Heinäkuun Onnenhiput 2011

Tervetuloa keskustelemaan kaikki heinäkuussa 2011 syntyneiden vanhemmat / ne, joiden LA oli heinäkuussa =)







2.5. Kukkaiskeiju (29+2) - Tyttö 1340 g

20.6 Sarah85 (36+2) Tyttö - 2714g 47cm

22.6 Niuku (38+6) Tyttö - 3200g 50cm
Brianna (39+1) Poika - 3676g 50cm

25.6 Mayinga (39+5) Tyttö - 3010g 49cm

26.6 PossuRulla (39+2) Tyttö - 3106g 48cm

29.6 Barbapörrö (39+4) Poika - 4020g 49cm
Emilien (40+1) Tyttö - 3595g 49.5cm

30.6 Niinikki81 Tyttö - 4185g 53cm

1.7 Hellun martta (38+4) Poika - 3980g 49cm
Zannuli Tyttö - 3930g 51cm
Soleriini Poika - 3580g 53cm
Mary Jane Poika - 4300 g 55,5 cm

2.7 A-H (39+4) Poika - 3290g 49cm
Viivi ja vagner (38+2) Poika - 4050g 52cm

3.7 Daffodil Poika - 4205g 54cm
maisapaisa Poika - 4090g 52cm

4.7. Seinisipe (38+5) Tyttö - 3865 g 50 cm

5.7. tähtikeiju (40+1) Tyttö – 3630 g 50 cm
Lily90 (36+4) Tyttö 3110 g 47,5 cm

6.7. Niisku-Rouva Tyttö - 3340 g 50 cm & Poika 3250 g 50 cm

7.7. pippuri81 Tyttö - 3865 g 52 cm

9.7. Merlina (40+2) Poika - 3330 g 51cm
taiska79 Poika - 3870 g 51,5 cm
Sinadrius (40+6) Poika - 3550 g 53 cm

10.7. meemee (40+5) Poika - 3035g 48cm
Keiju123 Tyttö 3930 g 50 cm
t-i-n-t-t-i Tyttö - 2730 g 45 cm

11.7. Sukkasillaan (40+0) Tyttö - 3945g 52cm
Sispi (41+4) Poika - 2990 g 48 cm

12.7 Pearl84 (41+5) Poika - 3910 g 51 cm

13.7. muumi82 (41+6) Poika – 3410 g 50 cm

14.7. Tuittumuru (38+0) Poika - 4190 g 50 cm
mei-mei (38+2) Tyttö - 3500 g 50 cm

15.7 Saabas (41+0) Tyttö – 3760 g 50 cm
nenna77 (41+2) Tyttö – 3800 g 49 cm

17.07. anu84 (40+1) Poika - 3850 g 52 cm
HennaN Tyttö – 3440 g 51,5 cm

18.7. sannuli79 (41+0) Tyttö - 3360 g 49 cm

20.7. pikkuihra Tyttö - 3340 g 49 cm

22.7. MommysMonsters (41+6) Tyttö - 4320 g 52 cm

23.7. Hjannah Poika – 4380 g 52 cm

28.7. marjutti86 Tyttö – 3590 g 50 cm

29.7. minttu-82 Poika – 4190 g 54 cm
Cappuccino (41+1) Tyttö – 3600 g 50 cm

31.7. Neamma (40+4) Tyttö – 3260 g 50 cm

1.8. Lohikäärme Justus Poika – 4800 g 53 cm

2.8. Lupus (42+2) Poika - 3150 g 51 cm

3.8 ressu81 (40+6) Tyttö – 4015 g 51 cm

11.8. Lupus Tyttö - 3570 g 52,5 cm


Päivityspyynnöt punaisella, kiitos! :)
 
Viimeksi muokattu:
Jospa itse kirjoittelen tänne ensimmäiset kuulumiset =)

Meillä siis nyt tytöllä ikää 11 päivää. Kaikki on mennyt tosi kivasti tähän asti. Vauva on ollut hyvin rauhallinen ja tyytyväinen tapaus toistaiseksi, jaksaa olla hereilläkin jo, yleensä pari 2-3 h pätkää päivässä ja lisäksi pikku hetkiä tapittaa valveilla :) Eilen tuli ensimmäinen hymy hereillä ollessa ja päätä yrittää kannatella vatsallaan.

Yöt menevät lähes samalla kaavalla: nukkuu klo 21-22 alkaen pisimmän, n. 4 h pätkän, syö ja nukkuu vielä 3 h putkeen.. Aikaisin aamulla n. viiden aikaan alkaa syömään tiheämmin ja nukkuu enemmän pintaunta.. Mutta itse saan siis tosi kivasti nukuttua, varsinkin kun vertaa raskauden loppuun.

Imetys on meillä lähtenyt hyvin sujumaan, mutta vieläkin opetellaan... Vauva on ollut kovasti rinnalla iltaisin ja maitomäärä onkin lisääntynyt. Jossain vaiheessa tarkoitus antaa myös pullosta pumpattua maitoa, jotta voin jättää vauvan isälleen vähäksi aikaa, ei kuitenkaan vielä kun imetysotteessa ja koko touhussa on vielä harjoittelemista.

Oma vointi on synnytyksen jälkeen ollut hyvä, paljon parempi kun esikoisesta (jolloin tehtiin eppari). Nyt selvisin pienellä nirhaumalla ja yhdellä tikillä.

Nimen olemme jo päättäneet ja käytämme sitä jo kotona, ristiäispäivä pitäis tässä katsoa.. Parin viikon päästä aiomme lähteä mökille muutamaksi viikoksi, eli ristiäiset pidetään joskus elokuun puolivälissä.

Mayinga & Hajuherne :heart:
 
Minäkin tulin korkkaamaan tämän vauvapinon. Kiitos pinosta Mayinga!

Täällä poitsu tänään tasan viikon ikäinen. Kyllä aika vaan menee äkkiä! Viikko sitten oli aika tukalat oltavat tähän aikaan. :D Mutta on tuo palkinto ollut kaikkien vaivojen arvoinen.

Meilläkin on jo nimi pojalla ja sitä käytetään kotona. Käytettiin sitä jo loppuraskaudessa, kun esikoiselle vauvasta puhuttiin. Oli hänen sitten helpompi ymmärtää vauvan synnyttyä, että tämä on se sama vauva kuin massussa.

Kummit on meillä jo valittu ja pyydettykkin. Mun pikkuveli ja ystäväpariskunta tulee kummeiksi. Kolme kummia tulee olemaan kuten esikoisellakin.

Esikoinen ei varsinaisesti ole mustasukkainen, mutta vahtii kyllä minua tavallista enemmän. Kai raukka pelkää, että äiti taas häviää johonkin ja tuo pian vielä uuden vauvan mukanaan. Sellaista pientä uhmailua ja tyhmäilyä on kyllä havaittavissa. Onneksi kohdituu meihin vanhempiin eikä vauvaan. Vauvaa silittää ja paijjaa, mutta välillä muuttuu otteet vähän kovakouraisksi.

Imetys sujuu hyvin ja maitoa tulee todella paljon. Näin oli esikoisenkin aikaan. Väillä tuntuu, että hukutaan siihen maitoon. :D Tosin rintakumia joudun käyttämään, koska rinnat ovat niin täydet ja pinkeät, että vauva ei tahdo saada otetta. Aluksi myös rinnanpäät olivat rikki. Nyt ajoittain jo onnistunut ilman kumiakin tuo syöminen, mutta pikku hiljaa tässä edistytään ja opetellaan. Kaamea hikoilu on kyllä päällä lähes koko ajan.

Meilläkin yöt menee hyvin. Illasta tankkaillaan tissillä ja vauva on hereillä n. klo 21-23. Sen jälkeen nukutaan noin neljään, tankkaus ja unta taas johonkin klo 7-8, syömisen jälkeen nukkuu vielä kymmeneen tai yhteentoista. Tosin itse ei enää tässä vaiheessa saa nukkua kun esikoinen herää.

Mulla vointi on ollut alusta asti hyvä. Olen iloinen kun turvotus on alkanut helpottaa ja olo on kevyempi ja kaikki vaivat jäi synnärille. Pieni repeämä tuli ja se nyt hieman kipuilee ja kiristelee kun ompelet alkaa sulaa.

Tänään muuten irtosi vauvalta napatynkä. Ihan mahdoton pissa- ja kakkakone tuo poika on. :D Ja niin ihana! :heart:

Barbapörrö ja pikkuveli 1 viikko!!
 
Heipä hei tänne pinoon!

Meillä tyttö on nyt sen 11 päivää, ihan hullua! niin iso jo.. Tai tuntuu et kasvaa ihan silmissä, kun mies on vähän vihjaillu et meijän lapsikatras on nyt tässä, miehellä siis kolme lasta, esikoinen eri suhteesta 5 vuotias tyttö ja sitten nää meijän viikarit, poika 1v10 kk ja vauva. Täytyy nyt nauttia täysillä tästä ja nuuskutella vauvanhajua varastoon jos joskus meinaa vauvakuume vielä iskeä mut miehen kuume ei nouse.

Meilläkin nimi on jo valmiina, ollaan se kaikille jotka on kysyneet jo kerrottukkin.

Kummeista ei mitään havaintoa, meinaa iskeä jo ahdistus.

Lapset on suhtatuneet vauvaan tosi hyvin, Tyttö paijaa koko ajan ja hoitaa vierellä omaa baby bornia, viettää meijän kanssa nyt melkeen kuukauden putkeen kesälomaa. Poika huomioi vauvaa omalla tavallaan, paijaa ja kattoo varpaita ja nauraa ku vauva potkii sitä sormille. Pojasta on kyllä tullut ihan isin poika, oli sitä kyllä jo aijemminkin, mut varsinkin nyt.

Ja ai että mä olen innoissani tästä imetyksestä!! Esikoisen kanssa ei sujunut mitenkään päin, väärä imuote jatkuvasti,tissit verillä, tissikumia ei huolinut. Pumppasin sitten maitoa kaks kuukautta yötä päivää jo podin paska ja riittämätön äiti -kompleksia. Nyt sujuu kuin tanssi. Maitoa tosin tulee niin paljon et välillä vauvalla pyörii silmät päässä.

Tyttö on tosi virkeä, muistan kun esikoisella pyöri silmät pajatsona päässä aika pitkäänkin, niin tää tyttö tapittaa ja seuraa tarkasti, pitää päätä koholla reippaasti.

Yöt menee ihan jees, en oo vielä kellonaikoja katellut et miten syö ja onko rytmiä, mut saan ainakin ite ihan tarpeeks levätä ja tietty päikkärit nukun ku isommat menee unille. Isi hoitaa vauvaa sit sillä välin ellei iske nälkä.

Napatynkä on vielä kiinni, tänään tuli verisempää eritettä, mut saattaa johtua siitä et yöllä kun vaippaa vaihdoin niin nykäsin vahingossa kumikiinnikkeestä. Toivottavasti se nyt irtoais ihan lähipäivinä, huolestuttaa ettei vaan tulehdu kun on kumminkin hiostavat ja hautovat ilmat.

Ja Mayingalle kiitti kun pistit pinon kasaan, täällä kivempi höpötellä näitä juttuja! :)

Possu ja Lilja 11 vrk
 
Kiva kun tänne tulee muitakin =)

Mä myös olen tosi iloinen tästä imetyksen käynnistymisestä näin hyvin. Esikoisella oli alhaiset verensokerit ja hänelle piti antaa jo sairaalassa lisämaitoa pullosta 3 h välein, aluksi oli imetyskielto, koska hän ei meinannut pullojakaan jaksaa juoda. Lisämaidon antamista piti myös jatkaa kotona jonkin aikaa. Vaikka yritin pumppailla, maito ei ikinä noussut kuten nyt ja imuote- ym. asiat oli vaikeita kun vauva sai pullosta niin paljon maitoa.. Menimme sitten 3,5 kk ikään rintamaidolla, josta puolet annettiin pullosta ja puolet imetin.. Eli pumppu- ja tuttipullorumbaa pyöritettiin ja imetys loppui hirveisiin rintaraivareihin tuossa 3,5 kk iässä. Johtui varmaan siitä että vauva sai pullosta maidon niin paljon helpommin..

Nyt tosiaan maitoa riittää täälläkin, yöllä piti puoliunessa lypsää lavuaariin toista rintaa kun oli niiiin täynnä että kipeää teki ja valui itsestään. Imuotekin on alkanut löytyä :) Olen tosi iloinen! Vauva muutenkin ollut alusta asti "valmiimpi" ja virkeämpi kuin esikoinen, jota piti pitkään herätellä. Tämä tyttö on sairaalasta asti herännyt itse syömään ja ollut tosi virkeä & napakka, katsetta alkoi kohdistaa jo sairaalassa ja jaksaa olla monta tuntia hereillä :) Jotenkin helpompaa tällaisen vauvan hoito.

Mulla on vaan ihan surkeat imetysliivit.. Eivät tue nimeksikään. Odotuspuolella oli linkkin Emma Janen liiveihin, joita aion tänään tilata muutamat.

Kummit on meillä päätetty, ystäväpariskuntaa pyydettiin jo, lisäksi pyydän yhtä hyvää ystävääni.

Esikoinen on meillä myös suhtautunut tosi kivasti. Ikäeroa onkin melkein 7 vuotta. Toissapäivänä poika sanoi mulle "äiti, miksi sä sanoit aikaisemmin, että vauvan tulo voi sitten mua välillä harmittaa ja ärsyttääkin? Kun ei mua ole yhtään ärsyttänyt. Vauva on mun mielestä söpöintä mitä maailmassa voi olla." Kyllä äidin sydän suli :heart:

Täällä myös vauva on yksi kakkamasiina :D Kakka tulee lähes joka imetyksellä. Parempi kuitenkin, että maha toimii, toistaiseksi ei ole ollut suurempia vatsavaivoja, punaisena ährää välillä mutta siinä se.

Piti kysyä D-vitamiineista, oletteko hankkineet jo? Neuvolassa sanottiin, että 2 vkon iässä pitäisi aloittaa ja että nykyään käytetään D3-vitamiinia, jota löytyy eri merkkejä. Esikoiselta muistelen, että ne aiheuttivat vatsanväänteitä : / Täytyisi lähipäivinä suunnata apteekkiin...

PossuRulla, meillä tuli napatyngästä verisempää eritettä juuri ennen kuin se irtosi. Septidinillä lotrattiin sitä kun tynkä myös hieman haiskahti...

Mukavaa päivää :) Tuo on niin totta, että aika menee hirveää kyytiä ja vauva kasvaa silmissä! Joka päivä näyttää isommalta.

Mayinga & Hajuherne 12 vrk
 
Hei (taas)

Joo, käytiin hakemassa D-vitamiinit. Olisko ollut devitolia merkiltään, huomasin sitten kotona et pullon kyljessä lukee että D2 vitamiinia..mut tota kyllä käytettiin esikoisellakin, ni otin sitten samaa..mikä niissä on sitten erona jos joku osaa kertoa?

Mä kans tota mietin että onkohan irtoomassa, kun sitä veristä eritettäkin tulee...toivottavasti, inhottaa koko aika varoa sitä napaa..

Mä kävin imetysliiveiks hakemassa Thriumpin liivit Prismasta, toiset ilman tukia ja toiset tuilla ja lisäks mulla on yöks ihan henkkamaukan imetystopit.

Vauvanen nukkuu isin sylissä, isommat päikkäreillä.. Hassua, ihan ku meillä ois aina ollukki kolme lasta.. vaik vielä hetki sit oli periaatteessa yks, koska miehen tyttö ei asu meijän kanssa.

Parin viikon päästä mökki kutsuu, miten teillä on ollut ohjeitä synnytyksen jälkeen uimisesta? en tajunnu neuvolasta kysyä..
 
Heips, saanko pyngätä tähän pinoon? :) Olen enimmäkseen kirjoitellut tuolla esikoisodottajien puolella, LA oli kesäkuussa mutta poika päätti syntyä 1.7. klo 11.03. Kesäkuisille ei ole täällä omaa pinoa kun kirjoittelevat kerhossa.

Eli poika, 1.7. ja 55,5 cm 4300 g. Äiteen minimega. :heart:

Kotiuduttiin tiistaina, ja aika on mennyt mukavasti pesiessä ja imettäessä. Poika on kova syömään, seurustelemaan ja kakkimaan. :D Sai sairaalassa antibiootteja kolme päivää, joten tuoksu on aika tuhti, onneksi ollaan muuten vältytty vielä pahemmilta kipristelyiltä, jotain pientä on ollut.

Oma vointi on paranemaan päin, synnytys oli hankalanpuoleinen ja pitkä, sain 2. asteen repeämän ja pari pienempää vekkiä joista ainakin toinen on leikattu eppari, oon vieläkin vähän pihalla siitä ihan loppuvaiheesta että mitä kävi. Imukupilla otettiin ja siitä siis nuo vauriot. Repeämä ei ole kipeä, mutta epparin tikit kiristää ja kaikista pahin on häntäluu, haittaa sekä kävelyä että istumista. Mutta kuten sanottu, jokainen päivä on vähän edellistä parempi ja onneksi taistelun lopputulos on erittäin tyydyttävä.

Ja näemmä haluaakin maitobaarin auki...

MJ & Väinö 6 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Keiju123 ja Brianna
Kurkin jo tälle puolelle, vaikkei vauvaa vielä olekaan ;)

Noista D-vitamiineista: eikö teillä päin anneta ensimmäisiä d-vitskuja neuvolasta? d2 ja d3 ero on valmistustavassa ja d3 siis on ihmiskehon paremmin hyödynnettävissä.

Ihana lukea jo teidän vauva-arjesta... Kohta se on edessä meilläkin... :)

MimSe 39+3
 
Tervetuloa Mary Jane! =) Kovin montaa ei meitä täällä vielä ole, mutta eiköhän pian ala tippua odotuspinosta kunnolla porukkaa :)

D-vitamiineja ei meillä tosiaan neuvolassa annettu vaan neuvottiin apteekkiin ja sanottiin, että suositus on muuttunut. Tuo D3 -vitamiini on jotenkin paremmin imeytyvää kuin D2? Googlettamalla varmasti löytyy tietoa siitä. Itse vähän googlettelin D3-vitamiineja, taidan ostaa niitä D-tippoja.

Meillä tyttö söi viime yönä tosi tiheästi, liekö nostattaa lisää maitoa? En katsellut koko ajan kelloa, mutta välillä 22-8 ainakin kuusi kertaa.. Päikkärit taitaa siis kutsua tänään, en ole niitä nyt pahemmin nukkunut kun yöllä on saanut tarpeeksi unta :) Kämpässä on myös nyt aika kuuma, mikä huonontaa kaikkien nukkumista...

Kutsu kävi :)

Mayinga & Hajuherne 13 vrk
 
Hei mammat ja pikku nyytit!

Täällä ilmoittautuu tuore mamma mukaan. Tyttösemme syntyi 1.7,hui viikko sitten :)

Arki on alkanut hienosti rullaamaan, kaikki on melkeinpä uuden opettelua kun esikoinen on. Maito on noussut hyvin myös täällä,voi että sitä yhtä päivää kun se maito nous,apua!Onneks ei kestänyt kuin päivän pari pahin kipu. Nythän nuo näyttäisivät olevan normaalit yhden koon ehkä isommat :D. Välillä sitä jopa miettii että mahtaakohan sitä maitoa olla tuolla riittävästi,mutta vaavelin pissi ja kakkamäärät päivässä sen kertovat ja painokontrollissakin käytiin jo 4 vrk:den ikäisenä, noussu 2 päiväs 100g :). Pääs sairaalassa tippumaan semmonen 8% lähtöpainosta,luulenpa että sen takia kun siellä oli niin tajuttoman kuuma ja molemmat hikoiltiin kuin possut.

Täälläkin huomattu virkeimpiä valveillaolo jaksoja (n.3h) pari kappaletta päivään, toinen vain tietenkin osunnut sinne yölle :/. Imetykset vaihtelevat kestoiltaan 15min-1½tuntii. Oon myös huomannu tytön"viihtyvät" tissillä, täytyy nyt tarkkailla, pääasia et saa ruokaaa :) Maidon nousun aikaan meillä oli vuorokaus kaks tosi huiokestuttavaa puklailua,söi puklas,söi puklas ja raivopäistä huutoa jos tissiä ei tarjottu..pissiä ja kakkaa kyllä tuli joten jotain sinne mahalaukkuunkin meni. Tämä puklailu on nyt helpottanut pienokaisella,kun on ruvettu syöttämään hieman kohoasennossa ja ruokailun jälkeen nostetaan rinnalle pystyasentoon röyhtäsemään.

Missä asennossa vaavinne nukkuu sängyssään? Meillä on nyt tuon puklailun takia nukkunut kyljeltään, mut kovasti mua pelottaa jos namalleen siitä kääntyy. Olemme kyllä aina huolella laittanut hieman tukea ympärille, että tätä ei pääsisi tapahtumaan,mutta kun se tuolla omassa pääkopassa vain on kauheana ajatuksena...kohta se rupeaa niin heilumaan että pakko sitä on selillään pitää,kyllähän noilla vaaveill toimii se päänkääntö sivuun refleksi jos puklu tulee.

Oho tulipa kirjoitettuu,mutta ihania vaavin tuoksusia päiviä teille :)

zannuli & pallero 1vko :)
 
Kiitos Mayinga vauvapinosta.

Mukava lukea miten muilla on arki lähtenyt rullaamaan. Etenkin kiinnostaa toisen lapsen saaneiden arki.
Meillä kun eka viikko oli ihan kauheeta, esikko oli niin musti ettei mitään rajaa.
Nyt kun vauva täyttää kohta 3vk(!) esikkokin on alkanut rauhottua ja enimmäkseen vauvaa pussailee ja silittelee. Mutta välillä kyllä etenkin imettäessä yrittää äitiä potkia ja on vauvaakin lyönyt.:(
Kurjaa on että vauvalle olis parempi jos imettäisin makuultaan, kun istualtaan imettäessä vauva vetää ilmaa välissä ja sitten on maha kipeä. Muutenkin sitä vattapurua on ollut, meillä oli 2vk iässä tosi paha sammas, johon saatiin lääkkeet ja se alkaa nyt helpottaa, mutta se siis aiheutti pojalle kovasti mahapuruja.
Virkeä vauveli on täälläkin, nukkuu päivällä hyvin, yölläkin tuonne 4-5 asti sitten alkaa ähräämään ja tekee kakat ja sitten syö tissiä ja sitten taas nukkuu. Onneksi nukkuu päivällä paljon niin on aikaa tuolle mustille.

Oma vointi on ollut synnytksestä asti tosi hyvä, kaksi tikkiä kätilö laittoi sairaalaan päästyämme. Hyvin erillainen vointi on ollut nyt kun esikosta en edes istunut ekaan 3viikkoon. Nyt on jo koeajettu paikatkin....

nimi vauvalle on ollut jo 2 vuotta, ja se on kaikkien tiedossa, mutta nimiäisissä se sitten julkistetaan virallisesti.

Vauva nukkuu kyljellään, niin sairaalassa topakka lastehoitaja mamma sanoi: "vauva nukkuu aina selkä seinää vasten, eli kyljellään." Esikkoa nukutin paljon mahallaan kun sitäkin kovin mahavaivas ja hyvin nukkui, nukkuu edelleen aina mahallaan. :)
Ja vauvahan nukkuu meillä perhepedissä.

Nyt pitää mennä itsekkin vauvan viereen.

Bree ja vauva kohta 3vk
 
A-H
Huomenta! :)

Kirjotellaan nyt tällekin puolelle jotain :)

Meille siis syntyi poika 2.7. klo 15.56. Pituutta 49cm, painoa 3290g ja pipo 35cm. Synnytyskertomuksen kävin kirjottelemassa tuonne odotuspuolelle ja tänne sit ajattelin samalla tulla kirjottelemaan ekoista päivistä pojan kanssa.

Sairaalassa meni yö valvoessa, niin kun arvelinkin. Poika viihtyi tissillä tiiviisti neljään asti ja en saanut "tissitauoilla" nukuttua ollenkaan kun huonetoveri kuorsasi niin kovasti. Rauhallinen poika, tissiä vaan kun tarjosi, niin rauhottui ja nukahti hetkeksi ja sitten taas toiselle tissille :) Maito ei vielä sairaalassa noussut, mutta sitä kuitenkiin tuli pieniä määriä.
Kotiin päästivät sitten lopulta, kun neljäs hoitsu otti sitten tosissaan kun sanoin haluavani kotiin nukkumaan. Lääkäri tarkisti vauvan ja sovittiin uusi aika lääkärille muutaman päivän päähän.
Autossa poika nukkui tyytyväisenä, kotona jatkui "tissiralli", kestoilu aloitettiin ja yöllä sitten nukuttiin yksi huima 4,5h pätkä o_O Olo oli seuraavana aamuna kyllä todella levännyt <3

Imetys on käynnistynyt todella hyvin. Alussa imetysote oli liian pieni/kapea ja meinas mennä nännit rikki, mutta aloin sitten heti korjaamaan otetta ja keskityin enemmän siihen kun imetysasentoon. Tulos kyllä näkyi tai oikeammin tuntui nopeasti, eikä tarvinnut otta rintakumeja käyttöön.
Toisena päivänä ja sitä seuraavana yönä maito nousi oikein toden teolla, se oli kamalaa. Tissit vaan turposivat, olivat kivikovat ja kipeät ja pumpulle ei mitään irronnut niiin kun ei edelliselläkään kerralla. Poika sai tissin aina osittain tyhjäksi, mutta kiukulla piti sitten käsin yrittää lypsää pahimmat pois. Imettäessä toisesta tissistä valuttelin harsolle ja painelin rintoja tyhjäksi. Saunan lämmössä myös kävin lypsämässä keilapallojani tyhjiksi. Tulehdukselta onneksi vältyttiin ja nyt on maidontulo tasaantunut ja ei tarvitse herätä enää maitolammikosta tai lypsää tissejä tunti tolkulla yöllä.
Imetysvälit on tunnista kolmeen tuntiin, yöllä saattaa olla yksi neljänkin tunnin pätkä.
Paino pojalla nousee hyvin, 6 vrk iässä oli 3440g jo :)

Kestovaippailu on myös lähtenyt hyvin käyntiin. Meillä käytössä harsot+villahousut, imse vimsen sisävaipat ja kuoret, sekä bambuisia tiimalasi-imuja jotka saa pysymään imse vimsen kuoren sisällä hyvin.
Vaippoja saisi olla enemmän, kun poika kakkaa niin usein. Jospa se alkaisi sitten tasaantua kun jonkunlaista päivärytmiä alkaa löytyä.

D-vitamiinit meillä on ostettuna valmiiksi ja ovat tuota D3 vitamiinia. D-tipat nimisiä. Neuvolassa sanottiin, että nykyään suositellaan tuota D3-vitamiinia, kun se on elimistön käytössä tehokkaammiin kun synteettisesti valmistettu D2-vitamiini.

Napatynkä irtosi 6vrk iässä. Navassa oli/on myös napasieni, vaikka kuinka putsataan napaa ihan puhdistusaineellakin. Napaa laapistettiinkin neuvolakäynnillä ja luultavasti taas tiistaina uudestaan.

Poika nukkuu selällää ja yleensä pää on kääntyneesä sivulle. Aluksi pysyi hyvin kyljellään, mutta alkoi sitten itse kääntyä selälleen. Esikoistahan oli pakko nukuttaa kyljellään monta kuukautta, kun oli refluksia.

Esikoinen on ottanut tulokkaan hyvin vastaan. Silittelee, pusuttelee ja halaa. Tulee innoissaan mukaan vaihtamaan vaippaa ja ojentaa vaatteita, vaippoja ja hoitotarvikkeita. Mitään mustasukkaisuuteen viittaavaa ei ole ollut nyt ainakaan ensimmäisellä viikolla :)

Nimi on jo päätetty, mutta se julkistetaan sitten kun se virallisesti on kela-kortissa :) Emme kuulu kirkkoon, niin ristiäisiä ei tule ja emme halua järjestää nimiäisiä, vaan vietämme rauhassa perheen kesken ensimmäiset kuukaudet. Emme todellakaan ole juhlaihmisiä ja kaikki voimat käytetään nyt lasten hyvinvointiin.

A-H & poika 8vrk
 
Imetys Meillä mennään rintakumilla, antoivat automaattisesti synnärillä käyttöön. Imetys onnistuu oikein hyvin, mutta haluaisin silti kumista eroon kun tuntuu että sitä kautta menee vauvaan myös aika paljon ilmaa. Imetysasennon vaihdoin takaisin makuulleen eilisen pukluspektaakkelin jälkeen ja tuntui auttavan. Poika on todella kova hössöttämään tissillä ja välillä meinaa mennä hermo kun tunkee väliin molemmat kädet ja venkoilee ja saa kumin pois paikaltaan, mutta pääasia että saa tarpeeksi ruokaa. :)

Kestovaipat on tarkoitus ottaa meilläkin käyttöön kunhan vauvanhoito vähän rutinoituu, nyt vielä vaipanvaihto aiheuttaa tuoreessa äidissä sen verran hikoilua että kestot saa vielä hetken odottaa. :D Mulla on joitain kuoria ja harsoja valmiina, lisäimuja pitäisi vielä tehdä/ostaa. Esikoinen kun on kyseessä niin en ota tästä paineita, ehdin vielä opetella ne taittelut moneen kertaan.

Nukkuu kyljellään, uskollisesti ollaan vaihdeltu kylkeä kun sairaalassa niin käskivät. Oikein villejä unia jos näkee niin pyörähtää selälleen, mutta pää pysyy sivulle kääntyneenä. Mahallaan on nukkunut vain rinnan päällä.

Yösyötöt hoituu meillä tällä hetkellä pimeässä kuten kirjoissa käskettiin. Ärsyttää vaan kun tuota kumia on hankala tähdätä sekä nänniin että siitä vauvan suuhun, välillä tuntuu että yritän imettää navan vierestä, onpa kumma jos toisella palaa hihat...:ashamed: Hyvin on nukkunut omaan sänkyyn syöttöjen välissä kunhan "kapaloi" jalat ennen siirtoa ettei lämpötila vaihdu. Vikan syötön jälkeen kuuden aikaan poika alkaa piristyä sen verran että ei ole enää omaan sänkyyn rauhoittunut, olen laittanut sitten iskän kainaloon nukkumaan ja siihen on sammunut vielä pariksi tunniksi.

ON: Kiva kun yksi kipu helpottaa niin toinen tulee tilalle: häntäluu on jo parempi mutta nyt on sitten häpyluu pipi. :kieh: Miten teidän muiden paraneminen on edennyt, onko muita joille kävi kehnommin?

MJ & Väinö 9 vrk
 
Heissuli!

No irtoshan se mokoma napatynkä vihdoinkin, kaks viikkoa se tossa jakso nököttää. Just kun mietin että ei varmaan irtoo ikinä ni kuulu napsahdus ja sieltä se jostain vaipan välistä tipahti sohvalle.. Nyt napa vähän punottaa mutta muuten on ihan siisti.

Mä kanssa käytin aluksi rintakumia koska kipeyty tissit pahasti, ja aina imetyksen jälkeen rasvasin lansinohilla ja nyt ei tarvi enää kumeja eikä rasvoja. Musta kans tuntu et vauva kauheesti hörppäs ilmaa sen kumin kanssa.

Taidanpa hakee vauvalle sitä D3 vitamiinia ja ite sit vaikka vedän ton D2sen. Toi "synteettisesti valmistettu" ei kuulostanu hyvälle.

Tyttö nukkuu yleensä kyljellään pylly pitkällä, välillä selällään pää sivulle päin..sylissä sitten makoilee välillä mahallaan.

Nyt vasta on esikoinen alkanut huomaamaan että hei, meillehän on muuttanut joku uus tyyppi nimeltä vauva. Kovasti seuraa kun pesen vauvan pyllyä tai kun imetän, mut ehdottomasti hauskinta on jos pumppaan maitoa isiä varten jos mulla on joku meno mihin ei viitti vauvaa mukaan raahata. Välillä tulee oikeen vaatimaan et äiti puuppaa sissiä!! Tossa yks päivä kävi vauvaa silittämässä kun tyttö nukku vaavi-sängyssä. Mustasukkasuus on pysynyt toistaseks poissa, enempi on isistä tarkka, mutta nyt on alkanut jo kelpuuttaa äidinkin taas.

Huomasin kun laitokselta tultiin niin äitin syli ei ollu hyvä ja vaan isi kelpas, melkeen pari viikkoa sitä kesti. Oli varmaan joku protesti kun olin pari päivää poissa.

Mulla oli niin helppo ja nopee ponnistusvaihe et eipä tullu tikkejä, ei nirhaumia. Ja kyllä sen omassa olossa huomaakin. Välillä lantioon vähän jomottelee kun luut pikkuhiljaa palautuu paikoilleen. Mulla oli raskausaikana kaikki vaivat, koko alue häpyluusta lonkkiin oli tulessa.

Nyt alkanu jälkivuoto loppua ,ehkäpä sitä uskaltaa jo sitten viikon päästä järveenkin uimaan.

Esikoinen ollu kauheessa kuumeessa monta päivää, kuulemma jotain virusperästä. Silmätulehdukseen sai sentään tipat. On sitten nukkunu meijän välissä et pystyy kuumetta seuraamaan ja lääkitsemään, sitten siihen vauvan yösyötöt ni voi haukotus!!

Possu ja Lilli 13 vrk
 
Heipä hei vaan kaikille ja onnea vauvoista :) Kiva kun on tällainenkin pino laitettu pystyyn.

Meidätkin voi lisätä tuohon listaan, eli 3.7 maisapaisa poika- 4090g ja 52cm

Ollaan nyt pari päivää oltu vasta kotona ja ihan kivasti on vauva-arki lähtenyt käyntiin :) On ihan erilaista kuin sairaalassa, jossa jouduttiin olemaan hiukan pidempään sen kiireellisen sektion takia. Hiukan olen huolissani, että saako poika tarpeeksi ruokaa, kun meillä on vielä opeteltavaa tuossa imettämisessä/imemisessä...olenkin antanut korviketta silloin tällöin lisänä, kun on tissit ollut niin verillä.

Vähän on huono omatunto, kun olen miestä passuuttanut kotona kauheesti,kun tuntuu ettei kädet tai aika riitä mihinkään. Ja kaupassa käynti ja siivoukset yms. "raskaat" hommat on nyt kuuden viikon ajaksi kielletty, joten mies joutuu sitten nuo hoitamaan vielä työn ja koulun päälle. Mutta on kyllä niin ihana, ettei valita mistään ja kyselee koko ajan voisko vielä jotenkin auttaa ja tarjoutuu aina valvomaan yöllä pojan kanssa, että äitikin saisi nukkua :heart:

Me ollaan kyllä molemmat niin rakastuttu tuohon pikkuiseen :heart:
 
Minäki vihoin pääsen tänne mukaan :) Eli 9.7 syntyi meille poika rv 40+2, painoa 3330g ja pituutta 51cm. Tänään vasta päästy opettelemaan kunnolla vauvan kans oloa kun ensimmäinen yö ja eilinen sekä viime yö meni vauvalla pääasiassa vauvalassa oleilemiseen, kun sokerit heilu ja tulehdusarvoja seurattiin. Aamulla saatiin sitten hyvät uutiset ja vauvalla kaikki tasaantunu, olihan se vähän surkeaa katsottavaa kun oli tippa päässä :(

On tuo vain niin suloinen tapaus :heart:
 
Kivaa, lisää porukkaa :)

Me käytiin tänään neuvolassa. Vauva kasvanut tosi hyvin, mitat tänään 51,5 cm ja 3800 g (lähtömitat 49 cm, 3010 g), eli 60 g/vrk tullut painoa. Olen kyllä huomannutkin, että pyöreyttä on tullut =) Ja maito maistuu.

Yösyötöillä mä laitan kyllä lukulampun päälle, en osuis muuten tissillä vauvan suuhun :D Hän kyllä on toistaiseksi aina jatkanut yöllä unia imetyksen jälkeen, vaikka vaihdan vaippaakin jos tulee kakka.

Rintakumia en ole käyttänyt ollenkaan, alussa tuli rinnanpäät tosi kipeiksi, mutta mulla auttoi tuo Lansinoh -rasva. Enää en ole sitäkään tarvinnut. Vauvan imuotetta joutuu vieläkin kyttäämään, mielellään lupsuttaisi vaan rinnanpäätä... Välillä joutuu useamman kerran irrottamaan otteen ja yrittämään uudelleen, että haukkaa kunnolla. Muuten imetys sujuu tosi kivasti, mutta meilläkin paras asento on makuultaan, istualtaan kun imettää, vauva välillä ährää ja tiputtelee tissiä suusta - liekö siis ilmaa menee meilläkin mahaan...

Meilläkin vauva nukkuu pääsäntöisesti kyljellään, joskus selällään pää sivulle.. Mutta pulauttelee tämäkin tapaus sen verran, etten valvomatta uskalla selälleen jättää nukkumaan. Vauva nukkuu vaihtelevasti mun vieressä ja ensisängyssä, en jaksa minäkään yöllä häntä siirrellä takaisin. Ihan kiinni itsessäni en voi häntä pitää, tuntuu vaan ähräävän (haistaako maidon?) ja nukkuvan levottomasti.

Yöt menee edelleen meillä kivasti, alkuyöstä nukkuu pari pidempää, 3-4 h pätkää ja sitten aamua kohti syö tiheämmin.

Synnytyksestä toipuminen on tällä kertaa mennyt todella nopeasti (selvisin pienellä nirhaumalla ja yhdellä tikillä). Viikonloppuna jo mekin koeajettiin paikkoja :whistle: ja hyvin sujui. Edellisellä kerralla mulle tehtiin episiotomia, ja haava hieman tulehtui. Tuolloin toipuminen kesti lähemmäs pari kuukautta, mutta hyvin paranin loppujen lopuksi. Eli etköhän Mary Jane sinäkin parane, se voi vaan viedä hieman aikaa :) Ja jälkitarkastuksessa kannattaa sitten sanoa, jos joku vielä vaivaa.

Kiva, että Merlina sai vauvan viereen :) Meillä oli esikoisella myös häikkää verensokereissa, mutta lisämaidolla saatiin ne kuntoon (vietettiin silti sairaalassa 5 päivää).

Ajattelin koota rintapumpun lähipäivinä ja kokeilla pumpata hieman maitoa, jos testais tuttipulloa.. Haluaisin käydä kampaajalla ennen mökille lähtöä parin viikon päästä, jos mies voisi sillä aikaa syöttää vauvan. Katsotaan, mitä lilliputti pullosta tuumaa :)

Mayinga & Hajuherne 16 vrk
 
10.7. meemee (40+5) Poika - 3035g ja 48cm


Kotiinlähtöpaino 2840g ja kotiuduttiin seuraavana päivänä. Keskiviikkona kätilöopistolla lääkärintarkistus kun päästiin pois niin nopeasti. Pieni 1,5v. isoveikka oli koko eilisen päivän mustis, mutta tänään jo vähän iloisempi ja suostui jopa minua halimaan. Yllätti aamulla ilmoittamalla kakka ja teki komeassa kaaressa isot pisut pottaan. :D Aikaisemmin on tyytynyt potan viereen tekemään.

mutta nyt täytyy lentää taas!

meemee ja pikkudomuz 2vrk
 
Heips!

Tänään jälleen painokontrolli (laski 8% syntymäpainosta sairaalassa ollessamme). Hienosti tyttö kasvaa, paino nyt tasan 4kg, sairaalassa lähtöpaino oli 3720g ja syntymäpainokin ohitettiin,jeee. Eli turhaan oon tuota puklailua stressannut. (sekin kyllä jatkuu vielä :( )

Tänään tuli treenattua imetystä "tien päällä". Ensteks neuvolassa tissi esiin ja imetystä vartin verran. Tästä ei mennytkään kuin toinen vartti "unessa" niin piti ostoskeskuksen parkkihallissa jälleen ottaa tissi esiin, söi toisen vartin ja nukahti. Päästiin ensimmäiseen liikkeeseen jolloin ilmoitti kovaan ääneen olevansa jälleen hereillä ja tissiä vaille,noooh mamma otti lapsosen syliin ja meni lastenhoitohuoneeseen, tissillä 2 minuttia ja sammui :D Kaikki tämä meni kuitenkin yllättävän rennosti ja stressaamatta. Yllätyin jopa sen olevan helpompaa kuin kotona imettäminen missä asetellaan ekaks tyynyt hyvin, katotaan vesipullot lähelle, kaukosäätimenkin ja puhelimen on hyvä olla hollilla jos pitkäks venyy imeminen plus kaikkea muuta tarvittavaa rekvisiittaa :D turha höösääminen jäi kun oli pakko vain tilnateessa toimia ja nopeesti!

Nyt aateltiin perjantaina lähteä mökille kokeilee elämist ainakin pariks päiväks. Mökiltä onneks löytyy kaikki tarvittavat luxukset, että ei pitäis olla mitään ongelmaa. Itsekkin alan olemaan jo niin hyvässä kunnossa, että pitäisi pärjätä mökkielämään. Harmittaa kun ei uimaan pääse...

ai niin mitens tuo saunominen oliko sekin kiellettyä jälkitarkastukseen asti (jos tikkejä)?? noo pakko mennä jälkilöylyihin kyllä :)

terkuin zannuli ja pallero 11vrk
 
Tervetuloa meemee tälle puolelle :)

Hauska tuo Zannulin "tien päällä" imetys :D Mulla on ongelmana se, etten omista yhtään imetyspaitaa.. En viitsi julkisilla paikoilla nostaa koko paitaa. Täytyis varmaan tilata jostain. Eilen olin 1,5 h kaupoilla vauva vaunuissa, hän heräs sopivasti matkalla kotiin ja ehdittiin siis perille syömään.

Uimisen suhteen olen käsittänyt että niin kauan kun tulee jälkivuotoa, ei saa uida? Ja saunomisesta annetaan kahdenlaisia ohjeita, mulle sanottiin että omassa saunassa voi saunoa käyttäen peflettiä ja välttäen kovia löylyjä.. Mutta joissain paikoissa se kielletään. Mulla muuten loppui eilen jälkivuoto, eli saan uida - jee :)

Kysymys imettämisestä: imetättekö joka syötöllä molemmista rinnoista? Meillä usein tyttö syö toista rintaa tosi pitkään, enkä ole vaihtanut rintaa.. Mutta eilen surffailin imetysjuttuja netistä niin maidontuotannon kannalta olisi ilmeisesti suositeltavaa vaihtaa rintaa kesken imetyksen, eli että joka imetyksellä tyhjenevät molemmat rinnat. Onkohan tuolla suurta merkitystä? Toisaalta, varsinkin jos rinnat ovat täynnä, eikö vauva tällöin ime vaan ne "etumaidot" molemmista rinnoista... Tyttö on kyllä kova syömään, eilen oli oikea tankkausilta - söi klo 18-22.30 vähän väliä.. Sama aamulla 05-08 oli jatkuvasti tissillä. Ehkäpä taas lisää maitomäärää.

Lisää myöhemmin, nyt taitaa tytöntyllerö herätä :)

Mayinga & Hajuherne 2,5 vko
 
Täällä elo sujuu edelleen ihan mukavasti. Esikoinen vähän pööpöilee välillä, mutta on pyritty miehen kanssa antamaan kahdenkeskistä aikaa esikoiselle vuorotellen. Tällöin elo sujuukin rauhaisammin. Jos jää vaille huomiota alkaa tehdä tuhmuuksia.

Vauva syö ja nukkuu ja on rauhallinen. Yöllä on muutaman kerran syötön yhteydessä valvoskellut vähän pidempään ja ähräillyt, mutta pääasiassa on saanut nukkua hyvin. Napa käytiin laappistamassa neuvolassa, kun pohja oli kostea ja eritti kellertävää eritettä. Näin oli esikoisellakin, kun lähti jo viikon iässä tynkä irti, niin kuin nytkin.

Painoa oli vajaan kahden viikon iässä jo 4100g (synt.paino 4020). Eli hyvin on maito riittänyt. Täälläkin pulauttelua esiintyy edelleen, tosin on selvästi vähentynyt.

Imetyksestä ihan pakko kommentoida vähän enemmän. Tää kun on mulle sellanen sydämenasia ihan ammattini puolesta. :D Meillä vauva syö yhdestä rinnasta/imetys. Maitoa on niin paljon, että ei jaksaisi syödä molempia. Lisäksi juuri tuo etu- ja takamaitoasia nousee tässä esille. Jos vauva ei ime kunnolla rintaa ns. tyhjäksi, jää se tärkeä takamaito saamatta. Ja nimenomaan se takamaitohan pitää sitä nälkää poissa. Jos kesken imetyksen vaihtaa tissiä, ei rinta ehkä koskaan tyhjene kunnolla ja sekin voi aiheuttaa ongelmia. Rintaan saattaa helpommin tulla tukoksia ja tulehdus. Myös maitomäärän kannalta on tärkeä, että rinta tyhjenee, sillä muutenhan kroppa luulee, että maitoa on liikaa ja maitomäärä voi alkaa vähetä.

Siinäpä mun paasaukset imetyksestä. Ei kannata ottaa ihna haudanvakavasti näitä mun paasauksia. :whistle: Jokainenhan tietää ajan kanssa parhaiten miten itselle ja omalle vauvelle on paras.

Barbapörrö ja pikkuveli 2 viikkoa!!:heart:
 
Täällä ollaan koituduttu! Niiin ihanaa olla kotona!

Viime yö meni tosi vähäisillä yöunilla, koska poitsu päättikin 23-02 välisenä aikana kakata 5 kertaa, roikkua tissillä vähän väliä ja muuten vaan kitistä. Tais aistia pienen hermostuksen, joka oli päällä kun piti viedä vauva kuulotutkimukseen kun nukahtaa. Kun ekalla kerralla ei onnistunu niin mies alko hemoilemaan, että olisi kuulossa jotain vikaa ja tottakai sitä itekin sitten loppujen lopuksi vähän hermoili. Mutta kun yöllä hiljaisuudessa se tehtiin niin ei mitään ongelmia :)

Muutenkin tänään on ollu itku herkässä, pikkusen tiuskin miehelle niin johan tuli itku. Kattelin nukkuvaa vauvaa ja taas itkua, onneasta tosin :)

Imetyksestä Yhden rinnan kerralla imetän. Aika hyvin on pysyny mielessä kummasta on viimeksi imettänyt.

Meillä meni tänään syntymäpainokin rikki. Syntyessään paino 3330g ja nyt 3355g. Hyvin maistuu tissi :D

Merlina ja poju 4vrk
 
Imetyksestä Mä imetän kanssa yhden rinnan per laaki, jossain vaiheessa koetin vaihdella mutta meni ihan leikkimiseksi, ja kun tämä nyt tuntuu luontevalta niin näillä mennään. :) Toisaalta olis kiva jos poika söisi kerralla vähän enemmän niin jos nuo välitkin vähän harvenisi, edes öisin. Välillä tuntuu niin kovin lyhyeltä tuo 2 tuntia... Onneksi on kesä ja valoisaa, voisi olla mieli paljon matalampi jos keskellä marraskuun pimeitä hyppäisi ylhäällä.

Vauvan painonkehitys Terkkari kävi tiistaina kotikäynnillä, syntymäpainoon tullut lisää 340g, kotiutumispainoon 460g 11 vrk, eli eväät riittää jos ei muuta.

Eilen käytiin ekaa kertaa vaunuilemassa, mulla on vointi estänyt tähän saakka liikkumisen, ja tiukkaa teki vielä eilenkin. Vauva ei paljon nukkunut, höpisi ja ihmetteli silmät suurina ääniä, mutta ei onneksi hermostunut.

MJ & Väinö 13 vrk
 
A-H
Imetän aina yhden rinnan kerrallaan, joskus kahdestikin, jos syöttöväli jää alle puoleen tuntiin ja rinta ei ole kunnolla tyhjentynyt. Juuri tuon takamaidon takia olen näin tehnyt. Syöttövälit on sellaista 1-3h, yöllä saattaa olla yksi 4 tunnin pätkäkin :)

Yösyötöt hoituu oranssin laavalampun hämärässä valossa. Siinä näen samalla vaihtaa vaipankin jos on tarvis. Esikoinen ja mies eivät ole häiriintyneet tästä valosta ja vauvakin jatkaa sitten imetyksen/vaipanvaihdon jälkeen unia.

Painoa vauva on saanut lisää hyvin, viime neuvolakäynnille oli tullut neljässä vuorokaudessa 200g. Maito siis riittää hyvin :)

Vaunuilemassa mekin ollaan 2 kertaa käyty, mutta siinä se sitten onkin. Nuo tuplat (Z-line Jule twin) on täysin paskat täällä hiekkatiellä!!!! Kyllähän nuo kääntyvät suunnilleen paikallaan ja ovat kevyet ja kaikkea mahtavaa mitä voisi kaupungissa toivoa, mutta ei täällä. Pomputtavat ihan miten sattuu ja vaikka pyörät lukitsisi niin ei niitä saa kunnolla suoraan kulkemaan. Kaveri kun ylisti nuo kärryt maasta taivaaseen, mut se asuukin kaupungissa :D Pistin huutonettiin myyntiin ja ostan tilalle sitten jotkut järeämmät emmaljungat esimerkiksi...

Saunassa olen käynyt, eipä meillä kesäsin muuta mahdollisuutta peseytymiseen olekaan kun tuo pihasauna, jossa on pesutila siinä saunan yhteydessä :) Kyllä jossain ohjelappusessakin oli, että omassa saunassa saa käydä kun oma vointi sallii.

Kantoliina on osoittautunut oikein loistavaksi keksinnöksi, jälleen kerran :) Kauppareissut menee ilman huutoja kun vauva saa olla liinassa, siivoaminenkin onnistuu hyvin. Imettää en vielä oikein osaa liinan kanssa, mutta varmaan alkaa sitten onnistua, kun vauvan jalat saa laittaa roikkumaan (sammakkoasento?).

Vieläkään ei mitään merkkejä mustasukkaisuudesta. Esikoinen vaan halailee ja pusuttelee vauvaa, aina on innoissaan tulossa mukaan vaihtamaan vaippaa ja muistaa muistuttaa, että äiti putsaa vauvan napaa :D Toivottavasti tilanne pysyykin tällaisena!

Perhepeti toiminut meillä mainiosti, vaikka aluksi mietin herääkö esikoinen kun vauvaa syöttää yöllä/vaihtaa vaippoja. Onneksi vauva ei itkeskele yöllä, vaan alkaa ähistä ja hamuilla kun on nälissään ja siihen sitten herään. Esikoinenkin jostain syystä on alkanut nukkua paremmin vauvan syntymän jälkeen.

Vauvan nimi on nyt päätetty ja maistraattiin lähetimme paperit eilen :) Nimi siis julkistetaan sitten, kun se virallisesti seisoo kela-kortissa.

Palautuminen synnytyksestä on sujunut hyvin. Jälkisupistuksia oli muutaman päivän ajan ja häntäluussa tuntuu vielälkin kipua, mutta sekin enää lievää. Vuotoa tulee todella vähän enää, kohta luultavasti pärjään pelkällä pikkuhousunsuojalla. Lantiopohjan lihaksia olen harjoittanut päivittäin, esim autoa ajaessa tai imettäessä ja tuntuu kyllä kun lihaksiin on tullut voimaa. Enää ei aivastaessa tarvitse pelätä, että tulee pissa housuun :)

A-H & vauva 12vrk
 

Yhteistyössä