** HEINÄKUUN 2009 PIKKUISET **

Tänne ei tuu oikeen kirjoiteltua niin aloitetaan sitten.
Mulla ei noita tuttuja oikein ole paljoa kenellä lapsia on niin päätin tänne si alkaa kirjottelemaan.

Meijän neiti täytti nyt sitte 2. päivä puol vuotta. Huh ku on menny niin nopeest aika.
Täällä se jo istuskelee,mut ei osaa kontata vielä.
Kääntyilly on mut jotenki se on Leenulta unohtunut,kun ei enään pääse kääntymään niin kuin ennen.
Huomasin tuossa viime vkl et meen neiti on kauhee mustis,kun otin veljen pojan syliin hetkeksi.
Leenu alkoi niin kovaan itkemään ja potkimaan jaloilla,etttä jouduin antamaan pojan pois ja ottamaan tytön syliin :)
Tulee ihan äitiinsä.
(Olin itse samanlainen pienenä) :)
 
Heip yonido. Ei meilläkään vielä konttaa, eikä hirveän usein kääntyilekkään. Tuntuu että se ois niin laiska ettei vaa viitti kääntyy mahallee kun ei silleen tykkää olla :( Kyllä silloin tällöin kääntyilee mahallee, mutta ei tietenkään silloin kun ollaan neuvolassa :) Neuvolan tätikin kirjoitti että "suunnittelee kääntymistä". Kai sen sitte tarvii miettii nykyään sitä :D

Ja täytyy laittaa miten hienosti meidän poika viime yönä nukkui, 20-07, ja nyt kun kehui tänne niin varmaan ensi yönä heräillään sitte kahden tunnin välein taas...
 
Onnittelut Suvituulelle pojan mahtavista yöunista! Toivottavasti jatkaa samaa rytmiä.

Meilläkään ei vielä kontata, konttausasentoon tuo typykkä nousee ja hytkyttelee siinä, mutta vielä ei ole tarpeeksi lihaksissa voimaa. Ryömimällä kyllä liikkuu aika haipakkaa ja on tutustunut mm. keittiön maton hapsuihin ja olohuoneen nurkkien pölypalloihin. :)

Jedvenna; toivottavasti Dani on jo tervehtymään päin ja olette saaneet paremmin nukuttua. Oliko korvatulehdusta? Saitteko lääkekuuria?

Nyt syömään, palailen myöhemmin.

SusieQ ja typykkä
 
Kysymys, paljon teidän vauvat nukkuu päivällä?
Meillä kolme tuntii on ihan maksimi hereillä oloaika putkeen. Normaalisti sellanen 2 tuntii hereillä ennen ku alkaa jo kiukuttaa, minusta se on aika vähä mitä tää sitte on hereillä?
 
Eipä kontata meilläkään ja tyttö pian 7kk, kovin yksilöllisiä juttuja nämä. :)
Eilen tuo otti ja lähti ryömimään! :heart: Hassun näköistä se on, takapuoli pystyssä möngertää.. :D
Ja vissiin tuo liikkeelle lähtö ja tuleva hammas sitten vaikuttavat meillä yöuniin, nyt on useampana yönä heräillyt itkeskelemään ja höpisemään, ei ole auttanut kuin tissi ja mä nyt sitten vähän pelkään että tuleeko tavaksi.. Hope not!
Että vähän meinaa olla väsy äiti täällä..

Suvituuli, meillä ollaan myös hereillä max. 3h, sen jälkeen on kyllä jo ihan väsy ja menee vähän kiukun puolelle. Yleensä siis on hereillä 2-2.5h, musta taas se on ihan normaalia. :)
 
kaie
Meilläkin tyttö on hereillä 2-2,5 tuntia kerrallaan ja sitten nukutaan 45 minuuttia. Munkin mielestä se on ihan tarpeeksi hereilläoloa, ei ainakaan liian vähän, etenkin kun unet siinä välissä on vain tuollaisia torkkuja (tosin yhdet 1,5-tuntiset saattaa nukkua jos niikseen tulee).

Meillä loppui yösyötöt reilu viikko sitten ihan vahingossa ja ekat yöt meni hirmuisessa tuttihärdellissä. Sitten kolme yötä tuo nukkui yhtä kyytiä kuuteen saakka, mutta sen jälkeen on taas neljä yötä heräilty parin tunnin välein. Joskaan ei kaipaa rintaa, ainoastaan tuttia. Mutta silti se katkaisee mun yöunen, ja tää 1,5-tunnin pätkissä nukkuminen alkaa ihan muistuttaa niitä alkuajan pätkiä.. |O Nyt pelkään että vieroitin tuon yörinnasta mutta vastineeksi se haluaa tästä lähtien tuttipalvelua parin tunnin välein. :/ Kun rintaa olis riittänyt huomattavasti harvemmin. Huoh. En tiedä pitäiskö katella miten tässä käy vai seuraavaksi olla antamatta tuttiakin jos sitten rupeis nukkumaan..?

Aargh. Ehdin jo niin iloita että jospa äitikin vihdoin sais tarpeeksi unta. VAstahan tässä onkin puoli vuotta mennyt univajeessa. :kieh:

No niin, kutsu kävi.
 
Moikka taas!
Meilläkin oli 6 kk neuvola ja sen kunniaksi pikkuinen oli 66 cm ja 7010 grammaa. Pieni ja hoikka mutta menee omalla käyrällään. Meillähän kääntyi jo 3 kk ikäisenä ja nyt sitten neuvolaan vein iloisia terveisiä että ryömii. Ryömikin viikon verran ja sitten unohtui...nyt tänään huomasin että "ryömii" takaperin. Eli mellä on kamalasti kyllä touhua ja menoa koko ajan.

Suvituuli: meilläkin joku pari tuntia pysyy hereillä ja sit on jo kiukkuinen. Meillä nukutaan 2-3 päiväunet ja pituus 1-3 tuntia. Vaikea sanoa kun se pituus vaihtelee nykyään viikottain.

Suvituuli: nukkumiset meilläkin mennyt suurinpiirtein samalla tavalla. Tosin viime viikolla vielä imettiin pitkin yötä mutta nukuttiin yhdeksään-kymmeneen. Nyt ei enää imetä kun 2-3 kertaa mutta herätys onkin jo seittemältä...täytyy sanoa että mä olen TODELLA väsynyt äiti nykyään. Heti aamusta asti jo tosi huonovointinen ja väsynyt...en tiedä että mitä pitäis tehdä. En raaski yöimetyksistä vierottaa kun syö rintaan niin huonosti päivisin enkä halua millään luopua imetyksestä (tähtään siihen 1-vuoden suositukseen vähintäänkin).

Nuutti79: me ollaan oltu nyt 2 kertaa vauvauinnissa. Ekalla keralla poju tykkäs ihan hirveesti mut viimeks ei ollut enää niin kivaa, kai se oli kun me nyt viime kerralla jo sukellettiin oikeesti niin se ei ollutkaan niin hauskaa kun pelkkä leikkiminen vedessä.

Ärsyttää kun nyt on joka paikassa kuultu miten pieni ja laiha meidän poju on. Siellä uimahallissakin kun nakuiltiin niin moni äiti ihmetteli oikeen et miten se jo puolivuotias on. Tuntuu typerältä perustella ja muuta... mut aina oon sanonut vaan et joo tää ryömii jo et siihen se enegia menee... tuntuu tyhmältä, oli sitten iso tai pieni vauva niin aina joku kommentoimassa.

Mua kiinnostaa nyt semmoinen kysymys mikä aika harvoin esitetään, miten te äidit jaksatte? Kun on yövalvomista jne. ootteko jaksanut pitää mielialaa positiivisena, jaksatteko lenkkeillä tai liikkua?

Itsellä tän väsymyksen takia on kyllä varmaan puhkeaassa taas piilevä masennus, tuntuu että pienetkin asit surettaa liikaa. Urheilen kyllä, käyn jumpassa pari kertaa viikossa mutta väsynyt kroppa ei tahdo toipua ja varmaan pian tulee jo jotain vammoja. Tylsää...
 
Ajattelin välillä kirjotella tännekin, en oo saanu aikaseks vaikka lukemassa käyn vähintään viikottain =)

iiris-77 eikös se niin usein mee, että ne pienemmät ja sutjakammat myös touhuaa enemmän ja kaloreita kuluu sen mukaan. Mun mielestä tyhmää kommentoida, et onpa vauva laiha tms. vähän samalla tavalla kun onpa se lihava :( Jokainen vauva on omanlaisensa ja hyvä niin.

Ja valvomisista ja jaksamisesta.. Meillä poitsu alkoi heräilemään kiinteiden alotuksen jälkeen tunnin välein yöllä ja 1,5kk sitä jaksoin, sitten tassuttelin ja opeteltiin nukahtamaan omaan sänkyyn. Nyt heräillään 1h-3h välein, vähän siis helpottanu. Mut siis vastaus kysymykseen, että en todellakaan jaksanu lenkkeillä pahimpina aikoina tai muutenkaa panostaa syömisiin :ashamed: Ja mielialakin oli tosi maassa ja välillä tuntui, että selviänkö ees kevääseen asti.

Meilläkin valvotaan n. 2-3h, illalla vika pätkä saattaa olla jopa 4h.. vähän riippuu.

Ensimmäinen hammas tuli pari viikkoa sitten.. vai viikko.. Ööh, no toista nyt ilmeisesti "tehdään" :D Kiukkua, pureskelua, sylissä oloa, kuolaa. Ai ku ihanaa.

Ja 6kk neuvolassa toissapäivänä poitsu oli 7915g ja 69cm, ei siis mikään kovin iso meilläkään. Ja sain tänään siitä kuittia kerhossa muuten..

Jaksamisia äideille ja pikkusille :flower:
 
Moi!

En oo PITKÄÄN aikaan käyny tätä ketjua lukemassa ja nytkin vaan vikan sivun lukasin...

iiris-77: meidän tyttö (Iiris nimeltään :D ) vetää varmaan pohjat tässä pienuushommassa. Hänellä tuli 10.1. puoli vuotta täyteen ja pari päivää ennen sitä neuvolassa pituus 65cm ja paino 6355g!! Se on ihan kääpiö! Siskonsa oli tuossa iässä jo pari senttiä pidempi ja yli kilon painavampi, vaikka samoilla eväillä kasvavat. Pienempi itseasiassa aloitti kiinteiden maistelun 2 vkoo aiemmin.

Ja kuulin myös vauvauinnissa alkuun samanlaisia "voi miten pieni" -kommenntteja, mitkä eivät huolta vauvan kasvusta ainakaan vähentäneet :( Myö ollaan käyty vauvauinnissa jo 3kk1vko iästä lähtien. Enää eivät taija jaksaa päivitellä... Mut meillä kanssa käännyttiin jo 3 kk iässä, pian sen jälkeen alko takaperin ryömiminen, konttaan nousi himpun alle 5 kk iässä. Vielä ei kuitenkaan ryömitä, että ei kuitenkaan mikään nopea kehityksessä kuitenaan ollut. Istumisesta ei vielä tule mitään, vaan "nyypähtää" eteen. Ehkä hän vaan on niin pieni...

Valvomisesta myös sen verran, että meillä kanssa, varsinkin päiväsaikaan valvoo just sen 2-2,5h, joskus saattanut mennä 3h. Illalla voi olla pidempi, mutta enemmän johtuu ehkä siitä, että koitetaan pitää yöuniin asti (n. 20-> ) hereillä eikä pistä enää esim. 3:lle pväunille.

Omasta jaksamiseta: enemmän voimat ehkä lopussa tuon 2v1kk isosiskon kanssa kuin vauvan. On aika hiton voimakas tahtoikä päällä ja ei tämän äiti pinna lähsekään aina veny tarpeeks. En koe olevani väsynyt vauvan takia (vaikka syö vielä 2x yössä ja pari hyssytystä päälle, mutta ei tarvi kuin käväistä herheillä, vissiin tottunut, kun esikoisn syntymän jälkeen täydet yöunet ehkä kahden käden sormilla laskettavissa... ). Mutta aika vähän mahollista ite harrastaa enkä sitä just nyt kaipaa. Mies päivät koulussa ja haluan kuitenkin viettää aikaa iltaisin ja vkoloppuisin koko perheen kanssa. Toki käyn esim. kaupassa tms, yksin, että saa vähän hengähtää.

Hyvää jatkoa kaikille, jos en taas täällä muista käydä!

-Minsku
 
iiris-77, mä niin tiedän tuon ärsytyksen, meillä aikoinaan kasvoi poika pituudessa aina vähän miinuskäyrällä ja siitä saatiin kuulla, ett kuinka onkin niin pikkuinen ikäisekseen jne. Ja asiaa ei auttanut kun lähipiiristä löytyy poika jo taas on tosi pitkä ikäisekseen ja meidän jätkää vuoden nuorempi, niin ai että sitäkin on sitten jaksettu päivitellä.. :headwall: :LOL:
Mut, enpä jaksa enää yhtään vaivata päätäni moisilla, pääasia että kasvaa kuitenkin ja on kaikki hyvin ja hienosti! :)

Jaksamisesta, meillä on nyt ollu vajan viikon yöt huonompia ja kyllä muuten heti vaikuttaa.. Yleensä mua ei päivisin väsytä ja jaksan ihan normaalisti, mut nyt ei ole oikein mikään huvittanut.. Ja liikunta on ollut kyllä aika vähäistä, kotona välillä jumppaan ja lenkillä käydään, mut nyt taas on kovat pakkaset niin eipä juuri huvita ainakaan tuota pientä sinne viedä. :/
Mut mua piristää aina kavereiden tapaaminen tai pieni shoppailu tms., vähän siis omaa aikaa itselle silloin kun siltä tuntuu niin sitä jaksaa kummasti. Yleensä siis.. :D

Näpsin taas kuvia tuosta meidän menijästä, tässä tuore otos. :)
 
iiris 77 tuosta jaksamisesta.Meillä ei tyttö nuku kunnolla öisin ja pätkäunia takana tytön syntymästä saakka.Mulla nuo 3v ja 4v5kk laittaa meneen ulos niden kanssa sekä arki pyörii välillä silmät ristissä.Oma liikuntaan ei ole muista syistä mahdollisuutta,joten hyötyliikunta lasten kanssa puistoilun ja kauppareissut vaunujen kanssa ovat se mitä pystyn tekeen.
Jos sulla on mahdollisuus,niin annat vahtivuoron toiselle ja ite nukut yösi.Jaksuja kovasti :hug:

Kaikille muillekin jaksuja kovasti.
 
Heips meiltäkin.

Meillei sen kummempia uusia kuulu, kun että eilen vähän ekaa kertaa ryömittiin kun äidin silmä vältti, vaan nyt kun äiti koettaa kokoajan katsoa perään niin eipä enää voikkaan! :D
Menohalut vaikuttas kyllä kovilta!
Hyppykiikku onkin meillä TODELLA kova juttu!:) Siinä jaksaa jopa 45min yksin hassutella.

Meillä ollaan oltu vähän kipeenä kanssa nyt, yhden päivän oli pari vkoa sit kuumetta, mutta meni ihan tosiaan päivässä ohi, pari päivää siitä tuli yskä mikä vieläkin välillä vähän kiusaa..
On kokeiltu höyryilläkkin muttei oo auttanu, nukkumaan kyllä neitokainen pystyy hyvin.

Tuosta jaksamisesta oli kysymys, voisinkin siihen sanoa että helpompaa tämä arki kuin muiden puheista olen aiemmin saanut käsityksen!
Johtuneeko siitä että Pihla on nukkunut syntymästään asti yöt todella hyvin, ehkä 2 yötä on hieman valvottu. Yleensä ihan ollenkaan syömättä, joskus 2krt mutta se on vain syönti ja unille. Ehkä helpottaa sekin kun tytsy nukkuu vieressä että ei tarvii nousta ylös syöttää ym.
Öiden voimalla jaksaa päivätkin, vaikka omaa aikaa ei juuri koskaan näin yhllä olekkaan.. ehkä joskus on hieman yksinäinen olo, mutta nopeasti ohi mennyt.
Kuntoilemaan olisi kyllä todella mukava päästä mutta ei tosiaan noita hoitajia ole liiaksi tarjolla.. :)

6kk nla meillä on helmikuun alussa joten mittoja sit silloin, mut veikkaan et aika samaa kokoluokkaa kuin MinsQ tyttö, kovin pieniä ollaan meilläkin! :D :heart:

Mutta nyt ois ruoka valmista ja typykin just heräs, joten syömään! :D

Tinnaa ja Piuski reilu 5kk :heart:
 
:wave:

Meidän neiti on hereillä 1-3h, tyttö on ku duracell pupu, touhua riittää ihan varmasti tuon ajan, jos vaan virikkeitä on:D
Myös hyppykiikku on kivakaveri täällä päin, siinä voi viettää tyttö aikaa kauan ja naureskella:D, myös pitää kaikista aktiivileluista.
Ryömiminen on meillä kyllä niin vauhdikasta, että päätä huimaa, ja saa olla kyllä koko ajan silmät auki. Konttausta on koitettu parin muutaman hassun kerran pari pv sitten, mutta ei ole jatkanut sitä(ainakaan vielä)
Jaksamisesta, samoin meidän tyttö on kanssa tosi kiltti! Oma olotila on aina loistava, mitä nyt joskus on vähän huonompia päiviä. Kotona on myös esikoispoika 5.v, joka on kyllä välillä oikein rasavilli, mutta myös kiltti:) Käydään koko perheen kanssa sunnuntaina luistelemassa, siis isä ja poika me tullaan tytön kanssa perässä(vaunuilla). Myös lenkillä tulee käytyä tytön kanssa joka päivä, jolloin vedän poikaa pulkassa ja valvon tietty ulkona hänen puuhiaan, joten hyvin jaksellaan, onhan myös miekkonen kotona välillä tekee töitä aika ahkeraan.


Sarianna78& Enni 6kk4pv
 
Tässä meidän typyn 6kk mittoja:

Pituus: 64,2cm
Paino: 7705g
Pipo: 44,3 cm

Eli liitymme pienten vauvojen kastiin. Neuvolantäti määräsi meille ylimääräisen lääkäriajan epäili, että typyllä saattaisi olla jotain allergiaa - kuulemma yleensä näkyy niukkana pituuskasvuna- ei niinkään painossa. Allergiaa olen itsekin epäillyt, kun neiti pulauttelee niin paljon.

Saas nähdä mitä sanovat ensi viikolla 4v. isoveikasta. Varmaan päästään senkin kanssa neuvolalääkäriin, kun on puolestaan huippupitkä - mittaa on reippaasti yli 110cm. Sais osa tuon isoveikan pituuskasvusta mennä pikkusiskolle, niin olisivat vähän paremmin käyrillä. :p

Pikkuisen valvomisesta; aamupäivällä on tavallisesti tuon 2 -2,5h hereillä sen jälkeen simahtaa ihan väkisin. Iltapäivällä valvoo n. 2,5 - 3h, joskus jopa 4h ja sitten iltaunille.

Vielä tuosta lasten koon päivittelystä; meillä asia päinvastoin eli tuota esikoista on päivitelty, että kuinka se on noin pitkä. Sekin on välillä ärsyttävää. Yks lastenlääkäri kerran oli tosi tökerö, eikä ollenkaan osannut suhtautua poikaan -luuli varmaan, että se on yli viis vuotias, kun ikää oli silloin juuri ja juuri 3v.

Omasta jaksamisesta; kyllä nuo hyvät yöunet on kaiken A ja O. Meillä on tässä puolivuotta nukuttu miten sattuu ja aina kun on ns. hyvä yö (esim. 4 - 5h putkeen), niin sen jälkeen jaksaa vaikka mitä. No, koska niitä hyviä öitä on ollut aika vähän, niin mä olen välillä tosi väsynyt ja se taas vaikuttaa suoraan kyllä mielen virkeyteenkin. Iiris-77 , jos masennus tuntuu painavan päälle, niin kerro neuvolassa. Ne ohjaa neuvolapsykologille. Mä olen pari kertaa käynyt neuvolapsykologin juttusilla. Ihan hyvää on tehnyt, kun on voinut vaan jutella asioista, jonkun ammattilaisen kanssa.

Mutta nyt syömään, kun typy nukkuu.

SusieQ & meidän pieni pätkä :heart:
 
juu kyllä täälläkin noihin "pieniin"vauvoihin kuulutaan..6 kuukuukautis neuvolan mitat oli 65.5 pitkä ja painoa oli6.9kiloa..mut kasvaa tasasesti omalla käyrällään joten ei huolta..kieltämättä kyllä esim.kaupassa yms ärsyttää kun joku mummo tms tulee sanomaan et onpas pieni ja kysyy minkä ikänen on ja kun sille sit vastaa et puol vuotias ni vastaus on melkeinpä aina jotain tyyliin"voiko noin pientä puoli vuotiasta ollakkaan" :( neiti kyllä syö erittäin hyvällä ruokahalulla mutta eipä vanhemmatkaan mitään super pitkiä oo ja neiti kyllä pyörii ja ryömii takaperin yms niin paljon ettei oo ihme jos ei iso tyttö oo :)
eli siis meillä kyllä pyöritään paljon ja takaperin ryömitään mut vielä ei eteenpäin mennä..hampaita taitaa olla meidän neidille tulossa kun kuolaa valuu ihan solkenaan ja koko ajan pitää ikeniä jollain rapsutella..ja nyt on vielä nuhainenki tuo meidän neiti ni haluis olla vaan sylissä :(
omasta jaksamisesta..mä kyllä oon jaksanu ihan hyvin ja saan nukuttuakin ihan tarpeex..välillä ota ite päikkärit samalla kun neiti :)
ja noista valvomisista olitte jutellu..meillä herätään joskus n.8 aikaan ja käydään päikkäreille melko tasan 12 ja nukutaan n.2 tuntia ja sit ollaanki hereillä klo 20 asti kunnes käydään yöunille..eipä neiti väsyneeltä vaikuta vaikka tuo ennen yöunia oleva pätkä onki 6 tuntia..pari kertaa oon kokeillu nukkuisko vielä pienet unet joskus 5 aikaan mut kun ei neitiä väsytä ni turhaa hommaa on ollu..sellanen pien energiapakkaus tuo meidän neiti että äitiä oikein pelottaa millasta sit on kun opitaan ryömimään/konttaamaan ja sit joskus kävelemään.. :p

tässä uusin kuva neidistä..vähän kylläkin epäselvä..
http://www.aijaa.com/v.php?i=5612595.jpg
 
käytiin danin kans siel lääkäris ni eipä siellä mitään ollu. ei mitään kuuria siis saatu. korvat, keuhkot ja kurkku puhtaat ja labrakokeissakaa ei näkyny mitään infektiotauteja. nuha on jo paranemaan päin muutenkin. räkää on nenässä vielä ja pitää ennen nukkumaanmenoa niistää pikkuniistimellä nenä tyhjäks ni poika nukahtaa hetkessä.

jaksamisesta: mulla on ollu erittäin rankkaa henkisesti raskauden alusta lähtien. on miljoona kertaa tullu mieleen ajatus etten oikeesti jaksa enää. en jaksa olla enää äiti. en haluu tehä tätä enää ja oon niin poikki ettei kiinnosta. mä käyn psykiatrin luona kerran viikos ja siellä sanottii että tauko täytyy välillä ottaa. mul on muutenkin niin vaikee tää parisuhdetilanneki et heitän koht hanskat tiskiin... huhhuh. jaksaminen on kyllä pientä ollu jo kauan. itkunen oon ja kiinnostus lapseen aika pieni usein. onneks oma äiti ja isä auttaa niin paljon. en selviäis muuten.

jedvenna ja dani 6kk+
 
Pakko oli alkaa kommentoimaan tuota vauvan koko juttua, meillä kans pieni vauva. Puolivuotisneuvolassa 66cm ja 6955g. Kun joku kysyy, niin sanon aina ite ensin, että sehän onkin aika pieni, mutta se on ikiliikkuja. Kääntyilly 4½ kk:n iästä alkaen, sitä ennen oli pyörinyt napansa ympäri kauan aikaa ja sitterissä ottanut itse vauhtia kahden kuukauden iästä. Nyt puolivuotiaana tuon kaiken lisäksi ryömii ja ja muutenkin kaikenlaisessa liikkeessä koko ajan. Lisäksi on älyttömän kova syömään. Viisi kertaa päivässä kiinteitä isoja määriä kerrallaan. Pienuudesta huolimatta hyvin kasvaa omalla käyrällä. :)

Just antoi taidonnäytteen kuinka ryömitään isosiskon yli.

Ja piti vielä verrata siskoonsa, että ovat suht saman kokoisia ollut vauvana, vanhempi aavistuksen isompi joka suhteessa. Tällä hetkellä viisivuotias tyttö on ikäisiään vuoden verran pidempi, tosin aika laiha. Siinähän sitä ihmisillä pahkäilyä riittääki... :LOL:

Hyvää viikonloppua kaikille.

Josi ja Prinsessa (Molemmat nuhan kourissa.)
 
Prinsessa-Pave meillä myös pitkiä ja hoikkia lapsia kaikki neljä..jimikin on jo yli 70cm pitkä,ja siskot on aina olleet ikäistään paljon pidempiä,toki meillä ollaan molemmat vanhemmatkin pitkiä..minä 175cm ja mies 190cm,eli geenit on sieltä :)
meillä menee jimin pituus/painokäyrä -11% siis pituutta on mutta paino noin paljon alhaisempi,liikkuu kyllä tosi paljon!meillä jimi konttaa jo kovaa kyytiä,menee kolmen siskon perässä kun viipperä ;) mutta niinhän sitä sanotaan että jos on useampi sisarus niin sitä nopeammin vauva lähtee liikkumaan..

babjuska+jimi
 
mul on nyt niin ärtyny fiilis et koht räjähtää. mietin koko ajan et voisin ottaa lopputilin täst äitiydestä. mä en oikeesti jaksa! en ymmärrä miten te muut jaksatte, varsinkin te joilla on enemmän lapsia. oon iha loppuunpalanu
 
Jedvennalle iso :hug:. Kirjoitanpa tähän omista kokemuksista tuon esikoisen kanssa. Eli poika oli toivottu ja odotettu, oon aina tykännyt lapsista ja miettinyt, että jos mahdollista niin saahan niitä useampiakin olla. No, esikoisen syntymä oli todella suuri elämänmuutos, jonka jälkeen mulle oli aivan käsittämätöntä miten joillain ihmisillä voi olla kolmekin lasta ja ne pärjää.

Välillä koin onnen hetkiä, välillä olin epätoivon syövereissä. Ajatukset siitä, että en pärjää, en ole tarpeeksi hyvä äiti, en osaa, en enää ikinä pääse minnekään ja en enää koskaan saa nukkua täyttä yötä jne. tulivat jatkuvasti mieleen. Vaikka kuinka yritin järjellä ajatella, että lapsia on syntynyt maailman sivun ja silloinkin äidit ovat pärjänneet niin ei auttanut. Välillä musta tuntui, että olen pelkästään maitokone ja äiti - oma persoona, harrastukset oli jääneet täysin - mua ei enää ollut olemassa.

No, aika kului, poika kasvoi ja kehittyi, aloitti päivähoidon ja minä menin takaisin töihin, aloin käymään pari kertaa viikossa jumpassa jne. Pikkuhiljaa tajusin, että vaikka kaikki oli pojan syntymän jälkeen muuttunut, niin minä olin silti minä. Vaikka äitiys edelleenkin tulee ensimmäisenä, niin tämän toisen kanssa osaa suhteuttaa asioita eri tavalla ja tietää, että tämä vauva-aika on kuitenkin lyhyt ja lapsi oppii koko ajan uutta.

Jaksamista ja hyviä yöunia meille kaikille. :heart:
 

Yhteistyössä