** HEINÄKUUN 2009 PIKKUISET **

moi!
joulu meni rauhallisesti,ja paljon paketteja availlessa :) pukkikin kävi ja jimi ei ollut moksistaan siittä kummajaisesta,vaikka yleensä kaikkia miehiä vierastaakin!

joku kysyi tuosta pulauttelusta,niin meillä ainakin jimin allergiat huomaa juurikin siittä että pulauttelee tosi paljon sellaisen ruuan jälkeen joka ei sovi.kananmuna myös äidinmaidon kautta saatuna saattaa olla erittäin hyvä syy tuohon pulautteluun!tai siis eihän tämän ikäiset sitä muuten vielä voi saadakkaan..

tässä olisi jimistä tänään otettuja kuvia :heart:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5462942.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=5462944.jpg

minkä kokoisia vaatteita teillä on nyt käytössä?
meillä menee tutalta vielä koon 68cm vaatteet,mutta esim:lindexin uusretroissa ollaan pikkuhiljaa siirrytty kokoon 74cm,tuntuu ihan hurjalta että on jo tuon kokoista vaatetta,meillä tytöt on käyttäneet tuota kokoa vuoden ikäisinä..mutta kai ne pojat sitten kasvaa ihan omia käyriään,pitkä jimi on ainakin!

jaahas,nyt laittamaan jälkikasvua unten maille,joten se on moi :D

babjuska+jimi 5kk
 
Babjuska; allergioista vielä. Tuleeko Jimille iho-oireita? Jos niin millaisia ja minne? Niin ja muutkin saa vastailla, joilla on aiheesta kokemusta.

Joo, kyllä meillä tuo poika kasvoi ja kasvaa edelleenkin aikas haipakkaa... olen odotellut koska kasvu tasaantuu, mutta vielä ei ole merkkejä. Ikää siis tammikuussa tulee 4v ja käytössä on Reiman talvihaalari kokoa 116cm. :whistle: No, onhan tuo haalari vielä reilun kokoinen, mutta ei mikään valtava.

Mites aiotte juhlistaa uutta vuotta?

SusieQ & typykkä
 
Moikkamoikka!

Vaatekokoja kysyttiin. Joonas oli 5 kk neuvolassa 63.2 mutta kun on hoikka niin kyllä meillä menee kuuskymppisiä vaatteita vielä. Itse asiassa esim. 68 kokoa en ole edes ottanut vielä esiin eli 60 ja 62 menee. Yks 56 bodykin näytti menevän. Nyt vaan kun oon vaihtamassa kestovaippohin jotka vie vähän enemmän tilaa niin pienet bodyt ei enää riitä pituussuunnassa.

babjuska: ei tietenkään voi yleistää kaikkia poikia, mutta tuntuu tosiaan et mun lähipiirissäni on vaan "isoja" vauvoja. Siis just jo puolen vuoden iässä ollaan jotain 70 cm joten et ole ainoa;) En oikeen osaa arvuutella että mistä se johtuu. Eka aattelin et vastikeruokitut vaan kasvaa "isoiksi" mutta on niitä rintaruokittujakin. Luulen kyllä että kiinteiden aloittaminen 4 kk iässä vaikuttaa paljon jos vertaa semmoisiin jotka alottaa vasta 6 kk iässä. Mut tietty geenit ne kai eniten vaikuttaa.

Joulu meillä meni ihan mukavasti. Vietettiin kotosalla, appiukko ja anoppi tuli tänne ruokien kanssa ja illemmalla sit miehen täti perheineen. Syötiin ja seurusteltiin et ihan ok. Ikävä muisto kyllä jäi siitä että anoppitäti innostu taas kerran ryyppään (on sillä a-ongelma muutenkin mut kuvittelin et pojun takia pysyis raittiina) kun mä typerys tarjosin kahvikonjakit...veti sit pari pulloa. Ei siinä muuten mitään mutta se kompuroi täällä ja kaatu lattialle ja just hetkeä aikasemmin oli pitänyt joonasta sylissä. En ollut siinä paikalla ja mun täytyy sanoa että sydän hyppäs kurkkuun kun kuulin kolinaa. No, se siitä sitten, ens jouluna on täysin alkoholiton...harmi kun ei ees viinilasia voi juoda ruoan kans (avasin pullon jonka se anoppi myöskin tyhjens melkein yksinään).

Harmittaa hirveästi kun anoppi on niin mukava ja ajattelevainen muuten mut toi viina vie siltä aina aivot mennessään...

Joonas sai paljon lahjoja, mut tais hävitä meidän iskälle joka oli ostanut ittelleen kauheesti lahjoja (liittyen sen uuteen harrastukseen). Toinen kummitäti pisti parastaan ja osti semmosen muovisen järjettömän kokosen seisovan muovihöskän...siis semmosen mistä vauva pitää tukea ja harjottelee seisomista, sit siinä nappuloista painetaan ja se soi...apua mihin me saadaan se mahtumaan:)) Me oltiin toivottu semmosta puista vasarajuttua...semmosta missä hakataan erivärisiä "nauloja" reikien läpi. Et kokoeroa on, täytyy seuraavan kerran vihjasta ettei osta noin isoja leluja kun ei ne tänne meidän olkkariin mitenkään mahdu kaikki ja jää yksinkertaisesti käyttämättä ja sit on paha mieli.

No tämmöistä tänne:D
 
Heissan!
Mekin sitten onneksi selvittiin säikähdyksellä ja typy oli aattona jo ihan oma itsensä, mitä nyt vähän räkäinen. Täytyy katsoa jos vielä pitkään jatkuu niin kaippa on paras viedä näytille kuitenkin.
Joulupukki kävi ja sitä ihmeteltiin muttei yhtään pelätä osattu. :D Lahjoja tuli melkoset kasat, mut onneksi tarpeellista ja sellaisia juttuja joita oltiin vähän toivottukin, vaatetta, kylpyleluja, lämpöpussi jne. Saipa tuo pienet söpistelykengätkin, ihanat! :heart:

Pulauttelusta, meillä sitä ei enää juuri tapahdu mut aattona annoin sen enempiä aattelematta neidille pikkiriikkisen maistiaisen sormenpäästäni sellaista karpalojäädykettä ja hetki siitä lehahti tyttö aivan punakaksi naamastaan, laikkua täynnä! :eek: Sitten tajusin että siinä oli raakaa kananmunaa, sitä siis epäilen. Äidinmaidosta ei oo kyllä mun mielestäni ikinä oirehtinut, mut otan asian esiin ens vkolla neuvolassa, että pitääkö testata tai jotain..
Nyt on paprina päivänä maisteltu myös lihaa kasvissoseen seassa, ihan hyvin on uponnut.

Vaatekoko on meillä 62-74, jos on reilu mitoitus niin menee vielä 62 mut pääosin kyllä 68 on käytössä. Tosin pukki toi myös ihanat muumipökät kokoa 68 mut ne ovat melko tiukat kyllä, sen verran on masua ja reittä meidän neitokaisella.. :whistle: :heart:

iiris-77, voi sun anopppia.. :| Varmaan parasta olla ihan alkottomalla linjalla jatkossa jos teillä juhlitte.. Alko-ongelmainen kun harvoin pystyy vastustamaan kiusausta.
Mut onneksi nyt ei joulu pilalle mennyt!

Uutta Vuotta juhlitaan kotosalla, meille tulee vieraita ja tänään käytiin ruoka-ja rakettiostoksilla, mun piti ostaa itelleni pieni kuohari mut unohdin! :headwall: Nooh, kaippa mä ilmankin pärjään. :xmas:

Ei muuta kuin nauttikaa olosta ja ihanaa Uutta Vuotta kaikille! :)
 
kaie
iiris, nauratti toi sun kuvaus tuosta muovihöskästä. :D me saatiin luultavasti se sama/samantyyppinen anopilta. oli ollut puhetta kävelytuesta, mutta mä näin silmissäni sellaisen puisen Brion työnnettävän kärryn.. Anoppi oli niin täpinöissään siitä, musta se on ihan kamala, siihen saa niiden kaikkien härpättimien lisäksi vielä patterit (!!), jolloin jostain namikasta alkaa armoton kilinä/pauke/mikä lie. Sen patterin asennuksen stoppasin alkuunsa.

Meillekään kun nimenomaan ei mahdu tänne tavaraa, mutta siitä me ollaan oltu anopin kanssa alusta asti eri mieltä. Sen mielestä kun 'vähän järjestelis' niin hyvin sais laitettua esim hyllyjä joihin saisi pehmoleluja. Mutta mä en halua mitään pehmolelumuseota meille! Enkä muovisia kalkattavia härpättimiä, mielummin just noita puisia juttuja tai kirjoja tai mitä vaan mikä aktivoi lasta enemmän kuin joku papattava nalle puh.. *huoh* :/

Pituudesta: meidän tyttö oli 6kk (tai 5,5 ;) )neuvolassa 70 senttiä, ja kyllä se geeneissä taitaa olla se pituus. Ei olla mitään ihan pätkiä me vanhemmatkaan. Mutta vaatekoko riippuu ihan valmistajasta, hyllystä löytyy tällä hetkellä kaikkea väliltä 60-80. :)

Päikkäreistä kysymys: onko täällä muita joiden lapsilla on vaikeuksia nukahtaa päikkäreille? Tai erityisesti niille pitkien päiväunien jälkeen nukuttaville torkuille (jos täällä nyt joku muu sellaisia nukkuu kuin meidän tyttö)? Neiti siis nukkuu (yleensä) yhdet 45min unet aamupäivällä, sitten 1,5-2 tunnin unet alkuiltapäivästä ja illalla vielä yhdet 45min torkut. Mutta niille vikoille niukahtaminen on ihan tuskallista, eikä aina ollenkaan onnistu, kuten ei esim tänään. Se tarkoittaa että jonkun aikaa huudetaan ihan raivopäisenä, sitten se yhtäkkiä loppuu, mutta typy on ihan tööt ja lopulta nukahtaa yöunille melkein kertalaakista. Yöunille meno ei koskaan ole ollut ongelma, mutta noi vikat torkut aina.

Joten jos jollain muulla on samanlaista niin miten ja minne te lapsenne nukutatte? Vai annatteko olla, jos ei nukahda niin valvokoon (ja huutakoon?). Kiukkuaa siis sylissä/lattialla/sitterissä, jos sille päälle sattuu. Alkaa olla aika raskasta, oikein kauhulla aina odotan iltoja että mitäs tänään on luvassa.. :| Ja etenkin, kun olen tässä vähitellen haaveillut että johki_täältä_ehkä_joskus_ pääsisin, niin jos illat alkaa olla ihan kamalia niin en edes uskalla ehdottaa miehelle että jättäisin sen tänne tuon kanssa kaksin.. Kaikki ideat otetaan siis mieluusti vastaan, samoin kuin vertaiskokemukset. Olis kiva kuulla että jollain muullakin vauva ei 'nuku koko ajan' ja 'nukahda minne ja miten vaan'. Meillä ei ainakaan ikinä.

No, nyt on mentävä itekin nukkumaan kun ei taas tiedä mitä ensi yöstä tulee. |O

Kevättä kohti kuitenkin! :) 'Kyllä se siitä helpottaa', kuten anoppini jaksaa aina lohduttaa..
 
Meillä vähän sama juttu ton joulun juhlimisen suhteen kuin iiris-77:lla. Anoppi ja Appiukko tuli meille (ja siis myös mun vanhemmat). Mentiin miehen perinteiden mukaan ja käytiin ensin päivällä kyläreissu ja haudat naapurikunnassa. Kun sitten päästiin n. 4aikaan kotiin alkoi appiukolla armoton ryyppääminen ja minä kun olin tapani mukaan laittanut kynttilöitä joka pöydälle ja tasanteelle mitä löytyy, niin appiukko meinas kaataa kynttilät ja polttaa koko talon :ashamed: no otettiin sit kaikki kynttilät pois... Muutenkin Siirin eka joulu oli aikalailla aikuisten joulu :'( yritin monta kertaa sanoa, että tää on nyt se kauan odotettu eka joulu, mutta anopin ja appiukon mielestä "se ei ymmärrä vielä..." joten muutaman lahjan Siiri ehti avaan puoli 9 illalla :'( no ens vuonna sitten...!!!!!!!!!!!!!

Meillä vaatteista menee 60-68 kokoiset, riippuen merkistä... Myös meillä pulautellaan melko paljon. En tiedä syötänkö tytölle liikaa kerralla, liian usein vai mikä on, mutta on tosiaan alkanut vasta nyt pulauttelu.
Aamulla lähdetään siskon luokse viettämään uutta vuotta. Saa nähdä mitä tulee, viimeiset 2 yötä on ollut tosi rikkonaisia ja Siiri on heräillyt vähän väliä. Kyllähän niitä ihania n.9h unia kestikin sen n.3vkoa :LOL:

Oikein hyvät uudet vuodet kaikille ja nauttikaa tämän vuoden viimeisistä hetkistä rakkaidenne kanssa!!!!!! :heart: :heart: :heart:
 
kaie: meillä vähän sama homma. Siiri nukkuu aamulla 2-4h ulkona vaunuissa, sit seuraavat iltapäivällä kellon lyömälleen puol tuntia ja myös kovan yrityksen jälkeen ehkä ne toiset ½h. On välillä aika kiukkuinen, jos ei nukahda. Nyt on nukuttu parina päivänä yhessä Siirin kanssa sellaisessa lökötuolissa. Oon napannut tytön syliin ja siihen rauhoittuu(jos rauhoittuu :) ) mut ei sekään pidemmänpäälle oo hyvä... Saa nähdä millaiseksi noi rytmit taas vaihtuu...
 
kaie: joo meillä melkei sama homma. meinasinki tästä juuri kirjottaa tänne. dani ei oo pitkään aikaan päässy vaunuileen ulos kun tääl on niin hirveesti lunta ettei vaunut liiku eteenpäin ja ei heijailulla nukahda ulos. täytyy siis kävellä jonki matkaa et nukahtaa. oon nyt sit yrittäny opettaa sitä nukkuu päikkäreit omas sängys. melkei joka kerta on kauhee tappelu. se huutaa ja karjuu ja pyörii eikä huoli maitoo eikä tuttii.
se miten mä oon sit tehny on vaa et seison siin vieres ja annan hetken huutaa. yritän käännellä kyljeltä toiselle ja sujauttaa tuttia suuhun. yleensä se vaa lisää huutamista mut sillonku laitan danin selälleen ja nuhin käsien väliin ja tuttia pidän sormella sen suussa hetken ni rauhottuu. joskus kun se karjumine on vaa jatkunu ja jatkunu, oon ottanu sylii ja heijannu siin hetken ja silitelly et rauhottuu vähän. sit laitan takas sänkyyn ja nopeesti tuttipullon suuhun ni rupee juomaan ja nukahtaa. näin on meillä onnistunu. toiv tästä oli sulle jotaki apua! mullaki meinaa mennä niin järki toho nukuttamisee päivisin! just sen takii en itekää uskalla lähtee mihkää ja jättää hoitoo kellekää ku on tollane kiukkune päikkäreillä. nukkuu n. 3x semmosia 30min-45min unia. menee tosin hyvin aikasi illal nukkumaa sit eikä sillon oo mitää vaikeuksia nukuttamises.

uudenvuoden vietän kavereiden kans siideriä ja kuoharia nautiskellen. dani jää äidilleni hoitoon :) meillä dani ei puklaa enää ollenkaan. loppui hetiku soseet alotettiin. dani käyttää 68-74cm vaatteita. oon iteki ajatellu et kai ne pojat on isompia ja kasvaa nopeemmi ku tytöt mut oha noit pikkusia poikiakin :)

mut hyvät uudetvuodet kaikille!

jedvenna ja dani 5kk+ (tammikuun 5.päivä jo 6kk!!!)
 
Me nukutetaan Joonas ulos. Eli mulla on parvekkeella omat parvekevaunut. Joonas on tietty syntymästä asti nukkunut päikkärit ulkona joten on oppinut siihen et kun pakkaan ja puen ja laitan koppaan niin siihen se useimmiten nukahtaa. Sisälle nukuttaminen on yhtä tuskaa. Nyt oon huomannut että jos ite meen viereen ja saman peiton alle niin saan sen jotenkuten rauhottuun ja nukkuun sänkyyn...muuten ei millään. Hirveä huuto. Jos syliin sattuu nukahtamaan niin sisällä 15-30 minuuttia on unien pituus.

Ikävä kuulla, että teillä muillakin noita a-ongelmaisii sukulaisia. Mua hirveesti harmittaa meidän ja niiden puolesta. Tosin aikaisempina jouluina on olleet vielä paljon pahemmassa kunnossa joten kai tää on askel parempaan päin.
 
Heips ja hyvät hieman myöhäiset uudet vuodet meiltä! =) :flower:

Ekaks jos noita 5kk neuvola tietoja eli
paino 5995g
pituus 62cm
pipo 41cm(apua toivottavasti en hirveesti valehtele kun en jaksais nla-vihkoa käydä..:D)

Tomera tyttö, neuvolan täti kun veti käsistä, että kuin päätä nostetaan ja istumaan noustaan niin meidän typy nousikin siitä jo seisomaan! :D Oli täti ihmeissään kun niin liikkuvainen!

Ja noihin nukkumisiin/nukahtamisiin, meillä ei nukuta päivisin ollenkaan kunnon unia, 2-3x rinnalla syönnin ohessa otettaan pienet unet mutta ei muuten, joskus on kyllä todella väsynyt muttei suostu tai minä en saa nukkumaan muualla kuin sylissä! :$
Jää kotihommat mukavasti tekemättä kun toinen vain sylissä nukkuisi tai jos ei nuku niin vaatii seuraa.. mutta josko se tästä.. :)
Eli on meitä muitakin huonoja nukkujia kuin kaien vauva! :)

Mutta nyt on mentävä tiskaamaan, pakko saada hommat pois alta että pääsee nukkumaankin!

tinnaa & ruusunen himpun yli 5kk :heart:

Hui miten jännä, meidän pikkuiset tulee seuraavaksi puoli vuotta! Vastahan sitä sairaalasta kotiuduttiin! :) :heart:
 
Hyvää tätä vuotta kaikille! =) Kyllä aika rientää vastahan tuo esikoinen syntyi tammikuussa 2006 ja nyt täyttää jo 4v ja typykin on kohta puoli vuotias.

Päiväunista; Meillä typy nukkuu pääsääntöisesti kahdet unet ja molemmat vaunuissa. En tiedä miten ja minne nukahtaisi ilman vaunuja - tai toki nukahtaa autoon ja imettäessä ollessaan väsynyt. Ennen joulua ja nyt kun oli liian kova pakkanen ulkoiluun nukutin tytyn vaunukopassa meidän makkarissa - onneksi siis vielä mahtuu tuohon irrotettavaan vaunukoppaan.

Mutta yöunille mennään huudon kanssa - tai tissille nukahtaen. Mutta, mutta vinkkejä nukahtamiseen eli meillä jolle nukahda tissille, niin keinutan sylissä ja laulan ja samalla silitän päätä. Huone hämäränä ja mahdollisimman yksitoikkoinen laulu.

Mut nyt syömään...
 
hyvät uudet vuodet kaikille!

tulin täältä kysymään, kun ei riitä äly itsellä, eli mietin tässä hoitovapaa asioita. mitä kannattaisi ilmoittaa työnantajalle hoitovapaan pituudeksi, jos toiveena olisi että tulisin uudelleen raskaaksi ensi kesänä. vaikuttaako hoitovapaalla olo jotenkin äitiysloma rahoihin? voiko/kannattako olla hoitovapaalla vai ilmoittaa sen pituudeksi arvioitu seuraava äitiysloman alku?

ymmärsiköhän kukaan? olisin kiitollinen kaikesta avusta
 
toivova-84 Saat samaa äippärahaa pikkukakkoseltakin, jos uus tulokas ehtii syntyä ennen kuin ensimmäinen täyttää 3v ja sit ei vaikuta se hoitovapaalla olo siihen äippärahaan.. Minä itse hain koko hoitovapaa kauden suoraan kelalta kerralla, sitähän ei ole pakko kuitenkaan sitten olla kokonaan jos tilanteet muuttuu.. Mut mulla ei kyllä ollut työpaikkaa odottamassa, kun sopimus ehti päättyä äippäloman alle..
 
hyvää alkanutta vuotta kaikille :heart:

ja SusieQ kyselit jimin allergioista,eli meillä ilmenee se aikalailla vain ihottumana(osasta myös on puklannut paljonkin) ja eritoten mahassa ja taipeissa on sellaista pientä punaista nyppylää,meillä hoitona siihen 3päivän kortisoni kuureja jolloin latettaan sitä 2kertaa vrk.ja sitten taas 3päivää ilman jne..jimillä huomaa oikeastaan aikas heti jos joku ruoka-laji ei sovi.

tänään täällä alettiin maistella mustikkasosetta :)saataisiin hieman vaihtelua tuohon ruokavalioon!(pelkällä bataatilla nyt mennään kun se riisipuurokaan ei sitten sopinut.)
+lisänä tietysti korvike maito,joka vaihdettiin nyt semperistä nanniin,jimi puklaili tosi paljon tuosta semperistä,ja nyt nanniista ei enään puklailla!mua vaan harmittaa vieläkin ihan hirveästi kun en saanut poikaa imettää kauempaa :(

mutta jaahas,nyt käy käsky,joten täytyy taas mennä!

babjuska+jimi 5kk
 
Moi!
Tulin vaan taas pikaisesti kertomaan että meillä tää neiti kehittyy niin hirveetä kyytiä et äiti ei pysy perässä, Justiina nousi muutama päivä sitten konttausasentoon, siinä sit heijailee eessun taassun. Ja ryömiessä vauhti on jo melkoinen!! :D :heart:
Palajan paremmalla ajalla!! :wave:
 
Justiinalla on kyllä melkoinen vauhti päällä! :D
Meillä oli tänään 6kk neuvola, kasvanut tasaisesti, nyt siis 66cm ja 8180g. :heart: Pituus kuulemma hieman keskivertoa vähemmän, terkka sanoi että minun mittainen kenties typystä voipi tulla, olen siis 163cm ja sehän sopii kyllä. :) Pääasia että kaikki kúnnossa!

Iltaisin on ollut ihme itkua vajaa tunti siitä kun on mennyt typy nukkumaan, tiedä sitten mistä johtuu.. Syli tai tissi on auttanut, tosin tissiä en mielellään siinä vaiheessa antais kun nälkää se ei ole ja pelkään vähän että jos jääpi tavaksi.. No, saa nähdä! Yöt menee muuten kivasti, yleensä yhdellä syötöllä aamuyöstä. :)
Peppu pystyssä tuo möngertää ja koittaa kauheasti eteenpäin päästä, ympäri pyörii ja juttua riittää, on se tämäkin vaihe jotenkin niin ihana!! :heart:

 
Onko teillä kellään tullut mieletöntä ummetusta vauvalle kiinteiden ruokien aloituksen jälkeen? Me aloitettiin noin 5 kk:n iässä kiinteät ja sen jälkeen ei olekaan suoli oikein toiminut kuin 5 pvän välein. Loput päivät ovat todella tuskaisia, kun mikään ei miellytä, kun suolessa painaa... Yhden viikon syötin pelkkää luumua, että olisi helpottanut oloa, mutta ei auttanut. Koko ajan olen syöttänyt ruoan rinnalla luumua. Perunan jätin pois siinä uskossa, että se kovettaa. No nyt syö porkkanaa ja bataattia, eilen aloitin kaurapuuron. Yksi lastenlääkäri sanoi, että voisin antaa lapselle levolacia ummetukseen, mutta parina päivänä sitäkin ollaan jo otettu tuloksetta. Tänään suurensin annosta ja annoin myöhemmin lisää. Ennen kiinteiden aloitusta suoli toimi useita kertoja päivässä, joskus jopa yölläkin.

Liikkuminen on meidän neidillä vähän hitaampaa kuin teillä muilla. Nyt muutama päivä sitten opittiin vasta kääntymään vatsalleen. Ikää tulee ensi viikolla 6 kk:ta.
Nyt on huutoon vastattava....
 
minun danilla oli "synttärit" tiistaina, täytti puoli vuotta! apua! mun vauva on jo iso poika <3
dani ryömii ihan mieletöntä vauhtia oikeesti. ja pitkiä matkojaki! ja se nousee jo ite istumaan ja pysyy siin pitkän aikaa enneku tasapaino heittää ja kaatuu :D konttaaminenki on niiiiiiiin hitusen pienest kii. huhhuh! toi poika juoksee ennen kesää :D
meillä neuvola maanantaina. voisin sillo kirjotella lisää :)

jedvenna ja dani 6kk
 
Enpä muista koska olisin viimeks kirjoitellut.
Tuosta ummetuksesta.Kannattaa kokeilla antaan soseiden antamisen yhteydessä nokkamukista vettä.
Hienosti täällä kaikkien lapset tuntuu kehittyvän.

Mukavaa alkavaa vuotta kaikille =)

Täällä pulautellaan,nukutaan huonosti edelleen,mutta silti tuo tyttö on aivan ihana tapaus.

ä-kengu ja tyttö-kengu 6kk +7pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuutti79:
Onko teillä kellään tullut mieletöntä ummetusta vauvalle kiinteiden ruokien aloituksen jälkeen? Me aloitettiin noin 5 kk:n iässä kiinteät ja sen jälkeen ei olekaan suoli oikein toiminut kuin 5 pvän välein. Loput päivät ovat todella tuskaisia, kun mikään ei miellytä, kun suolessa painaa... Yhden viikon syötin pelkkää luumua, että olisi helpottanut oloa, mutta ei auttanut. Koko ajan olen syöttänyt ruoan rinnalla luumua. Perunan jätin pois siinä uskossa, että se kovettaa. No nyt syö porkkanaa ja bataattia, eilen aloitin kaurapuuron. Yksi lastenlääkäri sanoi, että voisin antaa lapselle levolacia ummetukseen, mutta parina päivänä sitäkin ollaan jo otettu tuloksetta. Tänään suurensin annosta ja annoin myöhemmin lisää. Ennen kiinteiden aloitusta suoli toimi useita kertoja päivässä, joskus jopa yölläkin.

Liikkuminen on meidän neidillä vähän hitaampaa kuin teillä muilla. Nyt muutama päivä sitten opittiin vasta kääntymään vatsalleen. Ikää tulee ensi viikolla 6 kk:ta.
Nyt on huutoon vastattava....
Hei Nuutti! Olen joskus lukenut, että porkkanakin voisi aiheuttaa ummetusta...kokeile sen poisjättämistä ja ota vaikkaperuna takaisin. Enpä keksi muuta keinoa. Imetätkö? Mitäs jos jättäisit kiinteiden maistelun hetkeksi pois tai vähentäisit määriä? Sinulla kuitenkin niin pieni vauva vielä, ettei se suolisto välttis kuitenkaan toimi niin hyvin. Kaurapuuronkin kanssa niin anna vaan pieniä määriä ja kokeile- meillä se ei vielä toiminut eli tuli vatsanväänteitä.

Meillä annan riisipuuroa ja nyt kokeilen hirssiä (gluteenittomia). Päiväseltään menee perunaa + jotain kasvista, tällä hetkellä bataattia. Meilläkin välillä kakka ollut tiukassa mut nykyään tulee 0-2 kertaa päivässä et kyllä sitä tulee. Toisaalta meidän poju on tosi liikkuvainen ja liikunta jos mikä laittaa suolen toimimaan!
 
Mahtuuko tänne vielä mukaan...?!
Synnytin esikoistyttäreni heinäkuun 25. päivä 2009. Mitat olivat syntyessä 49 cm ja 3174 g. Nyt tyttöni on reilun viiden kuukauden ikäisenä 61.5 cm pitkä ja painaa 6055 g.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille äideille!
 
Tervetuloa Pipa83 :flower:

Meillä on neiti alkanut heräilemään todella usein öisin, öhkii ja potkii peittoa ja kääntyilee mahalleen. Taas mennään super-väsyneenä eteenpäin. Välillä nousen korjaamaan neitiä sängyssään 10 kertaa yön aikana. Ei siis herää kunnolla syömäänkään rintaa kun kai kerran, mutta jos en käännä takas peiton alle, niin herää taatusti ja valvookin sitten yleensä ½h-tunnin vaikka keskellä yötä. Luulen tuon liittyvän soseiden aloittamiseen ja sitten huimaan kehityspyrähdykseen. Silti vaan aamuisin väsyttää... Onneksi esikoinen nukkui rauhallisesti yönsä, niin tiedän, että tämä on vaan tämän tapauksen tapa. |O :D
 
Heippa!
Vihdoin annan periksi ja kurkin nettiin kakkosen syntymän jälkeen.
Lupasin silloin pitää taukoa ja keskittyä vain lapsiin.
Eli meidän pikkusisko täytti tänään aamulla 6 kk.
Hienosti on mennyt, vaikka vähän jänskätti, ikäeroa kun isoveljeen 1 v 9 kk. Mutta tuo on ainakin meillä ollut hyvä ikäero. Nyt vuodenvaihteessa muuttivat omista huoneistaan samaan huoneeseen ja se tuntuu sopivan. Kumpikin nukahtaa edelleenkin mielellään ja jos pikkusisko herää aamuyöstä jodlailemaan niin ei onneksi ole haitannut isoveljeä.
Meillä on siis mennyt mainiosti, terveitä olleet kaikki. Alusta asti nukuttu vähintään 8 h öitä ja ehkä kuukauden ikäisestä aamuun asti. Tuossa 19.45 on aika tavallinen nukkumaan menoaika ja unta riittää molemmilla 7-8 asti. Tutista luovuttiin ennen kuin muuttivat samaan huoneeseen, ettei tartte tuttirumballa herättää isoveljeä. Päikkäreitä nukkuu 4-5 h ja huomenna aloitetaan aamupuurot. Muuten on syönyt soseita 3 kk ikäisestä, nyt sitten aletaan aamuisinkin "kiinteää" antamaan.
Eli tälläinen tapaus täällä. Mitat oli pari päivää sitten 68 cm ja 8080 g.
 

Yhteistyössä