Heinäkuun Hellemasut-15 *Helmikuussa*

Nelli hyvä kun nostit tuonkin esiin! Enpä tullut ajatelleeksi. Ens siis luota sykkeisiin sokeasti varsinkaan loppuajasta...Meidän esikoisella oli syntyessään napanuora kertaalleen kaulan ympärillä ja ehkä se on vaikuttanut liikkeisiinkin. Synnärille mennessäkin pitivät käyrällä extrapitkään kun sykkeet oli niin vaisut.
 
Sykkeistä/liikkeistä: Piti tulla vain kommentoimaan, että tosiaan loppuraskaudesta en luottaisi pelkkään doppleriin, jos liikkeet vaisuja...sairaalassa käyrillä seuraavat sitä, että laitteen piirtämässä sykekäyrässä on tarpeeksi vaihtelevuutta pidemmällä ajanjaksolla. Tätä ei voi nähdä kotidopplerilla ja vauvalla voi olla todellinen hätä, vaikka dopplerilla näkyisikin sykkeet, jos liikkeitä on vähänlaisesti.

Mitä olette ajatelleet synnytyksen jälkeisestä sairaalassa olosta/ajasta? Itse en välittäisi olla sairaalassa kovinkaan montaa päivää, kun tämä kuitenkin kolmas lapsi...haluan kuitenkin rauhoittua synnytyksen jälkeen ja tutustua vauvaan, ilman että menisin mahdollisen polikliinisen synnytyksen jälkeen kotiin ja siellä sitten olisikin hulinaa...riippuen vähän siitä mihin aikaan vuorokaudesta vauva syntyisi olisiko yksi vai kaksi yötä sellainen toivottu optimaali aika olla kotoa pois. Tietysti asiat eivät aina mene niin kuin toivoisi...ekan kohdalla olin kolme yötä, koska sain epiduraalipuudutuksesta järkyttävän postspinaali päänsäryn ja vauvan hoitaminen oli lähes mahdotonta, kun seisoviltaan ei voinut olla ja päänsärky jatkui kotona, vaikka tehtiin selkään veripaikkakin. Pelkäsinkin toisella kerralla ottaa epiduraalia, mutta onneksi kätilö sai minut suostuteltua siihen.
Toisella kerralla taas vauvalla nousi bilirubiiniarvot ja sairaalassa meni viisi päivää, vaikka valohoitoon ei jouduttukaan...
Itseäni kiinnostaa myös Taysin yhteyteen tehty potilashotelli, josta ei ole muuta kokemusta kuin mitä olen käynyt siellä viemässä potilaita sairaanhoitajan ominaisuudessani. Viihtyisän oloinen paikka ja olen kuullut siitä pelkkää hyvää. Tosin sinne ei pääse, jos on kovin ruuhkaista tai äidin/vauvan vointi ei salli. Vuorokausimaksu on hieman halvempi kuin osastolla, paikalla on kätilö 24/7, mutta saa omaa rauhaa. Omat vaatteet on käytössä, mutta muuten esim. vauvan hoitoon tavarat saa talon puolesta. Ruokailu tapahtuu hotellin ravintolassa. Muistaakseni vauvaa ei saa sinne vaan viedä. Huoneeseen voisi myös pyytää ihmisiä katsomaan vauvaa eikä tarvitsisi ottaa vierailijoita enää kotiinsa. Tämä vierailuhomma, kun ei onnistu sairaalaosastolla, mikä on toisaalta hyvä, koska itse en ole aikoinaan yhtään nauttinut siitä, kun viereisen petin luona parveili kaikki kumminkaimat ja itse yritin imettää rauhassa. Mutta siis tässä jotain omia ajatuksiani sairaalassa olosta...
 
Synnytyksen jälkeisestä sairaalassa olosta/ajasta? Olen ekakertalainen mutta mulla on jo nyt mielessä se etten todellakaan halua viipyä pitkään missään kolkossa sairaalassa. Ehkä sit ei niin paljon haittais jos saadaan perhehuone minne mieskin tulis sitten tai mulle ees yhden hengen huone =) Inhoan sairaaloita sydämeni pohjasta.
Hirveesti riippuu tuo perhehuone yms. siitä miten paljon sattuu olemaan synnyttäjiä just sillon kun mekin mennään.

Pajunkisulla ihana masuli =) Täytynee ottaa itsekin kuva joku päivä..

Mulla taas tänään illalla insuliiniannoksen nosto, tänä aamuna taas sokerit 6.5 joka ei todellakaan ole sitä mitä haetaan :| Hemmetti. Mut huomenna heti aamulla rakenneultra ja samalla käyn sisätautipolilla sairaalassa näyttämässä mun verensokerimittaustuloksia tän tehoseurannan osalta ja saavat päättää mitä seuraavaks kun pistän jo mielestäni ison määrän insuliinia mut arvot edelleen samoja kuin ennen insuliineja.. ja oon jo reilut 2 viikkoo pistellyt..

Leppoisaa sunnuntaita teille kaikille :rolleyes:

StaRR 21+4
 
Viimeksi muokattu:
StaRR, mimmoista annosta sä nyt pistät?

Sairaalassaolosta tuosta esikoisesta mä olin 2 yötä sairaalassa (+ se yö kun laps syntyi) ja esikoinen vietti 4 yötä vastasyntyneiden osastolla. Oltiin siis vain syntymän jälkeinen päivä samalla osastolla. Tays:ssa on tuo synnyttäneiden osasto ja vastasyntyneiden osasto niin kaukana toisistaan, että jos tälläkin kertaa vauva joutuu vastasyntyneiden osastolle, niin pyydän omaa kotiutusta mahdollisimman nopeasti. Oli todella raskasta ravata osastojen väliä pitkin päivää. Ensin ruokkimaan vauva ja sitten oman ruoan perässä omalle osastolle ja sitten jo äkkiä takaisin vauvan luokse. Sitten kun päästiin viettämään päivää omaa tahtiin vso:lla, alkoi side vauvaankin muodostua ihan toisella tavalla. Potilashotelli ois tietty ihana, mutta...noh, olen iloinen jos pääsen sinne, mutta en pidätä hengitystäni sen suhteen. Paljon oon kyllä kuulut siitä hyvää :)

Ihana masukuva Pajunkissa! Oman masukuvan taidan ottaa vasta sitten kun se selkeästi näyttää raskausvatsalta :D

Eilen kävin läpi esikoisen jäljiltä olevia vaatteita ja kylläpä niitä oli paljon, mutta silti loppujen lopuksi vähän. Meillä oli jossain vaiheessa KAIKKI tallella ja niitä oli melkein 4 iso Ikealaatikollista. Nyt jäi enää vajaat 2 laatikkoa :)

Mutta nyt työpäivän pariin. Ruoka mukaan uunista ja sit menoks. Hyvää sunnuntaita!

Anskutin ja Muikku 18+3
 
EX4
Moikka

Sairaalassa olosta Sairaalassa olo ei ahdista tai tuota mitään pelkoa mutta eihän se mukava paikka ole jos pitkään joutuu olemaan. Esikoisesta olin 3 päivää sairaalalla, toisesta 2 päivää, kolmannesta olinkin 4 päivää kun synnytyksessä menetin paljon verta ja kärsin huimauksesta, neljännestä oltiin kanssa 3 päivää kun syntyi pari viikkoa etu ajassa ja viidennestä oltiin 2 päivää. Josko tämän kanssa olisu kanssa se päivä pari.

Äitiyspakkaus en kyllä osaa yhtään sanoa..Esikoiselle, kakkoselle ja neloselle olen paketit ottanut. Koitin kolmannen lapsen kohdalla olla ottamatta pakettia, kyllä sen paketin arvo on aika paljon suurempi tietysti jos vaatteet ei miellytä niin sitte. Jos uudesta paketista nyy näkis mimmosia siellä on niin tietäis paremmi sitte :)

Viikko lähtee taas huomenna käyntiin, töitä ja kokouksia jälleen luvassa.

Kaikille tarvitseville tsempit ja hyvää viikonalkua!

EX4 ja Eppu 21+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pihlanen
Sairaalaoloajasta. Esikoisen kanssa jouduin olemaan sairaalassa 5 yötä, kun lapsi syntyi alle 3 kg ja sokereita seurattiin ahkerasti. Se tuntui kyllä valtavan pitkältä ajalta, mutta toisaalta kun osastolla ei ollut ruuhkaa, niin hyvin ennätti tutustua vauvan hoitoon. Lisäksi maito nousi rintoihin tulvimalla vasta 3. Päivänä synnytyksestä eikä imetys meinannut pieneltä alkuun onnistua, niin sai sitten siihenkin opastusta. Kotona olisin saattanut luovuttaa. Nyt toivon, että saisin olla sairaalassa sen pari yötä. Synnytyssairaala on tosin vaihtunut esikoisen jälkeen enkä yhtään tiedä paikkakunnan kotiutuskäytäntöjä.

Onko muita, joilla pitkähkö matka synnytyssairaalaan? Meillä siis ei kotipaikkakunnan sairaalassa voi enää synnyttää ja matkaa lähimpään vaihtoehtoon n. 100 km. Myönnän, että tuo matka jännittää jo nyt ihan pirusti. On myös harmi, että esikoinen jää tuon matkan taakse mummolaan sairaalareissun ajaksi.

Minua on viikonloppuna väsyttänyt aivan järkyttävän paljon ja juuri nousin tänäänkin parin tunnin päikkäreiltä. Aamulla kuitenkin viikon liikuntatauon/kiellon jälkeen kokeilin lenkkeilyä ja ilman kipuja selvisin, jes! Toivottavasti ne vihlonnat tosiaan liittyivät vaan mahan kasvuspurttiin.

Littlelion 18+5
 
StaRR ei jaksa kirjautua
littlelion meillä sairaalaan 80km eli ei ihan tuossa vieressä ole :) Jännittää ensisynnyttäjänä et miten osaa lähteä sinne ajoissa..
Mua on kans väsyttäny vaihtelevasti. Tänään on ollut semmonen päivä et oon nukkunut aika paljon ja vaikka justiin join kahviakin ison mukillisen niin väsyttää vaan..

Lisäks mulla kamala pizzahimo, pakko tänään käydä hakemassa pizzaa ja kaalisalaattia.. siis aivan järkyttävä himo, ei oo tällästä tainnu olla koko raskauden aikaan vielä..

Hei, hyvä idea muuten et jokainen joka haluaa tietää sukupuolen niin laittas jollain huomiovärillä tekstinsä perään et onko saanut tyttö-vai poikalupauksen rakenteessa niin saatas ehkä ne tonne etusivulle? Ois hauska sieltä sit tiirailla aina välillä et kenelle on tulossa mitäkin :)
 
sairaalassaolosta
Esikoista tosin odotellaan joten ei tietoa kauanko sairaalassa joutuu olemaan, toivottavasti ei kovin kauaa, en tykkää ajatuksesta että pitää olla vieraassa paikassa kauan aikaa :/
Matkaa meillä tulee 135 km, todennäköisesti ambulanssilla joutuu menemään kun on ensisynnyttäjä.

Piatu&pikkuinen 18+2
 
FACEBOOK ja Zeni on siis täällä ryhmässä mukana ja juttuja seurailemalla löytää, oisko pari sivua taaksepäin viimeksi höpissyt jotain :) Siitä vaan klikkaat ja laitat hälle viestiä. Laitoin nyt tosi isolla ton jotta varmasti hyppäis jokaisen sinne haaveilen silmille tekstimassasta.

Pajunkissa ja poliklininen synnytys. Muakin vähän kiinostais toi, koska viimeks typy tuli maailmaan kolmessa tunnissa ekasta supistuksesta. Mutta en tiedä siitä muuta, esim et voiko sen sitten päättää ettei jääkään osastolle jos kaikki on ok? Toisaalta taas mä oon sairaalafriikki eli tykkään hirveästi olla siellä :) Sen pari päivää siis. Jotenkin fiilistelen siellä sitä syntynyttä ja kaikki pyörii vaan nyytin ympärillä, kotona on niin paljon kaikkea muutakin pakollista puuhaa jne.

Jotenkin on tosi lämpiminä muistoina jäänyt se kun työntelen pitkin käytäviä siinä kopassa vauvaa ja itsellä sellaiset yber seksyt sairaalavaatteet. Vauvoja on kaikkialla :) Mutta oon aina saanut olla perhehuonseessa (tai siis noi kaksi edellistä). Olen tosi huono nukkumaan joten voi olla ettei pää kestäis neljän hengen huoneessa oloa. Viimeksi sain heti migreenin synnytyksen jälkeen ja kesti puolipäivää. Hoitajat piti vauvaa sillä aikaa, Lohjalla oli ihania hoitajia <3 Jorvissa voi olla vähän liian kiire sellaiseen..

Onko täällä muuten Jorvissa synnyttäneitä ja millaisia kokemuksia heillä? :)
 
Juuri tultiin rakenneultrasta. Vauvalla vissiinkin kaikki kuten pitääkin mut petyin TODELLA karvaasti ja tulin huonolle tuulelle kun ultraaja-hoitaja sanoi ettei nää sukupuolta. Hoitaja oli jotenkin ihan outo ja alkoi hokemaan ettei nää mitään sellaista ollenkaan ja sitten kamalat perustelut miten kuulemma suuressa osassa sairaaloita ei edes saa kertoa sukupuolta. Oli sellainen vanhanliiton hoitaja, varmaan yli 60-vuotias ja olen ihan varma et näki muttei kertonut koska on sitä mieltä ettei kuulu tietää.. Ärsyttää todella todella hirveesti ja todella pettynyt olo. Mä kun oikeasti sen halusin tietää ja lääkäriultrassa ( 2 vkoa sitten ) lääkäri sanoi et rakenneultrassa näkee varmaksi sukupuolen kun ei halunnut silloin arvuutella..
Nyt sit kiukuttaa ja hituttaa aika lailla. Tiedän että on pääasia et vauva on ok ja vastasi suurinpiirtein viikkoja mut se et mentiin aamulla sinne sairaalaan niin toiveikkaina.
10 päivän päästä uus ultra kun menen diabetes-seurantaan ja ultraaja on sillä kertaa taas lääkäri. En edes jaksa varmaan kysyä ja olen jo valmiiksi ahdistunut et pitää taas sinne mennä pitkän matkan päähän enkä varmaan silloinkaan saa tietää :'( Tää oli mulle tosi tärkeä asia, en itsekään tiedä miksi oikein. Varmaan et tulis vähän todellisemmaks koko homma sekä mulle että miehelle.
Sit tää hoitsu antoi 3 kuvaa vauvasta mukaan, joista ei saa mitään selvää, ei sitten mitään. Aika erikoista kun meillä teki lääkäri silloin joskus alussa nt-ultran ja siitä selvät kuvat vauvafiguureineen. Nyt kolme kuvaa joissa suurinpiirtein pelkät valopallot :O turha niitä on edes koneelle siirtää kun ei niissä näy mitään..
Tiedän etten sais olla mutta olenpa kumminkin ihan pettynyt tähän päivään ja nyt on mieli maassa. Huoh.
Ei nähty edes vauvaa liikkeessä siellä ruudulla vaan ultraaja otti koko ajan mittoja ja kuvia.. jotenkin mulla vaan oli erilainen kuva mitä tuolla tapahtuu kun olen muiden juttuja lukenut..

Saako näistä joku muu muka selvää yhtään?


[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]

[/URL][/IMG]


StaRR 21+5
 
Viimeksi muokattu:
StaRR Voi mahdoton mikä tumpelo siellä ollu :(. Kyllä minuakin suututtas , itkettäs ja kaikkee! Kuvatkin on kyllä todella surkeita :(. Jospa sulla mieli virkistys siihen kahden viikon päästä olevaan käyntiin ja kysyisit vaan reippaasti sukupuolta. Eiköhän se lääkäri kerro ja näkyyhän se ellei nyt ihan solmussa toveri siellä ole. Ja vauvamasu se sielläkin kaunis =). Piristyshalit!

Täällä sairastupailu jatkuu.. Ripulin lisäksi yhdelle tuli influenssa ja kuume todella korkea, yli 40 eikä millään laske alle 39 vaikka on parasetamoli ja naprokseeni käytössä. No toivottavasti ei tohon ripulineitiin tulis heti tuo tauti ku heikoksi pienen vetänyt. Ja rokotuksia minä en harrasta. Ekaa kertaa sikalenssun jälkeen on tätä kausilenssua jollain meistä.

Nelli&Timpsu POKS 21+0
 
Viimeksi muokattu:
"Ellistiina"
Terveiset rakenneultrasta täälläkin!
Jännitti edellisen yön niin paljon, etten saanut nukuttua juurikaan.
Kaikki vaikutti kuitenkin olevan hyvin. Painoarvio oli 335 grammaa, pituutta enemmän ku viikkoja ja painoa vähemmän. Mut kaikki ilmeisesti ok.
Luulen nähneeni jalkojen välissä jotakin, mut kun kätilö kysyi, tahdonko tietää jotain erityistä, sanoin, ett en :)
Käsiä piti ristissä kasvojen edessä ja ilmeisesti nukkui koko ultrauksen ajan. Pää oli hänellä alaspäin ja istukka alhaalla takana, ei ollenkaan kohdunsuun edessä.
Ehkä nyt voisi taas vähän relata.
Ellistiina & 20+1
 
StaRR ei jaksa kirjautua
nelHM Kiitos =) Jos sitä yrittäis piristyä ja kysellä sit uudelleen sillon ens viikon to kun meen taas sokmeriarvojen takia. Ei kai tässä muu auta. Jotenkin vaan kun on jotain tosi paljon odottanut niin mielipaha on vielä vähän tollasen käynnin jälkeen maassa. Mutta vauvalla kaikki hyvin =)
Kovasti paranemisia sinne teille!

Ellistiina Meillä oli painoarvio 430g, pituuttahan tai muitakaan mittoja ei tää mun ultraaja puhua pukahtanut. Enemmänkin mumis itestään koko ajan..
 
Janke, mä olen Jorvissa kolme kertaa synnyttänyt ja tyytyväinen oon ollu. Kyllä sielläkin on hoitajille saanut vauvan viedä jos tarve. Amme löytyy sieltä synnytyspuolelta ja perhehuoneita on jokunen osastolla. Ite en oo koskaan perhehuoneessa ollu, mutta viimeeks olin 2-hengen huoneessa ja ekan yön sain olla siinä ihan itekseni. Ekan kanssa myös 2-hengen huone ja keskimmäisen kanssa olinkin sitten 4-hengen huoneessa ja meitä oli 3. Henkilökunta on ollu osaavaa ja mukavaa. Mielelläni menen taas =)

Me kotiuduttiin just ton pikkusen kanssa korvaklinikalta putkituksesta. Hyvin meni ja nyt tossa sohvalla nukkuu reipas pieni, joka ei malttanut sairaalassa nukkua oikeestaan yhtään :kiss:

Tsempit kaikille tarvitseville!

KeepGoing 22+3
 
janke harmaana
Starrille. On kyllä tosi suttuisia kuvia ja inhottavaa käytöstä ollut :/ ehkä Se ei osannut käyttää sitä laitetta kunnolla? Kyllä mä sinuna siltä lääkäriltä kysyisin ja vuodattaisin Ton kokemuksen, pari itkutippaa niin varmasti saat arvion ja kunnon kuvat :) hoitohenkilöstö haluaa kuitenkin yleensä paikata huonoa kokemusta ja jos kerrot alkuun Ton niin uskon että saat sympatiat puolelle. Tsemppiä! Uskon että harmittaa vietävästi kun on odottanut kauan! Palautetta kyllä vois laittaa..
 
  • Tykkää
Reactions: Terhitär

Yhteistyössä