Heinäkuun Onnenhiput 2011

Kiitos Mayingalle :flower:

Onnea kaikille nyyteistä ja hyvää vauvantuoksuista arkea :heart:

10.7 meille syntyi pieni prinsessa (2730 g ja 45 cm)

Synnytys käynnistettiin ja neiti syntyi 38+1. Paino ei alkuun lähtenyt nousuun mutta kaheksantena päivänä syntymäpaino oli ylitetty. Lääkäri kielsi imetyksen jotta saadaan neidin paino nousemaan. Nyt kun kaikki hyvin niin meillä vasta opetellaan imetystä. Neiti kyllä tarttuu tissiin (rintakumin kanssa) mutta on kovin laiska syömään. Mutta minähän en luovuta (kunhan maito vaan riittäisi)!

Hikoilu on kovaa mutta kyllä tippuu myös paino nopeasti! Olen toipunut synnytyksestä hyvin. Lähinnä väsymys on ainut vaiva, muut todella pieniä!

Meijän 4 v on suhtautunut hyvin siskoonsa! Hoitaa kovasti! Nyt rakensi heille majan sohvatyynyistä ja siellä he "leikkivät" äidin kahvitauon ajan. Vauva oli alkuun hyvin unelias ja on nyt vasta alkanut virkistymään. Nyt isosiskokin on enemmän innoissaan seurustelemaan uuden perheenjäsenen kanssa!

Mukavata hellepäivää teille!!
 
Tänään meillä neuvola, ikää nyt 12vrk. Painon takia että pieni mies saa tarpeeksi ruokaa rinnasta.
Mulla kaikki aikaisemmat imetykset loppuneet antibioottikuuriin, kun pissatulehdus tullut, nyt ei onneksi ole. Ja maitoa tullut tosi nihkeästi imetyksestä huolimatta, nyt tulvin sitten kaikkien edestä. Poika on tyytyväinen ja lisämaitoa ei olla tarvittu kuin viimeksi sairaalassa, odoteltiin maidon nousua.

15.7. 2980g ja tänään 22.7. 3270g eli 290g/vko. Syntymäpituus 48cm, nyt 51,5cm.
pipo 34,5 syntyessä ja nyt 35,8cm. Napatynkä irtosi 19.7. ja hiukan vuotaa verta.

Rauhallinen ja kiltti poika, ei turhia itke, massu pysynyt hyvänä ja nukkuu yöllä 4h pätkiä. Nostan aamuyöllä rinnalle ja siinä nukkuu sitten siihen asti vieressä kun isoveikka 1v.7kk kiljahtaa ja haluaa oman aamupalan. Peba rutisee usein, ainakin suoli toimii hyvin. :D

Miehen kanssa vähän nahinaa taas muutama päivä, eipä sitä juurikaan täällä näy ja silti yhteinen aika pitää käyttää riidellen. Osaa tuon haukkumisen jalon taidon ja pahoitti mieleni mistä mä taas annan anteeksi mutta en voi unohtaa-tyylilläni mökötän vieläkin. Ei se kyllä yritä edes lepyytellä tai pyytää anteeksi, tuhisee yksikseen ja on mykkäkoulua. Haluaisin et yhteistä aikaa olis enemmän ja ainoa vapaapäivä juostaan yhteisillä asioilla ja ruokakaupassa. Ja muutaman tunnin käyttää kavereiden tapaamiseen.. Siinä se päivä sit olikin ja aamulla taas yöhön asti yksin. ;(

meemee ja pikkudomuz 12vrk
 
Moikka!

Elikkä meille syntyi 6.7. Tyttö 3340g ja 50cm ja Poika 3250g ja 50cm molemmat oli 9 pisteen vauvoja :)

Kotiin päästiin 10.7. kun ruinasin, paino molemmilla tippu sen 10% ja tyttö keltainen kuin pieni appelsiini mut ei kuitenkaan tarpeeksi että olis kaappiiin joutunut.

Käytiin Ma-to 11-14.7. Tyksin labrassa antamassa verikokeita 24h välein eli joka aamu. Jos oltais jääty osastolle verikokeita olis otettu 12h välein.

Neidiltä leikattiin myös kielijänne koska oli aika piukka. ei haitannut syömistä mutta varoiksi napsastiin poikki ettei myöhemmin tule ongelmia ääntämisen kanssa. Ja isommalta lapselta hankala poistaa :/

Kotona vauvelit on ollut todella kiltisti. Syönyt ja nukkunut ja vaippoja on saanut vaihtaa. Ollaan kestoiltu kotona ja liikenteessä on ollut normi vaippoja kun niitä kaikki meille kantanut onneksi :)

Syöminen Rinnalla ja pumppaan ja pullosta korviketta.

15.7. käytiin ylimääräisellä neuvolakäynnillä painon takia. Tytön paino oli tippunut kotiutumispainosta 3080g ni 3060g pojan oli noussut hiukan mut ei tarpeeks ja sitten alettiin vaan tunkemaan maitoa lisää. Olen iloinen siitä että olen saanut kokea kaksosten "täysimetyksen" parina päivänä se riitti. Ja nyt kaikkien helpotukseksi vauvat juovat hyvin pullostakin joten saan hiukan olla omissakin oloissa ja isompien lasten kanssa kun mies pystyy syöttämään.

Eilen painoa oli tullu neidille viikossa 200g ja pojalle 150g eli nyt on kaikki hyvin silti ei olla vieläkään syntymäpainossa.

Nää helteet alkaa olemaan jo kurjia kun ei pysty pihalla olemaan ja kuuma on ku saunas olis :/

Oma vointi Aivan loistava. Yhtään tikkiä ei tullut ja masukin on pienentynyt paremmin mitä muissa raskauksissa! Tänään vaaka näytti 89.1 ja sairaalasta lähtiessä oli kiloja vielä 97kg ni on aika hyvin :)

Oman voinnin vuoksi ollaan painettu hommia pihamaalla ku hullut. Kaikkee tehty isompien lasten pyöriessä jaloissa ja vauvat on nukkunu vaunuissa.

Yöt.

4-5 tuntia nukkuu putkeen ja syö ja sitten 3h unet ja ylös :) Yks yö poika veti 23-7.30 asti ja neiti 22-4.30 me luultiin et niil on tullu joku vika mut ei vaan ruoka maistunut vaan uni :) oli ihan kiva nukkua pitempi pätkä :)

Syötän vuorotellen öisin koska nostan viereen ja laitan tissin suuhun ja sit nukahdan itse melkein heti. Näin olen aina tehnyt. Meillä ei muuten vauvat vieressä nuku tai syliin ei nukuteta, kelan laatikkoon nukahtavat.

Lauantaina kaikki 4 menee ekaa kertaa hoitoon ja me mennään miehen kanssa saaristoon käymään vain iltapäiväks ei kauempaa. mut on sekin jotain kun pääsee hetkeks miehen kans kahdestaan johki :)

Mut näin meillä.

Isommat ovat aika hankalia mut koht muuttuu taas kun alkaa päiväkoti niin pääsevät oman ikästen seuraan.


Ristiäiset on 14.8.
Niisku-rouva+ Milana ja Max 16päivää :)
 
Helteistä päivää kaikille!

Meillä on ollut kolme tuskaista yötä peräkkäin. Kahtena yönä vauva on valvonut klo 23-02 melko kellontarkasti ja huutanut suoraa huutoa. Ollaan miehen kanssa vaihdeltu kantovuoroja ja yritetty hyssytellä parhaamme mukaan. Ties-kuinka-monennen imetyksen jälkeen sitten kyllä on rauhoittunut. Viime yö vei kyllä voiton, vauva nukkui maksimissaan 1/2 - 1 1/2 tunnin pätkissä ja senkin huonosti. Jatkuvasti pinnasängystä kuului joku hihkuminen. Pari kertaa kokeilin nukuttaa viereen sänkyyn, mutta siinä ei taas omasta nukkumisesta tule mitään.

Ärsyttää, kun ehkä juuri sain synnytysväsymyksen nukuttua pois ja sitten olen taas ihan zombina. Voiskohan se olla tämä kuumuus, joka valvottaa pientä? Oon kyllä yrittänyt imettää tiheämmin, että ei ainakaan jano vaivaisi. Toinen valvottava juttu on varmaan ilmavaivat. Poika nielee välillä rintakumin kanssa imettäessä ilmaa ja sitä sitten yrittää päästellä ulos molemmista päistä. Täytyy myöntää, että viime yönä en jaksanut kontrolloida sitä ilman nielemistä kun olin jo niin poikki.

Kummallista on myös se, ettei vauva ole nyt päivälläkään nukkunut yhtään sen paremmin. Omat univelat odottaa siis vielä kuittaajaansa.

Mulle on tullut tässä vauva-arjessa shokkina se, että en voi enää kuin haaveilla yhtenäisistä yöunista. Todellisuus iski heti laitoksella kun olisi pitänyt yhtä aikaa toipua itse synnytyksestä ja opetella vauvan hoitoa. Pääsin synnytyssalista osastolle puoli kaksi yöllä kahden valvotun yön jälkeen ja mielessä oli vain nukkuminen. Olisi kuitenkin pitänyt ottaa vauva heti vierihoitoon. Onneksi hoitaja suostui ottamaan hänet kolmeksi tunniksi niin sain nukuttua edes sen verran. En arvannut, että nukkumisesta luopuminen tuntuisi näin vaikealta. Lisäksi mies hinkuaa huomenna kavereiden kanssa ulos. Tuntuu tosi tylsältä, kun itse ei voi edes harkita moista. Imetysrytmi säätelee nyt elämää. Mutta onko miehen päästävä ulos vain siksi, että se on mahdollista? En haluaisi olla tylsä ja nalkuttava vaimo, mutta en kyllä kestä eilisen kaltaista yötä yksin vauvan kanssa...

No, nyt tuli vähän valitusta. Eihän se vauva tahallaan kiukuttele. Kunhan vain ymmärtäisi, miten voisi parhaiten auttaa...

Sinadrius ja poitsu 13 vrk
 
Täällä oli viimeyö aika kitinää (mahavaivoja), samoten aamupäivä. Mun äiti ja sisko tuli sitten, kattomaan vauvaa kun käytiin miehelle ostamassa puku. Teki kyllä hyvää käydä hetki pois kotoa kahdestaan. Mutta kyllä sitä vaan tuli vauvaa kamala ikävä.

Mietin, että oliskohan nuo mahavaivat voinu johtua, kun eilen söin kokonaisen valkosipulipatongin. Nyt pitää sitten olla syömättä valkosipulia. Säälitti kattoa toista ku huusi ihan kurkkusuorana ja jäykkänä :/ Ja helpotti aina ku tuli kunnon pieruja/kakka.

Multa on painoa lähteny nyt 17kg. Mahtuu omat kengät jalkaan, samoten kihlasormus sormeen. Että tuota turvotusta tuli, ihan turhaa mulle terkkarit kauhisteli painoa ja käski kattoa syömistä, olisivat vielä enemmän kauhistelleet tuota turvotusta. Nyt olis lähtöpainoon enää 8kg!

Ristiäiset on 27.8. Helppoa kun appiukko hoiteli ristiäispaikan varauksen, samoten papin. Anoppi ja appiukko siis kummatkin seurakunnalla töissä niin töiden ohessa hoiteli nuo asiat, ja paikastakaan ei tarvi maksaa mitään. Nyt vaan pitäis se nimi keksiä...

Merlina ja poju 13vrk
 
Huomenta.

Synnytyksen jälkeisestä levosta. Kyllä mäkin pyysin tätejä ottamaan vauvat sinne heidän kanssa koska maitoa ei ollut riittävästi ja mä olin tosi väsynyt, kaiken lisäksi mulla oli sairaalassa vielä se turvotus ja hermosärky käsissä joten en voinut öisin ja aamuisin nostella yksin vauvoja ja aina joutusin soittamaan kelloa että joku tulisi auttamaan.

Miehen menoista. Meillä eilen mies otti sillasen humalan et oksat pois. meinas ryynätä koko auton ja ei varmana ole ajokuntoinen nyt kun on jo pakko lähteä. Se siitä yhteisestä iltapäivästä saaristossa. Vaikkakin sinne mennään ihan asioita hoitamaan ni kiva mennä tollasen vanhalta viinalta haisevan miehen kanssa.

Itse pääsin viimeyönä nukkumaan klo4 ja ja vauvat heräs heti klo 7 nyt kyllä nukkuvat. Tais heitäkin ottaa päähän isän läträämine,

varpajaiset on isukilla ens viikonloppuna joten ottakoon silloin kun ei olla lasten kanssa maisemissa.
 
moikka!
mäkin voisin liittyä tänne synnyttäneiden puolelle eli meille syntyi meidän toinen pieni prinsessa 5.7 klo.21.27 painoa oli 3630g ja pituutta 50cm.
synnytys meni nopeesti ja vauva tuli sen verran vauhdilla pihalle että repeämiä tuli mutta on kyllä parantunut tosi hyvin..
neiti on tosi kiltti..en oo vielä kotona ollessa kuullu kertaakaan itkua*koputtaa puuta* ..syö ja nukkuu tosi hyvin..yöunille nukahtaa n klo.23 ja heräilee syömään ekan kerran n neljän aikoihin ja sit nukkuu jonnekki seittemään ja taas ruokaa ja sit unta vielä 9-10 kunnes esikoinen herää..
esikoinen(2v.) ei ainakaan vielä oo ollu mustasukkanen,haluaa kovasti pussailla ja halailla vauvaa ja auttaa vaipanvaihdossa..:heart: mutta vielähän se mustasukkasuus kerkee tulee kunhan aikaa kuluu..
vauva syö meillä pääosin rinnasta,kotona en oo antanu kertaakaan korviketta mutta pitemmille kauppa yms reissuille otan pullon varmuuden vuox mukaan ettei tarvii ihan missä tahansa rueta tissiä antamaan..
me ollaan kyllä siis käyty kaupassa ja kaupungilla/torilla ihan normaalisti..tulisin mökkihöperöx jos pitäis istua vaan kotona..huomennakin on serkun rippijuhlat ja sinne mennään koko perheen voimin..
ristiäiset meillä on 21.8 ja nimi on päätetty..onnex oli neiti nimensä näköinen :)
nyt on mentävä antaa isommalle neidille ruokaa..palaamisiin :)

tähtikeiju ja nyytti 17 vrk
 
Olemme näemmä Niisku-Rouvan kanssa pyörineet tyksissä samoihin aikoihin. Itse en ole paljoa muita nähnyt kun olin niin sekaisin koko ajan =). Kävimme myös tyksin labrassa ja sieltä piti mennä osastolle puntarille. Piti soittaa miehelle koska en tiennyt mille osastolle olin menossa tai missä kerroksessa se oli.. Onneksi loppui tuo kontrolleissa ravaaminen ja sai itse hiukan nukuttua niin maailmankuvakin hiukan selkeni!

Levosta ja miehen menoista: meillä unet menee sen mukaan kumpi meistä on väsyneempi. Pääsääntöisesti mä valvon viikolla yöt koska mies on töissä, päikkärit (lastenkuvien aika) ja vloput katsotaan tarpeen ja menojen mukaan. Lapset antavat kyllä nukkua hyvin! Mies tekee 10-13 tuntisia työpäiviä, illalla käy(dään) kaupassa,mies on lasten kanssa, yrittää välissä huomioida mua..hui! Ahistavan repivää musta! Sääliksi käy! Itse halusin tuosta rumbasta eroon ja halusin jäähä kotio jotta on aikaa ja energiaa olla lapsen kanssa ja nyt lasten. Tänään mies lähti aamulla polttareihin ja tulee kotio joskus, onneksi on hyvin väsynyt tintattuaan päivän viinaa koska en millään jaksa niitä kännisen juttuja :whistle: Huomenna vietetään löhöpäivä jotta mies saa nukkua krapulaansa pois. Huomenna on myös "olen ollut isosisko jo 2 viikkoa"-bileet. Leivomme jotain vanhemman tyttären kanssa, olemme kahden hetken ilman vauvan häiriköintiä!

Maidontulo on vähentynyt :| melkein itkua väännään täällä kun haaveilin tällä kertaa imettäväni kun viimeeksi jäi harmittamaan kun ei onnistunut.. Itsellä sitkeyttä riittää, saatan imettää (tai opetella sitä onnetonta räpellystä..) 2 tuntia jos saan vanhemman tyttären villittyä siinä samalla jotain tekemään. Siivoaminen meillä on näemmä jätetty aikaan kun lapset ovat isompia :D Noh, lauantain kunniaksi haaveilen jotta saisin olutta edes suullisen nielastua alas ;)

Pappi meillä kävi jo kylässä mutta ristiäisiä ei olla vielä päätetty. Ajankohta riippuu niin monesta asiasta..porot, hillat,mustikat,koulut, työt.. Viimeeksi mies halusi isot kemut, nyt pienet. Itse olen aina mahollisimman pienien kannalla! Kai sitä voisi tämän järkätä ensi viikolla kondikseen..

Aurinkoista mieltä kaikille!

Tintti
 
Eipä tänne oikein meinaa enää ehtiä kirjoittelemaan :) Kun vauva nukahtaa, odottaa kotihommat ja isoveli vuoroaan, tai sitten otan päiväunet vauvan kanssa.. Mies on ollut todella kivasti mukana kaikessa. Tulee töistä ja tarttuu yleensä ensimmäisenä imuriin sekä tiskikoneen kimppuun :)

Meidän tytöntyllerölle tulee tänään ikää 4 viikkoa :heart: Neljä viikkoa takaperin oli tällä hetkellä aika hurjat oltavat, vauva syntyi 14.49 :) Tyttö on edelleen hyvin rauhallinen, mutta masuvaivaa on ollut täälläkin. Itse olen yhdistänyt monia hankalia iltoja omiin syömisiin, esim. alkuviikosta erehdyin syömään mansikoita, ja koko illan sekä aamuyön vauva oli tosi tuskainen :(

Niinpä olen jättänyt omasta ruokavaliosta nyt pois kahvin, ruisleivän, suklaan, hiilihappopitoiset juomat, mansikat, omenan, paprikan, sipulin... Ja muutama päivä onkin nyt ollut paljon parempi vatsavaivojen osalta. Toki ährää ja punkee punaisena, mutta pierut tulee ulos, eikä vauva ole itkenyt mahanväänteitä.

Täällä on myös yksi aika väsynyt äiti... Vauva nukkuu hyvin alkuyön, yleensä 4 h putkeen, syö ja nukkuu 3 h. Tämän jälkeen (klo 4-5 aamulla) alkaa syömään tiheämmin ja nukkumisesta tulee todella äänekästä: ähisee, murisee, piereskelee unissaan, enkä todellakaan saa siinä vieressä nukuttua. Niinpä viime yönäkin nukuin 23-04, josta olin välissä tunnin hereillä imettämässä ja kakkavaippaa vaihtamassa.. Hieman väsyttää :) Mies aloittaa parin päivän päästä loman, ja alkaa ottaa vauvaa viereensä kun meteli alkaa, itse häippäisen muualle sitten nukkumaan.. Tuo vauvan rinnalle tai antaa pullosta sitten. Pakko saada vähän enemmän unta.

Mies on muutenkin ollut todella ihana mun väsymyksen suhteen, usuttaa päiväunille kun tulee töistä ja on tarjoutunut auttamaan vauvan hoidossa nytkin öisin, vaikka käy töissä. Olen kuitenkin antanut hänen nyt nukkua, että jaksaa olla töissä järjissään. Vapaapäivinään on osan yöstä jo hoitanutkin, käyttänyt vaan vauvaa mun luona syömässä.

Miehen menoista, mies piti varpajaiset, mutta muuten ei ole käynyt juhlimassa, eikä ole lähiaikoina menossakaan. En kyllä kovin innoissani olisi jos nyt lähtisi, koska meilläkin nuo yöt ovat aikamoista showta, isoveli vaatii myös aikaa ja huomiota, ja olen itse aika väsynyt. Mies käy muutenkin viihteellä hyvin harvakseltaan, taisi käydä pari-kolme kertaa raskauden aikana. Elokuun lopussa hänellä on jokavuotinen kalastusreissu kavereiden kanssa, on pitkän viikonlopun poissa. Jos olen silloin kovin väsynyt, pyydetään isovanhemmilta apua, voivat esim. ottaa esikoista hoitoon. Pelkän vauvan kanssa on helppo mennä vaikka päivällä nukkumaan.

Mies on aikoinaan ollut kovakin menemään, mutta liekö ikä vai mikä tehnyt sen, ettei enää jaksa eikä halua käydä baareissa. Ei muutenkaan käytä pahemmin enää alkoholia, ennen saattoi tissutella kaljaa kotona. Tämä muutos sopii mulle ihan hyvin tässä elämäntilanteessa :)

Sinadrius, onhan tämä yöelämä aika raakaa :) Itselläni yöt menivät tosi katkonaisiksi jo raskausaikana, kun ravasin vessassa tunnin-kahden välein, joten kohta vuoteen en ole kokonaisia öitä nukkunut. Miehen apu kyllä itselläni auttaa jaksamaan, se että välillä saa nukkua pidemmän pätkän. Kokonaista yötä nyt en edes pystyisi, rinnat räjähtäisivät...

Mies tulee kohta töistä ja tämä mamma lähtee shoppailemaan muutamaksi tunniksi yksin! Pumppasin maitoa jääkaappiin, isi ja tyttö saavat viettää laatuaikaa keskenään :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Mayinga & Hajuherne 4 viikkoa
 
meillä pikkusisko saapui maailmaan 20.07 klo 22.41, mitoineen 49cm ja 3340g kätilöopisto


Olikos täällä muita, joilla nyt toinen ja esikoinen vielä pieni? Olisi kiva kuulla kokemuksia ja vähän neuvojakin, mitenkäs yrittää tätä vauva-arkea jakaa esikoisen kanssa? Meillä siis isoveikka 1,8kk ja tänään sitten vissiin tajus että vauva on tullut jäädäkseen..
Voi tätä huutoa ja raivoomista, "äiti menee pois, vauva menee pois, äiti menee, vauva menee, pois pois pois!!!!" Kovasti ollaan yritetty selittää veikalle, että vauva on nyt samaa perhettä ja yhtä tärkeä sekä rakas kuin hän.

Liekkö oikeesti otti sydämestä vai liekkö hormonit hyrrää, mutta kyllä siinä itku jos toinenkin pääs kun toinen lohduttomana huutaa äitiä ja vauvaa pois! Yrität pitää lasta kiinni vaikka huutaa, hakkaa, puree (tai siis yrittää hakata ja purra) ja mikään ei auta.
 
Täällä 1v.7kk isoveli ja 2vkoa vanha vauva, noiden 9v. ja 7v. lasten lisäksi. Meillä meni ensimmäinen päivä kokonaan kiukutteluna ja ei halunnut syliin ollenkaan tai lähelle mua, tokasta päivästä alkoi sit jo sujumaan.

Nyt välillä änkeää syliin jos imetän ja juoksee kulmat kurtussa pois huutaen tai kiljuen ku ei pääse, muuten paijaa ja pussaa veikkaa. Aika hyvin ottanut vauvan vastaan. Yritän pitää samanlaisena rytmin ja yhteiset hetket (kylvyt, aamupala yms.) ja huomioida mahdollisimman paljon, vaikka näyttää isolta mieheltä vauvaan verrattuna on tuo vielä ihan pieni muru.

Puremiseen sen verran että kiellän ja kiljaisen jos ei usko, sattuu sen verran kun puree. Meillä auttanut hyvin, läpsimiseen auttaa kun otan käsistä kiinni ja kiellän.

meemee ja pikkudomuz 2vkoa
 
Tervehdys!

Nyt alkaa tuntua siltä, että elämä alkaa voittamaan. Vauvan kovat itkeskelyt alkoivat hellittämään kun aloitetettiin vatsalääkkeet,vänkäily on vähentynyt ja ilma kulkee :) . En tiedä onko pelkästään tämä syy, kokeiltiin myös monia muita konsteja kuten jumppa ja vatsahieronta plus muut.

Tuttikin hyppäsi kehiin pahimpiin raivareihin (yleensä kun on erittäin väsynyt ruokailujen jälkeen on saanut tutin lutkutettavaksi ja hetken ajan sitä lutkuttaa kunnes sylkäsee pois). Mä vahvasti luotan siihen, että imetys on täällä lähtenyt hyvin käyntiin joten tutin käytöstä ei olisi harmia imetyksen suhteen. Tyttökin on tyytyväisemmän oloinen kun saa tutin suuhun. Taitaa olla vain niin kova tissittelijä ja mulla kun sitä maitoo tulee suihkuamalla niin tästä seurauksena ollut sitten ylensyönti, vatsakivut ja puklailu. Ja kierre on valmis... (näin olen sitä itse hieman tuumaillut ja ynnännyt yhteen).

Ne joilla tuntuu et vauva paljon tykkää "roikkua" tissillä niin kokeilkaa tuttia. Minäkin olin alkuun no no tutille, mutta sitten myönnyin ja ei kaduta koska näen kuinka tyttöni on tyytyväisemmän ja rauhallisemman oloinen eikä "kipuile" niin. Onko täällä paljon vaaveja joilla tutit jo käytössä?

tuttipullokin löytyi parin kokeilun jälkeen sopiva, ja hyvin näyttää pullostkin maistuvan. On tosi hyvä hätävarana kun tarvitsee pikaisesti syöttää. 5-10 min pumppausta ja 100ml maitoa valmiina juotavaksi. Tämä määrä riitti nyt sukulaissynttäreillä ollessamme kerta syöttöön . Nyt kokeillessani kotona pulloilua olen ekaks tarjonnut rintaa ja sitten syöttänyt pullosta, joskus tuosta 100ml jää juomattakin. Välillä vauva tankkaa enempi ja välillä vähemmän. silloin kun rohmutaan enempi niin sitten se näkyy taas pukalilussa (mutta onneksi ei enää niin rajuina). Ja mikä ihaninta katsottavaa kun isäkin pääsee osalliseksi ja lastaan syöttämään ja :heart:

Kohta voisin rupeen hieman "varastaa" syöttöjen välistä ja pakastaa maitoa. Ai ja mikä ihaninta lenkkeilykin alkaa tuntumaan hyvältä ja kohta pääsee jo kunnon vauhteihin...kolmisen viikkoa siinä meni kun parani toisen asteen repämistä :D Mites te muut mammat olette tervehtyneet?

Keskustelua öistä vielä,kop kop täytyy sanoa heti alkuun :) . Meillä nyt yötkin ovat aivan tyystin muuttuneet. Vauva ei valvoskele/itkeskele/seurustele enää öisin 01-04 välillä. Vauva nukkuu keskimmärin 4 tunnin jaksoissa ja ensimmäisellä yösyötöllä otan viereeni, siihen me molemmat myös nukahdetaan ja sitten aamu varhasella venytellään molemmat vierekkäin ja ruvetaan taas syömään ilman itkuja. (viime yönä nukkui jo 5 tuntia yhteen pötköön. Äitikin hieman säikähti ja tarjosi heti tissiä suuhun :)). oi oi kunpa se näin jatkuisikin,tuntuu nyt liian hyvältä.

Tsemppiä ja jaksamisia mammat. Täälläkin tuntui, että voimat loppuu kesken alku viikkojen jälkeen. Esikoinen kun vielä kyseessä niin kaikki on uutta ja pelotti kun näki, että ei osaa toista lukea ja vastata tunteisiin. Hattua nostan niille joilla vielä on entuudestaan lapsosia ja kaikille pitäisi huomiota kerkeä jakaamaan!
 
Viimeksi muokattu:
Hola!

Meidän prinsessa syntyi 14.7 klo 22.53 (paino 3500g pituus 50cm)

Synnytys käynnistettiin 38+2

viikko oltiin sairaalassa, kun tyttö oli keltainen. Kamalaa syöttöpunnistus ja väsynysrumbaa oli sairaalassa...
Nyt oltu 4pv kotona. Tytöllä ollut vatsavaivoja ja nyt sitten silmätulehdus :'( Ja tää mamma on ollu väsy ja hormoonihöyryissä. Viime yön sain paremmin nukuttua ja nyt on olo parempi. Tänään sitten lääkäriin ton silmän takia ja huomenna tulee neuvola-täti kotikäynnille. Jännään vähän tota painoa, että onko lähtenyt nousuun. Keltasuus kun aiheuttaa väsymystä ja prinsessa ei aina jaksa imeä niin kauan kun olis tarve. Lisämaitoa oon pumppaillu.

Kirjottelen lisää, kun olen vähän paremmassa kunnossa.

Mei-mei ja Isla prinsessa :heart:
 
Meille syntyi tyttö perjantaina 22pv:heart:

Synnytys kesti kolme tuntia,kalvojen puhkaisulla käynnistettiin.Loppu oli raju kun aukesin 5cm-10cm 20 minuutissa,ponnistusvaihe oli rankin ikinä!.Ilokaasulla mentiin koko synnytys.Tarkemmin kirjoittelin tuonne odotus puolelle:).

Vauva on ihana!.Olo on mahtava!.Fyysisesti ja henkisesti todella helppo olla:).
Ja aiemmin pelkäämäni haikeus ei ole tullut.Tuntuu siltä että tässä meidän perhe on:heart:
Päivä kerrallaan ja turhia suunnittelematta.Tässä tuo vauva menee siinä missä muutkin.:)

Sisarukset on ottanut vauvan hyvin.2vee haluaa kovasti syliin ja tuo puklurättiä ym.3v ei oikeen edes noteeraa,välillä käy kurkkimassa:)
Toi 7v onkin ottanut rankinten nämä päivät..tuntuu olevan aika sekaisin ja jännittynyt.Keskittyminen ja muut oireet pahentunut.Todella itkuinen ym.Mutta eiköhän se tästä kun arki lähtee pyörimään.Kaikilla oli ollut niin kova ikävä Äitiäkin että olivat vähän hukassa senkin takia.

Tutti meillä on ollut käytössä heti alusta asti.Tyttö saanut lisämaitoa myös alusta asti.
Imetys ei ota onnistuakseen taaskaan mutta en siitä niin paineita ota:).
Nyt pumpaan pulloon ja annan siitä plus korviketta.Maitoa mulla alkoi tulemaan eilen ja tissit on KIPEÄT!!.

Mutta jälkisupistukset on kauheat:'(.Se kyllä pitää paikkaansa että jokaisen jälkeen nämä pahenevat:kieh:

Mutta tällainen pika ilmoitus vaan:D.Alan taas pumppailemaan,sitten kauppaan!.Pakko päästä liikkeelle:).Mä en vaan tiedä mihin mä pakkaan mukaan nämä mun tissit:LOL:.
Näyttää vielä nyt hauskalta kun maha on niin pieni ja tissit hillittömät:D

MM ja pikku mimmi 4vrk:heart:
 
Tutista, mä pyysn jo synnärillä tutin, mutta eipä tämä tyttö tuttia huoli.. Olen kokeillut erilaisia, niin ei. Mutta katsotaan jos myöhemmin sitten huolii. Toisaalta olisi parempi että ei oppis tutille, mutta olishan se välillä helpotus kun sellainen olis.

Oma vointi, on hyvä.. paikat hyvin kunnossa, ainakin omasta mielestä. Tuo vuoto saisi kyllä jo loppua!

Meillä olis nyt ristiäis -päiväkin päätetty.. joka olisi 25.9.
Menee aika kauas, että saatiin sopimaan mm. mun vanhempien kanssa. Täytyy huomenna soitela seurakunnalle ja varailla pappia.

levosta, meillä nukutaan öisin tosi hyvin.. tyttökin jos herää niin tissi suuhun ja unet jatkuvat.
Päivisin jos mua väsyttää niin menen sitte samaan aikaan päikkäreille kuin esikoinen, tai sitten isukki on esikoisen kanssa ja mä meen tytön kanssa huilimaan.
Iltaisin tulee kyllä käytyä ajoissa nukkumaan että ei oo aamulla ihan väsy.

SaaBas & Rinsessa 10pv :heart:
 
Eli täällä syntyi 17.7.-11 klo 16.01 rakas pieni prinssi 3850g ja 52cm... Ei menny homma ihan kun elokuvissa, ke käynnisteltiin to, pe, la, su käynnisteltii ja olin ja elin ihan hirveissä kivuissa ne päivät, suppareita tuli koko ajan tauotta 3-10min välein... Kunnes sitte su lähti tulehdusarvot nousuun ja lääkäri päätti että sektiolla vauvan synnyttävä heti!! Mutta kaikki meni sitten loppujen lopuksi hyvin!! :)
 
Heipparallaa!

Toipunut oon yllättävän hyvin. Synnytyksestä on nyt 11 päivää. Tikkejä sain 2 ja nekin varmaan kohta katoaa pois. Sais toi jälkivuotokin loppua. (Niin pääsis taas isännän kimppuun. :p ) Välillä tuntuu vieläkin tulevan jälkisupistuksia imetyksen yhteydessä. : / Mieliala tuntuu onneksi paranevan päivä päivältä. :)

Tää on mun toinen lapsi ja kyllä kaikki on jotenkin "helpompaa". Vauva tosin nukkuu siskoaan paremmin öisin eikä itkeskele paljon ollenkaan. Syynä voi kyllä olla sekin etten enää jaksa stressata vauvan nukuttamisesta omaan sänkyyn. Vauva on nukkunut mun vieressä ja iskä on joutunut lattialle patjalle, kun meidän sänky on sen verran pieni. Nyt alkuun on tärkeintä että täällä ylipäänsä nukutaan. Multa pimenee vintti heti jos en saa tarpeeksi unta.
Vauvan hoito on suht leppoisaa hommaa mutta oman haasteensa luokin sitten tää muun perheen huomioiminen ja huushollaaminen. Esikoista oon yrittänyt huomioida ja välillä pitää päästä itsekkin iskän kainaloon. Mutta tää on nyt tätä vauvaperheen arkea ja sen ehdoilla mennään. :)

Tutti meillä on käytössä. Maitoa en oo vielä pumpannut pakkaseen. Vois pikku hiljaa sitäkin kokeilla niin uskaltaa tässä jossain vaiheessa jättää vauvan iskän hoiviin.

Tänään on selkeesti hyvä päivä kun tekstistä löytyy muutama hymy-hymiökin. ;)

Tuittumuru ja Myrry 11päivää
 
Pitäis mennä päikkäreille, mut ei malta. Oon ihan ylikierroksilla.

Nukkuminen on vauvalla vähän helpottunut. Kyllä mä luulen, että noi helteetkin vaikuttaa. Kuumalla on itelläkin kurja nukkua ja varmaan pienelläkin. Yösyönnitkin lisääntyy janon takia. Neuvolan täti kävi kotikäynnillä ja sanoi, että yöriehumisten pitäis tulevaisuudessa tulla aikasemmin illalla. Nyt on vaikeinta klo 23-02, eli just silloin kun itse on menossa yöpuulle ja kuvittelee ehtivänsä vähän nukkua ennen seuraavaa yösyöttöä. Tulee välillä sellanen olo, et mistä se vauva tietää herätä just kun äiti on menossa nukkumaan:D? No, eihän ne sitä tahallaan tai tietosesti tee.

Oma väsymys alkaa olla jo aikamoista. Ei oo mun juttu tää valvominen. Viime yö hoidettiin jokseenkin fifty-fifty miehen kanssa. Ehkä reilu viis tuntia unia kummallekin.

Tutti tuli mukaan viime perjantaina kun vauva oli melkein kaks viikkoa vanha. Kyllä siitä jotain lohtua saa ja itestä tuntuu helpottavalta, että on joku kikka takataskussa. Ei se enää kunnon raivoitkuvaiheessa auta, mut pieneen käninään kyllä.

Eilen meni hermo imettämiseen. Aikamoista välineurheilua. Kun imetän istuen, pitää ensin olla imetystyyny, muovifrotee, harsoja, rintakumi ja maidonkerääjä asemissa. Yksin on tosi vaikeeta asetella vauvaa oikeeseen asentoon siihen upottavan imetystyynyn päälle. Jos mies on paikalla, niin hän rauhoitteleekin vauvaa ennen syöntiä ja asettelee tyynylle. Sitten kun vauva pääsee imemään, pitää häntä nostaa pari kertaa ylös röyhyttelemään ja uudelleen asettelu tyynylle on yksin tosi vaikeeta. Jossain vaiheessa maidonkerääjä alkaa vuotaa yli äyräiden ja tulee kiire päästä ylös ja tyhjentää se. Eli juuri kun vauva olisi rauhoittumassa maha täynnä maitoa, pitääkin saada se pois sylistä. Maitoa on sitten joka puolella, rintsikat märkinä ja puklua vauvan rinnuksilla... Mun pitää varmaan hankkia erilainen imetystyyny ja isompia maidonkerääjiä. Tai sitten imettää enemmän makuultaan.

Zannuli Samaan tapaan mäkin olen tota ylensyönti-vatsakivut-puklailu kierrettä miettiny. Ja mitä isommalla itkulla rinnalle tullaan, sitä enemmän ilmaa menee mahaan.

No, ehkä tässä on kaikki vuodatukset tällä erää. Nyt vähän lepoa.

Sinadrius ja poitsu 16 vrk
 
Iltoja!!

Tuttia meillä harjotellaan syömään, ei kyllä vielä maistu.

Oltiin viime viikko mökillä, meni kyl kivasti. Tyttö viihty ja muullakin poppoolla oli kivaa. Mut kyllä tuli omaa imetystyynyä ja hoitopöytää ikävä. Selkä ja niskat aivan jumissa.

Nyt sitten iski vauvalle kakkajumi. Ei oo vaipassa näkynyn muuta kuin pissaa sitten lauantain. Mut mulla on mielikuva et on aika yleisiä nää kakan jumittumiset eikä parista päivästä tarvii olla huolissaan. Cuplatonin jätin sitten pois ettei jumita mahaa enempää ja omasta ruokavaliosta kaikki mahavaivoja aiheuttavat karsin myös. No, yks pahe eli kahvi jäi, sitäkin juon aamulla kupillisen ja iltapäivällä kans kupillisen.

Vauva on kyl pari päivää ollu tosi kiukkunen ja itkunen ton mahan takia.

Jaha, kiukku iski taas ja vauva yrittää syödä isin olkapään!

Possu ja Lilli kuukauden vanha..
 
Just ku aloin kuvittelemaan, että pääsisin tuon isännä kanssa kohta hommiin niin tulee jotain -.- Oltiin kavereilla kylässä, ku yhtäkkiä alko tuntumaan että housut kastuu, ja kas ku menin vessaan niin hyvän kokonen hyytymä ja verta tulee ihan valumalla. No eikun soittoa synnärille ja sinne käymään. Ultrattiin ja kohtu ei oo tyhjentyny kunnolla -.- Nyt sitten 8 cytoteciä sain mukaan ja niillä pitäs lähteä tyhjenemään. Vähän pelottaa minkälaiset kivut tässä vielä tulee.... Onneksi ei sentään tarvinnu jäähä kaavintaan!

Vähän kyllä säikähin ku sitä verta tosiaan tuli ihan kunnolla, sairaalassaki vessaan jäi kunnon lammikot. Ja just kun olin iloinnu, että jälkivuoto loppu, kun pariin päivään ei tullu mitään. Tässä sitten varmaan se syyki...

Tuttia meillä on syöny sairaalasta lähtien, rauhottuu sillä suurimmaks osaks. Ihan hyvä, koska sairaalassa piti ensin mua tuttina. Ja välillä kyllä vieläkin...

Minä oon vähän niinku unohtanu imetystyynyn.. Just tuon sähläyksen takia, helppo vaan kaapata vauva syliin ja harsoa vähän leuan alle. Rintakumin kans saaki välillä sitten tapella. Mulla on kahdenlaisia, ainun ja sitten joku minkä sairaalasta otin mukaan. Ja tuo sairaalasta otettu on parempi, siinä on kumi "kokonainen" kun taas tuossa ainun vaan puolikas ja se on muutenki jäykempi ja lähtee vähän väliä pois...

Merlina ja poju 16vrk
 
Huomenet!

eli meidän poika syntyi 9.7 3870g ja 51.5cm.:heart:

kaikki menny hyvin,samanlainen ku sisarukset vauvana=) eli nukkuu ja syö tai vahtaa tyytyväisenä maailmaa milloin mistäkin.yöt nukkuu välillä kokonaan.yleensä herää syömään 06 mais ja jatkaa unia viä 09 asti.ite herään tosi aikasin yksin muiden nukkuessa,liekö vanhuus tullut....;)nytkin oon 07 asti ollu yksin täälä hereillä,kaippa vauva pian herää ja isommat.

tänään meen parturiin,ihanaa!sitten kaveri tulee tekeen mulle koekampauksen illalla kun lauantaina mennään miehen kans ystävien häihin:)ihana päästä tanssiin ja pitään hauskaa!!!!!
eilen olin äitini ja isompien tyttöjen kans huvipuistos,vauva oli sit anopilla sen aikaa hoidossa,ei meinannu anoppi luopua enää vauvasta;)

jukujuku-maahan kalajoelle pitäs vielä tänä kesänä lähtee,sinne kyl otan vauvan mukaan.muuten mulla ei ois siä tekemistä ku muut riekkaa altais,itellä tää jälkivuoto ollu aina runsasta ja kestäny kauan:mad:

muuten toipunu synnytyksestä hyvin.ratsastamassa oon jo käynyt ja tarkotus alottaa pian taas tanssiharrastus.

päivät kuluu tosi nopsaa,joka päivä jotain menoa ollu ja kavereita/muita vieraita käynyt.vauva ei vielä oo ollu vaunuissa,ei yksinkertasesti oo ehtiny lähtee ja aina ku oon meinannu,nii on satanu!!!tänään parturin jälkeen korkkaan uudet kaksostenrattaat ja laitan vauvan sinne kantokopan kans ja tytön istuun viereen:)

mies ei kuulemma ny varpajaisia vietä,ku oli sen verta raju saunailta pari viikkoa sit pelin jälkeen.mutta minä vietän,niinku olen aina viettänyt;)tarkotus naisten kans ens kuus mun synttäreitä juhlia jossain mökillä tms....
ristiäiset meillä elokuun lopussa ja vuokrattiin kans semmonen seurakunnan tila,eipähän tarvi kotona siivota ja stressata....

täälä päivät siis sujuu mukavasti ja vauva menossa mukana:)ihana,tyytyväinen vauva:heart: itkua en ole vieläkään kuullu,muuta kuin pyllyn pesussa;)nälän ilmoittaa ähinällä tai nyrkkien syömisellä.näitä sais tulla joka vuosi,mikäli kamalaa rask.aikaa ei olisi olemassa!!!!!!

nyt haen postin laatikosta ja juon kaffit loppuun ja jos suihkuunki eksyis!!!Mukavaa tiistaita!!!!!

Taiska&Toukka 17pv
 
Pahoitteluni Sispi, ehdin käymään täällä niin vähän ja lyhyitä aikoja kerrallaan, että selaan aina uudet tekstit läpi niin, että nappaan punaisella laitetut etusivulle.. En ehdi mitenkään poimimaan tekstien seasta syntyneiden tietoja :(

Eli laitattehan päivityspyynnöt punaisella, kiitos!

Me lähdetään tänään mökille ja palaillaan 1,5 viikon päästä, eli päivittelen sitten taas.. Nyt ei ehdi enempää kirjoittamaan :(

Mayinga & Hajuherne, joka täytti eilen 1 kk!
 

Yhteistyössä