Hedelmien sokeri lihottaa, kuulemma.

  • Viestiketjun aloittaja Rukoilijasirkka
  • Ensimmäinen viesti
Rukoilijasirkka
:'( :'( Yhyy, No, mitä välii, mutta, onko se oikeasti totta? Lihottaako oikeasti?

Syötkö hedelmiä silti? Mä syön mieluiten mangoa. Se on mun mielestä kiva iltapala, vaikka aiheuttaakin mulle ehkä diabeteksen. Njää, en usko. Minusta se on paljon parempi syötävä, kuin vaikka leipä.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja totta se on:
Siksi hedelmiä ei voi syödä rajattomasti.
Mutta tunteeko kukaan lihavaa ihmistä, jonka ruokavalio koostuisi pelkästään hedelmistä?

Paljonko hedelmässä on sokeria, jos vaikka karkkiin vertaa... Ei voi puhua samoista määristä.
 
Justhan oli joku tutkimus (siis just=muutama vuosi sitten), jossa tutkittiin että laihduttaako vai lihottaako hedelmien runsaampi käyttö ja tulos oli, että laihduttaa jos sillä korvaa jonkin muun ruoka-aineen, mutta "itsessään" ei laihduta eli jos syö saman verran kuin muutenkin ja hedelmiä päälle. Muistaakseni ei myöskään pahemmin sen tutkimuksen mukaan toi jälkimmäinen vaihtoehto lihottanut myöskään. Eli sen perusteella ei lihottaisi. Ja kyllä niitä hedelmiä saakin syödä ihan silmittömästi, että ne oikeesti lihottaa.
 
vieras
Kaikki lihottaa jos sitä syö liikaa. Kymmenestä pikkuhedelmästä (persikka, omena, päärynä, kiivi) tulee helposti jo 500-600 kaloria päivässä. Kohtuudella kaikkea, hedelmiäkin.
 
vieras
Kyllä hedelmissä ihan kiitettävästi on sokeria, itse saan usein hiivatulehduksen sokerinsyönnistä, mutta myös ylettömästä hedelmien syömisestä.

Mangoa 100g sisältää kaloreita 250, joista hiilihydraatteja 53g, (sokereita) Eli on siinä tosi paljon sokeria.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11166&lang=fi

Vähemmän se on kuin karkkipussissa, mutta ihan siis samanlaista sokeria se on kuitenkin elimistölle. Karkkipussissa on parikymmentä grammaa enemmän 100g kohti sokeria.
 
vieras

Tai no tuoreenahan sinä sanoit syöväsi mangot,

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11071&lang=fi

Mitähän yksi hedelmä painaa, tuoreessa mangossa kuitenkin on 100g kohti liki 60 kaloria ja sokeria yli kymmenen grammaa.

Banaanissa on aika paljon sokeria mutta omenassa vastoin vähemmän. Se on vähän noissakin mitä syö ja kuinka paljon. Mä en voi syödä kovin montaa päivässä säännöllisesti tai hiivatulehdus on taattu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
ei sokeri aiheuta diabetestä
No niin, kerro, jos tiedät enemmän, koska mä en oo perehtynyt asiaan. Ei sillä, en pelkää saavani diabetesta, kiinnostaa vaan muuten.
No ainakin 1 tyyppi johtuu ihan vaan haiman insuliinin tuotannon loppumisesta, sitä ei voi kukaan mitenkään estää. 2 tyyppi taasen johtuu enempi näistä elintavoista/vyötärölihavuudesta, en enempiä tiiä kun en oo kakkonen eikä se mua niin kiinnosta.
 
"Tyypin 1 diabetes ("nuoruustyypin diabetes") johtuu siitä, että haiman insuliinia tuottavat solusaarekkeet hiljalleen tuhoutuvat autoimmuuni-ilmiön seurauksena (ks. «Autoimmuunisairaudet»3). Seurauksena on insuliinin puute, jonka vuoksi verensokerin määrä suurenee. Edelleenkään ei tiedetä, mikä aiheuttaa solusaarekkeita tuhoavan autoimmuuni-ilmiön. Insuliinin puutteen vuoksi hoitona tarvitaan alusta lähtien insuliinipistoksia.

Sairastumiseen vaikuttaa perinnöllinen taipumus. Jos sisaruksella on typin 1 diabetes, muiden lasten vaara saada sairaus on 6 prosenttia (6 sadasta). Jos isällä on diabetes, lapsen riski saada sairaus 20-vuoteen menessä on 8 prosenttia (8 sadasta), jos äidillä on diabetes, riski on 5 prosenttia (5 sadasta).

Tyypin 2 diabeteksessa esiintyy jo vuosia ennen sairastumista insuliinin tehottomuus eli insuliiniresistenssi. Se tarkoittaa, että insuliinin säätelemä sokerin (glukoosin) siirtyminen verestä soluihin on häiriintynyt. Jotta sokeri siirtyisi soluihin, haima joutuu tuottamaan insuliinia tavallista enemmän. Ajan mittaan haiman insuliinia valmistavat solut väsyvät, minkä seurauksena verensokeri nousee, ja diabetes puhkeaa. Insuliinin tuotanto heikkenee edelleen vuosien kuluessa, jolloin jossain vaiheessa hoidoksi tarvitaan myös insuliinia. "

lainattu täältä : http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00011
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai no tuoreenahan sinä sanoit syöväsi mangot,

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11071&lang=fi

Mitähän yksi hedelmä painaa, tuoreessa mangossa kuitenkin on 100g kohti liki 60 kaloria ja sokeria yli kymmenen grammaa.

Banaanissa on aika paljon sokeria mutta omenassa vastoin vähemmän. Se on vähän noissakin mitä syö ja kuinka paljon. Mä en voi syödä kovin montaa päivässä säännöllisesti tai hiivatulehdus on taattu.
Syötkö sä mitään missä on maitohappobakteeria? Vois auttaa siihen hiivaan.
 

Yhteistyössä