Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Safir en muista oliko harsoa, mutta kovasti annoin koiran haistella vauvaa ja vauvan juttuja kun tuli kotiin. Mutta meilläkin on edessä tuon rakkaan hauvelin lopetus jossain vaiheessa, mutta vain ja ainoastaan kunnon vuoksi. Ollaan välillä katottu että heikosti menee ja selviääkö talveen asti, mutta sitten se taas on ollutkin pirteämpi. Joten saas nähä.Luopuminen on todella vaikeaa, mutta jossain vaiheessa se on edessä joka tapauksessa.

Tänään on viikkoja tasan 36. =)
 
Moikka moi! :wave: En ole vähään aikaan jaksanut kirjotella tänne..Helsingin-reissu oli tuossa viikonloppuna ja se meni hyvin,paitsi jalat turposi limpuiksi..tänään mulla oli neuvola,siellä sijainen,ja kiinnitti huomiota mun pissanäytteen arvoihin.Laittoi lähetteen labraan,kävin siellä ja sitten tämä sijainen soitteli mulle että arvoista löytyi "jotain poikkeavuuksia" mitkä viittaa raskausmyrkytykseen.Ja että mun pitää mennä samantien äitipolille tutkittavaksi.Sanoi jopa että ehkä on synnytyksen käynnistys edessä.No,aika dramaattinen olo tuli mulle,ja raivasin sitten tilan lapsen sängylle ja otin yöpymistarvikkeet ja synnytysmusiikit mukaan.. :p Siellä sitten laitettiin lapsi sydänkäyrään -pääsin tutustumaan synnyttäjien lepotiloihin,ne oli semmosia verhoin eristettyjä pikku huoneita..siellä kuului jonkun synnytysääntelyäkin..heh.No ja sitten ultrattiin lasta -kaikki oli masussa hyvin,ja lapsi 3,2-kiloinen jo -hyvä ettei sen isompi! (Mulla on siis virallinen l.a. 23. päivä -listassa lukee 27. pvä.Eli lähellä ollaan ja se kyllä tuntuukin..) ja lääkäri sanoi että pissan proteiinit on vain vähän koholla,verenpaine hyvä,joten välittömiä toimenpiteitä ei tarvita.Käski kuitenkin mennä ylihuomenna neuvolaan antamaan uuden pissanäytteen ja viikon päästä tulla näyttäytymään äitiyspolille..Onneksi en joutunut käynnistykseen,se olis hirmuista! Ne extrakivut ja kaikki.. -MB & Dalia rv 39+3
 
Huomenta Minne mun raskaus on kadonnut? Siis kyllähän mua kutittaa ja turvottaa ja kolottaa. Mutta ne "läähpuuholenraskaanasupistaafakjuumaailma" olot on täysin hävinneet. Esikoisen huoneen remonttikin alkaa olla voiton puolella, pohjamaalit seinillä ja yhdessä seinässä jo eka kerros sävyäkin. Unimatti kyllä on täysin kadoksissa ollut viime yönä, mutta muutoin olo on kuin :saint:.

Facebook jos haluaa liittyä, mulle voi vaikka täällä laittaa yksityisviestinä nimensä niin laitellaan sitten facen puolella kaveripyyntöä, ryhmä on salainen joten täytyy olla kavereita meidän keskenään.

diabetes ihana lääkitys, sokerit on olleet mahtavasti kohdillaan!

Tanja ja Kekkonen rv37 + 2
 
Huomenta päivää hellemasut.

Täällä on heti aamusta käyty taas labrassa pistettävänä. Jos ei nyt enää tartteis. Toivottavasti ois sappiarvot nyt kohdillaan.

Paineet on hieman koholla mutta ei yli viitearvojen joten kovasti pidän peukkuja että juhannuksen voin olla mökillä. Huomenna ois aamusta neuvola jossa terkka kattoo pissanäytteen ja kurkkaa vähän noita arvoja joita olen mittaillu.
Ei tietty auta asiaa se että nukun yöt tosi huonosti ja kun joka aamu pitäny tällä viikolla olla kahdeksalta jo milloin missä niin nukkuminen ja lepo jäänyt aika hääppöisiksi.

Masussa onneksi myllätään kovasti joten vaavilla lienee kaikki hyvin. :)

Tänään taas poksuu, rv. 35+0, hurrrjaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii
Aaaarh, jännittää! Hirwee paniikki; pakko saada peitto valmiiksi ja tuttipullotkin tuli keitettyä:D Tänään äippäpolille se kontrolliaika! Tietenkin pää kipeä, vatsa edelleen sekasin! Mitähittoajisnehaluaakäynnistää?!!! Vaihdoin muuten siihen isompaan mustaan kassiin nuo sairaalakamat;)

Oikein kivaa päivää masuille!

Kati ja Den Lille Prinsen 38+0
 
Mulle on iskenyt joku univaihe tosissaan päälle, ei jaksais valvoa yhtään |O

Eilinen neuvolakäynti jäi mietityttämään, kaikki oli hyvin, siinä ei mitään, mutta ne terkan puheet:

Sanoi, että vauvan pää on jo tiiviisti lantiossa, ettei huolta jos lapsivedet menee että napanuora ei pääse luiskahtamaan esiin ja samaan lauseeseen jatkoi, että vauva saattaa uudelleensynnyttäjällä varsinkin nostaa vielä pään pois lantiosta ja kääntyä vaikka miten päin... Että sen takia esim. olis ihan turhaa lähettää äitipolille tutkittavaks tarviisko esim. kääntöä ennen kun synnytys on käynnissä! Huhhei!
No mutta taitaa olla parempi olla miettimättä tuota sen enempiä kun se pää kerran on siellä missä kuuluu :) Oli vaan musta niin oudon kuulonen juttu, ei mitään logiikkaa.
 
huomena sit olis synnytystapa arvio saa nähä paljonko tulee nukuttua ens yönä! jännittää ihan kohtalaisesti,täälä ihmisillä onneks ollu ihan ok kokemuksia :) oonko ihan nolo kun mies tulee mukaan mut en haluis sen olevan paikalla kun ne tekee sisätutkimuksen,et voinko sanoo siinä kohtaa ULOS! :D
pelottaa mitä ne sanoo ja tekee,mut pitää ottaa kova asenne mukaan et ei ne mua ronki sieltä mistä en halua.

mitäs ihmiset luulette kun mulla toi esikoinen kuitenkin oli melkein 5kg niin kyllähän multa mahtuis alateitse syntyyn semmonen normi vauvakin,mä meen tonne ajalle siks et haluan sektion...niiiin et mitä ne mulle sit tekee??? tuskin niitten mistään perärööristä tarvii joustavuuksia kokeilla kun on yksi "onnistunut" synnytys takana. olis jo ohi koko homma kun näköjään sitä kehittelee ihan ite itelleen pelkoja :)

ensimmäinen satsi vauvan vaatetta koneessa,ihanaa alkaa laittaan niitä kuivuun :heart:
 
Joo päätettiin siirtää koiran hankintaan siihen kunnes vauva alkaa liikkumaan, 1-2 vuoden päähän :)

Kävin tänään viimeistä kertaa Keskusneuvolassa ja sano että ei miejän vauva vielä ainakaan synny. No lähdin sitte pois neuvolasta nii pääsin noin 500m käveltyä nii alko hirveet supistukset. en tiiä ne varmaa oli jotain ennakoivia supistuksia mutta kyllä sattu! Onko noi normaalit supistukset sit samanlaisia?

Se neuvolan ihminen sano että kohdun suu on viel epäkypsä ja n 2cm. :)
Paino arvio oli 2900g ja sano että laskettuna aikana olis 3300g eli ei mikää jättiläinen ole tulossa :)

huomenna tuleee täyteen 37+0 <3 ei oo mitää ihanempaa :)
 
neuvolassa käyty. Ihana neuvolatäti laittoi lähetteen äippäpolille kokoarvioon (samalla sitten tietysti varmistuu et mitenkä päin tää pikkuinen on ku ei ollu neuvolatäti ihan varma)

rv 36+6 (rv 35+6)
Paino: oli tippunut viikossa 300g (oli pysynyt samassa)
turvotus: +/- (+/-)
RR: 126/80 (124/76)
Pissa: puhdas (puhdas)
Hbta ei katottu
Sf-mitta: 38cm (37cm)
Tarjonta: rt (-)
sydämen syke: 140 (148)
Liikkeet: ++ (++)

Näillä siis mennään, jos ens viikolle tulee äippäpoli aika ni sitten ei oo neuvolaa muuten ens viikolla neuvola olis sitten torstaina.
 
Heipsis!

Täällä on takana kauhee yö. Eilen kaupassa ollessa käännyin jotenkin hassusti ja tuntu, et nivunen venähti vähän ja kramppas. Ei kuitenkaan siinä vaiheessa tullut mitään erikoisempaa. No, illalla 10 aikaan alko kipuilu hapyluussa, joka voimistu ihan koko ajan niin pahaksi, et sattu joka asennossa. Menin 1 aikaan sänkyyn ja kivut vaan paheni. Tuntu, et joku olis puukolla viiltäny häpyluuhun ja itkuahan siinä piti vääntää. Siinä vaiheessa lähettiin sitten synnärille, johon olin aikasemmin soittanu.

Synnärillä laitettiin käyrille, jotka oli hyvät. Lääkäri ultrasi, teki sisätutkimuksen (paikat edelleen ihan epäkypsät) ja paineli ja tunnusteli lantiota ja mahaa. Koska kivut oli niin kovat antoivat mulle kipupiikin kankkuun ja jäin sitten seurantaan loppuyöksi, koska ilmeisesti enää tässä vaiheessa ei saa antaa vahvoja kipulääkkeitä ilman valvontaa.

Vaikka lääkkeet oli tosi jytyt, ei nekään vieny kokonaan kipua pois. Kuitenkin helpotti sen verran, et olisin kyllä saanut nukuttua, mutta kun sairaalassa se on mulle jotenkin vaikeeta. Valvoin sit koko yön ja aamulla sain valita jäänkö osastolle vai meenkö kotiin. Päätin sit tulla kotiin. Autossa iski hirvee heikotus ja huono olo ja kerkesin just kotiin pöntölle oksentamaan. Ilmeisesti johtu valvotusta yöstä ja kipulääkkeistä.

Nyt oon sit kotona vaan nukkunu enkä oo hirveesti uskaltanu kävellä. Edelleen sattuu koko ajan, mutta kipu on siedettävämpää. Sain muuten mukaan tukivyön, jota pitäis nyt sit käyttää.

Lääkäri pelotteli, että monesti kivut jatkuu ihan loppuun asti ja jos mun kohdalla nyt niin käy, niin synnytys käynnistetään parin viikon päästä. Mä tuun kyllä hulluks jos kaks viikkoa pitää näiden kipujen kans kärvistellä!! Toivottavasti nyt häviäisivät kokonaan eikä tarvis käynnistellä.

Tällanen vaiva nyt vielä tähän loppuun :stick:


Noola ja pikku-H 37+3
 
Iltaa!

Tänään käyty Taysissa äitiyspolilla kontrollissa.

RV: 35+1
Paino: + 600 g
Turvotus: +
RR: 118/81 ja 115/83 (otti kaksi kertaa ilmeisesti ton alapaineen takia)
Pissa: Puhdas
Lapsivesi: Normaali
Virtaukset: Hyvät
Painoarvio: 2,5 kg
Tarjonta: RT
Syke: Otettiin CTG; keskisyke 130-140 välillä
Liikkeet: ++

Lääkäri teki myös "sisätutkimuksen": koitti kohdunsuuta ja sanoi olevan vielä napakan tuntuinen, kohdunkaula kuulemma vähän lyhentynyt, kiinnittymisestä ei osannut sanoa mutta pää on jo aika alhaalla. Kysyin sitten, että eikö tutkimus kuuluisi tehdä perusteellisesti tässä vaiheessa, kun mulle neuvolasta sanottiin, että sen voisi polilla pyytää tekemään. Lääkäri siihen sanoi, että ei sillä näillä viikoilla ole merkitystä miten paikat on kypsyneet..... Kummallista mun mielestä.

Hippu oli ultrassa ihan kippura-asennossa eikä meinannut millään kääntyä. Lääkäri ultrasi varmaan jonkun 20 minuuttia ainakin ennen kuin Hippu suostui kääntymään että saatiin kaikki tarvittavat mitat kunnolla. Sama oli kun kätilö otti CTG-käyrää, niin Hippu aina tyylikkäästi vaihtoi paikkaa alta pois kun masiina saatiin paikalleen. Päättäväinen kaveri tuolla masussa! :heart: Ja sitten kun saatiin masiinaan sykkeet kaveri alkoi nukkua. Kätilö käski yksiä, että saatiin kaverin sykettä vähän heilumaan, niin johan pomppas käyrät. =)

Olin siis tuolla polilla yhteensä 4 tuntia. Kätilö oli myöhässä, lääkäri oli myöhässä ja kaikissa toimenpiteissä meni kauheasti aikaa. Ja lopuksi vielä päätettiin aloittaa pitkä vaikutteinen insuliini illaksi, kun aamuarvoissa ollut muutamia peräkkäisiä heittoja. No sitten piti vielä jäädä insuliiniohjaukseen. Pääsin kuin pääsinkin nihdoin kotiin ja olen kyllä ihan poikki, vaikka ei siellä kauheasti mitään tarvinnut edes tehdä, istua, odottaa ja istua. Että nyt sitten piikitetään iltaisin ja lisänä tietysti menee se tablettilääkitys aamuin illoin. Toisaalta ihan hyvä, jos saisin syötyä vähän enemmän niin nälän tunteenkin saisi joskus taltutettua edes hetkeksi. Ja jos sitten nuo sokeritkin pysyisi kurissa.

MiNi87 ja Hippu 35+1
 
Brooke: Ennen edellistä synnytystä kun minulle tehtiin sisätutkimus, sanoin että mies vois lähtee pois tilanteesta, niin kätilö vaan naurahti, että jos mies meinaa synnytyksessäkin olla niin miksei hän voisi olla sisätutkimuksessa paikalla. Omassa äitiysneuvolassa kuitenkin pistävät miehen aina oven ulkopuolelle tuollaisessa tapauksessa.

Viime yönä näin unta, että lapsivedet meni. Toisaalta olin unista niin sekaisin, joten piti oikein kokeilla sänkyä, että menikö ne oikeesti. (Niin ja mies tokaisi tähän että "ja sitten sä olit pissannu sänkyyn :D - no en ollu).

SiinaS 37+1
 
sopaka: eipä noista voi oikein mitään ennustella..voi olla että syntyy ens vkolla tai sitten vasta lasketun ajan jälkeen...mulla ekassa raskaudessa vko 36+1 kohdunsuu pehmeä ja kiinni, kaulaa 1cm, kiinnittyny ja rt ja syntyi sit 39+5. 2 raskaus rv 36+2 pehmeä ja kiinni, kaulaa 1cm, kiinnittyny ja rt ja syntyi rv 41+4 siis sama tilanne ja silti toinen raskaus kesti paljon kauemmin ja vaikka luulis et kun odottaa esikoista ja voi lepäillä kuinka paljon vain menis helpommin yli kun sitten kun odottaa toista ja on 2v lapsi hoidettava ja kanneltavana. ja kolmas raskaus rv 35+3 pehmeä ja kiinni ja kaulaa 2,5 cm ja syntyi samoin rv 41+4 vaikka tosiaan tein kaikkeni et olis syntyny vähän aiemmin. Ja miten monesti sanottiin neuvolassa että kyllä on vauva niin alhaalla ja paikat niin pehmeät että varmasti syntyy ennen la:ta mut eipäs vaan syntynyt.

Täällä oltiin eilen neuvolassa ja oli siis raskauden aikainen kolmas lääkärineuvola.
rv 36+3
paino850g/vko jaiks! (yht 11.7kg alusta) ei kyl sanonu siitä mitään
turvotusta vähän
verenpaine 115/70 ( viimeksi 79/55, vaikka oli lapsetkin mukana...nyt olin yksin mut toi lekuri kait aina jänskättää sen verran kun edelliselläkin kerralla ku oli lekuri oli korkeammat paineet, nuori mieslääkäri nostaa paineita )
pissa puhdas
sf 33 sama kuin edellisellä kerralla
tarjonta rt
syke 155
liikkeet ++
kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki, mutta kaulaa vielä 3 cm jäljellä.
Lääkäri sanoi että 4pv:n päästä raskaus lasketaan jo täysiaikaiseksi että vois sen sairaalakassin jo pakata kun voi siis periaatteessa syntyä millon vaan.
Uskon kyllä että varmasti taas mennään sinne rv 41+4 et tämä syntyy vaikka mitä tekisin. Olis kyl ihana jos syntys edes laskettua aikaa seur vkolla koska mun äidillä sillon loma, niin ei ois lapsenvahtihuolia.

ninnax rv 36+4
 
Kiitos ninnax tiedosta. Vähän "pelkäsinkin" tuota. Ei sillä, että olisi niin kauhea kiire. Mielellään lapsi olkoonkin sisällä niin pitkään kuin kokee tarpeelliseksi ja tulkoon omalla ajallaan. Jotenkin vain uuvuttaa tämä "kyttääminen". Kun lääkäri nyt sanoi, ettei enää mitään reissuja. Eli kotona/kotikaupungissa olla möllöttelen nyt sitten. Niin siinä mielessä ei olisi kiva enää päivystää esim. 5 viikkoa :D Mutta kaikki aikanaan. Toivottavasti juhannus saadaan oleskella ihan rauhassa ilman, että täytyy synnärille lähteä. Miehellä alkaa loma 2.7., joten senkin puoleen heinäkuu olisi parempi kuukausi syntyä.

sopaka & seelis 37+0
 
Mulla on ollut tässä iltasella jo monta tuntia sellaisia viiltäviä kipuja vatsassa, nämä nyt sitten ilmeisesti niitä supistuksia? :whistle: Tyhmä olo, mutta ei ole hirveästi ollut mitään supistuksia, niin ei voi tietää miltä ne tuntuvat.
 
Puhhuh, huomenna aamusta olis neuvola jossa saanen tuomion siitä vietänkö juhannuksen mökillä vai sairaalassa.
Kotona olen paineita mitttaillut ja aikalailla 130/90 tai vähän alle on ollu, illasta laskenu sitten enemmän jo et saas nähdä. Yli viitearvojen ei ole onneks mennyt.
Jospa sitä samalla sais jotain tietoa siitä hepatoosi kokeesta joka musta otettiin siis toiseen kertaan niiden sappiarvojen takia.

Omena ja Pikku N 35+0
 
täällä istutaan ä-polilla. Neuvolatäti laittoi lähetteen tänne, kahdessa päivässä turvotusta kilon verran lisää, päänsärky ja kotonakin korkeahkot verenpaineet. Saas nähdä mitä ne täällä sanoo, tuleeko mulle elämäni eka kaupunkijuhannus...
 
Omenalle ja Noolalle tsemppausta täältäkin! Tuntuu et nyt alkaa olla aika monella näitä loppuajan vaivoja päällänsä.. Pian helpottaa! :hug:
Itselläkin muuten mennyt tää koko raskausaika hienosti mut tää loppu ottaa näköjään kovimmille.. Eilenkin olin ihan sippi vaikken käynyt kun ruokakaupassa. :D
Yöllä ei meinaa saada asentoa vaihdettua muuta kun hirveen ähinän kans.
Viime yöks laitoin ohuen tyynyn masun alle ni autto vähäsen.
Tää viikko mittaillaan taas sokereita ja verenpaineita, jos jo ens viikolla tulis kutsu sieltä Äpolilta..

Mukavaa juhannusta itse kullekin, missä ikinä sitä vietättekään!! :popcorn:

Johanna26 & Patu 36+3 :heart:
 

Yhteistyössä