Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Tämän päivän neuvolakuulumiset (viime viikon neuvolakuulumiset)

Rv 38+6 (38+0)
Paino: tippunut viikossa 1,1kg (+1,050)
Turvotus: +/- (+/-)
RR: 128/70 (122/74)
Pissa: puhdas (viimeks oli jotain häikkää)
HB: 107 (108)
Sf-mitta: 40cm (40cm)
Tarjonta: rt (ei oo merkattu)
Syke: +131 (+132)
Liikkeet: + (++)

Kaikki ok, seuraava neuvola olis sitten viikon päästä. Sitä siis odotellessa
 
Täälläkin tänään oltu nevolassa
rv 38+4
paino +300g/vko koko raskauden aikana yht 12kg ( ja normipainonen oon)
turvotus-
RR 97/66
pissa: puhdas
HB 125
sf 36 ( 34 vko sit)
tarjonta rt
syke 140
liikkeet ++

Kaikki siis ok, ens vkolla uudestaan ja sitä seur vkolla kahdesti (pessimisti ei pety)
Mietin jo miten meen 2 vkon pääst neuvolaan kun toinen auto remontissa, mut sit on onneksi mun äitillä lomaviikko niin jos se vahtis lapsia neuvola-ajan niin voisin lainata sen autoa. Huippuahan tietty olis jos vauva vaikka syntys laskettuna aikana niin olis lapsenvahdin saaminen helppoa....

Kävin tänään pitkästä aikaa kävelemässä ja lapset pyöräili, ennen alkanu supistaa jo 200m kävelyn jälk nyt ei mitään supisteluja koko kävelyn aikana jalat vaan oli ihan puhki ja koko ajan odotti milloin pääsee istumaan.

No reilu 3 vko enää maksimissaan....
 
Hei kaikille,

Täällä meni päivä taas, tosiaan aika paljon on nyt ollut supistuksia, n. 15 min väliin koko päivän. Mutta tällaista on ollut ainakin 10 päivää ennen synnytystä molemmissa edellisissä raskauksissa, joten en usko että ihan vielä ollan menossa synnyttämään.

Mulla on tullut n. 12 kg painoa lisää nyt, olen muuten aika laiha, BMI 20. Melkein kaikki kilot tuli alussa vaikka oli paha olo, nyt paino ei nouse millään ja se vähän huolestuttaa kun tiedän kokemuksesta että imettämiseen todella tarvitaan vähän ylimääräistä massaa. No, ehkä ruokakin alkaa maistua paremmin kunhan vauva tulee ulos, nyt on vaan todella ähky olo koko ajan.

Muuten nautin auringosta ja toivon kovasti että saisin vauvani syliin pian, niin kuin te muutkin :wave:
 
Mulle on tullut n. 19 kg painoa (nyt ollaan ihan loppusuoralla,rv 41+4).Ennen raskautta painoindeksini oli 18,5,joten sitä painoa pitikin tulla..toivottavasti nuo kilot lähtevät sutjakasti!
Huomenaamulla mulla on sitten se äitipolikäynti,yliaikaiskontrolli! Katsotaan mun ja lapsen vointi jne..kaipa ne käynnistävät kuitenkin vasta ensi viikolla,tuskin lapsella on mitään hätää..liikkuu ainakin kovasti.Mutta sairaalakassin otan mukaan varmuuden vuoksi.Jännää! Jos musta ei kuulu huomenna mitään niin sitten olen jäänyt synnyttämään! :wave:
 
Kaikille jo vauvan saaneille sydämelliset onnittelut... :heart:... Paljonpa tänne on ehtinytkin jo pienokaisia ilmestymään! Itse olen seuraillut ja jonkin verran kommentoinutkin tuolla facebookin sivulla - joten en arvannut, että täällä näin paljon on ehtinyt tapahtumaan...
Minulla fiilikset todella sekavat. Tosiasia siitä, ettei syntyvä vauvamme ole näillä näkymin terve vahvistuu... Pleuraneste keuhkoissa on ja pysyy, vaikkakin vähän siitä hävinnytkin, mitä maksimissaan oli. Myös muita vastoinkäymisiä tulut tämän henkisen stressitekijän lisäksi, jotka koettelevat nyt tosissaan - mm. mieheni jäi yhtäkkiä ilman tuloja, kun hänen hakemansa kuntoutustuen jatkohakemus hylättiin... Muutenkin kun juuri nyt olemme joutuneet todella tiukoille pitkien sairaalajaksojeni takia... :'(... Mutta ei auta nyt itku markkinoilla. Rauhallisena olisi tässä pysyttävä ja edelleen toivottava parasta mahdollista lopputulosta. Synnytys tapahtuu kuitenkin edelleen suunnitellusti KYS:issä, eikä Joensuussa, kuten alunperin on ajateltu. Minun tietoihini voisi tämän synnytyspaikan päivittää... Kun vauvamme sitten viimein syntyy, täällä mahdollinen tehohoito voi jatkua viikkojakin. :|... No onneksi on kaikki vireyden ja elinvoiman merkit tyttösellä edelleen - jospa mekin saamme vielä oman nyyttimme kaikkien vastoinkäymisten kautta terveenä syliimme :heart:...

Haave2010 rv 36+1
 
Viimeksi muokattu:
Ei rakenneultrassa havaittu mitään poikkeavaa... Kaikki oli parhain päin kunnossa aina tuolle raskausviikolle 29, jolloin hakeuduin keskusneuvolaan ylimääräiseen tarkastukseen oman tukalan oloni takia... Lapsiveden määrä oli tuolloin yhen äkkiä lisääntynyt maksimirajoihin ja se selitti tod.näköisesti oireeni...:( Samalla vauva ultrattiin ja tässä oireet vauvalla löytyivät. Syytä ei vieläkään tiedetä. Kromosomeiltaan tyttö on varmistunut terveeksi ja muut hyvinvoinnin merkit ovat olemassa... onneksi!...
 
Kaikki voi kääntyä vielä parhain päin :) .
Mä en tykkää yhtään, kun ihmiset sanovat, että "Eihän sillä ole väliä onko tyttö vai poika, kunhan on terve". Lähestulkoon KAIKKI sanoo aina noin. Sitähän sitä toivoo enemmän kuin mitään, että lapsi on terve. Mutta se ei ole itsestäänselvyys. Toivon että lapsi on terve, mutta jos ei ole, se olisi jotain sellaista jonka kanssa pystyy elämään pitkän ja hyvän elämän tai joka paranee kokonaan.
 
Huomenta!! Aikaisen aamun kukkuja tänään siis...
Onnea taas vauvautuneille ja tsemppiä meille lopuillaan oleville!!

Täällä eilen neuvolakäynti antoi taas toiveita siihen suuntaan, et pian tapahtuis jotaki.. tai sit ei. Ennustaminen on niin vaikeeta=) Mutta olipa kätilöki sitä mieltä et ihme jos enää kauaa menee. Olotilat ja kipuilut on sen mukaisia. Ja limatulppaakin on reilun viikon irtoillu.. nyt sitä ei enää juuri tuukkaa. Luotan nyt siihen et pian pian.. mutta varaudun myös siihen että 41+ viikoilla täällä vielä kärvistelen. Kaks ekaa raskautta ei antanu mtn tämän kaltaisia merkkejä ku nyt, niin siksihän tää outoa ja uutta onkiii!!!

Lämmin päivä taas tulossa, mut yritän olla valittamatta. Sisällä voi yrittää olla vähä vilposemmassa. Kaikki kesälomailijat ansaitsee tän auringon ja lämmön. Ja nyt pitäis itte muistaa tankata urakalla nesteitä. Ja vaikka mehujätskejä, nam! Painoa ei kyllä enää tarttis tulle, n.12kg on mun saldo.. nyt lopussa tullu vähäenempi kiloja ku alkuun.

Kivaa päivää kaikille!!=)
 
ä.polilla käyty. kääntö tehty ja se menikin oikein mallikkaasti. käyrälle sen jälkeen ja sitten toinen päättikin kääntyä poikittain. ens viikolla menen uudestaan sitten katsastamaan tilannetta. Nyt painoarvio noin 3,5kg :O apua! nyt on taas mentävä...

onona ja nelonen 37+2
 
Onnittelut taas vauvan saaneille :flower: Haave2010 :hug:

Täällä nyt sitten oli se paljon odotettu "synnytystapa-arvio".. PÖH! Se ultraava lääkäri joka mulla on tähän asti ollut oli lomalla, kuten pelkäsinkin. Tilalla oli mumiseva mummo joka puhui tosi hiljaa.

Sisätutkimus oli taas yhtä tuskaa niinku aina ennenkin. Käyttiköhän se yhtään rasvaa kun niin sattui :D. Kohdunkaula oli lyhentynyt puoleen 3cm:stä ja kohdunsuu oli kiinni ja puolipehmeä. Eli vähän on edistystä tapahtunut. Lantio on kuulemma normaali eli estettä alatienynnytykselle ei olisi kun käsikopelolla koitti että vauvakaan ei ole mikään iso. Pää alhaalla mutta ei vielä kiinnittynyt. Sitten se otti streptokokki b-näytteen jonka tuloksen kai kuulen ensi viikolla kun seuraava käynti.

36+3 (33+2 3 vkoa väliä edellisestä neuvolakäynnistä)
Paino +509 (+485)
Turvotus - (-)
RR 128/84 (127/79)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 137 (125 mitattu 31+3)
Sf-mitta 31 (30)
Tarjonta rt (rt)
Syke 140 (140)
Liikkeet ++ (++)

Semmoosta tällä kertaa. Mukavaa torstaita kaikille =)
 
Heippa hei hellemasut.

Täällä tosiaan kotiuduttiin eilen. Aika mahtava fiilis oli, kerkesinhän tosiaan melkein kaksi viikkoa olla yhteensä osastolla ja synnärillä (mitä nyt sen kaksi yötä ehdin ennen vesien menoa olla kotona). Laskua odotellessa... :O

Imetyshommat alkaa myös sujua jo aika kivasti. Maitoa alkoi eilen tulla jo huomattavasti enempi joten eiköhän tässä jossain vaiheessa päästä jättämään korvikkeet pois. Niitä pitää vielä tuolle pienelle miehelle antaa tissin lisäksi jotta kasvaa kun ennen aikojaan syntyi. Täällä tosiaan 3h välein syötetään yöt ja päivät joten väsymystä piisaa, sitä kun ei malta nukkua silloin kun pieni mies on unten mailla :D

Siteistä: Sairaalassa tosiaan käytin itsekin niitä paksuja isoja siteitä ja yöaikaan oikein maxi kokoa :D Mutta nyt kotia päästyä olen pärjännyt ihan perus Libressen päiväsiteillä ja yöaikaan yösiteillä. Tänään laitoin jo pikkuhousun suojan vain kun vuoto on tosi niukkaa. Eli kannattaa varata varmasti vähän joka sortin sidettä kotiin ja ostaa sitten tarpeen mukaan lisää. Minähän en kerenny minkäänlaisia varata etukäten mutta onneksi mies toi oikean laisia :D

Painoa mulle tuli raskauden aikana n. 20kg, joista onneksi melkein 10kg jäi synnärille ja edelleen on turvotusta sen verran erityiseti jaloissa että varmaan vielä tästä osa aika "kevyesti" lähtee mutta jospa ne loput sitten imetyksen ansiosta "katoaisi" :D

Omena ja Pikku-ukko 5vrk
 
Tylsää...... Miten tämän ajan saisi kulumaan nopeammin? Tai olisihan nota hommia, joita olen suunnitellut tekeväni, mutta motivaatio esim. kirjahyllyn järjestelyyn on aika nolla. Aurinkotuolin puute hieman rajoittaa ulkona lööbäilyäkin ja valivalivali... Ei ole tänään isot murheet päällä. Vaikka yö olikin aika rikkonainen.

Painoa on kertynyt nyt jotain 16 kg tms. Viimeksi sitä kertyi 25 kg, joista 12 kg lähti kahdessa viikossa, oli vähän tuota turvotusta silloin. Ja nyt taas tuntuu turvotusta kertyvän. Huomenna nähdään neuvolassa minkä verran lisää on kertynyt.

Eilen illalla oli taas supisteluilta nukkumaan mennessä. Tuskaisaa yrittää nukkua, kun polttelee, mutta ei sitten kuitenkaan niin paljon, että synnytystä ennakoisi. Noh, ensi viikolla mennään viimeisiä päiviä tästä raskaudesta ja saadaan nyytti syliin.
 
Äippäpoliterkkuja täältäkin!
Tänään siis käyty tsekkailemassa tilannetta, pari tuntia siellä taas vierähti.
Ens kätilön juttusille ja sit käyrään. Kovasti hän mylläili taas kun pitäs paikallaan olla et sais sen käyrän otettua. :heart:
Sit lekurin puheille ja ultrattavaks. Päätettiin nostaa verenpainelääkkeen annostusta kun edelleen lääkkeiden kanssa nuo alapaineet on ollu siellä 85-95. Et sais olla matalammatkin. Niin kokeillaan josko tuo nyt tepsisi.
Alatutkimus ei ollut mitenkään järin kiva, yhdelle sormelle kuulema auki. Ja vissiin vähän kaula lyhentynyt. Sanoi että "nyt kun hän täältä ronkki niin saattaa olla et tänään tulee vähän verta mutta älä säikähdä." :O
Ei ollut järin kiva kokemus kyllä. Mut sit ultrattiin tuota kokopuolta ja vissiin vähän muutakin, kokoarvio oli 3400g-3500g JO nyt.. Et toivottavast ei mennä hirveen lähelle sitä neljää kiloa. |O
Kuulema siinä lasketun ajan jälkeen katotaan uudestaan jos mitään ei ole siihen mennessä tapahtunut mut hän oli sitä mieltä et ei menis yli LA:n.. Saas nähä. :heart:

Nyt täällä sit jatketaan odottelua et pieni saapuisi, ens keskiviikkona seuraava neuvola jos mitään ei tapahdu ennen sitä.
Ja nyt tuli pienenpieni lisävarmistus siihen että täälläkin majailisi "pikkuinen" typykkä. :heart:

Johanna26 & Patu 38+3
 
Onnittelut vauvautuneille! :)

Täällä Pulla neiti on pitänyt vanhemmat kiireisinä ja välillä valvottaa kivasti yöt, tällä viikolla on parina yönä päästy nukkumaan vasta aamuyöllä 4-5 aikaan. Syöntivälitkin vaihtelee 1-5h, aluksihan neitä piti herätellä syömään 3h välein että saatiin paino nousuun. Viime viikolla kävi lastenneuvolantäti kotikäynnillä ja enää ei tartte käydä painokontrolleissa. Pulla painoi viikko sitten jo 3340g ja epävirallinen oma mittaustulos oli 54cm, hyvin siis on kasvanut pelkällä rintamaidolla :heart:

Meille tuli ihan kivat sairaalalaskut kun mä olin osastolla pe-ke, eli 6 päivää (yks vuorokausi oysissa on 32,60€). Pulla oli lastenosastolla 10 päivää ja siltä laskutettiin 7 päivää, lapsilla on omavastuu tuon 7 päivää ja sen jälkeen on ilmaista. Yhteensä meidän sairaalareissu oli 423,80€ :O Meillä tuli se sairaalan maksukatto täyteen kun olin ollut jo aiemmin keväällä osastolla sen 6 päivää joten saatiin tuosta viimeisestä reissusta sit "alennusta". Nyt saadaan Pullan kans käydä loppuvuosi poliklinikalla ilmaiseksi ja jos osastolle joudutaan (toivottavasti ei) niin saadaan olla puoleen hintaan. Kallista lystiä mutta en valita, hyvässä hoidossa oltiin ja ruokakin tuli 4 kertaa päivässä nenän eteen :D

Sektioarpi on haalistunut jo todella paljon ja jälkitarkastukseen meen 25.7 äitipolille. Mies kysyi jo silloin heti sektion jälkeen leikanneelta lääkäriltä että kuinka pitkä väli pitäis olla jos meinaa pikkukakkosta alkaa yrittään, vuosi on kuulemma suositus. Vaihtelee vissiin aika paljon kun joillekin on sanottu että jopa 3kk sektion jälkeen saa alkaa yrittään raskautta :O
Ei kyllä ihan heti edes huvita alkaa yrittään pikkukakkosta, katsotaan sitten ens keväänä miltä tuntuu ;) Raskausmahaa on kyllä hirveä ikävä ja niitä "pieniä" potkuja...

nipsu83 ja Pulla 5vk 5pv
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85
Mä oon sitte kateellinen! Mä vaan olen! :D kaikki kaverit ja tuttavat lähettelee viestejä et meille synty tyttö, meille syntypoika, meille synty... Milloin teille syntyy? Kärsin jo siitä että muut saa hoitaa pikkusta ja minä en! MRRR! Käy jo hermoille tää raskaana olo! Viikko laskettuun aikaa vielä, mutta kuitenki menee käynnistykseen asti.

Ite en tienny et sairaalassa olosta joutuu maksamaan. Mielummin kehottaisin ilmasella sairaalalla ku kotona synnyttämisellä. :D Meillä on nytki nii paljon menoja että toivottavasti rahat riittää. Mut joutuuko sen kokonaan maksamaan vai osan vai miten? En osannu yhtää odottaa tämmöstä tai ees varautua..

Tänää poksahti 39+0 nannaaa
 
Tänään kotiuduttiin sairaalasta! Eli meille syntyi maanantaina 2.7.2012 poika 3460g ja 49cm. Viikkoja oli takana 39+1 eli vähän etuajassa oltiin. Synnytystapa-arviossa annettu painoarvio (RV 38+2: 3700g) ei sitten pitänyt paikkaansa, tosin kätilö sanoi jo silloin, että 15% suuntaansa voi arvio heittää...
Kirjoittelen synnytyskertomuksen myöhemmin, nyt takaisin ihailemaan suloisuutta :)
 
^ poucodeamor Ihan sama täällä! Mua kans ärsyttää nähä facebookissa koko ajan kavereitten vauvakuvia kun itsekkin jo halauaisi sen nyytin syliin. Onneksi kukaan ei kysele että koska koska koska. Äiti kyllä soittelee joka päivä ;)

ja mulle tuli kans ihan uutena uutisena joku pari vuotta sitten tää että synnyttämisestä pitää maksaakkin ja vielä noin paljon :D
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolapäivä oli tänään ja kaikki loistavasti :).
Kyllä on alkanu ärsyttämään, kun ihmiset kyselee; Milloin sää poksahat (mahtava sanavalinta), milloin on h-hetki jne. KU EN MINÄ VOI TIETÄÄ. EN OLE ENNUSTAJA!!
Ja kaikkein "paras"; Millonkas meinaat jakautua/purkaantua? Hmph. Ja naurettavinta on, etät monet näistä "Milloin"-kyselijöistä on sellaisia, joilla on itselläänkin lapsia.Luulisi heidän tietävän, että se laskettu aika on vain arvioitu synnytysaika.
Laitan kohta fb:n jäähylle, kun siellä eniten näitä kysymyksiä tulee :D.
Onnea taas uusille vauvautuneille <3 .

BiiQ ja Pikku-höppänä 38+5
 
U2
Sairaalalaskusta
Sekin niinkuin moni muukin asia on myös kunta/kaupunki kohtaista.
Esim. Me emme maksa mitään, kun kävimme TYKSissä kääntymässä sen alle vrk:den. Meidän asuinkuntamme maksaa kolmen vuorokauden sairaalamaksut.

Eli riippuu asuinpaikasta, kivoja nuo laskut ei todellakaan ole.Varsinkaan jos ne joutuu kokonaan itse maksamaan ja jos vielä syystä tai toisesta sairaalajakso venyy :(

Tsempit taas kaikille Hellemasuille, jaksaa, jaksaa :)

U2&Köpi 4vrk
 
  • Tykkää
Reactions: haave2010

Yhteistyössä