Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

PTT:lle kaikkea hyvää huomista varten... Tiedän tietynlaisen jännityksen tunteen, kun vieressä olevat äidit vaikeroivat supistuksissaan... Koin samanlaisia fiiliksiä osastolla ollessani, vaikka tiettävästi synnytys ei omalla kohdalla ollutkaan vielä lähellä... Luota omaan kroppaasi ja kaikki hyvin menee :) Tsemppiä! :heart:

Nyt täällä lähdetään saunaan... Supistellutkin on jonkin verran tässä illan mittaan, eli pitänee jättää seksi väliin, ettei tytteli liian aikaisin synny... :whistle:...
 
PTT: munhan sinne tayssiin piti ensin mennä :D ei muuta ku tsemppiä :) eiköhän täältä perässä tulla koko sakki :) mulla on juilinu tänäänki taas lonkkia ja supistanu niin paljon että unetkin katkes ja piti liikuskella hetki ennen ku pysty jatkamaan unia.
 
Lämpimät onnittelut kaikile vauvautuneille! Mulla pääsi itku kun luin noita uutisia.. ja tsemppiä Ptt sinne osastolle makoiluun. Mullakin kokemusta siitä, eikä aina oo niin herkkua.. Itku pääsi sinunkin tarinasta, huoh.

Mulla vissiin hormonit pikkuisen pinnassa. Täällä ollu tosi sateinen päivä, ja sitä kautta jotenki ahdistava ja surullinen. Mies lähti tänään reissuun ja tulee vasta to-pe välisenä yönä. Itkeä vollotan täällä aivan täysillä, kun yksin joudun lasten kans muutaman päivän olemaan. Ihan niinku maailma nyt muka tähän kaatuis. Kamala ikäväki jo nyt.. :( Ja sitä paitsi ahdistus siitä, että jos vauva päättäiski nyt syntyä, niin mies ois 500 km:n päässä. Täällä mun maailma nyt sen takia kallistelee.. :D
Enkä uskalla mennä edes nukkumaan ennen ku oon tarpeeksi poikki, että varmasti tulee heti uneen, eikä tarvi itkeä koko yötä. Pitää yrittää pitää ajatukset ihan muissa asioissa.. Huoh.

Anteeksi, tämmönen omanapainen tarina tällä kertaa. Muuten kaikki paremmin ku hyvin (raskauden suhteen siis..)

Ruususuu 34+1
 
PTT:lle tsemppiä, h-hetket on todella käsillä!!

Oltiinpa tänään sitten ristiäisissä, kummeja tuli meistä miehen kanssa. Juhlat vietettiin vauvan isovanhempien kesäasunnolla, periaatteessa muutamaan kymmeneen neliöön ahtautunut 30 henkeä, ja meillä 2,5 v esikko mukana... Ei koskaan enää. Mulla meni koko homma ihan ohi kun poikaa jouduin vahtimaan ja sylissä pitelemään (tekee muuten tosi kutaa tuollaista 15 kiloa kanniskella mahan päällä....)

Nukuin viime yön ilman yhden ainutta pissataukoa, voitteko uskoa?????? Edellisestä kerrasta on ehkä jotain 4-5 kuukautta....Ja kun esikkokaan ei yöllä huudellut niin ihan aidosti sain maata paikoillani 23.00 - 07.30.

Huomenna olisi neuvola-aika.

Ai niin ja noolalle piti kommentoida, että mulla tuntuu erittäin usein supistukset just tuolla rintojen yläpuolella, rintakehässä ja kurkun päällä.


Oisko se jalkapallon aika....

Ullis ja Juniori 37+2
 
PTTlle rutkasti onnea sinne, ihan hyvän kokoinenhan se jässikkä jo on syntymistä ajatellen. :)

Ruususuu ymmärrän sinua täysin, mitkä on fiiliksesi. Oma mieheni oli poissa 9 yötä kokoa kun oli Romaniassa reissussa ja olin ihan hajalla. En pystynyt nukkumaan ja olin tippa linssissä joka ilta. Se on todella raskasta kun on tottunut että kumppani ja tuki löytyy siintä vierestä ja sitä ei siinä ole. Varsinkin näin raskaushormonien vallitessa herkällä mielellä. Onko sinulla ystävää tms joka voisi sinulle tulla seuraksi. Minulla tuo auttoi hiukan. Tosin olin yhden yön ystäväni luona ja se hajoitti minua vielä enemmän kun en osaa nukkua muualla kuin kotona. Jaksamisia sinulle. :)

ps. toi "+ vastaa ketjuun" tossa yläpuolella on ÄRSYTTÄVÄ olen nyt muutamaan otteeseen kirjoittanut tekstiä tähän ales ja painanut sitä niin sitten koko teksti onnellisesti häviää. se pitäisi poistaa kun on muutenkin ihan turha. :mad:
 
Kiitokset onnitteluista :heart:.

Kirjoittelen tässä vähän synnytyskertomusta, joka tosiaan ehkä ihan herkimmille, tapahtumaa kun ei puuttunut.

Viime vkon lauantaina mulla särki pää koko päivän kovasti(tai oli jo särkenyt useamman päivän) paineet alkoivat hieman kohoilla, joten soittelin varuiksi polille, kun neuvolasta sanoi, että mun pitää soitella heti vaan herkästi sinne kun torstaina valittelin pääkipua jo. Pyysivät käymään, ja mentiin miehen kanssa sinne, laittoivat käyrille ja rr oli tuolloin 146/101, joten lääkäri päätti, että jään sisään, ja verenpainelääkitys aloitetaan heti, ja seurataan aamuun miten tilanne etenee. Pääsin huoneeseen ja sänkyyn, ja siellä jonkun aikaa oltua alkoi tulla suht säännöllisesti kivuttomia supistuksia, jotka kuitenkin rauhoittuivat sitten ja sain nukutuksia, sunnuntai aamusta kävin aamupalalla, kävelin siis tuon ehkä 15 m edestakaisin, ja sen jälkeen alkoi taas tulla sännöllisesti ( 5-8 min) välein kivuttomia supistuksia jotka piirtyivät selkeästi käyräänkin. Lääkäri halusi tehdä ultran katsoakseen kohdunseinämän paksuutta, koska siitä olisi ollut tulossa kontrolli uä 8 päivän kuluttua, koska se oli edellisellä käynnillä jo lähtenyt ohentumaan aika reippaasti. Uä:ssä seinämä näytti hälyyttävältä, supistukset eivät loppuneet, vaan jatkuivat 5 min välein sain kahdesti supistuksen esto lääkitys "boostauksen" (eli olisiko se nyt 4 pilleria h sisään), ja ei mitään apua, jolloin lääkäri päätti, että tehdään pikainen siirto naistenklinikalle Helsinkiin (koska viikkoja oli vasta 35+3, ja tuolla ei olisi ollut vauvojen theohoitoa taikka valmiuksia jos sellaiselle tarveta olisi, heillä synnytysraja sen 36 vk, joten ei paljosta kiinni jäänyt). Tosiaan kaikki nouseminen sängystä kiellettiin tuossa vaiheessa, ja ambulanssilla sitten mentiin Helsinkiin päivytystykeen, supistuksia tuli 3-5 min välein, heiman tuntuivat, muttei mitenkään erityisesti. Käyrien ja kahden uä:n jälkeen (jossa todettiin kohdunseinämän olevan todella ohut) tehtiin päätös, että sektioon mennään, koska riski oli suuri kohdun repeämiseen. Mä olin kuitenkin aamusta pistänyt klexanea, joka sitten vaikeutti tilannetta, sektota ei voi tehdä 24 h sisään spinaalipuudutuksessa tuon laittamisesta, ja nukutuksessa oli taas suuremmat riskit, joten lääkäri päätti, että menen tarkkailuun yöksi, ja leikataan heti aamusta kun tuo 24 h olisi kulunut, mikäli supistukset eivät muutu kivuliaimmiksi taikka tilanne muutu muutoin. Mies tuli heti mun perässä Helsinkiin, mutta laitoin sitten vielä yöksi mun vanhemmille Espooseen, ja sovittiin että kutsun heti jos tilanne sen vaatii niin takaisin. Kotiin asti ei mies enään halunnut yöksi mennä, koska matka olisi saattanut kestää liian kauan jos leikkaus tulisi eteen nopeastikkin.
Koko yön sitten pelkäsin ja jännitin miten käy, sain useasti supistuksen estolääkkeitä, jotka eivät tehonneet, mua käytiin vähän väliä katsomassa ja kyselemässä supistuksista läpi yön. Päästiin kuin päästiinkin aamuun, ja saliin, siinä' kohdassa oli sen pelkäämisen ja odottamisen suhteen miltei ihan voittaja olo jo, kunnes mä muistin sen, että tosiaan spinaali tulossa. Se on mulle jotain ihan kauheaa, viimeksi epäonnistui monesti ja mulla jäi pelko tosi isoksi siitä. Nytkin meni ensimmäinen yritys pieleen, ja taju oli lähteä, anestesialääkäri totesi kavana ahtaaksi ja mun olon takia pyydettiin kokeneempi lääkäri paikalle, onneksi saatiin toisella yrittämällä, HUOH. Kohdunseinämä oli tosi ohut, itse kohtulihasta ei ollut enään ollenkaan ja jäljellä oli ohut seittimäinen kalvo vain. Uusia raskauksia ei enään suositelleet, joten samalla tehtiin myös sterilisaatio.
Maanantai aamusta syntyi meidän ihana pieni Hippuliina rv 35+4 mitoin 46 cm ja 2505g. Vauvan vointi näytti tosi hyvälle, ja heräämössä sain kuulla vielä, että vauva on hetken valvonnassa ja saa vähän lisähappea ja pääsee mun kanssa osastolle varmaankin illasta taikka seuraavana aamuna...
Toisin kuitenkin kävi. Käytiin miehen kanssa vauvan osastolla muutamaan otteeseen ja joka kerta vauvan kunto oli huonompi ja vaati enemmän ja enemmän apuja, seuraavana päivänä vauva sitten siirrettiin lastenklinikalle lopulta, kun valvonnan avut eivät enään riittäneet huononevaan kuntoon. Tätä seurasi hengityskone, ja vielä seuraavana päivänä ilmarinta, ja keuhko painui kasaan, joten dreeni laitettiin kylkeen. En tiedä ihan tarkkaan tuota aikaa, kauanko mikäkin tila oli ja koska paheni, oma pää on ihan pahvia vieläkin, ja järkytys aikamoinen kun tuli vain takapakkia takapakin jälkeen. Tänään Hippuliina on 6 vrk ikäinen, on edelleen hengityskoneessa, ja dreeni kyljessä, mutta oikeastaan tänään on ensimmäinen päivä kun hän on alkanut voimaan paremmin, hengityskonetta ei enään tarvittaisiin, mutta dreenin takia sitä ei voida vielä poistaa, maitoa on alkanut mennä kipulääkityksen vähentämisen jälkeen enemmän jo masuun nenämahaletkun kautta, ja neiti jaksoi olla tänään jo aika pitkän tovin hereillä simmut auki :heart:. Nyt odotellaan, että dreeni voitaisiin sulkea ja poistaa, mutta ainakaan pävään mennessä se ei vielä ollut mahdollista.
pääsin itse kotiin perjantaina, toipuminen sektiosta on ollut supernopeaa, pystyin miltei vaivatta liikkumaan alle 10 h leikkauksen jälkeen, ja tänään poistettiin tikit. Mutta se huoli vauvasta, ja se tunne kun tulee ilman vauvaa kotiin, kuin sydäntä revittäisiin rinnasta. Käymme toki joka päivä Helsingissä vauvan luona, ja toivomme kovasti että pian hän tulee omaan kotiin meidän kanssa.
Vaikka tässä sattui ja tapahtui, voisivat asiat olla hullumpikin. Lääkäri sanoi suoraan, että voi olla, ettei kohtu olisi kestänyt sitä 8 päivää kontrolliultraan...

JA & Hippuliina-rakas 6 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella_36
huhhuh JA82 mikä alku teillä on ollut!! toivottavasti pikkuinen hippuliina pääsee pian kotiin!! meillä on tänään taas poksis päivä eli 38+0!! mihin toi aika menee? vastahan mä sain tietää olevani raskaana ja kohta on jo vauva sylissä.mä taas valvon täällä kun en enää osaa nukkua.tai sitten johtuu ihan siitä että nukuin tänään koko päivän.heräsin välillä vähän syömään ja juomaan ja vessaan ja sit taas unta. mahassa ollut taas tänään meno päällä..pikkuisella on ollut hikka monta kertaa ja sit välillä on vähän potkittu äitiä :) vauvan huone on nyt laitettu valmiiksi ja sain asennettua pinnasänkyyn sellaisen mobilen joka heijastaa tähtiä ja kuvioita seinälle samalla kun musiikki soi ja nallet pyörii ympyrää :)
 
onnea kaikille vauvautuneille!!!!!

perässä tullaan torstaina pitäis olla käynnistys, mutta saas nähdä minkälainen ruuhka tyksissä
on! onko jollain tietoo tyksin tilanteesta tällä hetkellä?

oltiinpa mekin sitten viikonloppuna kummipojan rippijuhlassa. :) kyllä teki hyvää kirkossa
nousta seisomaan ja taas mennä istumaan :) ensimmäiset kivuliaat supparit sai aikaan. ja muutenkin kahden alle3v lapsen kanssa ei kyllä kovin kivaa :. ensi vuonna olisi toiset juhlat mutta taitaa kirkko jäädä väliin:) :)

neuvolassa piipahdin perjantaina lähinnä kattomassa uutta sijaista mikä tulee olemaan sitten ku oma on lomalla
mutta koti käynnin hoitaa oma vielä jos pikkunen syntyy jussina niin että päästään kotia ens viikolla
järjestetäänkö muualla vielä koti käyntejä?? täällä meillä käydään ainakin kerran kotona joka
raskauden jälkeen. viimeksi kävi kaks kertaa kun oli aikaa käydä.

huisp&pasus 37+3 vielä muutaman päivän :)
 
HUomenta kaikille maanantaihin!

Aikamoinen tarina tuo JA82:n kertomus! Onneksi nyt asiat menossa parempaan päin. :hug:

PTT:lle paljon voimia ja tsemppiä sinne sairaalaan, olet hyvissä käsissä siellä ja kohta jo oma nyytti sylissä! :hug:

Jotenkin hurjaa kyllä lukea tätä palstaa, tilanteet muuttuu niin nopeasti. Tuli vähän paniikki tossa aamulla, kun on vielä jonkun verran tekemättä ennen vauvan syntymää ja yhtään ei tiedä koska lähtö tulee. Tosin, mulle riittää, että on puhtaita vaatteita vauvalle, pinnasänky valmiina ja hoitopöytä + tavarat, ja tietty turvakaukalo. Ja noi kaikki meiltä löytyy eli ei hätää sen puolesta. Olis vaan kiva saada näitä remontin jälkeisiä tavaroita paikoilleen ja vähän kaappeja siivottua, mutta niillä mennään mitä jaksaa tehdä.

Iltaisin on ruvennut olemaan selkä aivan tulessa ja maha kovettuu herkästi. Mies eilen vähän hieroi selkää, helpotti pikkasen ja yöksi otin parasetamolia 1 gramman, niin sai nukuttua jotenkin. Mulla aina kipeytyy maha, kun rakko täyttyy. Ihan sattuu nousta sängystä ylös vessaan, kun herää yöllä ja aamulla.

Keskiviikkona olisi sitten Tays-käynti, kontrolli sokereista ja sisätutkimus jne. Nyt on ollut muutamana aamuna aamupaasto koholla, mikä mulle tosi epänormaalia. Saa nähdä mitä sanovat asiasta ja aloitetaanko tässä vielä jotain insuliinia tms.

MiNi87 ja Hippu 34+6
 
Viimeksi muokattu:
JA82onnea pienestä. Pidän täällä peukut ja varpaat pystyssä, että pieni pääsee pian kotiin!!

Mistä muuten tiesitte tuosta kohdun seinämän ohentumisesta? En ole ennen itse moisesta kuullutkaan :O

Mulla menee muuten hyvin, mutta öisin hikoiluttaa ihan törkeesti (kylmäkalle on paras kaveri) ja oikea kylkiselkä -osasto on tosi kipeä. Ei meinaa löytyä hyvää asentoa millään...

Ulkona paistaa, joten ulos ja kaffelle esikoisen kanssa..

Mukavaa päivää!

S-S ja poitsu 34+2
 
Tervehdys kaikille!

PTT:lle tsemppiä kovasti!
Hurja ajatus, että ollaan hiukan yli kesäkuun puolen välin ja moni on jo vauvan saanut. Itsellä odotusaika tuntuu vielä pitkältä, kun on LA vasta siellä loppukuusta.

Täällä viettettiin mukavaa viikonloppua kera vieraiden. Itse huomaa, että on väsynyt ja minulla on niskat kipeät. Niskoja särkee aika kovasti ja se säteilee sitten vielä. Jospa se siitä helpottaisi tässä. Esikoinen koittelee hemroja myös tänään.

Yksinäisyys vaivaa täällä viikoilla ja se ettei oikein ole seuraa, jos jonnekin haluaisi mennä. Tosin ei hirveästi jaksakaan, mutta tuntuu, ettei oikein ole ketään, jota kehtaisi sitten edes seuraksi pyytää.

Nyt en jaksa kommentoida sen enempää. Pitää mennä laittaamaan ruoka ja lämmittämään kauratyyny, jos se tuohon niskaan auttaisi.
 
JA82 onpas teillä ollut hurja alku. Onneksi siellä pikkuinen nyt vahvistuu joka päivä.

Täällä mieskin jäänyt nyt lomalle, mutta ei paljon tähän omaan yksinäisyyteen auta, koska vaikuttaa siltä, että hän haluaa olla nyt omissa oloissaan :( Pelailee x-boxia ja yrittää saada mua ulos talosta tekemään jotain, että sais olla rauhassa :( Kai mä sit marttyyrinä lähen vaikka rannalle lökötteleen :D


Noola ja Pikku-H 37+1
 
kauheesti vauvoja jo tosiaan tännekkin syntynyt!
onnea vielä kaikille :flower:

36 viikkoa täynnä,torstaina tayssiin synnytystapa arvioon,en tiä miten jaksan sinne asti! jännittää ihan kauheena kun sit saa tietää kaikesta lisää ja ilmeisesti myös sektio päivän :)

väsymys on taas rantautunu tänne,vaikka oonkin nukkunu hyvin nyt niin väsyttää vaan,eilen alko päänsärky ja se jatkuu näemmä edelleen. ehkä vois ottaa särkylääkkeen.

perjantaina oltiin tosiaan virossa poikkeemassa ja kivaa oli vaikka vauvalla oli tietenkin sillon juuri semmonen päivä et halus koittaa tulla pihalle ihan selvästi mun mahan läpi :)

pitäs alkaa vaatteita peseen,miehellä huomena pitkä päivä töissä niin koitan saada keksittyä jotain tekemistä itelle. on se muuten jotenkin kumma kun koko ajan kaipais jotain aktiviteettia tai seuraa vaikka onki väsy :D
 
JA82: Kovasti voimahaleja sinne koko perheelle!

Joku kyseli tehdäänkö muualla neuvolasta vielä kotikäyntejä, täällä ainankin tehdään. Ilmeiseseti ensimmäisten viikkojen aikana tuleevat käymään.

Tänne ei kyllä ihmeitä. Viikonloppu oli vähän hormonihuuruinen ja ei niin mukava, eilis ilta oli tosin ihan jees, kateltiin kultin kanssa leffoja ja onnistuin pitämään suuni kiinni kun toinen manaili että meni koko viikonloppu vähän lörinäksi noiden juhlimisten kanssa. :D Teki NIIIIIIIIIIN mieli sanoa tähän jotain nasevaa mutta pidinpähän kerrankin kielini kurissa.

Huomenna aamusta olis neuvola. Ja vissiin hiivaa puskee taas. Ärsyttävää.

Omena ja Pikku N 34+5
 
JA82 Hurjasti tsemppiä sinne koko perheelle, ja erityisesti pienokaiselle! Rankalta kuulostaa, mutta toivottavasti kaikki kääntyy vielä parhain päin.:hug:

Täällä ei ainakaan edelliseltä tehty kotikäyntiä neuvolasta. Esikoisesta sillon tehtiin, mutta asuttiin sillon vielä eri paikassa.

Mä erehdyin lukemaan tuolta kesäkuisten ketjusta, että viikonloppuna oli ollu kaikki pk-seudun sairaalat (Jorvi, Naistenklinikka ja Kätilöopisto) täynnä, niin että kaikki sulussa. Siis aivan järkyttävää. Porvooseen oli ohjattu menemään, HUH! En ois uskonu, että se näin tiukkaakin voi olla, että kaikki ovat yhtä aikaa vielä täynnä. Siihen oon jo varautunu, että sinne ei välttämättä pääse, minne on aikonu mennä. Toki, eipä auta valittaa, esim. Lapissa matkat vielä aika paljon pitempiä. Mitä on näin hyvälle tottunu :D

Mutta tuo pelko nyt lisää vettä tähän mun hormoni-itkumyllyyn. Eilisestä miehen lähdöstä asti itkeny joka ikisestä asiasta. Jospa se tästä helpottais.

Tsemppiä kaikille hurjasti!! Viimeisiä viikkoja viedään.. :)

Ruususuu 34+2
 
Kovasti PTT:lle peukkuja osastolle! :)

Ja82:lle voimia ja toivottavasti saisitte vauvanne pian kotiin! Aika hurja tuo teidän synnytystarina, onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin ja vauvan tila on parantunut :heart:

Meillä kolmas kokonainen päivä kotona on lähtenyt erittäin rauhallisesti käyntiin. Pikkumies söi on/offina aamu 6.30-9.30 ja sen jälkeen nukuin itse 10.30 asti. Jätin minimiehen isälleen ja lähdin melkein tunnin lenkille koirien kanssa metsään, ihanaa!! :heart: Jo ollaan saatu koettua niskaan asti ylettyvä kakkakin, mutta hyvin meni :D Ukkeli pääsääntöisesti viettää päivänsä nukkuen ja syöden :)
 
Hirmusti Onnea taas jo jakaantuneille ja tsemppiä osastoilla lepäileville!!!

Täällä poksahti viikonloppuna rv35 ja jännitys vaan tiivistyy.. Ei voi tajuta tätä synnytyshysteriaa..ei mulla ole aikasemmissa synnytyksissä tätä paniikkia ollu! Nyt kuvittelen suunnilleen et synnytys tulee olemaan niin nopea et sairaalaan en ehi..OMG! Ja onhan tästä sairaalaan matkaa se 10 minuuttia!!!=)

Omanapailua lisää.. Olo on ollu suht kohtalainen, mitä nyt välillä kiristää, puristaa, supistaa ja painaa. Valkovuotoa tulee aikas paljon ja vihlontoja alapäässä. Mutta kyllä niiden kanssa elää. Yöt saan nukkua hyvin, eli tsempit ja sympatiat teille ketkä öisin valvoskelee. Aamulla sen sijaan heräilen aikasin.

Seuraava nla (lääkäri-sellanen) on viikonpäästä. Odotan niin paljo tietoa et missä mennään=)

Aurinkoista juhannusviikkoa kaikille!!!
 
SEE
Onnea vauvaantuneille!

Täällä oltu tänään synnytystapa-arviossa. Painoa vaavilla tänään 2770gr ja ihan käyrillä menee. Molemmat aikaisemmat lapset olleet saman kokoisia myös samoilla viikoilla joten odotettu syntymäpaino sama kuin pojilla n. 3200gr. Istukka kunnossa, napanuoran virtaukset hyvät ja lapsivettä normaalisti. Sydänkäyrä hyvää ja äidilläkin kaikki kunnossa. Kohdun ulkosuu 2senttiä auki ja sisäsuukin jo hieman auennut mutta kanavaa jäljellä vielä 3 senttiä. Supsituksia on nyt ollut tiuhaan ja välillä ovat jo aika napakoitakin joten ei ihme että paikat jo vähän auennut. Sektioaika saatiin 9.7. jolloin viikkoja 39+1. Katsotaaan pysyykö pieni kyydissä sinne asti. Toivotaan niin. Ohjeeksi sain ottaa nyt rauhallisesti, ja ei saisi nostella mitään 3kg painavampaa, mikä kyllä on täysin mahdotonta noiden 2v ja 4v puolivillien poikien kanssa, mutta jos ei nyt suursiivousta enää tekisi...

Juhannukseksi lähdetään vielä veneilemään, mutta pysytään tossa lähisaaressa niin päsee sitten nopsaa sairaalaan jos niiksen tulee.

T:SEE rv 36+1
 
Viimeksi muokattu:
ssc70 Sectioäideillä (varsinkin jos sektioita "lyhyen ajan sisään" tai useita vuosien varrella) ohenee usein kohdun seinämä, sitä siis seurataankin tarkkaan koko raskaus ajan. Kaikilla ohenemaa tosin ei tapahdu, mutta yleinen vaiva on.

jokohan ptt.llä vauva sylissä?

Meillä huomaa vauvan tulon lähenevän, esikoinen alkaa käydä niin kierroksilla, että tällä äidillä on kohta harmaita hiuksia.

Maanu päivitätkö mun iäksi 26 vuotta :)
 

Yhteistyössä