Hankinnat kaksosia varten (vaatteiden määrä?)

Hei! Haluaisin saada hieman vinkkejä minkälaisia ja kuinka paljon vaatteita kannattaa hankkia etukäteen kaksosia varten? Meillä kaksoset tulevat syntymään ennen laskettua aikaa, pienikokoisina, luultavasti helmi-maaliskuussa. Kannattaako hankkia toppavaatteita vai pärjääkö esim. joillakin fleecevaatteilla ja mitkä vaatteet ovat kätevimpiä? Otan mielelläni myös vinkkejä vastaan muista hankinnoista, joita ilman ette ole pärjänneet kaksosten synnyttyä :)

Kaikki sanoo, että vaatteita ei kannata hankkia liikaa... Miten sitä sitten arvioi mikä on liikaa vai ei, kun ei ole aikaisempaa kokemusta... :)
 
sanosinko kutakin kokoa 4-5 settiä per ipana riittää alkuun. saanette sitten myös lahjoja... ja ostat sit lisää jos tarvii. meillä synty keskoskaksikko huhtikuussa, joten ei toppapukuja tarvittu. jos kovin pieniä ovat, menee kuitenkin aikaa ennen kun pääsette kotiin ja ulos, joten jotkut vanu/fleecepuvut vois olla hyvät. mahdollisimman väljiä malleja suosisin. ja haalareita, potkareita ja kietasubodeja. pienten turaaminen housuihin, paitoihin ja sukkiin on hankalaa etenkin kun sen tekee x2 =)

Onnea tulevaan, kertoilen mielelläni lisääkin, kysy vaan. Saako kysyä miks vauvat jo uhkaa syntyä ja miten aikaseen?
 
Mahdollisimman helppoa ja nopeaa pukea :) Eli kietaisubodyja ja puolipotkareita, mä en nimittäin ainakaan jaksanut/ehtinyt sukkia tuplille pukea ennen kuin sitten lähtivät kävelemään ym. Kun koko ajan vaippoja vaihtaa ja puklusia vaatteita pistää pyykkiiin, niin mitä helpompi pukea sitä näppärämmin se käy.
Vaikka tuplat syntyiskin pikkuruisina niin kasvuvauhti on sitten huimaa varsinkin ekat kuukaudet, eli älä suotta varaa liikaa ihan pienten vaatetta! Ja jos tuplat tosi pienenä syntyy niin ulkoilemaan ei heti pääse, joten varmasti äitiyspakkauksen toppiksella pärjää jos paketit otat. Mä ainakin laitoin (kesäkuussa syntyneet) naperot ekana talvena äitiyspakkauksen talvihaalareihin ja taitoin hihat, ei se niin pientä haittaa vaikka olis vähän reilunkokoinen.
Onnea vaan jo etukäteen tuplista :) Ihanaa!

Ai niin, mun mielestä hyvät sitterit oli kannattava satsaus. Meillä oli baby björnin 1-2-3 sitterit ja käyttöaste oli korkea. Vauvat tykkäs niistä tosi paljon ja niissä sai myös syötettyä pullomaidot kun usein nälkä iski yhtä aikaa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Moi! Ja onnea etukäteen tuplista! :)
Mun kaksostytöt synty viime tammikuussa rv38+4. Olivat ihan hyvän kokosia 2850g ja 2970g.
Toppapuvut mulla oli molemmille, mutta jos sun vauvat syntyy kevättalvella ja vielä keskosina, niin en ostais toppapukuja. Fleecet/vanut luultavasti riittää hyvin :)
Vaatetta ei kannata liikaa olla! Mulla oli ihan liikaa 50cm vaatetta ja ne jäivät pieneksi ekan kk:n jälkeen. Pieni vauva ei edes juuri likaa vaatteitaan, paitsi jos on kovin puklailevaa sorttia.
Meillä kunnon vaunut (emmaljungan twin city crossit) oli ihan ehdottomat, kun tulee ulkoiltua paljon. Myöskin kunnon sitterit oli oltava; niissä otettiin torkkuja, juotiin maitoa, katseltiin muiden touhuja, aloiteltiin soseiden syömistä....
Nyt kun neidit ovat 1vuotiaita, vaatekertoja menee parhaimmillaan 3 per naama/vrk, kun itse harjotellaan syömistä ym :)
Mulla on jo kovin ikävä sitä "helppoa" vauva-aikaa ;) Nyt tytöt harjottelee kävelyä ja kiipeilevät joka paikkaan... Meno on meillä kovaa, kun kotona on 2kpl 1vuotiaita ja 1kpl 2.4v, jolla on aikamoinen uhma päällä... :D
Tsemppiä sulle tulevaan!! Kaksi vauvaa ei mene samassa kuin yksikin, mutta saat tuplasti iloa, hymyjä, rakkautta.... <3
 
Moi,

Meidän kaksoset syntyivät helmikuussa, kovimpien pakkasten aikaan ja tosi hyvä ostos (meillä) oli fleece-pussit turvaistuimiin. Kätevää kun ei tarvinnut pukea liikaa päälle.

Toinen ehdoton hankinta meillä oli itkuhälytin. Sit kun toinen heräs ulkoa päiväunilta, niin helposti herätti toisenkin jos ei nopeasti ehtinyt hyssyttelemään sitä heräävää tai viemään pois vaunuista.

Oon kuullut että jos hommaa kaksosten vaunut/rattaat jossa ei ole mitään väliseinämää niin helposti vanhempana kiusaavat ja tökkivät toisiaan =) Muutenkin meidän yhdistelmävaunut mahtuu ovesta just ja just sisälle ja jouduttiinkin sen takia vähän karsiin toiveista.

Meillä oli käytössä heijaava keinu (vähän kuin sitteri mutta korkeilla jaloilla ja keinumaisempi) ja oli monen päiväunen pelastus kun meillä nukutaan (edelleenkin) päiväunet vaan ulkona. Oli ihanaa kun joskus edes nukahti sisälle ja siihen keinuun. Auttoi myös kun meillä oli kummallakin 4kk koliikki.

Jossain vaiheessa toinen tytöistä (olisko ollu 5-6kk paikkeilla) alko kasvaan enemmän ja nyt niille meneekin eri vaatekoko ja joutuu ostaan huomattavasti vähemmän vaatetta.

Vaipanvaihtopiste on hyvä olla käytännöllinen, koska päivän mittaan tulee vaihdeltua vaippoja ihan urakalla =)

En taida tähän hätään keksiä muita vinnkejä =)
 
Kiitos paljon hyvistä vastauksista! Meillä on ollut vaikea raskausaika ja mm. vauvojen kokoja on seurattu erittäin tiiviisti. Tästä johtuen tiedossa on siis ennenaikainen synnytys, mutta toivon, että pääsisismme todella hyville viikoille :)

Mitä kaikkia tarvikkeita hankitte ennen lasten syntymää? Lähinnä tarkoitan tuttipulloja, korviketta, tutteja jne? Äitiyspakkaus meille on tulossa, mutta tarvikkeiden määrä on siinä melko pieni eli tähänkin kaipailisin vinkkejä :)
 
se riippuu niin perheestä ja lapsista mitä tarvii. meillä jäi sitterit tosi vähälle käytölle, mut mies olikin ekat 3kk kotona lasten ja mun kanssa.... ja tietosesti "opetettiin" lapset olemaan lattialla mahdollisimman paljon (tai sylissä) juuri keskosuuden takia. Mutta pulloja on hyvä olla melko paljon, etenkin jos joudut/aiot/jaksat lypsää lapsille mikäli imetys ei heti/ollenkaan lähde käyntiin.

Harsoja on hyvä olla paljon (vaikkapa joku 30kpl). ja käytännöllinen vaipan/vaatteenvaihtopiste. Yksi purkki talkkkia ja tuubi bebanthenia riittää. Meillä näitä vielä jäljellä, vaikka lapset jo 1v9kk ja kolmosellekin on käytetty. Mitään pesuaineita yms. en ostelisi, niitä tulee näytteinä riittävästi. Joku perus öljy ehkä? sitten alkuun pääsee yhdellä paketilla kosteusliinoja. (me oltu ekoilijoita sikäli, että ei paljon niitä käytetty. jos tykkää käyttää, ehtii ostaa lisää sittenkin.)

Korviketta kannattaa varata kaiken varuilta kotiin varmaan joku 10-20 purkkia, niin ei tarvii sen takia lähtee yötämyöden miehen kaupoille! tutteja meillä taisi olla 3kpl/vauva ja se riitti hyvin. Rintapumppu kannattaa hankkia, liivinsuojia, siteitä.... nämäkin sellasia mitä mies rassu sitten ihmeissään muuten etsii.

Jos lapset syntyy pienenä (en tosiaan sitä toivo!) niin sit kerkeette vielä hankkia juttuja kun ovat sairaalassa.

Omasta kokemuksesta ja pienehkössä asunnossa asujana neuvoisin varaamaan kaikkea mahdollisimman vähän aluksi. sitten hankitte mitä huomaatte tarvitsevanne. ja vieraat tuo mielellään just sitä mitä pyydätte. Vaippoja muuten menee aluksi (tai voi mennä ) aika lailla, joten koon 1 vaippoja ostaisin vaikkapa 4 pakettia.

Onnea odotukseen!

soja ja kaksikko sekä kolmonen
 
Heippa!
Jokohan teidän vauvat syntyneet?
Meidän nyt jo 5-vuotiaat tytöt syntyivät rv 36+4. A oli 49cm ja 2840g. B oli 46cm ja 2280g. Olin etukäteen hamstrannut hirveästi 50 ja 56cm vaatetta, jotta riittävät kahden vauvan tarpeisiin. Tämä oli turhaa, koska kokoeronsa vuoksi tytöt käyttivät eri kokoisia vaatteita ensimmäiset neljä vuotta =) 44cm vaatteita minulla oli vain kaksi settiä ja lähetinkin ystäväni vauvanvaateostoksille heti kotiuduttuamme, ettei pienempää tyttöä tarvinnut pukea liian suuriin vaatteisiin.

Sitterit olivat hyvät ja käytännölliset meillä.

Kantoliina aivan korvaamaton apu, koska alussa pienempi tytöistä rauhoittui vain sylissä/liinassa. Ja kun hän oli liinassa pystyin helpommin ottamaan toisenkin tytön yhtä aikaa syliin. Ja pystyin helpommin tekemään kotihommia toisen nukkuessa sängyssä/sitterissä.

Tutteja meillä ei ollut käytössä ollenkaan.

Rintapumppu oli hyvä, kun varsinkin alkuvaiheessa tyttöjen nukkuessa paljon kerkesin lypsää maitoa jemmaan pakastimeen.

Pikkuniistäjä ja keittosuolatipat tosi iso apu nuhan/muun tukkoisuuden yllättäessä.

Voimia tupla-arkeen toivotellen: White80 + poika 7v, tytöt 5v ja poika 4,5kk =)
 
Moikka!

Mä otin selvää että mistä saan alle 50 cm vaatteita. Mies olis käyny ostaa jos oltais tarvittu. Kokoajan peloteltiin ennenaikaisella synnytyksellä. No synnytys käynnistettiin ja toiselle oli 50 cm vaatteet pieniä.
Ehdotan et otat vaan selvää mistä saa pieniä vaatteita jos tarvii.

Mihin olis kannattanu hankkia listani:
- sterilointilaite (ne keittämiskerrat sen ekan 4kk:n aikana oli valtava) [tietty eri asia jos imetys sujuu tosi hyvin]
- lämpöpussit kaukaloihin
- kaukaloihin sopivat rattaat (ne miljoona kertaa kun kannoin yksin tai menin kaksien ostoskättyjen kaa)

Vaatteiden määrästä saitkin ehkä vastauksia. Riippuu kuinka usein pesee ja meneekö rumpuun.
Meillä mentiin toppapuvuilla jotka sain äitiltä, ja joskus villatakil ja housuilla. Keväämmällä fleecepuvuilla.

Paljon jaksamisia! Kaiken määrä ei ole tupla vaan moninkertainen

Pojat 10.3.2010
 

Yhteistyössä