HEINÄMAMMAT 2008 ~loppusuoralla~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
No niin. Onnea kaikille vielä vaavinsa saaneille joita en ole onnitellut.

Lyhykäisyydessään meidän reissu meni näin;
Yöllä 12 jälkeen alkoi tuloon lapsivettä (17.7) ja siitä noin kahden aikaan ekoja suppareita ja silloin otettiin ja lähdettiin näytille. Siellä supparit sai voimia ja viideltä päästiin saliin. Ilokaasua siinä puolisen tuntia vedin ja sain epiduraalin, vaikka kanavaa oli vielä jäljellä ja vain pari sentiä auki. Samalla sain supistuksia lisäävää ainetta. Oli laitettu siis se pinni jo vaavin päähän josta seurattiin sydänääniä, jotka sitten laski aina välillä. No siinä yhdeksän jälkeen alkoi taas supparit tuntua ja kätilö sanoi et viisi senttiä auki, mutta vauva ei ole laskeutunut. Laitto lisää epiduraalia ja lisää supistuksia lisäävää. katetroi, mutta ei saanut muka rakkoa tyhjäksi.
No vauvan sydänäänet hävis ja kutsuttiin lääkäri, kyllä ne onneksi palasi takaisin välillä. Totes et se "rakko" oli lapsen joku raaja.... Ja totes et ei etene synnytys, et pakenee eli mene takaisin kiinni. ja samaan hengenvetoon, et eikun saliin hätäsectioon... Ja niin kymmenen minuutin päästä vauva oli maailmassa, kilon painavampana, kun missään oli arvioitu. Eli syynä virhetarjonta ja ilmeisesti ei olis mahtunut tulemaan.
No siinä sitten saliin odotteleen puudutudten laskua ja sitten se helvetti alkoikin....
Hirveät vatsapoltot ja sain monen moista eri lääkettä, suoraan suoneen ja piikkiä, eikä auttanut, ja siitä sitten uudestaan leikkaukseen, tälläkerralla nukutettiin ja syynä hematooma, eli oli jäänyt joku auki ja sieltä valui verta.
Kun hommat oli hoidettu niin kyllä oli kivulias parivuorokautta edessä. Tieto ei kulkenut, eli mun mies sai tosiaan tehdä töitä, et sai tietaa missä mennään.
Neljän lisäveripussin jälkeen vuorokausi sen jälkeen, kun sairaalaan oltiin tultu pääsin jopa osastolle katsoon tyttöäni.
No tyttö voi hyvin, ja omakin olo alkaa paranemaan päivä päivältä, tosin väsy on ihan hirmuinen ja itkuherkkyys kamala....
Mutta meidän juttu olikin poikkeus, joten tsemppiä vielä teille jotka odottelete vuoroanne!!!

Mutta nyt pitää rientää jälleen lasten iloksi!

Jisse ja Wenla 6vrk
 
Hei,
Meillä myös TYTTÖ syntyi suunnitelulla sektiolla (perätilan vuoksi) maanantaina 21.7. klo 10.24 Tyttö oli arvioiutua isompi eli 3380 g ja 48cm pitkä. Paljon on tummaa tukkaa ja oikein hyväntuulinen. Nukkuu paljon, täytyy aina väkisin herätellä syömään. Edelleen sairaalassa.

Me Pörrö ollaan oltu siis pari päivää samaan aikaan, mutta mä olin vuoteessa eiliseen asti, joten ei varmastikaan olla nähty, kun vasta illalla oikeastaan näin muita. Ja Pinuskikin on lähtenyt kun mä tulin. Qsilta voi olla siis täällä edelleen yht'aikaa mutta en tiedä..

saako Pörrö kysyä miksi sulla menikin sektioon? Mitä olit mieltä sektiosta? ja kuka lääkäri sulla oli? Mulle oli yllättävää että siinä niin paljon tuntee mitä tapahtuu. Mutta toipuminen on lähtenyt tosi hyvin, ei mitää heikkoa liikkumisessa. Lääkärinä Pekka Kulju, ja haava oli tosi siisti.

Ensikertalainen & tyttö 2 vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja anjamarita:
Heipä hei =)

Kun perjantaina menin sinne äippäpolille kontrolliin niin ottivat minut osastolle verenpaineen seurantaan. olin siellä 2 vrk ja pääsin nyt aamulla kotiin.
Sanoivat että jos alapaine pysyy alle 100 niin ok. Seuraan sitä nyt kotona ja ensiviikolla pitää käydä 2 kertaa neuvolassa. Pissa on pysynyt puhtaana eikä ole päänsärkyja ym.

Äitipolin kuulumiset
Saran kokoarvio eilen 3700g
perä/jalkatarjonta
rv 41+0 (29.7.) sektioon, jos ei synny ennen sitä.
kohdunsuu sormelle auki ja kanavaa 1cm.
ei supistuksia, ei lima vuotoja

Sara perä/jalka tarjonnassa, lääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että täällähän tuntuu jalka. Sitten ultrasi alakautta ja näytti monitorilta, sieltä näkyi peppu ja yhden jalan varpaat ihan selvästi.

Tiistaina vielä anestesia lääkärin tapaaminen ja sit kuulemma olisi hankittava sellaiset täyspitkät tukisukat ennen leikkausta.

Toivon suuresti että että syntyisi ennen sektiopäivää oma-aloitteisesti. En itseä sektiota pelkää vaan sitä kuinka pärjään kotona yksinäni. Minulle ei ole täällä todellakaan ketään apuna vaan itse pitää kaikki tehdä. Kun miehelle sanoin että alussa ei saa tehdä muuta kuin hoitaa vauvaa hän sanoi että yksi yö rittää leikkauksen jälkeen ja sitten voi kuulemma tehdä kaikkea. Ja että hän ei ainakaan pidä isyyslomaa kun siitä saa niin vähän rahaa ja kotityöt on naisten asia eikä kuulu hänelle. Kaupasta jos jotain tarvitsen niin laitan vaan hänelle tekstiviestin niin hän kuulemma tuo sitten yöllä tavarat kun pääsee töistä. Hän lähtee aamulla 10.30 töihin ja tulee kotiin 23.30 yöllä 7 päivää viikossa. Anteeksi tämä narina, mutta ottaa niin v....sti päähän.

onnea vauvan saaneille :flower:

anjamarita ja Sara 39+5
onnea vauvansa saaneille uusille perheille !! :flower: :flower:

kylläpäs sulla on junnti mies !! jätät ihan huoletta ja hyvällä omalla tunnolla kaiken ylimääräsen tekemättä ja nautit vauvasta kun pääset kotiin...luulis et iso mies voisi laittaa laittaa astiat koneeseen ja pyykit pyörimään ja kuivuu ennen töihin menoo |O |O mitäs se sitten tuumaa jos sun sektio haava aukee ja joudut oikeesti lepoon ja et saa nostaa edes vauvaa ??

bambiino ja "justiina"

voimia sulle ja aina saa purkaa siitä ei haittaa ole :hug: :hug: :hug:


lumi-marja muistin sinut heti kun näin nikkisi ..kirjotit niin kauniisti =)
ja muistan miten teille kävi :'( :'( mutta toivotaan että vielä teillä on pikuinen ihmepakkaus kainalossa tuhisemassa :hug: :hug:
 
Tiipero
Hui!
Olipas Jissellä hurja synnärireissu. Kaikki ei aina tosiaan mee oppikirjojen mukaan, mutta onneksi kaikki kuitenkin loppuen lopuksi hyvin!

Onnittelut myös ensikertalaiselle tyttövauvasta! :flower: :flower:
 

MAAILMAN IHANIN RINSSI SYNTYI 19.7!!!
PITUUTTA KOMEAT 54cm,PAINOA 4232g,PIPO 36cm :heart: :heart: :heart:


Sektioon jouduin kun 20 tunnin suppareiden jälkeen ei ollut tapahtunut tarpeeksi edistystä!Leikkaus oli positiivinen kokemus kaiken sen tuskan jälkeen! =)

Tänään kotiuduttiin ja nyt ihmetellään arkea...

En ehtinyt vielä lukemaan juttujanne,palailen paremmalla ajalla.

T:Bella&upea pikku-rinssi 4vrk :heart:
 
Paljon onnea Äityli!!!! :flower: Sait melkein synttärilahjan =) Ja kyllähän hän synttärilahja sulle onkin, Onnea vielä kovasti koko perheelle!!!

Onnea myös Ensikertalainen, Jisse, Bella ja Ines!!!! Kaikille kukkia tietysti :flower: :flower: :flower: :flower:

Neleka ja peikkotyttö :heart:
 
PÖRRÖ, taidettiin tosiaan olla yhtä aikaa synnärillä! Itse asiassa mietinkin niitä muita mammoja katellessa, että olisitkohan joku niistä.. :D

Maitoa tulee ihan hurjasti ja ollut pakko pumppailla..

Vitsi ku ehtis jossain vaiheessa sen kertomuksenkin väsätä.. :whistle:

Onnittelut taas kaikille uusille vauvoille! :heart: :flower: Aika hurjia kertomuksiakin joillakin.. :hug:

pinuski ja minttu
 
rv 40+3, eikä mittään tapahdu :headwall: Maanantaina neuvola ja sitten ke kontrollikäynti sairaalassa, jos ei nyytti rupea ulkoistamaan itseään omatoimisesti. Toivossa on hyvä elää :D
Painoa on tullut rapeat 15 kg, enimmäkseen masuun ja puskureihin. Peffa on levinnyt lantion periksiantamisen myötä ihan törkeän paljon.. Kävely on Ahtisaarimaista vaappumista, kun nivusiin ja värkkiin sattuu.. tiedänpähän nyt ainakin miltä tuntuu kävellä appelsiini jalkovälissä :LOL:
 
Onnittelut äitylix3, ensikertalainen, bella ja ines! :flower: :heart:

typykänäiti Ymmärsinkö siis oikein, että teillä ei viikon 12 jälkeen ole tehty minkäänlaista painoarviota? Katselin tuossa tuota äitiyskorttia ja meillä siis painoarviot tehty viikolla 26 ja 37.

ekakertalainen :LOL: Mä kävelen kanssa hitaasti vaappumalla. :LOL:

Huomenna on neuvola ja siellä sitten varataan aikaa sinne yliaikaiskontrolliin. Toivon kyllä totisesti, että asukki päättäis ulostautua ennen ensi viikkoa. Tänään meinasin hankkia sitä vadelmanlehtiteetä, jos se vpistäisi vähän vauhtia? Ässiä en oikein näillä helteillä ja tällä pallomahalla jaksa edes harkita... ;)

Jemima 39+4
 
Taas yksi ihan hyvin nukuttu yö takana... ei mitään merkkejä. Tosin aamulla vatsan alaosa vähän kipeä, mutta nyt jo ihan "normaali" olotila. Ehdin jo hetken olla toiveikas. Ja muuten vaappumalla taidan minäkin kulkea enemmän tai vähemmän, riippuu päivästä.

Kyllä meillä lääkäri tarkaistaa äidin ja vauvan voinnin kolmesti, esim. vko 9, 26 ja 37 minulla. Ultraa mahan päältä samalla, mutta painoarviota ei sano edes kysyttäessä, eikä tee painoarviosta mitään merkintöjä neuvolakorttiin, nyt mittasi tosiaan vain pään koon. En tiedä olisiko tilanne toinen, jos näyttäisi lapsi erityisen suurelta... mutta kovin rutiinitarkastuksilta tuntuu. En tiedä onko alueellamme vaikeuksia löytää äitiyspuolelle lääkäriä hoitamaan näitä käyntejä ja onko laitteet huonoja (vanhoja). Ultra kuva on ainakin ihan rakeinen. Viikolla 12 on käynti äitipolilla ja siellä on toki ihan eri laitteet ja kunnon arviot... mutta se on taas eri juttu se. Ekan raskauden aikana taisi olla 3 eri lääkäriä, viimeinen vieläpä opiskelija. Nyt on ollut kaksi lääkäriä ja taisivat sanoa neuvolassa että tämä viimeisin "tekee itse osaton lääkärin työn ohessa kun eivät ole saaneet sopivaa lääkäriä tähän..." tai jotain vastaavaa.

Minäkin huomenna neuvolaan ja sitten tosiaan ottavat yhteyttä äitipolille, mutta kun vertaan Jemimaan: huomenna rv39+5... omani on huomenna rv41+2... Eikä mitään yliaikaiskontrolleja ole ollut, neuvolassa vaan ravattu tihennetysti ja meillä ei siis neuvolan yhteydessä edes lääkäriä kesäaikana.

No jospa tämä tästä... B) Ulos vaan aurinkoa ihailemaan ja kukkia kastelemaan.

Mukavaa päivää kaikille!

Typykän äiti rv 41+1
 
Vihdoin on täälläkin poksuttu!! Mitä kiltein ja ihanin poikamme syntyi rv 40+2 Painoa herralla oli syntyessään komeat 4010g ja pituutta 52cm :heart: :heart: :heart:

Ollaan jo eilen kotiuduttu, mutta eipätässä taida joutaa (lue malttaa) koneella istuskella...
Eli palaillaan taas :)

Hurjasti onnea kaikille muillekin vauvansa saaneille! :flower:

Nuusis ja nappisilmä 3vrk
 
Onnea hirmuusti taas kaikille vauvautuneille :flower: :heart:

Tänä aamuna kävin neuvolassa ja kaikki ok. Odottelu siis jatkuu vieläkin!!! Mikäs tilanne mörötyksellä??

Nyt pitää taas kiitää... :wave:

Nelly ja JJ 40+5
 
Onnea taas vauvautuneille! :flower:

Täällä on kärvistelty jo kaksi yötä supistusten kourissa. Ensimmäisenä yönä käytiin siis jo laitoksellakin, mutta supistukset hiipuivat ja lähettivät kotiin. Viime yönä taas supistuksia keskimäärin 10 min välein, soitin jo synnärillekin että pitäisikö jo lähteä, mutta sanoivat että kotona voi olla siihen asti, kun vaan olo sen sallii. Otin sitten särkylääkkeen ja sain loppuyön nukuttua ja aamulla supparitkin olivat taas rauhoittuneet. Saa nähdä kuinka käy ensi yönä, kiva lähteä sitten tositoimiin univeloissa. Turhauttavaa!!! :kieh:

neitikevät 40+4

 
Hei!

Nyt on vauvoja syntynyt taas oikein urakalla! :flower: :hug: :heart: Onnea teille kaikille kovasti, ei pysyny nyt nimet muistissa

Eilen siis kerroin pitkän tarinan, kuinka en tiistaina sitten mennytkään synnärille, mutta bittiavaruus varasti stoorini ;) . Lyhykäisyydessään: tuli aikatauliongelmia ja olokin koheni kummasti sairaalalle päästyämme :whistle:

Eilen ja tänään olenkin kyykkinyt urakalla valtavia kukkapenkkejäni, siivonnut taas, ottanut aurinkoa yms. Viime yön nukuin kuin tukki 7 tuntia asentoa vaihtamatta :LOL: Nyt olo aika hankala, joten yritän selvitä tästä tietokoneen ääreltä nopsaan pois, jos vaikka....... :D
Asenne on ollu aika reipas taas, kun aurinko paistaa ja voi olla ulkona B)

Olipas Jissellä rankka synnytyskokemus!

Neuvolakäytännöistä: siis täälläkin kolme lääkärikäyntiä raskauden aikana, mutta ne on ihan yleislääkäreitä, eivätkä todella osaa mitään kokoarvioita sanoa! Ja mitä, onko teillä neuvoloissa ultrat? Meillä on vain yksi toimiva doppler, joita tädit kuskaavat huoneesta toiseen. Mulla on maanantaina neuvola 40+3 ja sitten aletaan vasta miettiä yliaikakontrollia, joka K-SKS:ssän ruuhkien takia menee ainakin viikon päähän tuosta maanantaista :headwall: Eli jos tässä kunnolla yli mennään, niin saadaan istua motissa Suurajolauantaina, kun asutaan Ouninpohjan ek:n varrella. Täältä ei silloin pääse liikkeelle kuin helikopterilla :eek:

Mulla myös painoa tullu 16 kg ja kyllä se vaan tuntuu ja näkyy! Toinen päkiä ollut jo kaksi kuukautta kipeä ja turvoksissa, kun siihen on joku rasitusvamma iskeny. Tosin kaikilta mulla tullu saman verran ja lähteny ittestään imettäessä poiskin.

Piti vaan lyhyesti...

Maggie ja Eppuliina (la huomenna)
 
Tiipero
Onnittelut Bellalle, Iinekselle ja Nuusikselle! :flower: :flower: :flower:
Voi, kun itsekin pääsis ilouutisia jo kertomaan, mut ei. Eilen ei juurikaan edes supistellut, ehk kuusi supistusta koko päivän aikana... Eikä tää aamu paljoa paremmalta näytä. Taitaa taas synnytyshaaveet siirtyä seuraavalle päivälle... plaah.

Mä olin tosiaan nlassa 39+6 ja 40+5 ja seuraava on sit 41+5 äitiyspolilla se yliaikaiskontrolli. Ei kuulemma tartte mitään tiheempää seurantaa, ku kaikki ok. Ei meilläkään nlassa mitään ultria ole, se yksi kierrtodopler vain täälläkin... Ja lääkärin tarkastukset tekee se sama lääkäri, jonka vo.lla olen käynyt ennen raskauttakin. Mulla tosin se vika lääkärikäynti siirrettiin äitityspolille sen napanuoran kakssuonisuuden vuoksi ja katottiin painoarvio 4vkoa ennen la:ta, mutta nekin seurannat loppui sitten siihen.

Taaskaan tää pehmeä pää ei muista enempää mitä piti kommentoida...:snotty:

Tsemppiä meille kaikille piiiiiiiiiitkiiiiiin viimeisiin raskauspäiviin :p
- Tiipero 41+0
 
sain selvitettyä vähä tätä tilannettani. 29.7 sillo 40+1 on sit sektio edessä, jos lähtee ennen sitä niin leikataan sitten päivystyksenä.
eilen kävin neuvolassa ja kaikki ok.

tulee sama syntymäpäivä kakkoselle ja tälle vauvalle olihan näillä sama laskettukin :) se on tarkkaa tämä lasten teko =)

onnea taas kaikille jotka ovat lisineet :flower:

mari 39+3



 
heipsistä!

ja kiitos kaikille onnitteluista! ollaan siis kotiuduttu pojan kanssa tänään. tulihan se lähtö mullekin viimein, eli rv 41+3 syntyi ja painoa pojalla oli 3890g ja pituutta 51cm. ei hänkään sit ihan niin pieni ollut kun arvioivat vielä viikko aiemmin, että ois 3500g. synnytys kesti kaikkiaan reilut 6 tuntia, ponnistusvaihe 21min. sairaalassa olin siis klo 23:15 ja poika oli maailmassa 3:41.

yritän jossain vaiheessa tulla kirjotteleen enemmän, nyt ei ehdi.

tsemppiä kaikille keillä vielä vauva syntymättä ja onnea muillekin kun on samoihin aikoihin poksahdellut!

t-06...p-08
 
Hei!
Tätäkö tämä sitten onkin, ettei enää tuu mieleen netissä maleksia. =)

Meillä siis meni niin, että keskiviikkona 16.7 klo:23 alkoi säännölliset kivuliaat supistukset. Klo: 2.35 kirjauduttiin synnärille. Klo: 4.40 sain epiduraalipuudutuksen. Välittömästi molemmat jalat puutui ja olin loppuun asti vuoteenomana. Klo: 9.18 puhkaistiin kalvot. Klo: 16 mennessä olin auki vain 5 sormelle ja lääkäri Kyötikki teki sektiopäätöksen. Tyttö syntyi 18.15 ja paljastui, että oli tulossa avotarjonnassa, suu edellä, joten paikat ei sen takia avautuneet tarpeeksi.

Vielä on kovasti miettimistä...
Kipukynnys nousi niin, että hyppäsin seuraavan päivänä sängystä ja jätin liiat kipulääkkeet pois. Tänään lähti sitten tikitkin pois.
Kätilöt "juoksivat karkuun", kun huomasivat, että minä ja mies itketään sektiopäätöstä. Mies ei saanut tulla mukaan, koska kyseessä oli päivystysleikkaus. meille ei selitetty, että miksi. Luultiin, että jokin on oikeasti vinossa. Molemmat odotettiin "alatiesynnytystä". Vieläkin tulee tippa linssiin, kun muistelen sitä hetkeä silloin iltapäivästä, kun viereisestä huoneesta kuului ensin naisen kova huudahdus ja sitten vauvan ensiparkaisu.
Itse sektio suoritettiin epiduraalipuudutuksessa. Leikkurissa oli useampi nainen mukana. Yksikään ei istunut minun vieressä ja pitänyt seuraa. Saati kertonut mitä tapahtuu, ennenkuin että nyt pää on ulkona. Puhuivat omia juorujaan koko sen muun ajan. Minäkin yritin sitte niihin juttuihin puhua jotain, mutta ei minua huomioitu.

Tytär, (3790g ja 48cm) sai 9 pistettä ja läpäisi kaikki pakolliset kokeet hienosti. Sain tavata hänet kahdeksalta illalla ja mieskin sai olla myöhälle asti meidän luona.

Asuin kahden hengen huoneessa, jossa oli oma suihku. Huonetoverina toinen sektioäiti.

Kahtena yönä vauva oli lastenhuoneella ja muut kolme vierihoidossa. Olisimme päässeet varmaan aikaisemmin kotiin, jos mulle ei olis keksitty alkaa piikittään 5 päivän napapiikkiä.


Nyt ollaan toista yötä oltu kotona ja tyttö syö ihan järkyttäviä määriä. Korviketta menee mahottomasti. Mulla on tissit ihan rikki. Luulen, että nännit on liian isot tai vauva ei vaan avaa suutaan tarpeeksi. Pakottaa ja särkee molempia tissejä. Imetän silti muutaman tunnin pätkiä. Yöllä saan omituisia tärinä-kylmäkohtauksia. käyköhän kuume? En tiedä. Seurataan tilannetta...

Viime yö oli makia. Nukuttiin kaikki pari viiden tunnin pätkää ja nyt päivä ollaan oltu ihan normaalisti hereillä, vauva ottaa pikku torkkuja välillä. Nyt kylläkin taas pitkillä unilla.

Käytiin tänään ekaa kertaa vaunuttelemassakin ja kiinalaisessa syömässä. Olipa jännää, vauvalla oli ihmettelemistä röykkyytyksessä yhtäpaljon ko meillä ovien ahtaudesta ja portaikoista.

Tässäpä tarinaa vähäksi aikaa :)

T: pörrö ja "Nella" 7 vrk, 7 minuutin kuluttua
 

Yhteistyössä