***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Heinäkuussa <3 MEIDÄN KUU!!!***

Onnea hk!!! :flower:

Tintille onnea matkaan! :)

Toivottavasti Reppasenkelin synnytys käynnistyisi itsestään.

Pk-seudun tapaamisesta, mä voisin olla mukana :)

Onneksi helteet ilmeisesti helpottavat alkuviikosta.. On varmasti tukalaa mahan kanssa! Yöt meilläkin tosi kuumia, tultiin taas koko perhe mun vanhempien taloon nukkumaan, kun ovat mökillä ja tämä on tyhjillään. Vauvakin nukkui täällä paremmin.

Onnea matkaan kaikille, jotka lähiaikoina tositoimiin lähtevät =)

Mayinga & Hajuherne 2 vko
 
Huomenta mammat!
Taas on niin kuuma päivä tulossa että heikottaa.
Viime yö oli jo niin painostavan kuuma,ei auta vaikka on ikkunat ja partsin ovet auki...
Tuuletin pauhaa vieressä mutta tuntuu että siitäki tulee vaan lämmintä ilmaa..

Eilen kävin tenavien kans vähä cittarissa ja siellä tulikin pari ihan kivaa ja mojovaa supistusta,että piti ihan ostoskärryihin nojata,ja ajattelin kun kotiin tultiin ja siinäkin vielä supisteli että nytkö alkais neiti muuttaan,mutta ei...loppuhan ne taas sitten kun kotiin pääsi..

Tää kuumuus tekee oikeesti mut hulluyks!
Sisällä on kokoajan vähintään se +30.
Ulkona olles pitäs keritä tuon pikkutytön peräs lyllertään että hiki sielläkin tulee vaikka onhan siellä toki se pieni tuulenvire...

Mutta ennemmin olisin jo hiljakseen tuol laitoksen puolella....voi itku...

Kuinkahan paljon tää menee oikeen yli ajan...
Synnytyksen käynnistyminen on jo unessa mukana,silloin kun nyt nukkuun pystyy. Yks yö näin unta,että kun heräsin,lakanassa oli iso läikkä lapsivettä ja limatulppa :D
Ei vaan sit ollutkaan vaikk pitihän seki tarkistaa ku heräs..
Viime yönä taas olin auto-onnettomuudessa...huoh....

Nenna ja Iiduska 40+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvan saaneille, unohtui edelliseen laittaa!
Ja halit kipuileville! :hug:

Täällä viime yö meni tosi huonosti, vauva pelasi jalkapalloa masussa ja venytteli ahkerasti, siihen päälle vielä huono olo niin ei tuntunut kivalta kun oksu lensi. Tänään jatkuu hieman lievempänä.

Tuuletin päällä jatkuvasti, tossa vieressä hyrrää ja yöt täysillä puhaltaa, ei hikeä pukkaa, mutta ahistava olo ja tukala, tuntuu että happi loppuu.

Mansikoita mennyt tänään kilo, nassuttelen ne ja sitten kauppaan kävelylle.

meemee ja pikkudomuz 40+4
 
Terveisiä äitiysosastolta! Torstaiyönä noin kahden aikaan heräsin kipeään supistukseen ja lähdin vessaan. Pissalla kävin, mutta kohta oli taas tunne, että jotain tulee. Ja tulihan sitä, ihan kirkasta vuotoa tuli (ei kyllä ainakaan pissaa, koska rakko oli just tyhjentynyt) lorottamalla. Ja supistuksia tuli myös. Mies siinä heräili myös, kun kävelin ympäri kämppää, kun selkää ja alavatsaa kramppasi. Arveltiin että synnytys varmaan alkoi. Soitin synnärille ja käskivät tulla viimeistään aamupäivällä näytille. Supistuksia alkoi tulla noin 7 minuutin välein. Soitin veljelle että tuo äidin meille katsomaan esikoista ja aamulla lähdettiin synnärille. Siellä otettiin heti käyrälle, sydänäänet ok, mutta supistuksia ei piirtynyt yhtään paperille, supistukset kyllä laantuikin ja lakkas kokonaan siinä maatessa. Ottivat prom-testin eli näytteen onko lapsivesi mennyt, kun tosiaan sitä kirkasta nestettä tuli reippaasti. Testi oli negatiivinen ja kätilö oli jo lähettämässä mua kotiin, mutta otti kuitenkin verenpaineen, joka oli 168/106! Sanoi ettei tollasen paineen kanssa voi lähteä kotiin ja laittoi mut ultrausjonoon lääkärille. Pissa oli puhdas ja muutenkaan ei mitään toksemiaoireita, paineet tosiaan vaan pilvissä. Lääkäri teki äitipolilla ultratutkimuksen noin klo 10 ja lapsivettä ei ollut juuri yhtään! Tiistaina kun olin kontrolliultrassa niin vettä oli vielä runsaasti. Siitä ottivat sitten osastolle ja lääkäri meinasi, että vedet on menny ja vuorokauden sisään käynnistellään. No torstain makoilin osastolla, parin tunnin välein otettiin käyrää ja verikokeita ja niitä prom-testejä, iltapäivällä lääkäri sanoi, että seurataan yön yli ja aamulla päätetään aletaanko käynnistää. Perjantaina oli eri lääkäri ja taas kaikki testit, käyrät ja ultrat. Lapsivettä oli ilmestynyt vähän lisää, paikat lääkärin mukaan vielä ihan kiinni ja epäkypsät synnytykseen ja koska aina vaan prom-testi negatiivinen eikä mun tulehdusarvot noussu, niin jatkettiin vaan seurantaa. Tänään samat hommat uudestaan ja taas uus lääkäri, teki päätöksen ettei aleta käynnistää vaan kotiutti mut (osasto ja synnäri oli ihan ääriä myöten täynnä), keskiviikkona kontrollikäynti äitipolille. Hiukan on epätietoinen olo, kun lääkäritkään ei ihan osannu varmaksi sanoa, että mihin se lapsivesi on kohdusta hävinnyt parissa päivässä ja mitä se kirkas neste oli, jota tuli kuitenkin ihan reippaasti valumalla. Veikkasivat juoksevaksi valkovuodoksi, kun kuulemma ois pitäny siinä prom-testissä näkyä, jos ois ollu lapsivettä.

skorpioni ja masu-nasu 37+4
 
Repppis Eikö sulla ole paikat yhtään auki,että sais kalvot puhkaistua?.Jaksuja vielä vikoille päiville,toivottavasti nyt kännistyis!:)

Tänään ei ole supistellut YHTÄÄN.Mutta pikkarit kokajan limassa ja paperi ihan limassa:x.
Samoin tuntuu "kuplintaa" ihan alapäässä.Mitäköhän se on?.kokoajan tuntuu että jotain tuolta tulee.Kun nyt tulis se vauva eikä noita limoja:D

Ja jee,meillä on nyt kaksi vahtia ilmoittanut pääsevänsä jos tarvis.Ja molemmat on naapureita(lapsillekkin todella tuttuja).ELi ei tässä hätää vaikka pääsisikin synnyttämään!:)

Kaupalle käveltiin ostamaan vaippoja jos vaikka jotain esitäis;).Heräte ostoksena ostin ison pihvilihan ja tuoretta ihanaa suomalaista kukkakaalia:p.

skorpioni On sulla kyllä juoksevaa valkovuotoa:D.En kyllä ole kuullut että kellään noin hulahtais:D Kattoiko ne sitä testi tikkua tarpeeksi pitkään?.Muistelen että täälläkin oli joku jolla oli kestänyt aika pitkään ennenkuin se tikku oli vaihtanut väriä.

Mutta kohta syömään,hetki telkkaria ja taas ulkoilemaan:)

ja nyt laitettava joka viestiin Että 40+0!!:D
 
Hei hellemutsit!

Pakko tulla hakemaan vähän rohkasua. Mulla on supistuksia tullut nyt torstai-illasta asti, joskus jopa 5 min välein ja välillä sitten vain 30 min välein. Pe-aamuna oli pakko käydä uteliaisuuttaan Tyksissä ja kohdunsuu pehmennyt, vähän reunaa jäljellä ja kahdelle sormelle auki. Limatulppaa tulla lorottelee edelleen. Tulin kuitenkin kotiin lepäilemään, eikä ne ois sinne täydelle osastolle ottanutkaan, kun kerran synnytys ei ole käynnissä. Nyt oon kaks yötä yrittäny nukkua suppareiden väleissä ja oon ihan poikki. Mieskin on väsy, kun oon häntä valvottanut hieromassa selkää.

Miten tää voi kestää näin kauan? Menis nyt ne vedet, niin ei tarvis arvailla, saako sinne laitokselle lähteä vai ei. Oon soittanutkin sinne monta kertaa päivässä:confused: Äsken oli limatulpassa melko kirkasta verta ja huolestui siitäkin. Mutta ei tässä kai mitään, kun vauvakin tuntuu liikkuvan.

Hermo menee.

Sinadrius ja poitsu 40+6
 
terveisiä synnytysvuodeosastolta!!!

Tänään 10:08 syntyi hurjalla rytinällä tyttövauva, 3990g ja 51cm. Raskausviikkoja oli 39+5 .

Eilenhän tosiaan ilmeni sitä limatulppaa ja kivuttomia supistuksia tuli pitkin päivää, ei mitään säännöllistä ja tyttöjen kanssa olin rannallakin monta tuntia. Yön nukuin jälleen erinomaisesti ja heräsin aamulla n. klo 7, siinä lueskelin palstan ja katsoin facebookin, kunnes sit 8:30 tuli ensimmäinen jokseenkin tiukka supistus... Ja hetken päästä jo toinen...

Nousin ylös laitoin itselleni aamupalaa ja hiukkasen kipeitä supistuksia tuli useampia... Päätin mennä suihkuun ja oli jo melkoisen kipeä ja sanoin miehelle, että luomusynnytys saa nyt jäädä, nyt mennään sairaalaan. Mies soittu äitinsä meille katsomaan isompia lapsia. Ei sitten meinattu autoon päästä kun supistukset tuli niin kipeästi ja tiuhaan. Mies ajoi auton oven eteen ja sillä välin oli kontillani lattialla, huusin kuin syötävä ja niin lähti lapsivedet.

Sairaalaan ajettiin tuhatta ja sataa (normiajolla 5min, tänään ehkä 2min), ilman alushousuja, mekko korvissa, kroonikkovaippa autonistuimella, toinen jalka kojelaudalla... Kaksi supistusta tuli matkalla ja toisella jo ponnistutti, vettä, verta ja kakkaa siihen sitten punnersin. Päästiin laitokselle 9:45, ottivat heti sängyllä vastaa ja HUUSIN kuin syötävä!!

Saliin ja tarkistus kohdunsuulle: 8 cm auki. Seuraava supistus ja KARJUIN, kätilö kysyy, enhän ponnista ja minä huudan, että PONNISTAN!! Uusi kokeilu ja kaikki hävinnyt, siirryin vielä supistuksen välissä ihan synnytyssängylle. Ja niin aloitettiin ponnistaminen, sängyn pääty nostettuna etunojassa aloitin ponnistamaan. Siinä ponnistelin ja vauva tuli hyvin eteenpäin (ja huusin) sitten syntyi pää ja napanuora oli kerran kaulan ympäri. Hartiat oli tiukassa ja piti kääntyä puoli-istuvaan asentoon ja *naps* solisluu napsahti poikki. Vauva syntyi siis 1:38 min ekasta supistuksesta. 9-10 pistettä.

Jälkeisvaihe oli sitten "hankalampi". Istukka ei meinannut irrota ja 45 min sitä nyi'ittiin ja survottiin ja ilokaasua otin myös tässä vaiheessa, teki meinaan melkoisen kipeää!!

Pitkitety ensikontakti saatiin salissa ja siinä sitten toisiamme ihmeteltiin.

Poliklinisesti en pääse tuon solisluun takia kotiutumaan, mutta toivottavasti lääkäri huomenna tarkastaa ja päästään täältä pätsistä pois...

MimSe ja tyttövauva 7h

P.S jälkisupistuksetkin on sitten melkoisen kamalia...
 
Onnea Mimse vauvasta. Hurja on synnytys ollut sulla. Oliko sulla miten kypsä kohdunsuu ennen kuin rupes tapahtuun? Ilmeisesti on ollu.
Rupee itseä hirvittään kun olin 4cm auki jo viikko sitten ja joka päivä supistelee. Ettei vaan tuu kiire lähtö täälläkin. :|

Mitäs ootte ottanu evääksi sairaalaan? Ite syön sitä mukaa noita suklaapatukoita kun saan ostettua. :D
 
Evääksi sairaalaan tulee varmaan otettua noita pillimehuja mitä on jääkaapissa (ainakin vielä :D ), mut muuten kyllä karkit ja muut herkut eksyy suuhun aika äkkiä täälläkin :D
Esikoisen aikana en ottanut mitään, en edes tajunnut. Mutta ei kyllä oikein tehnyt mielikään silloin mitään, enimmäkseen sitten sairaalan ruualla mentiin.
Mies toi sillo jonku karkkipussin ja pikkusen limsan, mutta eipä nekään silloin juuri maistunut.

Muoks. MimSe onnittelut pikkuisesta :flower::flower: Aika vauhdikas synnnytys ollut :p

SaaBas & Tyyne 40+1
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tosiaan kotiuduttu ja vaikka olen touhunnut kuin hullu niin ei supistuksen supistusta koko kotona oloaikana ole tullut. Tiistaina kohduunsuun tilanne oli 2cm, pehmeä, sormelle auki. Cytoteckia siis ti+ke+to ja perjantaina kohdunsuun tilanne täysin ennallaan! Ei lyhentynyt, ei mitään! Voitte uskoa että tämä mamma oli kuin persiiseen ammuttu karhu. Kun eipä tuolla kalvoja vielä puhkota :(
No nyt sitten kökitään vaan kotona ja odotellaan sinne keskiviikkoon.
No toisaalta oli kyllä ihana nukkua yö omassa sängyssä. Ja eilen hain ison kasan mansikoita ja herneitä ja söin! Sokerit ei varmaan tykkää kamalasti mutta.....

Tsemppiä täältä kaikille!
Reppis ja Enni rv 39+3
 
Onnea hk ja mimse pikkuisista:flower::flower:

Täällä tänään pakastettu mansikoita. kävin ostamassa ekat 5kg et on sitten edes jotain jos yhtäkkiä tuliskin lähtö. Meinasin alkuviikosta hakea vielä toisen samanlaisen satsin et on sit pakkasessa edes jotain talveksi.

pukamatkiusaako ne ketään muuta tällä hetkellä? Vatsa kyllä toimii et ei ummetusta ole, mut silti niitä ilmestyny ja häiritsee inhottavasti. Voisko se vauva painaa niin et aiheuttais sen?

Smurfiina ja möhkis 37+6
 
Onnea kaikille vauvan saaneille!!!!

Täällä on koko päivän supistellu, ja jokainen supistus ottanut reisiin saakka, mutta en ole kellottanut sen kummemmin, ku tuntuu että aikaisemmin aina loppunut kun alkanut kelloa kattomaan!! Tiuhaankin jo tuntuu tulevan, mutta eiköhän sitä tiedä sitten kun lähtö tulee, kun ei nämä mitään kipeitä vielä ole ainakaan vaan sellaisia napakoita kylläkin!!

Anu ja pikkuinen 39+0 <3
 
hk ja mimse oikein paljon onnea vauvoista :heart: Mimselle ollut hurjan kuuloinen ja nopea synnytys!!!

Reppasenkeli: toivottavasti nyt synnytys kuitenkin alkois itseksiään.

Skorpioni: Outo tapaus sinullakin!!!

Mökillä nyt sitten illasta kotiuduttiin ja kyllä minä siellä nautin. Ainut harmi oli kun en uskaltautunut uimaan :( Aurinko paistoi ja lämmintä riitti. Kotiin kun tultiin täällä ukkonen jyrähteli, mutta ei tuo vettä satanut. Pilvistä ja keli hieman viilentynyt.

Jalkapohjia suihkussa raspasin, kinttu karvat ajelin ja kynnet lakkasin siniseksi. Viellä kun jalkapohjat rasvaisin ja jos sais vaikka miehen niitä hieman hieromaan, niin ai ai ois ihanaa. Ja kelpais lähtee vaikka synnärille niitä esittelemään :LOL:

Omasta pellosta käytiin mansikoita keräämässä ja viitisen litraa sain pakkaseen. Loput jätin syömä mansikoiksi. Ihan hyvin mansikkaa tullut vaikkei iso mansikkamaa ole. Eipähän tarvii niin paljon ostaa :)

Kolmen yön päästä ois sitten se meno sinne yliaikaiskontrolliin. Onkohan silloin mitään mahkuja että käynnistäisivät vai laittaako ne automaattisesti kotiin viellä parin päivän takia??? Kokemuksia kellään? Varsinkin jyväskylästä!!!! Millään en haluaisi käynnistystä, vaan toivoisin todella alkaisi tulla omia aikojaan. Mutta mua on nyt sitten alkanut epäillyttää, että viime kesäinen keskenmeno ja kaavinta vaikuttais jotenkin niin ettei tää synnytys edes käynnisty omia aikojaan. Äidilläni on nimittäin ollut juuri näin. Isosiskoni ja minun välissä sillä oli keskenmeno ja siksi minun ja veljeni synnytys jouduttu molemmat käynnistämään. En sitten tiedä voiko tuollainen olla periaatteessa mahdollista, mutta tälläinen ajatus vaan pälkähti päähäni!!!!! Ja en sitten haluaisi tiistaina enää tulla kotiin muutaman päivän takia turhaan odottelemaan, jos ei ihan pakko olisi. Kai siihen vaikuttaa tosi paljon mikä on tilanne alakerrassa????

Nyt riskaamaan jalkahierontaa :)

Muumi ja pikkumies 41+2 :heart:
 
Onnea Mimse Tytöstä:flower:.Hurjalta kuullosti synnytys,varmana adrenaliini virrannut pitkään sen jälkeen.

Eväitä En ole ikinä ottanut.Nyt ajattelin ottaa vissyä ja tota kokis zeroa(nälkään).Muutenkin ahdistaa koko sairaala ruoka.Ja mies sitten saa tuoda mulle evästä sinne,jotain Ei niin hiilari mättöä.Kun en haluaisi mahaa ihan tukkoon just synnyttäneenä: /
Mutta eipähän sitä tule nytkään paljoa syötyä.

Muumi Mäkin yhä sinnikkäästi koitan jalkoja raspata.Tulee käveltyä niin paljon ilman kenkiä että tuppaa olemaan aika kovat jalkapohjat:D.Ja muutenkin mielenkiintoista toi jaloista huolehtiminen:)
Ilman kynsilakkaa en ole IKINÄ!.On tosi alaston olo jos ei ole kynnet lakattu enkä käytä kun samaa punaista aina:D.Varpaan kynnetkin lakkaan vaikka olisi kuinka vaikeeta:)

Tänään jotenkin hernmo tosi kireällä,tuntuu että kaikki mitä mies tekee niin ärsyttää:kieh:.Ja lapsetkin saanut hermon kiristymään tänään todella helposti.Olisi ihana olla hetki ihan rauhassa,yksinään.Ehkä nautin sitten sairaalassa,sen mitä siellä nyt osaa nauttia.

Jep,mutta jos lähtis vaikka hukuttamaan tän kiukun kylmään suihkuun!
 
Onnea hk:lle ja mimselle pienokaisista! :flower:

Skorppioni on kyllä outo tuo sinun tapauksesi! Mihin se lapsivesi oli kadonnut niin yhtäkkiä jos se ei ollut vuotanut ulos...

Mulla kanssa hemo kireällä tänään! Varsinkin mies sai mut kunnolla ärsyyntymään tänään! Mä sit makoilin makuuhuoneessa puoltoista tuntia kiukkuani pois ettei tuu vahingossa sanottua mitään tosi pahasti!
Jos tuo ärtyisyys helpottais samalla kun helteet helpottuis! Oon nytkin maannut alasti tuulettimen edessä puolpäivää ja nyt tuntuu toisessa rinnassa vähän vihlontaa... Kun ei nyt vaan mitään tulehdusta pukkais!

Niin ja sit taas hermoheikko Tiinu ja ruoka-asiat... Eli kävin ostamassa Weledan imetysteetä, en kuitenkaan uskaltanut sitä vielä juoda, vaikka siinä pakkauksessa sanotaankin, että voi juoda jo loppuraskauden aikana. No nyt sitten tuli tää Eviran kehotus olla käyttämättä sarviapilan siemeniä sen EHEC bakteerin vuoksi... No mä aloin miettimään että mistä noi luomu sarviapilan siemenet kuullostaa niin tutulta... Ja sit hokasin et niitähän on siinä imetysteessä! Tee sisältää luonnonmukaisilla viljelmillä tuotettua sarviapilan siementä! Tee on tuotettu Saksassa, mutta mistä sitä tietää vaikka siemenet ois viljelty Egyptisssä!!!!
Joo tiedän, että menee vähän yli varsinkin kun en tiedä missä asteessa bakteeri kuolee (teevesi), mut silti huokasin helpotuksesta kun ajattelin et en oo vielä juonut sitä enkä varmasti juokkaan.
Miten nää kaikki huolet oikeen mahtuukaan tähän samaan pääkoppaan???:D

No nyt unten maille, toivottavasti!

Tiinu ja Jäppinen 37+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut vauvautuneille!!

Mimsen synnytys kuulostaa hurjalta, etenkin tuo solisluun murtuminen : /

Skorpionin tapaus on kans mielenkiintoinen, eipä se lapsvesi minnee voi kadota, eikä nyt luulis valkkarinkaan lorttamalla vuotavan? Kummallista.

Ei kyllä käy kateeks teitä kun näillä keleillä joudutte sitä mahaa kantamaan... Toki ihana se maha on ja vielä ihanampi se sisältö.

Meillä tuo koira sitten yritti esikkon päälle käydä ihan oikeastikkin. Tuossa pihalla leikittiin ja juoksenneltiin tytön kanssa kun likka kompastui ja kaatui. Koira oli siinä mukana ollut pyörimässä ja tyttö kun kaatui koira hyökkäsi. Onneksi olin itse niin liki että ehdein väliin ennen kuin koira koski lapseen. Mutta nyt ei ole epäilystäkään siitä lähteekö koira vai ei.

Bree ja vauva pari päivää vajaa 3vk
 
Moiks ja onnittelut vauvatuneille!!

Mulla on kanssa juoksevaa valkkaria ja tänään hurahti sitte niin maan mahtavasti jotain tosi juoksevaa pöksyihin.
No tottakai sitä sitte taas juostii vessaa iihmetteleen mitä sieltä tuli. No okei,valkkarit näky siteen pinnalla mutta side oli ihan totaalimärkä!!! :O
Joten mä en usko et se pelkästään mitään valkkaria sit olikaan...

Tänään ekat supparit tuli noin 15min sitte.
Kaksi on tullu mutta ne varmasti taas siihen jääkin...

Ja tää kuumuus...
Joo mä valitan sitä nykyään kokoajan mutta en voi sil mitää et se on niin tuskastuttavaa.
Mitään ei pysty tekeen,kokoajan huippaa ja pyörryttää,ei pysty syömään ku aamusin aamupalan...lasten kans ei jaksa enää mitään ku pakolliset toimet...ja musta se on niin kurjaa ku noi pienet halusi paljo leikkiä mun kanssa ja eritoten nyt kun toi iso poika on täällä ni olis kiva tehdä sen kans mitää mutkun mä en jaksa :(
Hän on niin kiltti ja avulias täällä mulle,siivoo ja imuroi ahkerasti kun mä en jaksa... <3


Brianna,koiran käytös on muuttunu radikaalisti nyt?
Mä en kanssa katsoisi yhtään hyvällä jos koirat lapsille yrittäis mitään.
Vaikka ne rakkaita onkin,on ne laumassa ne viimeset aina.
Sitä rajaa ei meillä saa ylittää,koirat tulee aina vikana.
Jos toisin kävis,koirat sais uuden kodin nopeesti...
Mitään riskejä ei kannata ottaa...

Nyt pakko taas mennä viilentimen eteen...
huoh...
 
Jokohan tänään jotain.... Eilen supisteli aamusta asti tonne ilta 9 asti, ja sitte loppu kun seinään, nyt alko tuossa 7 aikaan, ja on tullu kaks kyllä hyvin hyvin kipeää ja pitkää supistusta!! Alkaa käydä jännäksi.. Kun tietäs vaan että koska sais lähtee näytille!!
 
A-H
Huomenta! :)

Nyt sitten kuulumiset loppuraskaudesta ja synnytyskertomus.

Loppuraskaus siis meni älyttömän väsymyksen, pahoinvoinnin, päänsärkyjen ja kipujen kanssa, siihen lisänä vauvan matalat sykkeet, jonka takia sai äippäpolilla käydä lähes viikottain. Sykkeet olivat siinä keskimäärin 110-115 ja eivät nousseet edes vauvan liikkuessa, mutta joillakin kuulemma vaan on matalampi syketaso. Monet lääkärit niitä käyriä katselivat ja lohduttelivat, että ei syytä huoleen, niin kun ei ollutkaan kun terve poika syntyi :)
Uniongelmia tuli siinä 36 raskausviikon tienoilla, ei vaan uni tullut ja tunnin pätkät unta oli aivan luxusta! Meinasivat osastolle ottaa lepäämään, mutta lääkäri epäili, että siitä ei hyötyä olisi, koska osasto oli täynnä ja ei siellä saisi rauhassa lepäiltyä. Hyvä niin, en osaa nukkua yleensä vieraissa paikoissa.
Oksentelu palasi kuvioihin samoilla viikoilla kun väsymys, tiedä sitten mistä johtui. Kamalia migreenikohtauksia sain myös, luultavasti väsymys ja syömättömyys/oksentelu aiheutti.

Synnytys

Edellisenä päivänä oli neuvola, josta taas lähetettiin käyrille kun vauvan syke ei noussut yli 112. Käyrillä taas kaikki ok ja vauvan painoarvio (3,3kg) ja napavirtaukset katsottiin ultralla. Siitä sitten kotiin.
Olo oli koko päivän sellainen, että nyt tapahtuu jotain, mutta illalla kuitenkin menin normaalisti nukkumaan. Yöllä heräilin todella useasti ja ihan hikisenä, luultavasti supistuksiin aina heräsin, mutta en niitä silloin yöllä tuntenut.
Aamulla heräsin sitten kokonaan siinä puoli kuuden aikaan ja kuudelta tuli ensimmäinen kipeä supistus. Siitä sitten tulivat n.7-10 min välein. Ekassa synnytyksessä tein sen virheen, että kivuissani jäin paikalleni makaamaan, niin päätin nyt tehdä toisin. Lämmitin kauratyynyn, sidoin sen kiinni alaselälle ja aloin tiskaamaan. Miehelle sanoin, että nyt sattuu ja aivan h*lvetisti. Siinä sitten tiskailun jälkeen aloin imuroida, pyyhkiä pölyjä ja lattioita, supistukset voimistuivat jatkuvasti, mutta tulivat edelleen 7-10min välein. Katselin sairaalakassin kamat vielä läpi ja lähdin pesemään autoa, se homma jäi kyllä kesken :D Menin sisälle lepäämään sohvalle ja sanoin, miehelle, että laittaa esikoisen päiväunille, niin saan itse hetken levättyä. No sohvalla tuli sitten aivan järkyttävä supistus ja huusin, että nyt lähdetään.
Siinä sitten lähdimme n.11.30 ajelemaan vanhempieni luo viemään esikoista ja siitä sitte sairaalalle. Sairaalalla olimme siinä yhden aikaan. Supisti jo todella kovaa ja 5min välein. Kohdunsuu oli 5cm auki ja lähdimme siitä sitten saliin päin kun olin vaihtanut sairaalavaatteet.
Salissa sitten odoteltiin hetki kätilöä ja heti kätilön tultua aloimme puhumaan kivunlievityksistä kun olo oli jo niin tukala. Päädyimme spinaaliin. Spinaali vei pahimman kärjen supistuksilta, mutta silti jouduin keskittymään supistukseen ja hengittelyyn kun teki niin kipeää.
Tilanne tunnin päästä puudutuksesta oli sama kun saapuessa, 5cm auki, joten kalvot puhkaistiin. Hetken päästä taas katsottiin, 7cm auki ja supistuksen aikana kätilö avitti vähän kohdunsuuta aukeamaan.
Kohta tulikin jo tukala olo ja tarve ponnistaa, niin pyysin mistä soittamaan kelloa, "kello on puol neljä" kuului vastaus :D Huusin sitten reppanalle, että ei vittu kun soita nyt sitä saatanan kelloa!. Kätilö tuli ja sanoin että ponnistuttaa ja antoi luvan alkaa ponnistamaan omien tuntojen mukaan. Ensin ponnistin kyljelläni ja sitten käännyin selälleen. Kamalin vaihe oli pään syntyminen, kun piti pidätellä, ettei tule repeämiä. Sitten olo olikin helpottunut, kun vauva oli ulkona. Mies leikkasi napanuoran ja vauva pääsi paitani alle pötköttelemään.
Pieniä limakalvonirhaumia oli tullut, niihin laitettiin muutama tikki, eikä tikkaaminen tällä kertaa tuntunut missään! Siinä sitten ensi-imetys ja lähdin suihkuun kun mies jäi kätilön kanssa mittailemaan vauvaa. Joimme synttärikahvit ja lähdimme osastolle :)
Mies lähti tunnin sisällä kotiin ja minä jäin ihmettelemään pientä poikaamme <3 Kantoliinaan herra pääsi kun iltapala-aika koitti ja siinä hän viihtyi hyvin. Syömisen jälkeen istuskelin poika liinassa ja lueskelin sairaalakansiota ja täyttelin lappuja.
Eka yö meni imettäessä ja naapurin kuorsausta kuunnellessa. Unta sain ekaa kertaa viiden aikaan ja kuuden pintaan tuli hoitsu kyselemään vointia ja mittaamaan vauvan lämmöt. En sit enää edes yrittänyt nukkua ja sanoin, että haluan kotiin. No eipä oltu pyyntöä kuunneltu, vaikka kolmen hoitajan kanssa asiasta puhuin :/ Seuraava hoitsu otti asian hoitaakseen ja sitten jäätiin lääkäriä odottelemaan. Aika mateli, mutta lopulta kahden aikaan oli poika tarkastettu, uusi lääkäriaika varattu ja päästiin kotiin.
Kotona kaikki menikin helposti, siitä lisää sit tuolla vauvapuolella :p

Synnytys oli nyt kokemuksena mukavampi kun edellisellä kerralla. Aivan ihana kätilö, joka kuunteli toiveitani ja toimi sen mukaan miten minulla olisi parempi olla. Osastolla oli myös tällä kertaa ihanaa henkilökuntaa ja antoivat olla rauhassa vauvan kanssa ja imettää omaan tahtiin. Nyt en voi muuta kun kehua tätä synnytyskertaa.

Spinaalipuudutus oli mielestäni parempi kuin epiduraali jonka ekassa synnytyksessä sain, vaikka ei kipua vienyt kokonaan pois. Tunsin koko ajan missä mennään ja sen kun vauva liikkui synnytyskanavassa eteen päin. Epiduraali kun vei kaikki kivut ja tuntemukset, niin aika sokkona sai ponnistella.

Siinä nyt tämmönen tarina, lukekoot kuka jaksaa :)

A-H & poika 8vrk

voi muuten olla virheitä, en jaksanut lukea pitkää tekstiä läpi :D
 
Kiitos taas noista synnytyskertomista! Niitä on kiva lukea :)

muumi82, joidenkin ihmiste kokemuksia kun olen lukenut niin ovat sanoneet ihan suoraan sairaalassa että eivät halua käynnistystä, että mielummin odottaa vielä vähän. Tietty jos se vain vauvalle ja äidille ei ole vaaraksi. Joten kannattaa ainakin kertoa omat toiveet.

SaaBas & Tyyne 40+2 (vieläkin yhdessä kasassa.. :headwall: )
 
Onnittelut taas uusille vauvan saaneille! :flower:

muumi82: Musta se ya-kontrolli on semmonen, että siellä katsotaan ultralla vauvan vointi ja sit tehdään se sisätukimus. Siinä sitten sovitaan aika siihen käynnistykseen.. mun mielestä ne alkaa käynnistellä täällä päin 42+0. Tai en minä tiiä, onko se sit tapauskohtasta? Kai se vähän just riippuu miten vauva voi ja mikä on äidin vointi. Näyttäs siltä, että täälläkin ollaan sit tiistaina sinne menossa! ;) Kyllä mä ajattelin sairaalakassin kuitenkin varuiks ottaa mukaan, mutta mun mielestä ne harvemmin alkaa just samantien käynnistellä.

Mua ei jotenkin se käynnistäminenkään stressaa/ en tunne "epäonnistuneeni", jos siihen asti menee. Viimeks kun oli se suunniteltu sektio ja tiesi vauvan synttäripäivän sun muuta jo aika päiviä etukäteen, ni se vasta niin kliiniseltä tuntuikin, että hohhoijjaa. Kun vaan nyt pääsis alakautta synnyttämään! Ja vauva ei ois mikään jättiläinen.. :whistle:

Pearl ja pieni 41+3 :heart:
 

Yhteistyössä