Heinäkuun Hellemasut 2015

Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Täällä on oltu reissussa pari päivää, ja kirjoittaminen on jäänyt väliin. Torstaina meinasi hieman huolestuttaa, kun yhtäkkiä ei tuntunutkaan mitään oireilua. Tähän mennessä vahvimpina olleet palelu ja selkä-/alavatsasärky, alkuviikosta alkoi myös kuvotus. Mutta torstaina tosiaan ei ollut särkyä, ei kuvotusta, vain palelua hieman (ja sekin kun oli ollut tunnin ulkona paikallaan). Perjataina "onneksi" olo oli taas yhtä huono, pääkin vielä särki muun päälle. Viivakin tänä aamuna vahventunut, vaikkei edelleenkään ilmesty "samalla sekunnilla". Miten sitä joskus voikaan olla onnellinen huonosta olosta! :)

Täällä kun on esikoinen aluillaan, niin ei ole vielä mitään käsitystä siitä, mikä on normaalia milloinkin. Ja koska tärppäsi tosiaan heti ensimmäisestä kierrosta pillereiden jättämisen jälkeen, niin ei ole tietoa luomukierron pituudesta - vaikea siis sanoa, mikä on raskauden todellinen pituus tällä hetkellä. Eka neuvola kuitenkin jo 10.11, vähän olisi ajatuksissa myös hakeutua varhaisraskauden ultraan. Endometrioosia taustalla (laparoskopiakin tehty jokunen vuosi sitten), ja hiukan huolettaa kohdun ulkopuolisen raskauden mahdollisuus... Onko muilla kokemusta endometrioosista/sen hoidosta/lapsien saannista ko. asiasta huolimatta?

Neyda, rv 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin tervetuloa uusille :wave:

Ja hei mulle tuli mieleen, että haluisko joku perustaa tänne meille suljetun ryhmän kerhon puolelle? Siellä olis mukavempi keskustella asioista vähän yksityismmin :) Täällä voi sitten höpistä hyvin kaikkea yleistä.

Tänne ei kummempia, päivä kerrallaan mennään parasta toivoen ja pahimpaan varautuen. Oireita on useita, onneksi vielä lieviä ja samalla kaavalla tähän asti on mennyt niin, kuin aiemmissakin raskauksissa.

NelHM mulla oli käsitys, että ketarauhanen oli just oviksen puolella, mutta nyt en olekaan ihan varma, että muistanko oikein. Hmm, mitenköhän se oli.. Mulla kuitenkin on toisella puolella vähän kipuja ja se voi olla normaalia ja ketarauhasesta, mutta vähän mietityttää kohdunulkoisen mahdollisuus myös.

Almond mulla oli esikoisesta istukka kalkkeutunut, vaikka esikoinen on mun isoin, silti sirokokoinen hänkin. Muissa istukassa ei ole ollut erityistä, mutta vauvat on silti olleet pieniä. Luulisin, että jotain seurantaa mulle saattaisi nyt tulla, jos tässä loppuun asti päästään.

Neyda mulla on ollu kaikissa raskauksissa tässä ihan alussa vähän vaihtelua oireissa päivittäin, että ei välttämättä hätää, vaikka tiedän, että oireettomana hetkenä sitä alkaa helposti miettimään kaikkea. Sitten niistä oireista osaa tosiaan olla jotenkin onnellinenkin :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

pompelo 5+3 (kai, kun mä en jotenkin yhtään pysy vielä kärryillä näissä päivissä, kun yrittää olla liikoja ajattelematta raskautta, toki päivätkin menee nopeeta lasten kanssa touhutessa ja viimeksikin laitoin yhden päivän muistaakseni liikaa )
 
Koko viikkoon ehtinyt koneelle, joten nyt: mut saa lisätä listalle, la 1.7., ikää 24v ja esikoinen tulossa.


Mulle ihan ekana oireina iski vatsan omituinen käyttäytyminen, jota oli kolmena aamuna noin viikko oviksesta eteenpäin. Muistan naureskelleeni istuessani toimituksella useampana aamuna ennen töitä, että nyt on jotenkin niin vekkulit fiilikset, että koittaakohan mun vatsa kertoa mulle jotain uutisia :LOL: Sitten sainkin lauantaina jo haamun :D Mulla tuntuu vatsa reagoivan aina kaikkeen. Tästä sitten seuraavalla viikolla oli vatsa koko ajan löysällä, ja nyt tämä viikko on menty taas enemmänkin ummetuksessa. Menkkamaisia fiiliksiä oli plussan jälkeisellä viikolla aika paljon, tulivat aina aaltoillen. Noita fiiliksiä on ollut sen jälkeenkin ihan useamman kerran päivässä, en tiedä onko se sitten juilintaa vai mitä juilinta on? Kaikki hajut tuntuu todella voimakkaina ja väsymys ollut ihan tolkutonta.

Mulla on ihan tolkuton stressi töiden takia menossa. Siirryn toisiin tehtäviin ja tämä ahdistaa ja huolestuttaa mua todella paljon. Samalla kalvaa myös omatunto siitä, että heti kun mut on perehdytetty, niin alkaa olla jo aika kertoa töissä tästä raskaudesta. Sitten niitten pitää varmaan alkaa hakea jo sijaista, jotta se ehditään perehdyttää ennen mun poisjäämistä. En olisi halunnut että homma menee näin, jotenkin kamala syyllisyys omasta raskaudesta, ja en haluaisi todellakaan tuntea tästä syyllisyyttä. :( Samalla mua stressaa kovasti oma pärjääminen uusissa tehtävissä, enkä haluaisi olla näin ylistressaantunut raskauden aikana. Nyt tuntuu tapahtuvan liikaa asioita samaan aikaan.

Ensimmäinen neuvola 13.11. Varasin ajan 23.11. jolloin neuvolatäti sanoi puhelimessa, että lähettää mulle postissa kaikkia lomakkeita täytettäväksi yms, ja ne pitää ottaa ekalle käynnille mukaan. En ole saanut vieläkään mitään lomakkeita. Onkohan se unohtanut lähettää ne vai hätäilenkö turhaan, lähettääköhän se ne vaikka vasta viikkoa ennen aikaa vai kuinka? Miten teidän muiden paikkakunnilla toimitaan?
 
Heippa kaikki!

Täällä myös yksi 30v. esikoista odottava, la on 3.7. Ajattelin ensin että en ala kirjoittelemaan millään palstalla, mutta kun täällä sattui olemaan muitakin crossfitiä treenaavia, niin päätinpä liittyä mukaan. :) Tosi alussa raskauden suhteen ollaan (kuten muutkin) mutta toivotaan että kaikki menee hyvin! Ja tosi iloinen olen raskaudesta, vaikka tietysti takaraivossa on pelko että mitä vaan voi vielä tulla. Tämä oli nyt yk 3 tai 4 kun tärppäsi, kesä/heinäkuussa taidettiin päättää että vauva on tervetullut.

Treenaan sekä salilla ja crossfitissä, ja koska ensimmäinen lapsi kyseessä niin hieman mietityttää mitenköhän kannattaa jatkossa treenit tehdä. Nyt olen huomannut jo tavallista kovempaa hengästymistä, pakko vetää enemmän happea wodien välissä, mutta ihan hyvin jaksanut kuitenkin. Oon tehnyt kaikki tähän asti salin ohjelmoinnin mukaan, joukossa on ollut ykkösmaksimejakin ja aika kovia metconeja. Luultavasti jää tästä eteenpäin kuitenkin pois ne sitten. Pitää kuulostella oloa. Mitä mieltä mihin asti uskaltaa tehdä kovia (lähes maksimeille sykkeet nostavia) metconeja? Vai kannattaako niitä ylipäätään tehdä enää? Proteiinijauheesta olikin jo keskustelua, että olisi turvallista käyttää? Toki kannattaa katsoa että on laadukasta tavaraa, tuon meidän käyttämän pitäisi kyllä olla. Palkkarit olen toistaiseksi jättänyt pois, mutta aamusmoothiessa käytetään kyllä proteiinijauhetta. Sukraloosi on makeutusaineena, listan mukaan oli turvallisien joukossa. Tosin niin oli aspartaamikin (!!) joten enpä ihan hirveästi tuolle neuvolan listalle kyllä anna painoarvoa.

Raskausoireita on alavatsan juilinta silloin tällöin, välillä myös pienet pistot / repäisyt sekä kipeytyneet ja turvoksissa olevat tissit. Olen myös nukkunut huonosti jo kohta pari viikkoa, en tiedä johtuuko raskaudesta vai jostain muusta. Heräilen siis aamuyöstä ja nukahtaminen uudelleen on vaikeaa. Ärsyttävää, ei todellakaan kiinnostais alkaa keräämään univelkaa vielä tässä vaiheessa! :D

Mulle tuli ainakin jo esitietolomake postissa, pari päivää meni siitä kun ensimmäisen ajan soitin. Se lomake löytyy meillä ainakin myös kunnan sivuilta sieltä neuvolakohdasta. Oli kyllä jotenkin "kalsea" se koko kirje joka neuvolasta tuli, en tiedä mitä odotin, mutta en ainakaan sellaista missä kerrotaan vaan mahdollisista kromosomivaurioista ym. joita niissä kahdessa ultrassa etsitään, jotka kunnallisen kautta on järjestetty. No, ehkä tässä ei pitäisi vielä liikaa intoilla.

Eka neuvola on varattu 21.11. ja varhaisultran varasin 14.11. yksityiselle. Pakko saada tietää onko vauva siellä missä pitää ja vaikuttaako kaikki olevan kunnossa! Menee kyllä todella hitaasti tämä aika, kaksi viikkoa vielä odoteltavaa ultraan... Tässä projektissa jos missä kärsivällisyys kasvaa kai väkisinkin!

Kivaa viikonloppua kaikille! Lähden nyt ratsastamaan. Sitäkään ei kauaa enää viitsi tehdä, mutta muutaman kerran käyn nyt vielä. Sen verran tuttua puuhaa kuitenkin, ja luin että tässä vaiheessa sikiö on niin suojassa, että pitäisi olla ok.

t. Amy, 5+1
 
No niin tää oli tässä nyt ja mä jättäydyn pois.. Vahvasti uskon että mun solumuutos tuolla kohdunsuulla estää raskauden jatkumisen, se on virus peräinen (se on ollut viimesen lapsen synt.lähtien). Odottelen että lääkärini laittaa lähetteen KYSin naistenpolille hoitoon. minut saa poistaa listalta

Onnea teille muille :)
En jaksa muuta sanoa, aina mulle käy näin.. Mä nyt kyllä poistun täältä sivuilta lopullisesti, kahtoo jos joskus tulee kahtomaan.
 
"VeeraS"
Voi HooKoo! Kylläpä sinua koetellaan! Voimia sinne ja toivotaan, että elämä toisi pian jotain muuta jännää vähäksi aikaa kuin nämä vauva-asiat. Kauhea sanoa, mutta kyllä meistä vielä poistuu pari muutakin. Kesäkuisissa on käynyt kauhea kato viime päivinä. Jaksamista ja plussatuulien sijaan mukavia yllätyskäänteitä elämääsi!

Ja tervetuloa Amy! Kiva, että crossfittaajatkin lisääntyy!
 
Tein suljetun ryhmän, pyynnöt mulle siis! :)


Olo on ollu iha OK, vähän on ollu palelua ja joktenkin "jännä" olo sellanen että kehossa o muutoksia. Kun esikoista odotan niin kaikki on nii uutta! :)

VeeraS ihanaa muitakin! Eilen oli valmennusvuoro, onneks nuo valmennettavat osaa jo nii hyvi että ite jätin rankimmat jutut välistä. Mavea tein pari kertaa puolet pienemmillä painoilla tosin. Penkannu oon aika normaalisti, juoksulenkkejä tehny samanlailla. Ainoat noi kyykkäämmiset oon jättäny tekemättä. Lisäravinteita oon karsinu, että oikeestaa protskujauhetta enää..
Voimannosto ja crossfitt on mullekki elämäntapa että on kyllä tärkeitä asioita.
Ulkomaille piti lähteä joulukuussa penkki ja maastaveto kisoihi mutta saas nyt nähdä mitä tässä tapahtuu.

Amy2 mukaa vaa! Mä olen jättänyt nyt rankimmat välistä jotenki tuntuu itellä siltä että ei kannata. Mutta kyllä mä vielä aion tehdä tän toivottavasti 9kk aika jonku rankan treenin pariin kertaa. Ja ite haluan ainaki penkata olkoon sitte vaikka jättimasu. Siis pikkuse hyvivointi o tärkeintä mutta tiiätte varmaa :)

Itellä menny loppuviikko tosiaa treenejä pitäessä ja treenatessa. Miehen kanssa ollaan pikkuisesta innossaan ja molemmille on esikoinen niin kaikkea uutta tulee koko-ajan.



Hyvää viikonloppua kaikille!

Annu 5+3
 
Viimeksi muokattu:
Almond Minä teen samaa :D. Eilen viimeksi testanut ja sofissa tasavahvat viivat. Yksi sofi jälellä ja uitan sen ennen digin tekoa. Sit minä lopetan.

Voin harkita suljettua ryhmää kun raskaus on pidemmällä. . Tässä vielä ehtii tipahtaa kyydistä pois niin tämä palstailu riittää vallan mainiosti =)

Nelli&tiitii 4 + 5
 
Täällä kovia vatsakipuja edelleen. Alaselkä ja maha ihan kovana ja paineen tunne oli tänäänki useamman tunnin. Huomenna soitettava neuvolaan ja pyydettävä ultraa et onko se ees oikeessa kohdassa siellä. Eikö muilla ole ollut kipuja ollenkaan?

Olen pahoillani hookoo:( Todella harmillista tollainen.

Riikkunen ja mökö 5+0
 
Mä tuun kans ketjuun mukaan. Yks lapsi ennestään ja km heinäkuun lopussa. NelHM ainaki samasta ketjusta tuttu ku viimeks.
alkuraskauden ultraan pääsen kunnalliseen ku en tiiä oonko nyt 4 vai 6 viikoilla.
ristiriitaiset tunteet on. Ei uskalla luottaa onneen. 2 vuotta nyt yritetty ja toi km oli kyl niiin iso tiputus et en haluis tipahtaa korkeelta taas jos huonosti käy.
Pomo tietää ku ollaa kavereita muutenki ja sit 2 työkaveria ja mun siskot ja yks läheinen kaveri myös. Ehkä sit 12 viikon jälkeen kerron muilleki. Tai isovanhemmille jouluna ja sisaruksille ku on samassa paikassa. Jos sinne asti päästää ja kaikki hyvin..
 
Olen pahoillani HooKoo.

Täällä todella pahaa alakuloisuutta ja itkuisuutta, pelottaa, että sen takia tulee km. Onneksi mies tulee tänä yönä kotiin. Oon jotenki ihan loppu. Tai oikeestaan tänään tuntuu olevan jo parempi päivä, mut mielialat vaihtuu 20 min välein, että vielä ei voi sanoa. Itken ihan uskomattomista asioista ja pelkään, että mies ei enää rakasta mua. Välillä ajattelen, et se ei ole ikinä rakastanut mua :( kait tää tästä.

Varhaisultraa vain odotan, kunpa aika menisi nopeeta!!

Mulla on koko ajan painetta kohdussa ja alaselässä silloin tällöin. Nivusiin särkee jo ihan hirveesti. Varsinkin iltaisin. Mul on niiin paljon vahvemmat raskausoireet kuin kolmesta aiemmasta, että joko tulee kaksoset tai sit se johtuu siitä et tä on neljäs. Siis noita fyysisiä oireita ajatellen. Tuntuu, et mun lantiokin on jo löystynyt. Päänsärkyä ollut myös mihin ei lääkkeet auta. Jostain luin, että hormonaaliseen päänsärkyyn ei lääkkeet auta, mut tiedä sitä.

Ollaan kerrottu parhaimmille ja läheisimmille ystäville. Kaikki on innoissaan, mies on toivonut jo pitkään omia lapsia <3

crea 5+2 :heart:
 
Oon tosi huono kiukuttelemaan tai riitelemään. En siis jaksa sellasta koskaan tehdä. Mut nyt koko ajan kiukuttelen ja nimenomaan kiukuttelen, kuin joku 4 vuotias. Pahinta on se, että tajuan itse miten pöhkö olen! :( :D
 
Huomenta. Piti vielä testata tuo sofin liuska pois. Jokohan digin uskaltas huomenna tehdä että sais 3+??
rv 4+6

Crea Halit! Sinä kyllä melkosessa tunnemyrskyssä olet.. mutta varmasti ihan normaalia. Ja noista fyysistä oireista. Minusta tuntuu että minullakin ne pukkaa jo päälle.. nivusia pakottaa, välillä on ku ois liitoskipuja kun häpyluuhun vihlasee.. varmasti johtuu siitä että on viides. Neljännestä vauva laskeutui jo rv28.. koskaan ei ahidtanut tai painanut ylhäällä. No liitoskipuja olukin sitten valtavasti. Luulen että on vaa niin löystynyt minulla nuo kannatinlihakset ym.tuolla. mahakin näky nelosesta tosi aikasin.

Riikkunen kysy mahakivuista. Minulla on niitä ajoittain ja ihan koviakin. Polttaa ja kuumottaa.

Nelli&tiitii 4+6
 
crea ja nelli, ihana kuulla etten ole ainut näissä kivuissani. Mulla siis paineentunne alaselässä ja alavatsalla yhdistettynä turvotukseen, myös nivusiin asti säteilee. Maha näkyy jo maatessa sängylläki kumpuna alavatsalla. Turvotuksen takia vissiin:D Mut tänään menen lääkäriin ja toivottavasti ultraisi ja saisin kusitulehdus testin jne.. Kun tätä kipua on usein ja monia tunteja kerrallaanki. Tää lääkäri kuulema sellainen, joka osaa ultrata. Tosin en tiedä näkyiskö siellä ees pientä kaiku aluetta jonne mahdollisesti se alkio kiinnittynyt.

Nelli, hieno viiva kyllä sulla. Mullaki eilen oli pc liuskassa tasavahvat viivat. Itekki odotan sitä uutta digitestin tekoa:)

crea, koitahan jaksella mielialan vaihtelujen kanssa:)
 
Noniin neuvola varattu kahden viikon päähän :) Sitten pitäs olla rv8. Ja tänään ensimmäisen kerran kuvotuksen tunnetta.. Muuten nyt tuntunu vatsassa, kuin tuolta navasta vedettäis joka suuntaan :) Siis sellasta jännää tunnetta, ei kipua, en osaa selittää paremmin. Ja turvotusta turvotusta edelleen.

Marie82, rv 6+2
 
Ai nii.. minähän otin tähän kiertoon mistä tärppäs nii kp1 alkaen disperin 50mg, folifen ja omega3 max annoksella avuksi.. tiiä sit oliko vaikutusta että olen nyt raskaana? Disperinin alotin omin päin netistä lukemieni kokemusten perusteella. Ollut lapsettomuushoidoissa tukena joillakin.. nyt en sit tiiä oisko pitäny jatkaa kun moni jatkanut alkuraskauden ajan. . Minä kuitenkin lopetin sen kolme päivää sit. Toivottavasti ei ole haittaa. Ja omegat tietty jätin heti. Otin minisunilta mama vitskuja ja lisäksi jatkan folifemiä vielä alussa ainakin niin tuleepahan foolihappoa se isompi annos.

Säryistä vielä. Minulla ollut aina alkuraskauden ongelma valtavat alaselän säryt ja poltot. On minulla kohdun kasvukipuja kait koska mitää ongelmaa ei ole löytynyt kyn on siksi myös neuvolan kautta yksi raskaus ultrattu. Ite mietin johtuuko alunkin kovat jomottelut siitä että kohtu on mulla pieni. Niin pieni että en pysty edes kierukkaa käyttämään. Että kun sinne jotain "tulee" nibalkaa heti oireilee? Km:ssä ja tuulimunassa puuttu näö jomotukset joten pidän niitä hyvänä oireena toistaiseksi ainakin =)
 
neIHM : Siis jätitkö omega 3 pois kokonaan vai? Miksi? Eikös niistä ole vain hyötyä raskauden aikana, vauvan kehitykselle. Ite syön omega 3 ja sitte syön magnesiumia jo ihan senkin takia että auttavat migreeniinii jonkin verran. Foolihappoa syön myös ja d-vitamiinia.
 
Nelli, mullaki muuten viimeks kierukkaa laittaessa todettii kohdun olevan pieni, että just ja just voivat laittaa kierukan. Lopulta poistatin kierukan jatkuvien kipujen takia:) Ultrattii myös sit kierukan jälkeen kohtu ja munasarjat ja kaikki silloin ok. Itse vaan ihmettelen, kun en muista aijemmissa raskauksissa tälläistä kipua olleen, siks tänään menossa lääkäriin.
 
Huomenia!

HooKoolle haleja ja voimia jatkoon!

Minäkin mielelläni tulen suljettuun ryhmään, JOS kaikki etenee hyvin. Odotellaan nyt vielä hetki ihan täällä julkisilla sivuilla.

Olosta: täällä vaihtelee olot laidasta laitaan. Välillä ei tosiaankaan mitään oireita, välillä taas voimakastakin kuvotusta (ei oksentelua/yökkäämistä), hajut voimistuneet, ruoka ei maistu, alaselkä ja -vatsa särkee, mielialat vaihtelee, väsyttää ja paleltaa. Kaikki sympatiat crealle, myös täällä kiukuttelua - jopa siitä, että suoraan pakkasesta otettu jätski oli liian kovaa :D Onneksi sentään tajusin olla hiljaa, ja kiukuttelin vaan mielessäni...

Testeistä: täälläkin on jatkettu testailua joka toinen päivä. Lauantaihin asti testit vahvistuivat, joskin testiajalla ovat edelleen haaleita, mikä jotenkin huolettaa.. Tänä aamuna testi oli ensimmäistä kertaa jopa haaleampi kuin lauantaina testattu, ja tämäkö sitten säikäytti.. :( Kohta varailemaan aikaa yksityiselle varhaisraskauden ultraan, inhottavaa tällainen epävarmuus. Ihan varma, että haaleat viivat kertovat tuulimunasta, eihän se nyt vaan voisi onnistua ekalla yrittämällä..
 
Testeistä, itse en ole enää tehnyt. Vaikka mieli tekis. Yhden testin tein yks päivä vielä että sain tästäkin raskaudesta muistoksi kunnollisen testin kun aiemmistakin löytyy. :p Vaikka vähän ällöä onkin. :D

Oireet, nyt on alkanut saapua tuota kuvotusta, en oksenna tai muuta mutta ällöttää. Alavatsaa nippailee, välillä myös alaselkää. Ruoka ei oikein maistu, tehnyt itselle välillä esim. leipää, niin jää sitten kuitenkin syömättä. Ja tosiaan rinnat on turvonneet ja nännit arat. Yhdet liivit ei enää mahdu päälle. :O

Ultraa odotan jo kovasti, tuntuu että se on tosi kaukana. Vaikka jo ensiviikolla. :D
Odotan kyllä innolla onko siellä ketään ja millä viikoilla mennään sitten oikeasti, ja toivon mukaan sykekin näkyisi. Jännitän kyllä todella. Mies nyt vielä tuohon kun tuota mietin niin sanoi että onhan se hyvä tarkistaa että montako siellä on. Pyysin ettei manaa liikaa tuota ajatusta. :D

Lilian&Pähkinä 4+6
 
Huomenta, siis liityn kyllä mielelläni suljettuun ryhmään, jos mulle vaan joku kertoo mistä sen löytää.

Oireista: Ei ole. Tai on, mutta mulla nyt on aaltoilevaa öllötystä muutenkin, joten sitä en nyt tähän laske. Väsymyskin painaa, mutta sitäkin on ajoittain muutenkin, joten sekään ei välttämättä ole raskausoire. Mutta maha kasvaa. Voi jessus. Olkoon turvotusta tai mitä vaan, mutta ihan sama juttu oli aiempien kanssa. Ekassa raskaudessa äitiyshousut oli päällä rv 9 ja toisessa rv 7. Mulla maha alkaa kasvaa aikaisin, mutta ei onneksi kasva jäätävän isoksi. Mulla on vielä melkein kaksi viikkoa lääkäriin, joten mietin vain miten tämä pysyy jumppavaatteissa piilossa. Muille jumppaajille vinkiksi, että Henkkamaukasta saa urheilutoppeja joissa on pussimallinen alaosa eli ovat mahan kohdalta löysiä. Toimii pari-kolme viikkoa ihan hienosti.

Omega3sta, etenkin DHA on erityisen tärkeää lapsen aivojen kehitykselle eli kyllä kannattaa ottaa. Täällä meillä ne annetaan lääkäristäkin automaattisesti mukaan.

Testit jätin kun digiin sain 3+ ja se oli viime viikon torstaina. Nyt vain odottelen ensi viikon lääkäriä ja ultraa. Mun lääkärillä on vastaanotollaan 4D-laite, joten sitä kuvaakin pääsee katselemaan moneen otteeseen jos kaikki menee hyvin.

Sitten ASIAA nörttivaroituksella. Meillä (en asu Suomessa) tuli eilen kaikissa pääuutislähetyksissä asiaa paracetamolin vaaroista sikiölle. Eli täysin turvallisena pidetty lääkeaine ei uusimpien tutkimusten (juu. ei vain yksi tutkimus vaan monia) mukaan olekaan turvallinen vain nostaa lapsen riskiä sairastua aktiivisuus- ja tarkkaavaisuushäiriöön jopa 40%. Lisäksi paracetamolia saaneiden äitien lasten motoorisessa kehityksessä havaittiin puutteita jo lyhyen (1-27 päivää) käytön seurauksena. Tutkimuksessa jossa paracetamolin käyttö liitettiin ADHD:n tutkittiin yli 64'000 äiti-lapsiparia ja tutkimuksessa jossa tarkasteltiin vaikutusta motoriikan kehitykseen tutkittiin 48'000 äiti-lapsiparia. Tutkimukset on tehty Tanskassa ja Norjassa. Tiedän, että Suomessakin paracetamolia pidetään turvallisena. Itse en näillä tiedoilla enää ihan helposti ottaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä