Heinäkuun hellemasut-HEINÄKUUSSA!

Kaalimaankakara tämän hetkinen suositus on selällään. Jos itse menee kyljelleen niin ei haittaa mutta selälleen pitäisi laittaa nukkumaan. Meillä tuo vauva menee itse kyljelleen niin välillä nukkuu niinkin.

Muistelisin että esikoisen aikaan oli kyljelleen ja piti vaihtaa kylkeä miten laittoin nukkumaan. Keskimmäisen kohdalla oli jo selällään.

Ipna ja poika 2vk
 
Mä nukutan kyljellään, koska puklaa paljon. Ikää 3pv , tänään 4 bodya enkä ihan pienestä vaihda. Meillä on annettu maitolisiä max 30ml annoksina, maito alkaa vasta nyt nousta ja vanhasta kokemuksesta vasta viidentenä päivänä nousee kunnolla. Tätä on siis aiemmin katseltu syöttöpunnituksinakin, ja vauvojen painot on laskeneet liikaa.
Joten nyt rintapumpun kokoaminen ja hommiin, tässä on edessä 3 päivää yksin lasten kanssa ennen miehen lomaa :)
 
Enteilisiköhän omat olot kuitenkin synnytyksen käynnistymistä... Viime yönä heräsin valvomaan kahdelta pahoinvoivaa oloa ja maha oli aivan sekaisin. Lisäksi yöllä alkoi vereslimainen vuoto sekä kivuttomat supistukset. Aamulla kävin varatulla neuvolakäynnillä, josta terkkari passitti äitipolille käymään käyrillä ja lääkärille tarkastettavaksi tuon vuodon takia. Supistuksia piirtyikin jo ihan säännöllisesti käyrälle, mutta eivät tuntuneet menkkajomotuksia kummemmalta. Lääkäri varmisti, että veri oli tosiaan peräisin vain limatulpasta ja teki myös sisätutkimuksen, jonka mukaan kohdunsuu parille sormelle auki.

Supistuksia tullut pitkin päivää epäsäännöllisesti ja kestoltaan vaihdellen ja nyt iltaa kohden ehkä vartin välein. Tuntuvat etenkin selässä. Verilimainen vuoto on jatkunut koko päivän. Nyt jännittää yrittää käydä nukkumaan, jos supistukset tästä taas vain hiipuvatkin, mutta toisaalta pelottaa aivan kamalasti miten tulen kestämään poltot, jos synnytys tästä päättäisikin edetä!!! En ihan oikeasti tiedä, kumpaa toivoisin... On tää raskaana olo ihme touhua. ;) Luultavimmin siis kuitenkin aamulla pettyneenä heräilen, jos olot kadonneet.

Littlelion 40+1 vielä hetken
 
Littlelion kuulostaa hyvin lupaavalta! Ei ainakaan kauaa tarvitse kasassa enää olla :)

Vauvan nukkumisasennosta. En ole koskaan kuullut mistään suosituksista kui vauvan pitäisi nukkua.. Enkä ole osannut edes ajatella semmosia olevankaan. Ei ole kyllä ikinä yhdenkään lapsen kohdalla mitään asiasta minulle mainittu. Mutta meillä poika pulauttelee kans paljon koska maitoa tulee yli tarpeen. Nukkuu vieressä ja yleensä kyljellään koska minun painosta väkisin kellahtaa kyljelleen. Mutta päivällä nukkuu selälleen, se puklu valuu ihan hyvin siitäkin. Sit mahalteen pidän lattialla paljon, yleensä nukahtaa siihen ja annan nukkua. Poika kyllä ilmoittaa jos sitä puklua tulee vaikka paljon, osaan mennä heti nostaa sit pystympään.

Kaalimaankakara ootko ajatellut vyöhyketerapiaa? Vois auttaa. Ja pumppaatko vauvaa? Sitä "pierujumppaa"? Se auttaa kyllä hyvin. Tai meillä kaikkien viiden kohdalla toiminut. Siinäkin se taktiikka ratkaisee, että osaa tehdä liikkeen oikein. Näyttää ulkopuoliselle ehkä rajalta mutta ei se satu. Toivottavasti tilanne helpottaa pian.
 
Runsaan kinan peitossa ollut neiti syntyi lauantaina 18.7 vähän ennen ilta yhdeksään kolmen minuutin ponnistuksen jälkeen:love:. Synnytys kesti kokonaisuudessaan käynnistyttyään lopulta vähän 6h 1min, vaikka luulin, että ei tästä valmista tule, kun käynnisteltiin kuitenkin tiistaista lähtien. Ekana päivänä 3x 1/4tbl cytotecia suun kautta, seuraavana päivänä annos nostettiin puolikkaaseen tabuun kolmasti ja sitten vielä sitä seuraavana päivänä sain kaksi tablettia + ballonki, joka lopulta aiheutti useiden tuntien supistelut (klo 14-23), mutta synnytys ei käynnistynyt. Ballonki tuli pois perjantaina ja kohdunkaulaa oli edelleen 3cm, mutta kolmelle sormelle auki. Jos olisi ollut tilaa, niin olisin päässyt saliin kalvojen puhkaisuun ja oksitosiinille, mutta ruuhkaa oli liikaa ja kotio jouduin. Sain ajan seuraavalle aamulle saliin ja siellä sitten sain oksitosiinia suoneen nousevin annoksin. Annoksen ollessa maksimissaan ja supistusten edelleen nollissa lääkäri puhkaisi kalvot. Sekään ei auttanut ja oksitosiini aloitettiin uudelleen, vihdoin klo 14.45 supistelut muuttuivät säännöllisiksi ja synnytys katsottiin käynnistyneeksi. Tensin avulla mentiin tuonne klo 19 paikkeille, jolloin olin niin kipeä, että oksensin kivusta :sick:kätilö tarkisti alakerran tilanteen ja lupasi epiduraalin (auki n. 4cm ja kaula hävinnyt). Siitä taivas avautui ja pystyin nousemaan seisomaan sängyn viereen, vauva laskeutui hyvin ja noin tunnin päästä siitä tuli järkyttävä ponnistamisen tarve, jolloin siirryin takaisin vuoteelle ja sisätutkimuksen jälkeen sain ponnistamisluvan. Kätilö, vanhempi ihana rouva, totesi silloin jo aiemmin klo 18 aikoihin, että sovitaan synnytys yhdeksäksi eli hyvin osasi arvioida:p Meidän pienimmäksi tämä vauva jäi...painoa 4140g, 51cm ja pipo 36,5cm :love: istukka oli 875g eli oli kyllä ruokaa saanut ;) ensi-imetys salissa sujui mallikkaasti, neiti oli kuin vanha tekijä :)
Potilashotellista kotiuduttiin jo 20.7 ja nyt on opeteltu yhteiselämää kotosalla, imetys lähtenyt hyvin käyntiin, samoin kuin edellistenkin kanssa...
 
Onnea Pajunkissa! Täällä yhä yhdessä koossa. Koko yön supisteli kipeästi, mutta tiheimmillään vain n. 6 min välein. Aamutuimaan supistelut rauhoittuivat ja tulevat enää harvakseltaan mutta kipeinä.

Mutta kysymys limatulpasta. Verensekaista vuotoa tulee siis joka wc-kerralla, mutta äsken bongasin myös niin selkeästi (n. Pingispallon kokoisen) limatulpan, mikä niin ikään oli aivan verinen. Onko muilla kokemuksia? Kirkasta limaa en ole huomannut missään vaiheessa . Eilen lääkäri tosiaan varmisti, että istukka oli kunnossa, eli tuleeko tuo veri siis kohdunsuulta/-kaulasta??? Ekassa synnytyksessä en koko limatulppaa huomannut...

Littlelion 40+2
 
Onnea pajunkissa! :love:

Littlelion: mulla on kanssa nyt pari päivää tullut tota limaa, ekana päivänä kerralla isompi klöntti (varmaan koko limatulppa) ja eilen myös kunnon satsi muttei ihan niin paljon kuin tiistaina. Ja koko raskauden aikana ei ole aiemmin tullut. Mut väri on ollu kirkasta/kellertävää. Mä oon ymmärtäny että ne veriviirut kuuluu asiaan ja joillain tulee ja joillain ei :)

Limatulpasta, kamalasta vihlonnasta ja kivuttomista sekä muutamasta kivuliaasta supparista huolimatta täälläkin siis edelleen yhdessä kasassa. Alkaa kuuppa olemaan aika loppu. Jotenkin kun moni huolehtii kohtukuolemista sun muista kauheuksista niin sitä on itekkin alkanut hirveästi huolehtimaan :unsure: Möllin liikkeitä kyllä kyttäilen suurennuslasin alla kunnes päästään huomenna yliaikaiskontrolliin. Älytöntä että HYKS:in alueella ei tarkasteta homman etenemistä/vauvan vointia ennen kuin päivät on tasan 41+4. Meillä kohdunsuuntila on tarkastettu viimeksi 36+2 ja vauvaa ultralla kurkattu viikolla 30.
Muutaman kerran viime päivinä olen jo rinkutellut kätilöopistolle ja huomiseksi siis saatiin vihdoin aika kontrolliin klo 10:30. Tässäkin ohjeistuksena että "katsotaan vain vauvan vointi ja varaudu siihen että tulet takaisin vasta sunnuntaina tai maanantaina". Prkl mähän olen ihan hermoraunio siihen mennessä!! :( Mun korvaan kuullostaa hurjalta että annettaisiin mennä 42+ ennen kuin edes yritetään alkaa käynnistelemään, varsinkin jos homma ei etenen ja siihen menee monta päivää ennen kuin Mölli sieltä ulos putkahtaa :cautious:

Minnimys & Mölli 41+3
 
Minnimys tuo on ihan normaalia toimintaaa jos raskaus etenee ihan normaalisti. Normaalit ultrat on np ja rakenne ultra mutta loppuraskaudessa ei ole ultria jos normaalisti etenevä raskaus. Rv 36 viikolla on lääkärin tarkastus, mutta sen jälkeen ei muuta kuin yliaikaiskontrolli jos kaikki etenee hyvin.

Meille neuvolan täti nimenomaan sanoi että selälleen nukutetaan -> vähentää kätkytkuolema riskiä. Meillä on sen verran jäntevä vauva että menee itsekseen jo kyljelleen ja se on ok. Nämä suositukset on vaihdelleet meidän ikäluokkaa taidetaan olla nukutettu mahalleen.

Onnea pajunkissa!!!!

Meillä oli tänään painon ja navan tarkastelu neuvola. 8g vajaa syntymäpaino ja painoa tullut 36g/päivä lisää mikä on erinomaisesti. Napakin ok. Pituuttakin tullut 1cm. D-vitamiini aloitettiin tänään ja mä käytän bioteekin super d tippoja joita ei tarvitse kuin 1 tippa, keskimmäisen kohdalla meillä oli haasteita d vitamiinien kanssa ja tuo toi avun sillä öljy oli se mikä meillä aiheutti mahavaivat. Edelleen meillä on hyvin tyytyväinen vauva ja mä olen niin rakastunut ja onnellinen....

ipna ja poika 2vk 1vrk
 
Limatulppa: itselläni lähti se tuon ballongin myötä ja silloin tuli vertakin jonkin verran mukana..kätilö sanoi sen kertovan kohdunsuun kypsymisestä (y)

Ipna: teillä on kyllä hienosti kasvettu :)

Sallalle ja Winnylle: onnea vauvoista:love:

Kiva kuulla, että Nellin vauva on rauhallinen ja hyväntuulinen tapaus (y)
 
  • Tykkää
Reactions: littlelion
kaalimaaankakara, meillä neuvottiin potilashotellissa nukuttaa kyljelleen kun tyttö pulautteli lapsivettä syntymän jälkeen :) Nyt ei viihdy selällään ja vaihdellaan aina puolta kummalle nukutetaan, sekä selälleen jätetään jos oikein unessa on syötön jälkeen (tietysti valvottuna ja röyhtäyksen jälkeen). Ei tietääkseni ole mitään haittaa siitä, koska pääasia ettei tukehdu :)

Apua, en muista kenelle piti kirjoittaa nyt tämä, mutta Pajunkissalla oli verivuotoa ollut? Joka limatulppaa? Lupaavaa! Mulla irtosi limatulppaa vielä hetki ennen synnytystä koska ei ollut lapsivettä ja vetistä veristä vuotoa silti, joten spekuloitiin limatulpaksi.. :) Ja jos nyt meni vastaus väärälle niin pahoittelut! Mun muisti on nykyään surkea ja ulosanti vielä huonompaa :D

Meillä on itketty korvikkeiden vuoksi, mutta 4pv kakkaamattomuutta kun vaihtui kahden päivän kakkaputkeen niin johan helpotti. Tosin nyt d-vitamiinit kun aloitettiin niin jälleen on itkua ja parkua. Eilinen ilta hahmotteli kauhuyötä, mutta olikin parhaimmin nukuttu yö luultavasti koko aikana :D Herätin tytön syömään kahdelta, neljältä ja seitsemältä. Ollaan painonnousun kanssa painittu hieman, mutta eiköhän olla jo syntymäpaino ohitettu!
Itkuun auttaa uni ja rinnan päällä hengailu <3 Sydäntä särkee kun toinen itkee eikä itse voi asialle mitään. Mutta onneksi tiedän miksi itkee, eli kaikki osittain ihan hyvin kumminkin.

Saakohan vauvan tuttipulloa 2vkon iässä pestä pesuaineella jos keittää vielä lisäksi? Kamalan rasvaiseksi jää nuo kipot ja itseäni ällöttää kyllä ajatus että joutuu toinen syömään noista. En löytänyt mistään vastausta :/

Winny ja tyttö 2vkoa 2pv <3
 
Ipna, ihme kyllä vaan että osassa Helsingin muissa neuvoloissa on kyllä ultralla kurkkailtu asukkia silloin tällöin pitkin loppuraskautta. Myös meidän edellisessä neuvolassa tehtiin näin, mutta ei nykyisessä. (n)Ja meillähän epäiltiin niitä kehityshäiriöitä rakenneultran aikoihin, niin luulisi että oltaisiin kurkattu viimeisen neuvolalääkärin kanssa masuasukkia mutta ei..o_O
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Pajunkissalle!!

Synnytystä ennakoivista oireista. Voiko siis huono olokin olla oire? En oo oksentamassa käynyt mutta tässä on nyt tällä viikolla ollut muutamina päivinä huonoa oloa, mutta oon pistänyt sitä epäsäännöllisen syömisen piikkiin. Oltiin just pari päivää mökillä ja eilen hyppäsin vessas isommalla asialla 4-6kertaa normaalin 0-1kerran sijasta, saunomisen jälkeen tuli parit juilimiset ja tänään sit halusinkin jo kotiin ettei tarvisi ajaa 1,5h kun kotoa pääsee alle puoles tunnis synnärille. Varmuuden vuoksi.:sick: Nytkin makaan sängys kun on sitä huonoa oloa... unto on rauhoittunut mutta rimuaa silti.

Oi voi, alkaa jännittämään :( en sinänsä pistäisi pahakseni vaikka tulisikin jo.

Astrea 38+5
 
Esikoiden raskaudessa ei loppuvaiheessa ollut mitään ultria, no syntyi pienikokoisena viikkoihin nähden ja sitten seuraavia raskauksia onkin seurattu äitiyspolilla tarkemmin ja ultrailtu ihan riittämiin. Täällä ei edes ole ultraa neuvolassa ja ekassa lääkärin tarkastuksessa lääkäri sitä kaipaili kun ei saanut sydänääniä kuulumaan (olivat kuitenkin sitä saamassa kun sairaala oli saamassa uusia ultria). Käytännöt vähän vaihtelee ilmeisesti neuvoloittain.
 
Limatulppa: itselläni lähti se tuon ballongin myötä ja silloin tuli vertakin jonkin verran mukana..kätilö sanoi sen kertovan kohdunsuun kypsymisestä (y)

Ipna: teillä on kyllä hienosti kasvettu :)

Sallalle, Winnylle ja Riikkuselle: onnea vauvoistata:love:

Kiva kuulla, että Nellin vauva on rauhallinen ja hyväntuulinen tapaus :)

Starr:inkin vauva kasvaa hyvin :)
 
EX4
Onnea vauvan saaneille!
Tsempit masuilijoille!

Poitsu on nyt 3vko vanha, hurjaa miten aika kuluaa näin nopeasti. Pääasiassa valvomisen merkeissä menty taas lähes koko viikko.
Poika nukkuu kyllä kuin tukki 21-24 välin, itse nukun sillä välin 1-2h. Sitte puolilta yön alkaa itkukonsertti ja raivokohtaukset, rauhoittuu aamuyön tullen. Päivät sujuu iha hyvin ja nukkuu kunnolla.

Itse päivisin olen niin nukuksissa että hyvä kun muistan päivistä yhtään mitään. Kotona ollaan viiden lapsen kanssa päivisin kun esikoinen käy kesätöissä ja mies palasi töihin maanantaina.

Ei kai tässä ihmeempiä..

EX4 ja Eppu 3vko
 
Ihanaa kun ei rytmistä ota selkoa. Vauva kävikin yöunille 2h sitten, ja pitäisi vaihtaa vaippa ja yöpaitakin-muttei raaskisi herättää jos jääkin valvomaan! :D
Vauva on hirmu rauhallinen tapaus, ja näyttää jo ihan samalta kuin sisarukset. Tänään kun ilmaa tuli pois vatsasta ja suu kävi hymyssä, näkyi hymykuoppa samassa kohdassa kuin isosiskolla-ja silmätkin on tummansiniset ruskean sijan ainakin vielä
 
Pikainen päivitys. Poikavauvamme syntyi 24.7. klo 00.04 rv 40+3. Painoa pikkuisella 2870 g ja pituutta 49 cm. Py 33 cm. Sairaalassa ennätimme olla nelisen tuntia ja synnytys kaiken kaikkiaan hyvä kokemus. Myöhemmin lisää. :)

Onnensa kukkuloilla oleva Littlelion ja poika
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi olkoon vauvantuneille js voimia odottaville!

Poika syntyi to 22.7 iltapäivällä, 3125g ja 51cm. 6 päivän käynnistelyjen js kalvojen puhkaisun jälkeen hätäsektiolla. Sydänäänet laski jostain syystä. Olin tässä vaiheessa 5cm auki...tie oli rankka meille. Ja sektio oli todella kiireinen. Kaikki kuitenkin hyvin. Poika saa varuilta valohoitoa, minun vasta-aineiden takia.

Minnie ja poitsu 1päivä
 
  • Tykkää
Reactions: littlelion
Voi onnea valtavasti pajunkissa, littlelion ja minnie :)

Astrea kyllä voi olla huonoa vointia mikä ennakoi synnytystä sit. Toooosi jännää.

Mites minnimys?

Jaksamista teille kenen vauva valvottaa. Minua välillä hävettää kertoa omia kuulumisia koska ei ole mitään väsymystä tmv ollut kun poika niin tyytyväinen.. Siksi en täälläkään kauheesti kehtaa.. Tarkoitus ei ole rehvastella, toivottavasti kukaan ei niin ajattele. Tälle pojille on aivan sama vaikka käyttää se suihkussa, pestä pyllyä ja puljata vaatteita tai mitä tahansa, ei herää jos nukkuu. Saunassa tykkää olla. Jep, oon alalauteilla ilman löylyä käyttänyt viikon iästä asti. :). Niinku kaikkia muitakin aikoinaan. Rytmi on ihan hyvä.. Tai "rytmi". Nukkuu yöt ja välillä päivätkin läpeensä lähes. Aamulla valvoo aina pari tuntia ja tuurillaan päivällä pari pätkää kans.. Mutta saattaa nukkumaan lähes loppu päivän ja yön siihen päälle. Tällainen oli toissapäivä ja sit eilen valvo päivällä paljon.

Mukavaa vkl. Ja tsemppiä kasassa oleville.

Nelli ja tissiposki -Timpsu, jo yli kk:n. Mihin aika menee?!! Kohta lähtee armeijaan jajaja...
 
Onnea Minne ja littlelion! Minnelle tsempit toipumuseen sektiosta!

Winny mä pesisin. Mä en ole kenenkään nouden kanssa ollut ihan älyttömän tarkka ja terveitä ovat eikä mitään allergioita! Ehkä käyttäisi "luomu"pesuainetta. Meillä kun noita käytetään aikapaljon muutoinkin.

Nelli meillä on aikalailla samanlaisia kuin teillä tosin poitsu on ehkä enemmän hereillä, mutta on myös päiviä kun nukkuu melkein kokopäivän. Menee untenmaille n. 10-11 maissa illalla. Herää syömään 3-4maissa ja 6-7 maissa. Eli hyvin saa nukkua... päivällä on vaihtelevammin hereillä.

Hurjasti tsemppiä valvottavien vauvojen kanssa tai masukipujen kanssa kärvisteleville. Kuin myös vielä pallomasuillekin, kyllä ne kaikki kohta syntyy!

Ipna ja poika 2vk ja 2vrk
 
Pahoittelen taas hiljaisuuttani. Puhelimella on vaikeuksia kirjoitella, kun sormet on niin turvoksissa. Eli kasassa ollaan vielä, eikä merkkejä ole ilmassa. Tänään kasassa 40+3 ja v - käyrä alkaa olee aika korkealla.

Onnea kaikille vauvan saaneille.
 
Onnea littlelion ja minnie vauvoista!!

Nelli ynnä muut, älkää tunteko huonoa omaatuntoa kertoessanne kuinka mukavasti teidän vauva-arki menee! Ainakin mulle, näin ensikertalaisena, se tuo jotain toivoa kun monesta suunnasta omassa elämässä tulee sen tyylistä viestiä että "voi tyttö-parka mihin oot itses lykännyt""elämä muuttuu radikaalisti, eikä välttämättä hyvään suuntaan", "saat hyvästellä rauhallisen huolettoman elämän kun vauva tulee" yms univelat jne. Tuntuu lohdulliselta että teidänkin lainen vauva-arki on mahdollista!!

(.)Viime yö meni valvoes, itkies ja murehties. Uni ei vain suostunut tulemaan kun mietin tekemättömiä töitä, kuinka paljon musta on vaivaa muille kun en nyt/vauvan synnyttyä pysty jne. Ja silti haaveilin toisesta lapsesta mahdollisimman pian vaikken edes tiedä voinko sellaista saada. Väsyneenä ja päänsärkyisenä on todella fiksua pohtia tällaisia yön pimeinä tunteina!

Äh, jos menis hiomaan pinnasänkyä. Sais jotain tekemättömien töiden listasta tehdyksi... eihän tällä kiire ole, LA on vasta viikon päästä! :confused:
 

Yhteistyössä