmin!
Niin se vaihtelee, toiset haluaa vielä 40-50vuotiaana pyöräyttää vauvan kun toiset ei haaveile siitä enää yhtään. :)

Fiksuja parikymppisiä voi olla ja uskon siihen, kun katson tuota omaa tytärtä hän joitakin vuosia sinua vaan nuorempi.. näkee tekstistäsi että varmasti oikein hyvä äiti olet!
 
Janita.66
Kiva että tiedät millaista elämää minä vietän :)

Mutta jos ihan totta puhutaan niiin käyn bilettämässä kerran vuodessa, ja sinun harmiksesi en silloin pyydä äidiltäni hoitoapua!
Äitini on kyllä lapsia välillä hoitanut mutta silloin olen ollut esim. koulutuksessa. Tosin meidän lapsethan on jo koululaisia niin ihan hirveästi eivät enää hoitajaa tarvitse.
Miten kehtaat todeta sitten että minun kuuluisi vaan odotella lapsenlapsia ja hoitaa niitä?
 
Janita.66
Kiva että tiedät millaista elämää minä vietän :)

Mutta jos ihan totta puhutaan niiin käyn bilettämässä kerran vuodessa, ja sinun harmiksesi en silloin pyydä äidiltäni hoitoapua!
Äitini on kyllä lapsia välillä hoitanut mutta silloin olen ollut esim. koulutuksessa. Tosin meidän lapsethan on jo koululaisia niin ihan hirveästi eivät enää hoitajaa tarvitse.
Lisätäkseni sinulle vielä sen verran.

Jos tulet mulle sanomaan näin että " Kiva että tiedät millaista elämää minä vietän :) "

Niin älä oleta muuta, kun itse huutelet sieltä miten muiden tulisi missäkin iässä toimia ja haukut mummoäidiksi mikä on todella törkeää.

Sitä saa mitä tilaa. Toivon ettei sinunlaisesi olisi saanut lapsia ikinä, sillä sinä et niitä ansaitse! hyi miten hirveä ihminen.
 
Janita.66
[QUOTE="hih";28447690]Janita66 on oikeasti se 18 v tyttönen joka provoilee palstalla. :D Sori, et osaa esittää aikuista niin ettei sun teiniys paistais läpi. Hankipa nyt se elämä ja lopeta provoilu.[/QUOTE]

Taas joitakin älynvitsauksen sankareita?
 
"vieras"
Kiitos!

Todellakin toivon, että meidän lapsi saisi kasvaa terveenä ja pysyä terveenä. Ei ilmenisi sen 3-vuoden jälkeen mitään kehityshäiriöitä tms. Ihan asiaa kuitenkin puhut lääkärinä, käytiin me näitä asioita sillon läpi ihan kasvotustenkin lääkärin vastaanotolla minun odotusaikana. Lähdin kuitenkin tähän raskauteen mukaan oikein perustein eli tiedostin että tälläistä voi olla tulossa ja se täytyy ottaa sitten nöyrästi vaan vastaan ja yritä parhaimman mukaan pärjätä sen kehitysvammankin kanssa jos aikanaan sellaista ilmenee. Toivottavasti ei...
"sen 3-vuoden jälkeen", noinko puhuu 3 vuoden ikäisen lapsen äiti?

Jep. Mä menin lankaan. Luulin todella, että Janita on syntynyt 1966, mutta taitaa todellakin olla niin, että on se 18 v., jota on kiusattu koulussa ja sen vuoksi hän provoilee täällä. Tekstisi ei ole 46-vuotiaan naisen tekstiä. Terveisin 50+ vuotias.
 
Janita.66
[QUOTE="Satu";28448249]Hyvä, joku muukin hoksasi saman asian. Kyselin jo tuolla vähän aiemmin, että millä muilla nimimerkeillä ap. on palstaillut... :p[/QUOTE]

Mikäs ihme Satu-täti se sinäkin olet... :D suomipillua satu? vastasin kyllä siihen, että tällä nimimerkillä tänne palstalle olen joskus kirjotellut. :)
 
Mietin ihan samaa, yleensä olen törmännyt näihin iltatähtiin nimenomaan n. nelikymppisistä äideistä puhuttaessa :D en kyllä tiedä mikä siinä on "virallisena rajana", mutta alle kolmikymppiseltä en osaa kyllä iltatähteä odottaa.. Ihan normi sisarusten ikäeroa vielä 4 vuotta..
Mä täytän kesällä 34 ja likka joulukuus 10. Jos ny saisin vauvan, niin en mä häntä iltatähtenä pitääsi. Mun mielestä iltatähti saadaan 40+ iäs.
 
Janita.66
Alkuperäinen kirjoittaja 42-vuotias äiti;28448501:
Aika harva elää tuolla periaatteella sitten elämänsä loppuun asti :D
Musta on ihan ok, jos haluaa tehdä vanhana lapsia, itse en tekisi, mutta eihän minun tarvitsekaan. Olen 42v ja lapseni ovat jo teinejä. Mutta touhussasi on säälittävää tuo, että kyselet mielipiteitä ja kommentteja, ja tyrmäät kuitenkin kaikki negatiiviset mielipiteet. Mikset vain voi myöntää, että olet keski-ikäinen, vauvan äidiksi vanha, mutta itsellesi se on ok? Vaiko eikö se olekaan ok, onko vauva joku ikäkriisin paikkaaja tyyliin "en ole vielä vanha, minullahan on vauva".. näihinkin törmää. Jotenkin sinusta vain saa hyvin epämiellyttävän ja epäaidon kuvan.
Eipä mulla sitten muuta :)
No tuota noin....

Pahoitteluni siitä jos olen jollekin antanut itsestäni hyvin epämielyttävän ja epäaidon kuvan. Se ei ole ollut tarkoitus.

Tässähän alotuksessa en kysy MIELIPITEITÄ tai muitakaan kommentteja tähän asiaan, vaan annoin mahdollisuuden teille muille ihmisille kysyä minun ikäiseltä vauvan äidiltä halutessaan jotain kun olen siinä mielessä varmaan aika ainutlaatuinen tapaus koska ei meitäkään ole hyvin monta ja internet on oiva väline siihen, että täällä uskaltaa kysyä ja vielä kun on tehty itse tälläinen aloite, ei kukaan varmasti menisi kadulla vaan vieraalle minun ikäisen näköiselle naiselle jolla on vauva sylissä kysymään onko oma vai lapsenlapsi jos ei häntä tunne.,

Negatiiviset mielipiteet tässä ketjussa ovat olleet esimerkiksi minun haukkumista mummoäidiksi. Pitäisikö sinun mielestä minun sulattaa sitten vaan sellaiset rumat kommentit?

Kuten tuolla aikaisemminkin jo joku totesi, että minä en ole keski-ikäinen. Tämän voin myöntää sinulle 3 vuoden ja rapiat päälle kuluttua kun olen oikeasti täyttänyt sen 50v.

Vauvan äidiksi en todellakaan vanha, kun pystyin sen omin avuin saamaan ja jaksan oikein hyvin hoitaa. Toteaisin kyllä itse, jos kokisin olevani liian vanha tähän hommaan hoitamaan pientä.

Eli ei se voi olla ok, kun kyse on minun omista tuntemuksistani. Ikäkriisiä en enää pode, podin joskus 30v täytettyäni... 40-vuotiaana astui elämään rauha ja tasapaino. Mistä ei aikaisemmin varsinaisesti tiennyt.
 
Janita.66
[QUOTE="vieras";28449077]"sen 3-vuoden jälkeen", noinko puhuu 3 vuoden ikäisen lapsen äiti?

Jep. Mä menin lankaan. Luulin todella, että Janita on syntynyt 1966, mutta taitaa todellakin olla niin, että on se 18 v., jota on kiusattu koulussa ja sen vuoksi hän provoilee täällä. Tekstisi ei ole 46-vuotiaan naisen tekstiä. Terveisin 50+ vuotias.[/QUOTE]

Millaista on sitten 46-vuotiaan äidin teksti? Kirjoitusvirheetöntä? Taisi se lääkärikin tuolla kirjottamassa tekstissään tehdä virheen... ei sen puoleen siis.
 
Janita.66
Mä täytän kesällä 34 ja likka joulukuus 10. Jos ny saisin vauvan, niin en mä häntä iltatähtenä pitääsi. Mun mielestä iltatähti saadaan 40+ iäs.
Voisihan se periaatteessa olla ns. sinun iltatähtesi, koska esikoisesi on kuitenkin jo 14-vuotias ja nyt jos saisit toisen lapsen niin tulisihan heille aika suuri ikäero ja jos tämä 34-vuotiaana saatu lapsi jäisi viimeiseksi lapseksesi niin voisihan sitä ns. sinun iltatähtenä pitää.

Itse en vaan pidä oikein koko iltatähti nimityksestä, koska tulee mieleen että olisi vanhemmalla iällä hankittu vielä joku lellikkilapsi siihen perheeseen. Meidän lapsesta ei tule lellikkiä ja molemmat lapset tulee aina olemaan samalla viivalla ja heitä tullaan kohtelemaan samoin tavoin, ei ole mitään merkitystä sillä minkä ikäisenä minä olen heidät saanut.
 

Yhteistyössä