Heinäkuun Onnenhiput 2011

Heips!!

Reissusta eilen palattu takaisin kotiin ja kyllä on vaan ihanaa olla kotona :) Reissu sujui hyvin ja mukavaa oli. Pikkumies onneksi viihtyi kiitettävästi autossa, isosisko hoiteli sitä ja laittoi tarvittaessa tuttia. Kätevää kun on omasta takaa lapsenvahti takapenkillä :D

Tänään oli sitten neuvolassa käynti. Painoa oli 4040 g (edellisen kerran puoltoista viikkoa sitten oli 3680g) ja pituus 55.3 cm (54 cm) eli hyvin kasvaa rintamaidolla. Ei oo ihme kun alkaa vaatteet käydä pieniksi. Seuraava neuvola on viikon päästä.

Nukkumisesta: poju nukkuu meidän vieressä. Omassa sängyssään nukkunut varmaan yhden kerran alkuyöstä. Jotenkin niin kätevää kun siinä vieressä on.

Pikkumies tuossa vieressä sitterissä nukkuu. Muu perhe lähti käyttämään autoa huollossa, joten minäkin voisin ottaa päiväunet :)

Muumi ja pikkumies 3 viikkoa :heart:
 
Heippa!

Voisin ilmoittautua tänne mukaan. Elikkäs meille syntyi poika 23.7. klo 18.28:heart: Pituutta miehellä oli 52cm ja painoa komeat 4380g!

Viime sunnuntaina jouduimme takaisin sairaalaan pojan keltaisuuden takia. Onneksi kuitenkin yhden yön valohoito riitti ja tänään kontrollissa arvo oli laskenut ihan reippaasti=) Lisäksi ongelmia on tuottanut pojan syöminen. Hän ei saa tarpeeksi rintamaitoa, mutta aloitettuamme sairaalan kehoituksesta lisämaidon, on poika ollut ihan eri mies. Tyytyväinen ja kylläinen =) Joka syöttökerta kuitenkin aluksi imetän, ettei hän unohda sitä taitoa. Nyt kuitenkin paino nousussa, joten toivottavasti alkuhankaluudet olivat tässä.

Synnytyskertomusta voisin laittaa myöhemmin, ei mennyt helpoimman kautta sekään mutta hengissä ollaan ja nyt jo paremmassa kunnossa :)

Hjannah&Nappula 11vrk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
heippa,
minäki tulen mukaan, kovin useasti en varmaan nuilta kahdelta pieneltä jouda kirjotteleen mut seurailen ainakin teitä ;)
ja koitan tietenkin omiakin kuulumisia välillä huikkailla.

meille syntyi tyttö 28. päivä, painoa 3590 ja pituutta 50cm
rauhallinen tapaus, jotenkin paljon tyynempi kuin isosiskonsa :)

tänään tuleekin tytölle viikko ikää, kotona on lähtenyt sujumaan hyvin, mitä nyt isosisko hakee välillä huomiota, huutelee ja tekee kiellettyjä juttuja.. tykkää kyllä siskostaan ja on kiinnostunut, halailee ja silittelee :)

huomenna tulee sitten terveydenhoitaja kotikäynnille heti aamusta, näkee miten paino on lähtenyt nousuun, en epäile et siinä olis mitään ongelmaa :)
tyttö syö hyvin, ihan kuin siskonsakkin!!

imetys sujuu ihan hyvin, vähän on helpottanut sunnuntaista, jolloin siis kotiuduttiin. rinnanpäät on himputin kipeet :| vinkkejä, miten imetyksestä sais vähemmän kivuliasta??
tiedän et imetysotteella on vaikutusta ja koitankin saada vauvan suun isolle ja tyrkätä nännin syvälle, mut sattuu silti välillä enemmän välillä vähemmän.

viime yön annoin toiselle rinnalle lepoa, kun siinä näkyi pari pientä haavaa, pumppasin sit aamulla sen tyhjemmäks..

jonkunlaista synnytyskertomusta jossain välissä.

mut on tuo vauva vaan söpö ja huumaavan tuoksuinen <3
esikoisesta en osannut samanlailla nauttia kun ressasin jotenkin et osaanko hoitaa, saanko ruokittua yms.. nyt tulee vaan kateltua ja tuoksuteltua vauvaa<3

pikkuneiti 1vko
 
Meille syntyi poika 1.8. klo 5.54, painoa miehellä 4800g ja pituutta 53cm

Maanantaita vasten yöllä siinä puoli yhden aikaan heräsin kivuliaaseen supistukseen ja valtavaan pissahätään. Vessassa sitten totesin että homma taitaa nyt olla niin että ennen aamua lähdetään sairaalaan. Kivut oli alusta saakka niin kovia että puoli kahden aikaan soitin vanhemmilleni ja he olivat täällä vähän ennen puolta kolmea ja me sitten samantien lähdettiin sairaalaan. Siinä vaiheessa kun päästiin sairaalaan kolmen aikaan olin jo 6-7cm auki.
Kalvot puhkaistiin salissa ja sain kohdunkaulanpuudutteen, joka hetken auttoi ja sitten kipu yltyi ja paineen tunne senkun kasvoi ja olinkin jo kokonaan auki. Kätilö antoi luvan ponnistaa kunnolla, ja sitten totesi perään että nyt ei saa yhtään ponnistaa että pää on ihan just tulossa ja hänen pitää saada nämä hanskat käteen ja samalla kätilö pyysi iskää soittamaan hälytyskelloa lisäväen saamiseksi huoneeseen. Poika syntyi muutamalla ponnistuksella, 4min ponnistusvaiheen kesto näkyi olevan paperissa. Eli kaikenkaikkiaan kaikki meni tosi nopeasti ja vaikka poika olikin isokokoinen sain vain muutaman tikin ja vointi on ollut hyvä, ihan kuin ei olisi edes synnyttänyt. 2vrk oltiin sairaalassa, pojalla seurattiin se aika sokereita jotka onneksi pysyikin hyvin.

Nyt sitten opetallaan arkea vauvan ja tuo 1v5kk esikoisen kanssa. Vauva on rauhallinen, ei turhia ilmoittele itsestään.

Lohikäärme Justus ja pikkuveli 3päivää
 
Moikka!

marjutille vinkkejä tissejä varten: Laita imetyksen jälkeen aina lansinoh-rasvaa, sitä saa apteekeista ja ainakin prismoista. Koita rintakumia, saattaa vaatia vähän harjottelua. Kokeile kestoliivinsuojia, tarttuu vähemmän kiinni eikä siis nännit mee niin helposti repäsyhaavoille.

Nää autto mulla, esikoisen imetyksestä ei tullu mitään ku ei rintakumia huolinu eikä mun tissit kerinny missään välissä parantumaan niin ettei olis joka kerta meinannu taju lähtee ku aloin imettää. Tän tokan kans autto noi mitä kirjotin ylle, ja nyt imetys sujuu hienosti, välillä liiankin hienosti koska vauva ei tykkää tuttipullosta enää yhtään ja tuttia ei oo ikinä huolinu.

Ja tää vauva on kyllä muutenkin niin eri luokkaa ku esikoinen, eilen ekaa kertaa pienen elämänsä aikana oli tyytyväisenä sylissä enemmän ku hetken. Uskomatonta, köllötteli ja katteli. Yönsä nukkuu kyl kiitettävästi.

Mites teillä on ehkäsyasiat hoidossa? Mua ei jostain syystä innosta kierukka, vaan oon kiinnostunu tosta ehkäsykapselista. Onko muilla kokemusta siitä? Lisää lapsia meille ei oo näillä näkymin tulossa useempaan vuoteen niin joku tollanen pidempiaikanen ratkasu sopis.

Possu ja lilliputti reilu 1kk
 
Minä oon miettiny tuota kierukkaa, tosin jos parin vuoden päästä viim. aletaan toista yrittämään niin meneekö vähän hukkaan :/ toisaalta, mun ei siitä tarvi maksaa mitään niin sinänsä ihan sama. Toinen vaihtoehto on minipillerit, mutta mua vähän hirvittää se unohtelu ja eikö ne pidä ottaa jonku 3h sisällä? :eek:

Tosin millonhan tässä edes pääsee harrastamaan mitään... Pitää vissiin alkaa irrottelemaan epparista tikkejä ku siihen käy niin kipeää, ja oikeastaan koko alapäähän -.- sisälllä olwevat tikit on sulanu ja sieltä onki se kipu samantien hävinny!

merlina ja poju 27pvä
 
Meille syntyi suloinen pieni TYTTÖ 31.7. Painoa 3260 ja pituutta 50cm. Viikkoja oli 40+4
Kaikki meni hyvin ja sairaalasta kotiuduttiin jo seuraavana päivänä. Myöhemmin lisää....
Neamma ja pikkuprinsessa 5 vrk:heart:
 
voih,onpa tää palsta hiljainen......

vaikka eipä täs ny itelläkään mitään kerrottavaa ole...:p aika vaan käy pitkäksi!joka päivälle yritän keksiä jotain menoa/tekemistä.nyt syödään 3-veen kans ja vauvalle pullo suuhun sit lähetään kauppaan ja jos ennen näiden päikkäreitä käväsis jossain.molemmat sit nukkuu sen 3 tuntia taas ainaki.vauva yleensä neljä.
no,pitää nauttia ny tästä lepposasta arjesta!vielä tulee aika ku töihinki pitäis mennä..tosin oon aatellu,et olsinki ny kotona sen 3-vuotta,mutta katotaan...voi olla et alkaa seinät kaatua päälle;)

kaippa vois pitää tänään leipomispäivän,kun pihallaki vain sataa: /
illalla sit lenkille kaverin kans.(kuluttaan leipomukset...;)
ens viikolla mulla onki synttärit ja tiedän,et jotain mun pään menoksi on suunniteltu=)
ens viikolla vauva myös 1kk:hug: oispa odotusaikaki menny yhtä nopsaa!!!!!

täälä ei tosiaan ihmeempää.edelleen vaan vauva syö,nukkuu ja katselee ympärille.tosi tarkkaan seuraa jo leluja ja seuraa niitä katseella ku liikutan puolelta toiselle.tänä aamuna oikeen "jutteli" jumppalelun nallelle:)

Taiska&Toukka
 
Hellurei mammat!!! :wave:


Täällä arki on jatkunut ja mennyt iidan isän kannalta niinkuin odotinkin.
Eli hävisi näkyvistä.
No,en ole minäkään enää sitten jaksanut pyyttää tyttöään katsomaan.
Jos ei pyytämättä halua tulla tuota 30m matkaa,niin eiköhän se ole sitten selvä asia se.
23pv on isyyden selvitys mihin meen yksin.
Toivottavasti ei tuu liian hankalia kysymyksiä,ihan kaikkeen en haluaisi edes vastata
Maistraatin nimipaperit tulivat postissa eilen ja täyttelin ne illalla ja sitten tänään pudotan ne laatikkoon.
Kohta iidalla onkin jo oma kelakortti :)

Neuvolassa ei olla käyty vieläkään :O
Siis kukaan ei ole soittanut meille aikaa,ja yllättäin,paikallinen terkka on kiinni 14pv asti,eli iida menee sit ekaan neuvolaan "jo" kuukauden ikäsenä... :/
Alkuviikosta pitää hakee vitamiinitipat neidille....

Hän on edelleen ihan yli kiltti.
Jaksaa olla jo paljon hereillä ja jokeltelun alkuakin on jo,kovasti yrittää saada ääntä kurkusta ja ihmettelee sitä kun onnistuu :D
Niin rakas oma höpönassu :heart:

Nenna ja Iida 3vk1pv
 
Moikka!!

Kysely D3-tipoista!!! Mitä käytätte? Minä olen nyt antanut multitabs D3-tippoja, viikon ajan annoin yhtä tippaa ja nyt ollaan annettu kahta tippaa kolme kertaa. Minusta vaan tuntuu että lisää piereskelyä pienelle. onko joku muu huomannut samaa? Oiskohan ne rela-tipat jotka sisältää D3-kolmosta vatsa ystävällisempiä? Meinasin että jos kokeilisin niitä. Sinänsä ei hirveesti mahaa valittele eikä haittaa kuin ajottain tuo ilma, mutta kun ei haluais sitä pientäkään haittaa vauvalle!!!

Ehkäsystä: Näin alkuun mennään ihan kortsuilla, sitten myöhemmässä vaiheessa ajattelin laitattaa hormonikierukan. Oli minulla ennen tätä raskautta ja tykkäsin, mutta jotenkin tässä vaiheessa kun on viellä kaikkea hormooneja kehossa raskauden ja imetyksen takia, en halua mitään ulkopuolista lisää!!! Ainakin viimeksi tuntui kun sen laitatin jälkitarkastuksessa, niin saattoi hieman "sekoittaa" omaa päätä vaan lisää!!!

imetyksestä: mulla on jännä kun en oikein pysty kunnolla imettämään vasemmasta rinnasta makuullaan. Se kipeityy siitä!!! Jotenkin ilmeisesti imuote on siinä huonompi. Istueltaan ei sitten mitään. Rikki ei rinnanpää ole vaan kosketusarka. Muutenkin vasen rinnanpää ollut arempi ja aristellut pidempään.

Muumi ja pikkumies 3,5 viikkoa :heart:
 
Ajattelinpa tännekkin tulla vaihteeksi kuulumisia lukemaan/kertomaan:).

Taiska Meillä syö vauva pullosta n.60mll kerrallaan.Ja syö usein.Laitan aina sen koko purkin maitoa pulloon ja syö siitä samasta vajaa 2 tuntia.Nyt vähän tasaantunut syöminen.Ottaa aika paljon pieniä huikkia:)

Sitä piti kysyä että onko miehesi yrittäjä vai miksi niin paljon töissä?.Eikö sitä häiritse että aikaa perheelle on niin vähän?.Meillä mies lähtee töihin 06.00(viim 6.30) ja tulee 17.30-18.00.
Ja sekin tuntuu pitkältä päivältä.Ja lapsista se näkee kun niillä ollut ikävä ja aina alkaa iskäkiukku kun mies tulee kotiin.

Mä lähinnä pelkään sairastelua!.me ollaan aina syksystä kevääseen paljon! kipeänä ja silloin tuntuu ettei homma toimi ollenkaan.Kun öisin ei nukuta ja kaikki lapset herää eriaikaan.
Onneks tolla kolmosella on putkitus parin viikon päästä jos vähän vähentäisi tulehduksia (meillä on kaikilla putket) ja leikataan kitarisat samalla.

Yöllä vauva syö 2-3krt.Yö unille menee 22-23-00 ja aamulla herää 7.00-8.00.

Sitteri meilläkin ollut käytössä alusta asti.Vauva nukkuu siinä päivät ja välillä yöt.
päivät nukkuu edelleen olkkarissa muun hälinän keskellä.
Kun eivät noi 2v ja 3v nuku päikkäreitä ainakaan nyt,saa nähdä kun arki alkaa miten sitten.

Mä olen monesti miettinyt miten moni ei kerkeä syömään ym?.En siis mitenkään pahalla kysy olen vaan tosiaan monesti ihmetellyt:).

Tosi kurja homma nenna että tytön isän kanssa asiat on nyt noin.Kun kuitenkin odotusaikana välillä(usein?) siinä olikin.

Täällä arki tosiaan menee äkkiä.Reilu viikko oltiin mökillä.Nyt odottelen että arki alkaa.Mies menee maanantaina töihin ja viikon päästä alkaa koulut.Ihan jo odotan että arki alkaa.

Mullakin nimittäin tylsää!.Alkaa jo kaipaamaan jotain rytmiä ja tekemistä enempi.

Vauva on kyllä ihana.Paljon tulee päivällä istuttua ja tuijoteltua sitä:D.

Mäkin otan sen hormonikierukan kun vaan saan aikaiseksi:D.
Menkat mulla jo alkoi,aina alkaa tosi äkkiä:kieh:

Väsymys ei oikeen vaikuta muuten kun muistin pätkimisenä.Välillä saa ihan todella miettiä mitä olikaan tekemässä:D.Mutta saattaa johtua siitäkin kun on kokoajan tekemässä jotain niin ei voi kaikkea muistaa.:)

Paino on tippunut 13kiloa,nyt on 4kiloa lähtöpainoon:).Lenkillä kävin jo kun toi mimmi oli 5pv.1,5 tunnin hikilenkin jaksoin jo silloin.Nyt ei ole kerennyt lenkille kun mökillä oltiin ja pari päivää mennyt kotona muissa puuhissa mutta ens viikolla taas!:)
Kuntosali kortin ajattelin ostaa myös.

Niin ja onnea vielä lopuillekkin vauvan syliin saaneille!!:) :)
Onneksi odotusaika unohtuu äkkiä!.Nyt saan seurata vieressä kun kaksi ystävää odottaa:)

Meidänkin mimmi "JO" 2vk1pv! Ja tosiaan olisipa odotusaikakin mennyt yhtä nopeasti!
 
possurulla kiitti vinkeistä :)
tota voidetta oonkin jo käyttänyt ja välillä bepanthenia. laitan reilusti et liivinsuojat ei vaan jää kii :)

kumia muistan kokeilleeni esikon aikaan, oli jotenki tosi hankalaa! vuosi sieltä välistä, vauva imi ilmaa..
jos nää rinnanpäät ei tästä 'karaistu' niin pitää taas yrittää sitä
nyt on tosin jo helpompaa, alkuun sai kipristellä varpaita ja suunnilleen itkua vääntää! nyt voi jo imettää naama peruslukemilla :D

vauva on ihana <3 nukkuu hyvin, hereillään syö tai tapittelee ympärilleen :)
yötkin olen saanu nukkua ihan kohtuu hyvin. pulloa vauva ei oikein huoli, välillä annettas pumpattua maitoa, musta ois kiva et joskus kelpais pullokin, pääsis itte esim uimahalliin.. mut sairaalassakin hoitaja sano yritettyään syöttää vauvaa pullosta et selkeästi rintavauva!

paino oli tänään 67,4, viimisessä neuvolassa oli jotain 74, ei montaa kiloa oo viel lähteny...

ehkäisy en oo viel juuri edes miettinyt.. varmaan kortsut alkuun.
 
MOMMYSMONSTERS:joo yrittäjä on nyt,mutta aina asunut töissä.silloinki ku ei ollu yrittäjä.reissuhommissa oli ennen paljon.eli oli vk.loput kotona.sen takia me niin kauan ollaan yhdes oltuki,ku en ehdi kyllästyä!!!;) ja tää sopii mulle siis vallan mainiosti.toisinaan mies on sit koko päivän kotona tai tulee aikasi.nyt olin muutaman tunnin vauvan ja 3-veen kans raksalla mis mies töissä siis.keiteltiin siä kaffia ja herkuteltiin pizzalla:)huomenna ei kuulemma mee töihin,eli sitten mä katoan yksin tallille vaikka;)mies oli talvella muutaman viikon kotona(polvi operoitiin),nii voi luoja!!!ajattelin jo eropaperit tilata!!!!;)lapsetki kyseli jo,että koska isi menis takasi töihin.....;) tää 3-vee on täysin isin tyttö,nukkuu iskän kans kahden niiden omassa makkarissa...heh...ku mulla oma iso makkari...mun viereen ei kuorsaajat pääse.mut heei,tästä meidän liitosta saa hirveen kuvan!!!!!!!!;)oikeesti kaikki siis hyvin ja ollaan onnellisia,pian hääpäiväkin.me käydään joka vuosi jossain reissus kahden ja toisinaan vk.loppuna vaihdetaan vapaalle.usein myös kaveripariskunnat istuu iltaa meillä,niin tänäänki.kippis:)

joo,meillä vaavi syö kerralla vähintään sen 100ml,yöunien jälkeen voi vetää koko 200ml.mut luulen ku nukkuu yön niin hyvin ja päivällä aina sen 4tuntia,nii senki takia syö sit kerralla nii paljo.ja illalla alkaa aina tankkaus.

EHKÄSY:hormonikierukka laitetaan loppukuusta.toivottavasti sopii.oon allerginen kumille,luonnonkumille jne ja pillerit ei sovi.

Paino on tippunut kans hyvin.3kg lähtöpainoon,sit alkaaki jumppa ja tanssi:)vauvan kans aion mennä baby bailatinoon kans ja otan 3-veen mukaan.se on kivaa.

Taiska ja toukka
 
Heippa!

Mökiltä kotiuduttu. Tosi kiva reissu oli, vauvan kanssa meni mukavasti. Eilen tultiin hänen kanssaan junalla kotiin, pojat autoilivat. Todettiin mennessä, että matka on vielä liian pitkä pienelle autossa matkustaa, junassa meni oikein leppoisasti.

Päivitin listan, toivottavasti ketään ei puutu. Ja hihkaiskaa, jos sekaan on sattunut virheitä!

Kauheasti olisi kommentoitavaa! Katotaan kuinka paljon ehdin...

Suihkutissisyyttä on täälläkin, mutta ei kovin pahana. Kun suihkuaminen alkaa, suihkutan maitoa vähän aikaa harsoliinaan, tällä ollaan pärjätty.

Ehkäisyä pähkäillään täälläkin.. Hormonikierukkaa en ota, koska mulla meni iho tosi huonoon kuntoon siitä. Hiljalleen alkoi tulla finnejä kasvoihin ja yläselkään ja pahenivat koko ajan, lopussa oli jo kunnon paiseita. Kun poistatin kierukan, hävisivät muutamassa viikossa. Nyt imettäessä varmaan pelataan kondomin kanssa, sen jälkeen täytyy miettiä... Pillereitä en halua nyt imettäessä syödä, vaikka minipillereitä voisikin. Petipuuhissa ollaan oltu jo säännöllisesti ja tuntuu melko "normaalilta" :)

Liikuntaa aloittelen nyt hiljalleen.. Ihmeen hyvin olen pystynyt olemaan ilman, kun normaalisti olen täysi urheiluhullu =) Lantiopohjanlihaksia olen yrittänyt treenailla. Vaunulenkeillä ajattelin nyt aloittaa ja ottaa salitreeniä hiljalleen mukaan. Matkaa omaan painoon on 5 kg, mikä on vähän ottaen huomioon että olen herkutellut nyt aivan joka päivä, mikä ei sekään ole mulle tyypillistä. Onneksi imetys kuluttaa :) Nyt on jo hinku päästä liikkumaan!

Rytmiä meillä on ja ei ole. Yöt menee aika samalla kuviolla, mutta yöunien alkamisajankohta vaihtelee 21-23. Tyttö nukkuu ekan pätkän n. 4 h, syö ja nukkuu 3 h, syö ja nukkuu pari tuntia. Tässä vaiheessa itse nousen, vauva yleensä syömisen jälkeen vielä jatkaa unia aamupäivään. Päivärytmi on vaihteleva, mutta useimmiten hän on hereillä aamupäivällä sekä illalla. Päivällä nukkuu pitkät unet, iltaisin lähinnä torkkuu ja syö tiuhaan. Jaksaa olla hereillä monta tuntia kerrallaan.

Mahavaivat on meillä vaihtelevia. On päiviä jolloin maha ei vaivaa ollenkaan, toisina päivinä varsinkin illalla vauva on tuskainen. Yritän tarkkailla omia syömisiä, ei anneta mitään tippoja koska eivät tuntuneet auttavan.. Cuplaton aiheutti meillä kakan panttaamista ja sitä kautta pahempia vatsavaivoja.

Miehen osallistumisesta, en voi kuin kehua omaani. Hoitaa vauvaa tosi paljon ja auttaa nyt lomalla ollessaan joka yö siten, että ottaa vauvan hoteisiinsa toisen syötön jälkeen klo 4-6 aikaan (menen toiseen huoneeseen nukkumaan), tuo hänet vaan tissille aamusta ja nousee lasten kanssa, nukun itse jopa kymmeneen saakka :) Meillä siis vauva alkaa ährätä ja pitää meteliä unissaan noin aamuviiden jälkeen, enkä saa siinä vieressä oikein nukuttua. Mies on luonnostaan aamuvirkku ja herää viikonloppuisinkin seitsemän aikaan, hän itse ehdotti tätä järjestelyä koko elokuulle kun on lomalla :)

Kipeisiin rintoihin auttoi mulla tosi hyvin Lansinoh -voide, laitoin aina imetyksen jälkeen. Sitä ei tarvitse pestä pois ennen imettämistä.

Meidän kuulumisia, vauva täyttää maanantaina jo 6 viikkoa, hui! Mihin tämä aika kiitää?? Tyttö hymyilee kovasti ja yrittää jutella. Kun masu ei vaivaa, on kovin rauhallinen ja tyytyväinen. Sylissä kyllä tykkää olla kovasti, yritetään silti pitää sitterissä ja muualla hetkiä, viihtyy vaihtelevasti. Tänään ajattelin kasata leikkimaton kun tyttö niin kovasti kaikkea katselee ja tarkkana tapittaa :)

Imetys sujuu kivasti, saan pumpattua maitoa pakkaseenkin. Tuttipulloa on isin kanssa harjoiteltu, syö siitä kyllä, mutta pienehköjä määriä. No, se riittääkin, koska en ole suunnitellut pitkiä poissaoloja. Syyskuun alusta alan ohjaamaan yhtenä iltana viikossa sisäpyöräilyä, eli olen poissa 2-3 h. Lisäksi välillä olisi ihan kiva käydä yksin jossain, esim. ensi viikolla haluaisin päästä rauhassa pyörimään kirppikselle :) Mies hoitaa mielellään vauvaa, isoveli auttaa. Mies on jopa välillä usuttanut mua käymään jossain hetken yksin, alennusmyynneissä kävin yksi päivä pyörimässä.

Imettäviltä piti kysyä: miten teidän vauvat tankkaavat iltaisin? Meillä tyttö syö klo 18 alkaen tosi usein, n. 45 minuutin välein.. Mietin vaan, että tasaantuukohan tuo jossain vaiheessa, vai olenko iltaisin tissi vauvan suussa seuraavat viis kuukautta :whistle: Eipä siinä muuta, mutta mitään ei oikein ehdi tehdä imetysten välissä :D

Ristiäiset meillä on 20.8. ja nimi on valmiina :)

Hyvinhän tässä ehti kirjoittaa :) Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Mayinga & Hajuherne, pian 6 viikkoa
 
Hei kaikille!:wave:

Meille syntyi ihana tyttövauva viime perjantaina 29.7 viikoilla 41+1, mitat 3600g ja 50cm :)
Kotiin päästiin jo seuraavan päivänä, synnytys meni niin hyvin. Nyt ollaan viikko ihasteltu pientä! Painonlasku oli alussa hurjaa ja sitä korjattiin lisämaidolla kunnes oma maito nousi. Nyt pelkkä rintamaito riittää ja eilen neuvolassa paino oli jo 3,9kg (kävi 3,2kilossa)! Eli hienosti noussut yli syntymäpainon =) Kyllä tää vaan tuntuu niiden kolmen (alku)raskauden keskenmenon jälkeen just niin hyvältä kun kuvittelin, saada vauva syliin!!! Esikoinen 3vee on kans ihastunut siskoon! Elämä on ihanaa!:heart:

Cappuccino ja tyttö 8vrk
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Oon tässä kestinny vieraita ja tänään on eka päivä kun ollaan rauhassa kotona omalla porukalla. Mukavaa kun on ollu porukkaa mutta hyvä näinkin. :)

Rytmistä. Vauva syö 2-3 tunnin välein ja nukkuu muuten. Aamupäivästä ja illasta on hereilläkin pidempiä jaksoja. Silloin viihtyy sylissä, sitterissä ja leikkimatolla. Aivan ihana on. Ne tapittavat nappisilmät. :heart:

Mulle laitetaan kierukka jälkitarkastuksen yhteydessä. Aikaisempaa kokemusta siitä ei ole. Ennen synnytystä en ollu vielä innostunut kierukasta mutta nyt se tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. Eipähän tarvii sitten huolehtia pillereistä tai vastaavista. Lapsiakaan ei ole tulossa näillä näkymin lisää. Muutaman kerran on tapahtunut se ihme että lapset on nukkunut ja ollaan päästä isukin kanssa petiin. Ilokseni oon huomannut että seksi tuntuu älyttömän hyvältä. :O :D Että kierukkaa odotellessa.. :saint: Kortsua käytetään siihen asti.

Meillä iskä palaa maanantaina taas töihin ja jäädään vauvan kanssa kotiin. Vähän jännittää miten sitä saa elämään jotain mielekästä sisältöä ettei ihan vintti pimene.

Esikoisen kanssa söin aina kylmää ruokaa. Nyt oon "ehtinyt" syödä ihan hyvin. Liekö sitä on kokemusta sen verran enempi että osaa aikatauluttaa syömiset ja suihkut paremmin. Eikä enää paniikki iske jos vauva vähän kitisee kun syön. Pakkohan se on omat perustarpeet huolehtia, ei tässä muuten jaksais.

Olin eilen ensimmäistä kertaa poissa kotoa ilman vauvaa. Eläkeläisten keikalla kävin. :D Just ja just maltoin sen katsoa loppuun asti ja sitten kiireellä kotiin. Kotona odotti tyytyväinen vauva ja iskä. Eli ihan hyvin meni se pari tuntia mitä olin pois.

Jotain muutakin varmaan oli mutten muista että mitä. Raskausajan dementia ei ollu mitään verrattuna tähän imetysdementiaan. :D

Tuittumuru ja Myrry
 
Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin :) Maitoa tuntuu tulevan riittävästi, vauvan paino kasvaa hienosti. Suihkutissit on kadonneet, onneksi... Helpottanut vauvan syömistä huomattavasti.
Mayinga täällä myös vauva syö välillä iltaisin tosi useesti, välillä jopa puolen tunnin välein. Olen kans miettinyt että tätäkö nyt sitten on seuraavat pari kk ainakin (?). Onneksi noita iltoja ei kuitenkaan ihan joka päivä ole, että saa jotain tehtyä itsekkin. Että ei tarvi aina olla toisella tissi suussa. Välillä saattaa olla koko päivänkin tuollaista tankkaamista koko ajan, silloin onneksi yö on sitten parempi :)

Ristiäisiä on suunniteltu sen verran että, päivä varattu (25.9) ja kutsuja väsäilen :D Niin ja kakun sekä voileipäkakun tilasin tutulta. :p
Kutsuista voin laittaa kuvaa sitten kun saan ne valmiiksi asti joskus. Nimeäkin pitäisi alkaa miettimään. Tai oikeastaan etunimi on vielä auki, toinen ja kolmas löytyy jo.

Nyt täytyykin jo mennä kun tänään on juurikin sellainen tankkaus-ilta!

SaaBas & Rinsessa 3vk!
 
Mekin ollaan jo ristiäispäivä varattu, samoilla pullakahveilla ja kakuilla juhlitaan myös isoveikan kaksvuotis synttärit.

Meillä kans illalla tankataan, ja nyt vihdoinkin alkaa olee joku järki tässä touhussa. Vauva nukahtaa n.20 ja syö sitten puolen yön jälkeen. Viime yönä söi seuraavan kerran vasta aamulla ja mun toinen tissi kyllä huomas sen ku maito suihkus kaaressa seinille ku heräsin, hitto kun oli kipee keilapallo. Kahella syötöllä selvitään yöstä yleensä.

Jokos se niisku on tälle puolelle liittynyt, ois ollu kiva kuulla miten vauva-arki on kahen pikkunyytin kans lähtenyt sujumaan..

Mä kans kokosin puuhamaton valmiiks, ja esikoinen siellä alla sit makoilee ahkerammin kun vauva. Meillä kans tyttö tosi tarkka, pitää niskoja ylhäällä ja hymyilee helistimille ja isoveljelle.

Ens viikolla ois jo jälkitarkastus ja vauvan lääkätintarkastus samalla, aika vaan lentää.

Possu ja lilliputti kohta 1,5kk
 
A-H
Huomenta! :)

Ei ole paljoa tullut kirjoiteltua, vaikka päivittäin käyn lukemassa. :) Jos sitä nyt yrittäisi kommentoida kaikkea mitä muistaa/ehtii.

Imetys sujuu hienosti. Suihkuaminen vähän vähentynyt suihkutissihoidolla, imetän vähintään kaksi kunnon imetystä aina yhdestä rinnasta, joskus kolmekin jos rinnassa vielä jotain tuntuu olevan. Maitoa silti suihkuaa välillä ja jos kuulostaa, että vauva ilmaa nielee, niin otan tissin pois suusta ja annan pahimmat suihkuta harsoon. Ja kyllä, täälläkin iltaisin on kova tankkaaminen! Vartin välein saattaa olla tissillä, tai sitten kerralla 1-2h aina tissiä vaihdellen. Vauva siinä torkkuu välillä, pissii välillä ja sitten lopulta nukahtaa yöunille.

Jonkinlainen rytmi on onneksi jo muodostunut. Aamulla herätään siinä 5.30-6 aikaan ja valvotaan n. kahdeksaan asti. Sit vauva ottaa sellaiset reilun tunnin torkut. Siinä sitten tissitellään, tuijotellaan ja vaihdetaan vaippaa :) Seuraavat unet on suunnilleen 10-11 aikaan ja nukkuu sitten n. yhteen asti. Sitten taas hetki hereillä ja sitten nukahtaakin pidemmille unille ja nukkuu viiteen asti. Sitten ollaan hetki hereillä ja kuuden pintaan alkaa iltatankkaus. Seitsemän aikaan vaihdetaan yökamppeet ja tissitellään sitten niin kauan, että vauva nukahtaa yöunille. Yöllä sitten herää 2-3 kertaa, yleensä 12 aikaan ja 3-4 aikaan. Eli ihan mukavasti menee.

Ehkäisynä varmaan aluksi kumi ja sitten ehkä pillerit, saa nähdä. Raskausaikana kun kirosin, että en enää ikinä halua olla raskaana, niin nyt jo mieli muuttunut :D Jos siis vielä lapsia meinattaisiin, niin voisihan itä kumia käyttää sitten tämän vuoden ajan ja sitten saisi seuraava ilmoitella tulostaan :)

Liikuntaa olen palautellut vähitellen päivärytmiin. Lantionpohjan lihaksia ja syviä vatsoja aloin tekemään heti synnytyksen jälkeen sairaalasta saaduin ohjein ja vaunulenkeillä olen käynyt. Nyt pikkuhiljaa sitten punttia alan taas nostelemaan. Aluksi pelkällä tangolla ja sitten pikkuhiljaa painoja lisäilemällä omien tuntojen mukaan. Vatsarutistuksia en ole vielä alkanut treenaamaan, vaikka vatsalihasten väli on jo täysin ummessa.

Paino oli palautunut ennalleen jo pari päivää synnytyksestä ja siinä on aikalailla pysynyt. Minullahan oli pahoinvointia loppuraskaudessa, että paino tippui, joten eipä niitä kiloja kamalasti ollu ylimääräisiä... Tuo paino on muutenkin mulle ihan sama, kunhan peilikuva miellyttää, niin kaikki hyvin :)

Sellaisia omia menoja ei ole, että tarvitsisi pullolle vauvaa opettaa. Liikuntaharrastukset kun on noita vaunulenkkejä ja vapailla painoilla kotitreeniä :) Punttipenkki ja painot on kyllä ollut yksi parhaista hankinnoista! Ja muut menot ei jotenkin kiinnosta, tykkään pitää tarkan unirytmin itselläni, niin vältyn siten kamalilta migreenikohtauksilta. Ehkä joskus puolen vuoden päästä alkaa menojalka vipattaa, muta sen näkee sitten :) Jotenkin sitä raskausaikana odotti sitä ihan oikeaa saunaolutta/-siideriä, mutta nyt sitten ei tee pisaraakaan mieli ottaa :eek: Esikoisen vauva-aikana oli ihan sama juttu, en ekaan puoleen vuoteen lähtenyt mihinkään, ei vaan kiinnostanut.

Mahavaivoilta ollaan onneksi säästytty! Esikoisellahan niitä oli ihan riittämiin... Oli nimittäin refluksi ja allergioina maito, viljat, lähes kaikki hedelmät, soija, muna :/ Lisäksi suihkutissit, niin oli aika valmis paketti :( 15min välein tyttö heräili huutamaan pahimpina öinä... No onneksi ei nyt näytä olevan samaa helvettiä tiedossa...

Imetyskivut itsellä helpotivat, kun tarkasti vähän imuotetta ja ei antanut vauvan imeä ollenkaan huonolla otteella. Tissi vaan pois suusta ja uutta yritystä. Sitten rasvaaminen ja tuo pari kertaa samasta tissistä imettäminen auttoi, kun sai toinen tissi aina pidemmän lepotauon :)

Nimeksi vauva sai Samu Tapani Ossian :)

Tällaista täällä :) Mukava aina lukea muiden kuulumisia ja erilaisia tapoja toimia.

A-H & Samu 1kk 5pv
 
No hei kaikille!!
Juu,olihan iidan isä läsnä odotusajan,koiria kusetti kaks kerta pv :D
No,mut oon edellee sitä mieltä et se on sen menetys,ei mun.
Ikävä vaan kun nyt on sit kaks joille pitää joskus kertoo missä isä on,toisella kuollu ja toisella..no,miten sen sit sanookaan silloin..

Hei ootteko te tehny mtää itsetutkimuskia?? :D :D
Siis,kohdunkaulasta kyse.
Kun se tuntuu kyllä ihan kunnolla ja on aukikin vielä :O
Tuntuu olevan musta kovin matalallakin mutta ei tunnu,muuta kuin sit tutkimalla :D
Mä tuolla suihkussa kopeloittin ittiäni ja ihmettelin et mite se vielä siell roikkuu :D

Ja kyl mä vähä ny tajuun miks se sattuu se synnytys jos semmosesta käytävästä laps maailmaan tulee :) :)

Kaikkee mä kans..

Jälkivuoto alkaa oleen varmaa lopuillaan....oli tos pari päivää niin ettei tullu mitään,sit alko taas iha menkkamaiset (olisko sit ollu jo menkat??) ja nyt alkaa taas hiipuun..
Loppuis vaan,jaksa näide siteiden kans pelehtiä enää....
 
Viimeksi muokattu:
Mietityttää tuo maidon tulo.. eilen koitin mielenkiinnosta pumpata sähköpumpulla maitoa, tuli ehkä milli molemmista rinnoista yhteensä! Myöskään liivinsuojat ei ole kastunut ollenkaan..

Kuitenkin taas kun miettii, niin vauva on tyytyväinen, ei huutele ja pissat ja kakkat melkeinpä joka vaipassa, että kyllä sitä maito luulisi sitten kuitenkin saavan tarpeeksi.. Täytyy varmaan soitella neuvolaan huomenna. Synnytyksestä nyt neljä päivää.

Kauanko teidän vauvat nukkuu päivästä, tytteli ei kauheasti hereillä ole, puolen tunnun pätkiä tapittelee muutaman kerran päivässä, onkohan tuokaan normaalia..

Kauhee paniikki, vaikka on jo kolmas lapsi, mutta nuo ovatkin jo 8 ja 9 v. :)
 
PossuRulla me vietetään kans esikoisen 2v synttärit samassa ristiäisten kanssa. Helpompaa niin, koska mm. mun suku asuu 200km päässä ja on tuo isoisovanhemmillekkin aika pitkä matka autossa istuskella. Joten helpompaa järkätä samaan syssyyn, vaikka nyt synttäreitä vietetäänkin kk myöhempään.

Ehkäisyksi tulee laastarit, jotka olleet ennenkin käytössä. Tyytyväinen ollut niihin :) Mutta sinne asti mennään ihan kortsujen kanssa kunhan laastarit saa.

Omia menoja ei kyllä ole.. Että jos jossain olen ihan yksin käynyt niin tuossa lähi-kaupassa n. 150m päässä pikaisesti.
Ens viikonloppuna olisi mahdollisuus lähteä käymään miehen kanssa jossain, jos raaskin vauvan jättää tuoreelle mummulle hoitoon, joka kyllä odottaa innoissaan ensimmäistä vahti vuoroa. Tuota varten pitäisi koittaa jotain korviketta ja pulloa.. joten saa nähdä miten käy. Kun pumppaamalla ei lähte kuin ihan max. 50ml/tissi. Joten olisi helpompaa sitten käyttää korviketta tuolloin.

ressu81 "Se, miten paljon ja usein vaippaan kertyy tavaraa, kertoo hyvin siitä, saako vauva tarpeeksi maitoa.Muutaman päivän ikäisen vauvan pitäisi kastella läpimäräksi kuusi kertakäyttövaippaa, kestovaippoja vähän enemmänkin. Silloin voi olla varma siitä, että vauva on imenyt tarpeeksi maitoa. Kakkavaippojakin pitäisi vaihtaa 1–6 viikon ikäiseltä vähintään kerran vuorokaudessa, mielellään vähän useamminkin. Jos pieni vauva ei kakkaa vähintään kerran vuorokaudessa, hän ei ole todennäköisesti saanut riittävästi maitoa."
( Kuivaksi opettelu - Artikkelit - Vauva.fi )

Jälkivuoto alkaa oleen aika finiitto. Olis jo aikakin! Välillä on päivä/öitä että ei tuu mitään ja sitten on taas sellasia että tulee ihan vähän. Pikkuhousun suoja kuitenkin riittää :)

SaaBas & Rinsessa reilu 3vk! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ressu, kuullostaa tutulta. Meilläkin alkuun vain nukuttiin ja ihan normaalia on. Mulla ei oo maito herunu koskaan sähköpumpulle ja vasta nyt kun vauva on 3v heru käsinspumpattavalle. Vauvalle kyllä maitoa tulee. Sulla on synnytyksestä kulunu vasta 4 päivää ja luulen että suurempi maidonnousukin on vielä edessä. Että nou hätä sanoisin minä. :)
 
Moikka!!

Ei ole paljoa ehtiny täällä käymään, muka niin kiire ;) Täällä vauva nyt 3viikkoa ja 1 päivän vanha, viime ke kävi neuvolasta niin paino jo 4220g, viikkossa oli noussu 0.5kg!! Multa lähteny tähän päivään mennes painoa 23.5kg, painan jo 6.5kg alle lähtöpainon! :D Kai se imetys on tehokasta ja se kun vältän hiilareita ja juon vettä vähintään 4 litraa päivässä! :) Kiva mahtua sellaisiin housuihin mihin ei oo muutamaan vuoteen mahtunut! :))
 

Yhteistyössä