Heinäkuun Hurmaajat 2010

Ihan uskomatonta, kuinka tuo pikkunen kasvaa ja kehittyy. Nyt jaksaa jo useamman tunnin olla hereillä ja tuijotella leluja ja leikkiä äitin kanssa. Eilen innostu katselemaan lelujaan 2 tuntia ja äiti ja isä sai samalla katsella toisella silmällä elokuvaa ja toisella leikittää pientä. ja tämä siis illalla 20-22 välillä, joka monesti aiemmin on kärttyilty. Sitten tajuttiin, että ei olla annettu pienelle tarpeeksi aktiviteetteja ja sillä on ollu tylsää!!!! onneks hoksattiin tuo, koska Emma on nyt paljon tyytyväisempi, kun saa touhuilla lelujen kanssa. Niin, ja niskaakin kannattelee jo niin hienosti sekä sylissä että mahallaan ollessan.

Kaveri kävi tänään Emmaa kattoon ja porukat aiko to tulla..eli tällekin viikolle jotain ohjelmaa onneksi. ens viikolla onkin 3 päivänä neuvolaa, hammaslääkäriä, naistentautienpolia yms..

Eka päivä ilman miestä siis mennyt tosi kivasti!! Toivottavasti huomenna yhtä hyvin. Ainakin täytyy käydä vaunulenkillä kun tänään ei ehtinyt!! salilla ajattelin alkaa käymään kans tällä viikolla, ja jospa vaikka lähtis spinninkiin tai johonkin lähiviikkoina...siinä ois mammalle tavoitetta!!! :LOL:
 
Hei! Nyt on meänkin pojalla nimi virallisesti :) Lauantaina vietetiin ristiäisiä seurakuntatalolla, tuonne FB:n puolelle paljastinkin poitsun nimen :) Itse juhlakalu käyttäytyi esimerkillisesti koko juhlan ajan :) hieman kitinää ilmeni kasteen aikana, mutta sekin kitinä korjaantui tutilla ;) tuttinauha oli samanvärinen kuin mekon rusetti, hyvin jäi nauha piloon, ei ees kuvista hoksaa, että poitsu lutkuttaa tuttia ellei tarkasti kato :D Tahantona komiikka aiheutti eräs pari vuotias tympääntynyt ristiäisvieras, joka kesken papin puheen alkoin huutaa "v#tuttaa" lukuisia kertoja ennen kuin vanhemmat veivät lapsen ulos huoneesta, yrittääppä siinä piettää pokkaa, teki vähän tiukkaa niin itsellä kuin vierailla kuin myös papilla :D Yksi kummeista pesi itsensä kastevedellä, nakkas vedet korkealle ilmaan, mutta tuulesta johtuen sai ne niskaansa :LOL: Ristiäiset onnistu hienosti, ruoka tosin jäi paljon yli, joten pidettiin sunnuntaina rääpijäiset kavereille.

Eka päivä pojan kanssa kahdetaan on mennyt ihan hyvin :) Käytiin parin tunnin vaunulenkillä, syöpötelty ja itkeskelty ( masu vaivaa & yliväsymys) Poitsu on ollut aamusta asti hereillä, välillä torkahtanut, nyt vasta nukahti kunnolla päikkäreille, niin äiti kerkee alkaa tekeen kotitöitä ja ruuan laittoon. Sekä äitiä että poikaa vaivaa ikävä :'( totuttiin oleen kuluneen 6 viikon aikana yhdessä kotona koko perhe. Isi kävi tauolla kotona pyörähtää, poika hymyili niin leveästi isin sylissä :heart: :'(

Piereeko muiden vauvat paljon ja pahanhajuisesti? Meän poika haiseen niin sanotusti kuin ketun syötti, kun se pieree, semmosia ällöjä kananmuna pieruja. Kakkii tosin yleensä vaan yhtenä päivänä viikossa joka vaippaan.

Liikunnasta: Käyn kerran tai kahesti päivässä parin tunnin ajan kävely/hölkkälenkillä vaunujen kans. Jumppija ja kuntosaliharjoittelua suositeltiin aikaisintaa aloittaa syyskuun loppupuolella. Jälkitarkastuksessa niin meinattiin, että sisuskalut kerkee parantua kunnolla sektiosta. Mitä oon ymmärtänyt ja lukenut niin alakautta synnyttäneet saa aloittaa treenamisen ilmeisetsi aiemmin. Sektiossa kuulemma tuo 3kk on minimi, olo itellä kyllä on jo ihan hyvä, että oon kotioloissa ihan kevyesti jo jumppailu tosin vatsalihakset jätän suosiolla vähemmälle.

Sannuliini85 vois tosiaan alkaa suunnitteleen niitä treffejä :) muutkin Oulun-alueen mammat messiin!

Olivia81 Jälkitarkastuksessa katotaan pissanäyte.

Meän murukin täyttää ens viikolla jo 2kk :heart: aika menee tosi nopeasti

Dana88 & Apsi



p.s sitterin heiluttaminen todellakin kehittää nilkkalihaksia :LOL:
 
Thanks dana. En siis turhaan kuse purkkiin... :D

Mulla meinaa muuten raskausajan jäljiltä olla pakottava tarve aina neuvolassa painella ekaksi vessaan antamaan pissanäyte. Ekat vauvan neuvolakerrat sai oikein muistutella itseään, ettei täällä olla enää äitiysneuvolassa. :p
 
Olikos täällä joku veroasiantuntija ?
Kävin tänään hakee uuden verokortin Kelaa varten ja veroprosentti on kaikki 8%.
Vähennyksiin laitettiin myös asuntolainan korot, voiko ne tosiaan olla vähennyksinä Kelan kortissa ja työnantajalla aikasemmin tänä vuonna toimitettussa kortissa ?
Ehkä aattelen liian monimutkasesti, mut jäi vaan hämäämään.
 
Hei!

Komppaan sannuliinia: miten tuo pien toukka voikin kasvaa noin nopeasti??! Ihan eri meininki kuin pari vkoa sitten: kontaktia ottaa tosi paljon, juttelee ja hymyjäkin on jo tullut :) Muutenkin täällä menee hyvin, mut uniajat ei vielä oo hirveesti pidentyneet. Öisin syö 2-4 tunnin välein laskien edellisen kerran lopettamisesta. Ihan hyvin siis, mutta kyllä yhdet kunnon yöunet tekis terää.

LiikkumisestaMie kävin salilla pari vkoa sitten. Viime vkolla kokeilin myös lenkkeilyä ja tennistä pariin otteeseen. Lenkki ei tuntunut vielä kovin hyvältä: lähinnä se tasanen jumputus aiheutti outoja fiiliksiä tuolla alakerrassa. Aattelin kokeilla loppuvkosta uudestaan. En vaan millään malta odottaa jälkitarkastukseen, kun se on vasta syyskuussa...Mut aika hyvin tuo oma olo kertoo, mitä voi tehdä ja mitä ei :) Ja sitä paitsi mie oon paljon parempi ja virkeempi äiti kun käyn liikkumassa säännöllisesti :)

masuvaivoistaMeillä oli masuvaivoja pari viikkoisena, mut nyt ei niitä oo juuri ollenkaan. Luulen, et gefilus on auttanut tähän. Annan siis yhden kapselin sisällön päivässä. D-tippoina meillä on jekovitit...

lempiminenMielessä on ollut, mut ei oo vielä touhuiltu. Mietittiin et mentäs huomenna "lounastreffeille" ja vietäs nyytti hoitoon mummolaan :D Eli pikanen syönti ja sit kotiin, heh...

nimiäisetNimiäiset on kahden vkon päästä ja nimi on jo rekisterissä. Olen kuin ilmapallo ja meinaan koko ajan poksahtaa eli möläyttää nimen kaikille... Ehkä helpottaa, jos julkistan sen täällä, niin ei tartte muille huudella :D Eli meidän neidistä tuli Milja Matilda :) Onko muuten kellään takuuvarmaa juusto- tai moussekakku ohjetta?? Kakut on mun vastuulla, mut respti vielä hakusessa... Taidankin nyt alkaa selailla niitä.

Kiva oli lukea taas synnytyskertomuksia ja arjen höpinöitä- kiitos kaikille kirjoittaneille :)

A + Milja 4 vkoa 5 päivää
 
Tridian Ihana nimi, meille olis varmaan kans tullut Milja nimeksi jos olis ollut tyttö, niin hellyyttävä nimi :)

Miun pitäs täällä omassa seurakunnassa käydä kirkkoherran virastossa kun pitäs tämän seurakunnan kastetodistukset ja kastekynttilä käydä hakemassa... Kun entisellä kotipaikkakunnallani kastetaan pieni ja kasteen tekee tietysti sen seurakunnan pappi ja tänään kun mies oli ollut puheissa ni oli antanut ymmärtää, että kummitodistukset ja kastekynttilä pitäs käydä tästä nykyisestä seurakunnasta.. Eli joku päivä pitäs ihan asioikseen ottaa ja lähteä niitä kyselemään... ja mitähän lie virsiä tulee laulettavaksi kun mies oli papille vaan sanonut, että joku tavallinen kun oli asiaa kysynyt...noh, pääasia että pappi tulee paikalle ja jostain saadaan vaan todistukset ja kynttilä!!!
 
Jee, nyt on kuntosali/jumppa/spinning kortti hommattu...enää pitäis vaan saada mentyä harjoitteleen. To tulee päivällä vahtia Emmalle, jotem silloin pitäis startata!! suunnitelmana ainakin hyvä!! =) ekaks varovasti salille, ettei tuu alotettua liian rajusti.

Mulla jälkitarkastuksessa ei tarvinu pissata...vaihtelee käytännöt näköjään!!

Täällä kans sitteri tosi hurjassa käytössä..ihan pelastus!! :)

Dana...vois alkaa tosiaan sopiin johtain meetinkiä!! Oiskohan se ekaks sitten kahvittelua jossain, vai? Mulle passaa periaatteessa koska vaan, että voi heitellä aikoja kehiin, jos on ehdotuksia. Voi laittaa yksityisviestiäkin. ja tosiaan muutkin Oulun seudun mammatm eiku mukaan vaan!!! =)
 
Pikakirjoitusta ennen kuin Sulolla menee sitterissä herrrrmo... (Tää ei oo ollutkaan enää ihan unelmapäivä hyväntuulisuuden suhteen.. Ja viime yönäkin nukuttiin vattumaista 2-2.5 tunnin pätkiä.. Mutta kai nää takapakit ja erilaiset päivät ja yöt kuuluu asiaan vauvojen kaa.)

Huomenaamulla ekaa kertaa synnytyksen jälkeen bodypump-tunnille (kirjoitin eka bodypimp :D ). Oon ihan paniikissa, pyörryn varmasti tunnille, enkä jaksa nostaa ees kilon painoja.. (Vaikka kyllähän toi jäbä painaa jo reilut neljä kiloa.) Miten tällanen voikin jännittää?

Kuten myös seksi! Jota ei oo harrastettu vielä kertaakaan, synnytyksestä tosiaan 6.5 viikkoa. Siinäkin on pienoinen kynnys jotenkin. Kumpaakin kyllä ajatus jo kiinnostais. Mutta vielä en oo jotenkin uskaltautunut. Kaissssitä pian vois koklata.

Mähän aluksi täällä retostelin, että mun alakerrassa ei oo mitään muutoksia synnytyksen jäljiltä. (Tai siis oli ne 2 tikkiä, mutta ei ollut kipuja tai muuta.) Nyt oon kuitenkin huomannut, että ihan kuin "tuolla" ois välillä ilmaa, siis sellasia ööö (eih, tää on nyt nolouden huipentuma) alapään ilmavaivoja. Taisin joskus lukea jostain vauvalehdestä, että sellaset saattaa lisääntyä, kun toi värkki menee uusiksi alatiesynnäilyn myötä. Voi ku kiva :eek:

Mitäs vielä.. Sulo-ihanainen opiskeli tänään taas syömistä ilman rintakumia. Sai kyllä kummastakin tissistä otteen ja osasi imeä, mutta luovutti ihan parin sekunnin päästä, koitti taas uudelleen, päästi taas irti ja alkoi huutaa, kunnes muistutti keitettyä rapua. Aito tissi ei oo hänen juttunsa siis :D Vain silikoni kelpaa :LOL: (Siitähän tuo kumi on nimittäin tehty..) Voi herrajjumala. No, ehkä tää vaatii totuttelua.

Eli ei oo imetys vieläkään ihan ongelmatonta, tosiaankaan. Hassua, miten kaikilla on omat ongelmansa sen suhteen. Kaikkien ongelmia ymmärtää, vaikka ne tuntuiskin ihan hassuilta ("Miten joku ei osaa muka imettää istualteen?") kun omat on päinvastaisia ("Miten joku voi osata imettää makuullaan?"). Mä en siis yhä saa makuullaan imetystä onnaamaan, tai ainakin se täytyy aloittaa istualleen ja sit liukua makuulleen. Luulen, että se liittyy tohon rintakumiinkin: se kun ei kauheasti taivu, imemiskulman täytyy olal ihan täydellinen ettei kumi lähe paikaltaan ja vauva saa just oikean otteen. Vai osaako mut rintakumirouvat tän makuullaan syöttämisen? Antakaa vinkkejä, prkl.

Miehellä alkoi 3 viikon loma. En yhtään hahmota koko hommaa, kun just ehti tottua päiviin kaksin ton pienokaisen kanssa. No, huomenna pääsen tosiaan jumppaan ja ylihuomenna kampaajalle. Jihuu! Sitten lähdetään saaristoon taas noin viideksi päiväksi. Haluan sienestää ja saunoa! Ja odotan jo niin aikaa, jolloin tuo lapsikin osaa puuhastella jotain siellä mökillä ja nauttia olostaan siellä.

Nyt vapautan ton iskän Sulokin kanniskelusta ja aloitan rintakumi-ei rintakumia-taiston.
 
Ps. Hei, moneltako teidän vauvat muuten menee illalla nukkumaan? Vai voiko sellaista vielä edes sanoa, onhan tää vielä melko rytmitöntä ja unipätkiä on silloin kun sattuu.. Meillä menee koko perhe kuitenkin "lopullisille yöunille" vasta siinä klo 22:30-23 tienoilla. Ehkä aikaisintaan joskus klo 22:15. Eli että viimeinen syöttö loppuu silloin ja valot sammutetaan.

Aloin miettiä vasta tänään, että onko se jotenkin liian myöhään. Äsken Sulo nukahti perinteisesti rinnalle jo tällä n. klo 21 loppuvalla syötöllä ja kannoin sen varovasti pinnasänkyynsä (jossa se ei nuku koskaan). Kävi kuten pelkäsin, eli se havahtui heti kun irrotin syliotteen. Tavallisesti olisin heti turhautunut ja nostanut sen takaisin syliin ja luovuttanut, mutta nyt painoin kasvoni sen kasvoille ja hengitin rauhallisesti ja pidin kättä sen vatsan päällä (se rauhoittuu aina nukahtaessaan sillä konstilla). Se ei nukahtanut enää, mutta ei myöskään alkanut itkeä. Tein radikaalin vedon ja jätin sen pinnikseen tuijottelemaan valveilla. Menin ovelle vaklaamaan, mitä tapahtuisi. Se tuumaili, huokaili, vähän venkoili - mutta lopulta nukahti! Uskomatonta :heart:

Tajuan, että jonkun vauva varmaan nukkuu sata kertaa päivässä tällä tavalla, mutta Sulolle toi nukahtaminen on ollut todella vaikeaa muualle kuin liikkuvaan "juttuun" (sitteri/auto/vaunut/liina) tai syliin tai viereen. Ja tää on aivan ennenkuulumatonta, että se jää yksin sänkyyn eikä ala itkeä, vaan mietiskelee rauhassa ja nukahtaa sitten. Jeeeee!

Ai mutta jutun pointti oli se, että täähän ois mahtavaa, jos se nukkuis tästä eteenpäin illalla jo pikkupätkän omassa sängyssään ja me saatais viettää miehen kanssa hetki kaksin, ja sitten siirtyis silä myöhäisillan syötöllä väliimme. Harmi, ettei näitä juttuja voi ihan omin päin päättää. Sulo The Tyranni sanelee tahdin :D

Nyt herkkuruokaa, telkkaa ja puolikas olut, aah! Katsotaan, kuinka monen minuutin päästä makkarista kuuluu rääkäisy. (Tai itse asiassa Sulon itkut alkaa sellaisella tyrskähdyksellä.. Jolloin saa räät naamalleen, jos se tapahtuu lähietäisyydellä :D )

Mukavaa viikkoa, hot mamas!
 
Hui ku te muut ootte rohkeita ton kuntoilun suhteen. Itelläni alkaa kuntokeskuksen jäsenyys uudestaan 1.10. Nyt oon käynyt vaunulenkeillä ja tarkotus ois lisätä niin et kävis joka päivä (kelin salliessa) kunnon lenkin, et edes vähä kunto kohenis ennen tota jumppien yms alotusta. Mua kans hirvittää et varmaan pökrään ensimmäiseen jumppaan, ku en tosiaan huhtikuun jälkeen oo tehny mitään, paitsi nyt sillon odotusaikana pieniä laiskoja lenkkejä ja nyt vähä reippaammin.

Seksi-puoli edelleen hiljasta, synnytyksestä perjantaina 5 viikkoa. Kaipa sitä pitäis vaan rohjeta. Ehkä ensin jutustella ton miehen kans jne... Kauheet ongelmat näistä luonnollisista asioista tulee ku aikaa kuluu. Musta tuntuu et on kynnys noussut myös siksi että ennen synnytystä oli jo pitkän aikaa hiljasta... En edes oikeasti muista millon viimeks. :ashamed:

Meillä poika menee vaihtelevasti nukkumaan. Välillä sammahtaa jo klo 21 tai ennenkin ja esim eilen illalla vielä klo 23 oli sängyssä hereillä. Meil on kans nyt yritetty alkaa opettaa poikaa siihen et nukahtais itekseen ku laitetaan sänkyyn. Välillä se jopa onnistuu ja sitten välillä huutelee tunteja ja sitten joutuu menemään syöttämäänkin. Neuvolan ohjeet vauvan nukkumaan meno ajasta oli 20-21 välillä, et jäis vanhemmillekkin kahdenkeskeistä aikaa.
Poika kyllä saattaa hetken huudella jotain sängystä, mut jos hiljenee ilman et alkaa itkemään, niin ei olla menty. Kauhean julmalta ehkä kuulostaa...

 
Maanantai-iltoja!
Täällä arki jo koittanut, ja yksin yritän näiden kahden kanssa pärjäillä. Ihan luksusta, kun tänään molemmat nukkuivat pari tuntia yhtä aikaa päikkäreitä! Ehdin jopa lukea sähköpostit ja katsella telkkaria. :LOL:

liikuntaa olen varovasti aloitellut vaunulenkeillä. Ei ne vielä pituudeltaan maratonia hätyyttele, kun rauhallisesti pitää kulkea. Itelle tulee kuitenkin hyvä mieli ja erityisesti kun saa molemmat kiinni rattaisiin, niin tulee jopa tunne, että mä hallitsen lapseni. :D Parin viikon päästä ajattelin jotain tanssia kokeilla, mutta en vielä uskalla mitään hyppivää.

yöunille ollaan siirrytty pääsääntöisesti vasta puolilta öin, kun yritän tähdätä, että vauvan pisin unijakso alkais silloin kun itsekin sänkyyn kaadun. Enkä mä osaa heti kymppiuutisten jälkeen mennä, kun esikoinen vasta ysin pintaan nukahtaa. :) Mut niinhän joku sanoikin, että tän illan pitäis olla vanhempien omaa aikaa? :) Toisaalta aamuisin herääminen olis ehkä hieman helpompaa, jos yrittäis mennä nukkuunkin aiemmin... :whistle:

Seksiä ei vielä olla oikeastaan ehditty kuin ajatella, täällä jälkivuoto vaan jatkuu ja jatkuu... En ole uimaankaan vielä sitten uskaltanut, kun ei heti pääsis pesulle. Jotenkin ajattelin, että kyllä jo nyt alkais loppua vuoto, mutta niinpä alkaa loppua lämpimät säätkin.

Joku kyseli isoista hyytymistä jälkivuodon mukana? Mulle ohjeistettiin, että pitää tosiaan ottaa yhteyttä sairaalaan herkästi. Voivat aloittaa tarvittaessa kohtua supistavan lääkkeen, että mahdolliset jälkeisten jämät saadaan kans tulemaan ulos ettei tulis tulehdusta.

Lauralle: Tosi hienosti olet saanut maitomääriä lisättyä! Olen ihan vähän kade. :) Mullakin tosiaan huonosti tullut maitoa kokoajan, vaikka kokeilin kans primperanin ja sen jälkeen vielä jotain homeopaattistakin valmistetta. Että täällä vaan tyydytään pullotteluun ja ollaan tyytyväisiä, että sekin vaihtoehto on. :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille! Ja onnittelut jo teille, ketkä olette nimen ehtineet lapsukaiselle antaa! :)
 
yötä mammat!

täällä on ollut aika heikko päivä - oon jo monena yönä kärsinyt unettomuudesta. se on ihan käsittämätöntä, koska olen käsittämättömän väsynyt. viime yönäkin nukahdin vasta vauvan ensimmäisellä syötöllä eli puoli viisi aamulla. unettomuus ei ole mikään uusi juttu, mutta tähän väliin en sitä todellakaan olisi kaivannut. muutaman päivän kummitellut päänsärky ei todellakaan mene pois, kun ei nuku. olo on ollut kuin jyrän alle jäänyt. alkaa pelottaa, että miten tätä jaksaa. itkukaan ei meinaa tulla, vaikka se varmasti helpottaisi. toivottavasti tämä ei ole mikään synnytyksen jälkeinen masennus, koska olen juuri selvinnyt tavallisesta sellaisesta. pikkumies ei todellakaan ole mikään vaikea tapaus, vaan maailman ihanin prinssi. onko muilla vakavia vaikeuksia jaksamisen kanssa? mulla on onneksi ihana terapeutti, jolle voin vuodattaa pahimmat jutut kaksi kertaa viikossa ja mieskin on todella ymmärtäväinen.

meillä mennään nukkumaan vasta puoliltaöin tai vähän sen jälkeen. nyt odotan, että tuo kaveri nukahtaisi, että voisin mennä saunaan miehen kanssa. meidän neuvola ei ole suositellut mitään nukkumaanmenoaikoja, mutta onhan tuossa järkeä, että vauva menisi aiemmin, että vanhemmille jäisi omaa aikaa. sitä kyllä kaivattaisiin. lemmiskelemään ei täälläkään olla vielä uskaltauduttu, vaikka jälkivuoto on loppunut ja synnytyksestäkin on kulunut jo kuusi viikkoa. mulla on jälkitarkastus keskiviikkona, joten ehkä sen jälkeen uskaltaa, jos vain lääkäri antaa luvan :)

no nyt tuo pikkumies taisi nukahtaa. painun miehen kanssa saunaan, josko se uni tänä yönä tulisi.

voimia kaikille!

solnushka & pikkumies 6 vkoa + 1 pv
 
Minä oon ykkösen ja kakkosen aikaa saanut nukahtamislääkkeet kun en yksinkertaisesti pystynyt nukkumaan :ashamed: Jotenkin koko ruumis ja pää meni vauvamyllerryksestä niin sekasin että ainoastaan lääkkeet sai unen takasin =) Kannattaa puhua unettomuudesta ennen kun uuvut täysin.
Nyt kyllä nukuttaa,jos vauva vaan nukkuu niin simahdan saman tien..olen kyllä kuumeessa ja flunssassa niin kuin koko muu perhekkin,hysteerisesti saa pelätä koska vauva sairastuu.Onneksi on iso ja vahva poika niin jospa se taudista selviää jos sen saa :'(
hipsu
 




Välillä tännekin kerkee...Meillä ikää nyt reilu 4 viikkoa ja paino 4050g pituus 55cm. Yöunet 3h+2,5h aikalailla .


ZEENAH:
Mulla siis ihan samaa ja epäilen Raynardin syndroomaa vasemmassa rinnassa, tekee niin kipeää ja osa rinnasta ihan kova, kävin eilen koskiklinikan gynellä ja tänään meen rintarauhasten ultraan...lääkäri sanoi et itsellä ihan samaa ja on runsastuottoisten äitien vaiva ja pitäis mennä ohi, käski föönata rintaa kuumalla imetyksen jälkeen ja aloittamaan imetyksen aina kipeästä rinnasta!


 
Täällä mennään nukkumaan 22 jälkeen koko poppoo. Joskus äiti ja isä valvoo vielä 23-23.30 asti. Ite en kans osaa tuon aiemmin pientä laittaa nukkuun, että olis tosiaan itekin valmis nukkuun, kun pieni nukkuu ekan ja yleensä pisimmän pätkän.

Seksistä..täällä kokeiltiin viikonloppuna ja oli ihan ok kokemus kyllä!! =) erilainen, mutta parempi kuin pelkäsin. Oli kyllä kuin ekaa kertaa ois jännittänyt! :LOL:

Voi että mua ärsyttää noissa öissä yks juttu...ku saat tytön yösyötön jälkeen uneen pinnasänkyyn, nii kohta kuuluu kauhea pörinä ja kakat tulee housuun. Musta oli kerrassaan ihan kamalaa, että neuvolassa ja synnärillä sanoivat, että kakkoja ei tartte ottaa pois yöllä!!! siis ihan järkkyä!! no, siis sit ku meet vaihtaan vaipan ja peseen pepun, toinen on tietty kuin siipiä vailla ja haluaisi seuraa. Toki ymmärrän, että neuvolantäteillä on pointtina just tuon,että yö on nukkumista varten, mutta minusta ei ole inhimillistä pitää toista yltä päältä kakassa. :/ sanokoon ne sitten siellä neuvolassa mitä tahansa...

Nukkumisesta vielä, meillä Emma nukkuu pinnasängyssä omassa huoneessa, joka on käytävän toisella puolella. Monesti puoliunessa siirretään Emma sinne, mutta yleensä herää siihen. Jätetään kuitenkin sinne ja yleensä aina itsekseen nukahtaa sinne uudelleen. Joskus siihen menee 1 minuutti ja joskus 2 tuntia, joskus ei tarvi lappaa tuttia edestakaisin suuhun ja joskus tarvii. Ihanaa kuitenkin, kun on saatu pieni nukkumaan itsekseen omaan sänkyyn jo nyt. Päivällä ei sitten sängyssä paljon nukutakaan...kaukalossa, sitterissä, lattialla leikkikehän alla, mutta sänkyyn ei malta pieni päivällä jäädä. Muutenkin päivällä ottaa lähinnä pienempiä torkkuja, paitsi jos turvakaukaloon sattuu pääseen, niin saattaa otta monen tunnin torkut!! :LOL:

Että tämmösiä turinoita täälä tällä kertaa...vähän jännittää ens ma, kun Emma saa sen rota-virus rokotteen..toivottavasti ei tuu oireilua tuosta. Onko kaikki muutkin muuten ottamassa kyseisen rokotteen? Neuvolassa sanoi, että on semmosiakin, jotka ei rokotetta syystä tai toisesta tahdo ottaa...ja vastahan se on rokotusohjelmaan lisättykin. Itse kyllä siis ehdottomasti tuon otan kyllä... =) tai siis otan Emmalle...
 
Fiinukka kiitti vinkistä.. Mulla onneks tuo tilanne parani...(koputtaa puuta)..toivotaan, että sullakin helpottaa!! mutta hyvä tietää, jos tulee takaisin. Ja uskon kans, että saattaa liittyä tuohon maidon runsaaseen tuotantoon..itsellä kans maitoa...,vai pitäisko vaavin kasvun perusteella sanoa, että kermaa kyllä riittää :LOL:
 
Hmmph. Kaikilla tuntuu vauvat saavan tuon rotavirusrokotteen 6 vko neuvolassa. Mulle ei puhuttu siitä mitään viime käynnillä. Meillähän on tänään vauvan kanssa molemmilla neuvolalääkäri - mulla jälkitarkastus ja vauvalla eka lääkärikäynti. Saas nähdä.

Pitäiskin varmaan alkaa pienokaista herätteleen unilta, että ehditään neuvolaan. Kauheita ongelmia aikataulujen kanssa nykyään!
 
Pikaiset kuulumiset! Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja meidän perheestä löytyy nyt pikkumies nimeltä Matias. Juhlat sujuivat mukavasti, Matiaksella oli vaan kauheita ilmavaivoja koko toimituksen ajan, ei kiva. Rutinaa ja plörinää kuunneltiin ja papillakaan ei meinannut pokka pitää.

Suurimmat vatsavaivat on jo ohi, d-vitamiinia tosin ei anneta jokapäivä ja se auttaa vatsakipuihin. Poika nukkuu yönsä todella hyvin 6-7h putkeen ja nopea 5 minuutin tankkaus ja jatkaa 3h eteenpäin. Ja on yöllä ihan kuiva. Ekat pissat tulee vasta aamulla, tänäänkin mun päälle hoitopöydällä :LOL: Päivisin vaippaa saakin sitten vaihtaa urakalla kun hienoherra ei kestä olla likaisessa vaipassa.

Vaikuttaako teillä muilla oma ruokavalio vauvan vatsaan tai esim tuleeko herkästi vaippaihottumaa? Mulla on nyt suklaa ja tomaatti pannassa, kun Matiaksen peppu rokahti punaiseksi ristiäisten jälkeen. Olin syönyt suklaakakkua ja iltasella useamman tomaatin. Sinkkivoiteella iho onneksi rauhoittui.

Tänään on eka neuvolalääkärin vastaanotto. Laitellaan strategiset mitat myöhemmin.

omenaruusu ja Matias kohta 7vkoa

ps. Outoa olla kotona vauvan kanssa kahden, kun mies on töissä ja isommat lapset koulussa, mulla on ihan omaa aikaakin, jipii :wave:
 
Mie alan kyllä oikeesti olla huolissani tästä omasta maidontuotannostani!!! :eek: Aikasemmin aina imetyskerroilla rintakumi oli ihan täynnä maitoa ja pieni mies vielä valutteli maitoa suupielistään pois kun ei enää jaksanyt imeä!! Nyt sitten rintakumi on aina/99% ajasta ihan tyhjä ja tuntuu, että toinen imee vain ja mitään ei tule. Eilen illallakin imetin ja imetin ja lopulta mies vielä tarjos lisää pullosta ja sitten nukahti..ja tällä tissi+lisämaito asetelmalla sitten nukkuin 01-7.30, että kyllä nukkui todella ihanan pitkän pätkän ja itekkin sain nukkua, mutta ihmetyttää todella minne se maito oikein katos!! Toissapäivänä oikeestaan tämä alkoi..sitä ennen tissit oli räjähtämispisteessä jos oli imettämättä vaikka 5h, nyt olin varmaan joku 8-9h imettämättä ja tisseissä ei tuntunut mitään, ei ollenkaan tuntuneet siltä, että niissä olis maitoa!!! kumminkaan ruokailut yms ei ole muuttumut mihinkään joten kait se vaan rupee maito sitten loppumaan...olisinhan tuota vielä voinut tuskailla muutaman kuukauden eteenpäin, mutta pullolle se pitää varmaan sitten siirtyä jos näyttää siltä, että ei pieni mies ole tyytyväinen...Kyllä vähän harmittaa :'(

kardemummma Täällä kans tuollasia siun kuvailemia "alapään ilmavaivoja".. Kait se on ihan normaalia...en tiijä :LOL: Ja mitä tuohon makuultaan imettämiseen tulee ni kyllä miula aineskin rintakumin kanssa onnistuu makuultaankin imettäminen... Silleen ne synnärillä neuvoi ja ekan 1-1,5vko imetinkin vaan silleen..sitten olen siirtynyt istualtaan imettämään... mut en kyllä mitään vinkkiä tuohon osaa antaa..voihan se olla että toisilla se ei yksinkertaisesti vain onnistu ja siihen pitää tyytyä

rokotuksista Meillä täällä aineksi tuossa 6vko neuvolassa annetaan se rotavirus rokote kaikille ketkä sen haluu (siis vauvoile) ja me aineskin otetaan kaikki mahdolliset rokotukset...ja nyt vauvoile ketkä on syntyneet 1.6 jälkeen tulee vielä yksi lisärokote, mut nyt kyllä se nimi karkas mielestä..mutta itsekkin kun olen saanut kaikki mahdolliset rokotteet ni miksi ei myös lapseni.. mutta tässäkin asiassa kaikki menee omalla tyylillään

sannuliini85 Kyllä miusta kakkavaippa kandee vaihtaa yöllä...eihän sitä itekkään haluis paskoissaan olla..meillä terkka sano, että pissivaippaa ei tarttee käydä yöllä vaihtamaan jos on hyvä iho, mutta ehdottomasti kakkavaippa on vaihdettava ja inhimillistähän se on niin...

nukkumaan menosta meillä kyllä on yritetty monena iltana mennä jo klo 22 paikkeilla nukkumaan, mutta silti joka hemmetin ilta se menee tuonne 00-01 ennenku meillä nukutaan...siitä rytmistä ei pieni mies ole päässyt pois...ja ne unipätkät on jotain 4h jos annan tissiä ja korvikkeella 6-7h... Toisaalta ihana kun nukkuis nuin paljon, mutta mutta...en tiijä sitten eiköhän tuo päivälläkään nuku sen takia kun ei saa tarpeeksi maitoa?? mutta paino on kyllä nousut ihan älyttömän hyvin..pikkuhiljaa taitaa pitää soitella neuvolaan ja kysellä vähän voisko tulla puntarille mutta sitten taas toisaalta...ens ti on 1kk neuvola...

Rae ja vaavi 4vko
 
Rae Tuskin sinulta maito loppuu tuolleen ihan ykskaks, jos rinnat ovat siihen asti tuntuneet ihan täysiltä. Ehkä vauvan imu on ollut heikompaa (jos ei niin nälkä sinä päivänä) tai olet itse ollut hiukan stressaantunut, jolloin heruminen voi olla hitaampaa.
Minulla on äiti täällä nyt apuna ja toissa ilta meni silleen, että tyttö halusi kokoajan rinnalle. Äitini ei oikein ymmärrä vauvantahtista imetystä ja sanoikin illalla, että kohta tyttökin siirtyy pullolle, kun ei tule rinnalta tyytyväiseksi (poika syö osin meillä pulloa). Minua suututti, mutta nielin kiukkuiset sanani, koska tiesin, että jos saan yöllä yhtään nukkua, seuraavana päivänä rinnat ovat ihan pahkuroilla maidosta. Ja niinhän siinä kävi eli tyttö vaan "tilasi" maitoa lisää sen yhden illan.
 
Rae Itelläni kans tuntuu vaihtelevan toi maidon määrä. Välillä on sellasii päiviä että tuntuu et tissit räjähtää hetkessä ja sitten päiviä jollon tuntuu ihan tyhjältä. Mut kyl silti noina tyhjinäkin päivinä poika on ollut tyytyväinen ruuan jälkeen. Kaipa ne kudoksetkin antaa periks niin ei sitten tunnu niin herkästi täydeltä (näin mä oon sen järkeillyt).

Olikos tuo rotavirusrokote jotain vatsapöpöä vastaan ? Meillä otetaan pojalle kyllä kaikki rokotukset, koska itelläkin on. Mutta tosiaan jokainen tekee tyylillään.

kardemummma Rintakumilla imettäminen onnistuu täällä makuultaan paremmin. Istuen kun imetän niin maitoa valuu pitkin mun kylkeä. Pojalla on kyl makuulteenkin ruokailun jälkeen aina alapuolella ollut poski ihan maidossa. Ei taida olla meillä imuotteet ihan kunnossa :headwall: En tosiaan osaa sanoa mitään vinkkiä tohon makuulteen imetykseen, mäkin vaan opin sen sairaalassa ku istuminen ei oikein onnistunu siinä alussa.

Onkos muilla se syömisen alottaminen sellasta säätämistä ? Meillä poika ei oikein meinais malttaa alkaa ruokailemaan kun on oikein nälkäsenä. Tunkee vaan käsiä suuhun ja karjahtelee ku mikäkin karhunpentu.

Onko täällä vielä joku muu, jolla ois ristiäisasiat ihan alkutekijöissään ?
Meillä ei olla oltu yhteydessä vielä edes kirkolle, kummeista toista on pyydetty mut vielä on epäselvää et liittyykö kirkkoon ja toista ei oo vielä edes kysyttynä. Pojalla on etunimi, mutta toista nimeä ei vielä. Tällä viikolla ois tarkotus poiketa tossa noin puolen kilsan päässä kirkkoherran virastossa sopimassa ristiäisasioista.
Onko sillä jotain väliä jos kastaminen menee yli sen 2 kk aikarajan ? Kauhee stressi siitäkin ! :(

Liplatus Mua kans käy ärsyttämään kun tulee noita neuvoja heti jos vauva vähänkin tyytymätön.
 
Hei pitkästä aikaa.
Peikko täytti juuri kuukauden. :heart:

Olen löytänyt KANTOLIINAN! :D
Tässä konheella voin siis olla pitkästä aikaa kun Peikkis nukkuu ristisidonta kakkosessa ja äiteellä kädet vapaana, niska-hartia-osasto ilman jännitteitä, pikkunen koko ajan lähellä ja nukkuu kun tukki! Tämä on VAPAUTTA!kun oli 10 päivää synnytyksestä, niin aloin tehä töitä ja oli aika haastavaa se tietokoneella istuminen ja imettäminen käsivarrella jne.. Nyt on pieni tauko töissä, mutta parin viikon kuluttua saan taas projektin jota alan vääntää. Oikein odotan nyt sitä! Voin istua koneella ja peikko voi nukkua tuossa liinassa. Koen työnteon vaan piristävänä. On ainakin mun päälle tärkeetä toteuttaa itseään muutenkin kun vaan vauvaa hoitaessa.

Jo harmittaa ettei aiemmin hommannu tätä kantoliinaa. Tilattiin netistä käytetty (n.20e) n. 5m liina ja sain eilen. Heti tänä aamuna sitten treenasin ristisidonnan ja kun peikko heräs niin hups heti sinne vaan. Pientä kitinää ilmassa kun ei tajunnu mihin pakkopaitaan joutu, mutta sitten nopeesti nukahti kun aloin liikuskella ja touhuta. Siinä se nyt tuhisee syvää unta ja äitee on vallan tyytyväinen kun kädet ja kroppa vapautuu omaan touhuamiseen. :) Me happy!
Nukahtamisesta:
On mennyt nimittäin pari yötä aikamoisissa merkeissä. Toissapäivänä päästiin nukkumaan 05 aamulla, eilen 03. Mahanpuruja toisella taitaa olla. Päätin tosiaan monien neuvojen mukaan nyt jättää maidon pois+kaiken mikä voi pientä vaivata. Rankkaa tuo valvominen ja toisen sylissä kantaminen nimittäin. Tätä ennenkin Peikko nukkuu 24/7 vaan 1-2h pätkissä. Joten alkaa tässä olla äiteellä vähän polla sekasin. :/

Gefilus,
Monet täällä kirjottaa antavansa niitä vauvalle. Onko ne ihan tavallisia maitohappobakteereita? Kun ei täältä Tanskasta apteekista löytyny mitään vauvan vatsavaivoihin.. (?).

Seksistä,
Me kokeiltiin ja ihan ok meni, mutta en kauhean kauaa uskaltanu kun tuntu vähän oudolta. Ja ukkokin oli vähän, et joo-tuntuu aikas erilaiselta.. :LOL: Eli ei oo mulla ihan paikat vetäytyny vielä ja kröhm, siis olen aikas kookas tuolta alhaalta ja itteäkin hieman nauratti kun ei oikein tuntenu mitään..Jälkitarkastus mulla on vasta parin viikon päästä, mutta etsin netistä tietoa, ja ei kun kovempaa lihastreeniä. Monet kertoo että vasta 6kk-1 v päästä lihaksisto emättimessä on palautunut. Että voihan se kestää. Toivon vaan ettei mistään kohdunlaskeumasta ole kyse.

Meillä ainakin nämä päivät vaihtelee kovasti. Joskus tuntuu vallan helpolta, sitten tulee vaikeita päiviä kun tuntuu ettei mikään tunnu Peikosta hyvältä. Sillon kyllä meinaa usko loppua ja tuntuu ettei mitään osaa.

Pian lennetään Suomeen. Jännittää jo edessäoleva reissu ja lento, että tuleekohan siitä fiasko. ;) No, sitten tulee!

Katsotaan josko ehtisin tänne nyt useammin kun on tämä ihmeellinen kantoliina käytössä. ;) Huomattavasti mukavaa tämä 10sormijärjestelmä kun se yksi käsi. ;)
 
Rae, mulla on pari kertaa ollut samanlaista, esim. eilen, että 7 tuntia nukutun pätkänkin jälkeen oli rinnat ihan pehmeet, ja koko päivän sitten oli ihan pehmeet myöskin. Joka syötön jälkeen tosin kokeilin puristaa rintaa ja maitoa sieltä heti tuli, eli oletan, että silti riitti pojalle. Ja edelleen syödään vain yhdestä rinnasta kerrallaan. Tänään sitten saman 7 tunnin uniputken jälkeen rinnat oli taas pinkeenä. Eli mä ainakin kuvittelen, että on jotain mikä kuuluu asiaan.

Nukkumaanmenosta. Meillä poika menee nukkumaan klo 21-24 riippuen siitä mihin aikaan itse nukahtaa. Meillä usein on illat aikamoista unikitinää, ja tähtäimessä on vaan se, että poika nukahtaa. Usein sitten herää sänkyyn nostettaessa, mutta esim. eilen sitten silittelin hetken pojan päätä, minkä jälkeen mentiin kaikki nukkumaan ja sammutettiin valot, ja ihan hiljaa poika oli ja varmaan nukahtikin pian. En kyllä ihan osais kuvitella, että laittasin joka päivä samaan aikaan sänkyynsä nukkumaan tilanteessa kuin tilanteessa.

Kysymys aiemminkin imettäneille. Alkaako imetysvälit jossain vaiheessa pidentyä, ja olemaan helpommin ennustettavissa? Eli jos en halua ainakaan vakituisesti ruveta pulloon pumppailemaan, niin koska voisi kuvitella esim. jumppaan pääsevänsä? Meillä kun imetysvälit päivällä on edelleen ihan mahdotonta ennustaa ja 30min-4tunnin välein ihan miten sattuu.

Jumpat ja pidätyskyky. Hirvittävän moni täällä jo juttelee kovasti jumpista. Itse olen ihan ihmeissäni, että koska uskaltaisin jumppaan siksikään, että pelkään, että tulee pissat housuun. Tilanne on sentään huomattavasti parantunut siitä, mikä se oli synnytyksen jälkeen, mutta nyt kun olen alkanut kulkea ilman pikkuhousunsuojia, niin heti lauantaina junaan juostessa tuli sitten housuun. Olivialla ainakin muistaakseni oli näitä ongelmia ja jumpat jo kokeiltuna. Miten sä sait ton yhtälön toimimaan? Mun pitäis varmaan enemmän jaksaa jumpata noita lantionpohjan lihaksia, mutta jotenkin se jää siihen minuuttiin pariin päivässä.

Saga ja poika 1kk+1vko
 
Pai Ärsyttäähän se ja saa aikaan helposti tosi pahan mielen. Itse olen ylpeä, että molemmat saa ylipäätään rintamaitoa ja sit oma äiti päästelee noita sammakoita suustaan. Mutta yritän ajatella, että silloin 30-40 v sitten kun äiti sai omat lapset, ei tiedetty mitään lapsen tahtisesta imetyksestä vaan mentiin sillä 3-4h tahdilla. Jos ei silloin tullut tyytyväiseksi, annettiin seuraavana varmaan pulloa. Itse tykkään maata vauva kainalossa sängyllä, imettää ja vetää vielä peiton molempien päälle. Sit kun sitä nukkaposkea silittää ja ajattelee, kuinka täydellinen se pieni ihminen on, alkaa yleensä sekä silmät että tissit vuotaa.
 

Yhteistyössä