Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

Liitoskivut on ainakin mulla tuntuneet sellaisina viiltävinä kipuina tuolla alavatsassa, lonkkien tietämillä ja nivusissa.. Useimmiten tuntuvat silloin, jos makuulla vaihdan äkkinäisesti kylkeä tai nousen ylös.

Harjoitussupistuksia on ollut myös jo muutamia. En tiedä, liittyvätkö nämä toisiinsa, vai onko sattumaan mutta aina kun on tullut harjoitussupistus niin mulla on ollut melkoinen pissahätä päällä. Kireät housut on myös vaikuttaneet asiaan... Nojoo, mutta nuo harjoitussupistuksethan ei ole millään lailla verrattavissa niihin oikeisiin supistuksiin joita sitten synnytyksen hetkellä kokee, joten niitä on turha kenenkään pelätä... =)

Ullis ja Juniori 19+1
 
Liitoskivut tuntuvat juurikin tuolla alavatsalla,nivusissa,ja mulla myös häpyluulla asti...ja jos oikein pahana on niin ei kiva...

Bom Me käytiin juuri eilen lasten tarvikeliikkeessä piti ostaa kuopukselle uusi istuin,mutta päädyttiinkin sit semmoseen tulokseen et,esikoinen pelkkään korokkeeseen,jonka ostin sieltä,ja sit kuopus tommoseen 15kg-36kg istuimeen,mikä kiinnitys on auton vöillä vain.
ja nyt on kyllä ihan hyvin oikeestaan tilaa vielä sille kaukalollekin siellä,ja mietittiin juuri sitä jalustalla olevaa,ettei tarvii sit vöiden kanssa söhlätä.
Hintaa semmoiselle tulikin jo sit reilut 300€:O Muttta ei vielä otettu.

ja oli siellä liikkeessä oi että ihanan uusia vaunujakin...ja mitä ihania värejä!!!
Mä en jotenkin tykkää vaunuissa semmosista tylsistä väreistä,harmaa,musta,ja tumma yleensäkin.
No päätin etten uusia osta vaan sitten ne matkarattaat tai jotkut sirommat,niinkus kevääksi 2013.,vauva sillon jo kuiteskin 10kk.

Täällä olikin jo joitakin joilla ensiviikolla rakenne ultraa,jännää...nyt uutisia alkaa taas tulla siltä suunnalta..niitä odotellessa! Itsellä vielä aikaa puoltoista viikkoa...PTT 18+4
 
U2
Huomenta Hellemasut!

Tässä vastaus lyhykäisyydessään Liitoskipuihin.

Liitoskivut

Loppuraskaudessa lantiorenkaan luu-rustoliitokset löystyvät hormonaalisten tekijöiden vaikutuksesta. Oireena esiintyy alaselän, häpyliitoksen ja lonkkien alueen kipua.



Itsellä ei tässä kuudennessa raskaudessa niitä vielä onneksi ole ollut! Viime raskaudessa niitä olikin enemmän kuin tarpeeksi. En siis pystynyt itse esim. kääntämään sängyssä kylkeä, miehen piti auttaa :( Jos olin istunut tai maannut samassa asennossa jonkin aikaa, oli liikkeellelähtö täyttä tuskaa. Kyyneleet valuivat kun pakko oli liikkua.

Eli en usko, että teillä, joilla kipu on tuntunut alavatsalla/sivuilla on kyse liitoskivuista.
Ne tuntuvat todella häpyluun alueella ym lantiossa, ei vatsassa. Ehkä kyse voisi olla esim. kiinnikkeiden venymisestä tms. eli kohdun kannattimet/kiinnikkeet venyvät ja antavat periksi. Niitä on ollut, tuntuu alavatsalla/sivuissa vihlaisuna tai repäisynä, juurikin kylkeä äkisti kääntäessä...

Toki näillä viikoilla en muista liitoskipuja olleen viimeksikään. Vielä ne varmasti tulevat. Minulle on useampi lääkäri sanonut, että minulla on "synnyttäjän lantio", eli liitoskivut johtuvat siitä. Lantion rusto ja luusto tekevät tilaa vauvalle synnytyksen lähestyessä, vauvan kasvaessa ja painaessa alaspäin.

Muistan, että ainakin kaksi viimeistä lasta, ovat kiinnittyneet ja olleet siis pää alaspäin rv 30 tienoilla tai vähän ennen.

Suosittelen ehdottomasti tukivyön ostamista/hankkimista ajoissa. Omani ostin jo aikoja sitten. Olen ollut todella tyytyväinen ostokseeni. Uskon, että se ehkäisee tai "siirtää" liitoskipuja tuonnemmaksi(jos mahdollista) ;)
Sen näyttää vain aika.

Jebbis mietin, että miten ihmeessä voit vielä vetää combat-tunteja? Omaan myös urheilutaustaa useamman vuoden ajalta, toki raskaustaukoja olen pitänyt. Salibandyn lopetin heti alkuunsa ja combat-pump ym muut tunnit jätin myös alun väsymyksen ja huonon voinnin takia. Olen nyt huomannut, että painoja pitää jo keventää, koska kovin helposti supistelee..
Eikö sinulla la ole päivää minua ennen?(en jaksa nyt tarkistaa)

Tällä mahalla en enää käy ohjatuilla tunneilla, ainoastaan salilla 2-3 krt/vko.



Kuva otettu toissapäivänä ;)

Leppoisaa lepopäivää Hellemasuille :heart:

U2&Köpsy rv 20+5

p.s en ole asiantuntija liitoskipuasioissa ja jokaisen kivut/tuntemukset ovat erilaissia, mutta jaoin nyt omia kokemuksiani :)
 
Viimeksi muokattu:
U2: Ei mulla oo minkäänlaisia ongelmia vetää tunteja, missään en tunne mitään kipua, enkä supistuksia.. :) Välillä otan höllemmin, että syke vähän laskee, mutta muuten olen jaksanut todella hyvin! Mulla on vielä niin pieni vatsa, ettei sitä juurikaan edes huomaa, niin sitäkään ei paina mikään liike. Ja selälläni nukun edelleen, niin pystyn tekemään kevyesti vatsalihaksia (kierrot ja syvät).

Niin kauan kuin tuntuu näin hyvältä, en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi lopettaa, jos osaan sykkeitä vähän säädellä itse...

Jebbis ja mini 20+6
 
U2
Jebbis, älä ihmeessä lopeta, en sitä missään nimessä tarkoittanutkaan :)
Jokainen tekee, niinkuin hyvältä tuntuu.

Huomasin myös, että odotat esikoista, minä kuudetta. Eli ei mulla tosiaan ollut tällaista vatsaa esikoista odottaessa ;)

Hyviä vointeja!

U2&Köpsy
 
Sunnuntaita kaikille!

Neljäskö? Jaksamista kovasti!

Liikkuminen on jäänyt vähille. Asumme sen verran sivussa palveluista, että salille lähteminen vaatii sitä lähtemistä ihan erikseen ja auton lämmittämistä. Mutta nyt kun illat alkavat olemaan valoisia, niin ehtii hyvin töiden jälkeen käydä hiihtämässä tai koiran kanssa lenkillä. Jos vain jaksaa... Tuntuu virta olevan pois usein. Polttopuita kävin tänään hakemassa ja totesin kahtaa koppaa kantaessani, että alkaa olemaan toivotonta olla puuskuttamatta. Mutta odottelen tässä innolla, että kevät tulee ja pääsee pihalle puuhaamaan. Tosin miten se sitten onnistuu ison mahan kanssa, niin sitä vähän pohdiskelen.

Liikkeet ovat alkaneet tuntumaan vähän selkeämmin ja yhtenä iltana mieskin tunsi ne vatsan päältä. Jokapäiväisiä liikkeet eivät kuitenkaan vielä ole. Maha on kasvanut maltillisesti tällä kertaa, tosin alkuvaiheen ruokahaluttomuus on vaihtunut jatkuvaan pupeltamisen tarpeeseen ja vähän mietityttää mihin tahtiin kilot tällä kertaa kertyvät. Onneksi pakastimesta löytyy marjoja ja hedelmätkin maistuvat.

Bum mietti autoa, meilläkin taitaa tulla ahdasta, vaikka vasta toinen tulossa. Meillä autossa liikkuu mukana myös 60 kg koiraa, joten saattaa tuo farmari-octavia käydä ahtaaksi, jos vaunut otetaan mukaan. Lyhyemmät reissut saa mennä kantoliinan varassa. Kaukaloksi meille tulee luultavasi Gracon kaukalo, jonka saa "telakkaan" kiinni. Vyöhärdelli ei ole meitä varten ja tuollainen oli esikoisellakin aikoinaan.

annales 17+6
 
Rv 20 :heart:

Saapa nähdä pystynkö enää olemaan töissä tänä keväänä, mulle on ilmestynyt nivustyrä joka kipeytyy ihan järjettömästi seisoessa/kävellessä/nostellessa. Ja kun mun työ on aikalailla seisomatyötä niin eihän siitä oikein mitään tuu :/
Kävin keskiviikkona neuvolalääkärillä tuon tyrän takia ja sain lähetteen kirurgille, mutta sieltä tuli heti seuraavana päivänä vastaus että tuo leikataan pois vasta synnytyksen jälkeen. Tietysti jos tuo alkaa enempi vaivaan vielä tai kureutuu (ei palaudu sinne mistä tuli) niin sitten se leikataan kiireellisesti pois.

Tää meidän vauva taitaa olla kunnon yöeläjä, hirveetä potkunyrkkeilyä iltaisin ja potkut tuntuu mahan päällekin jo :)
 
Heipat hellemasuille!!

Täällä tuntu tänään todella kovia potkuja,masun päältä tunsi. Sanoinkin miehelle että sais varmaan varpaasta kiinni jos ehtis vaan ottaa :D Tuntu todella spookylle kun tunsi ihan jalan muljahtavan oman käden alla :) Juurikin tänä aamuna märehdin miehelle,ettei Ykä ole potkutellut ja kun kahvit join,alkoi Ykäkin jumpsautella,ihanaa!!! :heart:

Keskiviikkona ois rakenneultra,huih! Kaveri kyllä lohdutteli sillä,että kun ollaan niin monet kerrat käyty ultrassa,niin ois kai tullut jo esille jos ois joku vakava epämuodostuma tms. Silti pelottaa ihan oikeesti,en edes innolla odota..

Meikä-mamma sitä meinaa jäädä 9vkon päästä pois töistä! Talviloma-viikko on vkolla 15 ja siitä aattelin pitää 4vkoa kesälomia ja mammaloma perään alkaen vkolla 20,eli n. 40vrk ennen LA:ta. Oikea alkamis ajankohta mammalomalle ois vko 21,mutta en näe mitään järkee siinä että olisin nyt 9vkoa töissä,viikko lomalla ja 5vkoa töissä. Viikko sinne tai tänne!
Lomathan kertyy samalla tavalla äippäloman aikaan,eli en kai menetä mitään..? Saikkukaan ei vähennä lomapäiviä,eiks joo?!
Kotona aion olla niin pitkään kuin mahdollista ja jos Luoja suo,pikkukakkonen ilmoittaa pian äippäloman loppusoralla itsestään ;) Näin toivomme. Sanoinkin miehelle että ehkäisyjä en halua,koska tämäkin pieni ihana ihme antoi itseään odottaa kauan,ilman ehkäisyjä ja hormoni-boosteista huolimatta. Mutta ihanaa että nyt sieltä kuitenkin kovaa vauhtia itsestään potkuin ilmoittelee :heart:



Tipetsu rv 20+1
 
RV 20 POKS!!!

Hihii, se olis nyt sitten puoliväli! :D Jos ei tule takapakkia tuolla huomisessa rakenneultrassa.. :S Ja sama juttu täällä mulla mitä Tipetsullakin; ultra pelottaa aivan tajuttomasti. :( En yhtään osaa ajatella, että mitä sitten teen jos siellä paljastuu jotain hirveätä.. :( Huh.. Mutta pitää vain toivoa parasta, niinkuin olen miljoona kertaa jo sanonut..! :heart:

Tipetsu, eikös sinullakin ole rakenneultra KYS:issä? Mietin vaan että sanotaanko siinä kutsussa, että pitääkö mennä rakko tyhjänä vai täynnä? Ja oliko jotain muita ohjeita/tietoja? Itsehän en tuota paperista kutsua sekaannuksen vuoksi saanut, vaan kätilö puhelimitse sen ajan antoi.
 
^ Mulle sanottiin ainakin siinä viime ultrassa, että rakenneultraan voi tulla tyhjällä rakolla :) Ja onnea puolesta välistä!

Täälläkin jännitellään keskiviikon rakenneultraa samaisista syistä, että jokin olis pielessä.. mutta ei sille itse mitään mahda murehtimalla..

Kivaa, kun alkaa tosiaan tulemaan nyt seuraavien viikkojen aikana paljon rakenneultrakuulumisia kaikilta! :)
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
rv 19 + 0!

Meillä vielä viikko rakenneultraan, jännää. Ihana et mieskin pääsee mukaan katsomaan pikkuista. 29 päivä lähdetään pariksi viikoksi Thaimaan lämpöön, ihanaa. Tuntuu, että ollaan niin loman tarpeessa. Ja mietinkin jo miten ensi vuoden kaukomatkan käy, mennäänkö pikkuisen kanssa vai ollaanko menemättä. Jos mitään ihmeellistä ei tapahdu, niin uskon, että lähdetään talvella 2013 reissuun ennen kuin palaan takaisin töihin. Hoitovapaalle en ole ajatellut jäädä.
 
Täällä ois rakenneultra vasta 12.3. eli kun viikkoja 20+5 :) Seuraava neuvola oiskin viikko ennen ultraa eli 5.3. Ymmärrän teitä ultran jännittäjiä mutta itte oon päättänyt etten stressaa mitään ennen kuin syytä sellaiseen on. Muutenkin olen elämässä aikalailla sellainen ihminen että asiat tulee niinkuin on tullakseen eikä ne murehtimalla parane. Murehdin sitten kun on jotain konkreettista murehdittavaa. :) Toivon toki että sellaista ei tule.

Niin ja kiitos noista liitoskipuihin liittyvistä vastauksista! Oletan että mulla näitä ei ole kyllä ollut, jotain vihlaisuja ym. on välillä saattanut tuntua mutta liekkö ois sitten noita U2:sen mainitsemia kiinnikkeiden venymisiä. Eipä nuo liitoskivut kyllä kivoille kuulosta, täytyy toivoa että niiltä välttyy.

Tää on nyt tällä hetkellä niin seesteistä aikaa että omaan napaan ei kyllä mitään uutta. Liikkeitä sitä vaan oottelee ja välillä luulen jotain tunteneeni mutten ole varma. Muuten ei mitään ihmeellistä tai erikoista tänne kyllä. Jos ei maha kasvais niin ei tietäis ees olevansa raskaana. :D

Omena ja Napoleon 16+4
 
PTT, en usko, että liikkeiden "tuntemattomuudesta" tarvitsee olla huolissaan. Itsekin aloin tuntea liikkeitä vasta nyt rv 20, syynä se, että vauva köllii niin matalalla vielä. Eikä nekään mitään "kummoisia" ole :). Kai se ekakertalaisilla on ihan normaalia, että liikkeet alkaa tuntumaan vasta puolenvälin paikkeilla =).

Maanu ja Kepsu 19+4

ps. Tiistaina rakenneultra, jännittää kovin, vaikka juuri nähtiin. Kummallinen tämä ihmismieli.
 
Liikkeitä tuntuu täällä melkein päivittäin, mutta ne on vielä pieniä ja aika hentoja muksauksia. Mutta ihan siis potkuiksi tunnistettavia :) En niitä liikkeessä tunne, mutta kun illalla käyn nukkumaan, niin pari pientä tuuppasua tulee masuun <3

Muuten ei kummempia kuulu, tuntuu vaan että aika ei etene millään! Siis rakenneultran suhteen.. Siihen on vielä melkein kaksi viikkoa, enkä millään malttaisi enää odottaa! Toivon niin kovin, että kuullaan siellä hyviä uutisia. Ja samaa toivon kaikille teille muillekin!!!

hertta_g ja masu 18+6. Huomenna poksuu taas :)
 
Neljäs? suuret pahoittelut ja jaksamista! :hug:

Ja tsemppiä kaikille joilla rakenneultra jo koputtelee oven takana! Meillä on "vasta" 6.3 ja tuntuu että aika senkun matelee..
Seuraava neuvolakin on rakenneultran jälkeen et nyt vaan odotellaan. :)
On itselläkin jo käväissyt mielessä vaikka mitä "entäs jos"-ajatuksia mut kun ei tähän tilanteeseen voi itse vaikuttaa ni ei auta kun odottaa vaan. *huokaus*

Niin, ja tulin poksumaan 18+0 POKSISTA! :D
Näin jokunen aika sitten unta pienestä pojasta vaikken siinä unessa lasta missään vaiheessa nähnytkään niin siitä asti on ollut "poikaolo" et saas nähdä paljastaako Patu itseään ultrassa vai pitääkö jännätä loppuun asti. :LOL:
 
Huomenta! POKS rv19

Saako vähän purnuttaa kun on maanantai-aamukin? :) Muakin alkaa nyt selvästi jo hermostuttaa toi rakenneultra ja se näkyy siten että mua ärsyttää asiat: ärsyttää se että siihen ultraan on vielä 2 viikkoa! Sitten ärsyttää lukea netistä kaikkia keskenmeno viikolla 19 ja keskenmeno viikolla 21...että ei vieläkään olla mitenkään turvallisilla vesillä.. sitten ärsyttää kun liikkeitä ei vielä tunnu, vaikka tiedän että sekin on normaalia, sitten ärsyttää kun muilla on tollanen pyöreä kiva vauvamaha ja ite näytän vaan että oon läski.. painon nousu ahdistaa myös, en oo todellakaan missään vaa`alla käyny mutta näen sen reisistä ja naamasta. Mitäs vielä... no ehkä se että kun sukupuolta ei tiedä eikä sitä onko siellä kaikki hyvin vai ei, niin mitään hankintojakaan ei viitsi tehdä. :headwall:

Mutta ihanaa oli käydä viikonloppuna lastentarvikkeessa katsomassa Emmaljungia, tosin hinnat ei ollu niin ihania.. mä tyypillisesti ihastuin siihen kaikkein kalleimpaan malliin.. alumiini rungolla koska se oli niin ihanan kevyt ja leatherette kankaalla... 1025e kiiiiitooooos + mätsäävä vaippalaukku, mitähän se oli.. 70e?...näen jo itseni vinguttamassa luottokorttia siellä...:$

Ne turvakaukolot ja siihen se isofix jalusta oli aivan järkyn hintasia!!! Pelkkä jalusta oli 220e! Ja mies haluaa sen jalustan vaikka yritin siinä piipittää että ei sitä varmaan tartte... sitten se vielä yllytti että "kai sä nyt sitten haluat samanlaisen leatherette turvakaukalon joka sopii settiin?" Joo haluaisin haluaisin, mutta en maksaa siitä 200e. Sen hommaan varmaan vähin äänin huuto.netistä ihan muun värisenä. :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
NuttyKitty joo mua ärsyttää aivan samat asiat kun sulla!!!!

Mekin käytiin kattomassa kaukaloita lauantaina liikkeessä,ja jalustalla oli järkyn hintasia...tais mennä 200-300€ välille,mut se olis kyl simppeli varmaan laittaa autoon... Mutta nyt ajattelin et onko mitn.järkeä,kun me kaikki kuljetaan autolla ehkä 1-3 krt viikossa...kun itse en omista ajokorttia,niinonko järkeä hankkia tuommoista vain helppouden takia autoon?

Tänään taitaakin sit tulla niitä ultra kuulumisia!! niitä odotellessa...
 
21 + 0! POKSahti! :)

Näin jo yöllä painajaista, että mun lapsivesi meni näillä viikoilla ja sitten heräsin siihen, enkä saanut enää unta...
Onneksi ylihuomenna pääsee katselemaan pikkuista ja onneksi päivittäin tuntee liikkeet :) Eilen ne olivat jo niin kovia, että treenatessani koiran kanssa tokoa, tunsin liikkeet liikkuessani! Ihana tunne! :)

Muuten on selkeästi nyt se 2/3-raskausajan seesteinen aika! Ihana tunne, kun vatsa ei ole vielä tiellä, eikä paina ja sitten on hyvä olo kaikin puolin! Ei väsytä, ei tee pahaa, ei satu minnekään! Ihanaa tämä elämä! :heart:
 
turvakaukaloa joku mietti niin se isofix alusta on sekä helppo käyttää että paaaaljon turvallisempi :) se kaukalo ei siinä alustassa hievahdakkaan kun taas jos vertaa että laittaas vaan vöillä kiinni. Ihan hirveen hintanenhan ne oli yhdessä se alusta ja kaukalo. Mä kyllä myönnän että oon siinä asiassa vähän hysteerinen kun haluan just sen testivoittajan että on varmasti paras. emmaljungia oli joku käyny kattomassa ja sitä alumiinirunkoa ihastellu. Ota se! testattiin tytön kanssa vaunut vloppuna kun käytiin kaupassa. Hyvin mahtui 3v istumaan ratasosassa ja ihanan kevyesti rullas pienessä lumihangessakin :)
rakenneultraa en osaa vielä jännittää kun siihen on viä 5vkoa :D enkä oikeen muutenkaan sitä jännitä. Murehdin jos on jotain murehdittavaa.
liitoskivut tuntuu mullakin tuolla nivusissa ja häpyluussa.

ludmilla ja muru 15+6 huomenna poksuu :)
 

Yhteistyössä