Heinäkuun Onnenhiput 2011

Mayinga: joo ei mitään lukihan tuolla että päivitys pyynnöt punaisella. mut enpä hoksannu. :)
ja kyllä täydet ymmärrykset jos ei aina ehdi ees päivitellä noita. :)

meillekki on rantautunut masuvaivoja. raukka parka,välistä tulee ihan surullinen olo ku ei voi auttaa oikein mitenkään ku piettää sylissä ja heijata..
 
D-VITAMIINI saatiin tänään neuvolassa (2 viikkoa ja 2 päivää ikää vauvalla). Tipat on nimeltään d-tipat. Huonelämmössä säilytettävät ja vain 5 tippaa =) ihana sijaisneuvolatäti sanoi jotta kandee aloittaa varovasti vaikka tippa per viikko lisäten määrää. Eka vierasaine voi aiheuttaa vatsanväänteitä..
 
Pakko ihan alkuun hehkuttaa kuinka hyvä olo on!.Toi odotus oli niin vaikea ja kipeä että ihan uskomaton helpotus kun mihinkään ei satu:).

Täällä vauva nukkuu miten sattuu.Päivät nukkuu ainoastaan sitterissä olkkarissa.Ei suostu omaan kehtoon ja tosiaan pitää nukkua siellä missä muutkin on:)

Yöt nukkuu vieressä.Heräilee epämääräisiä kertoja:D Syö yön aikana 2-4desiä maitoa.ja vieressä pitää nukkua.Pystyasennossa tykkää kovasti olla:).

Hereillä on paljon,ja silmät on isot niinkuin siskoilla:heart:.Älyttömän onnellinen olo on:)
Siskotkin on rauhoittunut:).

Painoa pudonnut nyt 10kiloa ja tänään jätän vauvan iskän kanssa ja vedän lenkkitossut jalkaan!:)

Eilen piti vielä sairaalalla käydä ja vauva oli jo saavuttanut syntymäpainon!.Huomenna olisi eka neuvola:).

Täälläkin kyllä väsyttää mutta tällä hetkellä niin onnellinen ja helppo olla ettei se häiritse:).Ehkä kun toi mies lähtee töihin niin väsymys iskee kunnolla.jos vauva jatkaa tohon tahtiin ja muut lapset herää 6.30 niin saattaa kahvia kulua:D.
Kohta alkaa myös esikoisen koulu,ekaluokkalainen:heart: Ja toi kolme vee menee menee kerhoon(2xvko).Ollaan sitten vauvan ja 2v:n kanssa kotona:).

Ajatus ei nyt kulje enempää,sen verran väsy kuitenkin vaikuttaa että muisti ei pelaa kunnolla:D.Oon varmaan jo osan näistäkin jutuista tänne jo kirjoittanut:LOL:

Ristiäis päiväkin on varattu!:) Ja nimi päätetty:)

Mutta eipä muuta tällä kertaa:) YltiöOnnellinen Mm ja pikku mimmi 5vrk:heart:
 
Iltaa!

Neuvolassa tänään kävästiin ja oli kyllä tyttö kivasti kasvanut tissimaidoilla.

Eli nyt n. kuukauden ikäsenä paino 4160g ja pituus 53 cm
Oon kyl tosi ilonen kun aina sitä miettii että saako varmasti tarpeeks ruokaa kun pullosta on helpompi seurata paljon menee ja että saa aina mahan täyteen.

Mulla on nyt ilmenny uus ongelma, eli toinen tissi suihkuaa. Ihmettelin kun tytön syömisestä ei tullu mitään ni eipä kumma ku meinaa raukkaparka hukkua. Ei suihkua heti aluks mut sit tuntuu ku maitoa nousee lisää ja alkaa tytölläki syömisongelmat.

Ristiäisiä ollaan vähän suunniteltu, kotona pidetään lähisuvun kesken. En kyl viel tiiä millon.

Vauva on muuten alkanu hymyilemään meijän kattolampulle ja tänään isin naama huvitti suuresti. Sosiaalista hymyä odotellessa..

Ja mihin tää aika menee, oon jo unohtanu että ikinä oon raskaana ollukkaan.

Possu ja Lilli, kuukauden vanha.
 
tässä aamukaffia taas hörpin:)

vauvan otin sitteriin mukaan olkkariin ku heräsin,ja tulihan sieltä äsken melkoset ruikutkin.
meillä vauva kakkaa nykyään aika harvoin.eli tänään ruikkus siis ny 8.30 ja sitä ennen eilen aamu 6.mut ei silti mahaa väännä,annan kyllä joka toiseen maitoon cuplaton-tippoja mukaan,oon joka lapselle antanu,en tiä miksi joku päähänpinttymä kai;)

vauva nukkuu päivällä 3-4 tunnin päikkärit.eilen nukku 14-18.sit pidän loppuillan hereillä(ottaa pieniä torkkuja sitteris)ja sit yöunille vaihtelevasti 22-23.30.nukkuu sit 6 tuntia syö ja nukkuu viä 3 tuntia.muutaman kerran on nukkunu koko yön syömättä:)
syö kyllä tosi paljon kerralla.nytki aamu 6 joi 120ml maitoa.ja illalla juo n.30min välein välillä ja hurjia määriä,ahmatti:heart:

odottelen et isommat herää ja sit lähetään markkinoille:)pitäähän vauvan kokea markkinahumu.

huomenna lähen miehen kans sinne häihin juhlimaan,ihanaa!
isyyslomia mies ei pidä,ei kerkiä kun hommia siis töitä nii paljo.enkä oikee halua et pitäiskään lomaa...;)viihdyn mainiosti täälä viiden kullanmurun kans:)meillä omat rytmit ja rutiinit,tai no ei meillä semmosia oo;)sit ku mies joskus ajois kotona,nii on kyllä vauvan ja varsinki ton 3-veen kans paljo.ja pääsen ite yksin kauppoihin,shoppaileen,harrastuksiin kun haluan.harvemmin vain haluan.

nyt jos söiskin jotain ja kävis suihkus ennen isompien heräilyä.mukavaa vk.loppua!!!!!

Taiska&Toukka
 
Huomenta, minä täälä taas.

Voi kun meilläkin ois joku rytmi, tuntuu että ehkä vasta nyt alkaa kehittymään joku järki tähän. Iltasin tuntuis tankkaavan yötä varten, ja yön sitten nukkuu eikä vaadi seurutelua. Poikkeus viime yö, heräsin ihme kähinään joku tunnin välein. Normaalisti yöllä syö 1-3 kertaa.

Sitten iski vielä pienelle joku silmärähmä. Toinen silmä rähmii ihan kunnolla, mut ei vielä punota pahasti. Mitä noin pienen silmätulehdukselle voi edes tehdä? Oon nyt huuhdellu sitä steriilillä vedellä.

Esikoinen on edelleen aika lempeä pikkusiskoaan kohtaan, kerran yritti hutkasta mut puutuin siihen tiukasti eikä sen jälkeen oo yrittäny. Meinas isoveljen sydän kyllä pakahtua kun sai siskon syliin ekaa kertaa, nauro ja silitti vauvaa ihan innoissaan. Monta kertaa käy pyytämässä et "vauva sysii".

Mä aloin omaa kuntoa jo kohottaa, käyn tunnin kävelylenkeillä joka päivä ja ruokavaliosta jätin pullat, namit ja mehut pois. Onkos teillä muilla jo intoa kuntoiluun? Vatsalihaksia en oo vielä uskaltanu tehä, kummittelee mielessä se, et jostain oon kuullu et jos vatsoja alkaa treenaa liian ajoissa, niin lihakset ei palaudu omalla paikalleen vaan jää erilleen. En sit tiiä onko sillä mitään totuusperää.

Ja imetyksestä nyt vielä, mä kyl kaipaisin jotenkin mieheltä vähän kannustusta. Varsinkin jos yöllä herää monta kertaa syöttämään vauvaa niin ois kiva kuulla joskus että se on ilonen ja ylpee musta kun jaksan ja viitsin. Ja hitto tää jatkuva hikoilu, tuun hulluks, hikoileeko muutkin?

Sellasta tähän aamuun, nyt meen partsille viilentyy hetkeks huhuhuh.

Possu ja lilliputti
 
Onnea uusille vauvautuneille! :heart: Tervetuloa tänne puolelle!

Täällä alkaa olla jo aika hyvä rytmi koko perheellä. Esikoinen menee nukkumaan yhdeksältä ja vauva yleensä klo 21-22. Herää sit yleensä kolmen tai neljän aikaan syömään ja nukkuu vielä klo 7-8 asti. Sit esikoinen herääkin yleensä siinä kahdeksan jälkeen. Illalla vauva tankkaa tissillä aika tiuhaan, mutta päivällä ottaa yhdet pitkät unet, jopa 4 tuntia. Vaunuissa tykkää nukkua ja omassa kopassa. Yöllä vaihtelevasti uni maistuu omassa kopassa tai meidän välissä. Nyt on muutaman yön nukkunut kokonaan omassa kopassa.

D-vitamiinina meillä on Rela-tipat joissa on mukana D3-vitamiini. Esikoinen käyttää noita, joten annetaan vauvalle samaa, niin ei tartte monia puteleita ostaa ja muistaa. Saapahan maitohappoa samalla, ei siitä ainakaan haittaa ole.

Täälläkin tissit alkanut suihkuta ihan kunnolla. Välillä vauva meinaa tosiaan ihan hukkua maitoon ja alkaa sit räyhätä tisille. Sit menee ilmaa massuun ja kohta tulee kunnon puklu. Kun rauhoittuu, onnistuu homma taas ihan hyvin.

Täälläkin välillä vauva silmä vähän kostea ja hiukan rähmäinen. Olen ihan vaan puhdistanut vedellä, ei ole kuitenkaan kuin ajoittain rähmää ja aika vähän. Ensi viikolla neuvola ja eka lääkäri, että kattovat sen sit jos vielä sillon on.

Ristiäiset on meillä elokuun 20. pvä. Mummulassa pidetään, joten ei itse tartte kauheesti stressata. Mummut haluaa järkätä, joten suon heille sen ilon. Näin oli esikoisen aikaankin. Sama pappikin on varattu joka kastoi esikoisen ja vihki meidän aikanaan.

Miehellä loppuu loma tämän viikon lopussa. Tosin esikoinen lähtee alkuviikoksi ekaa kertaa yksin isovanhempien luo pariksi päiväksi. Me mennään sit vauvan kanssa hakemaan ja ollaan siellä myös loppu viikko. Eli arki alkaa vasta sit seuraavalla viikolla.

Barbapörrö ja pikkuveli huomenna jo 1 kk!!! :heart:
 
Minä voisin vähän valittaa tuosta miehestä... Alkanu taas valvomaan sinne 3-4 ja näin ollen se sitten myös nukkuu 1-2 päivällä -.- Eikä auta vaikka kuinka sitä yritän herätellä, lopulta sieltä tulee aina paskaa niskaan niin annan sitten vaan olla. Meidän pitäis käydä kyselemässä vauvalle vakuutuksia, mutta mitenpä tässä mihinkää meet ku toinen on toiminta kunnossa kolmen jälkeen ja sillon on jo myöhästä kun menee puoli 4 kiinni -.- Ja ku vakuutukset on miehen nimissä niin mun on turha mihinkää yksin lähteä.

Aamut/aamupäivät mulla menee siihen, että viihytän vauvaa ja imetän. Just ja just kerkeän kiireessä syödä aamupalan. Ei puhettakaan, että pääsisin suihkuun tai kerkeäisin edes hiuksia harjata. Yks aamu tässä, kun mies heräs nii heti alko kauhea huuto kuinka vaan laiskottelen ymymym. Kyllä siinä vaiheessa jo pääsi itku. Luulin jo hetken, että mies olis ymmärtäny, kuinka paljon tuo vauva mun ajasta vie, mutta turhaan. Ja edelleenki on pääasia, että mies saa nukkua. Ei puhettakaan, että se ottais aamulla tuon vauvan ja antais mun nukkua. Käskee vaan antaa tissiä ja inisee ku ei saa ite nukkua -.- Minäki niin kaipaisin, että joku edes kerran kehuis mun jaksamista. Miestähän kyllä kehutaan, ja mikäs siinä, kyllähän se sillon osansa hoitaa kun joku muu on näkemässä. Kysynpähän vaan missä on se isäksi luotu mies, mihin se katos? :/

d-vitamiineina meillä on jekovit, terkalta saatiin, eikä vielä ainakaan oo mitään oireita tullu.
 
Huomasin tänään jotain outoa. Rintaliivinsuojuksessa oli muutama haalean oranssi läiskä. Mistä moinen?! Maito näytti ihan normaalin väriseltä kun tissiä kokeilin.

Millaisia maitomääriä teillä menee kerralla jotka pullosta annatte? Aattelin tässä ruveta pumppaamaan vähän pakkaseen maitoa. Ei kyllä oo hajuakaan että paljonkohan vauva söis aina kerralla.

Poika nukkuu juuri sitterissä. Ekaa kertaa laitettiin siihen. :)

Vatsalihakset on tosi onnettomassa kunnossa. Käytiin toissapäivänä Suomenlinnassa kävelemässä ja hyvä että pois pääsin sieltä. Enhän mää muistanu/tajunnu ettei ne oo ihan entisellään. Alapää rupee oleen kunnossa mutta kaikki muut paikat onkin sitten rempallaan. :D
 
Täällä eletään tasaista vauva-arkea. Tyttö syö ja nukkuu ja jaksaa kerrallaan joskus puolikin tuntia napittaa ympärilleen ja ihmetellä ääniä ja ympäristöä. Minä yritän puolestaan imetyksen lomassa ehtiä silloin tällöin syödä, peseytyä, ulkoilla ja nukkuakin. Viime yönä oltiin taas tiheämpään hereillä, onneksi aamulla sai nukkua pari extratuntia...

Masuvaivat Tyttö on alkanut pöngertää ja ähistä öisin, kakan tekeminen käy työstä ja ilmavaivaakin on. Tuotokset ei meinaa pysyä vaipassa ja haju on melkoinen. Meillä käytössä Jekovit, jota annetaan tällä hetkellä 1 tippa/pvä ja pikkuhiljaa lisätään... Ei ainakaan vielä voi sanoa, että masuvaivat johtuisi d-tipoista.

Pullomaito Me annetaan korviketta tällä hetkellä 100ml/vrk imetyksen lisäksi. Jossain välissähän me jätettiin se kokonaan poiskin, mutta tytön paino nousi pelkällä imetyksellä vaan 50g/vko. Parempi näin, oman jaksamisenkin kannalta. Pumppamalla saan yhdestä rinnasta helposti 50ml, mikä on se kerta-annos, mitä korvikettakin annetaan. En tiedä, missä vaiheessa määrät alkaa nousta. Enempää tirppana ei tällä hetkellä kerralla huoli, kun tulee niin herkästi pukluna takaisin ylös.

Sitteri on ollut meilläkin jo pari viikkoa käytössä. Tosi kätevää laskea vauva siihen, jos ei ole jelppaavaa käsiparia lähistöllä. Ei kuitenkaan nuku siinä vielä. Mielellään nukkuu sylissä tai vieressä sängyllä. Joskus onnistuu sekin, että lasken rinnalta varovasti viereen sohvalle.

Rähmää meidänkin vauvalla. Puhdistan päivittäin kostealla vanutupolla silmät ja naaman. Tuntuu herkästi tulevan tuota eritettä, kyyneleetkin vuotaa aina niin vuolaasti, kun itkee.

Merlinalle :hug: kun mies ei tajua, mitä on hoitaa vauvaa. Ei siinä kamalan paljon aikaa omille jutuille jää. Meillä mies auttaa sen minkä ehtii. Yritän muistaa kiittää ja huomioida häntäkin arjen keskellä mutta aika usein tuntuu, että energiaa riittää vaan tiuskimiseen : / Omaan oloon auttaa, kun tiedän jo nyt, että aloitan kuntoilun ja salilla käynnin taas elokuussa. Vähän tässä jo kaipaa jotain liikuntaa. Vaunulenkeillä käynti on ihan kivaa, mutta mitään kuntorääkkiä ja adrenaliiniryöppyä siitä on vaikea saada. Kroppa on palautunut hyvin, mutta aikomuksena on silti aloittaa kuntoilu kevyesti. Jälkitarkastus on vasta 24.8. Kävin eilen ensimmäistä kertaa yksin kaupungilla ja ostin mm. uusia vaatteita salille :) Kyllä piristi!

Vointeja kaikille!

Sukkasillaan ja tirppana 18pv
 
Viimeksi muokattu:
Kuntoilusta, mä olen kyllä vaunutellut melkeinpä päivittäin.. Enimäkseen niitä kauppa reissuja kyllä vain, että ihan lenkille ei oo tullu lähdettyä.
Vatsalihaksia tai muitakaan en oo uskaltanu treenailla, kun synnytyksestä tänään se 2vk.
Jotenkin tuota pömppistä olis kuitenki kiva saada kasaan :D

Eilen tuli ostettua ristiäisiin uusi hame, katotaan pysyykö vielä syyskuussa päällä vai pitääkö lähteä pienentämään jos kovinkin tuo paino tippuu ennen sitä (en kyllä usko että niin paljon tippuis :D ). Mutta nyt on sekin huolenaihe siitä juhlasta pois.. :)

D-tippoja
pitäisi aloitella.. Neuvolasta saatiin se d3(kö se oli?).. jos sillä koittaisi ensin varovasti (1tippa/vrk). Esikoinen kun syö sellaisia nappuloita niin samoja ei voida käyttää.

Vakuutusta lähdin eilen tytölle kaupungille hakemaan, mutta 4h shoppailun jälkeen Fennia oli mennyt jo kiinni :D Täytyy ottaa maanantaina uus yritys!

Mistä muut ottavat vakuutuksen?

Mä pyysin Fennialta tarjouksen kotivakuutus+tytölle vakuutus ja tytön vakuutus maksaisi nyt vuodessa n. 220e :) Kun esikoiselle otin aikoinaan IF:iltä ja siellä maksoi melkein 400e/vuosi! Aika moinen ero! Tuota esikoisen vakuutustakaan ei kannata vielä lähteä siirtämään fennialle kun on takana monta korvatulehdusta ja infektioastma kohtausta.. Rajattais muuten heti pois ne. Tai on jo rajattu if:illä noi korvatulehdukset pois..

Masuvaivoja täällä aiheuttaa ainakin ruisleipä! Joten sen olen jättänyt nyt pois.. iltapäivät-illat on yleensä pientä itkuskelua ja vääntämistä, mutta öisin kyllä sitten nukkuu hyvin vieressä.

Tissit suihkuaa myös välillä! Tyttökin sitten siihen hermostuu kun tulee niin vauhdilla maitoa että ei ehdi niellä tai menee "väärään kurkkuun" kun yhtäkkiä tuleekin kuin suihkusta.
Siksi oonkin sitten koitellut aina että ensin antaa imeä vähän ja sitten tissi pois suusta, pieni tauko ja jatketaan. Helpottanut ainakin meillä..

Sitteri on ollut käytössä täällä alusta asti, kun se on sellanen jonka saa ihan maakuu asentoon. Siinä päällä ollut vielä joku viltti että on vähän pehmoisempi. Välillä nukkuu siinä pitkiä pätkiä.

"Rytmiä" löytyy sen verran että nukkumaan käy siinä 22-23 välillä, heräilee yöllä vaihtelevasti ja aamulla herää sitten 9-10 aikaan. Päivät menee että joko ollaan hereillä paljon, pieniä tirsoja vain välissä tai sitten nukutaan melkein kokopäivä, että välillä vain syödään.

Mies auttaa hyvin varsinkin esikoisen kanssa. Välillä lähtevät kahdestaan päiväksi jonnekkin että voin olla rauhassa vauvan kanssa.. Myös ottaa esikoista mukaan kauppaan, vaihtelee vaippoja, leikkii ym.. :) Mielestäni tosi kiva sillä vaikka ei esikoinen miehen olekkaan, niin silti huomioi sitä.

SaaBas & Rinsessa 2vk! :heart:
 
Jos nyt kerkeäisin jatkamaan :)

Rytmiä meillä löytyy jonku verran. Yöunille menee n. 22-00 ja eka syöttö klo 2-4 seuraava 6-7, siitä sitten 9-10 aikaan. Sen jälkeen onki nyt ollu muutaman päivän n. kolme tuntia hereillä ja posottanu sitten unia taas kolme-neljä tuntia. Ja sen jälkeen onki taas hereillä pitemmän pätkän. Ihanaa ku on alkanu olemaan hereillä niin paljon :)

Vakuutus käytiin ottamassa pohjolalta, siis pelkkä tapaturmavakuutus, hoitokuluvakuutuksen voi ottaa sitten 2kk iässä, mutta me sitä vielä mietitään...

Miehestä vielä, minäki kyllä sitä huomioin ja koitan yrittää ymmärtää ja olla joustava ja kaikkea. Välillä vaan tuntuu ettei mikään riitä :( Toki tiedän, että mies on täysin kyllästyny istumaan kotona ja toivonki, että pääsis mahollisimman äkkiä töihin. Toivotaan, että syksyllä tilanne muuttuu :)

Ristiäisistä Päätetiin eilen vieraat ja niitä on nyt tulossa 28+ pappi, ihan lähipiiri vain. Äiti on aikonu tehdä kastemekon, sekä auttaa leipomisissa.

Käytiin ostamassa äskön matkarattaat, Gracon Miraget, helpottuu kaupassa käynti ku ei tarvi kaukaloa kantaa, vaan sen saa noihin rattaisiin laitettua. Tänään sitten samalla käytiinki ekan kerran kaupungilla ja isossa ruokakaupassa.

Eikös vatsalihaksia saa alkaa tekemään vasta sitten kun se väli on menny kii? Ainakin tämmönrn kästys mulla on...

Jes epparin tikit vihdoin ja viimein sulanu, sisällä olevaki tikki melkein. Mulla vaan, sattuu häpyhuuliin jos oon kävelly pitemmän matkaa tai stunu kovalla penkillä -.- saa nähä joko sitä uskaltais miehen kans alkaa hommailemaan....

Merlina ja poju 20vrk
 
Tervehdys kaikki!

Olinkin jo (kiitos vain :) ) listalla mukana, nyt vasta ehdin tänne kirjoittamaan.
Me ollaan nyt oltu siis reilu kuukausi kotona ja neidillä alkaa pian olla siis jo 3kk ikää. Korjattua ikää (eli lasketusta ajasta) on huomenna 2vk. Tyttö vastaa aika hyvin tuota korjatun iän kehitystä ja ehkä senkin takia haluankin tulla teidän kanssa taas höpisemään ihania vauva-arki juttuja, eikä aina vaan niitä keskosjuttuja.... Tyttö katselee jo kovasti ympärilleen ja unissaan kovastikin välillä naureskelee, mutta ihan sitä virallista aitoa hymyä vielä odotellaan. Päätä nostaa jo aika hyvin, olen jopa välillä uskaltanut yöllä pitää masullaan kun saa kyllä käännettyä päänsä puolelta toiselle.

Imetys on meillä alkanut vihdoin sujua kokonaan rinnalta! Pullot hiivattiin, toivotaan näin! Ollaan siis vasta pari päivää oltu antamatta pullosta ollenkaan, joten toivon, että jatkuu näin hyvin kun nyt on mennyt!

d-vitamiineina
meillä käytetään devitolia. Aloitettiin jo silloin sairaalassa ne ja ne on ollut kyllä oikein toimivia.

Rytmi: Esikoisneidillä on tietenkin rytmi, tällä uudemmalla tulokkaalla ei... Tai kyllä pääasiassa yöllä nukkuu (ja syö) ja päivällä on sitten aika montakin tuntia kerrallaan hereillä. Mutta mitään kellonaikoja en kyllä osaa sanoa.

Merlinalle tsemppiä miehen kanssa, kuulostaa raivostuttavalta käytökseltä aikuiselta mieheltä! Jospa se jossain vaiheessa hoksaisi, että se elämä etenee ja lapsi kasvaa hirveää vauhtia! Mä joskus esikoiselta mietin tuota suihkussa käyntiä pari viikkoa, kunnes sitten huomasin, että vauva viihtyi sitterissä katsellen kun äiti on suihkussa... Tietysti kaikkien asuntojen tilat ei niin helposti anna tätä myöten. Meillä oli silloin läpinäkyvä suihkuverho niin sen takaa oli hyvä pällistellä :)

Liikunta: En ole kovin paljoa vielä päässyt kun eihän tuo isompi neiti jaksa vielä kunnon vaunulenkkiä kävellä ja iltapäivällä kun mies voisi katsoa lasten perään niin yleensä keksin kyllä jotain muuta tekemistä kuin lähteä sinne lenkille... :ashamed: Kyllä mä yks ilta vähän kokeilin kahvakuulailla, mutta kyllä se vaan sattu tuohon sektiohaavaan :( Samoin haava oikein jomottaa koko illan jos päivällä käy jossain mäessä vaunujen kanssa työntämässä... Nooo, pikkuhiljaa...

Ristiäiset meillä oli jo 10.7 ja tupa oli täynnä porukkaa. Mehän kutsuttiin tyttöä Eveliinaksi sairaalassa, mutta nyt hän on sitten Emilia <3 Täällähän jonkun vauvan työnimi taisi olla hajuherne...? Meillä oli kakussa "hajuherne" :) tässä linkki: http://pikkusuukko.blogit.fi/files/2011/07/ristiaiskakkunro1.jpg

Tämä nyt oli vähän tämmöinen pikainen eka kirjoitus, jospa sitten myöhemmin enemmän! Mutta nyt, Onnea kaikille meille vauvansaaneille! Ihanaa!!!
 
Miehistä heti alkuun. Merlinalle :hug: Kuullostaa siltä että miehelläsi vie aikaa sopeutua uuteen elämään vauvan kanssa. Ikävää vaan se että miehellä on mahdollisuus luistaa hommista ja naisella ei. :/ Tsemppiä sinne!

Mä olin kanssa kovin loukkaantunut ja surullinen kun mies ei aluksi tuntunut huomioivan minua yhtään. Tuntui ettei se arvosta yhtään sitä mitä oon tässä viimeiset 9kk käyny läpi. Mökötin ja itkeskelin sitä kunnes lopulta sain kerrottua kaiken mikä mieltä painoi. Tuntui vähän lapselliseltakin koko vuodatus. Lopputulos oli kuitenkin se että mies tippa linssissä kertoi miten ylpeä on minusta. Ei hän kuulemma ikinä olisi voinut kuvitellakkaan millaista lapsen saaminen on naiselle. Kovin on kuulemma ylpeä ja onnellinen siitä mitä olen käynyt läpi ja millainen äiti olen. Ei toinen vaan oikein ollu tajunnu sanoa sitä ääneen. Mä itkin kuin pieni lapsi kun kuulin tuon kaiken. Se oli kosketti jostain niin syvältä. Nyt oon yrittäny mököttämisen sijaan heti sanoa jos joku harmittaa. Paremmin on mennyt. Oon tullu siihen tulokseen että niin kauan kuin pystytään puhumaan niin parisuhdekkin on vahvoilla.

Ihana kakku oli Kukkaiskeijulla! :) Itsekkö oot taiteillut?

Ristiäiset on joskus. Isyys täytyis eka käydä tunnustamassa ja aika sinnekkin meni yli kuukauden päähän vauvan syntymästä. Tympäisee. :/
 
Viimeksi muokattu:
Kuulumiset luettu :) Pika pika päivityksen kerkeää täältäkin suunnalta tekemään, meillä kävi neuvolatäti kotona torstaina eli neiti oli tuolloin 8pvän ikäinen. Paino ei ollut vielä syntymäpainossa (100g alle), joten katsotaan ens ke neuvolassa tarviiko antaa lisä maitoa tissimaidon lisäksi :)

Napa on meillä tulehtunut, vaikka joka vaipanvaihdon yhteydessä ollaan putsailtu joten laitto neuvolatäti siihen laapista, nyt tynkä on lähes irronnut (vähän enää kiinni), mutta pahoin näyttää siltä että siellä tyngän alla on laapiksesta huolimatta sieni :( Tai siis sellainen vaalea on sieltä tyngän alta, liman näköstä juttuu kans ja ohut vaaleanpunainen 2-3mm juttu sojottaa sieltä navasta??!! siis niin kauheen näkönen, jotta soitan ma neuvolaan ja äkkiä!

Neiti tankkaa maitoa joinain päivinä ilmeisesti tilausmielessä (yks ilta tissiteltiin 20-02, seuraavana päivänä onkin tissit niin turvoksissa maitoa jotta :D

Meillä nimi päätetty, ristiäispäivästä ei tietoa, syyskuussa sitten..

Mutta esikoinen ja reipas joskin välillä mustis isoveikka odotteleen, joten..
 
Te kenelle on jouduttu tikkejä laittamaan, niin millon ne on sulanut? Mies just kurkkas eikä ne oo vieläkään sulanu!!! ÄÄÄÄÄÄ!!!!!! Kolme viikkoa siis synnytyksestä. Ei sisältä eikä epparista -.-
 
Hei vaan!!!

Jospa nyt sitten minäkin vihdoinkin ilmoittautuisin tänne puolelle.

Eli 13.7 kello 10.10 syntyi meidän perheeseen pikkuinen poika rv 41+6. Paino 3410 g, pituus 50 cm ja pipo 35 cm. Synnytyskertomuksen laitoin tuonne odotus puolelle, mutta lyhykäisyydessä se meni näin: Yliaikaiskontrolli 41+5, vedetön kohtu ja käynnistyspäätös. Illalla aloitettiin käynnitys oksitosiinitipalla ja kalvot puhkaistiin yön aikana. Aamulla tippa kiinni ja omilla supistuksilla jatkettiin :) Paikat aukes 4 senttiin, sitten alkoi pojan sydän äänet laskea ja päädyttiin hätäsektioon. Reipas poika kuitenkin syntyi napanuora kaulan ja hartioiden ympärillä.

Viikot on mennyt todella vauhdilla ja ei oo oikein kerinnyt koneella käymään. Tekemistä riittää vaikka mies kotona onkin.

Sektiosta palautuminen on sujunut yllätävänkin hyvin, en hirvee kipee oikeastaan ole ollutkaan. Kahden päivän päästä sektiosta kotiuduttiin, kun en halunnut pidempään olla sairaalassa. Onneksi päästivät pois :) Ainut mikä harmittaa on tää kun ei saa oikein tehdä mitään. Pitäis vain malttaa olla ja parannella haavaa. Viellä pari viikkoa ja sitten sais alkaa jo jotain "raskaampaa" touhuamaan. Kunnon lenkille ja jumpalle jo tekis mieli, mutta joutuu varmaan viellä hetken malttamaan.

Imetys on lähtenyt hyvin sujumaan. Pojan paino ainakin nousee hyvin. Viikon iässä oli jo ylittänyt syntymäpainon. Mutta kyllä tuo hyvin viihtyykin tissillä :) Maito nousi kahden päivän päästä synnytyksestä ja ekan viikon olikin rinnat tosi arat ja kovat. Nyt onneksi tasaantunut.

Tuti meillä on ollut jo sairaalassa käytössä. Sain sieltä kun pyysin. Pikku mies nimittäin suorastaan leikitteli tissillä ja tämän huomasi hoitajakin :) Aika vähän tuo sitä siltikin syö, joskus vaunuissa ja nukahtaessaan.

D-tippana meillä on ne D3-tipat, niitä neuvolatäti suositteli. Yhtä tippaa oon nyt antanut muutamana päivänä.

Rytmi: ei hirveesti mitään tarkkaa. Heräilee aamulla 8-10 välillä, nukkuu päivällä yleensä pari muutaman tunnin pätkää (yleensä vaunuissa). Illalla nukahtaa sitten noi 21-23 välillä. Eka pätkä on yleensä pidempi (4-5 tuntia) sitten aamua kohden heräilee useammin syömään.

Maha toimii ainakin viellä hyvin ja tavaraa tulee tiuhaan :)

Nimi ja ristiäiset: Nimi alkaa pikku hiljaa muotoutumaan, oikeastaan aika varmoja ollaan jo nimestä. Ristiäiset on 10.9, aiemmin en saanut mieluista pappia. Kummit on pyydetty: serkkuni ja tämän mies sekä veljeni avovaimo. Tuleva kummi tekikin kutsut ristiäisiin, viellä ne on lähetettävä.

Tyytyväinen ja rauhallinen kaveri on ainakin viellä, ei paljon itkeskele. Ainoastaan vaipan vaihto harmittaa.

Huomenna ollaan lähdössä kesäloma reissuun kalajoelle. Vuokrattiin sieltä iso mökki. Vauvan tulevat kummit lapsineen lähtee matkaan. Ihanaa päästä hieman kotiympyröistä pois :) Eli me ainakin ollaan liikkuttu vauvan kanssa jo. Eilenkin oltiin rompepäivillä ja päivittäin käyty vaunuilemassa.

Mutta nyt suihkuun ja nukkumaan

Muumi ja pikkumies 2,5 viikkoa :heart:
 
Me ilmoittaudutaan mukaan keskusteluun.
Pieni prinsessamme syntyi 17.7. klo 21.28 3440g/51,5cm

Meillä harjoitellaan kovin vauva-arkea ja viime päivinä se onkin ollut aika työlästä kun neiti on päättänyt nukkua päivät ja valvoa yöt. Viime yönäkin päästiin viimein klo 6 nukkumaan... Toinen elämää hankaloittava asia on tänään (tai eilen) alkanut rintatulehdus. Hain illalla päivystyksestä reseptin antibiootteihin ja nyt toivotaan että tuo menisi pian ohi.

Pitää palata myöhemmin paremmalla ajalla, neiti kun on edelleen hereillä, niin ei oikein oma keskittymiskyky riitä.

HennaN & Onerva 2vk
 
Pitkästä aikaa taas ehtii kirjoitella.

Meillä on vauvalla mahavaivaa ihan liiaksikin. Tälle viikolle sain vyöhyketerapiaan ajan, jos vaikka sitten alkais ilma poistua ja kakkakin kulkea. Vauva saattaa pantata kakkaa kolme päivää ja on sitten jatkuvasti kipeä. En saa sitä röytäisemäänkään läheskään joka syötön jälkeen ja sitten se kupla kiusaa toista.
Onneksi vauva nukkuu yöt hyvin, nukkuu pääasiassa mahallaan, se auttaa noihin ilmavaivoihin. Mutta aamupäivän kitisee ja on selvästi kipeä. Nukahtaa vasta vaunuihin ja niitäkin pitää lykätä.
Että kyllä kiirettä pitää meillä. Esikko on onneks kovasti rauhottunut ja tykkää vauvasta eikä enään yritä toista vahingoittaa. Mies on töissä melkeimpä aamusta iltaan joten hyvin saa kuvaa yksinhuoltajan arjesta. Ei käy kateeks.

Merlinan miehen käytös on anteeksantamatonta, mutta niin tuttua.
Meillä oli sama meno esikon kanssa, onneks nyt mies osaa jo arvostaa mun tekemää työtä ja usein kysyykin miten jaksan ja olenko saanut nukuttua. Kämppä on meillä ihan kaaos, keittiöremontti tekee omansa, mut kun lapset nukkuu nukun minäkin ja siivoilen sitten jos jaksan ja ehdin ja viittin.

imetys sujuu. Maitoa tulee ihan suihkuamalla täälläkin ja se hieman kiusaa vauvaa. Muutenkin tyyppi nielee ilmaa välillä enemmän kuin maitoa. Pulloa en ole edes tarjonnut.

D-3 tipat tais olla meillä käytössä kuten myös rela-tipat ja cuplaton. Disflatyl-tipatkin kokeiltiin. Muta ei mikään tunnu auttavan. Poika on täynnä ilmaa ja hieronta on ainoa mikä auttaa ja sylissä heiluttelu/ravistelu ym tärryyttäminen.

tikit ei oo täälläkään sulaneet. Ja synnytyksestä on jo 6vk. Tuossa joku päivä suihkussa paikkoja pestessä ihmettelin et mikä naru täällä roikkuu ja nyppäsin siitä, jep tikin naruahan se oli, ja sattui ihan saatanasti.

seksiä on harrastettu jo ekan kerran 2vk synnytyksestä ja paikat tuntuu ihan omilta jo. Esikosta meni pidempi aika et alko paikat tuntuu omilta.

lantionpohjanlihaksia olen treenaillut apteekista saatavalla amoa treenikeilalla, toimii. Ennen en uskalla lähteä vatsoja tekemään, ennen kuin on noi kannattelevat lihakset palautuneet kunnolla.

Vatsojen tekemisestä muistan lukeneeni, että liian aikaisin ei saa tehdä, vatsakalvon(?) pitää palautua tai vatsa jää pullottamaan vaikka mitä tekis.

Omaan painoon olen päässyt jo vaikka ruokavalio koostuu pullasta ja pippareista. Imetys jeesaa hyvin.

Toivottavasti Hennan rintatulehdus menee ohi pian. Itelläni tukkeutuu toisesta rinnasta yksi maitotiehye jatkuvasti ja sitä saa aukoa neulalla et maito taas kulkee. Ärsyttävä vaiva.


Mutta nyt käy kutsu!

Bree ja "Nernee" 6vk
 
Huomenet!

vauva nukkui taas mainiosti,vein yöunille 22.30 ja heräs syömään 7.30.:)nyt mä juon kaffia ja vauva sitterissä tutti suussa,taitaa taas jo olla nälkä vaikka 120ml hotkaisi maitoa.

kuinka paljon muiden vauvat pullosta syö kerralla???

meillä tosiaan varsinki pitempien unien jälkeen menee toi 120ml.ja joka kerta muutenki vähintään 80ml.iltasin syö tosi usein.tankkaa varmaan ku yöt nukkuu kokonaan tai sit syö kerran 06 maissa.
täälä lepposasti mennään päivästä toiseen.vauva vain nukkuu....ja syö....nyt kylläkin tykkää vahtailla ympärille ja pari suosikkilelua on ilmennyt,joita katselee lattialta silmät pyöreinä:)

RYTMI:aika selkee ollu alusta asti.päiväunille vien samaan aikaan ku 3-veenki eli n.13 maissa.vauva nukkuu lähes aina sen 4 tuntia.sitten loppuillan syö ja ottaa torkkuja sitterissä,sylissä jne.yöunille n.22-23 ja nukkuu joskus yhtäsoittoa aamu 7-8 asti tai sit syö 06 ja nukkuu viä 2-3 tuntia.aamusin on täs olkkaris mun kans kahden ku isommat herää vasta joskus 10 mais..

nyt saanki alkaa isompia herättään aikasi pian,ku koulut alkaa....saa nähdä miten ne taas tottuu.

mies lähtee huomenna viemään tyttöjä eläinpuistoon ja poikieni isä vie pojat huvipuistoon,eli mulla ja vauvalla kahdenkeskinen kirpparipäivä tiedossa:)ihanaa.

vk.loppuna oltiin miehen kanssa ystävien häissä ja kivaa oli!nukuttiin miehen kans teltas yö;)joo ja kivaa oli teltaski;);)

mullahan mies paljon töissä,toisinaan tulee kotiin ku lapset jo nukkumas.mulle tää sopii ja oon tähän tottunut.ja en sano rahantulolle ei...;)tosin toisinaan mies kyllä voi pitää vapaapäivän ku huvittaa tai tulla ajois kotiin.sillon on aina lasten kans paljo tai tehään yhdes jotain mukavaa.

ristiäisiä odotan ja sitä että näen isäni ja äitipuolen pitkästä aikaa:heart: asuvat niin kaukana...olen ite ainut lapsi ja aina ollu tietty iskän lellikki:D
nyt vk.loppuna vain kamalaa,ku parhaan ystäväni isä haudataan..:( en usko että hautajaisiin ite kykenen mennä,pyysivät minua laulamaan sinne,mutta ymmärtävät jos en pysty tulla...hautajaiset aina kauheita,mutta mulle ne on aina ollu lähes fobiaan verrattavia kokemuksia...käyn sitte ystävän kanssa haudalla vaikka myöhemmin.ja tämä isä oli minulle läheinen ja kuin toinen iskä mullekkin.voi hitsi ku harmittaa,perhanan syöpä!!!!:mad:

no,ennen ku täysin masennun niin lopettelen tältä erää ja alan tehä aamupalaa ja herätellä lapset.ihanaa päivää kaikille ja nauttikaa perheestänne!!!!

Taiska&Toukka
 
Käytiinki aamulla neuvolassa, paino jo 4350g (2vko sitten 3520), että maito maistuu kyllä meidän pojalle. Pituutta oli 53,3cm (syntyessä 51cm). Meinasi, että olis sammasta kielessä, mutta kyllä se mun mielestä oli vaan maitoa... Mutta katotaan. Seuraava neuvola onki lääkärinla 3 viikon päästä, ei ottanu meitä tässä välissä, kun kaikki oli hyvin ja painoki noussu kunnolla.

Sitten mies kävi tunnustamassa isyyden, 5min oltiin siellä, eikä se onneksi mitään sen kummemmin kyselly, Seurustelun alkamisen ja millon ollaan muutettu yhteen. Ja hyväksynkö sen tunnustuksen :D

Merlina ja poju 3vko3pvä
 
Tänään oli eka lääkärineuvola. Painoa pieni mies oli kerryttänyt jo huimat 5180g ja pituuttakin oli 53,6cm. Eli hyvin kasvaa rintamaidolla, vaikka välillä pulautteleekin reilusti. Kaikki kunnossa, mitään kummoista ei tuolla lääkärissä tehty, mutta hyvä että kaikki hyvin.

Meillä esikoisella on perinnöllinen silmäsairaus ja nyt myös tällä uudella tulokkaalla sama homma. Tänään saatiin tieto, että ekan silmän leikkaus on parin viikon päästä. Molemmat silmät siis leikataan, jotta näkö alkaa kehittyä normaalisti. Tällä hetkellä vauva ei juuri näe muuta kun valoa ja jotain voimakkaita värejä ja kontrasteja. Esikoisen aikaan oli aluksi vähän vääntöä noista leikkausajankohdista ja jouduin itse pitämään pojan puolia, että hommat hoituu. Nyt siis todella hyvä mieli, että asiat etenee näin vauhdikkaasti.

Suihkutissiongelmassa (heh, mikä sana :D) tultiin tänään siihen pisteeseen, että piti ottaa rintakumi avuksi, kun toinen vaan huusi ja räyhäsi tissillä ja meinasi hukku maitoon. Mutta pääasia, että maha tuli täyteen ja nyt poika nukkuu tyytyväisenä. Kyllähän tämäkin ongelma ajan kanssa onneksi helpottaa, kun maidon tuotanto tasaantuu.

Barbapörrö ja pikkuveli 1 kk :heart:
 

Yhteistyössä