Heinäkuun Hurmaajat Toukokuussa (1. Hurmaaja syntynyt)

Olivia81 Ei kuulosta hyvältä toi sun työtilanne. Pyysikö työnantaja sua jeesaamaan kotoa käsin vai ihanko kiltteyttäsi olet lähtenyt moiseen ? Mitäs jos vaan jokatapauksessa pistäisit stopin tolle touhulle ? Varsinkin kun sun vointikaan nyt ei kovin hääviltä kuulosta ja siis muutenkin. Sairasloma on sitä varten et on kykenemätön tekemään töitä ! Ja eikös sulla muuten ala mammalomakin ihan justiinsa ?
 
Kiitos pyykkäysvastauksista! Mä oon niin boheemi sottapyttysuurpiirteilijä, että huomaisin pesuaineiden tai vaatteiden tuoksuissa juurikaan eroa, joten noi ystäviltä saadut jätän kyllä pesemättä, kun ne on just heillä pesty. Ja kyse on siis läheisimmistä ystävistäni, joten jos joku ominaistuoksu on, niin se on mulle tuttu ja rakas =) Ehkä eri juttu jonkun kirpparikledjujen kaa. Paitsi en mä tiedä, jaksanko niitäkään pestä.. Mä oon kyllä tosiaan niin kaukana kodinhengettärestä kuin olla ja voi. Mies on tosiaan pyykkivastaava ja meillä käy siivooja, joten mun vastuulla on lähinnä tilpehöörini järkkäily (siitä tykkään!) ja ruuanlaitto, jota rakastan. Ehkä pitää koittaa muuttua, koska kyllähän vaipparumbakin vaatii vähän siivoustyyppisiä taitoja, kai.

Hyvä siis tietää, että niitä kestovaippoja pitää pestä paljon etukäteen. Mulla oli kyllä ystävä kylässä joka selitti mulle kestoilujuttuja, mutta siitä on jo kuukausia ja mun ois oikeasti pitänyt tehdä jotain muistiinpanoja kuin luennolla konsanaan :D Nyt on vaarana käydä juuri kuten Kepsukka kirjoitti: joku täysin olennainen osa unohtuu ja maailma hukkuu lapseni kakkaan :LOL: Tottahan se kertavaippojen käyttö olisi helpompaa ja vetoaisi laiskaan luonteeseeni, mutta sisäinen hippini ei vaan kykene.. Vaikka voihan olla, että osittain käytetään jotain biohajoavia kertiksiä. Ainakin tuolla Ruohonjuuressa näytti olevan sellaisia myynnissä. Mökillä pitänee ainakin turvautua niihin, kun eihän siellä oo juoksevaa vettäkään.

Ooo mun mies löysi mökin vintiltä ihanan ikivanhan pinnasängyn, jossa äitinsä sisaruksineen on 40-luvulla nukkunut! Ens viikonlopuksi mennään taas saaristoon ja tarkoitus olis tsekata sen kunto. Jos joku nero osaa vielä kertoa, miten sitä pitäis käsitellä (millä pestään tms, oletan että sekin tarttee pestä :LOL: ) niin saa kertoa senkin..

Tämä tyttö on iloinen myös siitä, että meillä seksielämä elää jotain uutta kukoistuskautta :heart: (Sori, too much information!) Täysin vauvalehtien suhdejuttujen vastaisesti meillä keskiraskaus oli aika kuollutta, mutta nyt molemmille maistuu. Kunhan ei ala liikaa siinä aktin aikana miettimään, missä sen vauvan pää on yms. :eek: Mulle toi seksikään ei kyllä näytä aiheuttavan mitään supistelua, en panisi (panisi, heh hee) pahakseni vaikka aiheuttais. Haluan tehdä mitkä tahansa temput että saan synnytettyä tän lapsosen kesäkuun puolella :D

Mies synnytyksessä Ensisynnyttäjänä en toki voi puhua millään kokemuksen syvällä rintaäänellä yhtään mistään, mutta me kyllä suunnitellaan miehen kanssa säännöllisesti meidän "yhteispeliä" synnytyksessä. Voi toki olla, että oma käytös onkin tositilanteessa ihan erilaista kuin olettaisi. Intuitiivisesti sitä sitten silloin tietää, mitä kaipaa ja mitä ei. Mutta näin hypoteettisesti haluan tässä vaiheessa, että se synnytys on niin paljon yhteinen juttu kuin mahdollista. En halua pelkästään, että mies pitää mua kädestä kiinni ja silittää kuin spanielia ja katsoo säälivästi :LOL: vaan hieroo lu-jaa ja pitää pystyssä ja laittaa myös fyysiset voimansa peliin, perkele :D En kestä sellasta lammasmaista komppaamista, vaan haluaisin että se on rohkeasti ja voimalla mukana. En kyllä tiedä, miten toi voi toteutua ja tuntuuko se sittenkin ärsyttävältä. Ja mieheni on myös aika heikotusherkkä, joten ehkä se pitää lopulta heittää ulos koko huoneesta hetkeksi, mikä on sekin ihan OK. Olen melko varma, että se mieluummin kuolee kuin vaikkapa leikkaa napanuoran, mikä on sekin mulle ihan OK. En itsekään halua nähdä vilaustakaan mistään istukoista tai muista :$ Mutta tosiaan: saa nähä, saa nähä. Kaikki voi mennä aivan päinvastoin kuin allekirjoittanut neiti kontrollifriikki visioi.

Siis voi kääk: poks 35+0 tänään!
kardemummma & Sulokki
 
34+0,alle viikko ja äippälomakin alkaa virallisesti. =)

Toivon eniten sitä,että mies kerkeää synnytykseen mukaan,en hirveästi ole sen aikana välittänyt kosketuksesta mutta seuraa kaipaan ja tietenkin sitä että on joku tolkuissaan oleva laskemaan sormet ja varpaat. :D Meillä menee hetki siihen että saadaan nuo isommat lapset johonkin ja vähän mua jännittää että onko tämä synnytys entistä nopeampi,toinen synnytys kesti kuitenkin vain 6h ekasta supistuksesta ollen puolet edellistä lyhyempi.

Pikkuhiljaa alkaa itse synnytys taas hiipimään mieleen,olen sitä yrittänyt vähän blokkailla tähän asti. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Olivia81:
Miehen roolia synnytyksessä en ole pahemmin ehtinyt pohtimaan. Kunhan on paikalla ja hokee koko ajan, että "sä selviät tästä hengissä" niin hyvä. :)
Juu, mä myös viimeksi eilen sanoin miehelle, että sen täytyy muistuttaa mua koko ajan, että jokainen sekunti kipua on lähempänä vauvan tuloa ja kärsimyksen loppua, ja että hommasta selviää varmasti hengissä. Olen jopa pyytänyt, että supistusten välissä se yrittää naurattaa mua keinolla millä hyvänsä ja kertoo vaikka jotain maailman huonoimpia vitsejä. Joku konkari varmaan nyt kertoo, että sillä hetkellä sellaisia ei kiinnosta kuulla.. Mutta ois upeaa, jos pystyis pitään siinä synnytystilanteessa jonkinlaisen huumorin/rennon aspektin mukana. Tiiä sitte onko mahollista.
 
Pai Omaa tyhmyyttäni sanoin, että voin täältä saikulta käsin vastailla puhelimeen ja auttaa jos tulee jotain ISOJA ongelmia (kuvittelin, että eihän tässä mitään isompaa tule). En tosiaan käsittänyt, että mun seuraaja on noinkin pihalla kaikista hommista. Se soittaa monta kertaa päivässä ja lähettä tekstareita "lue mailis, laitoin kysymyksen". Ja tosiaan olettaa, että oon koko päivän koneen lähellä sitä auttamassa. Hankalaa, että mun esimieskin on pitkällä saikulla, joten en voi sillekään puhua tästä tilanteesta. Nyt koitan vaan oikeesti priorisoida vauvan hyvinvoinnin ja olla huomioimatta noita viestejä ja puheluita. Vaikka paska fiilishän siitä tulee. :eek: Mammaloma alkaa onneksi virallisesti tän viikon jälkeen ja sitten työkone lentää vuodeksi tuonne kaapin nurkkaan!

Eli voisinkin nyt laittaa puhelimen kiinni ja mennä kohta päikkäreille. :)

Olkaahan muutkin supistelijat rauhallisesti! Tänäänhän ois aivan ihana päivä mennä vaikka partsille lukeen kirjaan ja ottaan arskaa (ja syömään jädeä - uusi suosikki, Aino suklaajäätelö!). :p
 
Olivia, sullehan tuli tuuraaja kuitenkin ihan ajoissa siihen ? Miten se ei oo tuonu ajoissa julki et on ihan pihalla niistä hommista ? Juu siis tosiaankin teet silleen et hyvin valikoiden reagoit viesteihin ja puheluihin. Katot meilit vaik kaks kertaa työpäivän aikana ja vastailet sitten. Miksei se voi kerätä kysyttäviä asoita yhteen ja lähettää kerralla ?
Eikö sun esimiehellä ole tuuraajaa, johon voisit olla yhteydessä ? Tai sitten ole yhteydessä siihen toiseen henkilöön joka ne sun duunit osaa.
 
Pai Joo, se tuli kyllä ajoissa, mutta ei ole kai sitten kehdannut sanoa, ettei ymmärrä. Vähän pelkäsinkin, että näin käy, mutta en uskonut, että tilanne ois näin paha. Meillä ei esimiehelle taida tullakaan tuuraajaa saikun ajaksi, mutta voisin ehkä pirauttaa hänelle tällä viikolla (vahinko kiertämään sairaslomalaista häiritsemällä!). Johdon ongelmahan tämä loppujen lopuksi on. Taidan tosiaan ottaa tuon kerta päivässä mailien lukemisen nyt tavoitteeksi. Oppii seuraajakin nopsempaa kun joutuu itse ensin kunnolla miettiin.

Kiitos myötäelämisestä. :) Onneksi tulee pian pieni nyytti, joka sysää kyllä kaikki työasiat mielestä!
 
Pää on ihan tyhjä tän tekstimäärän jälkeen |O :eek: Mihin kaikkeen pitikään kommentoida. Ainakin joku kyseli käytetyn (ja ilmeisesti kolaroidun) turvakaukalon käytöstä, niin en mä kyllä ottais käyttöön edes pienimmässäkään kolarissa ollutta kaukaloa. Mä olenkin aika turvallisuusfriikki, mutta sitähän varten se kaukalo on toisaalta.

Kyllä mäkin aika paljon pesen vaatteita, mutta jos kirppikseltä olen ostanut jotain vaatteita, mitkä on selkeästi pesty ja jopa silitetty, niin en tosiaan ala niitä uudestaan pesemään ja silittämään. Sitä saa tehdä muutenkin ihan tarpeeksi. Eikä meillä kyllä ole tapana lastenvaatteita yleensäkään silittää?!? Musta siinä on muutenkin tarpeeksi hommia, etten jaksa tuhlata ylimääräistä energiaa ja aikaa. Muutenkin niitä vaatteita siinä alussa menee ihan kiitettävästi :)

Imettämisestä on jo kauheet paineet, vaikka uhosin jo siirtyväni korvikkeeseen, jos ei ota onnistuakseen. Viimeeksi oli todella vaikeaa ja ei onnistunut lainkaan...silti varmasti on vaikeaa luovuttaa ja siirtyä pulloon.

Mulla vaan pelko synnytyksen jälkeisestä ajasta kasvaa koko ajan, kun muistelee kuinka kipeä viimeeksi oli. Miten sitä sitten makaa vastasyntyneen ja alle 2-vuotiaan kanssa 2 kuukautta jossain :'( ja vääntää itkua joka kerta kun tarvii liikkua. En tiiä pitääkö tästä alkaa jo jossain puhumaan, kun alan ottamaan tästäkin stressiä (ei sen puoleen, ei ole monta asiaa mistä en stressaisi :D )

Kun luin miehen roolista synnytyksessä ei tullut kyllä mitään mielikuvia. Eikai mies voi muuta tehdä, kun olla tukena. Itse en kaipaa mitään hyvä tyttö puheita. Harmi, kun se ei voi punnertaa tätä maailmaan mun puolesta :saint:
 
Mukavaa viikon alkua kaikille heinämammoille!! =)

Hullua, että huomenna alkaa jo kesäkuu...ja siitä seuraava pino onkin jo sitten meidän heinäkuisten oma kuukausi!! Hullua..mutta ihanaa, että aika on mennyt näin nopsaa! Saas nähä moniko meistä jo saa vaavin kesäkuun puolella. Ainakin mitä olen seuraillut tuota kesäkuisten pinoa, niin tosi moni on jo tässä kuussa vauvaantunut! =) ...itse toivoisin ainakin tuossa kesäkuun puolen välin jälkeen jo synnyttäväni, mutta tuskinpa vain silti!! Jospa edes lähellä laskettua aikaa..1.7!! Saas nähä!

Muuta ei oikeastaan tänne kuulu. Viikonloppuna tuli herkuteltua ihan liikaa ja vaaka myös kertoi sen tuossa aamulla.. nyt sitten vähän kurinpalautusta tälle mammalle!! Nyt kun oli tosiaan viimeks tullu se 9 kg ja toivoisin että kokonaispainonnousu jäis max. 12 kg! Ja vielä on kummiski se 4 viikkoa tässä jäljellä!!

Olin muuten ihan varma, että en enää pääse loppuraskaudessa lekurille,mutta kun tuossa laittelin s.postia neuvolaan, niin sanoivat, että toki ja antoivat ajan ens viikon torstaille 10.6, elikkä juuri sille päivälle, kun tulee 37 raskausviikkoa täyteen. Kiva käydä kuulemassa kohdunsuun tilanne, kun sitä on niin tarkkaan koko raskaus muutenkin syynätty.

Mahtavia raivonpuuskai muuten täällä tullut mammoilla!!! :LOL: pistetään hormonien piikkiin. Itse olen ollut yllättävän rauhallinen koko raskausajan..muutamaa poikkeustilannetta lukuunottamatta....mutta eipä sitä tiedä mitä sitä tässä vielä ennen synnytystä keksii! :LOL:

mutta nyt laittamaan ruokaa miekkoselle, joka kohta töistä saapuu!! =)

Zeenah ja pikkunen 35+4
 
Rae, Kepsukka ja muut, kiitos vastauksista pyykkäyskysymyksiin. Ei ollut tarkoitus moralisoida ketään, sitä vaan kun haluaa päästä sieltä mistä aita on matalin tuon urakan edessä... Ja toiseksi, en halua olla liian hygieeninen, pitäähän lasten saada vastustuskykyäkin. Ja tämä on varmasti se ainoa kerta, kun niitä vaatteita silittelen, syntymän jälkeen tuskin ehtii ja jaksaa. Eli oma tie pitää tuostakin luovia, luulen, että pesen vaatteet, harsot ja petivaatteet. Muut tekstiilit ja ehkä toppapukukin saanee olla ensi alkuun. Niin ja samassa niitä kestovaippojakin tarvii varmaan joka välissä nakata koneeseen.

Nukuin viime yön tosi huonosti, yhteensä ehkä neljä tuntia. Mies kieriskeli ja pyöriskeli ja valitti flunssaansa koko ajan, niin ei saanut omaa rauhaa, mihin tietenkin olin hänen työreissun aikana tottunut. Blääh, väsyttää, muttei sais nukkua nyt, että varmasti sais sitten unta. Muuten oli hemmottelupäivä, kun olin jalkahoidossa, varpaankynsien geelauksessa ja hierojalla. Ja sitten tietenkin täälläkin riideltiin miehen kanssa. Mikä siinä on (anteeksi yleistys), että joskus kipeinä ollessaan miehet on kuin pikkuvauvoja ja ruikuttaa koko ajan. No kyllä mäkin ruikuttaisin, vaikkei kuumetta olisi, että paraskin puhumaan olen tässä. Ehkä se vaan jotenkin ärsyttää, kun on itselläkin vaikea olla tämän mahan kanssa, että unohtiko mies sen kokonaan...
 
mekkala En miekään varmaan pesis nuita sukulaisilta saatuja jos eivät niin pitkään olis olleet varastoituina... Ja itselle henkilökohtaisesti on täällä neljän seinän sisällä edes jotain tekemistä näinä yksinäisinä päivinä :LOL:

Kaveri oli saanut vauvan 24.5, 48cm ja n. 2,8kg :heart: Joutuivat käynnistämään synnyksen rv 38 tienoilla ku paha raskausmyrkytys, mut loppujen lopuksi oli joutunut hätäsektioon ku pienen sydänäänet olivat käyneet heikkenemään. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin, kotiin olivat kaiketi tänään päässeet =) Harmi vain, että tätä pientä neitiä en pääse katsomaan ku toisella paikkakunnalla asuuvat, mutta kuvissa oikein söpö pieni neiti =)

Vielä pitäs tunnin verran jotain tekemistä keksii, sitten lährettäs naapurin kanssa leffaan. Kukkapenkkiä yritin itselleni tehdä, mutta ostamani kukansiemenet eivät riittäneet alkuunkaan joten tänään vielä kaupasta pitää muutama pussi käydä ostamassa. Huomenna olis neukku ja pääsis sydäntään purkamaan ja kyselemään kaikkee tyhmää taas vaihteen vuoksi terkalta..toivottavasti pienellä nyytillä vaan kaikki olis hyvin. Tänäänkin on rakas jonkin verran myllertänyt, mutta ei kummiskaan mitenkään hirveesti..

Rae ja Nyytti 32+4
 
Pirkule, että olen kipeä. Puol kuuden maissa tais jompikumpi kaveri heittää kuperkeikan masussa ja olisin huutanut ellei meidän koululaisella olis ollu kaveria käymässä. Edelleen käy hulluna oikealle alamahaan. Eivät taida tietää, että siitä ei pääse ulos |O Tuo kipu oli pahempi kuin viime synnytyksessä missään vaiheessa. Jokohan ne kohtpuoliin haluavat ulkoistuksen vai mennäänkö näin heinäkuulle.

Nyt tuli vain omaa napaa, sori. Mutta pakkohan minun oli tulla teille kertoon.....
 
No niin nyt sain Tapiolasta vastauksen kysymykseeni liittyen lapsivakuutuksen laskuun.
Lapsivakuutuksen ensimmäinen varsinainen lasku veloitetaan vasta lapsen syntymän jälkeen kun hänen tietonsa on ilmoitettu Tapiolaan. Ainoastaan varausmaksu pitää maksaa ennakkoon.

Mä tossa nukuin 3 tunnin päikkärit ku oli niin tylsää ja viime yönä tuli nukuttua ihan liian vähän. Nyt on vähän selkeämpi olotila.

Mies poikkes kotona ja taas lähti kalaan. Prkl. Ja huomenna lähtee sinne Tampereelle. Eipä tuota paljon ole kotona taas näkynyt. Eilen illalla sanoin et on mieli maassa jne, niin vastaus oli tyyliin "Ei kyl pitäis / sais olla..." Toihan nyt olikin todella oikea vastaus. :(
 
Omaa supistavaa napaa täältäkin. Kolme tuntia supistanut noin 5 minuutin välein ja oikein kunnolla. Nyt olo hiukan helpottunut, mutta kohdunsuulle koskee. Vauva myllää nyt oikein sydämensä kyllyydestä, joten taitaa pysyä vielä yksiössään. Pää käy jo kyllä todella alhaalla ja alakerta "pullottaa" Tietty vois vielä sen 1,5vkoa pysyä mahassa kasvamassa.

omenaruusu 35+4
 
Täällä ei sentä supistele noin tiheesti ku joillakin. Muutama kerta päivässä, mut ihan pirun kipeetä sekin tekee. Et jos sama tahti jatkuu sit heinäkuussakin niin ei tämä täältä mihinkään tule ilman apuja.

Musta kans tuntuu et vauva on ollu ihan mahdottoman villinä, ihan ku hermostuis ku supistelee ja sitten kun ei supista, pistää oikein kunnolla ranttaliks. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Ooo mun mies löysi mökin vintiltä ihanan ikivanhan pinnasängyn, jossa äitinsä sisaruksineen on 40-luvulla nukkunut! Ens viikonlopuksi mennään taas saaristoon ja tarkoitus olis tsekata sen kunto. Jos joku nero osaa vielä kertoa, miten sitä pitäis käsitellä (millä pestään tms, oletan että sekin tarttee pestä :LOL: ) niin saa kertoa senkin..
En tod. oo nero, mutta muutama juttu tuli mieleen..
Miten toi on käsitelty? Ihan raakapuuta vai onko siinä pinnote? Jos siinä on hilseilevää maalia, ni kannattaa varmaan hioa vanha maali pois ja vetää uus tilalle. Muutoin kokeilisin jotain tyyliin saunan tehopesuainetta, se kun on tarkotettu käsittelemättömälle puulle ni varmaan kestää tuokin. Tai no, voihan tuo olla metalliakin, sillon onkin ehkä kinkkisempi?
Tuuhan infoomaan pinniksen materiaaleista ja kunnosta, kun tiedät tarkemmin!
 
Kardemumma http://www.wanhawiljami.fi/shop/ tuolle miehelle voi soittaa ja kysyä vinkkejä sekä tilata aineita yms.

Imetyksestä Aion ehdottomasti tehdä kaikkeni jotta vauva saisi äidinmaitoa väh.6kk, niin paljon olen asian tärkeydestä lukenut ja neuvolan eilisessä imetys-valmennuksessa mielipiteeni vain vahvistui, vastikkeet on kuitenkin lehmänmaito/soijapohjaisia ja eivät koostumukseltaan millään vastaa äidinmaitoa. Neuvoivat imettämään mahdollisimman tyhjäksi rinnan koska ns. "takamaito" on kuulemma paksuinta ja rasvaisinta. Oli mun mielestä paljon hyviä vinkkeja jne.

Monet miehet kans kyseli paljon imetysasioita, onhan se varmasti tärkeätä heillekkin oman lapsen ravinto :heart:

Pesemisistä Pesen kaiken, suurin osa on jo pesty ja silitetty, onhan se mukava että vaatteet on pehmeitä ja laput leikkaan pois, kamalia isoja lappuja vaatteet täynnä, ymmärrän toki et mulla on vähä erilailla aikaa pestä ja silittää kuin niillä joilla on lapsia ennestään tai muuten kurjempi olo!

Helvetin ajoneuvoverokin putkahti eilen postista vaikka tiesin et tulee tässä kuussa niin olin luullut et se laskee vähän mut ei oli noussut, ylläri pylläri prkl! Vihaan taas meidän autoa yhä enemmän :LOL:

Jotain hyvääkin =) Sain uuden vanhempainraha-päätöksen, koska älysin pyytää työnantajan maksaan mulle seuraavaan tiliin kaikki lomat, viime vuodelta viikko, tän vuoden koko loma ja ens vuodelle kertyneet 18pv niin sainkin viim. 6kk tulot nousemaan 20% ja lopultahan ne nousivat vielä enemmän, tosin tietysti nostin vero% taas, mutta se on sen arvoista...eli kaikille määräaikaisille vinkiksi että vaikka palkanmaksu jatkuisikin äitiyslomalla niin kaikki ylimääräinehn kannattaa pyytää maksuun äitiyslomaa välittömästi edeltäneeseen 6kk ajanjaksoon!

Sitten luin Kelan sivuilta et lapsilisä maksetaan vauvan syntymästä seuraavan kk alusta, eli tämäkin asia on kyllä hienosti kikkailtu, jos meidän käpy ei synny heinäkuun puolella niin saan vasta syyskuussa ekan lapsilisän, hah paska kela! Mua ihan periaatteesta ärsyttää kaikki tälläinen, oon tosi tarkka rahasta, ostelen kyllä surutta kaikkea, mutta en halua maksaa mistään ylimääräistä!

Toin töihin mukanani tuulettimen niin on täälläkin mukavempi olla, tosin teen kyllä lyhyempää päivää...työkaverit luuli jo etten tule enää...kyllä tämä tulee, ei vaan en jaksa olla kotona kun ei mulla oo muuta kuin tätä turvotus-vaivaa...kaksi viikkoa kuitenkin enää töitä. Mulla ei kyllä supistele normaalisti ollenkaan, joskus kävellessä täytyy hidastaa mutta ihan olen kaikkea tehnyt paitsi mitään painavia en kantele.

Mies synnytyksessä
Mä voin kuvitella mun miehen synnytyksessä ja ollaankin puhuttu et miten sitten pitäis olla, mut vaikeeta näin etukäteen sopia ja toisaalta haluan et se on ihan oma ihana hellä ja hömpöttävä mieheni eikä yritä esittää jotakin muuta kun huomaanhan mä senkin sitten, pääasia et hieroo mun selkää isoilla kämmenillään ja rohkaisee, se on kyllä sellainen tsemppari et tulee siltä ihan luonnostaan.

Torstaina olis taas neuvola ja uus kolmas neuvolan täti, saas nähdä millainen...ehkä se on mukava kun olen niin pessimistinen
:LOL:

Aurinkoista päivää kaikillle...

Fiinukka ja käpy 32+4
 

Yhteistyössä