HEINÄMAMMAT 2008 ~loppusuoralla~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
Täällä tosiaan on jo aika hiljaista.
Mutta mukava kun vauvautuneet kuitenkin jaksavat käydä kirjoittelemassa kuulumisia välillä ja tsemppaamassa meitä hännän huippuja =)

Maggien puolesta jännitän, että mitenköhän sulla kävi ton äitipolikäynnin kanssa?

Samaan sairaalaan minäkin suunnistan heti kun vaan H-hetki koittaa, toivottavasti hyvin pian!!!

Oon alkanu pahoin pelkäämään että kasassa ollaan vielä elokuussakin, kun ei mitään merkkejä oo ilmassa: ei limatulppaa, ei kipeitä supistuksia, vauvakin liikkuu sen minkä tila vielä antaa periksi. Eli ei ole tällä kaverilla ainakaan rauhoittumisen merkkejä, sitä kuuluisaa tyyntä myrskyn edellä :LOL:

Onnex mies jäi maanantaina lomalle ja pitää koko kesäloman ja isyysloman putkeen, että on sitten kotona pitkään vielä kun vauva syntyy. Jos ei siis veny yli syyskuun 8.pvän :LOL: :LOL:
On ainakin enemmän tekemistä päivisin kun ei tartte olla yksikseen. Makuuhuonetta on remontoitu, kauheasti olen siivonnut ja lenkkeillyt. Kukkapenkit on kitketty, joka päivä jossakin kylässä juostu ja seksikään ei saa aikaiseksi mitään... Turhauttavaa..
Taidan väsyttää vaan itteni, joten jos vaikka ottais ihan rennosti nyt kun ei tuo vöyhöttäminen tuota toivottua tulosta..

Torstaina neuvola taas. Toivoin jo kovasti ettei sinnekään enää tartte mennä mahoineni, mutta taitaa käydä niin että siellä istutaan taas...

Paljon, paljon voimahaleja kaikille loppumetreillä kärvistelijöille!!
Ei tässä auta kun odotella... huoh...
(tää tyytyy kohtaloonsa kun ei muutakaan voi..)

 
Oli pakko tulla vähän lueskelemaan..Kun sain tuon pikkuneidin pikku unosille ja mies lähti esikoisen kanssa uimaan.

Tuntuu aivan uskomattomalta, että vielä muutama päivä sitten valitteli täällä omaa oloaan jne. Niinku olis vauvan myötä hypänny ihan toiseen maailmaan. Ensin sairaalassa oleminen oli ihan oma maailmansa, ja nyt sitten taas tämä kotona oleminen vauvan kanssa. Onneksi kakkosen kanssa luottaa jo itseensä ihan eri tavalla, eikä tarvi koko ajan murehtia syökö vauva tarpeeksi tai miksi se syö niin usein tms..

Kannustuksena siis kaikille mahansa kanssa tuskaileville, että ihan yhtäkkiä kaikki tuo tuskittelu on sitten ohi, malttia vain! (Mä en tosiaan oo paras tätä sanomaan, ja tiedän kyllä, ettei se ketään lohduta!)

Sairaalakassista olisin vonut jättää pois kirjan ja kaikki eväät. En malttanut lukea yhtään ja ruoka sairaalassa on niin usein, ettei omia eväitä yksinkertaisesi ehdi syödä. Vauvalle kannattaa pakata mahdollisimman yksinkertaiset vaatteet, varsinkin jos on vähän vähemmän kokemusta pienen vauvan pukemisesta. Itsellä ainakin oli taas pitkästä aikaa pukeminen vähän hakusessa, kietaisupaidat on pienelle vauvalle ihan paras juttu minusta..

Mutta poistun takavasemmalle lepäilemään tuon tuhisevan nyytin viereen..

Tsemppiä vielä kaikille, ja onnittelut myöskin muille vauvan saaneille, ainakin Pörrölle, Pavelille ja kaikille muillekin.. :heart: :flower:

Pinuski ja Minttu (Esikoisen nimivalinta, taitaa jäädä ihan viralliseksikin nimeksi..)
 
Täällä juilii kanssa mahaa ja särkee lonkkia ja selkää.

Mua ei kyllä kanssa tuo tuleva helle nyt jaksa innostaa. Turpoan varmaan ihan ilmapalloksi.

Kiitokset Pinuskille tsempeistä ja kiva tosiaan, että jaksatte meitä kasassa olevia vielä käydä moikkailemassa.
 
Oltiinko me Pinuski84 samaan aikaan sairaalassa? Kiitos onnittelusita ja onnitteluja minultakin! Tekis niin mieli mennä jo suljetulle, mutta salasana on väliaikaisesti unohtunut tai jotain =) Ja Kun väsyttää niin pirusti. Neiti on ollut nyt kolme tuntia kotona. Uni maistuu, syö ihan mahottomasti. Laitoksella, lisämaitoa hakiessa jouduin toistuvasti sanomaan, että 40 ml ei riitä. Vaikka syö ensin minun tissit tyhjäksi. Saa nähdä miten nukkuminen kotona sujuu, sairaalassa meni 2-3 tuntia unen saantiin (onneksi tyttö nukkuu 5-6 tunnin pätkiä). Vauva oli vierohoidossa kolme viimeistä vuorokautta. Levottomat jalat siis vaivana... pitää oikeasti hakea apua näihin näköjään.
 
Nopea moikka kaikille!!!!

Meille syntyi tyttö 17.7 hätäsectiolla. Pituutta 50cm ja painoa 4330g pipo 35cm.
Yritän tästä toeta ja kertoilla meidän ei niin onnistuneen reissumme.

Toivottelen muille vaavinsa saaneille onnea :flower:

Jisse ja Venla 5vrk
 
Onnea Jisse tyttövauvan johdosta! :hug: :flower:

Sairaalakassissa miulle tärkeimpiä oli omat vaatteet,velourpökät ja t-paita.En voi sietää niitä sairaalan kaapuja.Samppoon ja hoitoaineen tietysti unhoin pakata mut ukko pelasti pulasta ja toi sairaalaan.Oli luksusta peseytyä omilla pesuaineilla!

Ievaliina ja Jooseppi 15 vrk
 
Kateellisena toivottelen taas onnea vauvansa saaneille :flower:

Anestesialääkäriä käyty tapaamassa mahdollisen sektion vuoksi.

Fysioterapeutin luennolla olin myös kuuntelemassa leikkauksen jälkeisestä liikkumisesta ja jumppaamisesta.

Kolmanneksi kävin vielä ostamassa tukisukat, naistenklinikalla on tullut sellainen määräys ylemmältä taholta että kaikilla keisarileikkaukseen tulevilla tulee olla reisipituiset tukisukat veritulppien estämiseksi. En kyllä ymmärrä miten saan ne vedettyä jalkaan, ei nääs oikein taivu :(

Huomenna taas neuvolaan verenpainetta mittauttamaan.

Yläpiä on kypsynyt tähän odotteluun totaalisesti, vois tuo alapiäkin alkaa vähitellen kypsymään :LOL:

anjamarita ja Sara tasan 40
 
Onnittelut jälleen uusille pienokaisille, ja heidän perheilleen.!!

Onneksi täällä on vieläkin odottavia ihmisiä, etten ole ainut.

Tänään oli viimeinen neuvolani. Nyt oli verenpaineet koholla, yhdellä plussalla turvotusta. pissa puhdas,huh. neuvolassa varoiteltiin kuumasta viikonlopusta, voi kuulema tulla huono olo, ja turvotusta. Hän sanoi viimeksikin minulla tuleen raskausmyrkytys aivan viime hetkillä, joten ei pois sulkenut sitä mahdollisuutta, katsotaan. Hän myös epäilee minulla olevan tällä hetkellä liian vähän lapsivettä, asian eteen ei tehdä mitään, itse tarkkailen tilannetta. On niin lyhyt aika leikkaukseen, päiviä laskien.
Vauva ei aluksi meinannut liikehtiä lainkaan, tykkäsi vain nukkua. Vaikka kuinka täti yritti herätellä. Lopuksi vauveli kuuli mopon äänen johon heräsi, täti nauroikin sitä. taitaa tulla pärinä tyttö, tai poika.
Minulle tuli tällaiset oireet raskausmyrkytyksestä, turvotusta,verenpaineet koholla,valkuaista virtsassa, huimaus, näköhäiriöt, ylävatsa kivut, todella huono olo. Verikokeista huomattiin myös oireet.
Nyt katsomaan tv:tä.

Jaksamisia vauvojen ja raskauden kanssa.

rv 38,5
 
Mä en jaksa enää :( ja tässähän voi mennä vielä pari viikkoa! Olen aivan tympääntynyt, ei huvita tehdä mitään, makaan vain sohvalla ja torkun. Miksi vauva ei voi syntyä?!?! Ja mulle kun sanottiin että syntyy varmasti vähän etuajassa kun ultrassa vaikutti "vanhemmalta" alkiolta... VOI ETTÄ MUA V*TUTTAA!!! |O
Oikeastihan pitää olla onnellinen, että kaikki on hyvin sekä mulla että vauvalla :heart: , mutta silti...

Anteeksi, ei ole tarkoitus pilata kenenkään iltaa tällä valituksella.... Ja toki onnittelen kaikki vauvautuneita :flower: ...vaikka ei hirveästi huvittaisikaan :LOL:

Annikki&papu tasan 40
 
Huomenta!

Maggie taisi jäädä sille reissulle. Kuulumisia odotellessa!

Onnittelut t-06 ja Jisse! :flower:

An-nik-ki :hug: ja jaksamista.

( . ) Yöllä supisteli kipeästi muutaman kerran. Mutta edelleenkään en ole mitään limatulppaa havainnut. Ja nyt aamulla ei ole taas mitään tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä.
Huomasin, että mulle on vasta nyt ilmestynyt raskausarpia mahaan. :kieh:

Jemima 39+3
 
sairaalakassin "pakkasin" kun vedet loris pönttöön :LOL:
olin kokoajan ajatellut että tämäkin synnytys menee samalla kaavalla kuin kaksi aikaisempaa, eli alkaa supistuksilla lasketunajan jälkeen ja sit ehtii pakata.
No olin miettinyt onneksi mitä otan mukaan, suurinpiirtein.
Mulla oli kevyttä omaa vaatetta mukana: imetystoppi, tunika, lököhousut ja pikkupöksyjä. Ilman niitä en olisi osannut olla!
Hiustenkuivaaja oli osastolla onneks, mut hiustenlaittovälineet (muotovaahto &lakka ) otin mukaan.
Vauvalle oli pari vaatekertaa mukana, vierailuaikana puettiin omat vaatteet päälle =)
Mies toi ristikkolehden mikä oli korvaamaton!
Mulla ei ollu mitään turhaa kun hädissäni heitin vaan muovikassiin noi hätäisimmät :LOL:

SmileX ja "Lilli" 15vrk
 
Huomenia!

Täällä oli eilen laskettu aika ja eipä vieläkään mitään merkkejä ole ilmassa. Tsemppiä meille kaikille, jotka täällä vielä kärvistellään, tosiaan on jo hiljentynyt palsta jonkin verran mutta kyllä me loputkin täältä kohta vauvat saadaan kainaloon!!!

Mulla ei vielä ole mitään suurta ahdistusta, sillä olin jo valmiiksi asennoitunut, että yliajalle mennään ja kaksi viikkoa. Taktiikka on toiminut hyvin, sillä mikä tahansa aikaisempi h-hetki tuntuu sitten plussalta. Mutta olisi tosiaan kyllä ihan mukavaa, että edes jotain merkkejä alkaisi ilmaantua.

Onnittelut kaikille uusille vauvautuneille ja mukavaa päivän jatkoa kaikille!
 
PALJON ONNEA PÖRRÖ, PAVELI, PINUSKI, JISSE JA T-06 VAUVOISTA!!!! :flower: :flower: :flower: :flower: :flower: Teitä olikin aikas paljon =)

Kiitos Äityli pulverin nimestä, pitänee rientää ostamaan :)

Anjamarita: Täällä KOKS:ssa tukisukat sectioon tuli talon puolesta! Kätilö mittasi pohkeen ympäryksen, reiden ympäryksen ja koko jalan mitan. Kätilö myös ähelsi sukat jalkaan :) Kovasti tsemppiä sulle leikkaukseen! kaikki menee varmasti hyvin. Kovasti vaan positiivista mieltä mukaan :hug:

Tällä kertaa ei muuta ku voimia vaan kaikille!

Neleka ja peikkotyttö 13pv :heart:
 
Neuvola terveiset :wave:

Painoa tullut taas n.2 kg viime viikosta, nyt yhteensä 17.5 kg
johtunee turvotuksesta :(
Pissa puhdas
rr ennallaan, hieman koholla
sydänäänet 145
liikkeet ++

perjantaina taas neuvolaan, sit se on kait viimeinen kerta kun tiistaina on se sektio.

Pientä liman eritystä havaittavissa, joka nostanut mielialaa, että jospa Sara nyt kuitenkin syntyis tällä viikolla alakautta ettei tartteis leikata. Supistuksia ei kyllä ole ollut.

Ärsyttää kun vielä helteet alkaa, on niin hyvä ollut kun ei ole ollut liian kuuma.

anjamarita ja Sara 40+1
 
Terveisiä synnäriltä! Lähdin jo aamulla sinne aikeissa synnyttää tänään, mutta kävi ns. vanhanaikaiset ja supistukset hiipui sinne. Passittivat siis kotiin vielä odottelemaan. Koko yön supisteli ja parhaimmillaan niitä tuli 6 minuutin välein. Voi, että tämä voi olla turhauttavaa!!!!!!!!!! Nyt tulee taas suppareita harvakseltaan, saa nähdä joudutaanko
tekemään ensi yönä sama reissu. No onneksi synnäri ei ole kaukana.

Tsemppiä kaikille muillekin kärvistelijöille!

neitikevät 40+3
 
:flower: :flower: :flower:
Kateellisena luen ja katselen uutisia vauvoista. Silti onnellisena toisten puolesta. Laskettu aika oli viikko sitten ja kärvistelen TOSI ison mahan kanssa! Yöt nukun hyvin, mutta istuminen ja liikkeelle lähdöt ovat todella hankalia ja kipeitä. Alavatsa ja häpyliitos arkana. Supistuksia ei kuulu... siis kyllä toi maha itekseen harjoittelee, mutta kipua ei ole, enemmänkin lähes tunnottomia suppareita tulee ja menee. Pakko vaan ajatella että joka päivä ollaan lähempänä synnytystä... vaikka epätoivo meinaa vallata. Tuttavat veikkailivat jo 1½kk ennen laskettua että lapsi syntyy ennen aikojaan. :D No nyt odottavat yhtä kärsimättömänä kuin minäkin, jatkuvasti joku soittaa ja kyselee että joko saa onnitella... Ihan kuin en ilmoittaisi heti ensitilassa vauvasta. PHKS:ään pääsen vasta aikaisintaan maanantaina, paitsi jos jotain ongelmia ilmenee... eli silloin on jo vk 41+5. Perjantaina on vielä yksi neuvolakäynti, jolloin soittelevat PHKS:ään aikaa jos ei naperoa ole tullut...

Uskomattoman paljon eroa eri alueilla äitiysneuvola ja synnytyssairaala käytännöissä. Minulla kukaan ei ole arvioinut lapsen kokoa... ja sanotaan että lopussa kasvavat eniten... Mietityttää... Kuinkahan tässä vielä käy?? Synnärillä en ole käynyt vkon 12 jälkeen. Lääkäri tsekkasi vastaanotolla vko 37 ultralla, mittasi vain pään. Lapsen kokoa kysyessäni hän sanoi vaan että kokoarvioon tarvitaan ainakin kolme eri mittaa, pelkällä pään halkaisijalla ei voi oikein arvioida. Ensimmäisestä muistan että viikolla 37 lääkäri vastasi painoarvio kysymykseen, että ihan normaalikoinen lapsi tulee... Mikä lienee normaalikokoisen vaihteluväli? 2800g-4000g? Tämä kakkonen on kuulemma isompi kuin eka oli. Hän olikin siro kolmekiloinen keijukainen.

Painoa on tullut n. 20kg, paineet, sokerit ja valkuainen ok koko raskauden ajan. Nestettä kerää välillä reilusti. Ensimmäisestäkin tuli painoa tosi paljon, mutta katosi imetysaikana pikkuhiljaa itsestään... varmaan niin nytkin, eli sinällään en jaksa siitä murehtia ja huolta kantaa. Mutta tosi raskasta on liikkua kun on noin paljon kiloja kannettavana!! Koko alkuraskauden kannoin huolta painonnoususta, kun se vaan nousi ja nousi... neuvolassa kukaan ei välittänyt, naureskelivat että joillakin se vaan nousee. Jossain päin tutkitaan heti jos nousu ylittää 0,5kg / vko. Onneksi painon nousu rauhoittui edes vähän näin loppua kohden. Tosin oli tuossa välillä viikkossa noussut 2kg, mutta sitten seuraavalla viikolla putosi 1kg ja viimeksi paino oli pysynyt samana... Kotona en enää juokse puntarissa, koska sitä vaan stressaa, syön järkevästi ja terveellisesti ja luotan että se riittää. Nousi tai laski tuo paino!

2,5v isosisko odottaa vauvaa syntyväksi kovasti, halii ja pussaa masua ja huutelee että tule jo pois sieltä. Eilen ilmoitti hiekkakasan päältä että vauva voi tulla sitten heti hänen sylissään hiekkakasalle, vauva kun itse ei osaa istua. =)

Mistä löytyisi kärsivällisyyttä ja voimia jaksaa odotella? :|

:wave: Voimia jokaiselle viimemetrien odottajalle...
 
:flower: Paljon onnea kaikille vauvansa saaneille! :flower:

Ja kovasti jaksamisia kaikille isomahasille! :hug: Hämärästi vielä muistan sen tuskasen olotilan, kun jotain toivo tapahtuvaksi eikä mitään kuulunut. Pian se kuitenkin on jokaisella teistäkin oma pieni tuhisija kainalossa :heart:

Typykänäiti mulla kans nousi paino tuon 20kg ja olo oli tosiaankin raskas. Rupes ottamaan jaloille ja nivelille. Nyt oon tuosta määrästä kuitenkin saanut jo 12 jätettyä pois ja olo on ihan toinen ja kun turvotuskin on lähtenyt, niin sitä tunee ittensä melkeinpä hoikaksi :D

Sairaalakassissa tärkeimmät tavarat tais olla lukeminen, ristikot ja omat pesuaineet. Tosin noille lehdille tuli käyttöö vasta loppuajasta kun huonekaveri vaihtu ja uusi ei ollut kovinkaan puhelias, mutta ilman niitä olis se loppuaika kyllä käynyt todella pitkäksi. Ite kun ei millään jaksanu nukkua niin paljon kun poitsu.

Änkkäpöö ja Toivis 15vrk
 
ONNEA KAIKILLE UUSILLE ÄIDEILLE JA VAUVOILLE :flower: :flower: teitä olikin paljon. Kävin kurkkaa viimeeksi sunnuntai iltana...silloin kun pystyin vielä istuu tässä :) Sitten mentiikii kohti sairaalaa... elikkäs...
Meille syntyi pieni pitkä poika sunnuntaina 20.07 klo 23
3830 ja 54cm pitkä tumma poitsu. Kaikki kävi nopeesti ja "helposti"
Synnytyksen kestoksi tuli 3 tuntia niistä tasan tunti salissa. Kohdunkaulapuudute ja ilokaasu niin jopas ol helppoa :) Siis oikeesti ilokaasu auttoi tosi hyvin. Empä ennen ollut edes kokeillut moista.
Epäilin matkalla sairalaan että turha reissu varmaan , mut käydään näytillä. Paikat olikin auki jo 4cm kun mentiin ja siitä tunti niin kaikki ohi.
Ihan pikku ukko. Nyt tuolla makoilee veikan kanssa. Tänään kotiuduttiin.

Onnea vielä kaikille mammoille ja helppoja synnytyksiä toivon teillekkin, jotka vielä mahojen kanssa "joudutte" olee.

Äippä ja poika 3vrk
 
Tiipero
Heippis!
Onnittelut taas kaikille vauvansa kainaloon saaneille: Paveli, Pörrö, Pinuski, Jisse ja t-06! :flower: :flower: :flower: :flower:

Kiitos kaikille myös synnytyskertomuksista, niitä on niiin tosi mielenkiintoista lukea. Ja vauva-arjen sujumisesta on myös mukava kuulla ja samalla odottaa sitä omaa aikaansa...

Adrian olipas mukava lukea, kun muillakin hankinnat jääneet viimeisille viikoille... Pistit kyllä paremmaksi ;) Me ostetttiin kaukalo ja vaunut JO viikko ennen LA:ta. Vieläkin puuttuu jotain pikkusälää, mutta aattelin että kyllä niitä sitten kerkee tarvittaessa hakemaan ni jää turhat hankinnat ehk tekemättä. Mulla kun ei oo tapana juuri hötkyillä :whistle: mikä vissiin tarttunut jo vauvaankin...

Smilex se horoskooppihölötys oli hauskaa luettavaa. Meillä kun vanhemmat on rapu ja leijona, ni on ollut kiva "kinata" oisko rapu vai leijona lapsi parempi. Leijona kyllä vei nyt voiton... Must on hassua et horoskooppihölössä on niin paljon osuvia kohtia tai sit niit vaan lukee poimien ne osuvat kohdat...

Toivottavasti neitikeväällä ois ny tosi kyseessä! tsemppiä!

(.) Huokaus ja puhistus! Huomenna viikko la:sta. Alkaa oleen yläpää jo ylikypsää mömmöä. Ja vointi on kyl edelleen hyvä ja turvotusta vaan vähän. Eilen nla:ssa kaikki ok. Painoa tullut yht se 17kg ja kaikki mahaan. Kyllä sitä on ollut mukava kantaa, mutta alkais jo riittää...
Pissa ok ja RR vähän noussu: 132 ku norm 120/jotain. Seuraavaksi sitten ens ti yliaikaiskontrolli äippäpolilla 41+5

Alapään kypsymistä vaan malttamattomana odottelen! Välillä tosi ilkeitä vihlasuja, joita vaan odotan lisää ja lisää. Kivuttomia suppareita ajoittain ja välillä niitä napakampia, ihan ku joku naruilla kiristäis mahaa, jutta ei niitä kivuliaiks voi sanoa. Mut helposti menee monta tuntia suppareitten välillä. Ässillä saatu aikaan muutaman tunnin säännöllisepiä suppareita, mutta ne sitten lopahtaneet aina itsekseen. Sen kaks tuntia on kyl saattanut kestää, mut ku ei oo ollu yhtään kipeitä ni oon vaan menny nukumaan ja toivonut herääväni johonkin muuhun kuin pissahätään... mut ei. :headwall: Onneks jokojoko kyssärein ei kauheesti häiritä, oon sanonu et ei tartte kysellä, kyllä me sit tekstaillaan ku on jtn kerrottavaa. Hyvin ovat ymmärtäneet antaa olla rauhassa, onneks.

Sorppa, tästä tilityksestä, mut ihanaa ku on paikka johon purkaa... Ja mua ei kyl ainakaan oo kenenkään tuskastelut haitannut, päinvastoin ihanaa kun niihin on voinut samastua!

Yleensä niin tyyni Tiipero 40+6, huomenna oon päättänyt synnyttää... :/
'muoks' mulla ei kyllä pitäis olla mitään syytä valittaa, mut..
 

Yhteistyössä