Heinäkuun Hurmaajat Joulukuussa (päivityspyynnöt yksärinä)

Alkuperäinen kirjoittaja Monkki:
Voi Pai, toi on tosi harmi. Mutta kyllä mä luulen, että se olisi sanonut, jos se ois ollu liikaa! Joten älä huoli! :hug:
Soitin tänään neuvolaan, ku piti päivittää laskettua aikaa johonkin tilastojärjestelmään ja mainitsin tuosta turvotuksesta. Mullekaan ei kätilö siitä mitään sanonu ja neuvolan terkka sanoi ihan samaa ku Monkki, eli että jos jotain huolenaihetta, olisi kätilö varmasti ottanut puheeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Odotan:
"Kivoja" uutisia näin tiistaina: Meillä on töissä parvorokkoa. Itsellä ei oo tarkempaa käsitystä oonko sen sairastanu, joten ylihuomenna labraan tsekkaamaan vasta-aineita. ***kele sentään, ku oisin jo loman tarpeessa! |O
Meillä oli parvo-epäily tuossa joku aika sitten. Viikko meni verikokeen tuloksen saamiseen joten pitkää pinnaa odotukseen! Oma tulos viittasi aiemmin sairastettuun ja toivotaan, että sinäkin kuulut siihen n 60% joukkoon, jotka sen on sairastaneet. Jos yhtään lohduttaa, niin loppupeleissä oli aika pieni todennäköisyys että olisi riski sikiölle, kun ottaa tosiaan tuon jo sairastaneidenkin luvun huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Madrigal:
Vatsan kutina : Onko muilla kutittanut vatsaa vatsan kasvaessa? Itselläni kutittaa päivittäin + kylkiä ja selkää...saa raapia ja varoa että ei raavi liikaa, rasvata ja taas rasvata...pientä punaista ihottumaa saattaapi havaita välillä ja taas välillä häipyy.
Kutiaa juu, muttei vatsan kasvusta. Tai siis vielä ei johdu kasvusta. Ollaan kesällä muutettu rivarista kerrostaloon ja epäilen huoneilmaa syylliseksi (meillä siis kuivuu pyykit ja kukat paaaaljon nopeammin ku aiemmin). Tänään aloitin oliiviöljylotrauksen sisäisesti, ulkoisesti rasvannu jo useamman viikon, tuloksetta. Jostain raskausopuksesta luin ravintoterapeutin suosituksen sisäisestä rasvauksesta, auttais kuulemma myös arpien ennaltaehkäisyyn. Siis että sekä sisäisesti että ulkoisesti rasvailis, olis tehokkainta. Ja nimenomaan kasviöljyillä, ei eläinrasvoilla.

Sherine
kyseli altaasta. Kuopuksen synnytyksessä lilluin ammeessa varmaan kolme-neljä tuntia. Aivan ihana paikka, toimi mulla toooosi hyvin. Tuo synnytys tosin ei sit toiminukkaan niin hyvin, muttei ammeeseen liittyen. Haaveena oli saada olla ammeessa myös ponnistusvaiheessa, mutteipä sitä ponnistusvaihetta tullut koskaan, pikkujätkä syntyi leikattuna. Enpä tosin edes tiedä, mitä olis Jorvin kätilö sanonut, kun olisin marssinut ammeeseen ponnistelemaan..

Nyt koisimaan, rankat synttärit vaati veronsa eli sohvatorkut tuli otettua, kun väki lähti. Hyvin ne suju syndet kumminkin. Taisi sankarillakin olla kivaa, ainakin metelistä päätellen (menivät kaverin lapsen kanssa pitkin kämppää ku viimestä päivää ) eikä osa vieraista olisi millään halunnut lähteä, vanhemmat vaan ei ymmärtäneet ja ilmottivat että kotiinlähdön aika ennen ku menee iltapuuhatkin pipariksi. ;)
Kepsukka ja masukki 11+4
 
Ihosta Mulla syhyy joka kohta kehosta, kuten viime raskaudestakin. Osaksi varmaan vaikuttaa ihon laatu, talviaika ja kuiva ilma. Meillä on kyllä puulämmitys, ettei huoneilmasta ole kiinni. Silti talvisin aina ilma on niin paljon kuivempaa, että saan laittaa kosteusvoidetta vähän väliä. Viimeeksi tuli mahaan punaisia läikkiä täyteen ja lääkäri sanoi sen olevan joku virusperäinen rokko...oli kyllä tosi kipee :/

Täällä ollaan tulossa kipeeksi. Juniori on jo ja itselläkin kovasti on kurkku kipeä. Juuri sopivasti, kun vapaat alkais :headwall:

Eilen menin sitten nukkumaan päikkärit, kun on monta päivää särkenyt silmät ja pää. Yöllä se sit kostautui, kun en saanut unta. Mies ja poika kuorsas viel tosi kovaa :) Tänään pitänee tsempata ja mennä suoraan ulos vaikka kamalasta ilmasta huolimatta.

Liikkeistä Mäkin oon kuvitellut tuntevani jotain liikkeitä, ainakin ne on samankaltaisia kuin ensimmäisessä. Mutta kaiken järjen ja jokaisen oppaan mukaan niitä ei vielä pitäis tuntea. Oon aatellu, et se on varmaan sitä kun paikat venyy ja lähtee liikkeelle.

Täällä ois kanssa amme, mutten viimeeksi päässyt sinne kun oli epiduraali. Ainoa kysymys mikä jälkikäteen heräsi et miksen mä päässyt ennen sitä epiduraalia sinne. Kaikesta onneks oppii ja seuraavaks tajuaa pyytää, koska täällä ei mitään tarjota. Synnytysasentokin on se yksi ja sama...tuskin antaisivat mitään synnytysjakkaroita edes koittaa :headwall:

Jaha, jos menis keitteleen työkavereille aamukaffet ja ittelle laittaan vettä B)
 
Huomenta vaan kaikille.

Mulla alko loppuvuoden kestävä loma ja aleihin ajattelin suunnata minäkin :) Jotkun äitiyshousut ois kiva löytää, kun ei voi tietää mikä aamu onkin tilanne se ettei omat enää meekkään päälle. :headwall:

Mulla on välillä ollu sellasta sisäistä kutinaa, mut taitaa olla kyllä ruuansulatusjuttuja. Nyt on toi vihlonta alkanu voimistumaan, siis silleen et yöllä yritin nukkua selällään jalat suorana niin ei onnistunu ku alko niin kiristää alavatsasta. Juilinnat menee kyllä ohi ku vaihtaa asentoa, joten en oo huolissani kuitenkaan.

Viime yö tuli taas tehtyä työjuttuja, niin ekaa kertaa herätessäni olin ihan sekaisin ja pihalla...
 
Onnea ultrassa käyneille :heart:

Terveiset myös täältä ultrasta.. Kaikki oli hyvin, siellä se 5,5senttinen TOIVO nyrkkeili :heart: On se vaan joka kerta niin ihmeellistä. Turvotus oli 0,9mm. Veriseulasta sanoi sen verran, ettei mitään riskejä. Se jäi epäselväksi, että saanko vielä jonkun lapun postista vai oliko se tässä.. Aika hiljanen oli kätilö ja tuntuu että mammoja otettiin liukuhihnalla sisään.. Olin peräti varmaan 15min vastaanotolla. Valitteli vaan kun kahdessa pisteessä ultrataan joulun pyhien takia ja pääsin huonommalle ultralaitteelle.. :kieh: Laskettu aika pysyi neuvolan mukaisena eli 9.7. :D

Viettelen tässä ansaittua vapaapäivää ja mietin kuumeisesti että mitähän sitä tekis.. ;) Kaveri laittoikin just viestiä, että voin mennä kyläilemään, se ongelma ratkes siinä.. Päivällä on sitten neuvolalääkäri vuorossa :)

Hain eilen H&M:n paketin ja sieltä tuli ne "farkkuleggarit", jotka olikin sellaset kiiltävät trikoot, jotka ehkä hiukkasen muistuttaa farkkua kun kaukaa katsoo.. Ei siis yhtään hyvät, paitsi kotona, mieskin nauroi kun laitoin ne päälle, että lähetäänkö rimpsalle :LOL: :LOL:

Nyt rupean tekemään täytettyjä paprikoita, mieskin tulee kohta syömään :p

Päivänjatkoja :wave:

Maamin ja TOIVO 12+5 :heart: ( meen nyt neuvolan mukaan)

Ps. Rakenneultra olis sitten 3.3.10 :heart: :heart:
 
Liplatus ja sussu80: Jos sikiöillä on siis yhteinen istukka, kyseessä ovat identtiset kaksoset. Näin mä olen käsittänyt. Silti he voivat olla joko samassa pussissa tai omissa pusseissaan. Mitä enemmän heillä on yhteistä, sitä riskialttiimpi raskaus voi olla. Meen kaksosilla nähtiin lambdat ja siitä tuli merkintä myös äitiyskorttiin ja käsitin sen niin, että heillä on sekä omat istukat, että omat pussit. Ja niin lääkäri vielä siihen sanoi, että näyttäisi olevan erimunaiset kaksoset. Onko teidän suvussa kaksosia? Tää raskaus on jotenki jännittävä, ku ei oo ketään kaverii tai sukulaista, jolla olis kokemusta kaksosten odotuksesta, synnytyksestä ja vauva-ajasta. Onneksi täältä saa edes hiukan vertaistukea! =)

Madrigal: Täällä jumittaa kanssa välillä vasenpuoli selästä. Tiedä sitten mistä johtuu. Eräälle kaverilleni oltiin sanottu, että se olis hormonaalista, mut miten se voi olla mahdollista?

Myös iho kutisee täällä kiitettävästi, varsinkin suhkun jälkeen, ellen oo heti rasvaamassa. Kävin tankkaamassa taas apteekista perusvoidetta, jota on edellisissäkin raskauksissa tullut käytettyä urakalla. Ja tosiaan aina suihkun jälkeen oon rasvaillu, en muuten. Ja kahdessa edellisessä raskaudessa ei tullut ainuttakaan raskausarpea. En voi uskoa, että sitä onnea mulle tässä tuplaraskaudessa suodaan. :D Mut ei haittaa yhtään, jos ja kun vaan kaksi tervettä palleroa saadaan maailmaan! :heart:

Oon muuten sortunu ostamaan jo joitain vauvavaatteita aleista :ashamed: Pakkohan se oli, kun ne olivat niin vietävän söpöjä ja vielä todella edullisesti puoleen hintaan vähintään.. =)

Täällä seuraavaksi neuvola 15.1, joten hetki siihen vielä on. Mutta enpä nyt jotenkaan sinne edes hihku. Toivon vaan, että viikot vierisivät nopeasti turvallisille vesille.

Odotan kovasti huomista päivää, jolloin mennään siskon perheen luo syömään, saunomaan ja muutama raketti paukuttelemaan. Jospa heille pamauttais yllätyksen tuplista, jossain kohtaa iltaa.. :LOL:

Moikat! :wave:

Star86 & Murut 13+4
 
ihan näin asian vierestä, että jos on muita esikoista odottavia niin toinen mukava pino löytyy
Keskustelu > Plussalaiset > Äidit 20-30v > ~The esikoisesta haaveilevien plussapino...

jos siis kiinnostaa keskustella muiden ekaa odottavien kanssa. ei sillä etteikö täällä olisi hyvä porukka!!! =) noin niinku muuten vaan... ;)
 
Näin siis ihan kamalaa unta aamuyöstä! Unessa heräsin aamulla ja huomasin vuotaneeni ihan vähän verta. Menin sitten töihin ja töissä tajusin, että vuodan ihan kamalasti... Sitten välillä aina ajattelin, että eiku tää on unta ja herään kohta. Ja sitten muka unessa taas heräsin ja vuodin edelleen! Oli kamalaa... :eek: Aamulla sitten oikeesti heräsin ja olin niin äärimmäisen kiitollinen, ettei oo mitään vuotoa ja kaikki hyvin!

Jännä lukea, miten erilaisia kokemuksia meillä on np-ultrista. Minulla toimitus kesti ehkä vajaan 30 minuuttia ja ultrattiin sekä alakautta että päältä. Ja varattiin rakenneultra, joka on 25.2. ja samassa yhteydessä sisätautilääkäri, joka tutkii tuota verenpainetta.

Pai taisi kirjoitella aikaisemmin yleisestä vetämättömyydestä ja siitä, ettei mikään huvita. Mulla on ihan sama vaiva. Väsyttää koko ajan ja kuvotus ei helpota nyt ollenkaan. Jumppasali ois vieressä, mutta en millään saa itsestäni irti mitään. Tänään saan onneksi uuden punttisaliohjelman, joten jospa siitä sais vähän motivaatiota...

Aikooko muuten muut mammat koittaa estää raskausarpien tuloa? Itse uskon, että kalliit raskausarpivoiteet on aika turhia ja niitä arpia tulee jos on tullakseen. Meinaan kuitenkin ostaa vauvaöljyä alkaa rasvaamaan sillä itseeni - kaveri suositteli, että toimii hyvin. :D

Olivia & Vauveli 12+3
 
Olivia81 Ekaa odotellessa rasvailin itteäni Aloe Gelillä (HomCare) ja ei ole tullut raskausapia, ei tosin tullut kakkosta odotellessakaan. Neuvolassa taisivat mainita, että olisi perinnöllistä. Äidilläni oli raskausarpia, mutta minulle ei ole tullut vielä ainuttakaan ja toivottavasti ei tule nyt kolmatta odottaessakaan. Tosin en mihinkään hirveeseen rasvausrumbaankaan ala.

Ihon kutinasta ensimmäistä odottaessa mahaa kutisi aivan valtavasti ja sekin oli yksi syy miksi sitä Aloe gelillä voitelin, se vei kutinan pois. Toista odotellessa ei ollut kutinaa eikä myöskään nyt kolmatta odotellessa ole ollut. Minulla on atooppisen ihon takia normaalistikin kuiva iho ja näin talvellahan on kuiva ilma ja varsinkin kun vielä leivinuunia lämmitellään. Mutta ei ole ollut vaikutusta kutinaan. Normaalisti ilman raskauttakin minun pitää suihkun jälkeen rasvata kasvot, kädet ja jalat - muuten kutisee. Mutta keskivartaloa ei tarvi rasvata, eikä kutise. En tiiä onko sillä mitään merkitystä tuohon kutinaan, kun esikoista odotin masu kutisi ja tuli poika. Kakkosta odotellessa iho ei kutissu, mutta atooppinen iho paheni elämäni ekan kerran niin pahaksi, että piti käydä valohoidossa ja tyttö tuli. Onko kenelläkään muulla kokemusta kutinasta ja lapsen sukupuolesta - onko merkitystä? Poikaa oottaessa minulle tuli myös ruskea viiva vatsaan, joka halkaisi koko vatsan. Tyttöä oottaessa sitä ei tullut. Sillä viivalla oli joku nimikin, mutten enää muista sitä.

Sherine Oys:ssa on myös allas, mutten ole sitä koskaan käyttänyt. Kun nuo raajat rupeaa vedessä lillumisen jälkeen kutisemaan, niin en ole siksi tohtinut sitä käyttää.
 
Moi!

Nyt mä kyllä valitan... :( Mua nimittäin harmittaa ihan älyttömästi se maanantaina ollut alkuraskauden ultra (jo toinen!) koska taaskaan ei saatu pää-perämittaa vauvasta. Vauva oli taas kasvot ja massu ultra-anturiin päin eli pyllyä ei saatu näkyviin ollenkaan. Hyvä juttu oli, että hän heilutteli kyllä raajojaan ja sydän sykki selkeästi mutta huolestuttaa silti että miks se ei voinut kääntyä....Ens viikolla on np-ultra ja siellä se mitta on pakko saada, samoin niskaturvotus...

Liikkeistä: esikoiselta tunsin liikkeet rv17+, toiselta rv 15+ ja saas nähdä milloin tältä kolmannelta. Esikoisen ekat liikkeet tunsin ikään kuin kuplina mahassa, toinen potkaisi jo heti alussa ihan selkeästi, ei jäänyt siitä epäilystäkään ;)

Selkäkivut kuuluvat kuvioon tässä vaiheessa raskautta ja johtuvat tosiaankin hormonaalisista tekijöistä, kuten Star veikkasikin. Selkärangan nikamavälit aukenevat ja lantiokin alkaa jo löystyä, varsinkin uudelleen synnyttäjillä. Ne, kenellä on taipumusta välilevyn pullistumiseen eli iskiakseen, saavat sen vaivakseen nyt :( Inhottavaa, itselläni tuo vaiva on mutta onneksi ne välilevyt pullahtavat aina itsekseen takaisin jossain vaiheessa. Uinti auttaa siihen, koska se pitää selkälihakset kunnossa. Niin, ja tukivyöstäkin saa moni avun.

Raskausarpia mulla on maha täynnä esikoisesta, onneksi jo aika vaaleita. Kakkosesta ei uusia tullut ja toivottavasti ei tästä kolmosestakaan. Arpia ei voi estää mitenkään mutta itse ainakin rasvaan mahaani suihkun jälkeen, koska ihoni on muutenkin kuivaa tyyppiä. Joillekin onnekkaille arpia ei tule ollenkaan, se riippuu täysin ihotyypistä.

Ammetta haluaisin kokeilla avautumisvaiheessa, toivottavasti se nyt onnistuisi tällä kertaa. Edellisistä sitä mahdollisuutta ei sairaalalla ollut. Kuuma suihku tuntui mukavalta kuitenkin. Kotonahan meillä olisi amme ja ehdottomasti siinä lilluisin mutta kun olen taas aika suurella todennäköisyydellä sairaalassa avautumisvaiheen alusta lähtien käynnistyksen takia, joten pakko mennä sillä mitä sairaala tarjoaa.

plääh, tämmöstä täällä....mieli maassa jotenkin, huoli vauvasta kun en tiedä vastaako mitat viikkoja vaiko ei...
 
Maanantaina oli np ultra ja siellä hän potkiskeli. :D Ihan viikkoja vastaava vauva oli,ei muutaman päivän heiton takia ruvettu la:ta muuttamaan.Oli todella vilkas tyyppi ja kaikki näytti olevan oikein hyvin,8 viikon päästä sitten rakenneultra.
onni 12+2 :heart:
 
taas ootte pitkät pätkät kirjoiteelut...

Täällä vain väsyttää valtavasti, kahdet unet jo nukuttu, mutta silti olen ihan poikki, ehkä sitten liikaa unta. Tänään on pahaolokin ollu tvielä toistaiseksi poissa, vois jo kohta väistyä lopullisesti.. Ehkä turha toivo...

himot onko muille tullut jo jotain himoja? mua himottaa kaikki suolainen esim suolakurkut ja salmiakki. Outoa, koska esikoisesta ei ollutyhtään itään himoja...

liikkeistä en kyllä vielä osaa niitä odotella, koska viikoja niin vähän ja ultrassa tuo pirpna veti sellaista rundia, että ei se paikoilllaan pysynyt kovin kauaa, enkä mitään silloin tuntenut. Esikoisesta tunsin rv 17, mutta istukka oli edessä joten nyt kun se on tuolla takaseinässa kiinni niin ultraaja sanoi, että aikaisemmin luulatavasti tunnen ne. pulputusta mahassa kyl tuntuu, mutta epäilen noita ilmavaivija... :LOL:

kutinaaei vielä ole, mutta mulla tota mahaa on tossa edessä,s en verran, että ei tuo vielä ees kasva nahka mihinkään, niin sen takia, mule tuli ekat raskausarvetkin viimeksi vasta rv 39, joten nt noita arpia mahasa on jo aikas paljon valmiiksi...

Kai se ois yritettävä jotain piristystä päivään kehittää.

Emmy ja pirpana 11+1
 
Aamulla tuli soitto tayssista että kaikki ok. Vauvan pitäisi siis olla terve. Rakenneultrassa sit selviää vie tarkemmin mut nyt näyttäis tältä:D
Saatiin myös tietää kumpi meille on tulossa:) Kun olivat tehneet sen dna tutkimuksen samalla. Mies sanoi että ei ultrassa halua tietää ku eihän se 100% varma tieto oo siellä mut tää nyt olis täysin varma tieto:)
Meinataan nyt huomenna kai kertoa meidän vanhemmille tulokkaasta. En millään malta odottaa:)

Tuntemuksista masussa. Mulla on ihan koko ajan pissa hätä ja nälkä. Ja sellanen jännä painon tunne alavatsalla (kylläkin jo hieman noussut ylöskin päin) Selälleen voi olla hetken jos jalat on suorassa mut mielummin jalat koukussa. Vatsallaan pystyn vielä nukkuun mut jos on pissa hätä niin sit ei tuu mitään ku meinaan alleni laskee :LOL:
Mulla on pitkään jo ollut mahassa juilintaa ku menee istuun et tarvii toooosi varovasti mennä istuun ja noustakkin.
Masu näkyy jo jonkin verran mut en sit tiiä kuinka paljon siitä on läskiä. Iltasin vatsa näkyy pajon enemmän ku aamulla mut vie menee ainakin yhet farkut:)
Vaivaakomuita ummetus? Tää on ihan hirveetä :( ennen mulla on toiminut todella hyvin nyt vaan sillon tällön eikä ees kunnolla.. aaargg Onko hyviä kotikonsteja?

Slkäkivuista sen verran että täällä jumittaa välillä alaselkä ihan totaalisesti. Kuinkahan käy loppuraskaudesta:(
Tää tahtois lähtee hakeen nyt vaaville ensimmäisen bodyn =) :LOL:

Todella hauskaa Uutta vuotta 2010 Kaikille heinäkuisille äideille:)

- Chili ja Toukka 13+0 tai 13+3 :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Ihanaa, mahtavaa, huippua, Chili! Oi onnea! Olo mahtaa olla kepeä kuin perhosella. Nauti!

Mä löysin vasta ekaa kertaa H&Mn äitiysvaateosaston ja ne vaatteethan oli ihan sairaan hienoja! Ostin siniset farkkulegginsit, jotka on tismalleen oikeiden farkkujen näköiset ja istui täydellisesti. Kerrankin sai ostaa kokoa S, koska mun kintut on aina ollut reidestä nilkkaan saakka kapoiset, ongelma on nää vyötärö- ja kylkiläskit (joiden takia tarttisin aina housut, jotka on reidestä alaspäin kokoa 36-38 mutta lantiosta ylöspäin kokoa 42 ). Mutta tän trikookaistaleen kanssa sitä ongelmaa ei oo. Jesh! Noilla kipitän kyllä kesään asti ilolla. Pelkään vaan, että ovat henneslaatua ja venähtävät kahen käytön jälkeen :whistle:
 
Hei taas heinämammat!

Joulu tuli ja meni hyvin leppoisissa tunnelmissa. Tosin aatonaattoiltana sain ilmeisesti elämäni ensimmäisen migreenikohtauksen. Ensin rupesi välkkymään silmissä samalla tavalla kuin joskus voi jäädä salamavalosta, sitten alkoi näkökentän reunoilta hämärtämään ja sitten tulivatkin jo sahalaidat, joista uskalsin epäillä migreeniä. Päänsärkyä ei onneksi tullut, mutta paha olo kylläkin. Onneksi meni levolla ohi. Toivottavasti jäi ainoaksi kerraksi, vaikka olen kuullut, että joillain raskaus voi laukaista migreenin, vaikka yleensä se helpottuu raskausaikana, jos sellainen on jo ennestään.

Olivia81, mäkin näin viime yönä ihan hirveää veristä painajaista keskenmenosta, jossa sairaalan numeroa ei meinannut löytyä mistään. Herättyäni kesti aika kauan tajuta, että olen omassa sängyssäni ja kaikki lienee kunnossa. Huolet tulee uniin. Musta on ihan käsittämättömän pitkä aika ennen kuin pääsee seuraavan kerran kuulemaan/näkemään mitään vauvasta. Mulla ei nimittäin ole neuvolaa np- ja rakenneultran välillä. Taidan kyllä ruinata neuvolantädiltä ajan tuohon tammikuulle, muuten ei tule mistään mitään.

Vahva epäusko nostaa taas päätään, kun mitään ei näy eikä tunnu. Rupeaisi edes tuo maha näkymään, niin siitä voisi saada jotain mielenrauhaa.

Mitä tulee raskausarpiin, niin ensikertalaisena yritän ehkäistä niiden tuloa luomuneitsytkookosöljyllä. Ystäväni käytti odottaessaan esikoistaan ja välttyi kokonaan arvilta. Lisäksi hän sai keskellä talvea mahalleen mukavan rusketuksen (öljy reagoi jotenkin ihon pigmentteihin). Kookosöljyä voi käyttää niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Ainakin Helsingissä öljyä saa luontaistuote- ja hippikaupoista. Netistä voi myös tilata.

Chilille ja muillekin onnitteluita hyvistä uutisista! Allekirjoittanutta vaivaa sekä ummetus että närästys, joista ensimmäiseen voin suositella luumuja. Vanha konsti on laittaa yöksi vesilasiin likoamaan pari kuivatettua luumua ja juoda liemi ja syödä luumut aamulla. Myös Marlin luumunektari (löytyy kaupan mehuhyllystä) on myös toiminut ihan hyvin. Sitä kuulemma tarjotaan myös monissa synnytyssairaaloissa kaikilla mahdollisilla aterioilla.

Vetämättömyyttä on myös ilmassa täällä. Koskakohan se käsittämättömän energinen toinen raskauskolmannes oikein alkaa? Montako ensikertalaista täällä on, jolla ei näy vielä mahaa?

Ihastuttavaa uutta vuotta teille kaikille!

Solnushka 13+5

ps. Onko olemassa ei-makeaa alkoholitonta kuohuviiniä? Mitä se oli Kardemumma mitä joit synttäreilläsi?
 
Vieläkö mukaan mahtuisi?:)

Olen 23 -vuotias äiti pohjois-savosta. Toinen lapsi olisi siis tulossa, laskettu aika 23.7. :) Esikoinen on nyt kohta 1v 3 kk:)

Hieman on tässä ollut huolestunut olo, kun ensimmäisellä neuvolakäynnillä (rv9+3) ei kuulunut pikkuisen sydänääniä:/ Esikoisen kohdalla kuului selkeästi jo ekalla käynnillä, samoilla viikoilla.. Niin nyt tosiaan hieman huolestuneisuutta ilmassa.. mutta jospa kaikki olisi kuitenkin hyvin...:)
 
Hei vaan hei!

Täällä ollaan turvonneella ololla syömisen jäljiltä... Nyt kun tuo ruoka taas pahoinvointien jälkeen maistuu oikeen urakalla niin tulee välillä syötyä ihan liikaa. No mutta ei kai mitään haittaa, parempi se näin on kun sen pahoinvoinnin kanssa. Maha mulla näkyy jo selvästi, tai ainakin itse sen huomaan. Ei varmaan muut osaa vielä kattoa samanlailla. Ei kyllä ainakaan pitkään aikaan enää mennyt farkuista nappi kiinni joten oliskohan kohta jo aika lähteä mammahousuja metsästämään nyt kun on noi aletkin. Ei vaan millään jaksais raahata itteään tonne ihmistungoksen keskelle hyrräämään...
Tänään tuli postissa veriseulojen tuloksen ja ne kertoivat että ei ole lisääntynyttä riskiä Downin syndoomaan. =)

heidik86 Tervetuloa mukaan!

Chili Kiva että kaikki on hyvin! :)

Pai Mulla myös on ollut paljon noita kipuja alavatsalla. Semmonen menkkamainen tunne tulee välillä, jomotusta, paineen tunnetta. Ikävän tuntusta on. Ja iha kunnon vihlasuja ja muita kipuiluja on myös ollut. En vaan ole noista enää osannut oikeen huolestua kun niitä on nyt ollut tän koko raskauden ajan. Eli varmasti kuuluu asiaan eli on vaan niitä kohdunvenymiskipuja ja sitä kun se kohtu lähtee "liikkeelle" nousemaan ylemmäs. Tai näin sen vois ainakin päätellä. Sit mulla on kans ollu sellasta, että kun vaikka oikeen rojahtaa sohvalle istumaan, niin sattuu kamalasti alavatsaan. Eli täytyy vähän varovaisemmin käydä istumaan.

Tuntemuksista sen verran, että mulla ainakin tuntuu kaikenlaista kuplintaa ja vaikka mitä tuolla alavatsassa. Ei ne ilmavaivojakaan ole (kai), kun ei koskaan sellasen myöräsyn jälkeen mitään ilmaa tule. No en tiedä... Pissaamistarve on kyllä huomattavasti lisääntynyt entisestään... Saa heräillä yöllä ainakin 2 kertaa vessaan, joskus 3.

Raskausarvista en osaa omalta kohdalta sanoa muuta kun että mulla taitaa olla sellanen iho jolla on taipumusta niihin. Tai ainakin joskus kun e-pillerit alotin niin kun rinnat kasvoi heti 2 kuppikokoa isommiksi, niin tuli pari arpea niihin. Mutta joo, ne on kyllä niin olemattoman pieniä että hyvä kun edes huomaa. Ja niitä kun kummassakin tississä vaan se 1 :D Saa nyt nähdä tuleeko niitä tän raskauden mukana ja että kuinka paljon. Maha kylläkin kutisee ihan kiitettävästi, varsinkin tosta alamahan kohdalta. Toivottavasti edes suurimmilta arvilta välttyisin... Vaikka eipä sillä oikeestaan ole mitään väliä, kunhan vaan saa lapsen terveenä maailmaan. Ja vaaleneehan ne arvet sitten synnytyksen jälkeen jos sellaisia tulee.

Selväkivuilta olen ainakin toistaiseksi välttynyt, mutta nyt on riesana karmee närästys... :headwall:

[/b]Kysymys synnyttäneille! Kuinka kauan teillä kesti ensimmäisen lapsen synnytys? Ponnistusvaihe? Tuliko repeytymiä? Kaikkihan me ollaan erilaisia ja niin on kaikki synnytyksetkin, mutta oon alkanut nyt miettimään tulevaa synnytystä ja ihan vaan mielenkiinnosta kyselisin teidän kokemuksia. :)

En millään jaksais odottaa seuraavaa neuvolaa joka on vasta 21.1... Rakenneultra meillä on 16.2. Sinnekin tuntuu olevan vielä niin mahdottoman pitkä aika. Tiedättekö, että
kuunnellaanko sydänäänet jokaisella neuvolakerralla? Tai siis sen jälkeen jokaisella kerralla kun ne on jo kerran saatu kuulumaan? Ostaisin kotidoblerin mutta kun ei just nyt ole varaa mihkään ylimääräseen :ashamed:

Hmmm....kauheesti tehny koko päivän mieli voileipäkakkua!!!! Naminami :p

Oikeen ihanaa ja mukavaa Uuttavuotta kaikille!

jendde & Pikkunen 13+0 *pokspoks*
 
Musta tuntuu et mulla on mahalaukku pienentynyt, kun on tullu syötyä aika vähän kun tuntuu et kaikki ruoka maistuu ihan p*skalle.. No jospa se tässä rupeis vielä maistumaan :D

Painosta oli joskus tässä juttuu.. Mulla ei oo vielä noussu yhtään paino mut se johtuu varmaan tuosta liian vähästä syömisestä. Toivon kyllä että kiloja ei kauheesti tulis raskauden aikana..

Raskausarvista... Niitä mulle tulee luultavasti aika paljon, koska mulla on jo nyt jalat ja maha täynnä niitä lihomisesta ja laihtumisesta.. En kovin innolla uusia odota.

Miehän hommasin sen kotidopplerin ja kyllä kannatti :heart: Nyt oon kaks kertaa saanu selvästi kuulumaan pikkusen sydänäänet, vaikka mulla onkin taaksepäin kallistunut kohtu + ylimäärästä mahalla :)

Selkäkipuja on jo ihan mukavasti jos siivoaa tai jotain, lähinnä semmosta iskias tyyppistä kipua, mitä mulla on ollut silloin tällöin n. 12 vuotiaasta. Sain tulevalta tädiltä tukivyön ja pitääkin huomenna testata onko siitä jotain apua kun siivoilee..

Chilille onnea hyvistä tuloksista :flower:

Minuu ihteeni alkaa jännittää tuo np-ultra ja verikokeiden tulokset jo pikkuhiljaa.. Ultra ois 11.1, onneks ei ole enää pitkä aika :)


Laura rv 10+6
 
jendde: Minulla kolme synnytystä takana, eka kesti 5h, toinen vajaan 2h ja kolmas 2,5h. Toinen oli kamala, koska ehdin olla sairaalassa vain 25 min ennen kuin tyttö oli sylissä. En ehtinyt henkisesti ollenkaan mukaan touhuun. Käytännössä saliin, vaatteet pois, kalvot puhki ja ponnistamaan. Mutta sen voin luvata, että jokainen synnytys on erilainen =) Minusta on parasta mennä avoimin mielin sairaalaan ja antaa tilanteen viedä. Jokainen tuntee itsensä parhaiten ja tietää missä vaiheessa tarvitsee kivunlievitystä tms.

Sussu80 ja Star86: Lueskelin iltasella medical embryology -kirjaa. Sen mukaan identtisillä voi olla yhteinen istukka tai sit ei. Samoin ei-identtisillä, tai paremminkin heidän istukat voivat olla niin lähekkäin, että fuusioituvat yhdeksi. En sitten osaa sanoa, mistä ultraajat voivat sanoa millaisesta raskaudesta on kyse. Tai voiko sitä edes nähdä mistään. Ei tässä voi kuin odottaa tulevaa äitipoliaikaa ja sitten päästän kaikki kysymykset valloilleen.

Oikein mukavaa vuodenvaihdetta kaikille!
 
Kiitos kaikille onnitteluista:) Nyt tää alkaa vihdoinkin tuntuun ihan kivalta asialta. Vaikka viekäkin kaikki tietty pelottaa.

Tänään kerrottiin miehen siskolle että hänestä tulee täti:) olivat miehensä kanssa jo odottaneetkin uutisia. Oli ollut kuulemma selvät merkit ilmassa :LOL:

Tottakai mun on nyt pakko kertoo että meille tulee TYTTÖ :heart::heart: =) =)
Meinataan sukupuolikin nyt kertoo lähisuvulle ku jos jotain haluavat ostaa niin ostavat sit kerralla "oikeen" väristä.

Tuntemuksista mulla ei mitään käsitystä. Kuplii välillä mut suurimmaks osaks taitaa olla ilmaa :LOL:

Nyt pakko lähtee maate, tää mamma ei enään jaksa valvoo:)
 
Chilille onnittelujat tyttöuutisista!

Meinas käydä hassusti tänään.. :| Olin tallilla suorittamassa rästituntia ja tunnin jälkeen oli eväänä omena (ilmeisesti aivan liian kevyttä purtavaa). Jäin sitten suustani kiinni ja juorusin tuttavan kanssa hyvän tovin, kunnes rupes silmissä sumenemaan. Tajunnan lähtö ei ollu kaukana, totesin että suuntaan kohti kotia ja lähdin lompsimaan parkkipaikalle päin. Törmäsin metrin-kahden päässä olevaan parkkeerattuun autoon, kun en nähnyt/tajunnut että se on "kulkuväylällä". :whistle: Siinä sitten selittelin, että pitäs pitää silmät auki, mutta ku tulee lunta ja silleen... Oikeesti oli kyllä silmät päässä ja ihan avoinna, mitään vaan ei nähny. Pikkasen säikäytti. Tais verenpaine laskea rasituksesta ja liian pitkästä paikoillaan seisomisesta.
Että sellasta tänään, nyt nukkumaan, pojatkin viimein rauhottu (nuorempi vähän nuhanen ja isompi nukku liian pitkät päikkärit) joten josko sais itekki nukuttua.
Kepsukka + masukki 11+5
 

Yhteistyössä