Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

handed ainakin täällä meillä koillis-helsingissä saa itse valita terveyskeskuksen ja neuvolan jos oma alkaa tökkimään.Meidän oma neuvolantäti on ollut jo edellisessä raskaudessa ihan hirveä ja pahoitin mieleni monestikin ja oikein odotan että päästään muuttamaan ja vaihdan sitten neuvolan,en nyt viitsi vaihtaa kun ei ihan tarkkaan tiedä mille alueelle jäädään..meille tuo neuvolantäti ei kertonut silloin mistään mitään,eikä kyllä vieläkään kerro mutta olen jo ottanu sen asenteen että siellä kävästään ja sillä hyvä,mitään en siltä enää edes viitsi alkaa kyselemään.
uudelleensynnyttäjät en tiedä monestiko olette tän täällä syksyn/talven aikana käyny läpi mutta haluaisin kuulla että millä tavalla raskaudet eroaa toisistaan?Itsellä paljonkin eroja,siksi odottelenkin jos masussa olisi nyt tytöntylleröinen.Edellisessä tuli pahoinvointi vasta joskus rv10 ja kesti jonnekin rv20,tuli aaltoillen huono olo ja oksensin pariin otteeseen.Nyt pahoinvointia alusta asti,24/7 krapula,nyt vasta hellittänyt.Silloin himoina ranskalaiset ja muu roska,nyt taas kaikki sitrushedelmät,ruisleipä ja muutenkin syön suht normaalisti,edellisessä piti syödä kaksi päivällistä ja kaurapuuroa jne.Silloin oli aknea ja hiukset oheni,nyt taas hiukset voi hyvin ja vain muutamia näppyjä silloin tällöin.Valkovuoto runsasta ollu molemmissa mutta "koostumus" erilaista,seksihalut molemmissa kadonneet,aamuisin ja silloin tällöin tekisi kovasti mieli mutta onneksi se olo menee aina ohi ;) nyt maha kasvanu tosi nopeasti,ja kasvusta toki kipuja ja nyt ollu jo lonkka vähän kipeä,saa nähdä miten tää tästä etenee...
Mitkä asiat sellasia mistä "yllätyitte" raskaudessa,mistä ei paljon puhuta?omalla kohdalla niinkin nolo asia kuin peräpukamat..niistä ei kukaan mitään puhunut että semmosia voipi tulla ja niistähän tuli synnytyksen jälkeen oikea maanvaiva..nyt menossa niitä vihdoin "hirtättämään" ja kyllä iljettää jo etukäteen,mutta pakko sitä peppua on mennä vilauttamaan että pääsee niistä eroon..toki tuo seksittömyys yllätti myös ja miten se vaikutti parisuhteeseen kun halut ei kohtaa..

Masennuksesta onko täällä muita ketkä kantaa tuollasta kaveria mukana?itsellä joskus -06 diagnosoitiin keskivaikea masennus(menneisyyden/lapsuuden aikaansaannosta),ja olen melkein siitä asti syöny lääkkeitä..edelleen niitä siis syön,monestakin eri syystä mutta mulla sellanen lääkitys mikä siis pitää tuon mielialan balanssissa ettei tule retkahduksia,joille olen aika herkkä,ja sit tärkein on se että ne nostaa vähän kipukynnystä kun mulla sellanenkin ihanainen vaiva kun krooninen tensiopäänsärky sekä jatkuvat migreenit(tutkimukset vielä vähän kesken ton asian tiimoilta)...

mutta tämmöstä..täällä rv 12+5 taitaa olla menossa..en ole ihan niin kartalla tässä raskaudessa ollu...esikoinen vie niin hienosti tota energiaa ja ajatuksia kun on nyt alkanu harjottelemaan seisomaan nousemista :)

voikaa hyvin,yritän pysyä mukana!meillä oli esikoisen ryhmästä tehty facebookkiin sellanen salainen ryhmä johon täältä kaksplussalta porukka siirtyi kun siltä tuntui..jos semmosta olette kyhäämässä niin olen heti mukana,sitä tulee käytettyä paljon aktiivisemmin,tämmöset ryhmät aina meinaa väkisin unohtua mutta olisi kiva taas jakaa ajatuksia kun tällä kertaa ei tuttavapiirissä ole muita odottajia.
 
Onnea taas kaikille hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista! :flower: Oi väsyttää,unirytmi on vähän sekaisin ja kävin just kaupungilla juoksentelemassa asioilla..huomenna on sitte meidän vihkiminen! =) Sopaka,kyllähän se masu kuuluu ollakin kasvanut jo rv 14,mullakin on selvä maha.Olen kai sen mallinenkin että näkyy heti.Ja pienikokoinen + notkoselkäinen,ja vielä aika lyhyt selkä mulla.No siis rv 10 oli mun maha jo niin kasvanut,että housut ja kaikki hameet ei menny päälle. -MB 16+4
 
Sopaka Mahan kasvu on todella yksilöllistä. Siihen vaikuttaa henkilön ruumiinrakenne, kohdun asento, lapsiveden määrä ja ties mitkä muut asiat. Toiset ihmiset on sellaisia, joilla pumpsahtaa maha välittömästi, ensikertalaisenakin ja toisilla taas ei tule mahaa nimeksikään. Eli on ihan normaalia että maha on kasvanut rv 14 ja on ihan normaalia myös se ettei ole. :D

puppa 16+0 POKS!
 
Mahan kasvu Täällä maha on jo kasvanut "vauva mahaksi". Maanantaina neuvolan tätikin sanoi että "vooi! onhan se jo ihanasti pyöristynyt" Myös tänään avopuolison mummo ihasteli kun maha on niin kasvanut. Melkein tähän asti peitellyt mahaa, mutta enää ei tarvitse kun ei ole enää "läskiMaha" miltä se minusta on näyttänyt :D

Rakenne ultrankin sain varattua 15.2 <3 Sitä odotellessa.

POKS! 15+0
 
Meikäläisestä tuntuu kans, että maha näkyy jo niin selkeesti. Tulee semmoinen olo, että kaikki töissäkin kuitenkin tietää, vaikken ole mitään vielä sanonut :) (paitsi yhdelle sanoin ja näin unta, että hän oli kertonut kaikille). Itse en kuitenkaan pidä vauvamasua söpönä - muilla se on suloinen ja kiva, mutta kun on itse ollut aina isohko niin inhottaa nyt kantaa vielä isompaa masua jota ei pysty millään vaatteilla peittämään. Ja hyvä kun mitkään vaatteet edes mahtuu päälle.

Kökkönen: Mietin tuossa juuri työmatkalla, että viime raskaudessa pystyin syömään vaan kaikkea terveellistä :). Herneet oli suurinta herkkua ja mandariinit. Jogurtista maistoin sokerin läpi ja muutenkin kaikki makea tökki. Nyt taas himoitsen kaikkea roskaruokaa, söin sunnuntaina ja maanantaina itse tekemääni pizzaa ja tänään mietin hakisko pizzaa (en onneksi hakenut). Eilen soitin miehelle, että sen TÄYTYY hakea suklaata!! Ja noista yllätyksistä mitä ei synnytyksen jälkimeiningeistä puhuttu, niin mullekin tuli pukamat ja oon nyt jälkeen päin pohtinut olisko häntäluukin osittain silloin murtunut. Oikeen vanhusten tauti, mutta eipä pysty enää kauaa kovalla alustalla istua.

SiinaS 14+1
 
Heips. Mahdunkohan mukaan tänne, kirjottelin muutaman kerran tuolla noin kolmekymppisissä mutta toimittelu oli hiukan yksipuolista kun muut jo puhui ties mistä potkuista ja harjoitussupistuksista niin ei sitten huvittanut sinne kirjoitella. Täällä tuntuu porukka olevan suurinpiirtein samoissa kuin minä =)

Ensimmäistä siis odotellaan ja nyt on onneksi jo helpompi olla mitä esim. rv 6 ja 7 kun oli lievää pahoinvointia. Oksentaa ei tarvinnut mutta oli se pahoinvointi millaista vaan niin kamalaa se on silti. Kahdessa ultrassa olen ehtinyt jo käymään, eka oli viikolla 7 ja toinen viikolla 9 joka oli siis neuvolalääkäri. Siinä pienellä oli pituutta 25,7 mm ja hassut pallokädet. Sydänäänet kuuluivat todella selvästi ja siellä se pallokäsi sätkytteli ja liikkui vaikka miten.

Pallokäsi on kiinnittynyt vasemmalle puolelle ja se toki tuntuu möykkynä ja sitten välillä kyykistely pistää vihlomaan. Vihloo välillä muutenkin, olisiko kasvukipuja sitten.

Parin viikon päästä olisi nitten np-ultra, toivottavasti kaikki on hyvin ja saadaan kuviakin mukaan. Nyt vasta yksi kuva viime ultrasta.

Masu on pömpähtänyt esille jo pari viikkoa sitten. En usko että raskaus näkyy vielä mutta ehkä jonkinlaista turvotusta? Tunnen itseni norsuksi :D

Eiköhän tässä jo omaa napaa tullut kylliksi esiteltyä, jospa sitten suihkuun ->

RauRau ja pallokäsi 13+3
 
Tervetuloa uudet hellemasut!
Ihanaa että kaikilla on ollut vain hyviä uutisia ultrista. Paitsi Jaanalla vähän tylsempiä mutta olen ihan varma että tulos muuttuu seuraavalla käynnillä eikä biopsiaa edes ehdoteta....tsemppiä,ajatukset tulee seuraavina päivinä pyörimään vain tässä asiassa.

Kävin äsken nt-ultrassa ja siellä meidänkin pikkukaveri kölli. Pituutta kaverilla on huimat 5mm. Niskaturvotus 0.8-1mm eli ihan normimitoissa mentiin.On tää kyllä välillä nii ihanaa kun saa näitä "todisteita" vauvelista. Uskomatonta miten ihmisen näkönen vauva on jo näin pienenä. Ens viikolla lääkäri neuvola, kiva kuulla sydänäänet taas.

Penni3& leppis 11+4
 
handed...mä oon espoosta ja mulle sattu niin inhottava neukku täti et itkien tulin kotiin:(kävin vielä toisen kerran ku mulla oli ns.ylimääränen lääkäri siellä oman sairauden vuoks ja sitten enää itkusta ei tullut loppua ollenkaan pääsin kotiin ni mies pakotti soittaa ja pyytää vaihtoa ja onnistui hienosti ja sanoivat et on tärkeetä et tuntee olonsa hyväks yms.ja kittivät et soitin asiasta...iso kivi vierähti sydämmeltä ku pääsin eroon siitä...mä ite soitin siihen ajan varaukseen ja kysyin miten saan asian hoidettuu antovat heti numeron jne.ja mitäs vielä mä käyn kerran kuukaudessa neuvolassa!se on ihan pirun tärkeetä et sinne on kiva mennä ja luotettava olo pitää olla ehottomasti!
 
Moikka, olen lueskellut teidän juttuja täältä taustalta käsin jo jonkin aikaa. Nyt päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja liittyä listoille. :)

Eli olen Inara, 27-vuotias, odotan ensimmäistä lasta ja asun Yhdysvalloissa (täällä synnytänkin). Laskettu aika on 6.7.

Nämä Yhdysvaltojen ultra- ym. käytännöt taitavat erota suomalaisista jonkin verran, on ollut jännä vertailla. Itse kävin ekassa ultrassa viikolla 9+4. Siinä vaiheessa tarjottiin mahdollisuutta np-ultraan, mutta olisi pitänyt mennä toiselle lääkärille (kaikki siis yksityisiä) ja maksaa itsensä vieläkin kipeämmäksi, joten päätettiin olla menemättä. Viime viikolla (13+5) mentiin kuuntelemaan sydänääniä, mutta yllätykseksemme saatiinkin ilmainen ultratutkimus, koska satuttiin olemaan samassa huoneessa ultraäänilaitteen kanssa. Tyyppi näytti oikein menevältä ja virkeältä, melkoinen muutos oli tapahtunut neljässä viikossa! Oli todella huojentunut olo tuon ultran jälkeen, sillä näin ensiodottajana sitä pelkää kaikkea mahdollista... Seuraava ultra on sitten, kun viikkoja on täynnä 20.

Äitiyspakkauksista ynnä muista eduista täällä on turha haaveilla, mutta itsepähän olen asuinmaani valinnut. ;)

Inara (14+5)
 
  • Tykkää
Reactions: Minityyppi
pikkuesko voi harmi et kävi noin, onneks sait vaihdettua , mä käyn huomen jorvis ja soitan sit neuvolaan =))) toivottavasti osuu mukava ajanvaraaja =D ja et saan vaihdettua parempaan ettei pahene =/ espiksen keskuksessa =))

Mä katoin noit samoihin aikoihin jorvis synnyttäviin niin hauska et meil on 5 päivän ero ja ollaan saman ikäsiä, ehkä törmätään jorvissa heinäkuussa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille vauvamasuille!

Omat ultra kuulumiset, eli meillä oli eilen. Oli niin liikkuvainen kaveri, etten saanut edes kunnon kuvia :D tai kyllä niistä erottaa että vauva on, mutta ei niin selviä kuin oon nähny. Mittaa oli 48mm ja vastas viikkoja, mitä kuukautisista laskettiin alunperin, eli mulle voi vaihtaa LA 24.7
np oli 0,7 ja riskiarvoks saatiin 1:100 000, eli ei hätää :) np:n mittauskin kesti kun pikku toukka ei paikallaan pysyny, mutta onneks saatiin mitattua. :)
Huikee fiilis oli kyllä nähdä, että kyllä siellä vauva on... nyt enempi todellista tää raskaus. :heart:

m-a-y+ toukka 12+2
 
handed Minä myös Espoosta ja tutulta kuulosti neuvolakäynnit.. Meillä oli eka käynti viikolla 7 ja seuraava joko viikolla 22 tai 23 :( Ja esikoista odotan minäkin. Välissä (tiistaina) oli neuvolalääkäri mun astman takia. Aika turha käynti oli ja kiireinen sekä välinpitämätön lääkäri... Onneksi neuvolassa on mukava ihminen :) Vähän ihmetyttää tää käytäntöjen erilaisuus ihan Espoon sisälläkin, kun kaveri on käynyt jo viidesti neuvolassa ja viikkoja on hänellä vaan 4 enemmän kuin minulla!

(.) Tänään kuulin ekaa kertaa kotona sydänäänet dopplerilla <3 Maailman ihanin ääni<3

hertta_g 14+3
 
Mä asun kans Espoossa ja jeka neuvola muistaakseni oli rv8, nyt oli rv 16 ja seuraava rv 22. Ultra oli rv 12 ja toinen taitaa olla rv 20.

Mulla kans vatsa on pyöristynyt tosi paljon. Olenkin yllättynyt miten paljon se nyt jo näkyy, mutta taisi olla esikoisestakin selvää muutosta havaittavissa näillä viikoilla. Täytypä ottaa kuva ens ma kun viikot taas vaihtuu niin saan jälleen tilannekatsauksen. Silloin voin laittaa sen tännekkin, mutta en tiedä onks täällä ollut käytäntönä laittaa ne sinne "masukuvia alkuraskaudesta vk 20 asti" -ketjuun?

t. Hellas ja masukki 15+3
 
Onnea teille hertta_g ja Hellas

Kivi putos juuri sydämmeltä kun soitin neuvolan osastohoitajalle. Oli todella ymmärtäväinen ja sanoi että kyllä ensisynnyttäjän seuraava käynti on viikolla 16 ei 22 niinkun mulle varattiin.

sanoi järjestävän asian ja ottaa heti yhteyttä. Sanoi että on myös hyvin outua ettei ensikäynnillä hoitaja ole kysynyt voinnista tai tunteista koska nimenomaan siihen pitäis panostaa hoitajan.

Mut ihana et järjestyy...eli tänään takana ultra ja seuraava sitten maaliskuussa, hih <3
 
Täällä on nyt yksi erittäin helpottunut hellemasu ! :) Minulla oli kauhea stressi nt-ultrasta, jossa mitattiin siis aika korkea luku (2.8mm). Ultraaja kuitenkin sanoi ettei mihinkään jatkotutkimuksiin ole tarvetta, ellei veriseula hälyytä. No, soittelin tänään neuvolaan, ja oma neukkutäti kertoi, että kaikki ok veriseulassa! :D Sain riskiluvuksi 1:5600, ja neuvolantäti sanoi että voin jo olla huoleti ja nauttia raskaudesta. :) Niin tosiaan aionkin tehdä, siitä huolimatta ettei tietenkään koskaan voi olla 100% varma että lapsi olisi terve. Jipii! :D

Sokerirasituksesta vielä, sielläkin kaikki ok! :O Ihmetyttää, koska kuitenkin molemmilla vanhemmilla on diabetes. Mutta huh että oli helpotus sekin. Tänään onkin ollut semmoinen onnenpäivä että ei mitään rajaa. :D

Ihanaa torstaita kaikille meille hellemasuille ! ^^,

MySweetBaby + pikkuinen 14+4
 
Mä en oikeen tiä mitä ajatella. Olin tänään parhaan ystäväni kanssa lääkärissä ja hänellä todettiin raskauden menneen kesken,vituttaa ja surettaa niin paljon sen perheen puolesta!

Mutta muutenkin oon tässä nyt kelaillu raskautta/raskauksia..tän pitäis olla onnellista aikkaa,mutta paskat! Koko ajan saa stressata,mullakin nyt ollu aika kovaakin särkyä ala mahalla,tosin en tiä onko kasvukipua kun välissä jo sydänäänetkin kuulin..Mutta kuitenkin,tuntuu ettei tässä ole mitään nauttimista.
Viime raskaudessa olin hädin tuskin 18,eikä stressistä ollut tietoakaan..vaikuttaako ikä siihen että ressaa koko ajan,oli tuntemus sitten että käsi puutuu tai jalkaa särkee niin heti oire viittaa keskenmenoon :D no joo koomistahan tää välillä on,mutta sitten siihen päälle vielä täälä palstalla hikoilijat niin voi jösses kun on alkanut ottaan meidän ihanien mammojen puolesta päähän. Kun osais vaan hellittää ja uskoa mutta minkäs teet..

Tämmönen avautuminen nyt tällä kertaa :) omat olot on kyllä mitä parhaimmat,pahoinvointi loppunut ja pikkuhiljaa alkaa jotain pientä painoo vatsan sisällä tunteenkin. Noi maha "säryt" vaan on TÄLLÄ kertaa huoleni,onneks huomena on neuvola lääkäri.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Brooke on kyllä niin tutun kuuloista tuo tekstisi! :D Ja itsehän olen 18, ensi viikolla kylläkin täytän 19. Ei ikäni ainakaan ole mitään huolia ja stressiä poistanut.. Keskenmenon pelko _koko ajan_ mielessä, ja nimenomaan kaikki pienetkin kivut tietysti heti tarkottaa että kohta tulee keskenmeno. Eikä se viikon 12 ohittaminenkaan poistanut yhtään huolta. Nyt pitää odotella vuorostaan sitä aikaa, että vauva syntyessään voisi selvitä (keskosena). Ehkä se lisää odottavien stressiä, että mm. netissä on loputtomasti tietoa ja "tietoa" keskenmenoista, kohdunulkoisista, tuulimunista ymym! Jos näistä ei tietäisi, voisi varmasti ihan rennosti odotella vauvaa syntyväksi.. :) En tiedä, varmaan tämä ainakin osallaan vaikuttaa. Onnea odotukseen! :flower:
 
Moikat masuille!


Brooke Täällä kohtalotoveri. Olen huolesta vihreenä.

Tapahtui tänään:

Kaikki ok aamulla jne. mutta kun töihin olin 13:30 tekemässä lähtöä,kävin veskissä. Kuinkas ollakaan,paprussa punaista! Sydänäänet kuului kuitenkin,se hieman rauhoitti,mutten pysty vain olemaan. Soitin paniikissa neuvolaan ja täti sanoi että lepäile kotona ja seuraile. Noh,pakko oli lähtee töihin,ei ois auttanu soittaa pomolle etten tule. Selitin tilanteen töissä ja pomo alkoi hommata tilalleni tuuraajaa.
Nyt sitten sydän syrjällään odotan että kello on 18,että vois lähtee kohti yksityistä lekuria. Soitin paniikissa äipälle ja se sanoi että mene yksityiselle jos on rahaa. Ei paljo sairaalan päivystys nappaa,eivätkä ne ultraa kuitenkaan.
Äiti käski hakea saikkua samalla,että saisin levätä. On kyllä niin stressi päällä että oksat pois! Joku pari viikkoa ois ihan ok. Itku herkässä ja väsyttää. Pinna extra lyhyt,eikä asiakkaita jaksa palvella :(
Hieman tuntuu jonkilaista jomotusta masulla,mutta mistä näistä tietää.
Onhan tätä vuotelua ollut aiemminkin ja maanantaina neuvolalääkäri otti papan ja sanoikin että voi vähän vuodella,mutta tämän päivänen vuoto tuskin siitä johtuu. Maanantaina paikat oli kiinni ja kaikki ok,mutta eipähän sitä voi tietää maanantaina mitä torstaina tapahtuu...
Voivoi...: / Tissitkään eivät tuntuneet kamalan aroilta aamulla tai yöllä. Yleensä havahtuu siihen että rintoihin sattuu jos litistyvät jotenkin alle. Nännit ovat kyllä arat.


Huolestunut Tipetsu 15+5
 
Viimeksi muokattu:
Kiva että täälä on muitakin samojen ajatusten kanssa painiskelevia. tipetsu niin siis pääset ultraan tarkistuttamaan tilanteen,hyvä niin jos pääset ja toivotaan ettei mitään pahaa ole.

Se tässä on myös ärsyttänyt että noihin vuoteluihin tunnutaan neuvolassakin suhtautuvan niin löyhästi,lepää ja seuraa tilannetta. Kun ei pysty seuraan ja odottaan kun pää hajoo! Ymmärrän tietysti etteivät voi jokaisesta pisarasta ultraan lähettää mutta juuri tämä kaveri joka km sai niin joutui tänään vaatimalla vaatiin lähetettä,ja sanoi että itse tuntee ettei nyt kaikki ole kunnossa. eikä hänelläkään vuotoa ollut kun vähän,mutta taas tähän voi sanoa että ihmiset on niin erilaisia,joillakin tulee runsaammin mutta kaikki on sitten hyvin joillakin pienikin tiraus merkitsee keskenmenoo,että ala siinä sitten arpomaan ja odottamaan.
On tää vaan melkosta etten sanois..sitten kun sen vauvan saa niin alkaa pelätä sen puolesta,totesin tänään et se pelko loppuu omalla kohdalla sitten kun tiedän kuolevani ennen lapsia,eli sitten kun on muutama metri multaa päällä voi huolehtimisen lopettaa,näin sarkastisesti ajateltuna,mutta perää tuossa on ainakin omalla kohdalla.
 
Brooke Joo,ultra varattu 18:25 tuntuu,että siihenkin on vielä ikuisuus!!
Ärsyttää niin kamalasti että suht huoletta selvinny tähän asti,mutta aina kun tippa vuotelee,niin johan oot huolesta soikeena. Ja totta,ei se huoli siihen lopu kun vauva syntyy,toisenlaiset huolet tulevat silloin kuvioon..

Jaksamista meille kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Brooke
Itse kanssa alussa stressasin todella paljon meneekö kesken. Vieläkin mietin joitain kouraisuja onkohan normaalia. Veren vuotoa ilmeni alussa yhdynnän jälkeen ja silloin maailma romahti ja istuin vessassa itkien silmät päästäni, et nyt meni kesken. Avokkini kuitenkin rauhoitteli ja näytti netistä ettei näin ole. eikä ollutkaan.
Olen ajatellut näin, että kaikki menee hyvin ja jos menee kesken niin sille ei mitään voi. Silloin lasta ei ole tarkoitettu tähän maailmaan ja sillä ei olisi ollut normaali elämä ym. Suuren suuri suru siitä kuitenkin jäisi.

Neuvolat eivät varmaan niin huolissaan ole jokaisesta "mitä nyt kun tiputtelee" soitoista, kun niitä niiiiiiin paljon tulee. JA JOS keskenmeno tulee sille ei voida mitään :( Pientä ei voi pelastaa mikään.

Älkääkä käsittäkö väärin en halua ketään soimata. Nyt jos joku sanoo jotain ilkeää minulle niin itku on taattu. Tänään on niitä päiviä kun olisin halunnut jäädä peiton alle itkemään päiväksi.

Tipetsu
Voimia ultraan asti. Siellä sitten näet että pieni on kunnossa ja naurat lääkärille kuinka olet niin yli herkkä stressaaja ja turhaan pelkäsit. :hug:
 

Yhteistyössä