Hampaiden pesu ei tahdo onnistua!

Meidän villimies esikoispoikamme (nyt jo 4v) antoi aina kiltisti pestä hampaansa vauvaikäisestä lähtien, mutta muutoin rauhallisempi tyttömme, 1,5-vuotias, ei siedä sitä lainkaan! Joudumme väkisin tunkemaan harjaa suuhun, kahden aikuisen voimin usein, lapsi vastustelee ja huutaa minkä jaksaa! Eikä pesutuloksestakaan voi mennä takuuseen. :(
Yritämme toki ensin kiltimmin ja koetamme puhua tyttöä avaamaan suunsa ja antamaan harjata hampaat, mutta ei onnistu!
Mikä neuvoksi? Millä saamme hampaiden pesun onnistumaan? :eek:
 
Uskon, ettei lapsi anna pestä hampaitaan, jos kokemus siitä on tappelua, voiman käyttöä jne. Oisko lapsella joku erityinen kiinnostuksen kohde kirja, lelu tai vaikkapa äidin koru, jota voisi katsella sillä aikaa, kun peset ne hampaat. Meillä toimii, kun antaa käteen jotain super kiinnostavaa, sitten annan lopuksi lapsen itse harjata, ja pesen samalla omani, jotta näkee myös mallia. Varmaan teillä on mennyt pesu jo siihen pisteeseen, että lapsi inhoaa koko touhua. Auttaisko jos esikoinen tulis aina samaan aikaan pesulle ja olisitte koko perhe pesemässä hampaita, luulis että tyttökin innostuisi asiasta.. Tsemppiä!
 
Piimä
:eek: Väkisin molempien vanhempien voimalla?? Meillä kyllä on annettu hammasharja omaan käteen esikoiselle ja saatu sillälailla opetettua harjaukseen. Välillä saadaan auttaa, mutta ei me väkisin ruveta hampaita pesemään. Pienempi 10kk järsii itte harjaansa ja tekee sitä niin kauan että kaikki 4 pitkällä olevaa hammasta on läpikäyty.
 
Piimä
Menkää kauppaan ja antaa hänen itse valita hammasharjansa + tahnansa. Nyt rauhoitatte tilanteen ja annatte sen tutustua itsekseen siihen touhuun. Tahnan tietysti te laitatte harjaan.
 
meillä onnistuu hampaan pesu kun annoin tytölle oman harjan ja minulla toinen harja,hää harjaa omalla harjalla hampaat,ja minä sitten toisella.nyt jo suostuu siihen että äiti pesee takahampaat,ja hää muut,tosin pesen siinä sitten etuhampaatkin kun nakottaa suu auki :D
meilläkin jossain vaiheessa oli aikamoista tappelua tuo hampaan pesu,ei antanut tulla lähellekkään toisen harjan kanssa,en sitten väkisin käyny pesemään.kuitenkin saatto ihan kunnon tovin lutruta sen harjan kanssa.
 
Meillä tyttö on alkanut nyt suostumaan paremmin harjaukseen, kun ostin hälle sellasen korokkeen vessaan.. hän seisoo siinä korokkeella lavuaariin päin ja lotraa samalla vedellä, kun minä pesen hampaat häneltä. Hän saa sitten pestä itse hampaat kun minä olen ensin ne hältä pessyt :) Sylissä kun yritin pestä hampaat niin huuto oli välillä aikamoista ja rimpuilu myös.. nyt onneksi onnistuu paremmin.. kiitos tuon korokkeen :)
 
Ei se harjaaminen ilman huutoja kaikilla onnistu. Eikä siinä auta mitkään temput. Meillä opettelu aloitettiin 10 kk iässä ja eka hammas tuli päälle 11 kk. Ja 1 v. 5 kk siirryttiin väkisin pesemiseen. Kaikki konstit kokeiltiin: pidettiin taukoa, annettiin harja omaan käteen, annettiin pojan harjata äidin/isän hampaita samalla, sähköhammasharjaa kokeiltiin, katsottiin kirjaa tai piirrettyjä jne. Ainoa, mistä on ollut apua, on palkitseminen: saa tarran laittaa jääkaapin oveen kun pesu sujuu reippaasti. Ja ikää nyt 2 v. 3 kk. Kohta vuosi siis pakkoharjausta takana. Välillä sujuu ihan hyvin, välillä laittaa edelleen hanttiin. Tosin mulla/miehellä riittää vielä voimat yksinkin pestä pojan hampaat. Hammaslääkörin mukaan tärkeintä on saada hampaat kunnolla pestyä ja vaikka väkisin.

Tsemppiä teille!!
 
Meillä myös käytössä tuo sähköhammasharja, lastenmallinen, ja sillä harjaus on onnistunut erinomaisesti, aina harjan nähdessään hinkuaa hampaiden pesua. Normiharjalla harjaus oli kanssa ihan riehumista, mutta kun vaihdettiin tuohon sähköiseen, ei mitään ongelmia ole enää ollut;-) Eikä se kyllä mitään ikeniä riko :LOL:
 
Kuulostaa aivan kamalalta että kahden aikuisen voimin noin pieneltä pestään hampaat. Niinkuin joku sanoikin niin teillä lapsi varmasti inhoaa jo yli kaiken koko tapahtumaa. Pitäisin ensin kunnon tauon siitä ja sitten ihan pikkuhiljaa sitä harjailua uudestaan.

Meillä annetaan hampaidenpesun jälkeen aina xylitolpastilli ja se kyllä toimii. "Sitten saat pastillin kun hampaat on pesty". Ja poikkeuksetta aikuinen ne hampaat pesee ensin,koska eihän tuollainen alle kaksivuotias itse niitä saa kunnolla pestyä. Sen jälkeen saa hammasharjalla itse pestä jos haluaa, yleensä ei koska tulee niin kiire saada se pasilli :D

Hauska hammasharja saattaa myös auttaa, sellainen millä on imukuppijalat on aina hauskaa katseltavaa ainakin esikon mielestä (nyt jo 1v10kk).

Väkisin en pesisi,koska en näe miten sillä tavalla lapsi koskaan oppisi pitämään hampaidenpesusta.
 
vasy
meilla oli vaihe kun tytto yht akkia kieltayty hampaiden pesusta ja pidettiin sitten pieni tauko (ei ne hampaat viikossa parissa matane suuhun) ja sitten mentiin suurella mekkalalla pesemaan miehen kanssa omat hampaamme, naurettiin ja hassuteltiin eika otettu neitia mukaan kun se oli vain hammaspesu kerholaisten juttu. kummasti alkoi homma taas kiinnostaa etenkin kun saa itse harjata. siina sivussa ma harjaan toisella harjalla etta tulee puhdasta. kannattaa ehka vaihtaa tahnaa kanssa, meilla nuorempi inhoaa banaanin makuista josta vanhempi tykkaa.
 

Yhteistyössä