Heinäkuun Hurmaajat 2010

dalailama Mulla meinaa ain pahastikkin hermo mennä kun äiti tai mummo tulee laukomaan kansanviisauksiaan, vaan kaippa ne hyvää vaan tarkottaa kun huolehtii..

Taas paska yö takana, pisin uniputki 1h 45 min.. Mut kai se jossain vaiheessa helpottaa..
 
dalailama täällä sama tilanne. Isovanhempien kommentit todella ottaa aivoon. Luulevat tietävänsä kaiken paremmin ja muistelevat, miten lapsia ennen kuului hoitaa ja kritisoivat uusia tapoja!!! :kieh: purkkiruuat kuulemma ihan surkeita, korvikkeita ei saisi antaa.. tämä etenkin miehen puolelta!! ja appiukko vielä totesi, että imettämisen lopettaminen ei ole mikään valinta, vaan lopetetaan sitten jos maito loppuu :kieh: :kieh: mitä vi***a!! Kyllähän se on tasan myös valintakysymys ja tällä äijällä ei ole asiaa alkaa kritisoimaan ennen kun on itse täysimettänyt yhden lapsen!! :LOL:

Viime yö nukuttiin melko hyvin. Nukkumaan 23 ja syötiin eka kerta 04. Sitten herättiin kakkavaippaan ja vähän tissiteltiin 06 ja lopulta koko poppoo vedettiin sikeitä 09.30 asti!! Toivottavasti yhtä hyvä rytmi jatkuis kun viikon päästä jäädään kaksin!!

Mulla itsellä ongelmana kovat alavatsakivut, jotka säteilevät alaselkään. Eilen päivystyksessä kateltiin tilannetta, mutta mitään akuuttia ei löytynyt. Määräsivät varalta antibiootit ja sanoivat että olisi hyvä kokeilla auttaako. Kahta antibioottia päällekkäin viikon ajan!! Yht 5 tablettia päivässä. Luulen että taitaa tuo kokeilu jäädä väliin, kun itsellä menee vatsa ihan sekaisin ja varmasti pikkusella kans. Ja paino muutenkin tippuu niin kovasti, että ei olisi varaa saada vatsaa löysäksi, jos meinaa, että maitokin riittä. No seuraava aika gynen polille parin viikon päähän.. toivotaan että tilanne parantuu..

Mukavaa viikon alkua!

Zeenah ja Emma :heart:
 
Hei, pitkästä aikaa!! :)

Meille syntyi siis keskiviikkona 4.8 (rv 41+5) klo 06.19 pieni prinsessa:) <3 Tytöllä oli painoa 3380g ja pituutta 51cm:) Synnytys käynnistyikin sitten lopulta itsestään, ja oli todella vauhdikas..synnytys kesti yhteensä 2 tuntia 20 minuuttia, ja panadolin voimalla mentiin.. :D Lauantaina kotiuduttiin pikkuisen kanssa, ja nyt tässä pikkuhiljaa totutellaan tähän arkeen:) Synnytyskertomuksen lisäilen, kunhan ensin ehdin sen kirjoittaa!:)

Onnea uusille vanhemmille!:) Ja toivottavasti kaikilla viimeisilläkin pian olisi oma nyytti kainalossa:)

-Heidi ja neiti 5 vrk:)
 
heidik86 Onnea pienestä :flower:

vauvan pään asennosta Meilläkin tämä sankari haluis pitää päätään vaan tuonne vasemmalle kääntyneenä, mutta mie sitten aina kääntelen sitä toiselle puolelle ettei koko aikaa samalla puolella nukkuis... Ku kaveri tykkää enemmän kellotella nukkuessaan selällään ku kyljellään...

neuvoja Miekii olen saanut jos jonnii näköstä vinkkiä, mutta melkein kaikki neuvot on tullut a) lapsettomilta ihmisiltä tai b) ihmisiltä joilla on lapsia, mutta eivät ite ole ikinä tehneet niinku neuvovat!!! Äitiltä jotain neuvoja olen saanut, mutta ne on järkeviä ja miun tekemisiä onneksi äiti ei morialisoi vaan yleensä sanoo, että teki samalla tavalla tai teksi samalla tavalla, on se äiti vaan niin ihana :heart:

Eilinen päivä meni suht hyvin kaveruksella nukkuessa..ja illalla sitten alotettiin taas se hillitön tissillä roikkuminen jo klo 19-> ja viimset imasut taisin antaa tuolla 24 maita...sitten 04 jälestä uudelleen ja sillon oltiinkin hereillä 5.30 asti... Aamusta alotti jo 8 jälkeen sängystä sellasta öninää ja kiljahtelua, mutta nukkui kummiskin joten vasta tuolla 9.15 noustiin ylös...
Olin jo eilen illalla hätää kärsimässä, että eikö miulta tule maitoa kun pieni imi ja imi tissiä ja mitään ei näyttänyt tulevan (rintakumissa yleensä AINA maitoa edes vähän, nyt ei ollut ollenkaan), mutta kyllähän tuota varmaan on tullut kun kummiskin märkiä vaippoja tullut..tosin ei niin märkiä kuin aikaisemmin..mutta seuraillaan tilannetta, eipä sitä paljoa muuta osaa tällä hetkellä tehhä...

ja meillä annetaan nuita disflatyl-tippoja..aamulla, joskus päivällä ja sit illalla ennen nukkumaan menoa..niistä kyllä tainnut olla apua kun ei ihan niin paljoa kipristele masua

vaan ruokakello taitaa taasen soida ni pitäähän sitä lähteä pienoista ruokkimaan

Rae ja vaavi 20vrk
 
dalailama Itellä menee toisten jakelemat epämääräiset vanhat hoito-ohjeet toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään. Esim. Anopin mielestä on ok uittaa vauvan tuttia omassa suussaan, muka puhistuu, kun tutti tippuu lattialle. Asiahan ei tosiaan ole niin, aikusen ihmisen suussa on paljon erilaisia bakteereita, esim. karias-bakteeri, joka on vahingollinen pikku piltin suulle. Ja anoppi viel tupakoi :headwall: oon vannottanut sille, että tuttia ei uiteta omassa suussa, vaan vesihanan alla, mielummin vaikka koiran suussa kuin omassa. Ilmeisesti on tajunnut asian, joku viikko sitten yhessä lehessä oli juttua vanhoista lastenhoitomyyteistä, pitääkö ne paikkansa vai ei. Just toi tuttijuttu oli siel...

Meillä on ristiäiset lauantaina, eikä olla vieläkään päästy sopuun nimestä
:kieh: Mies haluaa yksinvaltiana päättää nimen. Etunimi ja toinen nimi ollaan päätetty, haluan pojalle kolmannen nimen, mutta miehelle ei käyä, etu ja toinen nimi on sen keksinnöt. Ala pikkuhiljaa tulla siihen tulokseen, ellei mun ehottama kolmas nimi kelpaa poika tulee mun nimelle. Kerran ei jousta sen vertaa. Tekis mieli nakata mies pellolle kun on niin idiootti. :kieh: :kieh: Hahaa :D mies anto periks, pojalle tulee kolmas nimi :D tosin nyt alko leikkiin marttyyria :headwall:

Dana88 & Apsi 1kk ja 2vk ( ? )
 
Onnea kovasti matkaan myös ephs :heart: :heart: :heart: Siellä saattaakin jo olla nyytti kainalossa :)

Meillä pidetään ristiäiset syyskuussa. Soitin tänään tädilleni, joka kastaa pienen :heart:
Nyt sitten itsellä alkoi mekko-ongelma. Suuren käsityölehden viime numerossa oli kiva yksinkertainen "helppokaava" kotelomekko. Voisin tehdä itselleni sellaisen ristiäisiin. Ohje näytti niin helpolta, että siihen voisi jopa minulla olla jotain mahkuja, vaikka muuten oonkin aika käsi ompelutöissä :LOL:
Esikoinen joutuu silti pujottamaan ompelukoneeseen langat :ashamed:
Vauvalle on kastemekko, tyyny ja liina valmiina. Kaikki meidän sisarukset on kastettu samassa mekossa. Lisäksi juhliin on siistit housut, liivi ja tarvittaessa puvun takki vauvalle valmiina- ne olivat myös isoillaveljillä, joten samoilla linjoilla tämänkin pienen kanssa.

Mä oon tilannut jo aikapäivää sitten tarjottavat juhliin :D
Paikallinen kalastaja tuo ihania kultamuikkuja, perunat tulevat omasta maasta, lähileipomon omistaja lupasi leipoa leivät ristiäisiin jne...
meillä tulee pitkänmatkalaisia juhliin, joten tarjotaan ruoka. Jälkkäriksi sitten kakkukahvit.

Jos sää sallii, niin pidetään tilaisuus pihalla.

Mutta nyt luputupuna lopetti imemisen ja tää mamatsu käyttää tilaisuuden kauppareissuun!
Missähän smsm on?

T: luputupuna (ex-vatsakas)

heidik, kovasti onnea teidän perheelle! :flower: :flower: :flower:

 
Meillä alkaa pikkuhiljaa tulemaan jonkunlainen rytmi (nyt ku sanon näin niin ei varmasti oo jatkossa...) Poika syö öisin noin 3-4 h välein (siis laskien alotuksesta seuraavaan alotukseen). Et ehkä ihan turhaan valittelen et yöt valvotaan. Nyt vaan tuntuu että jäis mieluusti yöllä seuruselemaan ja huutelemaan jotain, vaikka kuin yrittäis ite olla hiljaksiin.

Tänään on ollu sitten syöpöttelypäivä. Tosi monesti joutunu imettämään ja lopulta sain pojan rauhottumaan päiväunille ihan parvekkeelle asti. Ekat parvekepäikkärit siis menossa.

Raella tais poika roikkua tississä jatkuvasti, varsinkin illalla ? Meillä neuvolassa sanottiin et vauvat tykkää tankata illalla maitoa, ku se koostumus vissiin jotenkin muuttuu yötä kohti. Ja hyvähän se ois jos yötä vasten tankkais niin jaksais paremmin nukkua pitkiä pätkiä. Hirmu vaikee sitä on kieltämättä mistään tietää et riittääkö maito vai ei, ku ei kait yksin se imemistiheys kerro sitä saako ruokaa riittävästi vai ei...

dalailamalla ainakin oli palanut pinna ohjeisiin. Meillä on kans äiti sekä anoppi kauhistelleet kun vauvalle vois antaa tarvittaessa kraanavettä kaupunkin alueella ilman keittämistä ja myös sitä on ihmetelty suureen ääneen et miksei vauvalla ole vesipulloa ku 30 vuotta sitten ainakin oli. Mä olen vaan todennut näille ohjeiden jakelijoille ja ihmettelijöille et näin ne ajat ja ohjeistukset muuttuu ja piste. Tuntuu et ohjeistukset muuttuu vähän väliä, siskollani on 6 vuotias poika ja hänkin ihmettelee välillä jotain ohjeita mitä me ollaan nyt saatu. Musta oli ihan loistava ku Jorvissa yks yöhoitaja sano mulle et jokainen perhe tekee tavallaan, antaa tutin tai ei, antaa korviketta tai ei... Pääasia et vanhemmat jaksaa ja vauva on tyytyväinen.

Onko muut miettineet kauan meinaatte imettää ?
Mä en jotenkin koe tota imetystä mitenkään omaks jutukseni siis silleen et voisin sanoa et hirveesti siitä välttämättä nauttisin (en tiiä johtuuko siitä et aina kauhee rintakumilla säätäminen ku aletaan syömään jne...) En usko ainakaan siihen et puol vuotiaaks asti tulis mitenkään täysimetettyä ainakaan.
 
[/b] Pai80 olen miettinyt tuota imettämistä ja tällä hetkellä uskon, että imettelen tuohon 3-4 kk ikään asti. Tai osittain maksimissaan 6 kk ikään asti, mutta luulen, että siirrytään aiemmin jo korvikkeeseen. Mutta takarajana mulla 24.12 eli jouluaatto, kun tyttösyntyi 24.6!! :LOL: Neuvolassakin sanoi, että jos miettii imetyksen hyödyllisyyttä lapsen kannalta niin tuo 6 kk on suositus. Tokis en jälkeenkin voi jatkaa, mutta 6 ekaa kuukautta on ne , jolloin voi sanoa rintamaidon olevan jollakin tavalla lapselle hyödyllisempää. Näin siis kuulemma...
 
Onnittelut vauvan saaneille :heart: :heart:

Onnea vauvojansa hakeville :heart: :heart:

Zeenah kaunis nimi teidän tytöllä :heart: Onnea Emmalle :heart:

Terkkari kävi tänään kotikäynnillä. Hyvin oli tullut pojalle painoa. Napa erittää nestettä, niin kävi sitä hoitamassa laappiskynällä jo toista kertaa. Nyt meinas, että lähti kuivumaan sen verta hyvin, että pitäis jo kuivua kokonaan.

gefilus+d-tipat meillä vaihdettiin jekovitit noihin.. pari kertaa annoin yhden tipan jekovittiä ja vielä joka toinen päivä ja silti tuli vatsanväänteitä ja itkua.. Nyt kun on saanu 3 päivänä noita gefilustippoja, niin on selvästi itkut vähentynyt ja poika on oikeasti tyytyväisempi :D :heart:

imetyksestä oon ajatellu, että imetän ainakin tuonne 4kk asti, jos vaan maitoa tulee.. mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka jaksais tissutella tuonne 6kk asti, mutta en ota mitään tressiä.. Niin kauan kun itestä tuntuu hyvältä, muiden mielipiteillä ei oo mitään merkitystä!!! :whistle:

Meillä mies palasi tänään töihin! Hyvin meni tämä päivä ;) Keskiviikko hieman jännittää, kun pitää lähteä viemään esikoista kouluun, että kuinka ehditään ajoissa... Kuinkahan aikasin pitää aamulla herätä, että kerkiää tekemään kaiken tarpeellisen :whistle: :whistle: Murheet on kullakin :kieh: Mutta mikä ihaninta meijän isäntä sai uuden työpaikan (alotti siis tänään siellä) ja vakituisen :D Vanhassa työpaikassa oli myös vakituinen paikka, mutta lomautuksia on ollut jo toista vuotta, eikä loppua näy, mutta se ei haittaa meitä enää... Nyt tää mahdollistaa sen että mä voin olla pitempään kotona äitiysloman jälkeen... JIPPIIIIIIII :D

Ristiäisiä odotellessa :heart:

Ihanaa vauvantuoksuista maanantaita mammat :heart:


Maamin ja Toivo 3vkoa 5pvää :heart:
 
totta, maamin, voihan se olla, että innostuu tissittelemään pitempäänkin, jos maito riittää ja homma sujuu!! =) itellä maitoa kyllä tulee, eikä ongelmaa juurikaan, mutta en oo sinut julki-imettämisen kanssa ja imettelen mieluusti makuullaan. se rajottaa vähän!! toki joskus muullakin tavoin, mutta ollaan vähän jumahdettu makuulleen!! :/ ja ois kiva, että molemmat vois syötellä niin ois vapaampi kulkemaan itsekin!! onneks meän neiti pitää oikeestaan aina 4 h väliä syönneissä niin ehtii vähän liikkeelle ja tyttö saa olla isukin kanssa! =)

meillä gefilus dt näyttää toimivan hyvin...ei vatsanväänteitä havaittavissa!! nyt saa siis vakuutusyhtiö pulittaa noita meille sen 12 vuodessa!! :LOL:
 
Imetyksestä. Mä ainakin haaveilen imettäväni yli 6kk tätä pientä. Viimeksi imetin 1v 3kk. Juuri viime viikolla oli uutisissa, että imetyksestä on hyötyä vielä 2-vuotiaanakin :) En kyllä oo niin pitkään ajatellut imettämistä...

Mullakin on ollut viimepäivinä liitoskipuja. Ihan selvästi erottaa jälkisuppareista :/ . On käyty pitkillä vaunulenkeillä, joten pitäisi varmaan ottaa alussa vähän pienempiäm harppauksia...

 
Joo, tokihan noista imetyksen hyödyistä on todella monenlaisia käsityksiä. Olen kuullut, että jopa 4-vuotiaaksi kannattaisi imettää!!! :LOL: Itsellä on karissut 'turha' ihannoiminen, kun tuttavapiirissä ja sukulaisissa on imetetty jopa 2-3 ikävuoteen ja lapsen ovat NIIN allergisia ja sairastelevaisia että... Ja toisia, joita on imetetty muutama kuukausi ja lapset ovat terveitä kuin pukki!! Mutta tosiaan, eipäs se ole ainoastaan tuo aspekti, jota kannattaa miettiä.. jokainen tavallaan! =) onhan imettäminen taloudellistakin... =) ja eipä tähän ole yhtä oikeaa kantaa..
 
Imetys, imetys, imetys Imetyskriisiä tulin taas tänne puimaan, ja siitähän täällä puhe muillakin kävi sattumalta.. Meillä oli tänään neuvola, joka toi mulle pahan mielen. Sulon paino oli noussut 12 päivässä 3660g --> 4040g eli ihan tarpeeksi (175g / viikko on kuulemma suositus tässä vaiheessa), mutta koska kerrottiin vauvan olevan yhä melko itkuinen ja koska pituus oli pompannut reilummin ylöspäin, neukkaritäti suositteli että ainakin illalla kokeilis antaa imetyksen jälkeen lisämaitoa. Tai siis ärsyttää, kun ei se itse asiassa suoraan suosittele mitään, vaan oli sillee että "Voitte kokeilla, jos haluatte.." Haluaisin jotain suoria, selkeitä ohjeita! Neuvolakortissa lukee "Paino noussut hienosti", mutta myös "Korviketta voi antaa". En tiedä, mitä tehdä! Hirvee itsetuntokriisi siitä korvikkeesta. Enkä taas saanut käsitystä, että riittääkö mun maito vai ei.

Kun yhtälöön lisätään vielä rintakumi, niin mulla lukee kalenterissa Sulon 4kk-päivän kohdalla "Saat lopettaa imetyksen" :D Jos siihen asti sinnittelis tätä paskaa. Mä en tosiaan oo mikään imetyshullu. Varmaan jos maitoa riittäis hulluna ja ei olis koukussa tohon rintakumiin näiden vammasten nännien takia, niin imetys ois ihanaa. Mutta näin ei nyt oo. Enpä tiennyt etukäten, että tällanenkin kriisi vois olla eessä. Harmittaa niin vietävästi!

Tänään oli kyllä kyllä yks edistysaskelkin, kun suihkuhetken aikana huijasin Sulon leikkimään paljaan nännini kanssa ja lopultahan se nappasi siihen kiinni ja imi viitisen minuuttia! JES! Mutta eipä se enää sen jälkeen "kuivalla maalla" :D onnistunut. En mä voi koko ikääni suihkussa imettää.. Mutta tollasen stressivapaan vyöhykkeen se vaati, jossa kumpikaan ei ajatellut imetystä (tai SUlo luuli, että mä en aattele, heh..). Mutta tuolla kaupungilla liikkuessa on vähän vaikeampi löytää joka päivä suihkuja, jossa imettää.. :LOL:

Hohhoijaa, hymiöillä eteenpäin, vaikka vituttaakin.. Ja lapsonenkin on ollut pahantuulinen tänään. Ja neuvolantäti kommentoi myös hänen mustaa bodyaan. Kun on niin harvinaista, että lapsella on musta vaate. Selvästi siis se oli jotenkin negatiivisella tavalla outoa. Voi tsiisus oikeasti!

kardemumma & Sulo 5vkoa 3pvää

Ps. Ai niin, ja mua ohjeistettiin soittamaan jälkitarkastusaikaa vasta kun jälkivuoto loppuu. Soitin tänään, ja sain ajan johonkin ketun syyskuulle. Hermo menee! Kainny oisin soittanut aiemmin, jos olisin tajunnut, miten pitkät jonot sinne on. Kiukutus!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Ps. Ai niin, ja mua ohjeistettiin soittamaan jälkitarkastusaikaa vasta kun jälkivuoto loppuu. Soitin tänään, ja sain ajan johonkin ketun syyskuulle. Hermo menee! Kainny oisin soittanut aiemmin, jos olisin tajunnut, miten pitkät jonot sinne on. Kiukutus!
No jo vaihtelee käytännöt... Mulle varattiin aika jälkitarkatukseen aikoja sitten. Se on reilun viikon päästä eikä ainakaan vielä ole jälkivuoto loppunut.

Heidik Paljon onnea pienokaisesta! :flower:

Meillä taas viime yönä pienen masua väänsi kovasti. :( Vähän aina helpotti kun annoin rintaa ja aamusta otettiin vauva viereen nukkumaan, mikä rauhoitti. Nyt vauveli on sitten koisinut oikein urakalla koko päivän, joten taitaa taas mennä myöhään nukkumaan meno. |O

Aion muuten tänä iltana vihdoin juoda muutaman lasin viiniä! Oon sitä silmällä pitäen jo pumpannut maitoa jääkaappiin. Mies saa sitten hoitaa yösyötöt ja mä nukun! Hah!
 
kardemummma Jos ei oo ihan penninpäälle, sun kannattaa kokeilla nännikohottajaa! Maksaa n. 20? ja mie pääsin sen avulla tosi nopeesti pois rintakumin käytöstä!

Tänään ollu vauvalla kiva päivä vaikka yö menikin niin pyllylleen, ei oo annettu enää jekovittiä ja kävin ostamassa tilalle gefiluksen d-tipat, toivottavasti ois hyvät!

Meillä ois taas asuntonäyttö keskiviikkona, jos miehen isän mielestä se on tarpeeks hyvä niin ostetaan se ja rempataan kivaks :)

Poika sais nukkuu vaikka tunnin vielä ja sit rueta iltasyönnille ja nukkumaan :)

Meillä ois jo pojalle nimi valmis vaan ei uskalla täällä sitä paljastaa kun tiedä kuka täällä käy lukemassa :p Sunnuntaina sit ristiäiset!

Laura ja poju 6 vko 2 pv (tai jotain)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
Aion muuten tänä iltana vihdoin juoda muutaman lasin viiniä! Oon sitä silmällä pitäen jo pumpannut maitoa jääkaappiin. Mies saa sitten hoitaa yösyötöt ja mä nukun! Hah!
Go Olivia! Nauti! Jääkylmä valkkari tai tuhti punkku alkoi nyt aivan liikaa houkuttaa tätäkin mamaa.

Ja joo, aivan pepusta tää "soita kun jälkivuoto loppuu" -käytäntö. Mitään järkeä.

 
Täällä jälkitarkastus aika annettiin jo ekalla neuvolan tädin kotikäynnillä..miula se siis syyskuun ekalla viikolla..

Vittujen vittu ellen paremmin sano, miule on nyt tullu jotain persetin ihottumaa kyynertaipeisiin!!!! tai siis toiseen käteen se tuli jo ennen synnytystä, mutta nyt se on vaan pahentunut ja levinnyt ja nyt sitä näyttää tulevan toiseenkin käteen!!!!!! ja lisäksi mahassa on jotain näppyjä joita kutittaa...poikaa olen tarkkaillut ja ainakaan vielä sille ei ole tullut mitään samanlaista..lasten neuvolan täti tulee keskiviikkona kotikäynnille ja pitää siltä kysästä tietäskö se sanoo mitä tää on...en kehtais lääkäriin lähteä kun ei kummiskaan tällä hetkellä ole kuin kosmeettinen haitta lähinnä...ja lääkäri kelle miun pitäs mennä on ihan hanurista ja yleensä sano mitään ni en kehtais siitä lähtee maksamaan..ja lisäksi kun miun pitäs ottaa vielä poika mukaan ni menis liian hankalaksi..tietty jos siltä näyttää ni pakkohan se on lähtee mut toistaiseksi vielä seuraillaan mutta v*tuttaa pikkuhiljaa ja rankasti!!!! muutenkin mieli ollut maassa ni vielä tällästä murhetta

Pieni nukkunut tuolta klo 16-> kerran syönyt..sais kyllä heräillä tai koko yö valvotaan!!! :eek:
 
Zeenah Täällä kans tykätään syödä makuulteen. Istualteen poika tykkää alottaa pelleilyn ja reuhtoo päätä ties mihin suuntaan, vaikka kuin ois nälkä. Vähä tietty rajottaa tää imetysasentomieltymys, tietty istualteen tarpeen tullen pystyy syöttämään. Mutta julkisella paikalla imetystä en tuu harrastamaan. Lastenhoitohuoneet ok. Tässä tosiaan oon pähkäilly et ei kait se kovin suuri rikos ole jos antaa tienpäällä huonossa paikassa korviketta... Ku saattaahan sitä kohta muutenkin joutuu antamaan lisämaitoa.

kardemummma Mä ehkä tarjoaisin korviketta, kerta noin "annettiin lupa" siihen. Eikä siitä pidä potea mitään huonoa omaatuntoa. Täällä kans ahdistaa toi rintakumien kans pelleily. Mulla oli tänään muuten samoja harrastuksia ku sulla Sulon kans, mä tosin jekutin poikaa normaalin ruokailun yhteydessä ottamalla rintakumin välillä pois. Ja imihän se vähä aikaa :LOL:

Omalla kohdalla kuvittelisin imettäväni maksimissaan tuon 3-4 kuukautta ja sitten kyllä varmaan alkaa riittämään.

Neuvoista tuli muuten mieleen sellanen kun yhdellä mun kaverilla ei vauva huoli ollenkaan pulloa ja äiti siis joutuu suunnittelemaan kaiken vauvan syömisten mukaan... Varotteli tossa mua et kannattaa mun varoa ettei poika liiaks totu pulloon ettei ala rintaa hylkimään. Hyvinpä tolle on rinta (sen kumin kans) kelvannut, samoin pullo ja lusikasta menee kaikki tipatkin ku vanhalla tekijällä.
 
Meillä menee kans pullot ja tissit vauvalle ihan mukisematta. Ei varmaan edes huomaa eroa kun on niin ahmattimahmatti. Tullut äitiinsä pieni. :D :heart:

Mutta joo, toisilla saattaa tosiaan pullon anto vaikuttaa niin, ettei tissi maistu enää ihan mukisematta. Mutta pulloonhan voi ostaa niitä tutteja, joista virtaa vähän vähemmän kerrallaan, niin ei muksu pääse liian helpolla.
 
Joo, täällä kelpaa tissi, pullo ja tutti. Mikä tahansa. :) Ainakin toistaiseksi.

Voi herrajjumala mikä käninäilta. Nää on aina tämmösiä, jos on vain neljän seinän sisällä paikallaan eikä käy autoilla/vaunuilla/kantoliinan kaa missään. On/off-kitinää-väninää-älähtelyä-suoraa huutoa jostain klo 17 asti. Tunnen itseni huonoksi äidiksi (jälleen kerran) kun hermot menee tohon lapseen tosi nopsaan, supertyyni mies ottaa pääviihdytys-hytkytysvastuun ja mä huokailen tuskissani sohvan nurkassa :ashamed:
 
Ei ole ollut aikaa käydä lukemassa teidän juttuja ja menin vanhasta tottumuksesta tuonne odotusaika puolelle. Eihän siellä enää meidän pinoa näkynyt.

Täällä on mennyt ihan kivasti pienten kanssa. Pieniä vastuksia ollut (silmätulehdus, pojalla nuha) mutta ei mitään vakavampaa. Vauvat ovat kasvaneet ihan ÄLYTTÖMÄN nopeaa. Tuleekohan kaksosilla jokin kasvuspurtti tässä alussa, kun yleensähän ovat vähän pienempiä syntyessään kuin yksöset. Meillä tyttö oli 1kk:n neuvolassa 4,3kg ja poika 4,6kg. Eli melkoisen hyvin on ruoka maistunut, tulleet vissiin äiskään :LOL: Ja sanottakoon, että äidillekin on ruoka maistunut. Syön kamalasti ja koko ajan ja paino vaan jatkaa laskuaan. Ihan kiva tietty ettei raskaudesta jäänyt kiloja, mutta mietityttää, miten tuo vaikuttaa maitoon. Meillä tyttö on täysin rintalapsi ja poika saa rintaa sekä pulloa. Pojalla oli alkuun hankalaa oppia imemään rintaa (kireä kielijänne) ja jouduttiin alottaa pullo. Itse olisin halunnut operoituttaa jänteen heti, mutta neuvolasta sanottiin vain, että hyvinhän sillä paino nousee pullollakin. Eihän siitä ollutkaan kyse vaan siitä että lapsi ei saa otetta rinnasta. Nyt oppinut onneksi imemään rinnasta ja hänkin saa ehkä 3-6 krt päivässä rintaa.

Omaa aikaa ei minulla tällä hetkellä juuri ole, eikä paljon ehdi yössä nukkuakaan. Hyvänä yönä sellaista parin tunnin pätkää ja huonona ei ehdi sänkyyn asti. Onneksi miehellä alkaa tän viikon jälkeen loma. Nyt on mentävä unille, kun molemmat vauvat nukahtivat.
Miten toisilla kaksosten saajilla on arki lähtenyt menemään?
 
kardemummma Meillä kans mies pysyy tyynenä kuin viilipytty vaikka vauva huutais täyttä kurkkua. Se ihan rauhassa viihdyttää vauvaa ja kantelee sitä ympäriinsä. Itse otan liian nopsaan vauvan huudot henkilökohtaisesti ja alan miettiin, mitä teen väärin. :x Siitä ois kyllä päästävä heti kättelyssä eroon - tulee muuten pitkät 18 vuotta... Onneksi on ihanat miehet olemassa.

Liplatus Olipa kiva kuulla teidänkin kuulumisia! Ihanaa, että vauvat voi hyvin ja kasvaa reippaasti. Jaksamisia sinne ja toivottavasti saat vähän enemmän nukuttuakin lähitulevaisuudessa. :)
 
Iltaa mammat!

Kävin tänään ostamassa pojalle kaksi tuttipulloa. Ostin sellaiset karkaistusta lasista tehdyt, joissa on hitaan virtauksen tutit. Pumppasin maitoa ja annoin isäni kokeilla syöttämistä tuttipullolla. Pikkumies kyllä oppi, mutta tutti pisti ilmeisen hyvin kampoihin, koska 90 milliltrasta poika joi reilun puolet ja sitten jätti homman siihen. Joi vielä jälkkäriksi vähän suoraan tissistä. Mulla ei ole mitään käsitystä, paljonko juo tissistä kerralla, mutta nyt osaa todistetusti imeä pullosta, eikä kuole nälkään, vaikkei äiti tisseineen olisikaan läsnä.

En olisi uskonut, miten koville otti nähdä, että joku toinen syöttää lastani pullosta, vaikkei siihen ole mitään välttämätöntä tarvetta (paitsi minun tarpeeni päästä huomenna Leonard Cohenin keikalle). Sain jo aikaan mahtavat huono äiti -itsesyytökset. Uskomattoman kiinni tuossa lapsessa ja imetyksessä sitten kuitenkin on, vaikkei sitä niin jokapäiväisessä elämässä keskellä rutiineja huomaakaan. Saa nähdä, mitä siitä huomisesta Cohenin konsertista tulee - lähettelenkö koko konsertin vaan viestejä ja kyselen, että onko kaikki kunnossa. Isän kanssa katsottiin kuitenkin kaikki syöttämiset, vaippojen vaihdot, röyhtäyttämiset ja muut, jotka tuntuivat olevan hallussa yllättävän hyvin yli 30 vuoden jälkeen. Isä tulee hoitamaan pikkuista naisystävänsä kanssa, jonka tyttärillä on pieniä lapsia. Uskon, että pikkumies on hyvissä käsissä, mutta silti... Kyse on muutamasta tunnista ja silti tuntuu jo etukäteen pahalta. Ja samaan aikaan haluan sinne konserttiin, koska uutta mahdollisuutta tuskin tulee lähivuosina.

Joku kyseli suhtautumisesta muiden neuvoihin. Meillä esim. äiti on yllättävän hyvin pitänyt kielensä kurissa. Perhepetiä se ei ymmärrä lainkaan, kuten ei miehenkään äiti, joka hokee koko ajan, että vauvaa ei saa jättää miehen viereen, koska se nukkuu niin sikeästi ja kierähtää vauvan päälle. Oma äitini on taas jauhanut siitä, että ei sen vauvan vieressä voi nukkua kunnolla, kun pelkää kierähtävänsä sen päälle. Onneksi molempien jankuttaminen siitä on nyt vähentynyt hieman, kun ovat huomanneet, että kaikki sujuu hyvin. Luulen, että omat vanhempani tuntevat minut niin hyvin, etteivät hirvittävästi yritä tuputtaa omia neuvojaan, koska en niitä kuitenkaan kuuntele :LOL:

Muilta neuvojilta olen onneksi säästynyt. En ole vielä törmännyt Hakaniemen mummoihin, joista juustokauppias varoitti - tulevat kuulemma kertomaan, milloin on lapselle liikaa ja milloin liian vähän päällä jne...

Mua ei onneksi tuo julkisilla paikoilla imettäminen näköjään häiritse, koska imetin tänään Helsingin kaupungintalon aulassa :) silti istualteen imettäminen on edelleen tosi vaikeaa. En vaan osaa olla mitenkään missään rennossa asennossa, vaan könötän selkä ja hartiat jäykkänä. Joku hieroja tai fysioterapeutti tekee mulla vielä isot rahat lähitulevaisuudessa. Mitä tulee imetykseen noin yleensä, niin itse ajattelin yrittää täysimettää puolivuotiaaksi (jos vain onnistuu) ja jatkaa siitä niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja tyypille maistuu.

luputupunan ristiäisherkut kuulostivat ihanilta. nam nam... Me saatiin tänään vahvistus papilta, jota olin pyytänyt kastamaan pojan. On tuttu pappi, muttei omasta seurakunnastani. Haluan ehdottomasti, että lapseni kastaa pappi, joka on avarakatseinen ja nainen. Nyt on sekin asia kunnossa. Meille tulee varmaan myös jotain ruokaa ristiäisiin. Ystäväni on kokki ja kylmäkkö ja hän lupasi tehdä ainakin kakut (niin suolaiset kuin makeatkin) ja todennäköisesti myös sushia :D Yksi kummeista lupasi myös kokata jotain.

Ristiäisvaatteita ei olla vielä pohdittu lainkaan - paitsi äidin vaatteita :) menen huomenna sovittamaan ystäväni tekemää mekkoa. Haaveilen, että tekisin itse kastemekon jostain vanhoista äitini kapiolakanoista, koska meillä ei ole mitään suvussa kulkevia, mutta saa nähdä.. Luulen, että meillä on juhlakalulla ihan vaan jotkut siistit vaatteet mekko-osuuden jälkeen - en usko, että rupean ostamaan mitään suoria housuja tai muita sen yhden päivän takia. Ehkä äitini kirpputorilta löytämä merimiesasu sopisi juhla-asuksi. Suurin ongelma meidän ristiäisten kannalta on varmasti se, että saadaan tämä koti jotenkin inhimilliseen kuntoon, että tänne kehtaa kutsua vieraita (tosin lähes kaikki kutsuttavat ovat tässä kaaoksessa jo käyneet).

Haluaisin itse laulaa ristiäisissä, mutta pelkään liikuttuvani niin, että menee itkuksi koko laulu.

Voimia kaikille mammoille ja kauniita unia! Itse täällä odottelen, että tuo pikkumies tuosta kohta herää ja aloitta jokailtaisen jumppa- ja ilmeilyesityksensä.

Solnushka & pikkumies 5 vkoa + 1 pvä
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Hymy suotiin kylläkin mun äidille eli Sulon nonnalle, epistä! Mutta itkettävän ihana näky kuitenkiiii :heart:
Hymyt on ihania. Mutta tuo nonna :heart: Mun äiti ilmotti vajaa 6v sitten, että hän ei mummiksi tai muuksi suostu, haluaa olla nonna. Ollaan miehen kanssa leikillämme yritetty pojille opetta vaikka mitä mummoja ja mammoja, mut ei kelpaa enää niillekään, se on nonna tuo meen isoäiti. Että kiva kuulla, et jollain muullakin nimitys on käytössä!

Nyt tulee tosi omanapasta tekstiä, joten pahoittelut jo etukäteen! En oo ennättäny lukemaan juuri lainkaan viikonlopun juttuja, joten yhteisonnittelu vauvan saaneille! Oltiin reissussa pe-la ja hyvin meni matkat, mutta koneelle en tosiaan sen jälkeen oo juur ennättäny.

Lauantai-iltana "kävimme alueella lapsilta kielletyllä" :whistle: Ei niin kiva kokemus.. Pitää alkaa treenailla noita rakkauslihaksia, kun homma ei tuntunu kummastakaan kovin hyvältä. Ja nuo kumit vois kirota alimpaan helvettiin. Mutta en oikeesti tajua, et miten mun lihakset on voinu hävitä!! Meille tuli kuukauden tauko edelliskerrasta, että mihin ne siinä ajassa hävis?? Kun en kerta edes synnyttäny alakautta? Ketuttaa niin paljon.. Mies oli kovin pahoillaan eikä se pahasti sanonu, mut kait mä jotenki itteeni otin, kun ei toisesta(kaan) tuntunu hyvöltä. Ei yhtään nappais treenata, mut pakko se taitaa olla. Kummallista tää on sikälikin, ettei poikien jälkeen vastaavaa oo ollu. Ja meillä kun on aikasemmin ollu kummankin mielestä ihan hyvää seksiä. Vaan ei enää..

Isännällä eka yö töitä loman jälkeen. Pikkasen jännittää nuo tulevat päivät noiden kolmen natiaisen kanssa, tänään suju onneks ihan hyvin olo keskenämme.
Nyt riennettävä pesulle ja pyykin ripustukseen, josko sit suuntais nukkumaan. Mietenhän sekin onnistuu yksin? Kun kuukaudessa ehti tottumaan toisen vieressä oloon, voi tulla yksinäinen yö (vaikka sekä neiti että tuo meen pienempi poika varmasti viereen tulevatkin)
 
kardemumma kokeile ihmeessä koviketta lisämaitona vaikka viikon verran niin sitten näet sopiiko se teidän pikkuiselle vai ei, ja onko se tarpeellinen vai ei. meillä ainakin toimii,annan lisämaitona kun vaavi oli niin pikkuinen syntyessään. imetän aina eka ja sit 20-40ml lisämaitoa. muistat vaan ettei mitään huonoa omatuntoa ja imetys ja pullottelu eivät sulje pois toisiaan :) :hug:
 

Yhteistyössä