Heinäkuun Hellemasut-15 *Helmikuussa*

Ehtoota. Koitan vielä uudestaan kirjoittaa, että onnistuuko tämä. Paska mäihä tosiaan kävi.Täytyy toivoa että ei menis puukkohommiksi.. koska en tiiä mite ne turvallisesti niitä raskaana oleville tekee. Panacodia otan nyt pahinpaan kipuun. . Enkä tykkää yhtään sellasia syödä mutta ei auta. Rtg ottivat massiivisella lyijyliivi varustelulla. Jälkeen päin tajusin että KUKAAN EI missään vaiheessa kysynyt sattuiko mahaan, onko vuotoja tai kipuja. Aika outoa tollasen kaatumisen jälkeen. Kyrsii ja suututtaa mutta ei auta.

Anskutin Hienoa että pääsit neuvola psykologille. Ei puhumisesta koskaan haittaa ole.

Päänsäryistä Aina ollut raskausaikana. . Vielä tässä säästynyt. Mulla monesti syynä niska-hartiaseudun jumit.. hierontaa kannattaa koittaa myös.

Enpä muista enää mitä piti kommentoida. Mutta kiitos kaunis kaikille tsempeistä <3

Nelli & Timpsu 19+0/3
 
Voi ei Nelli!!:( Toivottavasti ei tarvitsis leikata! Mut eiköhän se silti ihan turvallista ole. Yhdellä kaverilla leikattiin odotusaikana napatyrä ja kaikki meni hyvin. Toivottavasti toivut nopeasti!

Täytyy varmaan alkaa pitää pelkästään nastakenkiä! Vaik niil on ky inhottava rapistella sisätiloissa. Mut huiput on ollu. Suosittelen lämpimästi!:)

Ei oo taas hetkeen tullut täällä kirjoiteltua. Facebookissa on niin paljon helpompi näpytellä ja seurata. Mut on täälläkin näköjään keskustelu vilkastunut. Täytyy nyt ryhdistäytyä ja käydä täälläkin useammin.:)

SalVe ja Lahja rv 17+0
 
Huomenta

Pitää ihan nostella pinoa kun tiputaan pian tokalle sivulle.

Omaa napaa vois jauhaa vaikka.. aika haastavaa tämä arki vasurilla.. ärsyttää olla toisten armoilla esim.tuon yks veen pyllyn pesuhommissa. Vasen puoli sit ylirasittuu ja eilen tuli kauhee kallonpohjapäänsärky kun työnsin vaunuja tuolla yhdellä kädellä. Kohta sattuu sieluunkin vähän rankemmin!

Vauvan liikkeitä alkanut nyt selkeästi tuntemaan. Se piristää kyllä mieltä kovasti =).

Aurinkoisen keväistä päivää kaikille..jos nyt joku käy täällä lukemassa =)

Nelli&Timpsu 19+2/5
 
Huomenia!

Tsemppiä Nelli! Ite oon oikeakätinen ja olis isoja ongelmia pärjätä yksinkin jo pelkästään vasurina, saati vielä pienten lasten kanssa!

Anteeksi tyhmyyteni mutta ensikertalaisena joudun kyselemään. Milla miltä ne kivuttomat supparit tuntuu?

OmaNapaa: eilen käytiin koiran kans pitkällä lenkillä ja ekan kerran piti hidastaa vauhtia reilusti kun kyljissä alkoi tuntua ikävältä. Vanha noidannuoli muistutteli myös olemassaolostaan mutta niin se tekee aina liukkailla, raskaana tai ei.

Iltalenkillä mun alkoi tehdä mieli vaniljajäätelöä ja mansikoita, ei niin paljoa että kauppaan olis pitäny lähteä mutta kumminkin. Sama yhdistelmä on kummitellut mielessä nyt pariin otteeseen. Onko muilla tullut mielitekoja ja millaisia alkuvaiheen jälkeen?
 
Voi ei Nelli sun kanssa! En arvannutkaan, että nuorin lapsesi olikin vielä noin pieni. Isommat lapset tietysti onneksi jo omatoimisempia, mutta että 1-vuotias. Huhhahhei, ei kyllä arki käy helposti ollenkaan! Toivottavasti miehesi osallistuu kotihommiin niin paljon kuin vain pystyy. Toki arki on omalla vastuullasi, mutta hoida vain nyt ne tärkeimmät ja pakolliset asiat ja keskity helpottamaan kätesi oloa. Tuo vaan sattui nyt niin pahaan saumaan.

Astrea: ekassa raskaudessa kanssa ihmettelin mitä ne supistukset muka oikein ovat. Neuvolassa aina kysyivät, että tuntuuko jo supistuksia ja mä joka kerran ihan pokkana sanoin, että ei. Oltiin just sf-mittaa mittaamassa ja neuvolan täti älähtikin samaan syssyyn, että suahan supistaa. Olin, että aijjaa, en mä vaan tunne mitään. Paljastuikin siinä samalla, että hän tarkoitti niillä kivuttomilla supistuksilla vatsan kovettumista ja pingottumista. Olin jo tuolloin aika reilusti yli puolen välin, joten aika pitkään säästyin tuoltakin tiedolta. Ekakertalaisena sitä oli aika uuno monessakin asiassa :)

Supistuksista puheen ollen. Olen tuntenut niitä aika vähänlaisesti, ehkä yhden käden sormilla on laskettavissa ne. Toisaalta varmaan moni supistus on jäänyt noteeraamattakin, mutta ehtiihän niitä vielä tuntemaan vaikka kuinka. Ehkä jotain liikkeitäkin on tuntunut aina välillä. Hentosia, mutta ehkä kerran kaksi oikein napakkaa potkua. Ehkä kuvittelin tai en, mutta ihan kiva fiilis. Tietää itsekin nyt, että jotain elämää siellä vatsassa on :)

Lapanen 17+1
 
Voi ei Nelli :( onneksi vauvalle ei käynyt kuinkahan. Toivottavasti selviät nyt arjesta käsi paketissa.

Täällä ei omaan napaan kuulu erikoisempaa. Väsymys edelleen vaivaa. Huomenna neuvola, niin näkee tuon hb:n tilanteen.
 
Ipna, ittellä on kans ollut paljon päänsärkyjä, tätä nykyä lähes päivittäin. Omalla kohdalla onneksi panadol auttaa jonkin verran, vaan en niitäkään viitsi päivittäin ko karkkeina napsia, joten välillä sitä vaan sinnittelee osan päivistä kivun kanssa. Viime raskaudessa iski pahemmat migreenikohtauksetkin, saas nähdä tuleeko jossain vaiheessa tällä kertaa. Mistäköhän nui päänsäryt siis johtuu? Itselle hiukan arvoitus.
Toivottavasti siulla kivut helpottais.


nelHM, ikävä oli lukea siitä ko satutit itsesi. Tsemppiä paranemiseen ja ylipäänsä siihen arkeen joka nyt haasteellisempaa. Joku muukin siis nähnyt unta lottovoitoista ko mie. Ite unessa jo voiton saatuani varailin etelänmatkaa tuossa muutama yö sitten. Oli kyllä sen takia melkoinen pettymys herätä, rahatilanteen puolesta ko ei tosiaan mitään mahiksia mihinkään etelänreissuihin nyt. Noo, ei voi ko jatkaa haaveilua. :)

Mukavaa viikonjatkoa kaikille! :) Ainiin, pitikin kysellä viä tarkemmin siitä faceryhmästä, että miten sen löytää ja mukaan pääsee? Yritin löytää tän ryhmän nimellä, mutta ei onnistunut.

Hilirimpsu&Mini 17+6
 
Kiitos tsempeistä taas <3. Mies auttaa sen mitä kotona on. Onneks nuo isommat hoitaa kuopusta ja auttelee. Silti on monta tilannetta päivässä kun suututtaa ja tarviis toista kättä. Mutta jospa tää menis tästä suosiolla ohi nopeesti.

Suppareista Varmaa paras kuvaamaan kivuttomia supistuksia on tuo mahan kovettuminen. Jos ne tulee kivun kanssa niin sekin nii yksilöllistä missä tuntuu. Mulla sattuu alamahalla. Avaavat sitten erottaa sellasesta pistävä vihlovasta kivusta alapäässä ja vähän koko lantio tulessa. Mutta näinhän se on että ei ne saisi sattua vielä mitenkään päin. Tarvittaessa kahtoovat cervixen tilanteen. Toivotaan että ei vielä pitkään aikaa suppaa kellään!

Päänsäryistä Voi kait olla ihan hormoniperästä särkyäkin raskaana. Monesti myös lihasperäistä ku painopiste muuttuu mahan kasvaessa niin kävely- ja työskentelyasento muuttuvat.
 
Heippa!

Nellille minäkin lähetän tsemppejä ja toivotan pikaista toipumista!:hug:

Me kiskastiin eilen 10km lenkki hiukan liian kovaan tahtiin äidin ja koirien kanssa. Repimistä, juilimista ja kaikkee mahollista. Lenkin jälkeen supisteli jonkin verran, aluks kipeestikin mutta rauhottu levolla. Josko himmailis tahtia ja vaikka nyt liukkailla lyhentäis ihan tota matkaakin :xmas:

Tänään aamulla käytiin rakenneultrassa. Kaikki oli oikein loistavasti ja kätilö kuvasi ja mittaili tarkkaan ja kertoi koko ajan, hyvin pysyttiin itekkin kärryillä siinä. Mulle voi päivittää poikalupauksen :heart: Tosin kätilö sanoi, että ei saada haastaa oikeuteen häntä jos tuliskin tyttö, mutta saatiin pippelikuva mukaan :LOL: Ihana olo kun tietää kaiken olevan kunnossa! Ai joo, istukka tosiaan on etuseinämässä ja vaimentaa liikkeitä, ihan kuten arvelinkin. Nykyään liikkeitä kuitenkin tuntuu onneks jo ihan kunnolla.

Ihana aurinkoinen keli tuolla, aamupäivä oltiin ulkona ja heti ku poika herää päikkäreiltä niin mennään taas :cool: Siivoukset voi odottaa mun puolesta.

KeepGoing 20+5
 
Heipat pitkästä aikaa!

Nellille voimia arjen pyörittämiseen yksikätisenä ja pikaista toipumista täältäkin!

Ihanaa on lukea teidän kaikkien kuulumisia vaikka oon itse tosi laiska kirjautumaan ja kirjoittelemaan. Lähes päivittäin kuitenkin lueskelen.

Päänsäryt vaivanneet täälläkin oikeastaan ihan alusta asti ja oon kyllä pistänyt sen jumissa olevien niskojen syyksi. Ehkä myös kasvanut rintavarustus saattaa olla asiaan osallisena.. Mulla on aina ollut oikeat superjuminiskat ja oon ajatellut että yksi ensimmäisiä hankintoja tulee olemaan imetystyyny, jotta saa imetettyä (jos se onnistuu) rennossa asennossa. Kaverilta nyt semmoisen laadukkaan lähes käyttämättömän saankin ostettua.

Neuvolassa kävin viime viikolla ja yllärinä tuli se, että Hb oli jo nyt laskenut 105:een. Lähtötilanne oli n. 140 eli aikamoinen pudotus. En ole edes huomannut että erityisemmin väsyttäisi mutta rautaa nyt kuitenkin ostin. Olikos täällä jo muita raudan syöjiä? Minkä merkkistä ootte ostaneet ja miten maha on reagoinut? Itselläni on tosi herkkä maha ja ihan hirvittää mitä se sanoo noista rautatableteista.

Toissapäivänä tuntuivat ensimmäiset varmat liikkeet! Oi sitä ihanuutta :heart: Oon ehkä jo viime viikolla tuntenut pientä poreilua mutta se on ollut tosi epävarmaa. Nyt tuntui pari oikein napakkaa pikkupotkua maanantaina ja samoin eilen illalla.

Vielä muutama viikko olisi odotettava ennen rakenneultraa. Sitä ennen onneksi löhöloma Thaimaassa, joten eiköhän aika kulu nopeasti. Hyviä vointeja kaikille, erityisesti Annuulle lämpimiä ajatuksia. Olet kovasti mielessä, toivon sydämestäni että pääsisit jo nauttimaan raskaudesta ilman pahoinvointia!

Säihkiss 17+2
 
Säihkiss, täällä aloitettu rautalisät. Löysin Life liikkeestä sopivan kevyttä rautavalmistetta, kun ne apteekin rautalisät on niin super vahvoja. Merkkiä en muista, tsekkaan kun pääsen kotiin :) 20mg taisi olla rautaa päivännoksessa. Ja tosiaan vaikka ne on Lifesta hankittu, niissä ei ole mitään skikkiduu yrttejä sun muita härpäkkeitä mukana, pelkkää rautaa :)

Joku puhui joku aika sitten nenäsumutteiden käytöstä raskausaikana. Itselläni oli jäätävä flunssa joku aika sitten ja soitin johonkin valtakunnalliseen terveysneuvontaan kun alkoi niin kyrsimään kun ei saanut henkeä. Sieltä tsekkasivat Nasolinin tiedot, ja sanoivat että Nasolin on ainut jota saa raskaudenaikana käyttää. Sitä siis huoletta pari kertaa päivässä huiskin nokkaan flunssan aikana :)

Ruokahimoista, kananmunat on nyt ollut hitti viimeiset kaksi viikkoa. Viikottain vaihtuu melkein tuo himon kohde. Läpi on käyty mandariinit, munkit, suklaamurot, täytetyt leivät sun muut :D mielenkiinnolla odotan mitä seuraavaksi tulee :)

Tasan kaksi viikkoa rakenneultraan! Jee! Sukupuolta ei tosiaan aiota selvittää :)

Minnimys & Mölli 18+2
 
Moikka!

Anskutin, kiitos tiedoista vaunujesi suhteen! En ole ehtinyt surffata Emmaljungien speksejä, kun töiden jälkeen on kovin väsy. Oliko etupyörät isot vai pienet ja kääntyvät? Luulen, että meillä tulee enemmän lenkkeiltyä kuin kuljettua keskustassa kahvilla, joten kunnon vankkurit on mielessä. ;)

Annuu ja nelHM, jaksamisia! Itsellä oli jonain päivänä taas pahoinvointia, tuli Annuun tilanne mieleen. ;( Kaatuminen ei näillä liukkailla ole ihme, varsinkin kun tasapaino muuttuu raskauden myötä. Olen kuvitellut, että tuon alueen leikkaukset voi tehdä hermopunospuudutuksessa eli välttää yleisanestesian. Yleisanestesia-aineillakin on eroja raskauden kannalta, kyllähän raskaana olevia joudutaan leikkaamaan aina silloin tällöin.

Päänsärky on lähes päivittäistä. Pahimmillaan se on ennen ruokailua, vaikka työpäivän aikana pystyy hyvin nesteitä juomaan. Panadolia otan muutamana päivänä viikossa yhden tabletin. Migreenilääkettä en ole tarvinnut enkä Buranaa. Ostin kunnon tyynyn, se auttoi, en herää enää päänsärkyyn. :D

(.)Masu kasvaa, mutta liikkeitä en vielä tunne. Supistuksen olen muutaman kerran huomannut. Kuntosalilla tuli fiilis, että vatsalihaksista ei saa enää yhtä hyvin tukea liikkeisiin. Syke nousee helposti korkealle, luulen että Hb on taas laskenut. Mun mammavitamiinissa on 20mg rautaa, sillä suositeltiin pärjäämään seuraavaan neuvolaan. Parina päivänä on närästänyt. Jee. On tää hienoa aikaa. ;)

-Ninuka h 16+jotain
 
Ninuka Nuo meidän vaunut on juuri sitä "hyökkäysvaunuosastoa", koska silloin kun esikoinen syntyi, liikuttiin yksinomaan niiden kanssa (tai bussilla) joten vaunuilla piti päästä paikasta kuin paikasta. Eli isot renkaat edessä ja takana ja ei ole kääntyviä pyöriä. Kuvaaminen on vielä vaiheessa. Josko jo huomenna saisin homman tehtyä :D

Mä olen toistaiseksi säästynyt päänsäryltä ja toivon että säästyn jatkossakin. Mutta se on kyllä totta että kropan lihastasapainoon raskaus vaikuttaa niin paljon, että pelkästään sen takia kolotuksia tulee varmasti vähän sinne sun tänne. Täytyiskin ruveta vahvistamaan vähän selkälihaksia, jotta ne jaksaa loppuun asti. Nyt oon käynyt uimassa ja kävelyllä ja se on tehnyt kyllä hyvää.

(.) Se aikaistuikin rakenneultra kevyesti kolmella viikolla! Sanottiin äitiysultrassa, että riittää kun päästään 24+ viikolla ultraan, mutta nyt, kun tuli kutsu äitipolille radiseurantaa varten, niin kutsussa sanottiin että rakenneultra tehdään samalla. Nyt siihen onkin enää vajaa 4 viikkoa :D Tekevät siis rakenneultran äitipolilla sairaalassa. Sen lisäksi pitää käydä labrassa muutama päivä ennen äpolikäyntiä ja mitata sokerit 6 krt/päivässä tästä sinne vastaanottoaikaan asti. Auts, mun sormet.

Aamulla oli th+lääkärineuvola ja kyllä jäi paska maku. Th:n kanssa ei enää natsannut ja lääkärin kanssa ei sitä vähääkään. Jotenkin siellä nyt oltiin saakelin huolissaan siitä, että en osaa syödä hyvällä ruokarytmillä tai ylipäänsä mitään. Käynti koostui suunnilleen kokonaan sekä syömisen välttelemisen varoittelusta että erityisesti kehoituksista pyrkiä siihen, että paino ei saa nousta. (Miten nää käytännössä tapahtuis samaan aikaan?) Se nousuhan onkin melko todennäköistä kun tähänkin asti paino on pudonnut 300 gramman keskimääräistä viikkotahtia.. Huomaa, että neuvolassa ei ole osaamista tai edes halua perehtyä todellisesti radi-odottajan tilanteeseen, koska kaikkien näiden ruokarytmi- ja liikuntapaasausten ohessa kukaan ei kysynyt miten nämä on aiemmin olleet tai ovat nyt...Noh, vielä kela-neuvola ja sen jälkeen ei toivottavasti tarvitse käydä tuolla enää kuin vauvan kanssa ja jälkitarkastuksessa. Mutta neuvolassa oli tietysti iloisiakin juttuja, sillä sydänäänet kuului hienosti :heart: ja muutenkin kaikki oli ilmeisesti ihan kunnossa.

Masun kasvua ei vielä näe tämän oman kerroksen alta kovin selvästi, mutta housuissa tuntuu jo. Nyt on semmoset spandex-byysat käytössä, että noista kun joustovara loppuu niin voi jo nauttia pyöristyneestä vatsasta :D Liikkeitä ei vielä voi sanoa tunteneensa, mutta nyt noiden sydänäänien kuulemisen jälkeen jaksaa taas odottaa liikkeitäkin :)

Ja sitten sokereita taas mittaamaan --> heipat!

Anskutin ja Muikku (POKSPOKS) 17+0
 
Viimeksi muokattu:
Yllätysäippä
Kirjoittelin aikaisemmin pitkät pätkät, mutta viesti häipyi bittiavaruuden pohjattomaan mustaan aukkoon.

Nopee ON- päivitys täältä työpaikan palaverihuoneesta. Tänään kävin rakenneultrassa ja kaikki oli kunnossa. Vauva on erittäin liikkuvainen. Saimme myös varmuuden sukupuolesta: Saamme pojan 100% varmuudella. Tästä varmistuksena saatiin vielä mukaan kuvan, jossa poika esitteli koko varustuksensa. Lääkärin mukaan tämä ei enää tytöksi muutu.

Aikaisemminhan LA muuttui kesäkuun puolelle 27.6 (Tähän päivitys etusivun listalle).

Yllätysäippä ja POIKA 20+5
 
Lisään vielä tähän, että olen aina ollut sitä mieltä, että on parempi, että asiat kerrotaan niin kuin ne on ja ei lähdetä suotta kaunistelemaan. Olen aina (taino edellisen raskauden aikana) kuvitellut, että "ne kaltoin kohdellut raskaana olevat naiset" ei vaan ole kestäneet totuutta. Vaan nyt pyydän mielessäni anteeksi kaikilta neuvolassa kaltoin kohdelluilta naisilta, sillä ilmeisesti siellä tosiaan on töissä myös totaalisen tahdittomia ihmisiä, jotka kertoo toki asiat niin kuin ne on, mutta tapa voisi olla hieman inhimillisempi.

Anskutin
 
Päänsärkyä on lähes pävittäin... lämpötyyny auttaa jonkin verran eli lihasperäistä ainakin osittain tuo on. Sen se päätetyö teettää ja palavereissa istuminen. Hierontaan varmaan pitäisi mennä mutta en tiedä missä välissä senkin tekisin.

Olo noin muutoin on melko hyvä, töissä en vieläkään ole kertonut. Tosin viimeviikolla yksi työkaveri kysyi ja pakkohan se oli myöntää :). Maha on kyllä omasta mielestä jo todella valtava.... mihin tämä vielä kasvaa loppuaikoina.

Pahin väsymys alkaa jo väistyä ja sitä jaksaa jotain tehdäkin eikä vaan makoilla sohvalla, tosin liikkuminen ei ole vielä ihan kuvioissa mukana. Pitäisi sitäkin tehdä... mutta en jaksa stressata. Kunto on melko nollassa, joten ei hyvä. Mä niin odotan kevättä kun en ole ollenkaan talvi ihminen että pääsen ulos nauttimaan keväästä ja kesästä.

Liikkeitä tuntuu päivittäin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.

ipna 18+4
 
nelHM tsemppiä, voin vaan kuvitella, että arjen ja vielä sen 1veen pyörittäminen saattaisi olla "hieman" haastavaa ilman oikeaa kättä, toivottavasti paranee nyt itsekseen ilman mitään leikkauksia! :hug:

Kävin tänään vaa´alla ja paino on lähtöpainosta pudonnut 5kg ja rapiat!! :O
Ja nyt on sit kova huoli, että onko vauvalle tuosta nyt haittaa, kun sanotaan, että rasvan palaessa laihtuessa vapautuu esim. ketoaineita........... En oo kyllä nälissäni ollut ja paljon syönyt marjoja ja kasviksia, jätin vaan ne viljat, sokerin ja pastan/riisin hyvin vähälle. Äh, kaikesta sitä stressiä aiheutuukin, ja lisäksi 2 viikkoa jatkunut flunssa ja kipeä kurkku! :snotty:

Maha on kyllä varsinkin iltaisin jo aikamoinen! Viimeksi tuli esille vasta tosi tosi myöhään, mutta tietty vaikuttaa nyt se, että edellisestä raskaudesta niin vähän aikaa. Voin lisätä kuvan jossain vaiheessa jos ton puhelimen kanssa onnistuu.. Nellilläkin jo suloinen massu!! =)

Anskutin tosi ikävää, että oot neuvolassa kohdannut huonoa kohtelua, asioista voi tosiaan keskustella myös asiallisesti ja inhimillisesti, varsinkin kun saarnan kohde on vielä normaalia herkemmässä tilassa.. murr!

Ja onnea kaikille rakenneultrassa hyviä uutisia saaneille! Meillä vasta kolmen viikon kuluttua, ei malttaisi odottaa!

Pihlanen 18+4
 
Anskutin, kiitos taas tiedoista, nimenomaan hyökkäysvaunut kiinnostaa. Auton takaboksiin ei sitten juuri muuta mahdu. ;) Minkälaiset vaunut aiotte itse hommata?

Neuvolalääkärin 20min ajoilla ei varmaan kauheasti ehdi paneutua raskausdiabeetikoihin yksilöllisesti. Usein raskausdiabeetikot ovat varsin motivoituneita ja oppivat itse nopeasti, mikä sokereita nostaa ja laskee. Silloin ehkä neuvolasta kaikille annettava sama info ei kauheasti lohduta.

Onhan tuo neuvola pahimmillaan melkoinen holhouslaitos niinkuin koko terveydenhuolto. Ylenpalttinen nalkutus vaan ei auta niille, jotka jo hoitavat hommansa eikä toisaalta niille, jotka joka tapauksessa heittävät kotona hanskat ja inskat nurkkaan.
 
EX4
Moikka

Rakenne-ultra oli eilen ja täällä odotellaan poikaa!!

Kaikki oli neuvolassa ihan hyvin, hemppa ja verenpaineet oli hyvät, painoa on tullut alusta 700 grammaa, poika liikuskeli ja sydänäänet oli kunnossa :) Oli ihana nähdä pikkusta :)

nelHM tsempit sulle! Täytyy vaan tosiaan varota sitten sitä toistakin kättä, ettei siihen tule nyt vain mitään.

Päänsärkyä ei ole vielä ollut, yleensä jos tulee myöhemmin raskaudessa johtunee se työasennon muuttumisesta masun vuoksi. Siihen auttaa kylläkin hierominen ja venyttely.

Huomenna on vanhimman tyttären Vanhojen tanssit, hurjaa miten hän on jo niin tuossa vaiheessa. Voi kyllä äiti huomenissa tirauttaa kyyneleet ku tuon iskän kanssa tanssii :)


Kaikille tsemppejä!

EX4 20+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pihlanen
Anskutin: I feel you! Tossa aiemmin kiroilinkin juuri noita radi-juttuja ja tökeröitä hoitsuja. Ei sais olla syömättä yli 8h, eli ei nukuta pidempään kun kysyin niin vastaus "No, sitten vaan täytyy herätä aikasemmin ja se voi olla vähän ikävää." Ei hedelmiä. Mitään. Lainkaan. Ei maitotuotteita aamulla, 10 palaa leipää päivässä kun kysyin että ihanko tosi niin joo. Ja kaikki muistuttaa että koko raskauden aikana ei paino saa nousta yhtään. 2-3h välein pitää syödä, mutta mitään ei saa syödä. Vain täysjyväleipää ja "sipaus kevytlevitettä". Tähän lisäksi kaikki ne mitkä itseä ällöttää ja närästää niin ei kovin montaa jää jäljelle. Iho on ihan rutikuiva kun kaikki rasvat ja muut on nutistettu ruokavaliosta pois.

Koeta tässä nyt sitten tasapainotella, kun laihduttaa ei saa, mutta paino ei saa nousta yhtään koko raskauden aikana. Kasvatanko mä sen lapsen jossain ilmapallossa kehoni ulkopuolella vai miten se pitäisi toteuttaa? Paljon kieltoja ja komentelua, mutta ei neuvoja miten se pitäisi tehdä. Lisäksi aistittavissa suorannaista inhoa lihavaa odottajaa kohtaan, joka on mennyt tahallaan sairastumaan radiin. (Mulla siis todella vahva sukurasite usealta sukupolvelta ja vain paastoarvo oli tasan rajalla, jolloin tuli diagnoosi heti.) muoks. Painoa on siis tullut koko raskauden aikana +400g vaatteet päällä mitattuna ja tuli jupinaa heti.

Mielialat heittelee kyllä aika paljon. Tänään ja eilen on vuorotellut väsymys ja raivo. Mies on viikonlopun reissussa ja mä koiran kanssa kotona. Yritin eilen nukkua työpäivän jälkeen päikkärit, mutta naapurit melus niin perkuleesti yhdeksään saakka illalla ettei siitä tullut mitään. Soitin äidilleni jos olisin saanut sieltä parempaa mieltä, mutta rupes jankkaamaan meidän häistä ja miten haluaa meidän viettävän häämme ja meni ihan hermo. Ollaan siis menossa naimisiin, mutta mä en halua minkäänlaisia hääjuhlia tai ketään maistraattiin tuijottamaan vihkimistä ja ylidramatisoimaan. Se on mun ja miehen yhteinen, intiimi tilanne jossa lupaudumme toisillemme. Sitä ei tarvitse sukulaisten toljottaa ja eräiden nostaa itseään jalustalle. Mä voisin vielä tässä vaiheessa suostua lettipullaan ja kahviin keittiön pöydän ääressä, mutta kohta en siihenkään jos jankkaus "pienestä" 35hlö tilaisuudesta ravintolan kabinetissa vihkijöineen ja musiikkiesityksineen ei lopu. Argh! Yritän pidätellä etten ihan toimistolla rupeaisi heittelemään tavaroita seinään.

Liukkaus pelottaa ja ketuttaa rankasti. Varsinkin pimeällä kun pitäis nyt hoitaa koiran ulkoilutukset yksin.

Terhitär ja Kaneli 17+3
 
Viimeksi muokattu:
Mulla otettiin rv 13 papa ja eilen sain tulokset. Muutoksia on ja kuukauden sisään tulee lähete kolposkopiaan. En olis nyt kaivannut mitään tälläsiä elämääni :(

muutoin neuvolassa oli eilen kaikki hyvin. Pikkuinen sydän jumpsutti kovin ja hb oli hurjat 143 (siitä ei siis väsymys johdu). Painoa oli tullut vähän liikaa ja pitäs vähän miettiä et mitä suuhun pistää.

Tukivyön saan käydä hakemassa apuvälinelainaamosta selkävaivoihin. Jospa sen avulla selkäkivut sais hallintaan.

Pahoittelut taas kerran omanapaisesta päivityksestä, mutta se oma napa nyt pyörii mielessä.
 
Säihkiss rautalisä on nimeltään Solgar, Gentle Iron 20mg. Yksi aamu töissä huomasin kun salia availin ja olin kotona unohtanut ottaa rautalisän, että kuinka paljon siitä onkaan apua! Voimat loppui kuin seinään, pää tuli kipeäksi ja alkoi pyörryttämään, onneksi pidän pukukaapissa muutamaa tablettia varalla, olo kyllä parani tabletin jälkeen hurjasti =) Suosittelen!!

Minnimys ja Mölli 18+4
 
"viliina84"
Puoliväli saavutettu, aika huisia! :) Hirvittää mihi nää viikot katoaa.. Potkut tuntuu jo selvästi mahan päältäkin <3 Lapsetkin pääsi eilen ekaa kertaa tuntemaan pikkusisaruksen potkuja :)

kauhulla odotan onko flunssa kaatamassa mut petiin, vai särkeekö jalkoja vaan väsymyksen vuoksi. Koko muu perhe on viimeisen viikon aikana kuumeessa ollu, joten se ois mun vuoro seuraavana.. Mut nyt en haluu kipeeks tulla! Maanantaina ois nimittäin rakenneultra ja sais ehkä vihdoin tietää vauvan sukupuolen :). Mä en oo osannu ostaa vielä mitää vauvan vaatteita/tarvikkeita ku en tiiä kuka siel masus asustaa :D.

tälläistä omanapaisuutta tällä kertaa ;)

viliina84 ja käpy 20+0!!
 
"Ellistiina"
An79, ikävältä kuulostaa! Nellille jaksamista yksikätisenä!

Onko teillä muilla ollut jo kipeitä supistuksia? Mulla on jonkun verran ollut öisin. Ei siis niitä puristavia mut kivuttomia harjoitussuppareita vaan ihan todella kipeitä huohottamaan laittavia? En tiedä, voivatko olla vaarallisia vai tuleeko niitä jostain muusta syystä. Vatsa on kivikova pallo ja ylävatsa on tulessa.

Ellistiina n rv 19 pitkästä aikaa
 
Ellistiina, onko siulla milloin seuraava neuvola-aika? Jos oisin sie niin soittaisin varmaan vähintäänkin neuvolaan ja kertoisin niistä kipeistä suppareista, ko oot kuitenni alle puolivälissä viä ni ois hyvä tarkistuttaa kohdunkaulan tilanne jne.. Itellä alkoi kivuliaat supparit viime raskaudessa viikolla 32 ja miut otettiin silloin samana päivänä sisään sairaalaan ja seurailivat tilannetta lähteekö syntymään.. Onneksi ei. Mutta kyllä oli hyvä kuitenni ko tarkkailivat, antoivat lapselle keuhkoja kypsyttävää, jne.. Jos olisikin syntynyt liian aikaisin. Lähinnä sitä tällä meinaan, että kannattaa miun mielestä käydä tutkituttaan tilanne, toivottavast ei ois mitään hätää.. Ittekin selvisin aikoinaan säikähdyksellä, toivottavasti siekin. Kuulostaa vaan huolestuttavalta ja siltä, että kannattaa kyllä tarkistuttaa tilanne.
 

Yhteistyössä