***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Toukokuussa***

Neuvolakuulumisia:

Paino: +263g/vko (JEE!)
Turvotus: +
Paineet: 99/72S
Pissa: ok
SF: 30cm (Kasvanu nyt tasasesti 2cm/2viikossa,keskikäyrällä mennään)
Mahanympärys: 108
Tarjonta: RT
Sykkeet: 140
Liikkeet: ++

Lisäks saan alkaa olemaan pikkuhiljaa normaalimmin, kun ei enää supistele niin herkästi ja olisko tuo vähäsen ylöspäinkin noussu kun ei enää kauhistellu sitä kuinka alhaalla on. Seuraava neuvola 2 viikon päästä ja sen jälkeen alkaa olemaan joka viikko. Niin ja arvioipa tuo terkka, että ihan normikokonen vauva tulossa, n. 3,5-3,7kg :)

Perhehuoneesta: Täällä ainakin voi kuka tahansa pyytää, eriasia on sitten saako sitä, jos tilaa on niin sitten saa. Täällä ei siis erikseen ole mitään perhehuonetta, vaan jokaisesta huoneesta voi semmosen tarpeen tullen tehdä :)

Merlina ja muru 32+6
 
Heips!!!

Aamupäivä vierähti lasten kerhoretkellä. Oltiin eläimiä katsomassa ja lapset tykkäsi suunnattomasti :) Vaikka keli olikin viileä, niin silti mukavaa vaihtelua. Nyt sitten kun kaikki kerhot jää kesätauolle, ei olekaan mitään erikoista ohjelmaa päiville. Täytyy siis kehitellä kaikkea :LOL:

Sairaalakassi: Neuvolakortti, omat peseytymisvälineet (shampoo, ihonpesuaine,hoitoaine, hammasharja+tahna), rasvat, dödö, hieman meikkiä kotiin lähtöä varten, kotiin lähtö vaatteet itselle ja vauvalle, kamera, kännykän laturi, ehkä joku lehti mukaan, herkkuja (suklaata, lakuja). Oisko tuossa ainakin suurin osa tarvittavista. Sairaala ajalle en minäkään ota omia vaatteita, pärjään hyvin niissä sairaalakamppeissa. Synnytykseen ehkä miehelle jotain pientä evästä (mehua, hedelmiä). Toi syöminen synnytyksen aikana voi olla siksi "ei niin suotavaa", että jos joutuu hätäsektioon, niin eikös silloin nukuteta ja vatsan pitäis olla mahdollisimman tyhjä. Korjatkaa jos olen kovin väärässä!!! Ei minulla kyllä synnytyksen aikana ruoka mielessä ole pyörinyt :LOL: Jano haittaa enempikin.

Meillä alkaa olemaan nyt sitten kaikki tavarat hankittuna. Ainoastaa vaipat, liivinsuojat, puhdistuspyyhkeet, vanulaput+puikot, rasvat yms. semmoiset hoitopöydälle tulevat pienet tarvikkeet puuttuu. Ja sitteri, mutta se on viellä harkinnassa!!! Jos jostain käytettynä hommais. Vaatteet on edelleen läjissä hoitopöydällä odottamassa pesuja, en siis sen suhteen ole edistynyt yhtään. Harsot tosin on menossa pesuun valkokoneellisen, mutta odottelen tuon kelin selkiintyvän että pihalle pääsevät kuivimaan :)

Nyt selvimään lasten riitaa, huoh tätä kyllä meillä riittää :mad:

Muumi ja pikkumies 33+6 :heart: Huomenna poksuu :)
 
Joku puhui hepatoosista. Itse olen kärsinyt myös kutinasta ja kävinkin verikokeissa eilen, tulokset olivat onneksi normaalit=) Ilmeisesti siis vaan kaipaa rasvausta vieläkin enemmän!

Perhehuoneesta: Kättärillä voi toivoa perhehuonetta, eri asia sitten, että saako sellaista. Ensisynnyttäjät ovat etusijalla niitä jaettaessa.

Jotain muutakin piti kommentoida, mutta en tietenkään muista!;)

Mulla alkoikin sitten tosiaan ihan virallinen äitiysloma=), kun otin sen vahennettuna. Tosin eipä tämä elo tästä juuri muuttunut, kun saikulla jouduin olemaan jo jonkin aikaa!
Synnytysosaston tutustumiskierrokselle sain ajan 8.6. Eli viikkoja silloin n. 34

Nyt lähden kiertämään kirppistä!

Hjannah & Nappula rv 31+1:heart:
 
perhehuone täällä saa jos on vapaana, me ois haluttu viimeks mut ei saatu, osasto oli muutenki täys.

sairaalakassi viimeks oli liikaa kampetta, mutta muutama juttu puuttuikin:
- omia vaatteita en ota nyt, muuta kun sukat ja imetysliivit.
helpompi sotkea niitä sairaalan vaatteita, ja esim. imetys sujuu hyvin sen kaavun kans.
vuodon takia pakko pitää niitä järkkyjä verkkopikkareita.
imetysliivit multa viimeks puuttu, luulin et sairaalasta saa! no saihan sieltä mut en tiiä voiko niitä ees liiveiks sanoa.. :whistle:
niin ja legginssit mulla oli viimeks, ne oli ihan kivat välillä vetää kaavun alle lämmitteeks tai ihan vaan peittämään talven jäljiltä valkoset koivet :D

- pikkunaposteltavaa ja juomista otan vähän, olihan se kiva juoda jotain namia trippiä :D saahan sieltä sairaalasta hyvin ruokaa kuitenkin.. :)

- HARSOJA otan, voi että viimeks ärsytti kun ei ollu mitään vastaavaa, lainehdin ihan maidossa imetyksen aikana kun ei ollut kunnon liivejä, ei liivinsuojia, edes harsoa................ :kieh: niitä on helppo sit kotona pestä, harsoja pitääkin ostaa muutamia uusia..

- liivinsuojia!! niitäkään ei viimeks ollu, tai tais olla mut ne loppu heti alkuunsa! eli reippaasti saa varata..
sairaalalla oli kyllä, mut tavis vanulaputkin olis ajanut asiansa paremmin:xmas:

- omia juttuja kuten hammasharja, hiuslakka, shampoo, ja ehkä ripsarikin. viimeks oli kiva laittaa kotiinlähtöpäivänä vähän ripsiväriä, kun muuten ei kovin hehkeä olo viel oo.. :)

- lukemista. vauva-aiheiset lehdet kiinnostaa tuossa vaiheessa :D

- kamera, laturi, myös puhelimen laturi..

- kotiinlähtövaatteet vauvalle ja äitille. vauvalle mulla oli viimeks kahdet ja hyvä niin, vauva kun ehti vetää ensimmäisiin kunnon niskapaskat :LOL:
ittelle löysää ja mukavaa, kolitsit ja joku huppari esim :)

mulla on haluttanut aivan mahottomasti herkkuja viime päivinä, yks ilta miehen piti tehä mulla iltapalaksi kakku :LOL: no sehän teki valmiiseen torttupohjaan ja melkein yksin söin sen :D
eilen söin suklaalevyn, tänään jättikarkkipussin, ostin myös jotain suklaamuroja ittelle, en yleensä semmosia syö mut nyt halutti!! :p
mies ihmetteli et oonko esikolle ne ostanu, sanoin et ei ku ittelle!!!!!!!!! :ashamed:

pitää vähän rajottaa, muuten taas tullu neuvolassa yli kilo per viikko.

hei tänään 30+0! :heart:
poksssssssss :)
 
Tänään on tullut silitettyä ja laitettua siisteihin pinoihin koot: 50, 56, 62 ja 68. Samalla silitin sitten sideharsotkin. :) Kyllähän noita vaatteita olikin.. Tuosta isompia olisi sitten vielä vaikka kuinka.
Täytyy poiketa Ikeassa hakemassa sellanen tankoon kiinnitettävä lokerikko hyllykkö. Kun meillä loppuu hyllytilat vaatehuoneista ja tanko tilaa olisi vaikka kuinka :D

Sairaalakassi tuli esikoisen aikana pakattua suunnilleen rv 38 paikkeilla, sillon siellä oli kyllä enimmäkseen vain omat ja vauvan kotiintulo vaatteet. Vauvan vaatteet ehdin vaihtaa varmaan 100 kertaa ennenkuin se lähtö sitten tuli. :D Loput tavarat tuli sitten heitettyä vain äkkiä kassiin mitä luuli tarvitsevansa.
Nyt kuitenkin ajattelin pakata jotenkin näin:
@ Omat ja vauvan kotiintulo vaatteet. (Sairaala ajan aijon olla taas siinä kaavussa, jotenkin vapauttavampaa kulkea sellasessa löysissä kuteissa)
@ Liivinsuojuksia.
@ Suihkukamppeet, sekä hammasharja+tahna.
@ Neuvolakortti.
@ Kamera + laturi.
@ Puhelin + laturi.
@ Sitte jos kaapista sattuu löytymään niin jotain juotavaa ja karkkia.

Esikoisen aikana tuli ite kyllä levättyä aika paljon, että ei siinä oikein lukea jaksanut tai malttanut.. Voin kertoa että ensimmäiset 3h menee siihen että viestittelet/soittelet tutuille uutisia. :)

Ja jos oikeesti tuleekin äkkilähtö niin mukaan lähtee 3 tärkeintä asiaa..
1. Neuvolakortti
2. Puhelin
3. Kamera

Mies saa tuoda sitten ne mitä tarvin :D

SaaBas + tyyne 32+5
 
Hei,

Tervetuloa uusille!

Mökiltä kotiuduttu ja oli kyllä lähes rentouttava koko perheen loma.
Meillä on tosi harvoin kolme päivää vain perheen yhteistä aikaa.
Sanon lähes rentouttava, koska sain toisena yönä tämän raskauden kivuliaimmat supistukset ihan yhtäkkiä, keskellä yötä. Niitä kesti noin 40 min, viiden min välein ja olin ihan kaksin kerroin.
Näin jo mielessäni miten me joudutaan soittamaan hätäkeskukseen, josta lähetetään rannikkovartiosto hakemaan mua keskellä pimeetä ja tuulista yötä.
Pieni paniikki ei varmaan helpottanut yhtään rentoutumisyrityksiä.

Mutta samalla ainakin varmistui, etten todellakaan lähde viettämään juhannusta mökille! Olin vähän kahden vaiheilla, että uskallanko lähteä sinne vielä juhannuksena, kun matkaa saareen veneellä on kuitenkin jonkun verran ja lähimpään sairaalaankiin liikaa.

Kotona sitten odotti sulanut pakastin. Olin ilmeisesti sulkenut oven huolimattomasti kylmälaukun täytettyäni ja ovi oli siis jäänyt auki. Pakastimessa oli noin 30 kpl sulaneita jäätelötuutteja, marjoja ja jotain ruokia : /

Mulla ei ole hajuakaan miltä limatulppa näyttää..olettaisin, että limaiselta. Olis kyllä mukava tietää, jos se irtoaa reilusti ennen laskettua aikaa.
En huomannut sen irtoamista esikoisen odotuksessa.

Itkuherkkyydestä ja liikuttumisesta on pakko vielä kommentoida... En ole yhtään seurannut jääkiekkoa, enkä vielä lauantaina edes tiennyt, että Suomi pelaa finaalissa. Kuulin siitä yhden keskustelun lomassa.
No, olihan mun sitten pakko avata radio maanantaina mökillä, jotta kuulisin miten pelissä kävi...Kun kuulin, että Suomi voitti, niin liikutuin ihan kyyneliin asti! Aivan omituista minulta!

Kiitos muistutuksesta mitä sairaalakassiin kannattaa pakata! Esikoisen synnyttyä tajusin, etten ollut pakannut juuri mitään oleellista. Mulla taisi olla mukava vain äitiyskortti, turvakaukalo ja vauvan vaatteet. Siis ei omia vaatteita ollenkaan...Lähdin kotiin super isoissa ja lököttävissä äitiyslappuhaalareissa (ainoat housut, jotka mahtui jalkaan loppuraskaudessa) :D Mitään hiusharjaa tai kasvovoidetta en muistanut ottaa (tavaroita, jotka on päivittäisessä käytössä). Mies joutui muistaakseni tuomaan/ostamaan mulle hammasharjan..Mitään imetysliivejä, liivin suojuksia ja harsoja en ollut edes ostanut vielä. En edes tajunnut, että tarvitsen jonkinlaiset imetysliivit! Kamera sentään tuli mukaan, se ehkä kaikkein tärkein! Ehkäpä yritän varustautua paremmin ja ajoissa tällä kertaa.

Vauvan liikkeet on nykyään lähinnä möyrintää; pylly ja selkä vaan seilaa oikealta vasemmalle ja toisin päin. Ja raajoja ja kynsiä (?) työntää välillä milloin mistäkin, mikä tekee melko kipeää välillä.

Rumpnisse & Hilma, 32+0 Poks vaan!
Viikon kuluttua saankin varailla aikaa Haikaranpesän synnytyskeskusteluun :)

Muoks! Eihän mun viikot poksukaan tänään, vaan vasta huomenna!!
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki! :)

Mä pakkasin tänään sairaalakassin, kun tänään on aamusta asti menny tollasia omituisia kipuaaltoja. Niitä ei tuu säännöllisesti, mutta vatsa kyllä kovettuu ainakin jonkin verran joka kerta, eli kaippa noi nyt sit on jonkun asteisia supistuksia :O Ne ei kyllä edes kestä kamalan pitkään.. ainakaan jokaisella kerralla. Nooh. Mä nyt katselen tässä taas että mitä tapahtuu.

Eilen päästiiin ensimmäiseen etappiinkin! :D 34 viikkoa.. eli jos synnytys nyt käynnistyy, sitä ei enää estellä. Pari viikkoa sais kyllä vielä pysyä, että luokiteltais täysaikaseksi.

Eilen oli neuvola. Mulla oli joku sijainen, niin se ei kirjoittanut äitiyskorttiin oikeastaan mitään. Muutenkin käynti oli jotenkin huono. Jäi siitä vähän huono maku suuhun.
Verenpaine oli noussut kolmellatoista, ja oli siis liian korkea. Terkkari tunnusteli nilkat, ja niissä oli jonkun verran turvotusta. Ja sit se huolestu noista valopalloista mitä mä välillä näen. Hitto jos tässä nyt vielä joku raskausmyrkytyskin iskee päälle. : / Huomenna on perhevalmennus, ja terkkari sanoi, että hän pyytää sitä vetäjää mittaamaan mun verenpaineen ja katsomaan pissanäytteen ennen valmennusta, niin mun ei tartte kävellä sitten perjantaina tonne neuvolalle, kun en liikkua paljoa saisikaan. Seksi kieltokin sitten lykättiin päälle viikolle 37 asti. Plääh! :D Noh. vauvan parhaaksi.

Hmm. Kamalasti mun pti kaikkee kirjotella, mutta hävis sit aivan kaikki taas mielestä :D

Emilien ja prinsessa 34+1
 
Oivoi, tekis mieli pakata sairaalakassi heti :D Tuosta syömisestä, ei todellakaan tehnyt mieli syödä yhtään mitään.. Olin vaan viimeksi varautunut naposteltavaan synnytyksen aikana :) En juodakaan ehtinyt, 1,5 h oltiin synnytyssalissa ja vauva oli maailmassa.

Limatulpan irtoamista en minäkään huomannut ensimmäisessä synnytyksessä.

Perhehuoneesta, riippuu kaiketi sairaalasta onko niitä? Se oli kyllä tosi kiva viimeksi, toivon kovasti että saadaan tälläkin kertaa. Haikaranpesään jos ei päästä, niin Kättärin tavallisellakin puolella perhehuoneita on. Viimeksi meillä kävi hyvä tuuri, yksi äiti lähti juuri kotiin kun oltiin siirtymässä synnytyssalista osastolle, päästiin sitten siihen huoneeseen, ja se olikin ainoa vapaa perhehuone. Nyt kun käytiin Haikaranpesässä synnytyssuunnittelussa, siellä oli TOSI hiljaista, kuulemma vaan kaksi synnyttäjää koko osastolla.. Sanoivat, että touko-kesäkuu on yleensä hiljaista aikaa.

Mä en malttais odottaa, että viikot kuluu :D Jotenkin odotan synnytystäkin kovasti. Millä fiiliksillä muut miettivät lähestyvää synnytystä?

Mayinga
 
Hankinnat alkaa olla tehtynä. Yhdistelmät ja turvakaukalo on nyt odottamassa käyttäjäänsä. Pinnasänky pedattuna. Vaatteet odottavat pesuun pääsyä. Sairaalakassin pakkaus ois vielä tekemättä jospa huomenna koittas ehtiä.
Täälläkin yks joka himoitsee herkkuja. Suklaata,karkkia, keksejä ja kaikkea muuta ! :D

Uus auto kotiutuu huomenna kanssa ! Jipii!

Nyt iltapuuhiin ipanoiden kanssa.

> Sarah ja masuasukki rv 32+1
 
Iltoja.

Fiiliksistä: noh... tänään on taas enemmän särkenyt paikat ja nahka on kuin silkkipaperia kutiaa ja kun raapii niin jo on haavoja kipeitä sellaisia... leikkasin jo kynnetkin pois.

Poika täytti tänään 2v. Viikonloppuna olisi tarkoitus juhlistaa tätä =)

Lauantaina tulee täyteen se 31 viikkoa ja sitten enää se muutama viikko kun pääsen eroon noista kauheista lääkkeistä |O

öisin nukun hyvin, tänään poikkeuksetta heräsin jo klo 6! Ja olin tosi tosi pirteä. Ruuan jälkeen nukahdin kuitenkin sohvalle ja meinasin nukkua koko illan :)

Kyl tää vie voimia.

Sairaalakassin ajattelin pakata tänään.

itse otan mukaan.
#neuvolakortin
#kännykän + laturin (pakkaan sitten kun tulee lähtö)
#kamera
#Liivit+liivinsuojat
#Kotiutumisvaatteet
#suihkuvermeet + hammasharja ja tahna.

Vauvat todennäköisesti jäävät keskolaan joten vauvoille pakkaan oman kassin sitten kun he pääsevät kotiin :)

Lukemista ja muuta en ole ikinä ottanut mukaan koska vauvan ihastelemiseen menee se loppu aika mikä jää kaiken muun keskelle.

Nyt en oikein tiedä miten päin olisin kun en ole ikinä kaksosia synnyttänyt ja aina on mennyt yli viikoille.


Taas täytyy men maate.
 
Neuvolassa käyty:

Painoa tullut taas 570g/vko, voihan irvistys
Verenpaine 120/73
Hemoglobiini laskenut 140:stä 116:een, ei silti syytä ottaa lisärautaa
Turvotus -/+ ne sormet...
Pissa puhdas
Sf 29, keskikäyrällä mennään tasaisesti
Tarjonta on jotain poikittaisen ja RT:n välillä, vauvan pää on alhaalla lantiossa mutta muu kroppa kiertää hassusti milloin missäkin (on vielä paljon tilaa liikkua)
Vauvan syke oli ensin 160, laski sitten 150:een
Liikkeet ++, likka ei yhtään tykännyt dopplerista :D

Kipaisin hakemassa apteekista Rennietä. Nyt sitten yksi tabletti poskeen ja aamulla katsotaan, onko kurkku vielä kipee vai ei.

Sukkasillaan ja pikku sukka 32+2
 
Odotan lähestyvää synnytystä ihan intona! :)
Mulla jäi ekasta niin hyvät muistot ja kokemukset. Toisaalta, pelkään ettei kaikki menekään niin hyvin kuin ekalla kerralla. Melkein epäilen, ettei niin hyvää tuuria voi olla kahta kertaa..
Silti mun odotukset ja fiilikset synnytyksen suhteen on pääsääntöisesti ihan positiiviset.

Mulla on edelleen ihan epäuskoinen tunne, että saadaanko me oikeasti toinen vauva!? Varmaan sitten taas heti synnytyksen jälkeen ihmettelen vauva sylissä, että oho, tämmönen tyyppi sieltä tuli :D Koko synnytys eteni viimeksi niin nopeasti, etten oikein ehtinyt henkisesti mukaan; oltiin 2,5 tuntia salissa.
Luulin ensimmäisessä odotuksessa, että rupean heti synnytyksen jälkeen itkemään ihan valtoimenaan liikutuksesta ja kiintymyksestä vauvaan, mutta päällimmäinen tunne olikin ihmettely ja hämmennys. Ei mitään valtaisaa tunnemyrskyä; se tulikin kaksin verroin kamalana vasta pari päivää synnytyksen jälkeen.
 
Vielä sairaalakassista: ajattelin pakata sen sitten joskus :D en keksi mitä sinne voisin jo nyt laittaa.. Kirjotin kuitenkin tietokoneelle muistiin, mitä oon aatellu ottaa mukaan ja sieltä voi sitten mieski kattoa mitä tarvin jos tuleeki yllärilähtö eikä kassia ole vielä pakattu :)

Synnytyksestä: Minäkään en malttais oottaa, tai siis lähinnä sitä että synnytys on ohi ja vauva sylissä. Ja ehkä oon vähän utelias synnytystä kohtaan, että minkälaista se tulee olemaan. Siinä lähinnä jännittää se, että lähenkö "oikeaan" aikaan sairaalaan. Tiiän etten ihan helpolla sinne mee koska en halua mennä "liian aikasten", toki jos veet menee niin sitten sitä osaa lähteä, mutta jos on vaan supistuksia... :D Onneks meiltä ei kestä kun pari minuuttia sairaalaan, että ei se vauva varmaan tuohon matkalle ehdi syntyä ;)

Se piti vielä kysyä, että joko teillä on pullahtanu napa ulos? Entä millon on edellisessä raskaudessa pullahtanut vai pullahtaako se edes kaikilla?
 
Viimeksi muokattu:
A-H
Huomenta! :)

Neuvola oli toissapäivänä, kaikki muu hyvin, mut vauvan syke oli sellaista +110 ja käväs siellä sadan pinnassa, niin päivystyslähetteellä laittoi täti sit menemään äitiyspolille tarkistukseen. Kaikki näytti olevan hyvin kun katseli virtauksia, kasvaa hyvin (painoarvio 33+0, 2,2-2,3kg), mutta liikkuu laiskasti. Nyt täytyy seurailla liikkeitä tarkkaan ja jos jotain erikoista huomaa, niin heti sit polille. Kohdunkaula tarkistettiin, paikat pehmeänä, kaulaa ONNEKSI se 3cm jäljellä, mut ulkosuuta ei vissiin ollut enää jäljellä?, sanoi, että tuo kiinni oleva sisäsuu sen vauvan siellä kyydissä pitää. Epäili lääkäri, että voisi syntyä siinä kuukauden päästä, kun esikoinenkin syntyi 38+1, mutta samaan hengenvetoon lisäsi, että eihän näistä koskaan tiedä ja voi syntyä jopa yliajallakin. Onko kellään kokemuksia/tietoa tuosta vauvan matalasta sykkeestä?

Sairaalakassiin olen nyt pakannut esikoisen neuvolakortin(en tiedä tarvitseeko sitä edes?), kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle, siteitä, kantoliinan, kännykän laturin(onneks niitä on 2), hammasharjan&-tahnan, rasvaa ja kamman. Kamera ja nykyinen neuvolakortti mulla on aina käsilaukussa, joka on mulla kyllä aina kotoa lähtiessä mukana (paitsi lenkkeillessä :D). En tiedä mitä muuta sitä pakkailisi, ehkä kameran akkulaturin, vaikka se akku yleensä kestääkin sen puolisen vuotta ja on just ladattu, mut mun tuurillahan se tyhjenis just. Jtn juomista ehkäpä voisin ottaa mukaan ja tässä viikkojen kuluessa varmaan tulee mieleen kaikenlaista mitä ottaa mukaan :)

Linea negraa ei näy. Tyttö odottaessa oli tumma viiva ihan yli navan ja lopussa oli vielä käyrä.

Mies juo yleensä pari olutta noita autojaan rassatessa, saunassa/saunan jälkeen saattaa ottaa tai ruuan kanssa. Juokoot mitä juo, aikuisen ihmisen pitäis ihan sanomatta osata ottaa kohtuudella. Olen kuitenkin sanonut aika selkeästi, että jos juomisesta meinaa pientäkään ongelmaan tulla, niin tämä vaimon ja lasten perään on turha sitten kysellä, koska ne lähtevät. Humalajuomista ei harrasteta lasten nähden, mutta siis sauna-/ruoka-/remppajuomat on ok :) En lapsuudenkodistani saanut tervettä suhdetta alkoholiin, niin omien lasten kohdalla ei alkoholista tehdä mitään tabua ja kerrotaan, että alkoholi on ok kohtuullisina määrinä.

Synnytystä odotan, että sais nämä kivut pois ja sais vihdoin nukuttua! No joo, tottakai se syntyvä lapsi on tärkein, mutta kyllä tuo unenpuute alkaa verottamaan voimia/hermoja ihan tosissaan. Eka synnytys meni hyvin, eli sen puolesta ei mitään pelättävää, mutta henkilökunta oli hanurista ja sitä sairaala-aikaa en todellakaan odota innolla! Jos sieltä pääsisi lähtemään vaikka sit heti synnytyksen jälkeen kotiin, jos kaikki on hyvin. Kuulemma vähän nihkeitä ovat päästämään tuolla K-SKS:ssa, mut sit vaan ollaan siellä se 2 yötä jos on pakko.

Limatulppaa irtosi ekaa kertaa joskus 28+ viikoilla ja sillon ihan paniikissa soitinkin äitiyspolille, että nytkö tämä syntyy, mutta ei kuulemma tarkoita mitään ja käski vaan ottaa rauhallisemmin pari päivää.

Mielialat vaihtelee millon mitenkin, tuo väsymys lähinnä painaa.

Perhehuoneita meidän sairaalassa ei ole... :/

Nyt tässä siis vaan odotellaan millon synnytys alkaa. Nopeasti on aika mennyt tähän mennessä ja seuraavaa neuvolaakaan ei tarvitse odotella kun sinne vajaan 2 viikon päähän ja sit onkin viikot jo 34+6. Jos siitä taas parin viikon päähän saa ajan, niin sithän sitä ollaan jo täysaikaisia, huh huh!

Hyviä vointeja kaikille! :)

A-H & pikku-A 33+2
 
Moi täältä muuttolaatikoiden keskeltä:wave:
Pakko sanoa että on tää ihan hullujen hommaa alkaa viimeisillään muuttamaan,lapset pyörii jaloissa ja muuttoavut saadaan vasta muuttoon.Eli pakkaillessa kuluu täällä aika.
Viikon päästä jo muutto,jee:).
Vähän vaan hidastaa hommaa kun on niin kipeä.

Mutta luojalle kiitos panacodista:D.

Tiistaina kävin kanssa äitipolilla,kontrollissa.VIIKOSSA oli taas kohdukaula lyhentynyt,paikat pehmennyt täysin ja ulkosuu auennut aika reilusti.ja vauva on kiinnittynyt jo!.
Aika iso ero viikkoa aiempaan.Mutta vaikka muutoset nopeesti tapahtuukin(tämäkin on yksilöllistä,mulle tämä on nopeesti:)) niin silti saa olla ihan normisti.Lääkäri sanoi että viikkoja kuitenkin jo niin hyvin.

Onneksi täällä alkaa olla jo niin hyvät viikot monella että ei niin pelko vaikka syntyiskin jo.Ja kohtahan niitä alkaakin syntymään!!:)

Ja tosiaan niinkuin joku sanoikin niin eipä noi muutokset pakolla mitään meinaa,saattaa vauvat viihtyä mahassa vielä moooonta viikkoa.siihen täytyy varautua:).



Siinä vielä masu päivitys tältä päivältä.Ja kyllä!.mulle tulee edelleen lisää arpia:kieh:

Nyt kun loppu alkaa häämöttää niin tulee jopa vähän haikea olo..Meidän viimeinen vauva..
Vaikka onkin niin kipeä olo ettei pysty kunnolla edes kävellä ja pärjään kun syön panacodia niin silti!.Ihan älytöntä..Niinkuin oon aiemmin sanonut niin onhan viidessä tytössä sitten jo aika paljon hommaa.Eilen sain lisää kyselyjä "et ole vielä synnyttänyt?".Hei nyt jo!!.Ja moni taivasteli että vasta heinäkuussa mun laskettu:D
Saa nähdä kun ton muuton saa hoidettua niin kuinka hyvässä kunnossa oon ja huvittaako vaivaa vielä mahassa pysyä:)

perhehuoneita on miten vapaana sattuu olemaan.Me ei sitä oteta kun miehen pitää tulla sitten muksujen kanssa kotiin.

napa mulla katosi jo aikoja sitten!.Lasten mielestä on hauskaa kun äitilä ei oo napaa:D

Paheita tekisi munkin mieli!!.Tupakan lopetin plussaan.Aina ollut odotus ja imetysajat polttamatta ja sitten aloittanut uudestaan.Typerää.
Siideriä kyllä tekisi mieli.ja kaljaa.
olen sitten litkinyt noita alkottomia:D.

Tällä kertaa olisi ihanaa kun imetys onnistuisi!.Esikoista en imettänyt kun oli teholla ja syöminen oli niin hankalaa kun sieltä pois pääsi.Oman mielenterveyden kannallalta oli parempi olla taistelematta :/
Kakkosta imetin 5vkoa ja se oli ihan kauheeta.Tai toisesta tissistä onnistui ihan kivasti,kumin kanssa tosin.ilman sitä ei mulla tule onnistumaankaan.
kolmosta vajaan kuukauden.Molemmat saanut myös alusta asti lisämaitoa ja imetyksen loputtua olen vielä pumpannut noin viikon.
Nyt mennään revanssi mielellä:)

sairaalakassin pakkaan joskus sitten:D.

Ootko niisku varma että vauvat jäävät keskolaan?.Eikö ne oo sullakin jo ihan hyvän kokoisia ja jos vielä muutaman viikon mahassa on?.En tiiä miten yleensä menee:)

synnytystä odotan!.kaikki synnytykset mennyt niin hyvin.Enemmän jännittää elämä sen jälkeen.Jos/kun taas tulee joku koliikki kiljuja vauva niin se väsymys pelottaa..

Emilien Miksi seksi kielto?.Onko sulla vauva jo ihan tuloillaan,sori mulla mennyt ohi?:D

rumpnisse meillä käynyt joskus sama ton pakastimen kanssa ja kyllä ketutti:kieh:

Vauvan lisäksi odotan ihan hulluna että päästään sinne mökille!.Olen varmaan pakannut mökki tavarat ennenkuin sairaalakassin:D.

Mut nyt muksujen kanssa kattomaan videota.Ilma on surkea ja olo niin kipeä joten ei tehdä mitään!:)

Vointeja! Mm itu 32+5!.

Niin ja nennan tytölle tulee nätti nimi:heart:
 
Jotenkin on nyt NIIN tasaista ollut tämä raskaus, että ei ole pahemmin tullut täällä "pyörittyä".. :) Ehkä sitten taas enempi, kun h-hetki alkaa lähestyä.. vaikka eihän siihenkään välttämättä enää kauan ole, jännää!! :popcorn:

Muuten on ollut ihan samanlainen raskaus, kun edelliskerralla, mutta enempi supistuksia ja vihlontaa alhaalla. Terv. hoitaja sanoikin, että yleensä uudelleen synnyttäjillä on enempi noita kipuja.

Mulla ei oo katsottu kertaakaan kohdunsuun tilannetta koko raskausaikaan! Kiva, jos onkin paikat ihan levällään jo.. vaikka ei kai se sieltä ihan huomaamatta tule pihalle ;) Mullahan eka tuli sektiolla perätilan vuoksi ja aikasemmin sektioiduilla on ollut erillinen synnytystapa-arvio äitipolilla rv 36, mutta sekin on nyt jätetty pois. Täällä siis noudatetaan jotain uutta suositusta, että vain 1 neuvolalääkäri keskiraskaudessa ja JOS käy sillon äitipolilla rakenneultrassa, ni ei oo yhtään. Mulla ei ole siis ollut yhtään.. Noh, tarvittaessa kuulemma pääsee. Ei mulla myöskään ilmeisesti ole sitä ylimääräistä kokoarviota ton suuren sf:n takia, kun käsikopelolla kuulemma tuntuu pienelle. Ja itsekin kyllä melko vahvasti luulen, että johtuu vaan omasta pituudesta (lyhyydestä :) ) tuo..

Neuvolakuulumisia rv 33+5:
Paino: + 9kg alusta
RR: 120/ 75
Hb: 117
Sf: 34 :whistle:
Vyöt. ymp: 97
Tarjonta: RT

Voih, että mä ootan et pääsis tällä kertaa synnyttämään alakautta ! Ja nyt ainakin hyvältä näyttää! Vauva kääntyi muistaakseni jo rv 26 pää alaspäin ja siinä on pysynyt. En jotenkin osaa pelätä sitä synnytyskipua YHTÄÄN. En tiedä sitten pitäiskö? :D
Mutta jotenkin ajattelen, että se on niin luonnollista kipua ja kuitenkin varmaan suurimmat (?) kivut loppuu sitten siihen synnytykseen ja sitten saa keskittyä vauvaan. Sektiossa se oli kurjinta, että sen leikkauksen jälkeen isot kivut vasta alkoivat ja kestivät pitkään, ja näin ollen haittasivat kyllä pahasti vauvanhoitoa ja koko muutakin elämää. :/

Mun teki jossain vaiheessa aivan mielettömästi mieli sitä Upciderin mansikka-limeä :p Mutta nyt ei ole kyllä pitkään aikaan tehnyt mieli mitään alkomahoolia.. mies joskus osti mulle tuota alkoholittomana versiona ja se oli ihan hirveetä. :X

Raskausarvilta olen edelleen säästynyt, eikä linea negraa ole nyt tällä kertaa tullut ollenkaan.. eka kerralla tuli tosi vahva (tyttö).

Jänskää, kun ei tiedä yhtään kumman sukupuolen edustaja on masussa! Jotenkin ajattelen koko ajan tyttönä, mutta en tiedä sitten "yhdistänkö" tän jotenkin edelliseen raskauteen ja siitä tulee tyttöolo. Toissa kerralla neuvolassa ultrattiin omalla neuvolan ultralla ja ois saanut tietää sukupuolen, mutta sain sanottua, että ei saa missään nimessä kertoa! :D Esikoisesta tiedettiin etukäteen ja nyt halutaan sit kokea tämäkin, että ei tiedä etukäteen :) Toki kaikki vaatehankinnat sun muuta olis ollut helpompi tehdä, jos tietäis... mutta kerkiihän niitä sitten ostella. Vaunut yms. meillä on neutraalin väriset.

Meillä ois 2 etunimivaihtoehtoa sekä pojalle että työlle.. mies vaan tykkää just enempi niistä eri vaihtoehdoista kun minä! :D
Nooh, enköhän mä saa sen taivuteltua! ;) Ja ei sillä mihinkään noihin ole ollut ehdoton ei.. eipä se kyllä sen kummemmin ole noita nimiä edes miettinytkään, mä mietin jossain vaiheessa ihan liikaakin. En uskalla niitä täällä paljastaa, JOS joku tuttu sattuskin bongaamaan.. olen vainoharhainen :whistle:

Onneksi mä pesin ja silitin ne vauvanvaatteet sillon jokunen viikko sitten. Nyt ei kyllä enää jaksais.. muuten meillä onkin sitten kaikki tekemättä. Tai noh, se korisänky pitäis tilata sieltä Saksasta. Sitten vaunujen kankaat varmaan pitäis pestä ja kaikki vaipat sun muut pikkujutut on hankkimatta.

Sairaalakassia en ole vielä edes miettinyt.. kai sekin pitäis tässä kohta puoliin laitella.

Perhehuoneita täällä (KSKS) ei tietääkseni ole ollenkaan. Ei ollut ainakaan pari vuotta sitten esikoisen aikaan.. Ois semmonen ollu kyllä ihana.

Pearl ja pieni rv 34+0 POKSPOKS!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Määä en kestä!!!!

Ennen raskautta 82kg ja tänään pojan neuvolakäynnillä kävin myös itsekkin vaa'alla poks poks 100kg meni rikki! :'(
Ja ennestään kokemusta on siitä että otan kyllä kotiin myös vierustoverien painon... se ei hetkahda mihinkään vaikka musta tulis ketä ulos.

Noh olkoon se sen ajan murhe sitten!

MM; olen varautunut siihen että vauvat eivät ole kuin maks sen 3 viikkoa masussa. Ja silloin se tarkoittaa sitä että keskolassa he ovat juhannusviikolle asti. Silloin on viikkoja joiden mukaan se katsotaan ja tietenkin sitä painoa heillä.

Nyt päikkäreille :)

niisku-rouva + pirpanat 30+5
 
MommysMonsters: Joo.. siis mulla on kohdunkaula lyhentynyt, ja pehmentynyt, ja sit se sisäsuu on vähän auennut.. (oikee termi on joku suppiloituminen tai jotain sinne päin :D) ja olin viikko sitten viikonlopun sairaalassa, ja sain ne kortisoni piikit vauvan kehkojen kypsyttämiseks.. Nyt oon ollu liikuntakiellossa, ja se liikuntakielto jatkuu tonne 36-37 viikoille että saatais vauva täysaikaseks. Eilen terkkari kysy et mitä ne sano sairaalassa seksistä. Noo.. ei ne siellä asiasta mitään sanonu, nii terkkari lykkäs sit ton seksikiellonkin päälle 37 viikkoon asti..

emilien ja prinsessa 34+2
 
teille siideriä kaipaaville suosittelen Ikeassa myytävää omppusiideriä (puolikuiva)!

turvotusta on kurjan paljon, kohta menee jalkaan vain Crocsit... onneks kohta on kesä ja ä-loma niin ei tarvi pukeutua niin paljon

anna+urmas 30+6
 
Heippa!
Mä niin hehkutin viimeksi, että ihana olla raskaana ja ei mitään kipuja... No, nyt niitä sitten on! :kieh: Lantio ja selkä on niin kipeät ettei saa nukuttua, joku ihan ihme sappivaiva (?) iltaisin, siis sattuu tosta rintalastan alta vietävästi eikä mikään auta.... No, tietää ainakin olevansa raskaana!:D Vielä pitäis n. kuukausi jaksaa töissä....
Linea Negraa ei ole tullut, edellisissä raskauksissa on ollut. Molemmat tyttöjä.
Sukupuolesta: Me ei myöskään yhtään tiedetä kumpi on tulossa ja tämä arvuuttelu ja sukupuolen jännääminen on tosi kivaa! :D Itsellä kyllä tyttöfiilis, mutta johtuukohan vain siitä että edelliset on tyttöjä, joten sitä kai jotenkin "odottaa" tyttöä... Mies kai arvuuttelee että olis poika tulossa kun koko raskaus ollut täysin erilainen alusta asti kuin edelliset... Saa nähdä.
Sairaalakassia: En ole edes miettinyt vielä. Olen ihan varma ettei tämä synny kun vasta reilusti yliaikaisena, luultavasti elokuun puolelle. Olen varmaan viimeinen tässä pinossa.... '
raskausarpia ei ole, mutta toi maha tosiaankin on pieni, joten se olis ihme jos niitä olisi.
Napa: Pullahti edellisissä ulos siinä rv 27-28. Nyt ei ole tullut ulos ja tuskin tuleekaan kun tää maha on niin mini.
synnytys:pyörii kyllä mielessä... Eka synnytys oli ihan positiivinen kokemus kaikkine kipuineenkin, mutta toinen oli kun kauhunäytös, nopea ja tosi raju. :| Ihan kammo jäi, mutta koitan olla positiivisin ja avoimin mielin asian suhteen, ei se ainakaan hermoilemalla parane. Ja onhan palkinto maailman ihanin! :heart:
Jotain muutakin piti kommentoida, mutta en muista mitä ja nyt tuli vieraita...
Neamma ja masukki 30+1!!!!! Jes mekin ollaan +30 viikoilla!!!
 
Viimeksi muokattu:
Poks 30+0! :heart:

Synnytystä en pahemmin jännitä. Esikoisen synnytys meni hyvin eikä siitä jääny mitään traumoja. Aika on tainnu myös kullata muistoja ja karmeimmat yksityiskohdat on jo unohtunu. Ja luotan siihen että käy niin kuin viimeksikin; synnytys jännitti mutta sen alkaminen oli niin suuri helpotus että sitä oli valmis ihan mihin vaan että tukala odotus loppuis ja sais vauvan syliin. :)
Enempi hermoilen siitä rumbaa mikä alkaa kun napanuora on leikattu... jälkivuoto, imetys, yövalvomiset, väsymys jne. Tää toinen odotusaika on tuntunut helpommalta kun tietää mitä on edessä. Tai ainakin kuvittelee tietävänsä. Mitään takuitahan ei ole että kaikki menee niin kuin aikaisemmin. Lohduttaudun sillä että naiset on tuhansia vuosia saanut lapsia ja selvinnyt. Enköhän minäkin kun menen päivä/hetki kerrallaan. :)
 
Synnytyksestä:

Mä ainakin odotan nopeeta ja helppoa synnytystä, niinku esikoisestakin oli. Ja siis todella odotan, esikoisen odotusaikana ehdottomasti parasta oli kun vedet meni ja supparit koveni ja ties että nyt se on menoa. Oon enemmän toiminnan ihminen, inhoon odottelua ja asioiden venymistä yli kaiken.
Mun äiti on ihan intona jo, järkkäs kesälomansakin niin että voi pojan ottaa synnytyksen ajaks hoitoon ja on jo miestään psyykannu että pitää olla sitten yölläkin hälytystilassa. ihana äiti.
Mulla on kans enempi hermoja raastavaa se aika synnytyksen jälkeen kans kun on niitä jälkisuppareita ja vuotoja ja kolotuksia.. Nyt ostin siis esikoisen imetysajoilta viisastuneena sellaset tissin lämmittimet/viilentimet ettei tarvii koko ajan suihkussa olla läträämässä niiden tissien kans, saas nähä onko noista apua
Lastentarvike
imetystyyny on vielä hankintalistalla..

Possu ja pikkusiskosaukko 33+5 jes huomenna poksahtaa!
 
Heipat sateen keskeltä! Tänään piti olla siivouspäivä, mutta sen sijaan oon hoitanut & ulkoiluttanut koiria, tehnyt ruokaa yms. pikkusyötävää, kattonut telkkaria jne. kaikkea muuta mahdollista. Nooh, vielä sitä kerkiää :)

Uma1982, mäkin stressasin vauvan kokoa, vaikkei mitään varsinaista muuta syytä ollut kuin ihan järjetön herkuttelu (+aika roimakka painon nousu). Kokoarviota ei olisi automaattisesti saanut ollenkaan, mutta jouduin sitten ylimääräiseen ultraan verenvuodon vuoksi, ja samalla vauva todettiin käyrien mukaan kasvavaksi (32+2, 2100g). Herkuttelua täytyis munkin kuitenkin vähentää, kun painoa tosiaan ihan kamalasti tullut, ja olen syönyt aika tavalla ihan kaikkea mitä on tehnyt mieli...
Siinä mielessä ollaan myös samassa veneessä, että mä lopetin tupakoinnin plussaan, ja nyt on alkanut tehdä aika tavalla mieli sauhuja. Toki pysyn savuttomana loppuun saakka, mutta pelottaa että tupakointi jatkuu kun imetys loppuu :/
Ai niin, synnytystapa-arviota en usko täällä olevan ollenkaan, ainakaan en ole sellaisesta mitään kuullut. Toisaalta mulla on nyt viimisen 3kk aikana ollut neuvolassa joka kerta joku sijainen, joka ei edes tee neuvolahommia yleensä. En tiedä olenko täällä avautunutkin, kuinka turhauttaa käydä koko neuvolassa, kun en ole omaa terkkaria edes koskaan tavannut! Tämä sijainen on suoraan sanottuna täysi ummikko, jolta en ole saanut mitään vastausta niihin harvoihin kysymyksiin/pohdintoihin/murheisiin mitä olen esittänyt. Hän on nyt mm. kahdella kerralla yrittänyt kokeilla miten päin vauva on, muttei ole saanut asiaan mitään selvyyttä. Viimeksi mulla oli supistus kun kiipesin pöydälle, ja silloin hän hihkaisi ihan innoissaan, että "No nyt tuntuu jotain!" vaikka se oli vain supisteleva kohtu :D. Kun vatsa vähän pehmeni, näytin itse missä olen kuvitellut pään tai pepun olevan, mutta korttiin ei kirjattu mitään tietysti.
ARHHG, turhaudun niin kun edes ajattelen noita käyntejä, joten varmaan parempi etten edes kerro mitä kaikkea muuta noilla käynneillä on sekoiltu :D

Mayinga, mäkään en ole siis odottanut mieheltä mitään absolutismia, mutta välillä tuolla takaraivon perukoilla kaihertaa tunne epäreiluudesta. Toisaalta oon myös ostanut yllärinä miehelle saunaoluita, matsijuotavaa jne. muutamaan otteeseen, joten en toivottavasti oo ollut mikään hirveä natsi tän suhteen :D
Muutenkin sun kirjotus asiasta olis voinut ihan yhtä hyvin olla omani, täysin samoja ajatuksia :)
Mä koen että miehellä on oikeus olla tasavertainen vanhempi mun kanssa alusti asti joten toki se näkyy jonkin verran myös raskausaikana. Toivotaan että pystytään toteuttamaan sitä myös vauvan synnyttyä & kasvaessa...

Suppareista kirjoitin viimeksikin, eilen illalla sitten paukahti tunnin sisään muutama aika kipeä kiristys, mutta olin menossa muutenkin just nukkumaan, niin rauhoittuivat sitten itsestään. Kivuttomina tulevat ja menevät pitkin päivää, välillä useammin välillä harvemmin.

Niisku-Rouvan pikkuiset alkaa olla jo niin hyvän kokoisia! :) Aika jännät ajat edessä, enää muutama viikkoa ja ovat tervetulleita maailmaan... Hui...

Liina77 kyseli kantoliinoista. Mä en tiedä niistä suoraan sanottuna yhtään mitään, mutta kiinnostaa kyllä... Mulla on saatuna yksi sellainen "pussi-mallinen", missä on soljet jossain hartian kohdalla. Manduca kuuluu ostoslistalle, kaveri joka urheilee paljon & treenaa koiriensa kanssa on kehunut ton vekottimen maasta taivaisiin, joten sellainen tulee meillekin kokeiluun. Saa nähdä tykätäänkö vaiko ei...

SaaBas, oot ollu kyllä oikeen kunnon maratoonari tolla shoppailureissulla, vautsi!

Mä alan olla niin tottunt tähän sairaslomalaisen arkeen, että tuntuu ihan oudolta kun toiset olette töissä vielä. Tosi hienoa, kun ootte pystyneet olemaan viimeseen asti. :)

Hjannah, mä ainakin puhuin hepatoosista, ja kävin labrassa antamassa verta. Puhtaat paperit tuli onneksi tännekin, eli jotain muuta kutinaa ilmassa siis...

Vitsi, oli vaikka mitä muita juttuja vielä joita piti kommentoida, mutta mennään nyt näillä kun en muuta muista :D Jos vaikka jaksais vähän siivoilla ennen kuin mies tulee kotiin...

Sillis ja toukka 33+2
 
Uus auto sille iso Jee :)!!
Muuten mutta kun auto on 9-paikkainen Mersu joka muokkautuu myös pakettiautoksi ottamalla penkit pois. Meinasinpa heti aluks ajaa päin leikkimökin seinää kun ei oo pitkään aikaan tullut ajettua noin isolla autolla. Tulee todella tarpeeseen tuo iso auto ! Huomenna meidän ihanat tukiperhe lapset tulee meille eli viikonloppua vietetään siis seitsemän lapsen kanssa. Mutta onneks tällasiin viikonloppuihin on jo tottunut kun ovat käyneet nuo lapset meillä jo melkein pari vuotta.

Synnytys ei jännitä kaikki aikasemmatkin menny niin hyvin että oletan tänkin menevän, ja toivottavasti meneekin.

Sairaalakassi on jo melkein pakattu, mutta vielä on kyllä vähän vaiheessaan. Mä kyllä toivon syvästi että pysyy masussa ainakin sinne 4.7. asti. 3.7. on nimittäin ne esikon rippijuhlat. Olisi siis tosi kiva itsekkin olla vielä yhtenä kappaleena siinä vaiheessa ;)!



> Sarah ja masuasukki rv 32+1
 

Yhteistyössä