** HEINÄKUUN 2009 PIKKUISET **

moikka!

meillä poika ei ole ihan totaali lakkoa tehnyt, mutta kyllä temppuilee ja kitisee tissillä tosi paljon. muutenkin syömiset ( tissiltä tai pullosta) on nykyään paljon hankalampaa, kun ei tuo malttais edes sitä hetkeä olla hötkyilemättä ja huitomatta tai sitten yrittää käännellä päätään että näkis mitä millonkin :)

 
Lakkoilusta: täällä ei syömästä oo kieltäydytty mut on se toisinaan erilaista kuin ennen, on niin paljon kaikkea kateltavaa jne.. Öisin on nyt syöny pari kertaa, vähän levottomampia olleet yöt kuin vähän aikaa sitten.. Ja tutti kun ei kelpaa ( oon sen suhtten luovuttanut, eipähän oo vieroittamista siitä sitten ) niin toistaiseksi vaan tissillä rauhoittuu, silittelyt ei auta. No, toivottavasti tää on tosiaan joku vaihe vaan!
Kauheesti tuo typy juttelee ja pitkään jutteleekin.. :D Aamuisin käy usein kova pölpötys kun on niin paljon asiaa. :heart:

Mut nyt kutsuu pizza&telkku, voikaa hyvin! :wave:
 
Juu ei meilläkään mitään aivan täyttä lakkoa oo neiti tehnyt, mutta välill todella hankalaa tuntuu olevan, huutaa kurkkusuorana ja saattaa auttaa jos vaihtaa asentoa tai rintaa, tai sit jos kokeilee esim. 5-10 min kuluttua uudelleen. Kutsuisin näitä niiksi rintaraivareiksi... Kauheasti tuntuu täälläkin kaikki ympärillä oleva kiinnostavan.
Ihanasti on alkanut jutteleen vauveli meilläkin, aamulla tosiaan saattaa pitkät pätkät porista kopassa yksin, on niin ihana herätä siihen.
Ootteko muuten muut siirtyneet jo kopasta pinnikseen?
 
Meillä on kans rintaraivareita ollu viime viikosta.. vai oliko pari viikkoa sitte ekoja kertoja, kun ihmettelin miks venkoilee tissillä ja välil itkee tissi suussa ja sylkee sen ulos ja silti haluis. Mikään ei oo hyvä. Ennen poitsu saattoi lupsutella tissiä syömisen jälkeen joka kerta, nykyään harvemmin. Tutti kun ei kelpaa, nii sitten pitää vaan kanniskella pitkän aikaa ennenku rauhottuu :( Tuttipullostakaan ei kelpaa vastapumpattukaan maito, vaikka minkälaisia pulloja oon ostanu.

Syödään edelleen 2 tunnin välein ellei sit raivareita saa ja oo nälissään. Raivarien jälkeen sit tankkailee jopa tunnin välein. Neuvolassa sanottiin, et tällä tahdilla jos vielä kuukauden päästä mennään, ni alotellaanki sit jo kiinteitä aikasemmin.

Ja kopasta pinnikseen siirryttiin viime viikolla =) Mut toi nukahtaminen on poitsulla aina vaan vaikeaa............. Edelleen valvoo ja eilenki nukahti puol yhdeltä yöllä.

- Jousku ja poitsu vähän yli 2kk
 
Mureena, meillä myös tuo illalla nukkumaan lähteminen ottaa koville, huuto tulee kun tissin näkee, sohvalla suostuu syömään mutta kun sänkyyn mennään niin alkaa huuto, ja taas kun otat syliin ni itku loppuu kun seinään. Ei vaan anna sille unelle periks vaan taistelee vastaan, usein nyyhkyttäessä sitten viimein nukahtaa, monasti menee yli puolenyön. Ja yöllä änistään tunnin välein, tissin kun saa suuhun ni heti nukahtaa, meinaa vaan äitiä väsyttää... ZzzZZ
Ja aamulla ollaan kun naantalin aurinko kun herätään!! On ne vaan nuo muruset niin ihania! :heart: Nyt on ruvennu neiti ääneen hekottelemaan, se se vasta ihanan kuulosta on!
 
Pitkästä aikaa minäkin vähän meidän kuulumisia.
Käytiin perjantaina Pihlan n 2kk neuvolassa ja
painoa 4465g(2585g synt)
pituutta 55cm(48cm)
pipo 38cm (34cm)

Ihan mukavasti kasvaa, hieman alakäyrillä kuulemma, mut niinhän sitä mentiin jo masusta asti. :)
Pääasia et tyttö on terve. Ja muutenkin kehittyy normaalisti.

Meillä arki menee ihan mukavasti, päivällä meillä ei vain enää nukuta ollenkaan, ellei äidin sylissä saa uinua. Yöt onneksi nukkuu tosi hyvin! Nyt viikko menty niin että n klo 23 unille, klo 6 herää ekan kerran syömään ja sit unet vielä n klo 9.30 asti. :)
Sinänsä ok, kun yöt nukkuu noin hyvin niin jaksaa itsekkin päivät touhuta, kotihommat vaan meinaa jäädä kun sylissä pitäis neidin olla koko ajan, ja ne pienet hetket kun viihtyy yksin esim sitterissä, kuluu yleensä siihen että käyn wcssä tms muuhun hyvin pieneen!
Mutta onneksi siivota kerkeää myöhemminkin! :D

Meillä myös nyt parina pvänä ruennut olemaan noita rintaraivareita! Tunnen itkun kun on nälkä, mutta silti vaan venkoillaan vastaan! Sitten kun hyssyttää ja painaa hellästi päätä rinnalle niin rauhoittuu ja rupeaa syömään. Mistä lie tälläinen tullut..?

Ja pukluja! Niitä on ruennut tulemaan hirveän paljon ja hirveät määrät!(tai sitten tuntuu vain siltä..)
Pelottaa saako pieni yhtään ruokaa pidettyä sisällä! Mutta tervehän tämä on ja jaksaa valvoa ym niin kyllä kai.. Kysyin nlassakin mutteivat osanneet sanoa mitn, seurataan kuulemma! Onko muilla tälläistä?

Meillä myös nyrkit ruenneet maistumaan, joskus jopa mieluummin kuin tissi ja hirmuinen maiskutus ja mussutus lähtee. :D :heart:

Nyt pikaista iltapalaa ja unille, pitää varautua jos sitä typyllä onkin yöllä nälkä! =)

Tinnaa & Pihla 2kk 5pvä :heart:
 
Pakko oli tulla kertomaan miten meidän neiti päästi tänään ensimmäiset kunnon röhönaurut :D siitä ei meinannut loppua tulla kun alkuun päästiin. Ennen on ollu sellanen nauru että oikein yrittää pinnistellä jos jotain ääntä sais, mutta ei kuulu kun pieni pihahdus. Nyt sitten räkätettiin koko aamupäivä, ja hyvin on sen jälkeen maistunu päiväunet :)

Istumisesta piti kysellä. Kun vanha kansa sanoo että tyttölasta ei saisi alle puolen vuoden istuttaa. No mulle ei ole neuvolassa mitään kieltoja jaettu, mutta en ole istuma asennossa sylissä pitänyt. Nyt ei tyttö pysy sylissä makuu asennossa ollenkaan. ottaa hihasta kiinni ja vetää väkisin itsensä istuma-asentoon ja siitä vielä yli niin että varpaat on otsassa :D :D
Mitä muut on kuulleet tästä istumis jutusta?

Ja meillä vaihdettiin koppa pinnasänkyyn pikkasen reilu kuukauden ikäisenä :) Alko laatikko jäädä pieneksi kun neiti myllää sängyssä niin kovasti :D

Torstaina 3 kk neuvolaan!

Sompa ja pikku neiti 3 kk :)
 
heissan taas!
meillä onkin ollut aikas erikoinen pari viikkoa..
ensin mulla alkoi ihan järkyttävä selkäkipu ja kuume nousi yli 40,menin sitten muutaman päivän kärvistelyn jälkeen lääkärille,ja tulehdusarvot olikin yli 200,mulla todettiin oikean puolen munuaisessa paha tulehdus :( jouduin sitten olemaan viikon tiputuksessa niin että yöksi tulin aina kotiin.parin päivän tiputtelun jälkeen olin vieläkin tosi huonossa kunnossa,lääkäri alkoi jo elinsiirrostakin puhumaan ja tulehdusarvot nousivat alkuunsa niin että oli jo 298.pitäisi siis olla alle 8 normaalisti.
no nyt olen jo itse voiton puolella tästä,onneksi!!sanoinkin että kipu oli sata kertaa pahempi kuin synnytys!!imetys mulla tyssäsi sitten siihen,jouduin kaikki maidot pumppaamaan pois viemäriin :(

no meillä alkoi nyt sitten pikkumiehellä iho kuivumaan,ja ceridalilla sitä koitin monta kertaa päivässä rasvailla.myös pulauttelu on ihan joka ruuan jälkeen tuttu juttu..soitin lääkäri ajan,ja eilen sitten kävimme,ja nyt epäillään maito allergiaa(vanhimmalle tytöllämme oli vauvana todella pahana).lääkäri määräsi apteekista saatavaa neocate maitoa ensihätään,ja laittoi lähetteen taysiin ihotaudille.
eilen sitten koitin tuota neocatea pikkuselle antaa,mutta siitähän tuli ihan kauhea huuto,sylki vaan pulloa pois ja irvisteli,oli sitten tosiaan syömättä yhdestä päivällä tuonne yhdeksään illalla,päätti että minä en tuollaista roskaa syö..onkohan ne sitten niin paljon eri makuisia?hmm..mun oli aivan pakko sitten yhdeksältä jo antaa sille maitoa sillain että laitoin puolet neocatea ja puolet semperiä mauksi.sillain sitten menikin hyvin alas,ja niin olen tänäänkin sitä antanut!jätkä kyllä nukkui yönsäkkin tosi hyvin,ennen ollaan heräilty 2kertaa syömään,mutta nyt mentiin yhdellä syönnillä.

että tälläistä meille..pitää nyt vaan toivoa että päästäisiin nopeaan sinne taysiin,ja jos on allergiaa niin saataisiin lääkärin todistus maitoa varten,saisi ne kelan korvaukset sitten..on meinaan aikas hintavaa,eilen hain kaksi purkkia ja maksoi 115euroa.n,5litraa niistä tulee yhteensä valmista maitoa.

muuten meillä onkin mennyt hyvin,toistaiseksi ainakin kasvukin ollut hyvä,ja kauheasti poika on ruvennut pyörimään ja nauramaan ääneen :heart: on se niin ihana!!

kuinkas teillä pikkuset tykkää nukkua vaunuissa?meillä nukutaan ulkona päikkärit paljon paremmin kuin sisällä!ulkona menee sellaiset 3-4h ja sisälle ei nuku kun vajaa tunnin jos sitäkään kerrallaan.

palailen taas kertomaan kuulumisia ja lukemaan teidän muiden jutut :)

babjuska+jimi 2kk3vko

 
Babjuska - on sinulla ollut kova tauti! Toivottavasti sinulla on nyt kaikki hyvin ja Jimin mahdollinen allergiakin selviäisi pian. :hug:

Meillä on myös valtavaa puklaamista koko ajan. Alan jo kohta huolestumaan, saako lapsi riittävästi maitoa, kun tuntuu, että kaikki tulee ulos väärästä päästä. Olen syöttänyt koko ajan rintakumin avulla, nyt on tullut niitä rintaraivareita ja myös kumin vieroksumista. Välistä ei kelpaa kuin paljas rinta ja välistä paljaasta rinnasta ei saa tarpeeksi hyvää otetta. Aikamoista taistelua se syöminen on, mutta yritän selvitä. Rintaraivarit ehkä johtuu siitä, että paljaasta rinnasta tulee niin vauhdilla maitoa vrt. kumin kautta. Onko muita, jotka imettävät rintakumin avulla? Miks imetän rintakumilla, johtuu siitä, että sairaalassa opettivat minulle sen, en tiedä miksi. Vasta kotona havahduin pohtimaan asiaa... Kotona en onnistunut pääsemään kumista eroon, koska lapsi ei saanut rinnastani otetta, kun oli oppinut "kovaan nänniin" .

Nukuttamisesta - meilläkin ulkona uni maittaa ja sisällä ei nukkuisi kuin tunnin pätkissä. Eilen myrskyn aikaan en tietysti vienyt ulos ja koko päivän unirytmi meni sekaisin. Tänään neiti nukkuu uniansa näköjään takaisin. Ei osaa alkaa touhuamaan edes mitään, kun koko ajan odottaa, että koskahan se herää. Olen huomannut olevani nykyään todella laiska!! Helppo jättää kotityöt tekemättä, kun ei jaksa ja ei uskalla aloittaa, kun koko ajan ajattelee, että lapsi herää. :p
Nuutti ja neiti näpsä
 
Heissan! :)

Sompa, me ollaan kyllä tota typyä pidetty jo ns. istuma-asennossa sylissä, ei viihdy ollenkaan enää ns. kehtoasennossa vaan tosiaan kampeaa jo itekin ylös! Ja neuvolassa ei kyllä sanottu mitään kun typy istui mun sylissä, lähinnä oon kuullut että ois vaan ihan hyväkin jos vauvaa esim. puettais myös sylissä jne.

Täällä on muuten myös taas tällä viikolla pulauteltu oikeen kunnolla, mä jo aattelin että onko jotain vatsatautia kun tuli ihan ryöppyinä ulos! :/ Mut ihan on ollu oma pirteä ittensä ja nukkunu hyvin, et kaippa se sitten vaan on toisilla runsaampaa.

babjuska, onpas sua koeteltu, aikamoinen juttu.
:| Mut onneksi kaikki nyt sitten ihan ok, hyvä niin!!

Ja tosta nukkumisesta, vaunut on täälläkin pop, nukkuu usein pari 2-3h pätkää, sisällä ei tosiaan nuku kuin vajaan tunnin pätkiä, havahtuu helposti hereille. Kumma juttu!

Tänään kävin ostamassa typyn sänkyyn patjan ja aateltiin että koitetaan mitä hää tuumaa omassa sängyssä nukkumisesta.. :whistle: Nyt on ollu muutama yö aika levotonta ja oon aatellut että johtuisko siitä kun mies kääntyilee ja nukkuu myös aika levottomasti, mut saa nähdä. Ja kovasti koittaa tuo neiti kääntyillä, ihan ei mene vielä ympäri mut yritystä on, voi toki sekin tehdä yöt levottomiksi.
Että sellaista tänne, kauhean nopsaan menee päivät ja viikot! :eek:

illuusia&typyliini pian 3,5kk! :heart:
 
Onkos muiden vauvoilla jo kakkarytmi muuttunut? Meillä on nyt vakiintunu kakkapäiviksi torstai ja sunnuntai. Huomaa selvästi siinä 3-4 päivän kohalla jo selvästi sattuu mahaan ja sit useesti täräytetäänkin vaipan täydeltä! :D Ja täytyy kyllä sanoo et se haju on hivenen muuttunu, ei oo enää sellasta neutraalia maitokakkaa vaan haju on ku isommallakin ihmisellä... :xmas:

Babjuskalle tsemppiä!!

Nuutti79, miten hoidat imettämisen kylässä, kaupassa tms.? Siis meinaan et onko se rintakumi missä mukana, liiveissä vai kassissa? Ja pesetkö sen joka syötön jälkeen?

Ulkona meilläkin nukutaan, tänäänkin meni 4 tuntia. Sisällä sitterissä ottaa max. puolen tunnin torkkuja. Jos ollaan autolla oltu et nukkuu turviksessa niin siinä menis parikin tuntia.

Justiina ei kyllä paljon pulauttele, toisin kun siskonsa joka oksensi suihkuna maijot pihalle.

Jaahas ja ruuan laittoon ja pihalle, on niiiin ihana syyskeli nyt!!! =) :wave:
 
Babjuskalle paljon vointeja! :hug: Hyvä että vointi nyt jo parempi. Toivotaan tosiaan että Jiminkin allergia selviää, hirvittävän kallista tuo maito muuten!

Nuutti79 Meillä kans rintakumi ollut alusta asti käytössä, Pihla kun joutui sairaalassa olemaan sen n 2vkoa syntymän jälkeen, niin hän oppi siellä tuttipullolle ja kotona sitten ilman rintakumia syömisestä ei olisi tullut mitään. Nyt muutaman kerran kokeiltu ilman sitä, onnistuu ihan ok, mutta paljon mieluummin tyttö syö kumin kanssa.

Ja vaunuista vielä, Pihla kyllä varmaan nukkuisi mielellään vaunuissa parvekkeella, ainakin ulkoillessa tykkää nukkua, mutta asumme kerrostalon kolmannessa kerroksessa, ilman hissiä, niin vaikea on vaunuja saada ylös. Olen kyllä kovasti ruennut harkitsemaan parvekevaunujen ostamista, meillä kun ei päikkäreitä oikein ollenkaan nukuta, niin jospa parvekkeella saisin sitten nukkumaan. Nytkin ihme ja kumma nukkuu, johtuisiko juurikin siitä kun äsken tulimme vaunulenkiltä. :)

Nyt ruoanlaittoon, kerrankin kun on pieni oma hetki aikaa.

Tinnaa & Pihla 2kk 9pvä :heart:
 
Pömpelipötsi - mulla on niitä rintakumeja viisi kappaletta. Jos me lähdetään jonnekin reissuun niin pesen ja keitän ne kaikki. Kuljetan niitä säilytyskotelossa, ettei ne laukun pohjalla likaannu. Kaikkeen tottuu, kun en ole oppinut koskaan syöttämään ilman niitä niin se peseminen yms. kuuluu imetykseen.

Pukemisesta on tullut viimeisten viikkojen aikana aikamoista huutamista. Ulkovaatteita en saa puettua ilman kovaa huutosäestystä, poikkeuksia toki on esim. tänä aamuna. Se voi johtua, että neiti on niin hirveen väsynyt tai se pukeminen muuten on hänelle ongelmallista. Ite oon jo siihen tottunut, mut miestä piti eilen oikein varoittaa asiasta, että hän saa puettua lapsen ilman että siitä kannattaa ottaa pulttia. Ulos pukeminen on muutenkin vaikeeta, miten paljon vaatteita, ettei tule kuuma tai kylmä. Talvea varten oon neulomassa villapukua... =)

Kakkarytmi ei ole muuttunut miksikään, joka päivä tulee pariin otteeseen vaippaan tavaraa. Kolmena peräkkäisenä aamuna oon joutunut vaatepyykille tavaramäärän pursuttua yli laidan. Pitäisköhän vaihtaa vaippamerkkiä? :p Kestovaippoja en ole juurikaan käyttänyt, vaikka alkuun ajattelin alkavani siihen pyöritykseen. Onko teillä kestot käytössä?
 
Neuvola kuulumisia
Neiti kasvaa hienosti. Painoa on jo 6 ja puol kiloa :) :) (syntymäpaino 3840g) ja saatin ihan eka rokotuspiikki! äiskä jännitti kyllä ihan hirmuisesti, mutta tyttö ei ollut moksiskaan, katseli vain tyytyväisenä helistintä. :) täytyy olla isin tyttö.

Kysyin siitä istuma-asennosta, ehdottomasti ei.... ihme tätsy. tosin tämä olikin viimeinen kerta kun näin kyseisen neuvolatädin kun hän jäi eläkkeelle.

NIIN ja kysyi että monta kertaa tyttö syö yön aikana, kun vastasin että nukkuu yleensä 22-07 joskus saattaa herätä kahden aikaan syömään mutta on harvinaisempaa, niin tätihän siitä innostu, että kyllä pitäisi yöllä sitten herättää syömään niin maitokin nousisi paremmin.
kaikkea sitä kuulee.
nyt kun alkaisin herättelemään niin kohta ne neuvolassa neuvoo että yritetään jättää yösyötöt pois. olkoot mokomat ohjeet. kai se laps tietää millon sillä nälkä on.

no kuten sanoin, kyseistä tätiä kohtasi eläkeikä :) katsotaan millainen täti on ensi kerralla. :) :)

meilläkin neiti nukkuu päivällä puolen tunnin - tunnin unia. tuntuu että ei viitsisi millään mitään aloittaa,kun kohta se taas herää. Nyt on nukkunut tosi pitkät yöunet, aamu-unet ja vielä päiväunet kun sai sen rokotuksen. varmaan se tekee väsymystä. mutta ei ole onneksi kuumetta nostanut :)

mutta nyt tekemään vispipuuroa syksyn sadosta :)

terkkuja Sompalta ja pikkuiselta :)
 
oltiinpa me tiputtu :|

meillä sujuu arki hyvin, poika on jo niin iso, että välillä tulee haikeus kun mun vauva ei enää oo vauva :) nyt on löydetty kädet ja niitä tuijotellaan koko ajan ja jutellaan niille :D muutenkin poika on tosi kova höpöttämään ja nauramaan, ihanan kuuloista kun toinen räkättää :heart:

päikkärit on aina hiukan haasteellisia, ei nuku sisällä kun hetken, vaunuissa niin kauan kun niitä jaksaa työntää. mutta kun ei aina voi olla kävelemässäkään :/

kakkarytmi on nyt viimeisen viikon ollut tosi kummallinen, moneen päivään ei mitään ja sitten kun sitä tulee niin voi luoja mitä määriä, tulee niskasta ulos :x toivottavasti suolisto vaan totuttelisi uuten rytmiin, kun ei ton kanssa kehtaa kohta lähteä mihinkään kun sitä tavaraa tulee niin järkysti.

sompa neuvolatädit nyt on mitä on, mä oon ehkä huono äiti mutta kyllä mä kasvatan hoidan lapseni niin kuin parhaaksi nään. en oikein sulata sitä että samat käytännöt muka sopisi ihan kaikille vauvoille. mutta joo, enempi ne kai onkin suosituksia, jotka muuttuu vähän väliä. niistä voi sitten itse päättää ja muokata omaan vauvaan sopivat käytännöt.

toivova ja poika jo 3kk :heart:
 
moikka!

meillä oli alkuun vaunuissa nukkuminen erittäin vaikeaa. huusi täyttä kurkkua kun sinne laitti. mutta nyt kun on vähän vanhempi ja oon tajunnu et se tykkää katella maisemia ni oon kääntäny ohjaustangon toisinpäin ja ottanu sen ahtaan vaunukopan pois, pidän sit siinä alla täkkiä niin on pehmonen alusta vauvalla maata. poika on muutenkin todella huono nukkumaan päikkäreitä. nukkuu yleensä 15min.-1h sisällä mut sitku se saa hirveitä raivareita ni laitan sen ulos vaunuihi ni nukahtaa melkei heti ja nukkuuki siel joskus jopa 3h.

meillä dani sai tissiraivareit jo 1kk iässä ja mä en enää kestäny niit ni lopetin imetyksen jo sillo. mulla ei vaa pinna kestäny sitä hirveetä riehumista ja huutamista. pullolla ollaan pärjätty tosi hyvin. pulauttelee välillä mutta ei huolestuttavan paljon :)
dani nukkuu öisin omasta mielestä hyvin. nukahtaa 21 maissa ja herää syömään yhden aikaan ja nukahtaa samantien uudelleen ja herää taas syömään joskus 04-05 maissa ja nukkuu vielä johki 7.30 ja syö ja nukkuu 09 saakka, sen jälkeen ei enää nukutakaa ja alkaa kauhee papatus ja jumppaaminen :)
meilläkin oli ensimmäinen nauru tällä viikolla! mulla tuli iha kyyneleet silmistä ku nauroin niin kovin!! oli niin syötävän sulonen räkätys että!
nii ja toi istuttaminen, mä pidän usein danii istuma-asennos sylis jos kattelen telkkua tai istun itse muuten jossakin. en istuta lattialla koska mulle on sanottu ettei selkäranka kestä vielä tai jotai. poika istuikin neuvolassa mun sylis ku sai ekan piikin! voi parkaa itkuhan sillä tuli, niinku arvelinki mutta mami lohdutti ja itku loppui pian. ei ollut vihanen illalla piikistä mutta posket punotti illalla aika paljo muttei tarvittu suppoja ollenkaan :)
kieriikö teiän vauvat kovasti jo mahalleen? dani on tosi kova harjotteleen sitä. oikealta puolelta se yrittää ihan kokoajan kierähtää mahalleen, käsi jää aina vaan vähä alle ja on tiellä mut muuten kun pidän vähän nilkoist kii ni pääsee ite ympäri ja nyt vasta viihtyy mahallaan pidemmän aikaa ja nostelee päätä tosi ylös kun haluaa katella :)

sain juuri pojan nukahtaa ulos ni täytyy äkkiä tehdä kaikkea ennenku herää!

jedvenna ja dani 3kk 2vk
 
Hei vaan! tulin tänne puolelle esittäytymään ja katsomaan kuinka muilla on mennyt ja hyvältä näyttää...

Meillä 7.7.09 laskettuna päivänä syntyi pieni rinsessa ja on nyt siis sen 3kk 1vko.
Vaikeuksia oli raskautua, 4,5v odottelimme pienokaisen merkkejä, kunnes tasan vuosi sitten nappasi =) Nyt siis elelemme ihanaa vauva-arkea ja nautimme pienokaisesta!

tyttö on kasvanut tasaisesti, on pienehkö, mutta hyvin iloinen ja reipas pieni ihmisenalku...
Perheeseemme kuuluu minä, mieheni, pätkä :D ja koira, joka ei kyllä enää kovin kauaa ole joukossamme :'(

tytön nukkuessa aamupäiväunia, ehdin seurailla ja kysellä apuja ja neuvoja teiltä, joten tulemme kohtaamaan toivottavasti vielä useasti!

kauniita syksyisiä päiviä kaikille ja näkemisiin :hug:
 
babjuska: :hug: On sua sitten koeteltu. Toivottavasti kaikki on paremmin nyt.

mimmu ja pätkä: Tervetuloa "jengiin" mukaan :flower:

Kiitos kaikille, jotka jaksoi kommentoida tuota rintalakkoilu, -raivari-asiaa. Nyt on helpottumaan päin. Osa syy saattoi olla mussa itsessä, kun varmaan tuputin sitten hädissäni tissiä vähän liikaakin ja vauva ei sitten sitä huolinut senkään vertaa.

Nyt on tilanne jo hieman rauhottunut. Yritän syöttää heti kun herää, että on vielä unenpöpperössä ja annan nälän hieman kasvaa hereillä ollessa, niin silloin saattaa ottaa rintaa ihan itsekseen. Vieläkin välillä asiasta taistellaan, mutta en enää itse ota siitä niin suurta murhetta, niin vauvakin on rauhallisempi. Ensi viikolla näkee sitten 3kk neuvolassa, onko saanut ruokaa tarpeeksi.

Mahakivut alkaa selkeästi helpottamaan (täytyy koputtaa puuta, sillä ensi viikolla annetaan toinen annos rotarokotetta) ja vauva on muutenkin kehittynyt lähiviikkoina valtavasti. Seurailee kovasti ja omat kädet tuntuvat olevan suurinta huvia. Ääneen ei naura vielä, mutta muuten kova höpöttäjä on.

Noin 2-4 yösyötöllä mennään. Nukahtaa illalla 19:30-21 välissä ja syö noin 0:00-02:00 välissä ja sitten noin 05:00 maissa. Sen jälkeen nukkuu noin tunnin pätkissä ehkä klo 08:00 saakka.

Silloin kun vauva syö vain 2 kertaa, saan itsekkin nukuttua paremmin, mutta jos heräilyjä on useammin, niin mulla särkee päätä koko seuraavan päivän.

Miten voikin jotain noin pientä RAKASTAA noin kamalan paljon? :heart:

Mureena ja tyttö kohta 3kk
 
Hellurei!

mimmu ja pätkä, tervetuloa! :D Teidän odotus sitten vihdoin palkittiin, ihana juttu! :)

Sompa
, melkoinen terkka teillä, huh.. :whistle: Mä en myöskään lähtisi herättelemään, hienostihan vauva kasvanut joten se siitä. ;)
Täällä on tosiaan yöt jatkuneet melko levottomina, tai nini mä ainakin koen kun meni jo niin kivasti..
Liikkumisesta, kovasti koittaa tuo typy pyörähtää ympäri mut vielä ei ihan pääse, jaloillaan ponkaisee myös itelleen vauhtia ja näin ollen liikkuu siis ylöspäin. :LOL:
Mut nyt näköjään herättiinkin taas vaihteeks, gotta go!
 
kaie
Moi pitkästä aikaa! (ent. Odelma tässä :) )

Olipa mukava lukea että muillakin on yöheräämiset lisääntyneet. Mä en tajunnutkaan että sekin voi kuulua ikään. Itse en vaan jaksais noita tihentyneitä yöheräämisiä, vaikka ei ne näköjään sen tiheämmässä ole kuin teillä muillakaan.

Istumisesta: mä olen ymmärtänyt, että niin kauan kuin lapsi ei itse istu, sitä ei pitäisi istuttaa, just sen takia että selkäranka ei kestä. Mutta se tarkoittaa siis ihan oman pepun päällä koko painolla istuttamista; eri asia on että 'istuu' sylissä niin että lapsen selkä on omaa vatsaa vasten. Silloinhan paino jakautuu tasaisemmin koko selälle, ei vain pepun päälle, ja se on mulle annettujen ohjeiden mukaan ihan ok lyhyehköissä pätkissä.

Meillä on pulauteltu alusta saakka, ja muutama viikko sitten aloin epäillä että se (ja muut oireet) ei olekaan ihan normitouhua, vaan tytöllä olis refluksi. Maanantaina on ph-mittaus, katsotaan mitä se tuo tullessaan. Tyttö on siis ollut itkuinen, ei viihdy mahallaan, yskii, nikottelee, köhii, nieleskelee, nukkuu lyhyissä pätkissä jne jne. Ja ruokaa seilaa kurkussa edes takas koko ajan. Toivon että saatais lääke joka helpottais oloa ja sitä kautta tekis öistä vähän vähemmän levottomia. Olis jo aika äidinkin saada vähän pidempi kuin 2,5 tunnin unipätkä.. |O

Meillä ei vielä käännytä, mutta mahallaan ei siis tuo ole viihtynyt joten eipä ole päässyt harjoittelemaankaan. Nyrkit on suussa koko ajan.

Niin, ja perunaa aloiteltiin pari päivää sitten. Se vois helpottaa refluksia, siksi lähinnä jo nyt, muuten kun mennään täysimetyksellä. Eka perunansyöntikerta oli huvittava: me vanhemmat oltiin ihan täpinöissämme, kaivettiin videokamerat esille että nyt meidän tyttö syö perunaa! Tyttö ei ollut millänsäkään: söi lusikallisensa, ihmetteli meidän touhotusta ja kävi nukkumaan! :LOL: Että se siitä ihmeellisestä perunansyönnistä..

Noniin, nythän tuolla taas herättiin, eli eikun menoksi. :)

Kaie (Odelma) ja typsy 3,5kk
 
meillä dani on oppinu pyörähtää mahalleen itte! oli pakko tulla kertoon heti :) on se niin huvittavan näköstä. sit se siin masullaan polkee jalkoja ja nostaa peppua ja kauheesti haluis päästä eteenpäin. hurjan nopea kehitys pojalla onkin tässä ollut! illat on nykyään ihan hirveitä kun koitan nukuttaa sänkyyn ni se on ihan hirveetä taistelua. koko ajan pitää kierii mahalleen ja ähistä ja puhista ja kiukutella, ei meinaa millään nukkua. onks jotaki konstia teillä tähän tai jotaki? saatan nukuttaa yli tunninkin ja kamalaa itkemistä aina. itekin väsyn siihen ja turhauttaa :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja jedvenna:
meillä dani on oppinu pyörähtää mahalleen itte! oli pakko tulla kertoon heti :) on se niin huvittavan näköstä. sit se siin masullaan polkee jalkoja ja nostaa peppua ja kauheesti haluis päästä eteenpäin. hurjan nopea kehitys pojalla onkin tässä ollut! illat on nykyään ihan hirveitä kun koitan nukuttaa sänkyyn ni se on ihan hirveetä taistelua. koko ajan pitää kierii mahalleen ja ähistä ja puhista ja kiukutella, ei meinaa millään nukkua. onks jotaki konstia teillä tähän tai jotaki? saatan nukuttaa yli tunninkin ja kamalaa itkemistä aina. itekin väsyn siihen ja turhauttaa :/

Meillä ei vielä kääntyillä, mutta esim. eilen nukuttaminen kesti melkein 3 tuntia. Yleensä se kestää tunnista kahteen. Ollaan yhdessä peiton alla ja vauva syö siinä tissiä samalla. Välillä torkahtelee ja herää taas syömään. Selvästi tankkaa siis yötä varten. Ei ole siis mitenkään tavatonta, että vauvan "nukuttaminen" kestää.

Mä en aio ottaa siitä mitään stressiä, enkä ole järjestänyt mitään niin tärkeää iltaohjelmaa, etten voisi sitä aikaa vauvan kanssa viettää. Ymmärrän ne perheet, joissa on paljon muita pieniä lapsia, mutta mullakin on esikoinen jo 13, niin ei tarvitse mua nukuttamaan :)
 
Jedvenna - eikö myös sanota, että jos kovasti oppii uusia taitoja niin se vaikuttaa myös yöuniin? Dani on oppinut valtavasti jo uusia asioita! Siitä taitaa tulla aika varhain kävelijä?

Meillä on iltaunille laitto hyvin kovaa taistelua sen takia, koska kaikki muut unet neiti nukkuu ulkona. Ainoa asia, millä saan lapsen rauhoittumaan on se, että laitan tipan cuplatonia tutiin ja työnnän tutin suuhun. Siihen se nukahtaa, vaikka olisi kuinka huutanut kurkku suorana vaikka kuinka kauan. Neuvolasta sanottiin, että pitäisi sen jälkeen huuhtoa tuti ja laittaa märkänä tuti suuhun, ettei cuplatoni jää suun limakalvoille. Mutta jos mä otan sen tutin suusta pois niin sehän herää siihen. Ehkä se cuplatoni ei ole kovin vaarallista ainetta? Toinen konsti millä olen myös saanut nukahtamaan on jumppapallo. Istun jumppapallon päällä ja pompin siinä varovasti neiti sylissä. Siihen jumputukseen neiti on nukahtanut muutamana iltana... - ilman cuplatonia. :p Neuvolasta myös sanottiin, että lapsi pitäisi nukuttaa mahdollisuuksien mukaan omaan sänkyyn, ettei syliin saisi opettaa, mut kumpi on parempi syli vai sänkyyn ja cuplatonia suuhun?

Ankea keli tuolla ulkona, tosi kylmä ja kolkko keli, satelee välillä räntääkin. Niin kylmä, etten tarennut ite mennä ulos ja lapsen laitoin sinne nukkumaan. Tuntuu, että tuollainen keli menee luihin ja ytimiin... :LOL: Lapsella on niin hirveesti päällä vaatteita, että varmaan on hiki kun nostan sen sieltä pois.

passi asiaa Oletteko käyneet pienten vauvojen kanssa ulkomailla? Eikös nyt joudu ihan pienelle vauvallekin hommaamaan passin, ettei riitä, että se on mainittu äidin passissa? HIrveesti tekisi mieli lähteä ulkomaille, mut joudutaan heti alkuun hommaamaan koko perheelle passit, kaikilla on vanhentuneet. Samoin ehkä jouduttais ostaa matkarattaat. Hirveet hankinnat, että pääsee käymään jossain... Ja kaikki osapuolet eivät ole innostuneet ulkomaanmatkailusta.
:wave:
 
Nukkumaan käymisestä meil on ollu se yhtä taistelua jo puol kuukautta. Ei siin mitään, jos poitsu valvois hyväntuulisena tai viihtyis tissillä.. Muttaku mikään ei kelpaan ja itkee vaan väsymystään pariki tuntia kunnes uupuu. Oon koittanu aikaistaa tissittelyä yms., mut ei mitään apua.

Mahalleen käänty 8 viikkoa vanhana, esineet kulkee suuhu ja seuraa koko ajan ympärillee ja kädet ja jalat viuhtoo ihan koko ajan. Veikkaan et noiden takia yöunetki on tosi pätkittäisiä ja oon helisemässä jo nyt ton poitsun kanssa, kun ite oon niin rauhallinen :|

Jos kellään on vilkas vauva/lapsi, niin onko mitään hyviä rauhotuskeinoja? Meillä kylvyn jälkeenki ku pitäis rauhottuu, ni alkaa vaa kauhea huuto ku otettiiki kivasta paikasta pois.

On muuten kolea ilma, mut ulos silti piti uskaltautua. Muuten ei poitsu nukahda ees päiväunille (eikä vaunulenkkikään toimi aina). Mut tällä kertaa onnisti ;)

- Jousku ja poitsu 3kk
 

Yhteistyössä