Heinäkuun Hurmaajat 2010

Rae Nyt saa poika jo pelkkää korviketta. Lopetin tissittelyn kokonaan reilu viikko sitten, kun jo n. 2-3 min imetyksen jälkeen alkoi vaan itkeä ja riuhtoa eikä pumpullakaan noussut enää mitattavaa määrää.
 
Pohjoisen taika Kait se pitää vaan hyväksyä, että tissi ei ole riittävä ruoka meidän muksuille vaan eipä mittään hättää ku on olemassa niin hyvä korvikkeita:)

Menia Minkä ikänen se tein musku nyt on? Ihan tälleen muistelemalla en kyllä saa mieleen:D

Miks tuo poika ei voi nukkuu päikkäreitä?!?!?!??!?!?!?!??! Annoin jo korvikettakin ni pitäs olla massu täys, mutta huutaa vaan tuolla sängyssä... Mitään saa aikaseksi kun toinen vaan möykkää ja kitisee.. Pitää se kait mennä tuttia laittamaan suuhun ni olis ehkä minuutin hiljaa...
 
Täällä kans neiti on kolmen päivän päästä 2kk ja odotan kans että velliä vois alkaa kokeilemaan. Meillä menee korviketta tosi paljon, yritän nyt muistaa merkkailla niitä määriä, eilenkin 800ml plus imetys. yöllä heräilee kahden tunnin välein syömään, joskus olen saanut syötetyyä hänet kun jo nukkuu niin silloin on nukkunut neljänkin tunnin pätkiä,mutta selkeästi nälkänsä takia herää niin usein koska hotkii sitten hullunlailla pullosta. Useat tuttuni ovat aloittaneet vellit kahden kuukauden jälkeen,no 20% annoksesta velliä loput korviketta tai äidinmaitoa. ja kertoivat aloituksen hyväksi, ei ole tullut masuvaivoja ja vauva on ollut tyytyväinen pidempään ruokailun jälkeen ja yöllä uni maittanut hyvin. saa nähdä mitä neuvolatäti asiaan tuumaa mutta sanokoot mitä vaan me kyllä kokeillaan tässä parin viikon päästä.. Kertokaa sit miten teillä muilla jos kokeilette :)

Lauantain ristiäiset ja liiton siunaaminen jännittää, ja kaiken lisäksi olen onnistunut hukkaamaan pukuni!!!!!!!!! miten se voi olla mahdollista?! :stick:
 
Heippa.

Facebookin puolelle jo kirjoitinkin, et meillä ei imetys suju. Tyttö sai viime viikolla ja ma pulloa ja nyt on alkanut hylkiä rintaa. Syö maks 5 min ja sit alkaa huutaa. Se on kahtena päivänä syöny ihan tosi vähän, yöllä kuitenkin syö ok. On niin paha mieli,kun näkee, että toisella on nälkä, mutta kun näkeekin rinnan, alkaa huuto. :(

Äsken koetin hörpyttää ja toinen nieli minkä ehti. Kokeilin myös rintakumia, mut senkin kanssa hermo meni aika nopeasti. Itkut tulee aina kun on imetysaika. Miten sitä voikin olla näin hölmö?? Kun varsin hyvin tiedän, että nää ongelmat on yleisiä, eikä maailma tähän kaadu. Mut musta tuntuu, et mun maailma kaatuu.:( Päässä pyörii tyhmiä kysymyksiä. Miksi se ei halua olla mun lähellä? Mikä mussa on vikana? Miksi en saa lastani tyytyväiseksi yms. yms.

Huomenna taidan soittaa neuvolaan. Illalla vois yrittää taas hörpyttää.Eihän tuo voi jaksaa noin vähällä ruoalla. On ollut itkuinenkin ja luulen, et se johtuu siitä et on nälkä. Ja taas alkaa itku...Sekä äidin että lapsen. :(

A + Milja 2kk 8 päivää
 
Hoh hoijakkaa mikä päivä paskan yön jälkeen, yöllä kitisi n. tunnin välein n. 1.30 eteenpäin ja tää koko helvetin päivä yhtä kitinää ja huutamista vaikka ois maha täynnä ja muutenkin kaikki kunnossa.. Saa mies koittaa vähä aikaa hoitaa, ei yksinkertasesti jaksa kuunnella...

Velli illalla on tuonu ekaan unipätkään 1-2 tuntia lisää pituutta, ennen nukku esim. 20.00-01.00, nyt nukkuu 20.00-3.00.. Mut paljonpa tuo lämmittää kun kitisee joka yö (jo ennen velliäkin, joten tuskin siinä vika)

Niin ja eihän meillä taaskaan oo juuri päikkäreitä tänään nukuttu, pari mini pätkää ja yks ehkä tunnin pätkä mut sekin aika piti keikuttaa sitteriä koko ajan.. Voi huoh..

Joo, monella muulla on varmasti paljon raskaampaa mut valitanpa silti...

Laura ja Matias 12 vko 5 pv
 
Ai niin, mun piti hehkuttaa yhtä juttua mitä tänään tapahtui.
Laitoin pojan lattialle vatsalleen, niin tämäpä sitten kääntyikin siitä selälleen :heart:
Ja vieläpä monta kertaa, eli ihan tarkotuksella teki.
Oon NIIN YLPEE ! :heart:
Pojalla lauantaina ikää 10 viikkoa.
 
Tridian Voishan sitä kokeilla, että annat eka vähän silleen hörppyyttämällä tai pullosta ja kun on pahimman nälän saanut taltutettua ni annat tissiä. Tai sitten vaan uskolla tarjoot tissii aina kun olet ensin saanut pienen rauhoittumaan. Tsemppiä hirveesti:hug:

Pai Voi ku hienoo, meillä ei poju käänny edes selältä mahalleen saati sitten mahalta selälleen.. Kun ei oikein poju edes viihdy mahallaan..käy aina itkemään..olen hirveesti yrittänyt pitää mahallaan kun ei oikein tuo pää pysy ylhäällä, mutta ei pienellä herralla ole mikään kiire nostella päätään, tykkää makoilla tai sitten käydä huutamaan:LOL:
 
Önnin nimi on julkistettu naamakirjassa :D

Pai , hieno juttu tuo kääntyili =) kauhiaan nopiaan nää vauvelit kyllä kehittyy, kohta ne jo juoksee pää kolmantena jalkana, hehee!

Päikkäreitä tuo pikkumies vetelee vain pienissä erissä... kotona ollessa siis ehkä max puoli tuntia jaksaa kerrallaan olla unosilla, vaunuissa ulkoillessa uni maistuukin sitten paremmin. Vetelee sikeitä sen ajan kun ollaan liikenteessä, heräilee kuitenkin melkein heti kun vaunut isken parkkiin parvekkeelle...
 
Hei!!!!!!!!!!!!Kaikki joilla on imetysongelmia,annatte sitä pulloa tai tissiä sen verran kun parhaaksi tuntuu,ilman huonoa omaa tuntoa=)Vaikka itse nyt haluan ja sinnittelen täysimetyksellä,minun esikoinen on ollut täysin pullovauva ja silloin meinasin masentua ihan täysin..ei oo vauvallekkaan hyväksi jos äiti stressaa imetystä tai muuta..korvike on hyvä vaihtoehto eikä mitään myrkkyä=)
Ja mun on kerrottava että tuo pullovauva on nyt 10-vuotias ja kaikista tervein ollut aina näistä lapsista,joten unohtakaa ne rintaruokitut on terveempiä..tissipojilla on korvakierteet yms ollut ja pullovauvalle ei mitään kierteitä=)
Itse oon ihan hukassa,mies palasi töihin ja iltaisin oon kiekkoleskenä 1-2kertaa viikossa kun mies menee katsomaan sm-liigan pelejä,mielellään sinne hänet päästän kun muuten ukko raukka ei harrasta tai käy missään..mutta itse tuntuu etten pärjää iltoja/päiviä yksin..vauva on tottunut että aina kun sillä on huono olla,joku ottaa syliin..eilen ilta olin lasten kanssa yksin,ja vauva parka huusi ihan hirveesti kun en ehtinyt sitä huomioimaan heti..ja yöunile ei meinannut mennä millään,kun meni niin levottomaksi:'(Sanokaa mulle että mä selviän..:(
Nyt aamulenkille vauvan kanssa,ja sitten pakkaamaan,lähdetään tänään hakemaan yksi lapsista kotiin,kun on ollut viikon mummolassa=)
hipsu ja poika 7viikkoa
 
Hipsu, sä pärjäät :) Ja jos tuntuu, ettet pärjää niin pyydät, että mies pitää viikon liiga-tauon. Sen jälkeen ehkä pärjäät taas paremmin.

Kiitos SMSM ja muut pepunhoitovinkeistä. Tota vaan mietin, että ettekö laittaisi perusrasvaa vaikka toisen iho on ihan korppuna? Varmaan se peseminen kuivattaa, mutta yleensä kun Milo kakkaa niin siinä ei paljon kosteuspyyhkeet auta. On tavaraa ihan jokapuolella vaippaa, vaikkei vielä olekaan vaipan ulkopuolelle tullut. Niin ja siis rasvaamisen jälkeen otetaan kyllä ilmakylpyä niin kauan, että rasva on imeytynyt. Ja pojalle rasvat tosiaan vaikuttaa imeytyvän, ihan uus tuttavuus mulle, jolle ei rasvat imeydy melkein ollenkaan. Nyt olen muuten huomannut, että bambu vaipan materiaalina auttaa ihottumaan ja myös pehmentää ihoa. Onkin yritetty nyt pestä meidän bambuvaippoja niin taajaan, että joka yöks laitetaan bambuvaippa.

Jaksuja kaikille imetyksestä stressaaville
. Yrittäkää jotenkin unohtaa stressi ja annatte vauvalle sitä mikä parhaalta tuntuu sillä hetkellä sen enempää miettimättä. On varmasti niinkin, että kun oikein paljon noita imetysasioita pohtii ja mietiskelee (ja stressaa vaikka yrittäis sitä välttääkin) niin siitäkin maidon tulo vain vähenee.

Saga ja Milo 2,5 kk
 
Nyt kävi kyllä meidän pojalla iso vahinko viime yönä :D Söi illasta klo 20, nukahti 21.30 ja söi seuraavan kerran 7.15!!!!! Toki jo 3.30 lähtien vähän kitisi silloin tällöin mut tutti autto. Pikkasen pakotti tissejä sanosinko! Vois kuvitella et kun maitoo ei tuu riittävästi ne ei menis tollee kipeekskää mut näköjään menee ja riitti jopa pelkkä imetys sillo seittemältä.

Nyt jos tän päivän kitisee niin jaksaa jo yöunien puolesta paremmin.

Eipä muuta tänä aamuna :p
 
Pai80 Zemppiä ristiäisvalmisteluihin, kyllähän niiden järkkäys on sellaista tohinaa, et pinnaki tahtoo kiristyä… varsinki meillä kun isommat lapset tahto sotkee perästä, kun jotain sai siivottua… tee sitten sama moneen kertaan arggghhhh :kieh:. Monta asiaahan niissä ristiäisissä saa ottaa huomioon, kuten noi valkoiset liinat jne. Mutta niistäkin selviää, kun tekee listan kaikesta mitä tarvii ostaa/tehdä. Mutta sitten lepäät kun ruljanssi on ohi :hug:.
Ja kyllähän nuo miehet on tosiaan välillä ajattelemattomia… kyllähän sitä sais olla apuna noissa ristiäisvalmisteluissa edes hoitamassa lasta jos ei muuta, että saa äippä rauhassa touhuta valmisteluja. Voimia sulle loppurutistukseen :hug:.
Tuo on niin tuttua noi isovanhempien jutustelut potun annosta jne. Mut heidän aikanaan on ollut vähän erilaiset hoito-ohjeet ja eivät aina ajattele, et hoito-ohjeet on muuttuneet jne. Anoppikohan se sanoi, et hänen aikaan oli vauvalle annettu appelsiinimehua!!!! :confused: No ei onneksi ole ollut sitä tuputtamassa meidän lapsille, ymmärtää kyllä nyt, et ei oo vauvalle hyväksi. Mut koeta ottaa huumorilla, vaikka se välillä vaikeaa onkin… varsinkin jos itekin on väsynyt... Muistan esikoisen aikaan, kun monesti kiehutti isovanhempien sanomiset… nyt ne osaa ottaa jo huumorilla, mutta ei naurattanut silloin ei. Eihän ne pahalla tosiaankaan sano, hyväähän ne koettaa tarkoittaa, mut toisinaan se neuvojen vastaanottaminenkin voi olla vaikeaa… ainakin meikäläisellä :headwall:.
Vau, kyllä ne on upeita hetkiä kun vauva kehittyy ja itse näkee sen kehityksen :heart:. Aikasin se teidänkin pikkuinen on alkanut kääntyileen, hienoa.

hipsu79 sulla oli lisää hyviä pointteja mullekin miksi imettää… :D herkuttelu ja pihinä ihmisenä muaki hirvittää ostella korviketta… saa nekin rahat laittaa johonkin muuhun. Kaikki muu kun näyttää olevan noususuunnassa paitsi palkat ja äippärahat. Mummoni aina sanoi, et ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ja tätä olen koettanut pitää ohjenuorana taloudenpidossa, vaikka tahtoo välillä sortua noihin heräteostoihinkin :D

JaKa onnea ristiäisiin ja liiton siunaamiseen :flower:, toivottavasti puku on jo löytynyt.

retuli82 onnittelut pienelle nimen johdosta :flower:. Onpa ihana ja erikoinen nimi. Ei heti tuu toista vastaan. Ihana.

hipsu79 Kyllä sinä pärjäät :hug:, zemppiä. Kyllä se tuo arjen pyörittäminen useamman lapsen kanssa on haastavaa, mutta onneksi se helpottuu kokoajan kun lapset kasvavat. Ja toisinaan itse ajattelen, et on se onni, et on se toinen siinä kuitenkin auttelemassa – en osaa edes kuvitella miten pärjäisin yksinhuoltajana – huonosti varmasti :ashamed:. Nostan kyllä hattua yksinhuoltajille!

rouva saga meille OYS:an yhteispäivystyksen lääkäri (ei siis ollut lastenlääkäri) tuumas, et laittaa pienen iholle ceridal öljyä, kun vauvan iho hilseili viikon vanhana aikalailla. Neuvolan täti sit meinas, et vauvan iholle ei kannata laittaa rasvoja, koska silloin lapsen oma ihon toiminta häiriytyy. Tästä päättelisin, et ei kannata laittaa perusrasvojakaan. Just tuohon vaippaihottumaan voi olla parempi tuo äitiyspoliklinikan lääkärin neuvoma canesten voide. Hän oli tämän neuvon saanut lastenlääkäri collegaltaan. Mutta otappa noista lääkäreiden/neuvolan tätienkin ohjeista sitten selvää... toinen sanoo toista ja toinen toista. Ite on sitten otettava neuvoista vaari ja tehtävä kuten parhaaksi näkee :headwall:. Iho vaan tahtoo tottua sitten noihin rasvoihin ja niitä on vaihdettava aika-ajoin... meidän keskimmäinen lapsi on atoopikko... Niin jos iho on huonossa kunnossa vain pepun alueelta, niin en ehkä laittais vielä rasvoja vaan koettasin canestanilla ja talkilla sekä ilmakylvyillä. Ja pakkohan isommat kakat on aina pestä vedellä pois, ei niitä tahdo saada pelkillä kosteuspyyhkeillä pois. Mutta pesun jälkeen huolellinen kuivatus ja talkkia/perunajauhoja lisäksi.
Kosteuspyyhkeissä itse suosin hajustamattomia, mutta kun laiton miehen ostaan kosteuspyyhkeitä oli tuonut hajustettuja :kieh:. Nuo hajustetut eivät mielestäni ole pienen iholle hyväksi, koska vauvan iho on niin herkkä.

Meillä pikkuinen on päiväunilla ulkona katetulla terassilla, jossa nukkuu yleensä 3-4 h päiväunet. Esikoinen käytiin vauvan kans viemässä taksille, vika koulupäivä tällä viikolla. Keskimmäinen jäi silloin vielä nukkumaan ja just äsken heräs. Joten taidan lähtä laittamaan aamupalaa tytölle. Huomenna meidän pikkuisella tulee 2 kk:tta täytteen :heart:.

SMSM ja tyttö 8 vkoa 5 pv

Piti laittamani vielä tämä ihana linkki. Niin voimallinen ja upea tulkinta. Annika Eklund on tehnyt tämän kappaleen omalle lapselleen, upea :heart:. Tää kappale saa mulla ihon kananlihalle, niin koskettava se on.

YouTube - AnnikaEklund Niinpieni
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Ja terveisiä Lapista! Meidän ruskaretki meni oikein mukavasti, joskin alkumatka oli aika kaoottinen: hyvä että ehdittiin junaan, mies unohti oman ja koiran laukun kotiin, koiralta lähti kynsi irti Pasilan asemalla... Laukut tuli sitten perässä seuraavalla junalla, Rovaniemen kaupungineläinlääkäri tuli tutuksi ja köröteltiin vähän suunniteltua pidempi matka taksilla, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Upea oli ruska ja varsinkin maaruska. Oltiin koko ajan liikenteessä vaunujen kanssa ja kerran ne tunturiin ja takaisin työntäneenä voin kertoa, että otti aika lujille... Harvoin harkitsen särkylääkkeen ottamista lihaskipuun, mutta tunturiretken jälkeen oli hyvin lähellä. Johannes nukkui melkein koko ajan. Paluumatkalla heräsi laavulla syömään ja vähän siristeli silmiään savussa, mutta sitten taas nukahti.

Tyyppi panttasi taas kakkaa viikon verran. Lääkärikaveriltani saatujen ohjeiden mukaan viikon jälkeen olisi voinut taas antaa mallasuutetta, mutta ei onneksi tarvinnut, koska paluumatkalla junassa tuli K A K K A, tasan viikko edellisestä. Kakka isoilla kirjaimilla siksi, että sitä tuli ja tuli ja tuli ja tuli ja tuli... ja se oli hyvin kiinteää normaaliin verrattuna. Pelkkä sen määrän ajatteleminen saa vatsan edelleen kiertämään. Onneksi oli oma hytti ja sen lavuaarista tuli lämmintä vettä. Muuten oltaisiin oltu aika ihmeissämme.

Menimme heti Lapista tultuamme vauvakerhoon ja ystävän luo vauvabrunssille. Taisi olla pienelle aivan liikaa virikkeitä yöjunan jälkeen, kun tyyppi näki jotain todella levottomia unia ja huitoi, heilui ja ähisi puolinukuksissa puolet yöstä. Liika on selvästi liikaa. Vauvakerho oli kyllä kiva, kun siellä leikittiin, laulettiin ja loruiltiin vauvojen kanssa. Tuntuu välillä, että olisi siirtynyt veronmaksajana jotenkin ylempään luokkaan sen jälkeen kun tuli raskaaksi ja sai lapsen: on neuvolat ja vauvakerhot ja systeemit, puhelimella pääsee läpi terveydenhoitoasioissa, pääsee hammaslääkäriin julkiselle, voi matkustaa ilmaiseksi julkisilla jne... Samalla tavalla kun välitettäisiin muistakin ihmisryhmistä, niin olisi tässä maassakin aika paljon vähemmän ongelmia, väitän.

Täällä oli kyselty rytmeistä. Meidän säännöllisen epäsäännöllinen päivärytmi on ollut viime päiviä jotakuinkin seuraavanlainen (hahmotan sen paremmin yöunista alkaen):

23-00.30 Nukkumaan yöunille
3.30-5.00 Yösyönti (vaihtelee tosi paljon, viime aikoina ollut 3-4 maissa)
6.30-8.00 Syödään uudestaan
8-10 vaihdetaan päivävaipat ja -vaatteet, jatketaan unia
11-13 "herätään" ja syödään
13- ollaan hereillä, leikitään, lauletaan, syödään
päivästä riippuen päiväunia nukutaan lyhyemmissä pätkissä (sisällä) tai pidemmissä pätkissä (vaunuissa ulkona) noin klo 15-16 alkaen. päikkärit voivat kestää jopa 3-4 h. jos ollaan liikenteessä, niin toiset päikkärit otetaan sitten illemmalla noin klo 18-20.
iltavalmisteluja aletaan tehdä joskus klo 20-21 alkaen eli mennään sängylle pötköttelemään ja vaihdetaan yöpuku ja -vaipat päälle. johannes on erityisesti ilta-aikaan kova kertomaan juttuja ja laulamaan mukana kaikissa lauluissa. eilen illalla saatiin sitä kuvattua myös videolle :heart:
Iltaselle syödään vähän tiheämmin kuin päivällä ja viimeisen kerran joskus klo 22-23. Nukkumaan käydään päivästä riippuen 23-00.30. Jos on kovasti kitinää, niin sitten syödään tiheämmin illalla.

Puhuin neuvolassa tuosta rytmistä ja neuvolantäti sanoi, että rupeavat itse kääntämään rytmiään joskus kolmen kuukauden ikäisenä - eli aikaistamaan nukkumaanmenoa. Tämä oli sinänsä rauhoittava tieto, kun olen miettinyt, että pitäiskö sitä rytmiä ruveta itse kääntämään. Täytyy myöntää, että usein iltaisin olen itse tosi poikki, kun nukkumaanmeno venyy niin pitkälle. Johanneksella vaan riittäisi juttua aivan tolkuttomat määrät ja me miehen kanssa torkutaan sen molemmin puolin. Tuntuu kuin se välillä aina komentaisi: "Nyt ette nuku, vaan kuuntelette, mitä mulla on sanottavana!" :)

Imetys on sujunut toistaiseksi ihan hyvin, mutta viime aikoina on tullut sellainen tunne, että maito vähenisi tai että tissit tuntuvat tyhjemmiltä kuin ennen. Onko muilla samanlaista tunnetta? Pikkumies on toistaiseksi tyytyväinen ja syö edelleen yhdestä rinnasta kerrallaan, mutta saa nähdä miten tämä tässä edistyy. Yritin Lapissa pumpata varmuuden vuoksi maitoa, että saisin tarvittaessa annettua mallasuutteen (sitä varten piti olla desi maitoa!). Hyvä että sain kahdesta tissistä 50 ml syötön jälkeen. Saa nähdä mitä neuvolassa sanotaan seuraavalla kerralla nuoren herran painokehityksestä, mutta eipähän tuo ainakaan nälkäänsä itke ja tuntuu olevan tyytyväinen.

Voimia teille, jotka kamppailette imetyksen kanssa! Se on aivan uskomattoman herkkä asia. Muistan alkumetreillä kun Johannes hylki vasenta rintaa, eikä siitä syömisestä meinannut tulla mitään. Itkuksi meni äidilläkin joka kerta. Sen huomasin silloin, että väkisin ei kannattanut yrittää, jos oli itse väsynyt tai lapsi nälkäinen. Toivottavasti lähtee sujumaan ja kuten joku täällä kirjoitti, on siitä osittaisesta imetyksestäkin hyötyä. Ja juuri luin itsekin jostain tutkimuksesta, että ei se äidinmaito mikään ihmeitä tekevä ole vastustuskyvyn suhteen, mutta ymmärrän kyllä pahan mielen. Rehellisesti sanottuna olisin kyllä itse ihan paskana, jos imetys nyt tyssäisi yhtäkkiä tähän. Koittakaa silti jaksaa, siskot!

Meille tuli äsken pieni kakka :) Näytti ihan tavalliselta entiseltä maitokakalta :) Kyllä taas jaksaa :)

Mukavaa viikonloppua!

t. kakkavastaavat Solnushka & Johannes kohta 12 vkoa.
 
heippa kaikille pitkästä aikaa

en ehdi käydä säännöllisesti kirjoittelemassa, mutta yritän aina jotain ehtiä lukea.

jollakin oli vauva alkanut hylkiä rintaa ja tilanne harmitti kovasti. täällä vähän samaa paitsi että meillä vauva ei saa raivaria vaan aina kun kaivan tissin esiin tyttö alkaa jutella eli ei ala syömään vaan homma menee jutteluksi. tuntuu aivan hullulta, kun tietää, että toisella on nälkä mutta sitten ei kuitenkaan ala syödä. ottaa hyvin rinnan suuhun, imasee ja irrottaa ja jokeltaa aivan mahdottomasti. sitten taas rinta suuhun, yksi imasu ja taas irti. en tiedä, mikä tilanteeseen auttais. ainakin pimeä pikkasen rauhoittaa tilannetta. yöllä syö mallikkaasti. luin jostain että tässä 3kk tienoilla on yleisiä nämä imetysvaikeudet. korviketta en kuitenkaan ala tarjota vaan tarjoan tissiä sitten vaan useammin ja pitkiksihän nuo meidän syönnit tahtoo venyä.
pojalla ei ole tällaista ongelmaa. kun saa tissin suuhun, alkaa sellainen imu, että lapaluiden välissä tuntuu :) poika saa lisänä pulloa. joskin meillä poika tykkää tissistä ja välillä kieltäytyy pullosta raivon kanssa mutta tissi menee iloisesti.
meillä menee kaikenkaikkiaan kivasti ja pienokaiset nukkuvat yöt 1-2 syötöllä eli useimmiten 3-4 välillä syötän heidät peräkkäin ja seuraavan kerran sit aamulla 7 hujakoilla. Sit noustaankin jo ylös.
ainoa, mikä minua huolettaa on se, että saako vauvat riittävästi läheisyyttä. kun välillä en heti voi vastata itkuihin (toinen rinnalla) ym. kokoajan yritän sylitellä jompaakumpaa, mutta riittääkö se. mies tietty illalla kantaa toista, mutta päivisin en aina heti ehdi apuun. Tais tulla sekavasti.
 
Se on kyllä totta, että ei sitä imetystä pie stressata, ite sitä olen stressaillut jo vaikka miten pitkään, mutta nyt kun poju saa vähän enenmmän korviketta ni on huomattavasti tyytyväisempi ja jaksaa leikkiä ja muutenkin olla.. Omaa oloa kyllä helpottaa huomattavasti:D

Laura Mukava yö ollut teillä=) ja miulakin yön jäliltä on tissi täydemmät ja riittää aamulla pelkästään tissi evääksi, mutta päivän mittaan ei enää riitäkkään ja pulloa pitää antaa..

solnushka Miula rupes tissit tuntumaan tyhjemmiltä vähän ennenku maito rupes vähenemään ja jouduttiin korviketta rueta antamaan.. MUTTA ei se silti tarkota, että siulta loppuis maito, pienoisen tyytyväisyyshän se on se mittari riitääkö maito. Miustaakseni joku täällä sanoi, että ei se että tissit tuntuu tyhjiltä ole automaattisesti sen merkki että maito loppuu.. Miula nyt vaan sattui käymään näin

Meillä nukuttiin taas yö hyvin ja sekös aina on mukavaa:D ja tänä aamuna tuli pojulta niin paljon juttua, että ei meinannut äiti jaksaa enää kuunnella, toinen selitti ihan totisena kaikkea ja nytkin puhuu tuolla leluilleen, siis ihan mieletöntä tuo jutun määrä viime päivinä..ja pientä jokelteluun viittaavaa äännettä rupee pikkuhiljaa tulemaan, mutta ei vielä ihan sitä itseään...
Todella virkä poju siis on, mutta näin äiteen silmään ehkä hitusen vaikuttaa kipeältä..mutta eihän siitä tarttee huolestua niin pitkään kun ei ole kuumetta ja toinen jaksaa olla virkeä

Oma tautikin rupee pikkuhiljaa helpottamaan, käsistä ja jaloista rupee näpyt häviämään, johan tätä melkein viikon kestikin!!!!! Yksityiselle gynelle pitäs vielä se aika varata, mutta en ole saanut aikaseksi... Syyksi se,että vieläkin jatkuu ajoittain alavatsakivut

Voih, kyllä on niin ihana tuo äiteen rakas kun tuolla keskittyneesti leikkii:heart:

Rae ja V 9vko 3pvä
 
Komppaan Hipsua ja kukahan muukin siitä kirjoitti, että ei se tosiaankaan ole mitenkään sanottua, että se äidinmaito on ehdoton vastustuskyvyn kannalta. Tiedän tosi monia superallergisia, joita on imetetty jopa yli 1vuotiaiksi!! ELI ei kannata siitä stressata. Jossakin oli juttua, että monesti tosi pitkään imetys saattaa jopa olla huonoksi, kun vaavi ei ala kehittään omaa vastustuskykyä niin tehokkaasti...en tiä, mutta tosiaan...ei tuo ole niin iso juttu, että kannattaa siitä ressiä repiä. Tokihan kaikki aina omia valintoja jollakin perustevat, mutta ei ole mitn ehdottomia totuuksia tässä asiassa. Ja jotkuthan imettävät TOSI pitkään vaan siksi, kun ei osaa ite luopua imetyksestä...lieneekö sekään sitten hyvä, jos vaikka pari vuotta imettelee ihan vaan, kun ei raaski luopua. Mulla on yks tuttu, jota on imetetty yli 2vuotiaaksi ja on omien lapsien kohdalla ihan ehdoton,että max. 6kk on sopiva aika lapsen kannalta... noh, näitähän on mielipiteitä niin moneksi..mutta haluan vaan tuon yleisen imetysihannoinnin lisäks tuoda esiin toistakin kantaa... (niin ja itse siis kyllä vielä imetän..tosin tuttelia annan jonku 2dl päivässä, että vatsa tottuu siihen pikkuhiljaa ja pullo tulee tutuksi...vielä jos 1kk tai 2kk imettäs.....

Täällä nukutaan edelleen hyvin...joskus joutuu jo 05 kerran syöttään..nukkumaan aina 20.00. Eli vähintään sen 9 tuntia nukkuu putkeen...joskus 11!! :)

Neuvola ens ti ja se kemikaalisatsi sillon annetaan..kammottaa et miten reagoi. Joka jollakin on vaavi saanut nuo pistokset??

Tsemmosia tällä kertaa...

Sannuliini ja Emma 3kk tasan:heart:
 
Meidän 5 v. tyttö jälleen kerran nukutti sisarensa sitteriin :heart:, tyttö tykkää kovasti auttaa äitiä (kuten veljensäkin) vauvan hoidossa, eikä äidillä ole kyllä mitään sitä vastaan, että auttaa nukutussessioissa ja käytettyjen vaippojen roskiin kuljetuksessa jne :heart:. On niistä noista isommista jo niin paljon apuakin, vaikkakin välillä laittavat talon ylösalasin, et on niinku pyörremyrsky ois kulkenu meidän talon läpi.. :LOL:.

Imetyksestä ei se tosiaan mikään kehityksen/terveyden mittari ole. Kaverini ei ole imettänyt yhtäkään lastaan, kun maitoa ei yksinkertaisesti ole vain tullut ja terveitä lapsia on hänelläkin. Vaikkakin itse täysimetän ihan mukavuuden halustakin, en jaksa ruveta pulloja lämmittelemään, on helpompi ja nopeampi lyödä tisu suuhun :LOL:. Olen imettänyt lapsia niin kauan kuin ovat halunneet eli esikoinen n. 7 kk, toinen n. 8-9 kk ja saa nähdä kuin kauan tää iltatähti malttaa syödä. Toivottavasti vuoden ikään niin sais suoraan siirtyä lehmän maitoon, ei tarttis korvikkeita ostella. Jotkuthan imettää jopa 2-3 v. asti, mutta hammaslääkärit ei tästä tykkää, koska maidon sokeripitoisuus nousee mitä pidempään imettää ja tällöin myös hampaat kärsivät...
 
Heissan mammat,

Täällä odotellaan kiinteistövälittäjää käymään. Tulee arvioimaan meidän asunnon arvon. Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä, että tarvitaan enemmän tilaa. Mutten kyllä millään jaksais alkaa asunnon myynti/osto/muuttorumbaan. Huoh.

Imetys tuntuu tosiaan herättävän suuria tunteita suuntaan ja toiseen. Itse tykkään imettää (raivoisista rintaraivareista huolimatta ;) ) ja haluaisin jatkaa täysimetystä 5-6kk ikään ja siitä osittain noin vuoden ikään. Katsotaan sitten onnistuuko. Mutta niinkuin 100 kertaa on täälläkin sanottu, imetys ei ole mikään äitiyden mitta ja jokainen ruokkii lapsensa niinkuin parhaaksi näkee. :)

Solnushka Käsittääkseni tuo rintojen pehmeneminen on ihan normaalia tässä vaiheessa kun maidon tulo tasaantuu. Ei mitenkään tarkoita, että maito olis vähenemässä. Imetyssivustoilla sanotaan, että rintojen pakkautuminen ei ole toivottava olotila imetyksessä. :) Itselläni on rinnat huomattavasti pehmenneet alkuajoista ja maitoa tulee edelleen runsaasti. Tosin mulla hassusti oikea rinta on jatkuvasti vasenta huomattavasti isompi. :D Maitoa tulee molemmista yhtälailla.

Tämä mamma meinaa muuten lähtee hemmottelemaan itseään kosmetologille illalla. Raskauden aikana oli iho ihanan hyvässä kunnossa - nyt taas alkaa näyttämään ihan karseelta... Ensin haaveilin, että menisin kuumakivihierontaan, mutta päätin olla käytännöllisempi ja putsauttaa ihoni.

Kuinka moni mamma meinaa muuten lotota? Oon ihan vakuuttunut siitä, että voitan huomenna 7,2 miljoonaa. :D

Oikein antoisaa viikonloppua äideille ja muksuille!
 
Ooh, Olivia, mene ihmeessä myös kuumakivihierontaan! Mä kävin pari viikkoa sitten ja se oli ju-ma-lais-ta! Mun pitäis päästä jalkahoitoon. Kantapäät on aivan karseessa kunnossa. Hierojani kertoi, että kantapäiden kunto vaikuttaa paksusuolen toimintaan ja päinvastoin.
 
Ohoh hirmusesti tullu taas tekstiä.
Täällä on menossa päivä numero 8 ilman kakkaa ! Eilen ja tänään oon antanu pojalle mallasuutetta, ilman tuloksia. Joku kirjotti et sitä varten tarttis 1 dl maitoa ?! Ihan uus juttu mulle, oon laittanu aina johonkin 40 ml:aan uutteen ja sitten imettänyt päälle. Kaipa se niinkin käy.
Kiva vaan tää kakan panttailu just näin et huomenna on ristiäiset.
Meil on valmistelut ihan hyvällä mallilla, vielä pieni loppurutistus jäljellä ja sitten vaan juhlia viettämään.

Imetys herättää aina keskustelua suuntaan ja toiseen. Yritän nyt vaan ite asennoitua et pääasia et vauva saa ruokaa, oli se sitten korviketta tai mun maitoa. Tänään on mennyt sitten enemmän korviketta kun oli isovanhemmat hoitamassa poikaa et päästiin kahdestaan miehen kans kauppaan. Mutta niinkun joku täällä totesikin niin jokainen ruokkii lapsensa tavallaan.

Meillä on kans poika alkanu jutustelemaan enemmän, oli isovanhemmille pitänyt kunnon tarinatuokiot täällä kun ei oltu kotona :heart:

Mäkin laitoin tossa Loton menemään, joskos se jättipotti osuis just mun kohdalle ? :) No siis pienempikn riittäis.
 
Pai, mullekin tuli se desi maitoa/korviketta mallasuutteen lantrinkina yllätyksenä. Olin kanssa lantraillut ekat satsit sitä mallasuutetta johonkin reiluun ruokalusikalliseen... Lapsi on kuitenkin edelleen elossa :) Varmaan parempi silti yrittää antaa vähän isommassa maitomäärässä, jos mahdollista. Tämä oli siis lääkärin suositus. Ja se kuulemma voi kestää useamman päivän ennen kuin alkaa vaikuttaa, joten älä luovu toivosta ja tehkää pierujumppaa :D
 
Moi,

Ville on kotiutunut vihdoin sairaalasta. ja hyvin meillä on mennyt. Pojalla on nyt käytössä apteekin maito ja näyttää auttavan, oikein aurinkoinen poika on täällä. :)

Tänään ekaa kertaa tarttui leluun. Viime viikolla jo ekaa kertaa käänty useasti mahaltaan selälleen, nyt en ole mahallaan pitänyt, kun laitettiin se "nappi" maanantaina, vaikka voishan sitä pitää niinkin. Ville on myös kova hymyilemään. Meillä ei ainakaan mikään tuhdimpi eväs oo vielä ajankohtaista. Poika oli keskiviikkona 4720g, ja jatkossa käymme viikottain punnituksella neuvolassa. Tälläinen minivauva täällä siis, mutta se hänelle suotakoon kun on niin vaikea tämä alku ollut. Ensi viikolla meillä jo täytetään 3kk.

pauliina ja ville
 
Onnea Villelle ja koko perheelle :) Ihanaa kun hän pääsi vihdoin kotiin!

Wau! Täällä poika nukkui viime yönä 8 tuntia putkeen, eli ei sitä ainokaistakaan yösyöttöä sitten ollu. Yleensä imetän illalla vaikka kuinka moneen otteeseen, kun poika nukahtaa aina tissille mutta herää muutaman minuutin päästä... Eilen illalla pumppailin maitoo valmiiksi, ja jäbä söi sitten kahteen otteeseen pullosta, 80 ml + 60 ml. Nii johan rupes uni maittaa :)

Joskus tais olla jotain kyselyä, että minkälaisia pumppuja ihmisillä on... Mulla on käytössä tuo Ainun käsikäyttöinen, joka alkuun tuntui oikeesti ihan paskalaitteelle ja jäikin tonne kaapin perukoille kuleksimaan. Mutta päätinpä sitten kokeilla vielä kerran, ja kappas, pumppailu onnistuukin tosi hyvin KUN saa maidon herumaan kunnolla. Esim. vauvan vieressä oleskelu auttaa tohon herumiseen hyvin, jos väkisin yrittää nii ei varmasti tuu maitoo ja saa vaan rinnan kipeeksi. Tietty varmasti parempiakin pumppuja olis, mutta tuolla mennään nyt :) Pääsee itekkii mukavasti liikkumaan ilman vauvaa, kun vaan pumppaa eväät valmiiksi :D Mii laik!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä