Heinäkuun Hellemasut-15 *Helmikuussa*

Heissan taas kaikille ja hyvää alkanutta helmikuuta!

Tervetuloa uusille :)

Minulla on tänään ensimmäinen neuvolalääkäri. mitä siellä tehdään, niin ei mitään hajua :D
Energisyys on huomattavasti parempi kuin alussa. Inhottavat repäsykivut senkus voimistuvat, niin kuin viime yönä.. mutta varmasti asiaan kuuluvat!
Masu on selkeesti kasvanu ainaki omasta mielestä. Työkaverit selkeesti katsovat kieroon pukkarissa, eivätkä kehtaa kysyä kaikki suoraan :D

Onko kellään mitään suositella iskiakseen? se minulla on ollut vaivana ennenkin, ja tuntuu puskevan nyt useemmin kylään raskaana ollessa :( Lääkkeitä yritän välttää, joten joku hieroja? tai vastaava? Pelkään että joudun mahan kasvaessa ihan sänkypotilaaksi alaselän takia.

Ainiin ja LA on muutettu samaksi kuin Minnimyksellä eli 13.7, ehkä KOS:lla nähdään ;)

Tabasco ja Möllinen 17+ 2
 
Täällä ilmoittautuu yksi heinäkuun odottaja! Oon lukenu ketjua alusta asti mutta nyt vasta sain itse kirjoitettua jotain..

Nyt mennään viikolla 16+6, olo on ollut koko alkuraskauden hyvä, onkin tainnu päästä aika helpolla, mitä oon täältä lueskellut muiden oloja. Ainut merkki raskaudesta taitaa olla tuo vähän esiin pilkistävä maha, ja väsymys, mutta sitä on kyllä muutenkin tähän vuoden aikaan:D

Etusivulle voisi päivittää jenko- 26v - ensimmäinen - Jorvin sairaala ja la 15.7
Toivottavasti tuossa oli kaikki tarvittavat tiedot..

Minua kiinnostaisi myös Facebookryhmä? Kenelle siitä piti laittaa viestiä?
 
Täällä olisi tänään myös ensimmäinen neuvolalääkäri. Ilmeisesti siellä tehdään vaan sisätutkimus eikä sen ihmeempiä. Ilmeisesti voisin esittää jotain kysymyksiä raskauteen liittyen, mutta en keksi yhtään mitään kysyttävää. Ehkä siellä paikan päällä tulee sitten jotain asioita mieleen.

Muuten tänne ei kuulu ihmeempiä, töissä on asiasta nyt kerrottu ja elämä rullaa omalla painollaan. Vauva pyörii mielessä jatkuvasti ja keskittyminen muihin asioihin on välillä hieman niin-ja-näin. Noh, kunhan töistä selviää. Energiaa saisi tännekin päin tulla, tuntuu että jo tiskikoneen tyhjennys vie kaikki voimat. Liikunta on jäänyt ihan täysin kun töiden jälkeen ei jaksa muuta kuin maata. Argh.

Kirjoittaako täällä muut muuten mitään blogia? Itse aloitin viime viikolla raskaus/vauva-aiheisen blogin Lilyssä. Olisi kiva päästä lukemaan myös muiden blogeja mikäli sellaisia on?

illusia83 & Möykky 15+1
 
Heips,

Neuvolalääkärissä ei sisätutkimusta enään tehty. Sanoi että on lopetettu.. en sitten tiedä että lopetettu vain hki:ssä, vai käytäntö ihan kaikkialla? Kohtua tunnusteli vatsan päältä ja sanoi sen hienosti kasvaneen :) Sykkeetkin oli normaalit (en nyt muista lukuja)! Joten kaikki hyvin valtakunnassa :)
Iskiaksesta sanoi että pitää liikkua, mutta sitähän minä jo teenkin.

Tervetuloa Jenkolle! Fb ryhmästä en mitään tiedä, aijon pysytellä toistaiseksi vain täällä :)

Tabasco
 
Illusia83 minkä niminen blogi sulla on, mä tykkään kans hirmusti lukee blogeja eli jos joku muu moista väsää niin pistäkää ihmeessä linkkiä! Viime raskaudessa koottiin tänne ketjun etusivulle blogilinkit ja seuraan vieläkin niitä, jotka jatkoi kirjoittelua synnytyksen jälkeen :)
 
Neuvolalääkärissä ei sisätutkimusta enään tehty. Sanoi että on lopetettu.. en sitten tiedä että lopetettu vain hki:ssä, vai käytäntö ihan kaikkialla?
Mulle ei vissiin varsinaista sisätutkimusta tehty mutta lääkäri laittoi kuitenkin sen levittimen sinne alapäähän ja sormet työnsi sinne ja koitti kohdunkaulan tai jotakin :)
Sit täällä neuvolalääkärissä kuunneltiin sydänäänet dopplerilla ja tunnusteli mahan päältä ja jotain juteltiin ja sit pääsinkin kotiin lähtemään. Lyhyempi käynti oli ainakin mulla kuin perusneuvolakäynti.

Mä itse jo innolla ja kauhunsekaisin tuntein odottelen huomista äippäpolikäyntiä :attn: Menen siis raskausdiab. takia sinne ja tapaan hoitajaa ja lääkäriä ja saan kuulemma insuliinit. Jännittää mitä siellä sit tehdään ja miten otetaan vastaan ylipainoinen odottaja jolla on raskausdiabetes.. ääh. Toivottavasti ovat asiallisia koska muuten menee hermot :whistle:
Mulle on palannut alkuraskaudesta tuttu ummetusvaiva. Eilen oli vatsakipua ja muutaman kerran vessassa hyppäsin ja tuloksena ei oikein mainittavaa. Olinkin jo unohtanut miten veemäistä tuo voikaan olla. Nyt vaan pitää yrittää juoda vettä paljon.
Ainiin, tänään taas tuli oksennus kun pesin aamulla hampaita niin purskuttaessa tuli samalla oksennus lavuaariin..
Kivaa keskistä viikkoa kaikille =)

StaRR 19+0
 
Viimeksi muokattu:
Sisätutkimuksesta ekassa lääkärissä, ymmärsin näin itse. Kun lääkäriä on näiden uusien käytäntöjen myötä aikaistettu, sisätutkimusta ei tehdä jos ei erityistä syytä ole. Varmaa vuotoja, supistuksia tmv. Mulla se tehtiin kun kaikki raskaudet supistellu jo ajoissa sekä viime synnytyksestä tuli se kohdunlaskeuma. Ihan ultralla katsoi. Melko varmasti joudun cervix seurantaan taas jossain vaiheessa niin tietää mihin verrata. Muutoin ilman hyvää syytä täällä ei tehdä vaan vältetään turha ronklaus. Mut voihan se olla taas iha kunta/lääkäri kohtaista =)
 
StaRR: Mulla oli ainakin Tyksissä tosi mukava diabeteshoitaja, lääkäriä en äippäpolilla silloin nähnyt. Olen siis ylipainoinen jolla taas raskausdiabetes.. Ei sanonut mitään painosta.. Ei sitten yhtään mitään.. Ihmettelin jopa.. ainoastaan punnitsi ja sanoi että on sitten mihin verrata jos joudun uudelleen joskus käymään siellä.. Kun Neuvolan oma voi näyttää eri painoa..
Mulle jäi niin positiivinen kuva siitä hoitajasta.. Ennakko-odotukset oli paljon negatiivisemmat..

Lilian&Pähkinä 18+4
 
StaRR: Mulla oli ainakin Tyksissä tosi mukava diabeteshoitaja, lääkäriä en äippäpolilla silloin nähnyt. Olen siis ylipainoinen jolla taas raskausdiabetes.. Ei sanonut mitään painosta.. Ei sitten yhtään mitään.. Ihmettelin jopa.. ainoastaan punnitsi ja sanoi että on sitten mihin verrata jos joudun uudelleen joskus käymään siellä.. Kun Neuvolan oma voi näyttää eri painoa..
Mulle jäi niin positiivinen kuva siitä hoitajasta.. Ennakko-odotukset oli paljon negatiivisemmat..

Lilian&Pähkinä 18+4
Kiva kuulla =) Jospa mullekin tulis hyvä kokemus. Jännittää vaan kun ei tiedä oikein mitä odottaa. Eihän sulla insuliineja ollu? Mietin vaan niiden hintoja kun ei taida saada korvattavuutta..
 
Kiva kuulla StaRR, että ollaan samalla paikkakunnalla! Ehkä päästään vaunuttelemaan yhdes kun vauvat on syntyny?

Nyt vain alkoi taas jännittämään, että onko tuolla masus kaikki ok. Muuten menee hyvin mutta aina kun alkaa lähestymään hetki että kätilö, th tai lekuri kuuntelee sykkeen, niin alan pelätä että mitäs jos jotain on tapahtunut enkä oo huomannut? No maanantaina se hetki taas koittaa.

Tajusin eilen mistä ne juilimiset luultavasti johtuu, ummetus on tullut mullekin kylään, toivottavasti vain käymään. Näis päänsäryis on ihan tarpeeksi kestämistä.

Vaikka musta tuntuu ettei masu nyt niin kasvanut vielä ole mutta mittanauha kertoi toista. Ennen raskautta olevaan vyötärö mittaan on tullut reilu 10cm lisää, joten kyllä siellä jotain tapahtuu.

Älä hermoile StaRR huomista! En tiedä totuutta mutta uskoisin, että ylipainoinen odottaja diabeteksen kans ei ole mikään harvinaisuus. Eiköhän ne osaa suhtautua asiaan asiana.
 
StaRR: Joo , mulla ei ole insuliineja, eikä mitään muutakaan lääkkeitä. ruokavaliohoidolla nyt mennään. Mutta eiköhän ne äippäpolillakin osaa sanoa tuosta korvattavuudesta ja muusta insuliineihin liittyvästä..
 
Meillä oli neuvolalääkäri about rv 16. Tuolla käynnillä lääkäri jutusteli, kyseli vointia, vähän miehelle kertoi miten seksielämä tulee synnytyksen jälkeen hetkellisesti muuttumaan (tai meille molemmille, mutta tuntui painottavan miehelle, että ymmärrystä tulisi asiaan kohtaan olla). Lisäksi kuunteli sydänäänet ja tunnusteli vatsan päältä kohtua. Sanoi ettei tee sisätutkimusta kun ei ole ollut mitään oireita, joiden takia tarvis tehdä ja nykyään niitä kuulemma vältetään tekemästä turhaan.

Sit ton lääkärineuvolan lisäksi on lääkärin vastaanotto vasta rv36 tienoilla.

Perjantaina rakenneultra äippäpolilla. Kylläpä taas jännittää! Toivottavasti kaikki olisi niinkuin pitääkin. Olisi tosi kurjaa saada jotain huonoja uutisia..

Jammaillen 19+5
 
Mulla alotettii diabeteshoito insuliinilla. Iha pieni annos 4yksikköö illalla ja sillä on pysyny hyvänä. Sain kehuja ruokarytmistä vaik pelkäsin et tarttuu niihi muutamaan ruokajuttuun ku kävin esim grillillä syömää yks ilta makkaraperunat SEKÄ ananashampparin :D ja jotai pastilleja jne söin ja tietty kirjasin ylös tarkasti.
Ihan mukavat tyypit oli ja sisätutkimus ja ultraus tehtii myös. Sukupuoltaki kysyin mut ei nähny varmaksi ku vauva istu perätilassa :) no 20.2. Sit näkee ehkä ku on rakenneultra.
Insuliinikynä ei maksanu mitää minkä sain heti mukaa ja liuskat ja piikit kans ilmasia. Viime raskaudesta muistan et kävin hakee lisää apteekista insuliinia eikä ne montaa euroo maksanu.

Meillä puuttuu enää turvakaukalo ja sitteri isommista ostoksista. Oon facen kautta löytäny pinniksen 40e (laskettava laitanen joka mulla oli ehdoton) pinnasängyn pehmusteen 5e ja amazonista tilasin rattaisiin vauvakopan 109e kotiintoimitettuna. Suomesta ei ees saa sitä väriä (meillä siis bumbleride indiet rubyn värisenä) ja muilla väreillä hintaa oli 150e.

Tuleva isosisko halailee ja pussailee mahaa joka päivä ja kyselee koska se vauva on niin iso et potkut tuntee. Kuulemma vaihtaa pissavaipat muttei kakkavaippoja. Kovasti luetaa pikkusisko/veli kirjoja ja kyselee vauvasta et koska on sen synttärit. Kuulemma päiväkotikaveri saa tulla sen synttäreille :D

Päiväkotiin ilmotin jo et tyttö jää hoitopaikkatakuulle huhtikuun vika päivä ja palaa elokuun lopussa 2016. Vauvalleki pitäs paikka löytyä samasta päikystä ku on sisarus tuola.

Töistä oon ollu saikulla taas viikon ku mahaan sattuu kävely ja ollu vähä supistuksiaki. Hain SI-vyön lainaan mut ei siitä tohon oo paljon apua..

Palaan taas juttuun myöhemmin. Nyt pitäs tehä lättyjä ku menin lupaamaa kylvyn jälkee sellasia :D

HappyFeet 18+1
 
  • Tykkää
Reactions: {Anskutin}
HappyFeet Oho! Onkohan eri paikkakunnilla eri säädökset kun ainakin tää mun terkkari oli sitä mieltä et 5 insuliinikynän pakkaus maksaa n. 75e mitä toki itsekin ihmettelin.. Pitääpä kysyä et voiko sairaalasta saada ilmatteeks =) Kauhee laittaa yhtäkkiä tollanen summa noihin jos mahd. myös ilmatteeks saada..
 
Noniin, kohta on lähtö sairaalaan, meiltä sinne onkin matkaa yhteen suuntaan n. 80km joten lähdetään jo ajoissa et kerkeän äippäpolin etsiä yms. =)
Eilen illalla tapahtui joitain vähintäänkin erikoista ja maistoin miehen kupista kahvia. Viimeksi join kahvia nimittäin yli 3kk sitten ja silloin se loppui kuin seinään kun alkoi etomaan. En ole alkuraskauden jälkeen voinut kahvin hajuakaan sietää oikein. Nyt siis on tullut se tuttu kahveehammas takaisin ja just tuossa aamukahvit hörpin omasta mukista =) Jännä miten tää menee.
Mennään sairaalan jälkeen mun siskon ja miehen kans ulos syömään kun ei olla pitkään aikaan käyty ja muuten tulee pitkä päivä. Ihanaa päästä vähän kotiympyröiden ulkopuolelle ettei ihan höperöidy :rolleyes:
Mutta adios ja mukavaa päivää kaikille! =)

StaRR 19+1
 
Ajattelin minäkin hypätä mukaan. Olen näitä jo pidemmän aikaa lukenut ja miettynyt jaksaisiko sitä vaiko ei alkaa itsekin kirjoittelemaan. Facebook ryhmään en aio liittyä, sillä en jaksa sitten jossain vaiheessa niihin liittyvää draamaa ;) (juu kahdessa edellisessä raskaudessa olin mukana aktiivisesti näissä ryhmissä ja loppujen lopuksi aina niissä tuli jonkinlaista riitaa mistä syystä sitten ne ryhmät hajoava kahtia tai useampaan pienempään kuppikuntaan)

Tänään lääkärineuvola ja eikä voinut turhempaa käyntiä olla. Aika oli varattu 8:10 ja sisään pääsin 8:50 (vaikka mun ajan piti olla se ensimmäinen).

No sitten itse lääkärissä ei oikeastaan yhtään mitään... sydänääniä ei saanut millään kuuluviin (alkoi jo huolestumaan ja pyysin terveydenhoitajan kuuntelemaan äänet). Itse en ollut tippaakaan huolissani kun just olin siinä odottaessa tuntenut liikkeitäkin.

No minulla on oma dopleri kotona niin sillä sain ihan hienosti äänet kuuluviin pian. Vähän kyllä epäilyttää noi julkisen puolen laitteet.

Itse raskaus on tähän asti mennyt suhteellisen kivuttomasti, väsymystä lukuunottamatta, joka ei vieläkään ole väistynyt kunnolla vaikka pitäisi olla se energinen toinen kolmannes.

Kolmas kun on kyseessä niin tuttua puhaa jo... ja nämä jatkuvat neuvola käynnit hippasen ahistaa.

Töissä en ole vielä kertonut vaikka maha on jo pullahtanut aikaa sitten esille, olen vain yrittänyt piilotella sitä parhaani mukaan. Eilen tosin tuli ensimmäinen kysely, joten kaipa sitä pitää pomolle kohta kertoa ;) ...

Sitten ne tiedot eli ipna - kohta 35v - kolmas - PS ja la 12.7

ipna 17+4
 
KoIn
Taustailija ilmottautuu, ikää 30+, la heinäkuun alussa. Ei tarvii listoille laittaa, taustailen ehkä enempi.

Kysymys radi-diagnoosin saaneille. Oletteko kokeillu ravintolisiä verensokerien tasapainottamiseen ruokavaliohoidon ohella? Kävin juuri hakemassa kromia, karnosiinia ja ubikinonia, sen lisäksi menee magnesium, monivita, sinkki ja hevosannos deetä. Ihan omalla riskillä, tutkinut olen jos jonkinmoista tekstiä aiheen puolesta, itselle ois vaan tärkeää saada sokerit alemma että välttäisin varsinaisen lääkityksen. Ruokavalio onkin jo aika tiukka hiilarien osalta, kuitenkin niin että täysjyväviljaa on mukana. Sokerit minimillä luonnollisesti. Eli onko muita vastarannan kiiskejä jotka ei mene virallisen diabetesruokavalion ohjeilla ja yrittää kaikkensa ettei tarttis lääkitä? Nimimerkillä pilleristi
 
KoIn Mä en ravintolisiä syö kuin MAMA-vitamiinia jossa kaikki tarvittava ja maitohappobakteereja. En uskalla muuta ottaa enkä koe itselleni tarpeelliseks.

Mulla oli tänään sairaalakäynti ja siellä vierähtikin useampi tuntinen. Kaikki meni enemmän kuin hyvin ja hoitajat sekä lääkärit olivat todella ystävällisiä ja kannustavia.
Käynti alkoi hoitajan luo menemällä ja siinä vähän haastateltiin mua. Sit gynekologille joka teki sisätutkimuksen ja ultran. Vauva siellä taisi olla nukkumassa selällään ja lääkäri mittaili vauvaa ja sanoi että hyvältä näyttää =) Kaikki hyvin :heart:
Sitten menin diabeteshoitajalle opettelemaan insuliinikynän käytön yms. ja sen jälkeen diabeteslääkäri ja sit päästiin syömään ja kaupoille. Kivaa oli vaikka matka väsytti.
Alavatsatuntemuksista ja kivuista, tärähtelykivuista yms. lääkäri sanoi että kuuluu asiaan (kohtu kasvaa ja joka paikka venyy ) kun ei vuotoja ja tulehduksia ole.
Tosi hyvä fiilis jäi kyllä tästä käynnistä ja sit 23.2 rakenneultra jolloin käyn viemässä sisätautipolille samalla mun verensokeriseurannat niin sieltä sit ilmotellaan miten edetään ja otetaanko kenties aamuinsuliinitkin käyttöön kun nyt alotan pelkästään iltapistoksilla. Nyt verensokereita pitää sen reilut 2 viikkoa mittailla ennen jokaista ateriaa ja jokaisen aterian jälkeen, saattaapi olla sormenpäät kovilla :attn:

Hyvät fiilikset kerrassaan =)

Edit: Ainiin, ekan insuliinikynän sain ilmatteeks polilta, seuraavat ostetaan itse..

StaRR 19+1.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka ja mukavaa helmikuuta kaikille!


Samaa rataa jatkuu täällä..

Ei muutosta parempaan, ei mitään keinoa millä loppuisi, eikä oikeastaan selvyyttä miksi on näin ärhäkkä..
Ahdistaa, suututtaa ja itkettää, haluaisin nauttia raskaudesta, nyt vain lähinnä oksennan, nukun ja kärsin. Kunto on romahtanut huippukunnosta täysnollaan, 12krt/vko treenaamisesta nollaan, melkoinen pudotus tässä on ollut ja ties milloin viimeksi ollut töissäkään.

1.2-3.2 olin jälleen tiputuksessa vointi kun huononi runsaasti tammikuun lopulla, eikä edellisestä tiputuskerrasta ollut kuin vasta alta 2 viikkoa. Nyt taas olo on niin ja näin, 12krt käynyt oksentamassa tämän päivän aikana. Pyysivät laskemaan tarkkaan kuinka monta kertaa oksennan ja muutenkin tarkkailemaan itseä. Ensi viikolla polille jos ei ennemmin jouduta, varovaisesti tiistaina lupailivat meille Tyttöä, rakenne ultra on myös ensi viikolla.

No näin meillä menee edelleen.

Annu 19+1
 
Huomenta

Annu Voi sinnuu. Todella kurjaa kun et pysty nauttimaan raskaudesta. En pysty edes kuvittelemaan kui rankkaa tuossa on. Ja varsinkin jos liikuntakin ollut lähellä sydäntä ja sekin jäänyt :(. Voimia valtavasti! Mitäpä sitä ei lapsensa eteen.. vaikka kohtuus kaikessa.

Tänne ei ihmeitä. Liikkeet ihan olemattomia mutta välillä tuntuu. Todella outoa kun viides raskaus näin pitkällä ja aiemmin tuntunu jo varmaan päälle päin pian tässä vaiheessa. Pakko on istukan olla nyt erilailla ku aiemmissa raskauksissa.

Mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille =)

Nelli & Timpsu 18+4/19
 
20 + 0 POKS :heart:
Aika menee siivillä!

Rakenneultraan reilu viikko aikaa vielä; luottavainen olen, että kaikki on niinkuin pitääkin :)
Ulkona on tänään aivan ihana ilma, mutta mitäpäs siitä sitten, kun iltavuoro tiedossa ja samaa rataa jatkuu koko viikonloppu.

Tsemppiä kaikille :)

Vannila
 
Annuu, jaksamista sulle sinne :hug:

Nelli, jälleen kerran ois voinu olla mun kirjottamaa toi teksti liikkeistä ja istukan sijainnista. Mulla neljäs tulossa ja kaikista aina liikkeet tuntunu aikasin ja tässä kohtaa jo mahan päältäkin.

Ja kuten Vannila jo mainitsikin, aika menee siivillä!

Aurinkoista viikonloppua kaikille :cool:

KeepGoing 20+0 :heart:
 

Yhteistyössä