Heinäkuun Onnenhiput 2011

Sillis, hui mikä synnytys. :hug:

Sello sopii myös mulle. Itse tuun mieluiten viikolla iltapäivästä, mutta kyllä muutkin ajat käy. Mun puolesta jokainen voi ottaa sen verran lapsia mukaan kuin on tarvis. :D Kunhan vaan ois sitten sellainen paikka johon kaikki mahdutaan hyvin.

Meillä poju ei hymyile vielä. :/ Kovasti oon odottanut.
 
Sillis: Munkin synnytys kuulostaa ihan samalta, mutta mies kerkes ottamaan suihkussa kopin, kun aloin pyörtymään :D Ja minä tosiaan kerkesin luojan kiitos saamaan epiduraalin ajoissa!! Vaikka eipä se siinä ponnistusvaiheessa varmaan mitään enää vaikuttanut.. Mulla ponnistusvaihe kesti 1h 20 min, josta imukuppia tuo 20min.. Mä en kokenut sitä imukuppia mitenkään pahaksi tai mitään, vaikka siitä oon saanut ihan kauhean kuvan keskustelupalstoilla. Olinkin ihan kauhuissani, kun yhtäkkiä alettiin imukupista puhua ja apujoukkoja pyydettiin. Mulla myös tikkejä lääkärin mukaan tuli niin paljon, että ei kannattanut edes laskea! :O Ja järjetön mustelma, niin että ei vähään aikaan kyllä tullut istuttua. Ja täällä myös vauvalla laski sydänäänet synnytyksen aikaan monen monta kertaa johonkin 70 paikkeille ja välillä nousi 190, siks piti tuolla imukupilla + oksitosiinilla avittaa. Ja se kuume oli kanssa kyllä melkosen voimat vievää, sain kans siihen antibiootit suoneen ja vauvan tulehdusarvoja seurailtiin tän takia pari päivää.. Puhuttiinkin miehen kanssa, että tuossa synnytyksen aikaan tehtiin varmaan melkeen kaikki mahdolliset toimeenpiteet, mitä voi tehdä! :D Vauvaakaan en saanut rinnalle, kun piti viedä heti happikaappiin.. Ei tosiaan mennyt, kun elokuvissa! Mutta itsellä jä kuitenkin ihan hyvä fiilis ja olin onnellinen, että pääsin tällä kertaa alakautta synnyttämään. Jotenkin itselle antoi hirveästi voimia lopussa ponnistaa, kun ajatteli vaan, että sektioon en kyllä tällä kertaa halua!!! Paljon parempi olo oli heti synnytyksen jälkeen, kun viimeks sektiosta ja muutenkin oli ihanaa, kun pystyi tällä kertaa heti itse vauvaa hoitamaan. Mutta ehkä fiilis ois tosiaan toinen, jos oisin suunnitellut synnytystä etukäteen kauheasti tms. ja mä oon jotenkin tottunut, että mulla menee aina kaikki päin pyllyä, oli asia sitten mikä tahansa! :D Tsemppiä sulle ja toivotaan, että aika parantaa myös ne "sisäiset" haavat! :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Mitä paikkaa olitte sellossa ajatellut?.Mun pitäisi ottaa kaikki lapset mukaan jos viikolla iltapäivästä on tapaaminen niin ihan sillä kyselen:).Enkä edes tiedä miten meiltä pääsee selloon,varmaan joudun menemään monella kulkuvälineellä:D.Tai kahdella junalla.

Täälläkin on tappo räkätauti:headwall:.Ja huomenna pitäisi ulos lähteä,päätin että lähden vaikka pää kainalossa.Niin kovasti olen odottanut tota huomista:).
Kunhan tuo pieni nyt säästyisi tältä,jonkun verran sillä jo räkää tulee: /.Saadaan lainaan ilmankostutin jos se auttaisi:).

Tohon imetykseen haluan kommentoida vähän erilaisen näkökulman,ihan sillä kun niin moni on saanut siitä aiheesta mulle jonkun peikon.Lähinnä sillä että aina siitä kysytään ensimmäisenä ja kun vastaan kysyjä jää tuijottamaan ilmeellä"hui,kauhistus,miksi?!"..Se on jokainen niin älyttömän hek.koht juttu ja niinkuin täällä jokun totesi niin helposti ottaa itseensä jos se ei onnistu.Mutta ei sekään kivaa ole kun monella on joku tarve tulle aina sitä kommentoimaan.Vaikka osaankin vetää osan ihan ohikorvien;).

Mä en siis imetä ja se on mun ihan oma päätös.Ensinnäkin se on niin hankalaa ja sattuu niin pirusti.Mua se ei ahdista tai harmita,olen vain tyytyväinen ettei "tarvitse".Ja sehän on monille suuuuren suuri ongelma.Vaikka en tajua miten se muille kuuluu: /.Mä jotenkin koen että meidän arki on helpompaa kun en istu tissi lapsen suussa(anteeksi kärjistys;)) vaan saan syötettyä sen nopeammin ja helpommin(mulle helpommin).Ja pääsen jatkamaan muita juttuja.Tyttö saa kyllä ruokaa ja läheisyyttä niinkin:).Ja mulle jää enemmän energiaa arjen pyörittämiseen:).

Mutta toivottavasti teillä alkaa imetys sujumaan ja maito riittää pitkälle jos niin haluatte:).

En tiedä oletteko muut huomannut (tai saaneet osakseen) että kaikilla on sanottavaa/arvosteltavaa niin moneen asiaan.(jollain taisi anoppi olla sanonutkin?).
Siis ihan muistakin asioista kun imetys.Välillä ottaa päähän kun "ei saa" tehdä asioita omalla tavallaan.Tai miksi sitä pitää aina taivastella??.

Mulla esim.Voin olla ihan pienestä vauvasta erossa päivisin todella helposti,se kuitenkin vaan nukkuu ja syö ja kun iskän kanssa on niin ei sillä mitään hätää ole:).
Ja huomenna tyttö menee hoitoon eripaikkaan muut isommat tytöt,ihan sillä että hoitajalla on aikaa sitten pienelle:).
ja ainakin meillä menee niin että kun on ennestään lapsia niin se vauva nyt vaan tulee siihen ja arki jatkuu ja vauva on menossa mukana.Ei mun mielestä neljän(5) lapsen perheessä voi pysäyttäää arkea ja vaan levätä vauvan kanssa.Tulisin varmaan hulluksi jos joutuisin vaan levätä.Tykkään että on tekemistä vaikka välillä väsyttääkin.En koe meidän arkea liian rankaksi vaikka aikamoista välillä onkin.
Siitäkin olen saanut jatkuvasti ihmettelyjä kun en Lepää tarpeeksi.siis muiden mielestä tarpeeksi:D.
Joo,esimerkkejä löytyy.Anteeksi paasaus mutta koitetaan muistaa että kaikilla on oma tyyli ja jokainen tekee niinkuin hyvältä tuntuu.Ollaan armollisia itsellemme ja tehdään niin paljon/vähän kuin itsestä hyvältä tuntuu:).Ja tärkeintä että vanhempia ei ahdista ja lapset voi hyvin:).
Mikään ei ole niin mustavalkoista tiedän:).

Mutta nyt meidän ekaluokkalainen saapui kotiin:heart: Joten teidän onneksi lopetan:D.
 
Minäkään en tajua miten imetys on kaikkien asia. Melkein kaikki kysyy heti ensimmäisenä "imetäthän" eihän se kenellekkään kuulu imettääkö vai ei? Ja sitä, että kyllähän se pitää puolivuotta/ vuosi vähintään imettää. Ei tuo mulle oo niin "tärkeää" onhan se kiva, että maitoa riittää eikä tarvi sitä pullorallia. Mutta mitään hommaa ei saa tehtyä valmiiks kun pitää kesken kaiken alkaa imettämään, se on ihan sama mitä alan tekemään niin kohta on vauvalla nälkä. Oon vaan nyt sitten törkänny NANnia pulloon ja pullon miehelle, jos on hommat (esim. tiskaus) kesken.

Toinen juttu on se kun ihmiset ihastelee kuinka ihana tuo vauva on ja voi ku itelläki olis. Sitten ku oon sanonu, että se häätyy tehä nii tulee "No eihän me nyt vielä ku on sitä tätä ja tuota" Miks pitää sanoa että haluaa jos ei vielä haluakaan? :headwall:

Oon nyt koko tämän viikon nukkunu tosi huonosti, hirveen levoton olo eikä uni vaan tule. Eikä päivisin väsytä yhtään. Mutta olo alkaa kyllä olla jo vähän zombi :D vauvahan kyllä nukkuu hyvin, katotaanpa ens viikolla varmasti mua nukuttais niin vauva vaan huutaa yöt...

Olispa kiva tulla miitinkiin, mutta tuo 800km on vähän turhan pitkä matka :(

Millonhan tää vuotaminen loppuu? Tosin vähän mietin olisko jo menkat, tulee ihan verta ja enemmän mitä esim. viimeviikolla. Päätä särkeny (tosin voi johtua tästä valvomisesta) ja nälkä koko ajan.. hmmm


Merlina ja poju huomenna 6vko <3
 
Tervehdys!

Sillis: Hui hurjaa, kovia olet joutunut kestämään. Toivottavasti saat käytyä vielä asiaa lävitse esim hoitohenkilöstön tai muun kanssa. (Tiedän ainakin, että Espoon jorvissa on mahdollista käydä synnytystä vielä jälkeenpäin lävitse).

Trehvit : Minä haluan ja. Sello käy, kellonaika ja päivä melkeinpä mikä tahansa.

Rokotteista ,kyllä meilläkin lapsi rokotetaan rokoteohjelman mukaisesti. Neiti saikin ensimmäisen suun kautta otettavan rotarokotteen ja valitettavasti pientä oireilua, puklailua ja kiukkusuutta on havaittavissa. Mutta uskon, että rokotteesta on suurempi hyöty tytölle vaikka nyt hiukan surku mieli toisen voinnista on. Niin sanottuja ylimääräsiä rokotteita meillä ei oteta, en ottanut sikaflunssa rokotetta itsekkään odotusaikana.

Meillä jälkitarkastastus/lääkäri molemmilla,minulla ja tytöllä takana. Tyttö kasvaa hienosti pelkällä rintamaidolla. Pituus suhde painoon menee nätisti keskikäyrällä, pää on neidillä sitten yläkäyrällä (Peritty isältään :)). Mitat nyt 7vkon iässä 4880g ja pituutta 56,1cm.
Mulla sitten on vielä sulamatta yksi tikki!!!Kiesus kauanko siinä menee?? toki en oo mitään huomannu vaikka peittoakin heiluteltu.

Lueskelin et tääl on aika hyvin tiputettu painoa. Mulla sit tyssäs painon lasku ja kävi jopa niin et kilo napsahti lisää. Muhun ei kyllä päde sanonta et imetys karistaa hyvin kiloja. Saakeli kun suututtaa, et miten sitä antokin ittensä mupeltaa pullaa yms muuta hiilarisontaa reilun kuukauden verran synnytyksestä. Tämä kilon lisä kyllä pysäytti ja nyt on kovasti yritetty vaunulenkkeilyn ja ruokavaliomuutosten avulla saada paino tippumaan. Hitaasti ja maltillisesti. arghhh,kuukauden pääst alkaa zumba ja kahvakuula tunnit,kunhan korttini aukee käytettäväksi :)

Ja nyt mentävä heittää ittensä, kohta herää pikkanen, joka muuten sai viime lauantaina nimekseen Ria Kaarina <3
 
Ihanan nimen Zannuli teidän tyttö saanut:heart:.

Hei,oisko oisko ihan hölmö idea jos perustaisi faceen salaisen ryhmän jossa sopia noista tapaamisista?.
Olisi vähän kivempi sopia tarkkoja juttuja siellä kun ei pääsisi muut lukemaan:).
Vaikka heinäkuisilla onkin sivut siellä,mutta sieltä kertaalleen lähdin pois niin en takasin pääse,kun niihin ei kuullemma saa lisättyä takasin.
 
Iltoja siskot!

Kiitos vielä tsempityksistä tuohon synnytykseeni liittyen, tulee hyvä mieli noista :)

PossuRulla, sain kyllä sellaset naurut tosta sun Manduca-jutusta ettei tosikaan :D Kuvaa kyllä mun fiiliksiä aivan täysin tuo viesti! Muutenkin hymy huulilla luin sun juttuja, toivottavasti selvisit väsyneenä päivästä.

Treffeistä, tottakai kaikki isommatkin lapset voi ottaa mukaan! Sellossa ainakin Buffo-kahvila on suht lapsimyönteinen, Roberts vähän ahtaampi ja suppeampi ;) Ruvetaanko jo miettimään sopivaa päivää?

Pearl, mulla nimenomaan toi puudutuksen puuttuminen teki synnytyksestä helvettiä, koska se viimeinen avautumisvaihe ja pojan laskeutuminen oli niin raju. Ponnistusvaiheessa en sitten osannut enää edes kaivata mitään helpotusta, koska jo se ponnistamisen tarpeen tunteminen helpotti niin paljon, kun ekaa kertaa tunsin olevani tilanteen tasalla.
Mulla oli sama juttu, imukuppi oli tervetullut apukeino. Siinä vaiheessa olisin varmaan ollut onneni kukkuloilla vaikka ne olis sanonut leikkaavansa mut kahtia, niin kovasti toivoin jotain helpotusta.
Mä en ollut suunnitellut synnytystä etukäteen yhtään, joten siitä ei kyllä pettyneet fiilarit johtuneet. Ainoa mitä olin miettinyt oli, että toivon onnistuvan alakautta, ja että saisin käyttää jakkaraa. Muuten olin täysin avoimena liikenteessä.
Meillä tuntuu olevan kyllä tosi paljon yhteistä synnytyksissä, aina mustelmista antibiootteihin ja oksitosiineihin. ;D Mä sen sijaan sain vauvelin aika pian rinnalle, mutta myöhemmin hän sitten vieraili lastenosastolla tarkkailtavana.

MM, todellakin olen huomannut saman, monet lähipiirissä kokee tarpeelliseksi neuvoa lastenhoidossa yms. Luulin että sitä on ainoastaan raskausaikana koko kansan omaisuutta, mutta näköjään sama meininki jatkuu :D

Rokotteet mietityttää täällä hirveästi, mutta ekan Rota-satsin vauva jo sai...Toistaiseksi ei kummempia oireita siitä, vasta eilen tosin annettu.

Nonniin, nyt iltatoimiin!
Palataan taas :)

Ai niin, laitetaanko vielä nimilistaa tapaamisesta niin tiedetään vähän ketä olisi tulossa paikalle? Keräilin nopsaan muutaman nimen mitkä tuolta bongasin, lisätkää itsenne mukaan jos pääsette :)

- Sillis
- zannuli
- MommysMonsters
- Tuittumuru
- PossuRulla
 
Sillis: Niin justiinsa. Onneks tosiaan mä sain sen epiduraalin.. Mulla kans eteneminen oli melkosen rajua, kun olin sillä 41+5 viikolla ja synn. käynnistettiin kalvojen puhkasulla ja oli sit suhteellisen nopea (8h). Siitä kalvojen puhkaisusta ei kauan mennyt niin alkoi ne ihan järkyttävät supparit, ei kyllä vois etukäteen kuvitellakaan semmosta kipua! Mut mä jouduin niistä tosiaan vaan sen tunnin kärsimään, kun sain sen epiduraalin. Mä kans koin sen ponnistusvaiheen jotenkin helpottavana ja se ponnistaminen helpotti aina sitä kauheeta paineen tunnetta :) Sitä ponnistusvaihettakin mä pelkäsin ihan kauheesti etukäteen muitten juttujen perusteella. Mut joo, olpahan siinä vaan homma saada poika pihalle, kaikkeni annoin ja siltä näytti myös imukupilla vetänyt lääkäri! :D Mulla oli jalkojen ja käsien lihaksetkin monta päivää kipeenä! :D
Ärsyttää, kun täällä ei mitään noita synnytystapa-arvioita tehdä etukäteen.. Mulla toi lantio on varmaan aika ahdas ja poika iso, ni oishan tuon voinu aikasemmin käynnistää, eikä katsoa miten käy. Mullahan toi silleen oli tavallaan ensisynnytys, kun esikoinen sektioitiin. Noh, mut loppu hyvin kaikki hyvin.. Mulla tosiaan ei mitään traumoja sen kummemmin jääny mistään, paranis vaan tuo alakerta! :D Ja sanoin mä siellä synn. salissa, että tähän hommaan en kyllä heti uusiks lähde! Mulla kaikista inhottavimpana mieleen on jäänyt se tikkien laitto.. kun jotenkin tunsin sen siitä puudutuksesta huolimatta, varmaan tunti meni siinä tikkien laitossa ja mun jalat oli niissä helkutin telineissä.. :stick: Ja jotenkin se synnytyksen hoitanut vanha kätilö oli ihan hömelö, enkä kokenut siitä yhtään mitään apua ponnistusvaiheessa.. onneks kuitenkin osasin oikeen ponnistaa, mutta aina siinä supistuksen tullessa pojan sydänäänet laski, eikä löytynyt oikeen sitten mitään asentoa missä se ois helpottunut. Enkä kätilöltä saanut oikeen mitään järkeviä neuvoja. Siinä vaiheessa oli kyllä hieman orpo olo..

Imetys: Musta tuntuu, että teet niin tai näin, ni aina jollakin on sanansa sanottavana. Mä täysimetin esikkoa ekat 6kk ja osittain 1-v asti. Kyllä sain monta kertaa muilta naisilta kauhisteluja, että vieläkö sää imetät jne! Oikeen yllätyin, miten paljon imetystä kauhisteltiin, vaikka luulin etukäteen, että kauhistellaan, jos ei imetä. Anoppi jaksoi länkyttää koko ajan lisäruokien antamisesta ja jo 3-kuiselle ois pitänyt alkaa "kunnon ruokaa" antamaan. Itse kun hän oli kokenut imetyksen "jotenkin oudoksi puuhaksi", eikä ollut viitsinyt aikoinaan imettää. Ja meillä neiti tosiaan kasvoi paremmin, kun hyvin rintamaidolla, että siitä ei ollut kyse! Samaten oma mummo aina kauhisteli mun imetystä ja että miten pelkkä maito voi riittää. Mutta joo, täysimetän nytkin, eikä mua kiinnosta enää kenenkään mielipide siitä.. Teen just niinkun itse parhaaksi näen. Esikoisen aikaan sitä vaan jotenkin hämmentyi kaikista ohjeista mitä muilta naisilta tuli vauvan hoidon suhteen ja sitten neuvolasta omat eri ohjeet, niin jotenkin meni pää ihan sekaisin, että ketä tässä nyt uskoo. Mut onneks nyt on tuo yks "harjotuskappale", joka on säilynyt hengissä mun kynsissä, ni uskaltaa luottaa itteensä, että hyvin menee nytkin! :D
 
Manduca saapui tänään, mutta ei oikein kerinnyt/päässyt testaamaan sitä. Koko päivä ollut aikalailla hulapaloota. Tehtiin säilykekurkkuja. Ja sitten pikkumiehelle ollut tänään ei nukuta-päivä. jospa joku päivä kerkeis :)
Minullekkin tuli naurut tuosta Possurullan manduca odotuksista. Itse lähinnä ajattelin että päästään sitten lapsen kasvettua liikkumaan luontoon tuon avulla. Näin vauva aikana tuskin ihan hirveesti tulee käytettyä.

Nyt on sitten nimi päätetty lopullisesti :)

Pikkumiehellä on tosiaan suunnilleen joka toinen päivä kun nukkuu päivisin huonommin. Aamusta yleensä aina nukkuu yhet pidemmät päikkärit (2-3 h), iltapäivisin nukkuu joko toiset pidemmät unet tai sitten ei juuri olleskaan, korkeintan pieniä pätkiä ja tissillä. Näinä päivinä kun nukkuu huonommin, on illasta sitten tosi väsy ja riehuu tissillä eikä meinaa saada millään unen päästä kiinni. Tulis jo syksy ja viileemmät kelit niin alkais tuo unikin maistumaan tuolla ulkona paremmin :D Viileinä päivinä nukkuu aina paremmin!!!

Huomenna olis sitten lääkärineuvola ja samalla eka rokote. Saa nähdä paljonko kerännyt painoa kahden viikon aikana.

Mutta nyt vetäydyttävä pikkumiehen vieraan nukkumaan.

Muumi ja pikkumies kohta 6 viikkoa :heart:
 
Mekin saatiin manduca lainaksi, mutta mä en sitä ainakaan vielä voi käyttää, kun pojan jalat tulee aika kipeesti tohon mahan päälle. Oon vielä vähän arka sen sektion jäljiltä..tai siis jalat painaa jotenki ikävästi. Ehkä sitten kun saa pojan jalat sellaseen sammakko asentoon.

kateellisena luin muumin vauvelin nukkumisia, kun täällä ei nukuta päikkäreitä koskaan..tai no ehkä kerran viikossa nukkuu pari tuntia päivällä, muuten vaan torkahtelee.

Tänään on kyllä ollut ihan kökköpäivä kun poika on huutanut aamuyöstä asti...en tiedä mikä vaivaa. Epäilen että maha on kipeenä :( Oon yrittänyt välttää sellasia ruokia ja juomia, mitkä aiheuttaa mahavaivoja..Osaakohan kukaan sanoa, kuinka kauan esim. limu vaikuttaa maitoon??

Rokotteet otetaan kaikki mitä laitetaan. Ens viikolla tulee varmaan jo eka. Odotan jo kauhulla miten kurjana poika on sen jälkeen...
 
Eppaa, mäkin haluun jo sen maagisen manducan. On tää kyl metkaa ku kärsii jonkinasteisesta univajeesta, on jututkin välillä sen mukasia...

Mä meinasin tänää jo soittaa jonnekki imetystukipuhelimeen. Ja soitin miehelle että tuo kaupasta tuttelia. Tyttö päätti huutaa iiiihaan koko päivän pää punasena. Se söi ja söi ja söi näitä mun lerppuja, tuntu että ei saa enää mitään irti edes. Mietin että kenties lisää sitä maitomäärää, mut ku kolmatta tuntia se niitä tissejä imi ja raivos ni alko se suo taas upottaa.

Hitto tosiaan mikä päivä. Nyt sit on kaapissa tuttelia, ihan vaan henkiseks tueks jos nää mun lurppanat sanoo sopimuksen irti.

Tässä koneella vielä viisaana tyttönä istun kun kaikki muut on nukkuneet jo vaikka kuinka kauan. Mut mun on pakko saada edes pieni hetki olla ihan rauhassa tän päivän jälkeen. Joten otin projektiks järkkää kuvia koneelta teettämistä varten ja voivoi.. Missä välissä toi esikoispoika on kasvanut kaksvuotiaaks?? Koneella oli paljon kuvia missä se oli vajaa vuoden ikänen, takkutukkanen pikku pullero.

Täälä on kovin hiljasta välillä, ootteko kaikki sinne nassukirjaan menneet? mulla siel ei oo profiilia enää, mut käykää välillä täälläkin infoomassa jos jotain miittinkiä meinaatte. Mulle sopis parhaiten viikolla joku kahvittelu.

Onneks, Luojan kiitos tuo lapsonen nukkuu sentään yönsä. Jossain välissä aina herää ja tulee tissille, mut ei vaadi mitään leikittämistä tai hyssyttämistä yöllä.

Nyt tuntuu et silmäpussit pyyhkii pölyjä lattialta, pitää rullata ne mukaan ja mennä nukkuu. Ehkä huomenna ois jo parempi päivä.
 
Eilen käytiin neuvolassa ja painoa tullu päälle kilo 3 viikossa ja pituutta 4 senttiä, nyt siis 5360g ja 57,3cm. Ei ihme, että vaatteet on yhtäkkiä jääny pieneksi. Rotarokotekkin laitettiin eikä onneksi tullut mitään oireita!

Nimi on päätetty, muuten ristiäiset on vielä ihan vaiheessa.. Eikä lauantaihinkaa enää montaa päivää ole. Mulle ei mee mikään mekko päälle tissien kohalta.. Noh eiköhän tuota jotain vaatetta löydä päälle.

Hymyjäkin satelee nyt päivittäin :heart:
Merlina ja poju 6vko 3pvä
 
Nämä kelit on jotenkin tosi ahdistavan vaikeita, kun oikein tiiä mitä tolle pienelle laittaa vaunuun päälle. Aatella että jo kolmas lapsi kyseessä ja pukeminen on edelleenkin vaikeeta :LOL:. Pilvinen päivä, mutta siltikin melkein 20 astetta lämmintä. Hieman kosteen nihkee ja hikinen keli, mutta tuntuis aika julmalta laittaa pikkunen nukkumaan vaan pelkässä bodyssa ja potkareissa vaunuun. Varmaan riittäis kun mulla kuitenkin on siellä pohjalla makuupussi ja päälle vois heittää pitsipeiton, ja onhan siinä sen vaununkopan peittonkin. Nytkin tuo raukka tuolta heräsi ihan hikisenä :( Päällä sillä oli puuvillahaalari ja lakki sekä töppöset, ei peittoja ollenkaan, huoh!!!

Tää väsymys kyllä tekee noita tepposia. Mä en muista mitään ja aivot on jotenkin jumissa :) En osaa edes oikein kirjoitusta :LOL:

Mulla ristiäisten järjestäminen sujuu helpolla kaavalla kun äiti tulee niitä mun kanssa laittamaan, muuten vois tuottaa tuskaa. Vaatteet on kyllä aivan hakusessa, mutta mulla on viellä muutama viikko aikaa niitä katsella/miettiä.

Mutta nyt lähdettävä neuvolaan!!!

Muumi ja pikkumies 6 viikkoa :heart:
 
En kuulu FB-ryhmään, mut en vaan jotenkin ehdi tai saa aikaiseksi kirjoitella tänne useammin...

Meillä oli lauantaina ristiäiset. Kaikki meni hyvin, vaikkakin pappi myöhästyi puoli tuntia ja oli muutenkin jotenkin aika pihalla :) No, kastetilaisuus saatiin kuitenkin pidettyä ja tyttö sai nimen. Päästiin miehen kanssa todella helpolla ristiäisten suhteen, äitini ja anoppini ilmoittivat hoitavansa kaikki järjestelyt. He tilasivat ruoat pitopalvelusta ja laittoivat kaiken valmiiksi + hoitivat kahvipöytää.. Meidän piti vaan laittaa perhe valmiiksi ja ilmeistyä paikalle, se oli ihana lahja heiltä :) Tyttö oli hyvin rauhallinen koko päivän.

Manducakeskustelu nauratti :D Meillä on tuo ihmelaite :D Mutta aika vähän ollaan vielä käytetty tähän mennessä. Uskon, että tulee olemaan meille hyödyllinen, tyttö on viihtynyt siinä hyvin. Säätöjen kanssa saa vielä pähkäillä... Olen vakoillut kaupungilla Manducaa käyttäviltä, miten vauvaansa siinä pitävät :) Kuten joku muukin mainitsi, varsinkin kun tytölle tulee lisää ikää, tulemme varmasti käyttämään Manducaa paljon reissuissa. Nyt on suunnitteilla ensimmäinen ulkomaanreissu ensi keväälle.

Pukemisesta vaunuihin,, itse olen laittanut tytön ihan bodyssa ja potkareissa vaunuihin, koska makuupussi ja pehmeä kantokoppa ovat tosi lämpimät. Kun pistin hattua ym. päälle, tyttö oli ihan hikinen vaunuissa. :) Muutenkin vaikuttaa aika kuumaveriseltä tämä vauva.

Päiväunet vaihtelee täällä jonkin verran, mutta yleensä tyttö aloittaa yöunensa vasta 23-24 aikaan (viiden havahtumisen ja uudelleennukuttamisen jälkeen), joten jatkaa yöunia pitkälle aamupäivään. Aamupesut kun tehdään, jatkaa yleensä syötyään vielä unia muutaman tunnin, heräilee vasta 11-12 aikaan.. On vähän aikaa hereillä, syö pariin otteeseen ja sitten nukkuu vielä päivällä pitkän pätkän, 2-3 h. Iltapäivästä/alkuillasta eteenpäin ottaa sitten vaan lyhyempiä unia tai ihan pieniä 15 minuutin torkkuja. On myös päiviä, jolloin ei nuku juuri lainkaan, mutta ottaa tämän kyllä sit takaisin seuraavana päivänä nukkumalla melkein koko ajan. Aamupäivät on siis äidin omaa aikaa kun isoveli on koulussa, teen kotihommia ja olen vaan :)

Masuvaivat tuntuvat täällä helpottaneen, tyttö täyttää huomenna 2 kk. Aloimme myös perjantaina antaa hänelle Rela-tippoja, tuntuvat auttavan. Omista syömisistä olen todennut erehdyksen kautta, että ehdottomalla kieltolistalla ovat mansikka, paprika, sipuli, omena, suklaa... Tyttö reagoi ihan selvästi noihin.

Imetys sujuu ihan kivasti, paitsi että iltaisin edelleen tuntuu täälläkin välillä että tyttö lutkuttaa tyhjiä tissejä, varsinkin silloin kun on hereillä koko illan. Mutta ei ole vaikuttanut hirveän nälkäiseltä tai tyytymättömältä toistaiseksi, syö vaan vähän väliä. PossuRulla, mullakin on Tuttelia kaapissa ihan henkisenä tukena :) On tää imetys kyllä välillä... vähemmän ihanaa :) Mutta kaks kuukautta takana, eiköhän tän urakan jaksa loppuun. Tyttö on ihan tissiriippuvainen, viihtyy kyllä isin kanssa pari tuntia kahdestaan, syö pullostakin pumpattua maitoa max. 60 ml, mut sit alkaa ilmoitella että tissiä tänne ja äkäseen :) Mutta olen siis päässyt esim. kaupoille tai salille hetkeksi yksin, ja se tekee kyllä hyvää.

Tapaamisessa olen mukana, jos päivä vaan meille sopii :) Sello käy, joudun vaihtamaan junaa Pasilassa, mut täältä pääsee nopeasti kahdella junalla Leppävaaraan.

Mulla on mieliala välillä vähän alavireinen.. Mut kaipa se kuuluu asiaan. Sillä tavalla erilasta tämä vauva-aika kuin esikoisella, että mies ei pysty niin paljon osallistumaan. Esikoinen siis söi alusta asti myös pullosta, joten mies pystyi hoitamaan syöttöjä. Nyt esim. iltanukutusrumba on aina mun harteilla, koska siihen tarvitaan tissi :) Tyttö saattaa väsyneenä torkahdella pari-kolme tuntia, mut havahtuu aina ja on jotenkin ihan ylikierroksilla, vaikea saada lopullisesti nukahtamaan. Nämä yönukutukset koen raskaimpana tällä hetkellä. Illalla ei ole omaa aikaa, että vois katsoa leffaa tms., koska tyttö tosiaan aloittaa yöunet yleensä vasta lähempänä puoltayötä.

Mies kyllä yrittää auttaa, antaa nukkua aamulla pitkään ja usuttaa päiväunille sekä hetkeksi sinne salille tms. Nyt hän on huomenna lähdössä jokavuotiselle "kalastus"reissulle ja palaa sunnuntaina, en ole tästä kauhean innoissani... Vaikka tosiaan kerran vuodessa on vaan tuollaisen pätkän poissa, niin nyt ei huvittaisi jäädä yksin neljäksi päiväksi.

Tulipas tekstiä, ei tätä kukaan varmaan jaksa edes lukea...

Mayinga & tyttö, huomenna tasan 2 kk
 
MOI!

ihanaa sain netin toimimaan:)ollu kaikkee onkelmaa tietokoneessa.

MM:niin samoilla sävelillä olen sun kanssa:)viitaten imetys ja muuhun kirjotukseesi.

eilen oltiin lääkärineuvolassa ja kaikki hyvin.poika siis 6vk ja 5980g ja 58.5cm.kasvaa kohisten,syökin kyllä paljon!

lauantaina ristiäiset,ihanaa juhlia perheen ja ystävien kanssa ja saa pikkumies hienon nimen:heart:
täälä kaikki edelleen loistavasti.minä,vauva ja 3-vee joko laiskotellaan koko päivä ja ilta,shoppaillaan tai kyläillään.;)isommat siis koulussa ja kavereillaan illat.tänään kyllä katoin siihen malliin taloa,että ny vois perusteellisemmin siivota...iskä ja äitipuoli tulossa kaukaa vk.lopuksi meille ristiäisten viettoon:)

ristiäisiä ei kyllä kotona pidetä,eipä tartte sen takia puunata joka nurkkaa:D

Ny pitäs lähtee ruokakauppaan ostaan vaikka mitä.ollaan miehen kans kumpikin hiilarittomalla..hyvin menny.mulla 2kg viä lähtöpainoon,vaikka eipä se paino mistään mitään kerro.ihania reseptejä löysin karppisivuilta.ananaskuurin jälkeen mulle maistuu vaikka pahvi!;)

nyt kaffia,ja josko toi vauvakin jo heräisi!nukkunu pari tuntia sängyssään.vaunuissa ei ikävä kyllä nuku ku max.40min.kunnon unet ottaa vain sängyssään.ei edes mun vieres,vain oma sänky käy.no ihan hyvä,mutta aikusena saattaa pojalla tulla ongelma!:D

Taiska ja pikkumies 6vk
 
No, nyt on sitten neuvolalääkärissä käyty. Kaikki oli hyvin ja ei sitä rotarokotetta nyt sitten viellä aloitettukkaan vasta 2 kk neuvolossa. Mutta ei haittaa. Paino oli 4715 g (4315 g) ja pituus 58 cm (55 cm).

Minäkin taidan nyt laittaa vaan tuon ukon tuonne ulos nukkumaan bodyssa ja potkareissa, on siellä niin lämmin. Ja peittoa päälle jos tuntuu että olis kylmä, mitä en kyllä usko.

Meilläkin nuo iltanukutukset on myös välillä aika haastavia. Joskus harvoin nukahtaa syliin illalla kun sohvalla imetän, mutta harvemmin enää. Sängyssä kun imetän sinne nukahtaa hyvin jos jään viereen, mutta jos lähden pois herää hetken päästä. Vaikka olis kuinka väsynyt, niin siltikin havahtuu kun tissi katoaa nenän alta :D Mutta hyvää on siinä että välillä kelpuuttaa tutin ja nukahtaa sen kanssa, mutta ei läheskään aina. Ois vaan tosiaan joskus mukava rauhassa illasta syödä iltapala ja katsoo telkkaa, mutta kaikkeahan ei voi saada :)

Ihana kun pikkuinen on alkanut nyt hieman viihtymään lattialla lelukaaren alla. Tuossa tuo nytkin pötköttelee ja ihmettelee leluja!!! Ja isommat sisarukset kiinnostaa tosi paljon.

Höpötystäkin alkaa tulemaan ja tietenkin hymyjä!!!

Muumi ja pikkumies :heart:
 
Taiska: ihana kun viihtyy omassa sängyssään. Meillä jäänyt taas kerran pinnis ihan turhaksi kapistukseksi. Poika nukku meidän sängyssä ja mielellään minun kainalossa. Kätevää tietenkin imetyksen kannalta enkä suorastaan ole edes jaksanut/viitsinyt opettaa omaan sänkyynsä. Kyllähän se sitten kerkii oppimaan :) Tosin joskus olis ihanaa kun nukkuis omassaan, niin sais maata leveesti :D

Muumi
 
MUUMI:joo ohan se kiva et nukkuu omassa sängyssä,mutta ei tosiaan muualla...sitterissä,vaunuissa,kylässä jne ottaa vain pieniä torkkuja sitten.jotenki musta tuntuu,et vauva heti ku laitan sen mahalleen sinne sänkyynsä,nii vauva kattelee ensin ja kääntelee päätään ja sit niinku hokais,et ahaa oma sänky eli ny siis pitää nukkua;):p tai sit mä oletan vain niin...;) mut musta outoa,ettei nuku muualla.yökylässä tosin oli nukkunut hyvin yön ystäväni vieressä.mut mä tarkotan lähinnä päivällä/illalla.silloin ei nuku ku omassa sängyssä.

joo-o ku ollu tyyyylsä päivä.auto vietiinki huoltoon.(olin unohtanu),no onnex en kerenny lähtee mihkään.jos pakkais vauvan ja tytön vaunuihin ja lenkille lomps!

illanjatkoja!!!!!
 
Missä kaikki luuraa??? Minä täällä harrastan lähestulkoon yksin kirjoittelua :D Vauvakiireitä taitaa olla!!! Vai, ootteko kaikki menneet sinne facebookiin??? Harmi vaan kun täällä on niin hiljaista :O

Nyt oon sitten päässy testaamaan manducaa!! Tuleva kummitäti kävi pitämässä opastushetken ja jopas alkoi sujumaan. Perjantaina kun pakkasin mökkikamppeita, pikkumies nukkui manducassa reilun tunnin :) Ainakin tässä suhteessa helpotti elämää kun toinen viihtyi siinä ja itse sain tehtyä jotain. Mökillä sitten kuljetettiin poikaa siinä ja totuteltiin manducaan!!! Jospa päästäis syksyllä kelien viilentyessä metsäretkelle :)

Olin sitten unohtanut lasketuttaa kelalla verokortin. Meni sitten eka kelan maksama äitiyspäiväraha lisäprosentin mukaan :( Onneksi oli vaan 8 päivän ajalta. Mulla kun työnantaja on tähän asti maksanut palkkaa. Mutta nyt on sitten laskettu uusi kortti ja mukavana yllätyksenä tuli pieni prosentti :)

Poika vetää jo kolmatta tuntia unia pihalla vaunuissa. Kelit kun viileni, niin jopas sitä nukuttaa :)

Miehellä toisiks viimeinen isyyslomapäivä. Keskiviikkona alkaa sillä työt. Johan tuo seitsemän viikkoa onkin kotona ollut. Sitten alkaa meilläkin arki!!! Saa nähdä päästäänkö me täältä lähtee minnekkään :D Kerhotkin alkaa sopivasti tällä viikolla, päästään sitten niihin lasten kanssa :)

Ensi viikolla olisi sitten jälkitarkastus itselläni. Jospa lupa kunnon liikkumiseen heltiäis.

Mutta nyt kotihommiin!!!

Muumi ja pikkumies kohta 7 viikkoa :heart:
 
Ei oo Facebookiin menty. Taitaa kiirettä olla kaikilla.

Jos pikaisesti jotain kuulumisia, kohta ukko kuitenkin herää... Tasaista arkea täällä. Poika voi hyvin ja kasvaa kovasti. Oma mieliala heittelee aika paljon. Toisinaan oon todella allapäin. Ehkä siksi en oo tännekkään saanu kirjoitettua vähään aikaan. : /

Ristiäiset on sunnuntaina. Mua suoraan sanoen v*tuttaa koko juhlat kun noi mummot ei meinaa pysyä housuissaan. Mä en jaksa niitä enää. Tekis mieli perua koko homma. :kieh: No, poika saa kuitenkin nimen. :heart:

Maito tuntuu taas riittävän paremmin. Välillä kyllä tekee mieli antaa pullosta että sais itsekkin tehtyä jotain aloittamaansa loppuun asti. Erityisesti iltasyötöt väsyttää aikalailla.

Mun pitäis päästä pois täältä kotoa enempi. Heti kun saa vähän jotain omaa aikaa niin tuntuu paremmalta. Viikonloppuna kävin ostamassa uudet housut itelleni. Oli kokoa pienemmät mitä ennen raskautta. JEE! Toi roikkuva läskimaha on kyllä jotain kamalaa. :'(

En oikein oo mikään perhekerho-ihminen. Jäi esikoisen ajalta jotenkin sellainen olo että en kuulu porukkaan. Joku äiti hermoili miten lastenvahti pärjää pari tuntia lasten kanssa kun hän menee kampaajalle. Hetken kuuntelin ja tajusin että se puhuu omasta miehestään. Minusta isä on isä eikä mikään lastenvahti. :D En menny toista kertaa. Toki kerhot on kaikki varmaan ihan erilaisia.

En mä osaa nyt enempää kirjoittaa. Jos laittais kahvit tulee ja ottais pakkasesta korvapuustin niin sais tän mielialankin paremmaksi. (Toivottavasti.)

Tuittumuru ja poika kohta 7 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Joo en tiedä mihin tämä aika menee.. Tai, no tiedän. Meidän päivät menee siten, että aamupäivällä/päivällä tyttö nukkuu paljon, syö ja hieman seurustelee välillä ja jatkaa taas unia. Tällöin siivoan, pesen pyykkiä ja olen vaan, olen alkanut taas lukemaan kirjoja, mikä on mun suuri intohimo :) Iltapäivästä eteenpäin tyttö sitten on paljon hereillä ja ottaa vaan pieniä torkkuja, syö tiuhempaan. Illat menee vauvaa ja isoveljeä hoitaessa.

Iltaan omaa aikaa ei juurikaan jää, vauva aloittaa yöunet klo 22 aikoihin, ja nukuttaa saa edelleen monta kertaa. Nukahtaa, havahtuu uudestaan ja nukahtaa parhaimmillaan parin tunnin ajan.. Mutta kun aloittaa yöunet, nukkua posottaa ekan pätkän yleensä tosi hyvin, viime yönä tuli ennätys - nukkui 8 h putkeen! Olen aivan ällikällä lyöty tästä, kun isoveljensä heräili vauvana 1-2 h välein tässä iässä...

Masuvaivat ovat helpottaneet... Aloitettiin Rela-tipat ja ne tuntuivat heti auttavan. Lisäksi edelleen kartan tiettyjä ruoka-aineita. Viime viikolla oli ensimmäisiä iltoja, jolloin perinteistä iltakitinää ei tullut ollenkaan. Tyttö on tosi rauhallinen ja iloinen tapaus :)

Imetys sujuu tällä hetkellä hyvin. Vähän on syöntitahti harventunutkin, toki edelleen on tankkausiltoja. Mut hieman helpottanut :)

Nyt tuli esikoinen koulusta, yritän jatkaa illemmalla :)

Mayinga & Hajuherne, 2 kk+
 
Justiinsa ajattelin tulla huutelemaan että missä kaikki on,tänne olikin tekstiä tullut:).

tuittumuru Mullakin tulee aina synnytyksen jälkeen pientä alakuloa,mutta se ei kestä onneksi kauaa.Mutta sekin aika mitä kestää on miehelle varmaan hauskaa.Silloin musta tuntuu että musta ei ole mihinkään ja että olen vaan lihava:ashamed:.Mutta sekin nyt mennyt onneksi ohi:).

Painoa on kuitenkin tippunut nyt 16kiloa!.Vielä 6kiloa niin olen tyytyväinen:).Lenkillä olen käynyt ja tolla crosstrainerilla jumpannut minkä jaksan:).
Mutta toi löysä maha on kyllä ihana:kieh:.Mutta ei voi mitään,kaikkeni teen että se lähtee.Ruokavalio on kunnossa(karpannut 5vkoa) ja liikun minkä jaksan joten enempään en pysty.Mutta vauvakin on vasta reilun kuukauden että siihen nähden ihan kivasti lähtenyt.Vanhoja housuja en ole vielä kokeillut.on kuitenkin vielä kilo lähtöpainoon..

Täällä nukutaan miten sattuu.päivällä vauva nukkuu ehkä yht.4 tuntia pätkissä.Herää aamulla n.7 aikaan ja yöunilla on viim.23.00.Tosi vähän nukkuu päivisin,pitäisi vaan seurustella kokoajan vaikka väsyttäisi:).Nyt on tosin nukkunut vaunuissa reilun tunnin ja oon käynyt jo 3 kertaa vispaamassa noita vaunuja.Ehkä se siitä kun tulee kylmä ja uni tulee paremmin.
Öisin herää 2-3 kertaa.

Niin ja tosta perhekerhosta piti vielä sanoa että mäkään en jotenkin osaa sinne mennä.En tiedä mitä niiden ihmisten kanssa pitäisi siellä puhua,en osaa/jaksa puhua mitään kakan väri juttuja.Tuolla kerholla jo kuuntelin kun ne siellä puhui samaa mitä tuittumuru oli huomannut puhuttavan.En mäkään niitä kato siellä mitenkään kieroon mutta yleensä (tuolla kerholla huomannut) että jos alan puhumaan vaikka että olen käynyt ulkona tai että väsyneenä ei jaksaisi lapsia yhtään,tai jos puhun jotain mitä ei saa ääneen sanoa niin kyllä katotaan pitkään.Mä tykkään keskustella asioista,niistäkin mistä ei saa puhua.Että äitikin saa olla niin väsynyt että tekisi mieli häipyä tai jtn.Vaikka sitä ei tarkoita mutta väsyneenä tulee ajateltua kaikkea;).Ja niistä on ihan hyvä puhua,huumorilla niistä selviää:)
Ja muutenkin tosi usein törmää siihen että kaikki kilpailee jollain.

Vau,hieno juttu anu että menette samalla naimisiin!:).Mitä meinaat päälle laittaa ettei ihmiset arvaa?.Onnea:)

Meilläkin on ristiäiset vkloppuna,vieraita tulee 30-40.kaikki ei ole vielä ilmoittanut.Lähinnä noi ristiäiset on ihan vaan muodollisuus:).

Oltiin viikko sitten siellä "aikuisten juhlissa" niinkuin lapset sanoo:D.kivaa oli päästä ilman lapsia viihteelle,ja sen kyllä tunsi että oli kivaa ollut.Kolmen päivän paha-olo;).

Vauva on kyllä virkeä!.Hymyilee PALJON ja juttelee:).Päätä pitää hyvin ja ympärille pitäisi katella kokoajan:).Kaikki on sanonut että ei uskoisi että on vasta kuukauden:).

Mutta palataan taas.
 

Yhteistyössä