Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Se olis tänään niinkuin rv 39+0=) Vielä saadaan tovi pikkuista varrota (jos sisaruksiinsa tulee niin joskus ens viikonloppuna kait syntyy, vaikkakin mikään ei oo varmaa).

Mulle tuli tänään äippäpolilta tuo kirjallinen selitys tuosta ultraääni jutusta. Itseä jäi askarruttamaan nyt kun siinä lukee että MCA korkeavastuksinen, mitähän se mahtaa tarkoittaa. Lisäks siinä lukee että vaikutelma noin 4kg painavasta sikiöstä, ja mittojen mukaan arvioksi saatiin 3,7kg (täsmälleen muuten sama lukema kuin tuosta pikku kakkosestakin samoilla viikoilla:))

Onnea kaikille vauvan saaneille:flower:
 
Täytyypi ens viikolla kysellä neuvolasta(mikäli vaan muistan kysyä)

Kiva kun pitäis painua nukkumaan niin täällä on ihan älyttömän kuuma ja silti mun jalkoja tavallaan paleltaa ja ovat levottomat. Murr..
No jospa sitä silti hiipis nukkumaan ku lapsetkin jo nukkuvat
 
Kovasti onnea vauvansa saaneille! :heart: :flower:

Yö meni kääntäessä ja vääntäessä, kun oli niin kuuma. Ja supistelikin jonkun verran, tosin niistä en valita, ne tietää vaan että jotain taphtuu. :D Mies kuorsasi tyytyväisenä vieressä peitto korvissa ja itse mietin, että otanko yöpaidan pois ja haen jonkun kylmän pyyhkeen otsalle. Yleensä pidän lämpöisestä ja tykkään auringossakin olla, mutta kyllä on huomannut että tämän raskauden aikana auringossa ei ihan niin kauaa pysty olemaan, tulee huono olo helposti. Ja vettä saa juoda varmaan 10 litraa päivässä ja silti tuntuu kuivalta! :D

Minua myös kiinnostaa tuo vakuutuksen osuus synnytykseen. Meillä siis se Pohjolan vakuutus otettu jo nyt ennen syntymää. Korvaako se jotain sairaalapäiviä synnytyksen yhteydessä lapselta? Onko kenelläkään tietoa?

Eilen laitoin/petasin pinnasängyn valmiiksi. Hikihän siinä tuli, kun ähkin reunapehmusteen ja lakanan kanssa tuolla meidän mini-makkarissa. :D Muutenkin alkaa olla Hipulle vaatteet jne. pestynä ja turvakaukalokin asennettiin autoon. Sitteri haettiin myös eilen, löysin uutta vastaavan, vuoden vanhan Oran sitterin käytettynä 20 eurolla, kun sisko ei vielä luopunutkaan omastaan. Tänään ajattelin hakea kaupasta vielä vaippoja, liivinsuojuksia ja sitten mahdollisesti ensimmäiset imetysliivit. Siskolta saan vielä maidonkerääjän ja rintakumin. Sitten voi keitellä noi tutit, tuttipullon jne. :D Selkeästi joku pesänrakennusvimma päällä...... :D :D :D

MiNi87 ja Hippu 37+3
 
Eilen tuli käytyä vähän kaupungilla kiertelemässä. Yht äkkiä alkoi mahassa tuntuu hyvin ilkeeltä ja tuntui et jalat lähtee kohta alta. Seuraavaksi tuntui siltä et jalat täytyy vetää äkkiä yhteen, et ihan kuin kohta vauva vaan pullahtais ulos. Hetken päästä tämä tunne oli ohi...
Tänään sit selvisi mikä tuon aiheutti. Meidän poikanen kääntyi pää alas päin viimein.:)
Aamulla oli se ä.polin aika ja syvä helpotus tuli kun näki ultrassa vauvelin kääntyneen.
Samalla myös katsottiin kohdunsuun tilanne mikä on viikossa muuttunut vähäsen eli kohdunsuu aivan pehmeä nykyään ja parille sormelle auki.
Pojan painoarvio oli 2840g.

Siiseli84 36+4
 
Onnea kovasti kaikille jo vauvaantuneille :heart: Ja tsempit osastolla olijoille!

Tänne ei oikein mitään uutta, ekat kipusupistukset (ehkä 5 kpl) maanantai-iltana rankan päivän jälkeen saatiin, mutta sen jälkeen ei mitään.

Vähän olen toivonut, että pikkuinen noudattaisi omaa kaavaani ja syntyisi jo tuossa 38+0. ;)

Voikaa hyvin ja yrittäkää nauttia kesästä!

-A & Pikku-A 37+4
 
Täällä eka nuha päällä Käpy-Kyllikillä :( Kovin on räkäinen ja tuntuu että lapsi tukehtuu kun ei oikeen yskiminen vielä luonnistu.Aamulla kyyläsin kelloa että pääsen apteekkiin ja hain sieltä sitten nenä-friidan ja keittosuolatippoja,nyt tyttö nukkuu levollisena.
Tuo nenä-friida toimii aika hyvin mutta kun tuolla pienellä on niin pienet sieraimet,että joutuu tarkasti sen laittamaan sierainta vasten ja kun tu pikku pää pyörii kovasti :) Heti kyllä pelottaa että nostaa jonkun tulipalo-kuumeen ja sit ois jo kiire lääkärille : /
Perse kun ei sitä vauva-vakuutusta ehtiny ottaa,vois mennä yksityiselle jos hätä tulee,päivystyksessä ei lääkärit tiedä mistään mitään!


Tanjaaaa,miten menee?!

Meillä hieman miehen kanssa näkemyseroja asioista. Ihanat ilmat ulkona ja hää haluis mökille. Mä en sinne halua kun pyllyn pesuvedet pitäs keitellä ja sekotella kylmään sit eli hanasta ei tule vettä.. Ja kun appiukolle on niin tärkeetä juoda mökillä enkä mä lähe sitä kattomaan! Koko pvän tissuttelee ja lopuks sit tintataan joku viina pullo,ei kiitos. Ja kun tuo tyttö on nyt niin räkänenkin..Eilen sit alotettiin mykkäkoulu ton mökki-homman takia,mutta kun se ei vaan tajua mun pointtia ja sitä,miksen juomista siedä..
Plaah!


Jaksuja helteillä kaikille!


Tipetsu ja Käpy-Kyllikki
 
Tipuliini: kateria koittivat aamulla laittaa käynnistyksen takia, alkoi supistaa joten siirrettiin päivään jos ei tapahdu kohdun suulla muutoksiq supistusten myötä, mut nää on omia supistuksia. Ottaavaan aivoon kun mun kätilö ei tunnutajuavana että mun supistukset hiipuu paikalla ollessa ja nytkin jousun tässä odottaaja odottaaet millon se laittaa käyrän. Perkele.
 
Ainakin Tapiolan lapsivakuutus korvaa sairaalan hoitopäivämaksut tiettyyn rajaan asti. Kannattaa tarkistaa!! Ja tapiolan lapsivakuutus korvaa myös äidin raskaudesta aiheutuneet komplikaatiot mun käsittääkseni. Ajattelisin sen nii, että jos synnytyksessä tulee komplikaatioita ja joutuisin olemaan sairaalassa pidempään lapsivakuutus korvaisi sen. Aika tarkkaan kyselin noita asioita sillon, kun vakuutusta otettiin.

Päivällä neuvolaan. Saapa nähä paljon olen taas paisunu..


Noola ja pikkunen 39+5
 
Hellurei hellemasut!

Tanjalle ja muillekin osastolla olijoille kovasti tsemppiä ja jaksamista!

Täällä alkoi eilen maito nousta. Miä olin illasta ihan pulassa näiden tissieni kanssa kun maitoa vaan tipahteli tippoina rinnoista. :D Muksu kyllä yritti parhaansa mukaan avittaa mutta silti piti vielä lypsää. Minä kun en kotona tykkää käyttää rintaliivejä niin nyt on sitten ahditava olo kun joutuu näitä imetysliivejä käyttämään että saa liivinsuojat itselle ettei ihan oo joka paita maidossa. Nää liivit on vielä ihan karmean tuntuiset päällä, minähän en siis kerennyt itse liivejä ostaa joten pyysin äitiäni hakemaan jotkut että pärjää nää ekat päivät. Koko on kyllä sopiva mutta muuten malli ei istu. Ajattelinkin tässä vähän että jos huomenna olisin käynyt jotkut ostamassa kun mies on vielä kotona.

Minkä verran teidän muiden vauvat syö? Tuntui eilen illalla että tuo pieni mies ei täyttynyt sitten millään, tissillä oli melkein pari tuntia ja joi vielä kaikki mitä lypsin + vähän korviketta päälle ennen kuin rauhoittui nukkumaan. Vauvahan ei käsittääkseni syö enempää kuin on nälkä eli liikasyöttää ei voi, mutta silti oltiin miehen kanssa ihan ihmeissään että mihin mahaan se tätä vielä vetää. :D
Tänään on syöty vähän maltillisemman oloisesti. Joskin hyvä vaan jos maistuu, sais tuo paino nousta niin ei tartteis tätä 3h välein syöttelyä kovin pitkään jatkaa.

Eilen käytiin ekan kerran vähän ulkoilemassa illasta. Päivästä ei kehdattu kun on niin pirun kuuma. Kylläpä tuntui itsestä kivalle päästä ulos kun olen melkein sen 2 viikkoa neljän seinän sisällä viettänyt. Ei oo paljoa kesästä nautittu. Pikkumies taisi myös tykätä kun piti ihan herättää syömään, ihan oli sikeässä unessa.

Omena ja Pikku-ukko 6vrk
 
Neuvolakuulumisia:

PAINO NOUSSUT VIIKOSSA 4,1 KILOA!!

Että vähän turvottaa.

Th sano, että laittais mut heti käynnistykseen jos vaan sais itse päättää, mut kuulemma turhaa laittaa mulle lähetettä, koska la vasta ylihuomenna eikä muita oireita ole kuin turvotus. Sanoi kuitenkin, että jos yhtään olo tulee tukalammaksi viikonlopun aikana, niin synnärille vaan ja sanoo, ettei pysty olemaan.

Tiistaina pitää mennä neuvolaan hakemaan lähete jos sitten sais sen käynnistyksen. Vauva on kuulemma laskeutunut ja kiinnittynyt, joten jotain edistymistä on tapahtunut. Jipii!! :D Th sanoi, että edellytykset on kyllä sille, että saattaa käynnistyä itsestäänkin lähipäivinä.

Alko kyllä hieman jännittämään ja mies meni ihan sekasin :D Neuvolasta kun käveltiin pois olis yhtäkkiä halunnut viedä mua shoppailemaan ja donitsille ja vaikka mitä. Tuntu et meni ihan ylikierroksille ja mä sit kysyin et alkoko sua jännittää, niin hän sit sanoi, että tuli ihan yllätyksenä, kun ollaan siihen 42+ viikkoon jo niin varauduttu.

Toivotaan et viikonlopun aikana alkais jotain tapahtua ja jos ei niin sais sitten sen käynnistyksen alkuviikosta.


Noola ja pikkunen 39+5
 
Omena: pienille tulee välillä tiheän imun kausia, jolloin sitä maitoa tuntuu uppoavan mahdottomia määriä. En kyllä muista kuinka aikaisin ensimmäinen imuttelukausi tulee.

Minä kotiuduin justiinsa neuvolasta esikoisen kanssa, kaikki mahassa hyvin. Lapsivesi on vähän vähentynyt, joten terkka ennakoi, että lähtö saattaa tulla ennen päätettyä sektiopäivääkin. Saas nähdä pitääkö tuo ennustus paikkaansa. Eilen illalla taas kohtu napsahteli ja mieskin yhden napsauksen kuuli. Katsoi silmät pyöreinä, että mikä tuo oli ja joko pitää lähteä. Hän jääkin nyt kesälomalle, joten meillä tuo remonttikin alkaa taas etenemään vähän vauhdikkaammin vaihteeksi. Jos vaikka saataisiin valmista ennen vauvaa...

Tipetsu: toi pepunpesu juurikin ahdistaa loppukesän mökkeilyissä. Meillä ei vesijohtoa ole, joten keittohommiin ja lotraamaan sitä joutuisi sitten. Tosin mennään varmasti jossain vaiheessa mökille notkumaan, kun vieressä on hyvät vattumaastot. Mutta ei siellä pidempiä aikoja kyllä aleta viettämään. Enkä minäkään hyvällä katsoisi toisten tissuttelua vauvan läheisyydessä.

Ja onnea taas vauvautuneille!

Annales 38+4
 
Tietääkö kukaan mistä tuo kohdun napsahtelu johtuu? Mulla on nimittäin nyt ainakin kolmena päivänä putkeen useita kertoja kuulunut sellainen "niks"-ääni kun vauva on liikkunut.

Virtahepo ja pikkuhippo 36+4
 
Minäki kerran kuulin sellasen naksahduksen 2 kertaa peräkkäin...mut en oo ihan varma kuuluiko se sohvan jousista vai mahasta :D.
Joskus kun olen jotain synnytyskertomuksia lukenut, äidit ovat kertoneet, että ku lapsivedet meni, kuului naksahdus. Mutta ei mulla kyllä mitään valunut tämän oman naksutteluni yhteydessä(tai kuvitellun sellaisen).
Ihana helle, mutta harmittaa, kun ei pysty itse siitä oikein nauttimaan. Ei pysty kävelemään juuri ollenkaan ja kun asumme kerrostalossa, niin ei tuohon pihallekaan huvita mennä istumaan : / .
 
Onnea uusille vauvautuneille! ja te muut kärvistelijät,voimia näin helteen keskellä!

Tänne ei ihmeempää,kotona arki on lähtenyt hyvin pyöriin,poika heräilee n.3h välein öisin syömään,päivällä saattaa venyä jopa 4-5h välein.
Eilen yö meni kuiteskin hyvin se söi 23.30,ja nukahti,ja heräs sit vasta 5.15,ja söi.

Muutes kysymys,ollaan menossa hu puuhamaahan,ja tajusin just et voi veee,enhän mä voi kait uida?? ku mulla tulee sen verran rusehtavaa tuhruvuotoa vielä et tarvii pienen siteen. Soitin neuvolaankin ja se sanoi et ei suosittele,infektio riskin takia. mä en nyt sit tiä...isompi muksu halus niiiin sinne uimaan!

onko teillä muilla paino lähtenyt tippumaan? siis mulla on,ja oon toooosi ilonen siitä,painan nyt n.3kg vähemmän kuin mitä ekalla neuvolakäynnillä.
Ja kaikki onkin sanoneet et oon "laihtunut",mistä lie johtunee,kun ei tuo imetyskään onnistunut(taaskaan):| vielä kun saisi sen 5kg pois niin mä olisin niiiin onnessani!!!!! siis siksi näin riemuitsen,kun mulla oli muuteskin tota ylipainoa
 
Taas tää valittaa.
Imetys. Mä kohta luovutan sen suhteen. Prinssi saa lähes aina ihan helvetinmoisen raivarin tissille, enkä ihmettele. Kyllä muakin kävis ottaan aivoon ja ottaakin kun sieltä ei paljon mitään tule. Tänäänkin oon itkenyt monet itkut kun tuntuu niin hankalalta. Maito siis ei ole noussut ja varmaan ei helpota sitä se, että pelataan edelleen noiden lisämaitojen kanssa. Ja sit sekin et paljon tuo pieni ihminen voi syödä kerrallaan?!! Me ollaan yritetty tällä vkolla antaa pienempiä korvikeannoksia että huolis rinnan. Ja sitten ollaan tehty niinkin päin et eka tissiä ja sit pullosta. Välillä näyttää että rintakumissa on "jämämaidot" että jotain sieltä on tullut, mut en mä tiiä et meneekö sitä suuhun/mahaan asti.
En siis ottanut asiasta painetta ennen synnytystä. Nyt tuntuu että siitä on tullut joku hitin hyvä äiti meriitti mulle, että pakko onnistua.
 
Joo oon. Sitä ei vaan tuu jostain syystä. Äsken kun taas kokeiltiin kun saatiin eka pullolla raivari taltutettua niin kattelin tota imuotetta ( kuten Tanja jo aiemmin mainitsi siitä) niin musta näyttää ettei Prinssin otekaan oo oikea? Mut toi kuminänni on kuitenkin kokonaan suussa.
 
Mua jotenkin kans ahdistaa joinakin päivinä tuo imetys... Erityisesti iltaisin tuntuu seinät kaatuvan päälle ja perse puutuu sohvaan kiinni...

Tuo siis saattaa iltaisin syödä 3-6 tuntia! :O Itkua tihrustan toisina päivinä, kun tuntuu, ettei mikään riitä ja ei meinaa päästä nukkumaan. Ja sitten kun sitä on syöttänyt jonkun 3-4 tuntia, niin korviketta saattaa silti upota mahaan 40ml helposti.. Ääh, en tiedä, onko mun maidontuotannossa / imuotteessa pahasti joku pielessä.. Tosin kyllä se toisinaan nukahtaa sitten ihan tyytyväisenä pelkällä rintamaidollakin.. Mutta nuo ajat, mitä se vetelee...

Sitten meillä on turvonnut pojan rinnat.. Johtuiko se siitä äidin hormoonista vai mistä?

Jebbis ja mini-mies 23vrk
 
Kati-81: Mulle sairaalassa sanoivat että tarkistaa ettei vauvan kieli ole kitalaessa kun ottaa imuotetta nännistä, jos kieli on kitalaessa niin ei siitä imemisestä tule sitten mitään.
Toivottavasti lypsäminen alkaisi auttaa! Itse tein sitä sairaalassa aina imetysten välillä, mulle ohje oli että 10min per tissi vaikka mitään sieltä ei tulisi.

Jebbis: Huh mitä aikoja tein muksu syö! Ja minä kun tuskailin täällä kun mein syömisiin menee välistä n. 1,5h niin taidanpa olla ihan hissukseen vaan...

PTT: Mää varmaan jättäisin uimiset välistä, mullekin sairaalassa sanoivat että niin kauan kun on vuotoa niin ei suosittele uimista eikä saunomista, varsinkaan yleisissä saunoissa/uimahalleissa ym. Omaan saunaan aion silti tänään uskaltaa, pitää ottaa pyyhettä pyllyn alle :)

Painosta: Eilisestä ois taas kilo tippunut paino, turvotus alkaa viimein helittää! Jalat on ekaa kertaa sitten huhtikuun melkein normaalin näköiset eikä niitä pakota. Jee!

Omena ja Pikku-ukko 6vrk
 
Omena, mulla on nyt alkanut jalkoja hieman pakottamaan. Lisäks vaivaa jalkojen levottomuus. No onneks tässä ei enää kovinkaan montaa viikoa tiemmä enää ole odotusta jäljellä.

Tänään ollut sellainen olo et kauheasti tarvis tehdä, mut on ollu niin turkasen kuuma etten oo sit sen takia jaksanut touhuta. Mulla siis täällä sisällä ihan älyttömästi kaikennäköistä järjestämistä vielä ennen katkaravun syntymää (tosin taitaa osa puuhailusta jäädä sitten sille ajalle kun vauva on syntynyt).
Parina päivänä tehnyt ihan tuhottomasti syödä kaikkea raikasta ja viileetä. Ja tänään tuli sellainen olo että voisinpa syödä vaikka suklaatakin (vaikka se ei kyllä noille sokereille tee hyvää).

Maijamehi ja katkarapu rv 39+1
 
ihanaa vihdoinki kunnon helteetuimista oottanu koko kesän ni nyt vasta paistaa lämpimästi aurinko. voisin mennä uimaa mutta ei. tänää päivällä törmäsin semmoseen valkoseen limaan. tujumpaa ku valkovuoto tai musta tuntu sille että oli. otin koko päivän ulkona aurinkoa ja nyt oon nii puhki että ja jano ei näytä lähtevän ollenkaan. :)

voisin juosta jo synnyttämään mutta ei ne huoli mua sinne. eikö oo ihme tyyppejä!

minä ja möhömahani 39+1 <3
 
Mökillä olo vauvan kanssa : Nojoo, meidän esikoinen oli jo noin 5 kk vanha ekana kesänä kun lähestulkoon asuttiin se kesä mökillä. Meidän mökki on noin 14 neliötä, sähköt on, mutta vedet saa hakea kaivosta. Olihan se välillä vähän säätämistä, mutta musta se oli tosi kivaa vaihtelua kotona oloon. Pesut hoideltiin saunalla, eikä joka kakkavaipan jälkeen edes pesty, käytin paljon niitä puhdistuspyyhkeitä jos ei nyt ihan nilkkoihin asti ollut kakat. Kaivovettä sai pieni juoda ja mustikoita suoraan metsästä syödä. Vähän erilaista elämää, vanhan kansan malliin. Pesin mm. vauvan vaatteet ja harsot järvessä mäntysuovalla kun ei viitsinyt kaupunkiin ajaa pyykin pesuunkaan.

Mulla tuota naksahtelua on jatkuvasti ja on ollut jo pitkään. Kuuluu loud and clear. Kalvot paukkuu niinkuin Tanja jo sanoikin.

Jälleen mie sanon tuosta imetyksestä, että ihan aidosti jos on on tuskallisen tuntuista ja tuntuu vievän ilon elämästä ja vauva-arjesta niin miettikää vaihtoehtoja.... Vähemmälläkin pääsee, itselleen voi antaa armoa.


Tänään tosiaan laskettu päivä. Oli näköjään tavallinen päivä muiden joukossa =)

Ullis ja Juniori 40+0!!!
 

Yhteistyössä