hei

Kivoja ideoita teillä kaikilla. Me kun tullaan vähän jäljessä niin saa hyviä vinkkejä noihin laatta ym. ratkaisuihin. Kaksi väliseinää valmiina, keittiön tarkistusmittausta varten ja maalämmön kytkentää ajatellen. Maalämpöpumpun alle tarvii jo laittaa vesieristykset ja laatotukset joten tarvii kai sitä ainakin kosteiden tilojen lattialaatta valita pian.

Vastaava mestari kävi eilen ja oli sitä mieltä että yläkerta voidaan jättää nykyiseen jamaan ja keskittyä alakerran kuvioihin. Yläkerran lattian harvalaudat ammutaan vielä kiinni kunhan saadaan kompura takaisin huollosta...

Onko joku löytäny Bauhaussista mitään edullista? Kävin siellä tekemässä hinta tutkailua laatoille, laminaatille ja hanoille ja kas vain, paikallinen K-Rauta myy ihan samaan hintaan. En sitten tiedä saako Bauhaussista tiliasiakkaana alennusta, ei olla sieltä mitään ostettu eikä tarjouksia isommista eristä pyydetty.Mua kiinnostais kanssa toi sisustuskivi, semmoset tiiliskiven malliset ois etsinnässä. Oli toi Rusinantten ratkaisukin hieno, mies ei vaan lämpene mosaiikille. Ja saumauksessa varmasti iso työ.

Kiinnostais teidän valaistus ratkaisut myös. Millaset keittiön työvalaisimet ootte valinnu? Meille ei tule halogenejä, eikä riippuvalaisimia mihinkään joten nyt hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Vielä pystyy vaikuttamaan kun sähkövetoja lampuille laitellaan.
 
Vattulalle ja miksei muillekkin =) joo siis tolla meidän saunan kivellä ei oo mitään tekemistä mosaiikin kanssa.Se on aitoa luonnonkivee,mutta kuvailin sitä vain sanalla mosaiikki.En oikein tiedä mistä se sana tuli mieleeni... =) Saumauksessa mieheltä tosiaan meni koko päivä vaikka onkin rakentanut paljon.Meillä laitettiin tehokkaat ledit keittiön työtason valoiksi.Mä tykkään siitä ns.kylmästä valosta.Eivät vie sähköä juuri nimeksikään.
 
Vattula, meille tulee keittiöön työvaloiksi Massiven Cucina Tarragon valaisimia, pääasiassa loisteputkilla, mutta kaappien mittojen takia jouduttiin ottamaan yksi halogeenikin. Kattoon tulee plafondeja ja ollaan ajateltu päivänvalolamppuja, mutta ne on hankkimatta. Mitään upotettavia tms meille ei tule, ettei mene Aurora -paneeli piloille, jos niihin upotuksiin joskus kyllästyy. Katsottiin myös ledejä, mutta ei löydetty mieleistä joka olisi valaissut tarpeeksi.



Vaikea oli valinta, kun ei haluttu halogeeneja ja kun ei ole kaapin alareunoissa valolistoja.
 
Me päädyttiin laittamaan saunaan kiukaan taakse sellaista sisustuskivilaattaa, maksoi n. 33e/m2, on minusta tyylikkämpi kuin siustustiilet ja noiden tiilien hintakin oli likaa, meillä olis ½m2 maksanut 99e. Suosittelen tuota laattaa =)

Jännän näköistä tuo luonnonkiviseinä, persoonallinen. Itse olisin vaan rajannut sen pienemälle alueelle, melko hallitseva kun on koko seinällä.
 
Meiramille:
Itse asiassa vaikka tuota kiveä on yksi seinä saunassa niin ei ole liian hallitseva.Seinässä on kuitenkin ovi-aukko ja sauna on iso.Kiuas on tietty myös tuolla seinällä missä kiveä.
Meistä oli hauska idea ja toteutettuna tuli persoonallinen kuten mainitsitkin.
Me ei haluttu näitä sisutustiiliä yms.Ei vaan jotenkin kolahtanut.Makuasioita jälleen.
 
Laitan tuon meidän saunan tehosteraidan tänne, jos jotain kiinnostaa. Meillehän tuli tollaset ruskeat tehostealueet suihkun puolelle, näkyy tosta ovesta. Erilailla mitä yleensä, meillä valkoinen laatta katkaisee alueen alhaalta ja ylhäältä, eli ei jatku koko seinää, niin ku nyt paljon on ollut muodissa laittaa. Meille jäi yli tota laattaa ja oli helppo leikattava, niin mies innostui tekemään kiukaan taakse tollasen pikkuraidan samalla systeemillä. :D

http://www.aijaa.com/v.php?i=3319964.jpg
 
Hyacinth: Teillä on siis saunassa kaakeleita! En ole ajatellutkaan, että saunaan voisi laittaa muuta kuin paneelia tai jotain kivisysteemiä. Mua kiinnostaisi kovasti joku luonnonkivijuttu, mutta meille saa nyt kelvata ihan tavallinen sauna, ne luonnonkivet on tietysti niin kalliita. Ehkä sitten joskus myöhemmin. Rusinantten seinä on minusta aivan upea. Ei varmaan ihan joka talon tyyliin silti sovi. Tulee eteläeurooppalainen vaikutelma tuosta mosaiikkikuviosta. Mutta siis on hieno kyllä!
 
Joo-o, meillä on laatoitettu saunan puolelta suihkun puoleinen seinä, jolla myös ovi on ja sitten piipun osuudelta ja vähän matkaa siitäkin eteenpäin. Puulämmitteinen kiuas kun on, niin siinä on ne turvamääräykset, että paneeli saa alkaa tietyn etäisyyden päästä. Muualta sauna on paneloitu. Koko saunan kiertää samainen seinässä oleva laatta myös alhaalta. Laatta on mielestäni hyvä valinta juuri puusaunaan, siitä on helppo puhdistaa mm noki, jos sattuu kiuas piiputtamaan vähän :D Tässä vähän kuvaa paneloinnista ja lauteista...

http://www.aijaa.com/v.php?i=3400874.jpg

 
Hyacinth: Hieno teidänkin sauna! Sai nyt kunnolla siitä käsityksen, kun laitoit tuon toisenkin kuvan. Ja niin, tietysti puukiukaan kanssa on eri määräykset. Meille on ensialkuun tulossa sähkökiuas, mutta kyllähän puulämmitteisen kanssa ihan erilainen tunnelma olisi!
 
Hei kyllä tää on hyvä kokoajn tulee vinkkejä lisää.

Siis onko muodissa että ei laita boordia ihan ylös asti...hyvä vinkki, pitääkin pohtia taas tuotakin ajan kanssa.

Apua meillä eelleen haksuesa mitä laitetaan siihen saunan seinään. Myös puulämmitteinen kiuas tulossa meille. Mutta se lämmitetäänkin takkahuoneen puolelta. Saunan kyllä tulee lasiluukku, että näkee tulen ja saa tunnelman. Puu saunassa on kyllä parhaimmat löylyt. Vaikka en olekkaan kova puu ihminen siis sytyttelemään niitä takkoja saunoja, mutta ehkäpä nyt alan sitten opettelmaan kun on pakko. Heh tykkään kyllä tulesta. Mutat olen vaan aina katellut ku muut sytyttää kun en ole saanut syttymään. Heh onneton olen ollut.

7 neliötä pitäis siihen saunan seinään keksiä jotain. Mies ehdotti mustaa laattaa mitä kylppäriin tulee boordiksikin, mutat mua vielä vähän arveluttaa se....
 
En ole aiheeseen sillain perehtynyt, siis tuohon muotiasiaan. Mutta lehdissähän näkee paljon noita tehostejuttuja suihkujen taakse laitettuna ja ne on olleet jo jonkun aikaa sellaset, että lattiasta kattoon... ja nyt meille tuo kaakelikeskuksen myyjä sanoi, että nyt se on menossa ohi ja hän suosittelee tällästä, että tulee vaan tuollainen suorakaide tuohon suihkun kohdalla, ja alhaalta ja ylhäältä mennään sen päälaatan kanssa.
Elikäs tälleen on ollut muodikasta, ku tässä altaan takana, lattiasta lähtee ja menee kattoon asti tuolla tehostevärillä. Tuossa aika kivat boordit leikkaa tuon muuten. Kaakelikeskuksen kuvapankista löytyy aika lailla näitä malleja muuten.

http://www.kaakelikeskus.net/index.php?id=73

No, ei se anna nyt laittaakaan sitä kuvaa tänne, mutta löytyy miljöökuvista kuudennelta sivulta keskivaiheilta.
 
Heisp taas :wave:

Rusinantte: Makuaisioitahan nämä ovat, itsellä vaan tuollainen teräväkulmainen mosaikki vilisee silmissä, joten itselle olis riittänyt ihan vain suikale kiukaan taustaksi =) Tykkään muutenkin ajattomasta tyylistä.

Meillä on pesutiloissa ja vessoissa samaa kaakelia, suorakaiteen mallista vaaleaa kaakelia ja sitten pesuhuoneessa samaa, mutta tummempaa, jota on sitten suihkujen takana ja niiden välissä olevassa shampoo "telineessä", myös porealtaan seinustan alaosa ja sitä kiertävä reunus on samaa laattaa eli ei mitään kapeaa boordia. Ihan kiva, selkeä ja ajaton.

Neljäilmanviidettä: Meillä taisi olla vielä samaa kivilaattaa, ollaan keskusteltu asiasta aiemmin =) Minustakin se on yksinkertaisen tyylikäs =) Sopii muuten myös puukiukaan taakse.

Meillä rantasaunassa, kiukaan takana on ihan antiikkilaastista tehty röpelöinen tausta ja se on maalattu. Sopii hyvin puukiukaan taakse. Itse en puukiuasta sisäsaunaan halua, sotkee niin paljon :/ Tosin sellainen kiuas, joka takkahuoneen puoleta lämmitetään toimii varmasti hyvin. No, meillä tuo puukias on rantasaunassa ja sisäsaunassa aina valmis-kiuas, täytyy sanoa, että paras kiuas sähkökiukaista, ihanan kosteat löylyt.

Hyacinth: Onko nuo lauteet Lumi lauteen?
 
Meillä oli entisessä talossa puukiuas ja täytyy myöntää, ettei parempaa löylyä saa mistään sähkökiukaasta.

Nykyisessä talossa on varaus puukiukaalle, mutta käytössä on nyt ainavalmis. Olen Meiramin kanss samaa mieltä, että siinä on todella ihanat ja kosteat löylyt.

Lauteet suunniteltiin ja tehtiin itse. Meille ne tulivat kahdelle seinälle ja sauna on tehty mahdollisimman pitkälle lapsiturvalliseksi, eli paikat joista voi luiskahtaa esim lauteiden alle, on eliminoitu pois.



 
Meirami: On juu, Lumi lauteet. Kuului Kannustalon pakettiin. Meidän sauna on aika pieni, koska tontti on niin iso, että rakennetaan myöhemmin ulkosauna ja jos hyvä tuuri käy ja löytyy hiekkainen kohta niin viereen tulee uimamonttu. Muuten pitää uida vaan siinä kunnan montussa naapuritontilla :D

PS: Otin taas Bucket'n mukaan nicciin, kun niin monet kyseli sen perään tuolla nytissä :D
 
Hei tuli tälläinen mieleen, kun meille on kaupattu keittiön asennusta tuttun tuttu. Kun hommia ei ole kamalasti sillä. Niin paljonkohan keittiön asennukset maksaisi. Onko kukaan ottanut keittiötä asennettuna? Onko siihen eritelty asennus hintaa? me eie ees kysytty. koska itse piti asentaa. Mutat nyt aikaa säästäksemme, olisikin ehkä kiehtovaa ottaa se asennus....mutta paljonkohan raaskisi maksaa? meille on tulossa tosi iso keittiö ja saarekekkin keskelle. Onko 500? paljon vai vähän? aika paljolta se kuulostaa mutat silti.

Kauanko teillä on mennyt keittiön asennuksessa kun olette itse asentaneet...rungot tulee meille kasattuina.
 
Neljä-ilman-viidettä: Meillä tuntuu olevan pitkälti samantyylinen maku =)

Hyacinth: Mitä tuo materiaali on, aika vaaleaa? Meillä myös Lumi lauteen lauteet, ei minkään paketin mukana otetut vaan ihan itse ostetut. Meillä on materiaalina lämpökäsiteltyä mäntyä, haluttiin sitä. Noissa paketeissa on usein leppää tai kuusta ja ne on liina vaaleita.
 
cukkis: Meillä alattiin kasata keittiön kalusteita 10.1. ekana päivänä mies ja kaks sen veljeä kiinnitti rungot paikoilleen. Tuli myös rungot kasattuina. Sitten mies laittoi lopun aikaa itse. ma-pe iltaisin, paitsi yhtenä iltana oltiin laattaostoksilla. Oisko eilen saanut kaikki lopulta kasattua. Viikonloppuna ei lauantaina ainakaan tehnyt keittiössä mitään, kun laittoivat veljiensä kanssa yläkerrassa kattopaneelia. Paljon meni aikaa sellasiin juttuihin kuin vetimien reikien poraaminen, laatikoiden kasaaminen oli helppo juttu, sen voisitte esim tehdä itse, samalla kun tuttunne kiinnittää kalusteita seiniin. Sokkelien kanssa oli ongelmia kun ne ei tulleet samassa kyydissä, mutta ne on nyt paikoillaan. Sitten omia sovelluksia tehtiin saarekkeen kanssa, joka on meillä kahdessa tasossa ja sitten keskuspölynimurin roskaluukun kanssa. Tässä ajassa mies kiinnitti myös kalusteisiin tulevat koneet ja liesituulettimen. Että kyllä siinä meni aikaa, vaikka paljon oli hommaakin pääasiassa kun yhdellä miehellä teki tuon.

Niin ja niiden hitsin suojakalvojen irroitus ovien päältä, voi hyvää päivää, siihen meni aikaa vaikka kuinka ja paljon, meillä minä ja tytöt irrotettiin niitä ainakin kahtena päivänä.

Meirami: lauteet on terväleppää.
 
Mitä ihmettä uusi otsikko.. Oli tulla paniikki että mihin olette kadonneet, hui.

Meille tuli nyt osa lattialaatoista ja laminaatit tontille. Niskat on jumissa kun tuli kannettua 750kg laminaattia toiseen kerrokseen. Laatan kanssa olen hieman ihmeissäni kun kaupassa se näytti tumman harmaalta niin raksalla väri on selkeä musta :kieh: :headwall:

Seinät on nyt maalattu, takka muurattu ja vesieristykset alkaa olla valmiit. Viikonloppuna alkaa laminaatin laitto. Eiköhän tuo mökki vielä joskus valmistu =)

Olette puhuneet LumiLauteesta.. Tuli siitä mieleen, että kävin heidän nettsivuillaan ja ihastun ikihyviksi heidän lasiovessa olleeseen ovennuppiin :LOL: Soitin ja kysyn, että onko sellaista saatavana, vai oliko se vain joku esittelynuppi jota ei voi ostaa. Kuulosti aluksi lupaavalta mutta sitten haaveet romuttui kun kuulin, että se on kristallia ja maksaa 110? |O

Olisiko jollain teistä tiedossa muunmosia lasioven vetimiä kuin puiset ja muoviset mallit?
 
Täh, miten tää otsikko on muuttunut??!!! Säikähdin jo, että tämä hyvä keskustelu on kadonnut :eek:

Meillä kaikki makuuhuoneet nyt lopullisessa maalipinnassa ja katot paneloitu. Nyt alkaa painiminen yläkerran makuuhuoneiden katon listoituksen kanssa; hieman vaatii pään raapimista kun on ne sellaiset vinot osat sivuilla ja kun tulee niihin sitten vinokattolistaa ja päätyihin tavallista kattolistaa niin yritäppäs siihen sitten saada siisti jiiri!!! Voi P, että on vaikeeta! Meilläkin on ollut saunaan suunnitelmissa kiukaan taustoille sisustuskivi, mutta nyt toisena vahvana vaihtoehtona tumman ruskee iso laatta; näin yhdessä blogissa ja oli hyvän näköinen ja sitäpaitsi olis helpompi pitää puhtaana kun meille tulee puukiuas (todennäköisesti tulee muuten myös sähkökiuas kans). Jos tuota isoa laattaa laitan siihen niin sitten täytyy kyllä sattua lattialaatta just samanvärinen, saapa nähdä onnistuuko... Nyt taas vähän hitaammin etenee tää meidän homma kun miehellä on nyt aikapaljon ylitöitä eli olen ihan yksin raksalla... :/ noh, pitää koittaa malttaa mielensä; määränpää jo kuitenkin häämöttää; eiköhän sitä kesäkuussa jo uudessa kodissa asustella...?
 

Yhteistyössä