HEINÄMAMMAT 2008 ~kesäkuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja Poppeli:
noista biiseistä: mulla on jostain syystä soinut pari viikkoa päässä Jumalan kämmenellä ja ystävä sä lapsien :eek:
Toivottavasti yläkerran ukko on kuulolla ja tulee helppo synnytys :D

Ievaliina ja muut sairastelevat, toivottavasti pöpöt pian hellittää :hug: . Mä olin kunnon räkätaudissa kun esikoista synnytin ja voimat oli ihan finaalissa. Kyllä se itse nuha ja kurkkukipu siinä unohtui aika pian, mutta veronsa oli vienyt sairastelu ja olin ihan naatti.

G: esikoinen oli tosiaan iso, 4420g ja 54cm. Nyt on veikattu pienempää ja sf-mitta ja masunympäryskin puhuis sen puolesta, vaikkei ne vissiin koko totuutta kerrokaan. No, mä lohduttaudun sillä tiedolla, että yleensä toinen synnytys on helpompi :whistle: . Ei auta tässä vaiheessa panikoida (säästetään se paniikki sinne synnärille jos niikseen tulee).

( . ) Yhä edelleen vointi erinomainen. Kun ei raskaana oliskaan. Toivottavasti olis tyyntä myrskyn edellä ja alkais sitten kertarysähdyksellä se kärvistely...

Sumppis ja pikku-B rv. 38+
 
Joo, noi näky olevan aika kalliit. Mut se toinen linkki vei johonki verkkokauppaan missä oli halvempia versioita. Mut ne ei ollu kai säädettäviä. Vois käydä kyllä jossain kaupassa kattomassa onko jotain tollasia myynnissä. Se löllömaha on kyllä kamala synnytyksenj älkeen, joten vois oma olo ainakin tuntua paremmalta, ku maha ei roikkus "vapaana". :LOL:
 
siis auttakaahan jos vaan voitte!!!!

elikkäs eilen illalla tuntu muljahteluja,tooooosi kipeitä sellasia aivan tuola alhaalla...tänään en oo pystyny istumaan kunnolla ja aivan sairaan kipiää ottaa ku yrittää kumartua alas päin.ittelle tullu nyt epäily,et eihän vauveli olis kääntyny???? :eek: ku ennen ollu rt ja potkut tuntunu oikealla kyljes,nyt tuntuu vaan alhaalla...oon ihan peukalo keskellä kämmentä ton tunnustelun kans,eli en tidä mikä osa tossa oikealla nyt pullottaa,siinä vain ennen ollu tyhja kohta...

eipä täs muuta mut ottaa tosissaan kipiää ihan istuminenki :'(

juuh,ei muuta...Nasuliini rv36+3
 
Onnea vauvautuneille! :flower: :flower:

Nasuliini: En kyllä osaa auttaa, mut toivotaan et ei olis päässyt kääntymään masussa. Voisko olla et vauva ois laskeutunut alemmas ja siksi nuo muljahtelut eilen..

Kävin tänään kokoarvio ultrassa.. Ei oo kuulema luvassa yhtä isoa vauvaa kuin esikoinen. (Esikoinen oli 4120g). Arvio oli et tällä hetkellä vauva n.3100g. Et ihan ok varmasti vaikka ehtiikin tässä vielä kasvaa.. Niin ja saatiin tietää et meille tulee TYTTÖ. :heart: . Nyt sit uskaltaa ostaa enemmänkin tytölle vaatteita vaikka jotain olen jo ehtinyt ostella ku on niin "tyttöolo" ollut koko raskauden ajan.. :D

Lääkäri teki samalla synnytystapa arvion ja kouri tuolta alhaalta siihen malliin et sen jälkeen on kyllä supistellut melkoisesti :x Auts..

NiiVe ja pikkuinen 38+2

Sumppisuu: Jos voisit tuonne etusivulle päivittää sitten kunhan ehdit, et meille on tulossa tyttö ja ikää saa laittaa minulle yhden vuoden lisää :D KIITOS :D
 
On se vaan niin PRKL kiva, kun menee neuvolalääkäriin saadakseen vahvistusta, että kaikki on hyvin ja sitten siellä onkin hoono soomi-puhuva virolaislääkäri, joka ei tiedä miten päin vauva mahassa on ja toteaa, ett kohdunsuu parilla sormella auki ja pehmeä, jotain vuotoakin, mutta EN MINÄ TIEDÄ, PITÄISIKÖ JOTAIN TEHDÄ. Ja kun ei ollut oma neuvolantätikään tänään, niin yhdessä siinä sitten voivottelivat! Kirjoittivat kyllä lähetteen Jyväskylään äitipolille, mutta sieltä sai ajan vasta 4.7. Ja mulla todella on sellanen olo, että kohdunsuulla tapahtuu koko ajan ja että synnytys voi alkaa milloin vain. Kaksi edellistä siis käynnistyneet lapsiveden menolla just tällasten tuntemusten kanssa ja kaksi ekaa käynnistetty. Että jalat ristissä tässä sitten oottelemaan, jos vaikka jalat edellä pukkaa tulemaan ennen tuota äitipoliaikaa. Ja todellakaan en halua perätilavauvaa alakautta synnyttää!

Pikkusen on vaikee keskittyä nyt mihinkään...

Maggie71 ja Eppuliina 35+5
 
Voi ei maggie :hug: olipas sulla "ihana" neuvola reissu :( Eikö ne voi sua sinne jyskälään ottaa vaikka synnytysosastolle sen verran, että kattovat, ettei ainakaan mitään lapsivettä ole se vuoto ja kattois samalla ultralla tuon tarjonnan. On kyllä tosi ikävää tollanen :hug:
 
Vielä mitään synnyttämässä :D

Vointi mitä parhain. Nyt vaan hieman kolottaa, ko tuli pari tuntia käveltyä tuossa päivällä. Toivotaan että ensi yönä taas supistelis. Eilen en tehny juuri mitään raskasta ja nukuin viime yön ko tukki, 6h. Tylsää!
 
Soita suoraan Jkl:n äippäpolin päivystysvastaanottoon (014-269 1404 tai loppu 1104). Saat ainakin "paremman" mielipiteen, pitäisikö käydä näyttäytymässä... :hug:

Noista kurehousuista: saman asian ajanee esim. Anttilassa myytävät n.25? maksavat "tukiliivit". Kokeilin kakkosen jälkeen vatsamakkaroihin, mutta jätin silloin ostamatta. Kivasti kyllä tukivat ja antoivat tasaisen pinnan, mutta päätin lisätä liikuntaa... ;) Nyt vois ostaakin!
 
Onnentoivotukset vaavinsa saaneille :flower:

Olo on kuin elefantilla, jalat turvoksissa ja kävely hidasta, selkään ja nivusiin kolottaa ja sattuu ku kävelee... vali vali :headwall:

On ollut täällä ainakin tosi tuulinen päivä, aurinko on kyllä pilkistellyt tuolta pilvien lomasta aina välillä, mutta en ole saanut mitään itsestäni irti. Loikoilut vaan sängyllä ja katsellu töllöö, no oon kutonut keskeneräistä villahaalaria, mutta nyt alkaa jo puikot hyppiin silmille :eek:

Täällä ei niitä suppailuja oikein ole, et jos niitä jollain konstillä tännekin sais niin olis kyllä olo onnellinen, ja varsinkin niitä synytyssupisteluja :saint: Kaveri kyl painaa tosi ikävästi tuola alhaalla ja välillä jo aattelen et se pian tippuu, mutta eipä taia niin käyvä. :D

Mies tekee pitkää päivää tänään ja olo on tosi orpo, kun ei nyt sitten tälle päivälle ole edes autoa. Täällä ei mene edes linjureita, et jos tarttis johonkin päästä, niin taksi pitäis tilata. :whistle: Maalla asumisen huono puoli. Ja kun en tunne oikeastaan tästä läheltä ketään, niin ei oikein kahveellekaan voi itteensä lykätä, lähinnä naapurit on vanhuksia.

Jos vaikka huomenna jaksaisi siivoilla jälleen ja puuhailla, tai jos olis auto niin alemyyntiin kyl lähtisin :kieh: Teippaisin selkäni ja mahani jollain tukipilareilla et pääsee ettenpäin
:LOL:

No mutta jos vaikka menis loikoileen taas välillä |O

Jisse ja Juulis rv37
 
Johan oli tyyriit kurepökät!! Kylläpä saa miulla ainaki mahanahat roikuskella ihan keskenään sen mitä roikkuu, tai ennemmin kiedon vaikka sen elmukelmun ympärille! Sitä saa kaupasta kuitenki aika halvalla.. :D

Voi hitsit Maggie mikä neukkalääkäri sulle sattu.. Eikö asiaa auttas yhtään jos ite soitat polille ja kerrot tasan tarkkaan mikä tilanne on, ja miten edelliset synnytykset on käynnistyny?? Kyllä ne yleensä uudelleensynnyttäjää kuuntelee ja pääsisit nopeemmin tarkistukseen! Ethän sä voi jäädä vaan odottelemaan! Soitat vaikka synnärille että nyt tuut näytille kun tuntuu että lähto tulee justiinsa! Jotakin sun on keksittävä. Kyrsii ihan tuommoset taidottomat nuijat, miks niitä edes neuvoloihin laitetaan?!?

Neuvolassa kaik ok. Paineet hyvät, paino nousussa aina vaan 1kg/vko, pissa puhdas, turvotukset +/-, sydänäänet kuulu hyvin ja oli 130. HB kin noussu Ladyvitan vitskuilla hienosti 122 ja sf-mitta nyt 36cm. Vauva pysyny RT:ssä, muttei ihan suorassa ole vaan pikkuisen viistossa. Pää painaaki kivasti väliin vasenta nivusta, jossa myös hermokipua aika-ajoin.. Ensiviikolle uus aika, jota en toivo käyttäväni, mutta enköhän mä sinne lyllerrä taas kuuliaisesti niinkuin tähänkin asti.. *huokaa* :| Näihin käsien ja jalkojen kipuihin ei sanonu muuta, kuin ne normit niksit turvotuksen vähentämiseks. Ei puhettakaan lastoista tai mistään muusta, ja vaikka hoin sitä ettei saa nukuttua niin kehotti vaan lepäämään. "Kyllä uni ja lepo on tärkeetä, lepäät vaan aina kun voit!" -joopa, eli pyöri sängyssä yöt niinkun tähänkin asti.

Räpis ja kypsä yläpää+NinniElmeri rv37, koskahan se alapää tulis mukana?!?!?
 
Heippa,

kovasti onnea kaikille vauvan saaneille :flower: Ja tsemppiä kaikille viimeisille viikoille.
Maggie, miekin suosittelen soittoa suoraan äitipolille. Uskomatonta touhua..

Meillä on jännät paikat, sillä huomenna on aika EKKS:ään ja tarkoitus olisi käynnistää synnytys. Kysymys muille, joilla on synnytys käynnistetty, kestikö pitkään käynnistyksen alkamisesta vauvan syntymään?. Miulle kerrottiin, että käynnistetään tableteilla. Ilmeisesti tehokkaampaa kuin tipalla...?
Miun paikat on pehmenneet ja lyhentyneet 2 cm:iin (reilu viikko sitten mitattuna), onkohan tuolla merkitystä käynnistyksen kulkuun?

Kiitos, jos joku jaksaa vastata.

t. Hermoileva Minttu (37+6)
 
No voi kökkö Maggie millaset lääkäri ja terkka sulle sattu! Kyllä minäkin varmaan varmistelisin vielä suoraan sairaalasta että josko pääsis käymään näytillä.

Oma neuvoloa käynti tänään onneks suju vähän paremmin ja kaikki oli ok. Paineet 118/84, hb 123, sf 34 (sama kun viikko sitten) ja pissa puhdas. Vauvelin syke 140 ja RT. Turvotukset plussalla ja painoo olikin tullut taas viikossa se kilo. Terkka ei onneksi ole tuosta hurjasta painonnoususta mitään maininnut, mutta tympäsee vaan ittee miten sitä tulee noin kauheesti. Kokonaisuudessaanhan tuota massaa on kertyny jo 19kg :ashamed: Mutta jospa tässä ei enää montaa viikkoo ehtis sitä kartuttamaan!

Gallupiin on vähän hankala vastailla, kun toinen on vasta tulossa, mutta maha kasvaa ainakin samaa tahtia kun esikoiselta ja painoo on tullut nyt pari kiloo enemmän eli ei rajua heittoa siinäkään. Esikoinen synty rv 41+5 ja oli 4060g ja 50cm. Käyriltä katottuna aika samoja kokoja olisi tämäkin, mutta eihän ne käyrät aina kaikkea tiedä. Ja jos suinkin suostuu syntymään nyt laskettuna aikana, tai mielellään vähän aikaisemminkin, niin ei välttämättä tule noinkaan isoo. Mutta olo on kyllä sellanen, että tuskin täältä ihan mitään pikku tirpiäistä on tulossa!

Täällä neuvolassa on tapana uudelleen synnytäjillekin tehdä vielä 36-37 viikoilla lääkärintarkistus ja kokoarvio (mistä siis Oulussa ei ole tietoakaan, viimenen lääkärikäynti kun on sillon rv30 tienoilla), mutta saa nyt nähdä pääsenkö käymään kun lääkäri ei ole paikalla vielä kuukauteen! Ja mullahan alkaisi tuon tarkistuksen paikka jo olemaan. Muuten ei ole mitään väliä, mutta olisihan se kiva kuulla edes jotain arviota koosta.

Tänään on tullut taas muutamia supistuksia, mutta niin harvakseltaan, että tuskinpa niistä mihinkään on. Olo on tuskasen tukala eikä edelleenkään ole mitenkään päin hyvä olla. Onneks tosiaan ollaan täällä minun vanhempien luona asumassa, niin jaksaa edes joku juosta tuon poitsun kans pihalla kun äidistä ei oo oikein taas mihinkään tällä hetkellä!

Niin, ja Ievaliinalle ja porukoille pikaista paranemista!

Tämä mahakas taitaa nyt oikasta vähäks aikaa sohvalle ja siitä sitten saunaan kunhan se on lämmin.

Änkkäpöö ja Toivoilona 37+0
 
Niin ja Mintulle oikein kovasti tsemppiä huomiselle! Varmasti jännittää ja hermoiluttaa kun pikkunen voi olla jo huomenna sylissä! Toivotaan että montaa käynnistysyritystä ei tarvittais.
Mulla ei valitettavasti ole mitään kokemusta käynnistyksestä, mutta näin äkkiseltään tuntuis, että aina parempi mitä enemmän paikat on jo luomusti kypsyny ja auennu.

Änkkäpöö
 
Facebookissa syysmasut 08:

tehtiin syysmassukoiden puolella omat facebook ryhmäsivu, johon on kaikki syksyiset mamit tervetulleita. saadaan kasvoja tutuiksi, ehkä keksitään jotain kivaa ja hyödyllistä ja jopa uusia ystäviä. Tervetuloa vaan mukaan! =) (löytyy siis groupeista nimellä : syysmasut 08)
 
Ihanaa, että uusia vauvoja on taas syntynyt. Paljon onnea vauvautuneille! :flower:

Tukihousut: Mä käytin viime synnytyksen jälkeen ihan jotain Elloksen tukialushousuja ja niillä koitan pärjätä nytkin. Olenpa vielä leikellyt niistä semmoset stringiversiot, joten voitte vaan kuvitella, että ovat aikamoinen näky! :LOL:

Neuvolakuulumisia tiistailta:

Pissa puhdas
verenpaine hyvä
hemoglobiini 129 (olen syönyt rautaa n. 2 krt. viikossa)
Painoa +450g/vko (yhteensä vajaa 14 kg)
Sf-mitta 33 cm
RT
Vauva ei ole vielä kiinnittynyt

Vointi on vaihteeksi tosi hyvä. Ei enää selkäkipua, eikä juuri muitakaan vaivoja. Mies on lomalla ja päivät kuluu mukavasti. Mulle kyllä kelpaisi hellekelit, kun ei ole sitä turvotustakaan vaivana. Hirmusti olen nyt ostellut tyttövaaville mekkoja ja muita ihanuuksia. Jos sieltä tulee sittenkin poika, täytyy kaivaa esikon vanhat vermeet esiin. Olen ommellut kehtoon lakanoita ja pessyt viimeisetkin pikkuvaatteet ja kestovaipat. Kaikki alkaa olla kunnossa vauvaa varten. Viikonloppuna on vielä vieraita tulossa, että sitä ennen ei tarvitsisi vielä syntyä ;) Uskon kyllä, että yliajalle mennään ja reippaasti...

Ne meidän Briteistä tilatut Phil&Teds-tuplarattaat tulivat sittenkin! Vaikuttavat tosi näppäriltä, kun ollaan niitä esikon kanssa kotosalla testattu. Onpa nyt siis rattaatkin valmiina odottamassa.

Tänään mies sai kaverinsa kanssa asennettua uuden suihkukaapin vanhan rämän tilalle, joten on sekin urakka pois alta. Tilaamani vauvakirjat odottavat postissa, tänään tuli lappu. Tilasin esikolle ja tälle uudelle vaaville Mauri Kunnaan vauvakirjat ja lisäksi vauvalle Lapselliset-vaavikirjan. Jos vaikka ottaisi ne kaikki synnärille mukaan. Viimeksi en kyllä saanut synnärillä mitään aikaiseksi (vauvan synnyttämisen lisäksi, siis :D ), vaikka oli jos jonkinmoista kirjaa mukana. Tosin ei siellä kahta päivää pidempään oltukaan ja silloin oli mies koko ajan mukana perhehuoneessa.

Tämmöset turinat tällä kertaa. Nyt saunomaan!

Krissie rv 38+0
 
Minttu28 Mulla käynnistettiin synnytys (rv 32+0) cytotecilla. Aamulla kymmeneltä laitettiin pieni murunen kohdunsuulle ja illalla kymmeneltä aloin ponnistaa A-vauvaa. Eli käynnistyi turhankin nopeasti, lääkäri epäili että kestäisi useampi päivä ennenkuin vauvat syntyy. Tsemppiä huomiseen, voi olla illalla jo vauva vieressä. :heart:

Onnea kaikille vauvan saaneille!!! :flower:

Me saimme vauvat kotiin viikko sitten ja nyt opettelemme elämään vauvojen tahtiin. Kuukausi vierähti sairaalassa ja loppujen lopuksi aika kului nopeasti. Tätä ketjua en ole enää ehtinyt lukemaan, juttua tulee niin vauhdilla ettei perässä pysy. Heinäkuisissa tuplamammoissa olen vain kirjoittanut.
Tässä uutta kuvaa meidän kullannupuista, jotka valitettavasti eivät ole yhtä levollisia yöaikaan kuin tässä kuvassa. :kieh:


SatuKa ja tuplatytöt (nyt olisi rv 38+1)
 
minttu28 Minulla käynnistettiin toinen tableteilla ja siitä kun tabletit laitettiin meni noin tunti kun supparit alko ja parin tunnin päästä oli tyty sylissä. Eli voi tulla vauhdilla :whistle:

G Esikoinen oli 3,5 kg ja toinen 4,2 kg

(.) Kävin neuvolassa tänään, kaikki ok. Neukkatäti oikein kirjoitti korttiin, että pää alhaalla, sanoi että saa ehkä niskasta kiinni. Pikkunen oli laskeutunutkin, sf mitta pysyi samana kun ed. kerralla, johtuu kuulemma laskeutumisesta. Oikein se ukkokulta katteli mua pari päivää sitten ja pohti onko masu tipahtanu.

Levitettiin päivällä reilu tunti multaa miehen kanssa, tai minä siis vain haralla sitä levittelin (mies lapioi ja kuskas kottareilla), niin nyt on sit ollu masu kipeenä pari tuntia, ei siis supistuksia vaan se on niinkuin nahan alta kipeä, liekö kohtu? Omituista. Mutta eikähän se tästä.

Hyviä vointeja kaikille heinämahoille ja masukeille

AinoEinari 38+1
 
Kävin tuossa helistimen sivuilla ja sieltä löysin tuosta tervetv:stä synnytyksen kulusta ym mielenkiintoisesta videoita. Käykää kattoon jos kiinnostaa...
http://terve.tv/helistin/tervetv.php

Tänneppä ei mitään erikoista. Iltasella leikkasin nurmikkoa ja muutenkin on olo tänään ollu ihan hyvä.

Onnea ja voimia matkaan Mintulle... Muutamalla ystävällä on käynnistetty synnytys joita on sit saatu käynnistellä monenakin päivänä kun ei oo meinannu lähtee tapahtuun... toivotaan et sulla lähtis heti eka yrittämästä käyntiin se.

Kojo 38+0
 
Hmm... Jännää, huomasin just että mun vyötärön ympärysmitta on tippunu 122sentistä 110senttiin :eek:... Toisaalta parempi näinpäin... huomasin just et mun hääpuvun ympärys on 78cm ja siihen kun elokuussa itteni saan mahtuun niin hyvä olis (tosin korsettimalli antaa vähän varaakin).

Eilen piti olla neuvola, mutta soitin sinne ja siirsin sen perjantaille kun iskä tuli nuorikkonsa ja lasten kanssa kylään... Nyt sitten perjantaita odotellessa (ja viimeks kun sanoivat et en oo enää täs vaihees kasassa kun on seuraava neuvola).
Tosin supistelee kyllä aika kivasti, jotain pientä tulee jatkuvasti ja isompia aina silloin tällöin. Alapäässä on jatkuva paine ja kipu, tiedä sitten mitä tarkoittaa.
Kaks yötä jo heräilly tunteeseen että jalat ja sänky olis ihan märkänä mutta ei kuitenkaan sitten ole, turhaan vaan heräilen... Melkoisia uniakin on ollu nyt, lähinnä just synnytykseen liittyviä yllättäen...

Viisaudenhammaskin on päättäny alkaa mua kiusaamaan nyt, ja tänään kun hammaslääkäriin soittelin, tostesit vain että varmaan parempi sitten synnytyksen jälkeen katsoo, kun voi olla että saan antibiootit ennen kuin lähetään poistamaan. Sen verran hurjaan kuntoon menny, kiitos vaan alkuraskauden pahoinvointi ja makean nälkä, kalliiks tulee kun tämä tyttö pelkää hammaslääkäriä kunnolla niin ei ilman kunnon puudutteita kyllä mene kukaan hampaisiin sorkkimaan, nukutus olis ihan paras...
 
Tuhannet kiitokset vastauksista ja tsempeistä. Toivotaan, että tää vauva päättäis tulla vauhdilla, ettei tarvitsisi käynnistellä monena päivänä.
Hyviä vointeja kaikille! Palaan kertomaan kokemuksista kun kotiudun.
 

Yhteistyössä