Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

Nyt on ensimmäinen neuvola lääkäri takana. :)
Kaikki oli ok ja pääsinpä taas kurkkaamaan ultran kautta pientä.:) Eipä ole aiemmis raskauksissa neuvola lääkäri ultrannut joten nyt tämä olikin oikein kiva ylläri.:)
Kovasti odottelen kyllä et koska pääsee sydän ääniä kuuntelemaan, kait sitl tuolla seuraaval käynnil eli rv17.:)

Tälläinen pika visiitti tällä kertaa.:)

Siiseli84 & Nuppu 11+4 (12+0)
 
Lily08, minulla on myös menkkamaisia kipuja sekä alavatsassa että alaselässä. Tuntuu että mitä enemmän siihen kiinnitän huomiota, sitä enemmän myös sattuu. :/ Kuitenkaan minkäänlaista vuotoa ei hedelmöittymisen jälkeen ole tullut! Minä ainakin veikkaan että ihan normaaleja kasvukipuja ne jomotukset on! :) Sullakin on kuitenkin jo sen verrran pitkällä viikot, että keskenmenot ovat jo aika harvinaisia tuolloin.

Tosi surkeita kertomuksia joillakin neuvolatädeistä. :( Itselläni myös käynyt todella hyvä tuuri, neuvolantätini on aivan ihana ihminen! Oikein odotan jokaista neuvolaa että pääsen taas hänen kanssaan keskustelemaan ja kyselemään kaikkea! :D

Tällä hetkellä eniten mielessä on masun kasvu! Tarkemmin sanottuna siis se, että milloin se masu oikein edes kasvaa! :D Nyt olen viimeisen viikon aikana huomannut (ja mieskin on) jonkinlaista pikku kasvua ehkä! :) Ihanaa! Ihan alkuviikoilla minulla ei ollut edes minkäänlaista turvotusta.. Ihan hyvä varmaan. :)
Milläs viikoilla muilla aiemmin raskaana olleilla on maha ruvennut viimeistään näkymään? :D


MSB + pikkuinen 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei hellemasut!

Täällä on myös ollut menkkamaisia alavatsakipuja lähes koko raskauden ajan. Välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tänään on ollut hieman rajummat kivut, töissä jo hetkeksi hieman säikähdin kun koski hetken aika kovasti mutta se meni sitten ohi eikä vuotoa ole tullut kertaakaan. Nyt kotona jomottaa ja kivut on siirtyneet ylemmäs, tuntuu että navan viereen ja kylkien lähelle koskee ja nipistelee. Oletan että ovat ihan kasvu kipuja.

Täällä on vatsa ollut melko valtava heti raskauden alusta asti ja nyt se on jo selkeä vauvamaha. :) Alavatsa on kauniisti ja selkeästi koholla ja vatsa tuntuu kovemmalta kuin ennen. Myöskään istuessa ei vatsamakkaroita tule enää kuin yksi. Muut makkarat on sulautuneet yhdeksi kummuksi :D Eilisen ultran jälkeen tämä mamma jättikin siis telttamaiset vaatteet vaatekaapin syövereihin ja kaivoi töihin omia paitoja joista maha selvästi erottuu.

Nyt se ois sitten vissiin odoteltava seuraavaa neuvolaa joka vasta rv 16. Onneksi siitä eteenpäin käydään kerran kuussa, tää alkuraskaus kun tuntuu olleen pelkkää odottelua, pitkää sellaista, että milloin tapahtuu mitäkin.

Omena ja Napoleon 12+2
 
Iltaa, onnea paljon ilosista ultra kuulumisista :)

Lily-08: käytkö missä oulun neuvolas? jos saa kysyy? me käydään Kaakkurin. Oli meilläki ihan kiva neuvola täti kerran siis vasta on kyl käyty seuraavan kerran sit neuvola lääkäri 2.2.

Kuunnellaanko muuten NP-Ultrassa sydän ääniä? vai vaihteeleko varmaaan paikkakunnittain?

Täälä kans ollu koko raskauden ajan melkeen menkka kipujen tyypisiä alavatsa kipuja ne kuulu raskauden oireisiin ei siis kannata säikähtää varsinkaan jos ei veristä vuotoo oo ollu ja ei se verinenkään vuoto aina tarkota että ois kesknemeno tai jokin huonosti.

Mutta hyvää viikonloppua :) täälä se menee parantuessa tästä flunssasta .

Nennu ja Pulputtaja 10 +2 rv
 
Täällä kuunneltiin sydänäänet ensimmäisellä neuvolakäynnillä, np-ultrassa kuunneltiin myös mutta se tehtiin eri paikkakunnalla. Uskoisin et täällä kuunnellaan joka neuvolaäynnillä koska ultrataankin. En sit tiedä tuosta seuraavasta käynnistä ku se on lääkäri.
 
Heiii
Tänää oli sitten eka ultra ja siell se ihanuus näkyi<3<3<3<3liikkuikin äitin ja isin mieliks,nt oli 1,4 ja seuloihinkin osallistuin...tuloksia ootelles
Yksi miinus oli et vaavin kyljis joitain kaikui ja heti ens viikol pitää mennä uudestaa kun hesasta tulee erikoislääkär,vähän säikäytti mut toiv ei mitään oo:/ehkäpä jäles hieman kehitys....peukut ja varpaat pystyyn:)))!1
kellään muutes kokemusta samasta asiasta`??????
La:ta ei muutettu vaik tuli pieni muutos eli ois koon mukaan 11+6 eli la ois sit 22.7 mut pysytää kuulemma samas eli 31.7
Hyvää vloppua kaikille:)
 
moi.
meneekö muilta jalat alta?
mä jouduin eilen töissä konttaamaan ja tipahdin kyykyltäni lattiale pari kertaa. onko se sitten iskias vai si-nivel, mutta kipu on karmeaa. sivuttaisliikettä ei voi ottaa, ja sitten kun se alkaa, nin se on menoa loppupäivän. maanantaiksi tilasin ajan fyssaan, jos en joudu siihen biopsiaan. josko fyssa voisi auttaa hiukan.
hirveetä, jos tätä pitää kestää vielä 25 viikkoa

jaana ja vaavi raskausviikolla 14
 
Tervehdys,

Onnea kaikille ihanista ultrauutisista!

Omaa napaa, tänne ei ihmeempiä. Vatsaa ei näy vielä, tuntuu kyllä makoillessa, mutta omat housut menee taas jalkaan heittämällä ja on jopa väljät, vaikkei paino olekaan pudonnut. Seuraava neuvola olisi 24. päivä, lääkärineuvola, silloin viikkoja kasassa 14+ jotain.
Minulla on kipeytynyt toinen puoli selästä, lavan kohdalta. Alkoi yövuorossa ja on ollut tosi kipeä siitä asti, enkä osaa kyllä sanoa, mistä johtuisi.

Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Kattiina ja pirpana 13+1
 
Mulla on molemmissa raskauksissa jossainvaiheessa tullut kanssa tollaisia et jalat lähtee alta tai meinaa lähteä. Tässä kolmannessakin on jo tullut. En oikeen tiedä mikä siihenon vaikuttanut. Mut mulla ainakin vähän helpannu se kun on vaan silti yrittänyt liikkua.
 
Heips,

Masusta-- taalla on nyt rv 11 kylla jonkinlainen massu...nayttaa lahinna ylensyoneen turvonneelta mahalta mutta kuiteskin...:D. Luulen etta parin-kolmen viikon sisalla pullahtaa ihan kunnolla nakyviin ja nayttaa enemman raskausmahalta. Normaalit housut on kiristaneet jo monta viikkoa ja olenkin n. viikon ajan pitanyt aitiysleggareita. Tiukat paidat tuntuvat ahdistavilta ja ostinkin muutaman aitiystopin -ja paidan. Rintsikat ovat kaikki pienia...pitaisi hommata jotkut isommat ja mukavat.

Vaunuista yms.---kauhulla katson miten kamalan kalliita vaunut ja muut vauvajutut Suomessa on:(. En raaskisi ostaa mitaan ylimaaraista ja ostaisin kaiken varmaan kaytettyna! (tosin nytkin ajattelin paljon ostaa kaytettyna, esim. vaatteita kun en nae paljon mielta ostaa vauvalle esim. vaatetta joka jaa pieneksi muutamassa viikossa). Eli varmaan kayn kirpparilla vaateostoksilla seka shoppailen Craigslistilla joka on jenkkilainen "osta-myy-vaihda"-palsta jossa myydaan ihan kaikkea mahdollista tavaraa. Katselin lastentarvikeosastoa ja loysin paljon vaunuja/rattaita hintaan 40-100 dollaria (vahan kaytettyja), sittereita alle parillakympilla, pinnasankyja muutamalla kympilla ja isoja satseja vaatteita ihan muutamalla taalalla. Babytavaraa on ihan alyttomasti ja bongasin mm. Baby Bjornin kantorepun kolmellakympilla ja hienot "travel system"-rattaat 60 taalalla (mitkahan nama ovat suomeksi? Sellaiset johon laitetaan turvaistuin ja sen voi ottaa pois ja kantaa vauvan istuimessa suoraan autoon...kun vauva kasvaa, jaa turvaistuinosa pois).

Eipa muuta kuin ihanaa viikonloppua hellemasuille! :)
 
Moikka!

Uusi ilmoittautuisi taas joukkoon.
Jonsu87/24/kolmas/LS/5.7

Eilen käyty ensimmäistä kertaa ultrassa tosin on jo sen verran paljon viikkoja ettei nt ja yms. pystytty mitata. Yllätyksenä sain tietää että Lohjan sairaalassa käytetään 4D ultraa. Oli kiva nähdä vauvasta 4D kuvaa. :) Ja muutaman kuvankin sain mukaan.

Neuvolassa käyty myöskin kerran ja sydänäänet kuului jotka oli 160 luokkaa. Täti oli tuttu jo entuudestaan edellisestä raskaudesta joten kaikki meni jo vähän rutiinilla. Paino pysynyt samana mitä ennen raskautta.

Vähän jännittää miten tulen pärjäämään kolmen pienen kanssa. Kaksospojat ovat vasta 9kk ja uuden tulokkaan synnyttyä 1v. 4kk.

Jonsu87 15+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Mahan kasvusta: Mulla mahasta tuli pieni vauvamaha noin rv 12, vaikka olivat löysät paidat päällä, huomasivat lähimmät ystävät jo raskauden. Nyt rv 14 maha jo selkeästi näkyvissä, napakin on melkeen pullahtanut jo ulos. Tiistaina kävin pikaisesti kaverilla joka ei tiennyt raskaudestani. Olin kokoajan talvitakki päällä. Kun lähdi siltä hän laittoi viestiä että olenko raskaana?! Elikkä kyllä sen mahan ja tissien kasvun joh uomaa selkeästi. Mikä on jännä, sillä minulla siis täysin odottamaton raskaus ja kaverit ei voisi odottaa minun tekevän lasta nyt.

Neuvola lääkäri: Olin eilen neuvolalääkärillä. Kaikki tutkimuksissa ok. Vauvan syke kuului selkeästi, ihana ääni <3
Kohtu oli vasvanut urakalla ja lääkäri sanoikin että kohtunu on ns. "löspäin kasvava." Minulla on myös ollut noita kuukautiskipujen tyylisiä kipuja alkuraskaudesta. Nytne ovat loppuneet. Mutta tällä viikolla on tullut uusi oike. Alavatsa (kohdun kohdalta) menee sellaiseksi kovaksi. Mainitsin tästä lääkärille, kun meni taas siellä vastaan otolla sellaiseksi. Hän totesi näiden olevan ennenaikaisia supistuksia. Olin vähän ihmeissäni että voiko niitä olla näin ajoissa. Mutta kyllä kuulemma voi. Vähän alkoi kauhistuttaa että pysyyköhän vaavi matkassa heinäkuuhun asti, kun minulla on lääkkeiden ja kohdun väliseinän takia ennenaikaisuuden riski suurentunut. Että mitä se meinaa jos nyt jo supistelee. Lääkäri kuitenkn oli mukava ja rauhoitteli että usein nämä supistukset ovat vaarattomia eikä itsestään tarkoita ennenaikaisuutta. Pitää ottaa nyt vähän rauhalliseti. Niin kauan kuin supistukset ovat kivuttomia ja kohdunsuu pysyy kiinni, ei ole huolen häivää.
Onko muilla aikaisemmissa tai nykyisissä raskauksissa ollut näin ennenaikaisia supistuksia?

Tyttönen 87 + salamatkustaja 14+ 4
 
Huomenta! Vähän kyselisin konkareilta,että millaiset kestovaipat olette kokeneet parhaiksi? Siis kuori-,tasku- vai all-in-one-vaipat? Miksi? Entäs helpottaako sitteri äidin elämää? :D Yritin tossa yöllä kuulostella lapsen liikkeitä,ja juu..kyllä siellä semmosta kuplimista ja muljahtelua oli.Eli kyllä ensisynnyttäjäkin voi tuntea liikkeet aikaisin kun vaan on valppaana! Ekat liikkeet tunsin rv 15+6...Ja nyt poksutaan viikkoja,17 rv POKS! Pikkuinen on tällä viikolla (18.) jo n. 180 g,lähes Fazerin sinisen painoinen.. :D
 
Ihania ultrakuulumisia! Ja tervetuloa taasen uutukaiset Masut! :wave:

Lueskelulinjalla olen täysin ollut, tuntuu että tekstiä tulee niin paljon ettei oikein itse enää tiedä mistä kirjoittaa. Mutta jotain pientä nyt taas. :)

Meille sattui onneksi tosi mukava neuvolatäti, tosin ekalla kerralla mukana oli myös aika hölmön oloinen harjoittelija, joka vähän häiritsi oloani. Oli jotenkin hermostuneen ja epäpätevän oloinen. Tosin niinhän varmasti jotkut opiskelijat saattavat olla, mutta tästä tuli itselleni vähän ikävä olo, kun eka kerralla neuvolassa olisin kaivannut enemmän tukea itse. Nyt tuntui hiukan että tuin harjoittelijaa, että hän osaisi tehdä työnsä. :S Noh, onneksi ensi kerralla (2.2) mukana on varmasti vain oikea neuvolatäti.

Seulavastauksetkin tulivat, ei suurentunutta riskiä! Huoh!

(.) Masuturvotus on häipynyt, ja tilalle on tullut mukava pieni kumpu. :heart:

Saimme dopplerilla sydänäänetkin kuulumaan ekan kerran 12+0, oli se vaan ihanaa kuunneltavaa. Eilen oli taas pakko pikkuista kuunnella, ja luulen kuulleeni myös liikkeiden ääntä.

Päätin myös aloittaa selkäkipujen vuoksi (ja muutenkin tietysti) äitiys/raskausjoogan, onkos muilla kokemuksia? Ohjaaja vaikutti puhelimessa oikein mukavalta, ja kertoili jonkun verran tuntien ohjelmasta. Itsellenäni ei ole kokemusta ennestään minkäänlaisesta joogasta, mutta vakuutteli että helposti asiat sisäistää, kun edetään niin rauhalliseen tahtiin. Ensi perjantaina aloitan, voin sitten kertoilla lisää. :)

Hauskaa viikonloppua Masut!
Meillä taas edessä Ruotsin risteily, tällä kertaa yhdet sukulaisviiskymppiset tiedossa.

A & Minityyppi 12+5
 
Jonsu87,tervetuloa hellemasuihin! Aika hurjalta sun tilanne kuulostaa,ite en kyl pärjäis..toivottavasti saat paljon hoitoapua! Varmaan kuitenkin ihanaa,varsinkin kun isommat vähän kasvavat..Toivotkos muuten tyttöä? Kysyitkö sukupuolta ultrassa? Varmaan noilla viikoilla 4D-ultrassa jotain osviittaa saa jo..itse olin myös viikolla 15,eli viikon aikaisemmin kuin sinä,3D-ja tavallisessa ultrassa,ja sain varovaisen tyttölupauksen.. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jenhy
Morning Butterfly: Onneks molemmat isovanhemmat asuvat suht lähellä että apua saa tarvittaessa. Onhan se mukavaa että lapset tulee pienellä ikäerolla. Nyt jo huomaa pojista et heillä hirmusti seuraa toisistaan. Jaksaa leikkiä pitkään ihan keskenäänkin. Molemmat sukupuolet on tervetulleita, tietty tyttö olisi mukava poikien jälkeen, mutta toisaalta meillä on paljon poikavaatteita ja tavaraa. En tajunnut kysyä sukupuolta kun ajattelin ettei näin aikasessa näkisi vielä.
 
Morning Butterfly ihan pienellä minusta parhaiten toimii sisävaippa/harso + kuori (lähinnä villavaippahousut) -yhdistelmä. Taskut ja aiot tuppaavat helpommin vuotamaan ihan pikkuisella. Myöhemmin tykkäsin eniten taskuvaipoista, kun niihin saa itse laitettua sen verran täytettä kuin haluaa. Ohuempi vaippa pienemmälle vaihtovälille ja pidemmälle välille tuhdimpi täyte. Aiot on käteviä myös, kun niissä on kaikki valmiina. Ne kuitenkin kuivuvat taskuvaippoja hitaammin. Unien aikaan pitävin yhdistelmä on mielestäni sisävaippa+villavaippahousut.
Sitteri oli ainakin meillä hyödyllinen. Esikoinen tykkäsi öllötellä siinä ja rauhoittui siihen hyvin. Meillä oli BabyBjörnin sitteri.
 
Heippa kaikille,

täältä vähän arkirealiteettia! Olen ollut 2 viikkoa flunssassa, sitten sain antibioottikuurin. Kunnes meidän 1,7 vuotias poika sai noro-viruksen eli vatsataudin yöllä. Siitä sitten seuraavana päivänä itse oksennustaudissa ja sen perään sitten mies. Huuh, aikas rankkaa ja sitten kun on vielä vaavi masussa. Toivottavasti on selvinnyt hengissä kaikki yökkäilyt.. No, pitää katsoa iltasella taas Dopplerilla - se on muuten ihan mainio väline. Suosittelen!

Pelottaa kyllä, miten sitten selviää vauvan ja pojan kanssa varsinkin jos ja kun sairastuu. Ne on niitä hetkiä, jolloin pitää olla jäitä hatussa ja laskea minuutteja. Vauva-arkeen näitäkin mahtuu.

No, nyt tuli vähän tällainen surumielinen viesti. Minä, joka yleensä olen yltiöpositiivinen. Kyllä se kohta helpottaa. Päiväkodeissa yleensä aina vuoden vaihteen jälkeen jyllään kaikki taudit, kun ihmiset ovat lomillaan reissailleet.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Mä sain kerrottua esimiehelle ja juttu levis vähän kuin kulovalkea - mutta ei haittane ja helpotti kyllä oloa kun ei tarvitse salailla "lihomistaan" ;). Kovasti oltiin onnellisia mun puolesta.

Itsestä tuntuu kyllä niin turvonneelta jo nyt, ja en kyllä tiedä mitä ihmettä puen päälle myöhemmin!

Siinas 14+4
 
mahan kasvu Itselläni ei kyllä ole mitään vielä,ja olen sitä aiemmin päivitellyt ja päivittelenpä vielä kerran että miten ihmeessä ihmisillä voi olla tyyliin viikolla 11 jo vauva masu :D Ei pysty ymmärtään,laittakaa niitä kuvia niin saa ihastella mahaton ihminen niitä :) Mulla tosin on kohtu taaksepäin kallellaan et voi siitäkin johtua hidas mahan näkyminen,niin se meni esikoisessakin,sain nauttia just sopivan ajan isosta masustaeli sen n 2kk :) Neuvola lääkäri kyllä sano et kohtu on jo kasvanut mutta tässä vaiheessa (13+5) sikiö on vielä niin pieni ettei se vie tilaa eikä liikkeitä tunne.
 
Tringa, voin vaan toistaiseksi lapsettomana kuvitella mitä sairastaminen on vauvan kanssa, puhumattakaan jos lapsia on jo ennestään... Pikaista paranemista teille kaikille sinne! Ihan hyvää tekee pieni arkirealismi välillä,ettei liikaa eksy sinne vauvantuoksuisiin haavekuviin ;)

Omaa napaa: Tuleva isoäiti eli oma äitini, joka ensin siis oli katkaista välit kun kuuli raskaudestani, on nyt sitten muutaman päivän asiaa sulateltuaan vihdoin tottunut ajatukseen. Ihan jo sillä tasolla, että oli käynyt jo vaatteita tulevalle pienokaiselle shoppailemassa:LOL: Niin se mieli vaan muuttuu, ja minä kun luulin hormonihöyryissäni olevani ailahteleva. Sitä vaan harmitteli, kun ei tässä vaiheessa vielä tiedä kummalle sukupuolelle niitä vaatteita ostelee,niin rajoittaa kuulemma ostosmahdollisuuksia :D

Maha ei näytä vauvamahalta vielä täällä, mutta vatsan ympärysmitan kasvun kyllä huomaa vaatteissa. On sitä tosin tullut syötyäkin ihan kiitettävästi, ja flunssan takia kun 3 päivää olen kirjaimellisesti vain maannut sängyssä,niin johan on hyvä yhdistelmä. :snotty: Ehkä se joku päivä se vauvamahakin sieltä vielä esiin puskee, toivotaan ainakin.

Kuurupiilo ja Salaisuus 14+3
 
  • Tykkää
Reactions: Omena85

Yhteistyössä