Haluatko kysyä jotain äidiltä, jonka lapset eivät osaa suomea?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
AP.
Lapsen todellisen kielitajun kehittymisen kannalta ja myös hänen tunne-elämänsä käsittelyn kannalta on tosi tärkeää, että vanhempi osaa kutakuinkin täydellisesti sitä kieltä mitä puhuu lapselle. Tämän vuoksi suositellaan että kaksikielisessä perheessä kumpikin vanhempi puhuu lapselle omaa äidinkieltään, joka on myös hänen oma tunnekielensä.

Mutta teidän kohdalla tietysti on maito jo ns. kaatunut, joten ei voi kuin toivoa että lapsesi jotenkin pärjäävät. Ilman että heistä tulee omituisia ja tunnevammaisia.
Tiedän kyllä, että suositellaan lapselle puhuttavaksi tuota äidinkieltä, ja niin ajattelinkin tekevän esikoista odotettaessani. Hänen ollessaan ihan vauva puhuinkin suomea, mutta se tuntui niin luonnottomalta, että aika pikaisesti vaihdoin englantiin. Se on tuntunut alusta asti helpommalta ja luonnollisemmalta. Vaikka tunnekieli usein ensisijaisesti onkin äidinkieli, itse miellän tunnekiellekseni englannin. Ja kyllä, lapseni varmasti pärjäävät eikä heistä tule omituisia eikä tunnevammaisia :)
 
  • Tykkää
Reactions: endis
Ap.
Täh? Minä olen myös suomalainen, asun suomessa ja olen kasvanut suomalaisessa perheessä, ja tarkoitukseni on puhua ainakin kolmea kieltä pian syntyvälle lapselleni. Lapset oppivat kieliä todella nopeasti ja vaivattomasti, ja olen aina harmitellut sitä, että omat vanhempani eivät koskaan puhuneet minulle mitään muuta kieltä kuin suomea, vaikka itse puhuvatkin viittä kieltä sujuvasti. Veljeni tarhaikäiset lapset puhuvat nyt suomea ja englantia sujuvasti, auttavasti myös saksaa ja espanjaa, ja heillä koulussa ensimmäinen vieras kieli tulee olemaan kiina.
Miksi ihmeessä kukaan jättäisi opettamatta lapsilleen kieliä, jos niitä itse osaa? Mitä muita hyödyllisiä taitoja vanhemmat tarkoituksella jättävät opettamatta lapsilleen?
Hassua, siinä missä toiset käskevät vanhemman puhua vain ja ainoastaan omaa äidinkieltä lapselle, toiset taas kannustavat opettamaan niin monia kieliä kuin mahdollista :D Tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
 
Hassua, siinä missä toiset käskevät vanhemman puhua vain ja ainoastaan omaa äidinkieltä lapselle, toiset taas kannustavat opettamaan niin monia kieliä kuin mahdollista :D Tiedä sitten mitä pitäisi tehdä.
Tee niin kuin sydän oikeaksi sanoo. Tutkimusten mukaan lapselle pitäisi puhua omaa äidinkieltä, mutta sinun kohdallasi se on jo myöhäistä. Siksi toisekseen, tutkimukset eivät välttämättä pidä jokaisen kohdalla paikkaansa. Ilmeisesti heidän isänsä puhuu englantia myös?
 
Ap.
Tee niin kuin sydän oikeaksi sanoo. Tutkimusten mukaan lapselle pitäisi puhua omaa äidinkieltä, mutta sinun kohdallasi se on jo myöhäistä. Siksi toisekseen, tutkimukset eivät välttämättä pidä jokaisen kohdalla paikkaansa. Ilmeisesti heidän isänsä puhuu englantia myös?
Joo, isä puhuu englantia kanssa. Kyllä minusta meille on ollut ihan oikein pelkästään tämä englanti. Koulusta monesti sanoneet nuoremman kohdalla, että on todella kielellisesti lahjakas, joten en usko että kovin metsään on menty :)
 
  • Tykkää
Reactions: endis
Joo, isä puhuu englantia kanssa. Kyllä minusta meille on ollut ihan oikein pelkästään tämä englanti. Koulusta monesti sanoneet nuoremman kohdalla, että on todella kielellisesti lahjakas, joten en usko että kovin metsään on menty :)
Ette varmasti. Ihan fiksu valinta. Espanja varmasti on sielläpäin tarpeen, ellet sitten jossain tosi pohoisessa asustele.
 
vierailija
Muistan, kun muutama vuosi takaperin jossain kaksikielisyysketjussa joku äiti sai aimo annoksen paskaa niskaan, kun erehtyi sanomaan ettei opeta lapsilleen lainkaan suomea. Iät voisivat täsmätä sun lasten ikiin? Hänellä oli molemmilla lapsilla hyvin perinteikkäät amerikkalaiset nimet ja molemmat lapset olivat tyttöjä jos oikein muistan.
 
AP.
Muistan, kun muutama vuosi takaperin jossain kaksikielisyysketjussa joku äiti sai aimo annoksen paskaa niskaan, kun erehtyi sanomaan ettei opeta lapsilleen lainkaan suomea. Iät voisivat täsmätä sun lasten ikiin? Hänellä oli molemmilla lapsilla hyvin perinteikkäät amerikkalaiset nimet ja molemmat lapset olivat tyttöjä jos oikein muistan.
Tuollaista ketjua en muista, mutta voi hyvinkin olla :D Lapset ovat tosiaan tyttöjä molemmat ja suositut amerikkalaiset nimet heillä molemmilla.
 
vierailija
No haluan kysyä tottakai, kun kerran oikein tilaisuus eteen sattui. Minua erityisesti kiinnostaa, että ejakuloitko ja toisaalta myös se miten sinä teet lattulaatikon, eli käytätkö kermaa vai kermamaitoa?
 
vierailija
Minä asun Australiassa ja olen aina puhunut lapsilleni suomea. En ole edes koskaan ajatellut että puhuisin heille englantia.
Lapseni ovat jo yli 20-vuotiaita, eikä siitä suomesta ole koskaan heille haittaa ollut. Tyttäreni osaa myös englannin ja suomen lisäksi japania ja saksaa. Japania hän on opiskellut 4-vuotiaasta lähtien ja lukee sitä edelleen yliopistossa. Minusta kielet ovat rikkaus ja haluan puhua lapsilleni omaa äidinkieltäni.
 
vierailija3623
Minä asun Australiassa ja olen aina puhunut lapsilleni suomea. En ole edes koskaan ajatellut että puhuisin heille englantia.
Lapseni ovat jo yli 20-vuotiaita, eikä siitä suomesta ole koskaan heille haittaa ollut. Tyttäreni osaa myös englannin ja suomen lisäksi japania ja saksaa. Japania hän on opiskellut 4-vuotiaasta lähtien ja lukee sitä edelleen yliopistossa. Minusta kielet ovat rikkaus ja haluan puhua lapsilleni omaa äidinkieltäni.
Lisäksi mitä enemmän kieliä oppii lapsena, sitä helpompi on oppia muita vieraita kieliä aikuisena.

Typeryyttä jos ei opeta lapsilleen omaa äidinkieltään.
 

Yhteistyössä