** HEINÄKUUN 2009 PIKKUISET **

Hei taas! Minä tarjosin Joonakselle aluksi kaurapuuroa mutta taisi olla liian rankkaa tavaraa masulle ja tänään keittelin riisipuuroa sitten veteen ja omalla maidolla "lantrasin". Muuten ollaan syöty ekat 2 vikkoo perunaa ja nyt sitten peruna+porkkanaa reilu viikko.

Mut mun piti kysellä että onko kenenkään muun 5 kuukautinen pistänyt öitä ihan överiksi? Laskin että "imetin" Joonasta viime yönä KAHDEKSAN kertaa...siis käytännössä tunnin välein. Oon antanut illalla nannia, velliä, puuroa mutta mikään ei auta...ensimmäinen herätys on yhdeltä kun poju unissaan kitisee, mikään ei sitä oikeen rauhoita semmoiseks hysteeriseksi itkuksi se aina menee jos ei tissiä anneta suuhun.

Tää voi tietty olla sitä, et päivisin hän syö niin harvoin niin tankkaa sit yöllä tai sit jotain ihan muuta. Hampaita ei näy, hirveen aktiivinen kyllä on päivisin et voisko se vaikuttaa öihinkin...en tiedä. Tää äiti alkaa oleen jo aika väsynyt.
 
meillä oli tossa reilut 2vkoa sitten IHAN SAMA juttu... sit alettiin antaan maissivelliä iltaisin ja tyttö nukkuu rauhallisesti koko yön( syötän 4-6välillä kerran) ja unet jatkuu 9.30 asti... Ilta kiukutkin on ollut nyt pariviikkoa poissa ja tyttö nukahtaa rauhallisesti omaan sänkyyn. Vielä kk sitten saatoin nukuttaa 3h pikkuista ja syöttää 4 kertaa yössä. Olen siis reilun viikonverran antanut päivisinkin korviketta ja lopetellut imetystä... nyt tyttö on muuttunut rauhalliseksi nukkujaksi ja illatkaan ei ole enää äidin mielestä "pelottavia" :LOL:

Saatiin muuten eilen siirin eka joululahja; SYÖTTÖTUOLI =) mummu ja vaari oli ostanut ja antoivat mukaan, kun sanoin että omasta syömisestä ei tule enää mitään kun tyttö hermostuu aina jos ei pääse syliin kun isän kanssa istutaan ruokapöytään :D Nyt on sit syöty ekat puurot omassa ihanassa syöttötuolissa ja kohta saadaan maistella bataatti, porkkana, kesäkurpitsa,possunliha sössöä :LOL:

Eilen tuli muuten suuren suuri itku äidille, kun näin isän puhelimesta videopätkän joka oli otettu kun siiri oli noin kk ikäinen... jokelteli ja heilutteli käsiään holtittomasti. Ei tiennyt mitä niillä pitää tehdä ja ihmetteli kovasti omia ääniä =) :'( kuinka aika voi mennä näin nopeasti :'(
 
apuaa..ostimme jimille tripp trapp syöttötuolin ja sitä tässä olen koittanut koota nyt 2tuntia(yllärinä miehelleni päätin sen koota kun on koulutuksessaan,mies inhoaa koota kaikkea!!)mutta yksi pultti ei sitten millään mene kiinni :eek: siskoni lähti nyt ostamaan isompaa pulttia jos saataisiin tuoli koottua ja jimi saisi alkaa siinä sitten syömään koko perheen kanssa samaan aikaan..ihme vaan kun uusi tuoli ja kuitenkin aika hintava että ei sitten toimikaan niin kuin pitäisi!!tai onkohan vika tässä hermoilevassa äidissä? :LOL:
no mutta täytyypä taas mennä kohta hermoilemaan sen kanssa!!

babjuska+jimi 5kk
 
meillekin danin mummo osti syöttötuolin joululahjaksi :) mulle tuli kans tosi haikee fiilis et mun pikkuvauva ei oo enää niin pikkuvauva! näytti niin isolt pojalt ku istu ite tuolis ja avas suun ammolleen et sitä lusikkaa tänne näin! voivoiii :/ <3 aika menee tosiaan super nopeesti.

ja hei! meille on tullu kans yhtäkkii noi yöt tosi levottomiks. ekaks ku laitan danin nukkumaan ni nukkuu ehk 2h ja sit aivan yhtäkkiä alkaa huutaa ja itkee ihan täysillä, ei auta mikään! ei syli, ei tutti, ei maito. ekal kerral luulin et näki pahaa unta tjtn mut toi on jatkunu jo useempaan kertaan ja melkei ain samaan aikaan! mitähän toi vois olla?? meinaa ku alotin ilta-ja aamupuurot joku pari viikkoo sitten ni rupes poika nukkumaa jopa 6h putkeen, ai että se oli nannaa mamille!! mut sit nyt iha yhtäkkii on alkanu taas nukkuu sellasta 3h pätkissä... väsyttääääääääää :/ mietin et voisko olla siitä ku dani on oppinu taas uusia juttuja..?

meinaa poika melkei ryömii jo! se menee konttausasentoon ja heijaa itteensä eteenpäin eestaas, se näyttää epäilyttävästi ihan siltä kuin poika nylkyttäis jotaki allaan :D:D tiiättekö mitä tarkoitan? mulla on ollu todella hauskaa kun poika heijaa eestaas mut tiettekö se on hyvin hyvin pienestä kii ettei se lähe ryömimään. pitäs pojan hiffata et käsiä ja jalkoja vois käyttää yhteispelinä ni pääsis :D liikkuu vaa taaksepäin ja hiukkase eteenpäin aina ku pyörii napansa ympäri. rupesin jo miettii et herranjumala et jääks ryömiminen välistä ku näytti ihan silt et dani lähti konttaa ku se rupes heijailee :D

noist puuroista ni danin lemppari on vadelma-kaurapuuro :) maissivellikin maistuu. hedelmistä mango on paras ja noist liharuoista menee kaikki! poika syö tosi hyvin ja ollaan maisteltu niitä vauvoille tarkotettuja jogurttejaki. ekalla kerralla yökkäs :D mut nyt maistuu sekin.
mut meenki tästä riisipuuron tekopuuhiin, ni paljon voimia kaikille teille äideille joulupuuhiin!

jedvenna ja daniel 5kk+
 
Mimmu ja jedvenna: meillä toi alkoi siis kun joonakselle tuli 4 kk. Ollaan annettu Nannia, velliä, puuroa, antamatta mitään (eli tissimaitoa) kun aateltiin et jos on allergiaa...mikään ei auta.

Joonas herää ekan kerran yhdeltä, tai rupeaa itkemään unissaan ja se itku vaan lisääntyy, mikään ei auta paitsi tissi johon se sit nukahtaa. Sit taas 1-2 tunnin välein sama juttu. Eli ainut "pitkä pätkä" on kun se nukkuu 22-01...ja mä tietty meen ite nukkuun lähempänä tota 01 kun 22...et kiva juttu. Nyt huomasin et päiväunetkin on muuttunut, se nukkui tunnin ja alkoi kiljunta (unissaan). Annoin sen sit kiljua ja lopulta taas hiljeni...kävin tietty kattomassa jne. ja nukkui vielä toisen tunnin. Täällä täytyy sanoa että ÄITI ON TODELLA VÄSYNYT.

Oon ollut tosi varovainen noiden ruokien kanssa, edelleen täällä mennään vaan peruna-porkkanalla ja sit tosiaan se riisipuuro ja mansikkasurvosta. Ehkä sitä maissivelliä pitäis kokeilla taas uudestaan...tosin nyt kai saa antaa jo riisivelliäkin.

Joonaksella oli alkuvaiheessa kun se oli pelkällä maidolla tuota puklaamista aika paljon. Nyt se on jäänyt mutta olen ehkä vähän havainnut, että yöllä kun sen kiljumisen jälkeen nostaa sängystä ylös, se nieleskelee..et nousiskohan sitä jottain vatsasta sille kurkkuun??
 

HYVÄÄ JOULUA JA ONNELISTA UUTTA VUOTTA :xmas:

En usko, että kerkeän tänne huomen aamupv ennen ku lähetään mun äidille ja isälle, joten jouluterveiset jo!
Joululahjat tuli kokonaan tänää ostettuu
Nyt lähen vielä ruokakaupassa käymää

Sarianna78 ja Enni 5kk5pv
 
Justiinalle onnittelut uuden taidon oppimisesta. :heart: Meilläkin ollaan niin lähellä. No, vielä ei jaksa nostaa masua, on sen verran hyvin syönyt. :D

Kiinteiden ruokien harjoittelusta; montako päivää olette antaneet samaa laatua ennen kuin otatte uuden ainesosan kokeiluun? Meillä on menty viikon verran perunalla, viikko porkkanalla, viikko päärynällä, 3pv mustikkaa ja nyt on menossa kuningatarsose eli vadelma on uuten ainesosana. Seuraavaksi ajattelin antaa tuota riisi siinä puurojauheen muodossa.

Jedvennalle ja Iirikselle tsemppiä yöitkujen kanssa! :hug: Toivottavasti helpottaa pian.

Trip trapista; meillä ostettiin esikoiselle ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Ei ollut ongelmaa kokoamisessa ja kaikki osat sopi hyvin paikalleen. Esikoinen istuu ja syö edelleen trip trapissa (ikää siis kohta 4v) - siis tietty ilman turvakaarta... :D Pikkuhiljaa taitaa olla aika ruveta puhumaan, josko siirtyisi aikuisten tuoliin, niin Aino pääsee kokeilemaan tuota syöttötuolia. Tosin meillä ei ole merkkiäkään istumisesta - varmaan joskus helmikuussa päästään kokeilemaan syöttistä...

Mut nyt pyykkikonetta tyhjentämään...
 
alotin soseruuat danin kans kun poika täytti 4kk. annoin aluks viikon yhtä makua ja sit vaihettii. sitkun alko soseet maistuu paremmin ni sit vaihtelin 3pv välein ja nyt syyää miten sattuu et kaikki maut nykysin menee. neuvolassa annettiin lupa aamu-ja iltapuurolle ja liharuuille. oon nyt antanu aamusin puuron, lounaaksi perunaa/porkkanaa/maissia ja jälkkäriks hedelmää, välipalaks jogurttia/hedelmää, päivälliseks liharuokaa ja jälkkäriks hedelmää ja illalla puuro.
hei te, joilla soseruokien syöttäminen sujuu jo hyvin ni kuinka paljon annatte sitä? must tuntuu et annan ihan sairaan paljon :D mut tuo mies on niin kauhee touhuumaan ja on tosi nälkänen kaveri ni annan melkei puol purkkia nykyään :D kyl se yleensä ilmottaa jos ei mahu enempää. dani pysyy tosi pitkään kylläisenäki.

noi yöitkut nyt viime yöltä jäi. toiv ei jatkuis enää. nukahti jo puol seiskalta ja heräs 23 syömään ja sit nukku ehk tunnin ja rupes ähisee mut sit sen jälkee kuus tuntia :)
dani nukahti äsken ekan kerran päikkäreille omaan sänkyyn!! tää on ihmeiden ihme! en kyl usko et kauaa suostuu nukkuu siel, toivotaan et ainaki tunnin sais unta. oli meinaa eile tosi vihane mies!

tänään vien veljen autokouluun ja samal toimitan danin pikkuserkulle joululahjan ja kaupassa pitäs käyä hakee velliä ja puuroo kun on lopussa. tänään tai huomenna leivon karjalanpiirakat jouluksi :)
mitä ootte muuten itse ostaneet vauvallenne joululahjaksi? mä oon ostanu ihan älyttömästi kaikenlaista! luulempa et poika on meistä se joka saa isoimman kasan paketteja :D ostin sellase lelukaaren turvaistuimeen ja rattaisiin, yöpukuja ja fleecepuku, bodeja, puurolautasia, pipon ja sit sellase lelun jonka voi laittaa pöydälle jossa on prätkän ohjaustanko ja siit kuuluu kaikkii prätkän ajamisääniä :D oli ihan pakko ostaa :D kummeilta tulee potta (pyysin jo nyt ni on valmiina), lastenelokuvia, yöpukuja, kylpyleluja ja mummolta tulee syöttäri ja toiselt mummolt älytön määrä kaikkea :D leluja sun muuta. iskä lupas ostaa pojalleen uuden turvaistuimen ku toi nykynen ei oo mun oma ja haluaisin oman jo ja palauttaa ton lainassa olevan. mut tällästä meille!

jedvenna ja daniel 5kk+
 
:'( Nyt loppui meilläkin TÄYSimetys ja OSITTAISimetyksellä jatketaan :kieh:
Eli, neito 5kk sai sunnuntaina ekan kerran perunaa ja on jo 3 päivänä maistanut sitä. Tänään söi jo melkein jääpalakuutiollisen verran :) On kovasti kiinnostunut asiasta ja huomenna ajattelin jos porkkanaa laittais joukkoon. Oma rakas pieni kulta :heart: Sydän pakahtuu, kun toinen tuntuu jo niin isolta.

Joululahjoista: mä en oo vauvalle ostanut kun yhden paketin, kun sukulaisista ei tiedä mitä antavat, varmasti kaikkea riittävästi. Isosisko saa vielä tänä jouluna enemmän lahjoja, mutta ensi jouluksi varmasti asia korjaantuu ;)
 
Luin et vauvalla kestää 10 päivää tottua uuteen makuun. Tällä perusteella me syödään 2 viikkoa aina uutta, eli ekat 2 viikkoa pottua, sit 2 viikkoa pottua+porkkanaa, nyt menossa pottu+porkkana+kesäkurpitsa.

Määrät on meillä tosi pieniä, mut meillähän syödäänkin vaan 1*puuro ja 1*soseruoka nyt päivässä. Mä koen että me edelleen maistellaan joten en oo niitä määriä hirveästi lisännyt ja onhan toi niin pieni vielä, 5 kk ja minusta ihan vauva;D Kyllä se ehtii elämässään syödä ruokaa vaikka kuinka paljon, nyt saa ja pitääkin vielä elää tissimaidolla;) Neuvolassahan ne on eri mieltä ja meidän tarttis varmaan nyt jo syödä 5 kertaa päivässä jos sieltä kysyttäisiin, samalla kun siellä suositellaan 6 kk täysimetystä...

Muutenkin poju on hoikahko ja saa mun puolesta pysyäkin semmoisena niin kauan kun ite ei rupea hinkumaan lisää ruokaa. Tänään tein semmosen satsin 2 jääpalakuutiota soseutettua porkkanaa, 1 jääpalakuutio sitä kurpitsaa ja 1/4 isosta perunasta, olisko sitä tullut ehkä yhteensä desin verran maidolla lantrattuna. Puolet jäi syömättä. Riisipuurossa sama, oon tehnyt periaatteessa desiin vettä satsin ja puolet siitä jää vielä syömättä. Joonas vaan suuttuu kun yritän tarjota... rintaa se syö kyllä parin tunnin välein edelleen, paitsi tietty kun annan kiinteää niin tulee pidempi tauko.

Meidän piti saada mun äiskältä se trip trap pikkuveikan jäljiltä...nyt kun sitä tarttis niin...huoh. Ei kannata aina luottaa toisten lupauksiin..

Joululahjoista: mä oon huudellut huutonetistä hirveän läjän leluja Joonakselle - samalta kuullostaa muuten mun viimeaikaiset ostokset kun jedvennallakin;) Paketoin varmaan yhden ikeasta ostetun 3 pehmokuution paketin, niin saa jotain "uutta":D

Minäkin toivotan puolestani oikein hyvää Joulua kaikille! Me yritetään nostaa sängynpäätyä josko se rauhoittaisi öitä ja äiti saisi ihanan levollisen joulun;)
 
Öitä kaikille!

Neiti tuossa vieressä sitterissa jokeltelee tyytyväisenä, nukkumaan ei suostu. Onneksi olen itse yökukku luonteeltani. Vaikka haluaisinkin mennä sänkyyn jo lepäämään ja lukia hyvää kirjaa.

Meillä syödään jo kiinteitä aika reipasta tahtia. 4-5 kertaa päivässä. Sopii ihan hyvin mulle, kun imetyskin on loppunut, muutama viikko sitten viimeisetkin tipat. Aloitettiin maistelemalla pieniä annoksia ja aluksi mentiin yhdellä maulla viikko. Sit neuvolalääkäri sanoi, että jos ei ole tullut mitään aikaisemmin, niin uuden maun voi ottaa 2-3 päivän valein. Ilmeisesti vadelmasta meni maha sekaisin, jos ei sitten ollut jotain pientä vatsatautia muuten. En ole vielä kokeillut uudestaan. Vellejä en ole antanut lapsilleni koskaan, vaan viiden kuukauden iässä on aloitettu kaurapuurolla, ei millään erikoisvauvapuuroilla, vaan ihan Nalle pikakaurahiutaleilla. Ne on hyviä hiutaleita, tulee melko sileä puuro ja meillä ei ainakaan tyttö yhtään yökkää.

Kiinnosta nähdä tuo kasvun kehitys puolivuotisneuvolassa, kun meillä vauveli on aika sirppana, huitelee aina omilla miinuskäyrillä.

Huomenna pitäis lähteä ajelemaan joulunviettoon mummolaan. Onneksi matka ei ole kuin reilu pari tuntia. Jään luultavasti sinne lomalle tyttöjen kanssa uuteen vuoteen asti kun mies on välipäivät töissä. Saa ottaa vähän rennommin kun ei ole kotitöitä tehtäväna seillä, ainakaan niin paljon. =)

Joululahjoja on pikkuiselle ostettu 3 kpl:tta. Ja lahjamäärästä päätellen isompi on ollut aivan älyttömän kiltti.

Hauskaa vauvajoulua kaikille! :)


Josi ja Prinsessa 5 kk 2 vk
 
Onko muiden vauvat jo äidin perään huutajia. Meillä on viimeisen viikon aikana ollut niin, että kun jättää vaikka lattialle tai sitteriin, niin jää ihan tyytyväisenä ja mä meen tekeen jonkin homman ja käyn välistä vilkaisemassa ja jos sitte tyttö huomaa niin alkaa ihan mieletön karjuminen. Tähän mennessä on riittänyt, että sisko tai isä menee lähettyville, mutta tänään ei isä auttanut mitään. Hiljeni kun isänsä toi mun viereen.

Yleensä ottaen meidän vauva on hirmu kiltti ja naureskelee ja jokeltelee paljon. Toinen mikä sen saa raivostumaan, on aamupuuron liian hidas syöttö. Lienee mahdoton pystyä syöttämään sitä niin nopeasti, että olis tyytyväinen tai sitten pitäis olla lusikka molemmissa käsissä.

Josi ja Prinsessa (joka nyt on huutelemassa sängyssä)
 
Meidän neiti on ekassa räkätaudissaan, ilmeisesti rs-virus "saatiin" riesaksi. :(
Viime yö meni valvoessa ja nenätippoja laitellessa, onneksi on syönyt hyvin ja toistaiseksi räkäisyys on ollut suht pientä. Mut saa nyt nähdä miten tässä käy, vietetäänkö joulu kotona vaiko sairaalassa. :/

Noista kiinteistä, me ollaan maisteltu uusia makuja semmonen pari päivää, mistään ei ole onneksi tullut mitään oiretta ja kaikki menee. Nyt viimeksi lisäsin jo vähän mausteita, sipulia ja tilliä. :)

Lahjoja on taas isot kasat, siitä on lähipiiri pitänyt huolen.. :whistle: Me hommattiin typylle pehmokeilat ja yksi pehmolelu sekä Barbabapa-kirjasetti, pojan ajoilta kun on leluja säätössä ihan tarpeeksi.. :D

Sellaista, toivottavasti muut pienet säästyvät räkätaudeilta, oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille! :xmas:
 
IHANAA JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE :heart:
meidän perhe vetäytyy nyt viettämään jouluaan ja perinteisesti tietokone kiinni koko joulunpyhät :saint:

niin ja jimille emme ostaneet yhtään pakettia itse,sen verran paljon jätkä saa kummeiltaan ja mummeiltaan,ja eihän tuo paljoa niistä edes tiedä vielä tänä vuonna!kummejakin on jo neljä ja mummuloita kaksi,niin ja tätejä ja setiäkin jotka paketteja meille raahaavat..tuntuu vaatehuone jotenkin kummallisen pieneltä kun paketteja on noille 4mukelolle ihan hirmuiset määrät :ashamed: itse en siis ole yhtään ostanut,kaikki saavat kummeiltaan toivelahjansa ja vähän enemmänkin.
minä satsasin sitten ruokiin tänä vuonna ne lahjarahatkin :)

mutta siis kerran vielä hyvät joulut!!

babjuska+jimi 5kk+
 
danilla lahjamäärä onkin suuri ehkäpä siksi koska hänellä on viisi kummia, kuusi mummoa ja viisi vaaria :D :D setiä ja tätejä kans todella monta! heheh.
tästä lähden kohta hautausmaalle viemään kynttilää kaverin haudalle ja dani jää papan hoitoon siksi aikaa. sen jälkeen tuleekin danin iskä ja oleskellaan yhdessä.

meillä dani ei oo yhtään "riippuvainen" mun seurast et jos lähen vaikka tiskikonetta tyhjentää ja jätän pojan eri huoneeseen ni ei kaipaile perään. tyytyväisesti leikkii itekseen. ei oo koskaa huutanu mun perään. ehkä hyvä niin, pääsen helpommin tekeen kotihommia sun muita :)

mut oikein hyvät joulut ja uudetvuodet kaikille!

toivoo jedvenna ja daniel 5kk+
 
Pääsimpä täältä mun äitilt ja isälti tänne viel!Luulin, etten pääsis.
Riisipuurot maisteltu, ja 13.00 pitäis lähteä saunomaan:D
Esikoinen on kattonnu joulupukin kuumaalinjaa jo klo. 08.00 alkae, yritin saada esikoisen kanssa lenkille aamulla, mutta.. No joulu on kerran vuodessa!!
Onni(esikoinen) ja Ennin kummit heitä on yhteensä 9kpl:D Tuli aamulla tuomaan lahjat ja miehen äiti ja isä lähetti postissa lahjat:)
Nyt ulos pulkkamäkeen:D
JOULUJA KAIKILLE :heart:

Sarianna78 ja Enni 5kk1vk
 
Maanantaita kaikille,

Sitä on taas joulut vietetty. Ihan hyvin sujui, vaikka nuo pari yötä mummulassa oli ihan älyttömän rikkonaisia :( |O- ei taas ihan hetkeen lähdetä yökylään, vaikka muuten siellä mukavasti sujuukin.

Pulauttelusta piti kysymän eli pulauttelevatko teidän pienokaiset kovasti? Onko joku tietty ruoka joka laukaisee pulauttelun? Voiko olla merkki allergiasta. Meillä tuo esikoinen ei juurikaan harrastanut pulauttelua, mutta tämä typynen... voi hyvänen aika sentään. Tänäänkin aamulla löysin kolme reippaan kokoista mustikkapulausta. Ja siis aamiaiseksi oli syöty muksu riisipuuroa + kuningatarta + äidin maitoa. Sen olen huomannut, että jos syön kananmunaa, niin pulautusten määrä nousee aivan älyttömäksi... Jotenkin luulis, ettei tuo nyt riisille olisi allerginen... :|

Jaahas, nyt vaipan vaihtoon.
 
Moikka

Meidän joulu meni mun vanhempien luona hyvin. Enni ei juurikaan kitissyt, puuroa tuli maistettua, lahjaksi ei saatu krääsää, onneksi sitä on kertyny esikoiselle sen verran 4 jouluna, että nekin on vielä hyvässä kunnossa, jolla Ennikin voi varmasti leikkiä. Miehen vanhemmilta tuli uus turvakaukalo vielä:Di Britax BabySafe Plus SHR, Benno, ennen oli aika pieni nyk. Britax BabySafe Sleeper, joka jäi tosi pieneks just nyt
Mut nyt kauppaa
 

Yhteistyössä