Heinävauvat 2011

  • Viestiketjun aloittaja haimi
  • Ensimmäinen viesti
Moi kaikille!

Kyselin tuossa vasta, että oletteko nähneet vauvoista unia. Minäkin olen nähnyt, mutta ne unet eivät vaan ole kovin ruusuisen auvoisia. Luulen, että mulla on alitajuisesti käynnissä jonkinlainen prosessi tämän vauva-asian suhteen. Unissa mulla on jo oma vauva, mutta se itse synnytystapahtuma on jotenkin pyyhkiytynyt mielestä pois, olen ihan pöllönä, että mistä tämä nyytti on ilmestynyt.. Muutenkin ne on vähän sellaisia unia, etten niissä oikein tiedä, miten sitä vauvaa hoidetaan jne. Ne asiat siis varmaan ihan oikeastikin ja hereillä ollessa ovat mielessä, ainakin siellä alitajunnassa ja yöllä sitten purkautuvat uniin. En minä siis missään nimessä ole mitenkään paniikissa tämän asian kanssa. Jospa se luonto aikanaan opettaa.

Mun pissavaiva hellitti siinä mielessä, että viljelyvastaus oli tänään negatiivinen. Mitä lie luulotautia, mutta parempi tarkistaa, kun vaivaan on muutenkin taipumusta. Väsymys on ollut sitten taas seuralaisena, kun pitää aikaisin nousta ylös: /

Mulla oli muuten rakenneultra vasta 18.3. Muilla tuntuu olevan aiemmin, vaikka la:t olisivatkin suunnilleen samoihin aikoihin. Ultrahoitaja sanoikin, että se on viimeisiä mahdollisuuksia, mutta kaippa se kuitenkin osaa katsoa, ettei mene liian myöhäiseksi.

Miten työssä käyvät mammat olette kokeneet sen, että jos pitää pyytää työkavereilta joustoa vaikka neuvolakäyntejä varten? Tokihan se riippuu työn luonteestakin, että kuinka helppoa tai hankalaa on lähteä kesken työpäivän omille menoille. Mun työ on siitä hankalaa, että varmasti joka kerta joutuu joku muu tekemään mun hommat loppuun, kun niitä ei voi seisottaa. Olenkin pyrkinyt ottamaan esim. neuvola-ajat niin myöhään iltapäivällä, että lähteminen olisi mahdollisimman helppoa. Vastavuoroisesti olen koittanut olla joustava myös silloin, jos joku muu tarvitsee joustoa.

Ensi viikonlopuksi olen jo "varannut" shoppailureissua. Tarkoitus olisi hankkia tukivyö. Mietin, että sellainen "tuubimainen" carriwell näin aluksi ja myöhemmin Anitan baby belt voisi tulla kysymykseen. Onko aiemmin synnyttäneillä kokemuksia. Eri foorumeilla ei tuo carriwell saanut kovin hyviä kommentteja, ei ole kuulemma tarpeeksi tukeva. Kaverilta sain lainaan sellaisen baby beltin, mutta se tuntuu, että voisi olla liian iso. Pitäisi käydä liikkeessä kokeilemassa pienempää.

Kirjoitellaan :wave:
 
haimi
No heippahei!

ME OLLAAN JO KOLMANNELLA SIVULLA! Hyvä Naiset!!

Mullakin tuo pissavaiva loppu ku sain kuulla viljelyn tulokset, mutta kuitenkin aina kannattaa varmistaa ja kun nuo voivat olla oireettomiakin nuo tulehdukset.

Etkö saa neuvolan fyssalta lainaksi sellaista vyötä joka sopii jo alkuraskaudessa? Mulle ainakin sanottiin että sieltä voi hakea, ja on hyviä. Sitä sitten käydään vaihtamassa tai muutenkin siellä käydään tarkistuttaan että on oikean kokoinen yms.. :)

Meinasitkos Pirana ostaa shoppailureissulla vähän vauvanvaatteitakin? ;) :p
Mulla on muuten tuo rakenneultra silloin 10.3 että aika myöhään minullakin, mutta koskas Piranan LA on?

Tulkaas naiset kirjotteleen lisää, aktiivista peliä heinäkuuhun saakka! :)
 
Heipsis.. :)
Unista kun täällä niin kovasti on puhuttu niin oon nähny kanssa paljon mutta kaikkein kauhein oli varmaan se kun näin unta saavani keskenmenon, ja menin lääkäriin joka olikin sitten äitini ja lohdutti vaan että kaikki on ihan hyvin minulla ja vauvalla vaikka verta valu nilkkoihin : / ja toisessa unessa en muistanut synnytystä ja vauvakin oli hukassa : /

Mulla rakenneultra 1.3, kovasti odottelen, niinkuin mummikin että saadaan selville kumpi tulee ja päästään ostelemaan kaikkea kivaa :) tosin turvakaukalo ja ihana kirahvi sitteri löytyy jo :)
Itsekkin täytyy varmaan tukivyö ostoksille lähteä kun toi selkä on aika pahana.. Ja käydä varmaankin lääkärissä, kun en oo sinne raahautunu vielä..

Tuntuu ihan kuin liikkeitä jo vähän tuntisi, "pikku kaloja" liikuskelee alavatsalla varsinkin iltaisin :D RV 16 :)
Pissavaivoja mullakin, tosin vain öisin, juon illalla niin paljon vettä kun suu kuivuu, samoin kuin yöllä, että se sitten juoksuttaa vessassa. Mikä sinänsä on aika jännää että mulla on aina ollu tosi runsas syljeneritys ja nyt sitten suu kuivuu alvariinsa...

Mutta hyviä odotteluja kaikille :D
 
Kyllä mä varmaan kysäsen kumpi tuloo :) Oon nimetkin jo miettiny valamiiks :) Oli taas niin hammasta pureva neuvola käynti tänä aamuna että huh huijaa..eipä me millään 50-luvulla eletä ja silti ei meinannu mennä neuvolatädin kaaliin että yksin odotan enkä aijo lapsen isän kanssa yhteen palata..huoh..:D pistin sen kyllä menemään perille :D Isä siis on asiasta tietoinen, mutta eipä sitä oo hirveästi kiinnostanu ja ne kerrat kun on kiinnostanu se on ollu kauheata soutamista ja huopaamista ja muutenkin todella epäkypsää touhu ja herralla on ikää 24v..mutta kukin tyylillään.. Mahtavaa oli taas kuulla murusen sydänäänet neuvolassa ja pontevat oli :) <3
 
Heippa vaan kaikille!

Täällä voidaan hyvin ja paksusti!:D Uni tulee kylläkin illalla tosi aikaisin ja väsy on yleensä iltaisin kova. Eilenkin nukahdin jo ennen yhdeksää jälleen ison kulmasohvamme kulmaan torkkupeiton alle ja kömmin sitten sänkyyn puoli kymmenen aikoihin ja sama toistuu useana iltana. |O Kunnon mamma! Ennen raskautta meno oli kova ja viikonloput mentiin milloin missäkin riennoissa ja nyt elämä on kyllä muuttunut. Tämä on kuitenkin ihanaa, kun on saanut elää täysillä ja nauttia nuoruudesta ja nyt onkin ihana nauttia koti-oloista ja valmistautua pienokaiseen (ikää siis 26v, tänä vuonna 27). Elämä menee eteenpäin ja muuttuu...mutta niin se on tarkoituskin.

Noista unista sen verran, että teillä on ollut näitä vauveliunia ja itsellänikin jonkun verran, mutta enemmän on ollut outoja eroottisia unia!!! :D :D :D Mitens teillä? Ja lisäksi seksiä tekee mieli enemmän kuin koskaan :LOL:
Mitens teillä muilla?
 
Heippa vaan taas!:wave:

Täällä Oulun seudulla on ollut ihan kauhean kylmä tänään. Aamulla -29. Onneksi mies heitti töihin, niin ei tarvinnu jäisellä pyörällä singuttaa.. :headwall:

Haimi: Mun LA on 22.7 ja rakenneultra siis 18.3. Me varmaan kysytään sukupuoli, en nyt näe omalla kohdalla mitään syytä, että miksi ei kysyisi. Olen kyllä neulonut jo vaaleanpunaista nuttua, että liekö tyttö tulossa. Oikea syy on kyllä se, että vaaleanpunaista sattui olemaan ennestään tarjolla.

Oletteko muuten kuulleet sellaisesta leikkimielisestä arvailusta, että miten "tehdään" tyttöjä ja miten poikia? Se olisi niin, että pojat tulee "rynkyttämällä" ja tytöt nautiskelemalla. :LOL: Taitaa olla hölynpölyä.

Meillä tuo LA on siten, että se on tulevan isomummon syntymäpäivänä. Jos pieni päättää syntyä just tuona päivänä, niin isomummo saa "arvonimensä" synttärilahjaksi. Varmaan olisi mieluinen synttärilahja. :flower:

-Reelika- : Tympeä homma, jos neuvolan täti vaikka jopa pahoitti mielesi. Eihän se nyt ole nykypäivänä mikhän, jos yksin lasta odottelee. Toivottavasti myöhemmin menee paremmin neuvolassa.

Onko muilla minkälaisia neuvolantätejä? Mulla ainakin on aivan ihana, vaikka hänellä itsellä ei olekaan lapsia. Neuvolassa on juuri semmoinen olo, että uskaltaa kysyä mitä tahansa, tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Tämä täti myös vastaa vaikka sähköpostilla kysymyksiin, jos ei mitään ihan tulenpalavan kiireellistä ole. Oon myös miettinyt, että toivottavasti kätilö on mukava, ettei mikään töksäyttelijä, joka saa mut tuntemaan, etten osaa synnyttää!!!

Haimi: En tiedä miten lauantaina käy, saattaahan se olla, että ainakin päädyn hypistelemään vauvanvaatteita. Onneksi mies lähtee mukaan, niin hän saattaa vähän hillitä mua. Meillä oli nimittäin puhetta, että ei varmaan kannata itse ostaa juuri mitään, kun lahjoituksia/lainauksia on varmasti tiedossa. Lähinnä ajattelin sitä tukivyöasiaa ja sitten isompia tissiliivejä pitää hankkia.

Piskuinen: En nyt tiedä, että onko seksihalut omalla kohdalla lisääntyneet. Ihan alussa olivat ainakin aika vähissä. Kaveri vaan kertoi, että just puolenvälin kieppeillä oli koko ajan kikkeli mielessä. Hän ainakin kuulemma tunsi siinä vaiheessa itsensä hyvin kauniiksi, kun vatsa alkoi kasvaa ja se oli "napakka". Hän on muuten aika isokokoinen, joten normaalisti vatsa saattaa olla vähän pehmoisempaa matskua. Hän myöskin arveli, että onkohan siinä taustalla se, että tavallaan etukäteen isälle hyvitetään sitä synnytyksen jälkeistä aikaa, jolloin ei voi vielä rakastella.

Kirjoitellaan taas :wave:
 
Moikka taas!

Kumma juttu, kun kaikki vapaa-aika tuntuu nykyään menevän vauvasivuilla pyöriessä... :)
Vauvaunet ovatkin sitten jääneet vähemmälle, mikä tuntuu hassulta, koska ennen raskautta tai edes sen yrittämistä näin jatkuvasti vauvaunia. (Niissä tosin tapoin aina vahingossa lapseni, hui...) Muutaman unen olen nyt nähnyt, jossa vauva on täysin terve, mutta tuntuu ihan vieraalta.

Piskuinen: Seksihalut alkavat palautua alun överiväsymyksestä, ja ehkä vähän lisääntyäkin.. :D Miehen kanssa vuorokausirytmi vaan on tällä hetkellä ihan erilainen, edelleen nukahdan yleensä heti ysin jälkeen ja vapaa-aamuisin herään monta tuntia aikasemmin.
Minullakin oma elämä on mennyt aika lailla uusiksi raskausuutisten jälkeen. Olin ihan varma, että jouduttaisiin yrittämään paljon pidempään, ennen kuin vauva ilmoittelisi tulostaan, ja luulin, että ehdin/joudun (ehdimme/joudumme) elämään vapaata ja itsekästä vielä jonkun aikaa. Kumma juttu, miten tähän uudenlaiseen elämään sopeutui sitten saman tien, ja kotona oleilu tuntuu valtavan hyvältä. (ja onneksi baareissa yms. saa alkoholittimiakin juomia silloin kun sinne eksyy :D) :heart:
Olo on vaan onnellinen ja hyvä koko ajan!

Pirana: Neuvolan terkka on täälläkin aivan ihana! Toivottavasti pysyy samana pitkään, jo lapsensa saanut ystäväni kertoi hänen olevan äitiysloman sijaisena... Tai toivottavasti vakkari ei ole yhtä tympeä kuin Reelikan terkkari!

Selkävaivaisia täällä on näköjään monta muutakin! Itsellä pahimmat selkäkivut ovat helpoittuneet alun jälkeen, mutta olen aika varma niiden palaavan, jos sukurasitteet jotain kertovat. Kai se on itsekin hankittava se vyö. No, nyt kun selkä ei tällä hetkellä vaivaa, niksautin sitten niskani pahasti jumiin tänään töissä. :( Auts, päätä ei voi kääntä ollenkaan. Jospa lääkäri osaisi huomenna määrätä jotain tujua lääkettä raskaana olevalle. Onko kellään kokemusta tulehduskipulääkkeistä tms, jota voisi syödä?

Neuvolalääkäri kertoi ekalla käynnillä ainakin itselleni ihan uuden asian. Minulla on pienet jalat (35-36), joka kuulemma yleensä kertoo pienestä lantiosta :confused:. Raskauskiloja ei kuulemma saisi tulla siis 10 enempää, jos meinaan haaveilla normisynnytyksest. Hyvästi suklaa, nyyh.....

Heippa hetkeksi! :)
 
Moikkelis!

Mullakin oli niin väsy alkuraskaudessa, et ajatuskin seksistä oli ahdistava ja lisäksi tunsin itseni niin turvonneeksi ja kamalaksi. Nyt sitten on parempi ;)

Mun kätilö neuvolassa on myös tosi mukava, vaikkakin vähän tätimäinen. :D Nuorempi olisi antanut ehkä vähän nuorempaa näkökulmaa raskausaikaan, mutta eipähän ole valittamista noin muuten. Oikein mukavalta tuntuu... :)

Mulla on myös ollu alaselkä kipeä, varsinkin raskauden alkuvaiheessa. Nyt se on helpottanut, mutta vähän pelottaa, että kun maha alkaa kunnolla kasvaa, että kestääkö selkä. Lisäksi jonkin sortin iskiasta olen tuntenut, varsinkin jos makaan tietyssä asennossa. Jotenkin tuntuu, etten pysty makaamaan jalat ja kädet suorana, vaan aina pitää olla jalka koukussa. Huomasin tämän sunnuntain venyttelyssä salissa... Onko tällaista muilla? Ja onko ees normaalia? Tällaista ongelmaa ei siis ole ollut ennen raskautta. :(
 
Jännä juttu ku oon näitä juttuja lukenu niin tosiaan aika monella on ALKUraskaudessa ollut selkäkipuja ja samoin luin eräästä kirjasta joka kertoi raskaudesta että viikoilla 16-19 saattaa ilmetä pieniä vaivoja ja oireita kuten esim.selkäkipuja. Itse olin rv.17+3 tosiaan kun siellä neuvolassa kävin ja kerroin että välillä on alaselkä ollut niin kipeä että hyvä kun kävelemään pääsee, niin siihenkin se terkkari totesi ettei minulla ei kuuluisi olla selkäkipuja näin alussa..varmaan parempi jos vaihdan terveydenhoitajaa???

Piskuinen: Itse olen tämän viikon jo nukkunut isompi tyyny jalkojen alla tai välissä, itsellä on siinä parempi olo ja asento ja nukahdan helpommin :)

Ja aivan ihanaa että liityin joukkoonne ja saa täällä lukea muiden kokemuksia ja kirjoitella omista, kun välillä tuntuu että olenko ainut, mutta hyvä tietää ettei ole :) iso kiitos kaikille näin alussa jo :)
 
Moi kaikille :wave:

Tavallaan huvittavaa, että tämä meidän ketju koostuu hyvin pitkälti siitä, että kukanenkin kertoo minkälaisia vaivoja on milloinkin. Vaan eihän se haittaa, kun niitä vaivoja kuitenkin tulee pitkin matkaa, se on ihan selvä juttu. Ja monesti helpottaa, kun vaan kertoo ja joku toinen sanoo, että itsellä on ollut samaa. Sellaista vertaistukea tytöt!:hug:

-Reelika-: Varmaan kannattaisi vaihtaa sitä neuvolan tätiä, jos se vaan on mahdollista. Eihän kukaan voi tulla sanomaan toiselle, ettei sulla mitenkään voi olla jo nyt tämmöisiä vaivoja, että ne pitäisi tulla vasta myöhemmin! Siinähän tuntee itsensä ihan eriskummalliseksi olennoksi ja rupeaa vaan mielessään vatvomaan, että onko mussa nyt jotain vialla. Ainakin mulla varmasti kävisi niin. Jokainen odottava äiti ja jokainen raskaus on omanlaisensa.

Pörde: Minä en ole kuullut tuollaista, että pienet jalat tarkoittaisi myös pientä lantiota. Oletko muutenkin pieni?

Oletteko muuten miettineet jo niin pitkälle, että aiotteko käyttää vauvoilla kestovaippoja vai kertsivaippoja?

Kirjoitellaan taas ja hyvää alkavaa viikonloppua!
 
haimi
Heippa ihaNaiset! :)

Mahtava keli tänään, ainakin täällä lahdessa..

Vaippoja: olen kyllä miettinyt, mutta en ole tullut mihinkään tulokseen, vielä :D Ei meinaa olla kauheen kovia eko-ihmisiä ja lajittelu jää aika vähään yms mutta tavallaan ne kestovaipat olis jees, ja siinä säästäis aika paljon rahaakin.. vaikka ne onkin hinnakkaita kun ekaks ostaa, mutta säästöä se kuitenkin on.

Neuvolan tädeistä: Reelika vaiha sitä tätiä jos vaan voit, mä en kestäis jos joku tulis mulle sanoo että "ei sulla voi.." "sä et ymmärrä... bla blabla..." koska neuvolantäti kuuluu olla sellanen jolle sä voit kertoo vaikka sun seksihaluistas/haluttomuudesta (joka on mun mielestä aika parisuhteen keskeinen asia..) ja avautua ja se on se joka kuuntelee ja ymmärtää tai AINAKIN leikkii ymmärtävänsä.. ja joka tukee sua sun päätöksissä ja auttaa mahdollisuuksien mukaan.
Sano sille sun terkalle että oot mulkku, meen jollekki toiselle :D noeivaa, mua rupee aina ärsyttää tommoset nii vähän kiihdyn..

Onneks meillä on hyvä terkka siellä, paitsi että kun se puhuu mulle valkovuodosta nii se kattoo apee silmiin... se on vähän outoa mutta kiva se täti oli ainakin ekalla kerralla ja oli sitä mieltä että kun mulla on selkävikaa ollu ennenki nii että mun pitää raskauden jo alkuvaiheessa hankkia tukivyö ja liikkua ettei niitä selkäongelmia tuu koska niitä tulee jokaiselle ihan missä kohtaa vaan.. Ääh, menee senat sakasin nyt.

Yleisesti: mun mielestä on ihanaa että te kaikki ootte tullu tänne purkamaan teijän kipuja ja painajaisia ja puhumaan mitä mietitte ja mitä mieltä olette mistäkin.. Se on just sitä Vertaistukee <3 ja sitä usein saa just parhaiten netin kautta koska täällä me suomalaisetki osataa olla sosiaalisia :)

Mielitekoja: mikä ihana tekosyy, eiks vaa ;)?? Eivaa, siis tarkoitan tällä nyt sitä että tuleeko teillä yhtäkkiä himo (enemmän himo kun normaalisti naisilla :D) johonkin tekoon, syötävään, juotavaan yms yms..? Menkkojen aikaan mulla on tullut sellasta että 'on pakko saada....' mutta nyt raskaana ollessa on enemmän ja esim keitot ja nuudelit.. JOITA EN OO VOINUT SIETÄÄ VUOSIIN!!
Viime sunnuntaina, mun oli pakko saada kasvissosekeittoa, joten ei muutaku prismaan ja ostamaan kaikkia mahdollisia kasviksia joita vaan keksin --> kotiin --> apen kanssa tehtiin keittoa--> syötiin sitä 2 vai 3 pv koska sitä tuli niin paljon.. :D
Toissaperjantaina alko mieli tehä ihan hulluna kanakeittoa, en ollu ikinä tehny sitä ja tein ekaa kertaa siis, siitä tuli hyvää ja tein taas liikaa, onneks mummo ja pappa tuli auttamaan syömisessä..
Kaks kertaa oon myöskin väsänny juustokeiton, ihan vaa koska tekee niin paljon mieli :D
Mutta pointtini on se että tuoreet itetehdyt ruuat (kanakeitto, kasvissosekeitto, juustokeitto, salaatit...) on ihan ykkösiä mitä rakastan syödä just nytte!!! :D

Ja tänään tuli sellanen olo että nyt ostan kokista ja ostinkin 0,5l pullon.. tässä juuri siemailen tätä, ja on tosi outoa koska kokiksesta en tykkää sitte yhtää.. :D

Me lähdetään tänään mikkeliin, apen sukulaisiin.. ihanaa pääsee lasten ja kälyjen luo höpisemään! Parasta :)

Mitä pyykinpesuainetta muuten käytätte? Neste vai pulveri? Käytättekö tummien ja vaaleiden pesuun eriainetta? Käytätkö huuhteluainetta ja jos niin kaikkien kanssa vai vain esim lakanoiden?

mä käytän omoa, nestemäisenä tai geelinä, ja tummille ja vaaleille omat aineet. En käytä mitään huuhteluainetta. Välillä jos tulee ostettua niin just lakanoiden ja pyyhkeiden kanssa käytän.

Heippa Naiset ja Ihanaa Viikoloppua Kaikille <3 :)

veera + peukaloinen 14+6
 
Kyllä mä varmaan sille pohajalaiseen tyyliin sanon aika suorat sanat :D ei se mua loukannu tms.mutta tuo on vaan mun mielestä epäasiallista ja epäammattimaista käytöstä. Tuumasi mulle että en oo varmaan vielä edes tuntenut vauvan liikkeitä vaikka kyllä selvästi olen..höperö akka..:D

Joten kysyisin milloin te olette alkaneet tuntemaan vauvan liikkeitä? :)

Ite luulen että taidan kertsivaippoja ostaa. Pikkusiskoja aikoinaan hoitaessa jotenkin "totuin" niihin joten tuntuu luonnolliselta, helpolta ja nopealta sitten käyttää niitä omallakin pallerolla :)

Eilen oli aivan ihanaa kun ennen nukahtamista tunsin taas miten tuossa alavatsan seutuvilla muru "kutitteli" aika pitkäänkin ja siitähän se riemu tänään repesi kun söin makeaa synttärikakkua, tuli meinaan aika pontevia "sykähdyksiä" :D

Ite käytin vanhan koneen kanssa pulveria ja huuhteluainetta, mutta muutton yhteydessä hankkiuduin siitä koneesta eroon ku se ei pessy eikä lingonnu kunnolla :/ nyt oon kaverin luona pessy pyykkini ja nestemmäistä pesuainetta on käytetty siinä + huuhteluainetta (en oo meinaan ainakaan mitään pyykkitupaa löytäny vaikka sellainen piti isännöitsiän mukaan olla :D) mutta kattoo minkäslainen kone sitten tulee omaan kämppään ku äippä lupas sellaisen mulle synttärilahjaksi ostaa :)

Mutta pitäkääs tytöt peukkuja kun voi olla että tämä tyttö on EHKÄ löytänyt varsinaisen unelmien miehen ja sen kanssa pitäis nyt viikonlopun aikaan kahvitella :)
 
Heips :)

Ottaa hiukan Reelika tuo neuvolatätisi päähän, koska itse olen myös yksin odottelija, jolla ei siis edes lapsen isä tiedä lapsesta mitään. Kerroin tämän neuvolatädilleni, joka oli sitä mieltä, että se on minun oma päätökseni ja hänen työnsä on tukea minua siinä :) että näin sen mun mielestä pitäis mennä eikös ? :) Oli hän hiukan huolissaan jaksamisestani kun lapsi syntyy, mutta olemme käyneet läpi millainen tukiverkko minulla on jne. :)

Sitten palaan selkä kipuihin. Minulla ollut jo reilun viikon alaselkä kipeä. No työ-öiden aikaan kipu helpottui hiukan, ja kun vapaille jäin niin kivuista tuli todella pahat. Pahin kipu on kun kumartaa alas ja sieltä lähtee ylös nousemaan niin koko alaselkä vihloo niin julmetusti.. Vaikutti runsaasti yöuniin.. No eilen sitten menin lääkäriin, se hyvä puoli että kun on raskaana niin saa nopeasti lääkärin ajan.. No lääkäri se testaili taipumisia ja kävelyä ja hermoja jne. kyseli myös pissa kakka kulkemiset, no totesi että todella paha noidannuoli se siellä kalvaa, lääkitys Paramax 3g per päivä, eli toisin sanoen ei vaikuta mulla missään.. Ibumaxia olisi tarjonnut mutta olen ollut vähän sillä kannalla että ibuprofeiinia en syö vaikka se vielä "turvallista" olisikin, mutta jos se aiheuttaa hirveyksiä loppuraskaudesta niin en mä siihen luota kyllä nytkään.. Lääkäri vain sanoi että nyt on hyvä syödä lääkkeitä tässä raskauden keskivaiheilla, silloin se on turvallisinta.. Jos sitä vois päättää ite niin en kyllä hirveemmin niitä pilleriä söis, mutta tähän kipuun on jo pakko.. No jos se ei lähde näillä niin äitipolilta saa ainakin apua, siellä tartutaan herkemmin kaikkeen tälläseen :)

Ja vielä vaippa kommenttia, ajattelin kokeilla kestovaippoja, olen muutenkin kierrätys myönteinen ja noi kertakäyttövaipat tulee niin kauheen kalliiks :) Tosin voi olla että kiinnostus kestovaippoihin lopahtaa mutta kokeilla ainakin aion :)

Mielitekoja, nam nam Disneyn mehujäät, oli tänäänkin pakko soittaa äitille että tois niitä mulle tuolta isommasta kaupasta että saan niitä yövuoroon :D :D

RV 16+3 ja liikkuminen runsasta, varsinkin iltayöstä :)

Susanna kuittaa ja toivottelee jälleen kaikille mukavia odotteluja :)
 
moi! Kirjottelin jo aamulla pitkät pätkät, mut onnistuin sen jotenki poistamaan..!?

Sukupuolesta, me ainaki ajateltiin kysästä josko näkis kumpi on tuloillaan. En tosin kauheesti viitti innostua, kun ei edellisissäkään raskauksissa olla saatu selville tai en tiä onko sitte vaan sattunu jotain tiukkiksia ultraajiksi jotka ei niin sitä sukupuolta jaksanu luurata. Niskapoimus meillä oli kyllä tosi mukava ultraaja, tulispa se sama. Rakenneultra on tosin vasta 15.3.

Vaipoista, varmaan suurimmaksi osaksi kertakäytöillä mennään, mut voishan sitä jos jaksaa niitä kestoja kokeilla, muutama pieni olis jo valmiinakin. Mut katotaan miltä kesällä tuntuu..

Raskausviikoista joku tuola jo ennemmin kyseli, et jos ultrassa muutamalla päivällä siirtyy, mut laskettuun ei vaikuta, niin kumpaa käytetään. Neuvoin virheellisesti, selasin poikien aikaisia äippäkortteja ja kyl niis onki näköjään merkitty rv:t menkkojen mukaan..

Reelika, ompas sulla tympee täti, vaihda ihmeessä jos on mahdollista.

Mulla oli ainaki aika tahmee alku tän neuvolatädin kans, en nyt jaksa kauheen pitkää sepustusta kirjoittaa, mut ekalla neuvola käynnillä, ultratessa täti ei löytäny sykettä, joten julisti tuomionsa, selitti tyhjennykset yms. seuraavana päivänä lääkäri varmisti asian ja löysi kun löysikin meidän pikkuselta sykkeen:heart: Kyllähän se täti soitti perään ja pahoitteli tapahtunutta, mut jäi kuiteski vähän kaivelemaan, oli meinaan aika tuskanen 24h, mun mies tosiaan piti toivoa yllä kokoajan, itte en siihe uskonu. Mut täälläpäin ei oo mahdollista vaihtaa neukkaa, joten kestettävä vain, tai en mä nyt sille vihainen oo enää, mut toivott. oppi se täti jotain, et ens kerralla esittää asian hienovaraisesti, ku ei näköjään omaan ammattitaitoon voi 100% luottaa. Onneksi sielä neuvolas nyt kovin usein ei tarvi hyppiä.

Omasta olosta, se on oikeestaan aika hyvä. Parin peräkkäisen aamuvuoron jälkeen on kyl ihan veto pois, mut jos levättyä saa, nii virtaa kyl jo piisaa. Tosin 1 päivän vapaa viikkoon on liian vähän, et enää en suostu vapaapäivinä töihin menemään ellei nyt ketään muutama saada.
Voi, mun työkaverikin odottaa syysvauvaa, ihanaa ku saa vaihtaa raskaus kuulumisia:)

Öitä
mamma 15+3

niin joo, tunsin toissa päivänä pienen pieniä hipaisua alamasussa:heart:
 
Heips kaikille!

Sukupuolesta: Mies haluais tietää, mutta mä toisaalta haluaisin pitää sen yllätyksenä. Toisaalta jos sukupuolen tietää osais sit ostaa kaikkee värien perusteella. Sillai kiva. :)

Kestovaiposita: Vois niitä kokeilla, mutta ehkä kuitenkin kun vähän kokematon ni taidan niitä kertsis vaippoi käyttää :D

Itsellä kaikki menee nyt hyvin mukavasti :) Maha ei oo mitenkää erikoisesti kasvanu jotenkin vähän ihmetyttää :confused: tiedä sitten miksi? Alussa oli turvotusta mutta sekin lähteny.
Liikkeitä ei oo tuntunu ainakaa vielä. :)

Mielitekoja: Ei ole oikeestaan mitään :) ei rasvaset ruuat,ei hedelmät, ei karkit yms. Kaikki niikun ennallaan.


Mutta eips taas muuta :)

heips

mama1991 ja 15+1
 
haimi
Heippa mammat!:)

mä tunsin hipasun tossa keskiviikkoiltana masussa ja se oli ihanaa. tai siis pikkusen aikaa tuntu sellasta kutittelua ja heti innoissaan anssille kertomaan. ja ihan ku nyt tässä kirjottaessa tuntuis pientä tönimistä.. ja meijän vauva ultran mukaan tykkää olla jalat ja kädet suorana niin jos 12cm siellä myllää nii kyllä varmaan tuntuu se.. :)

mulla on maha sellanen että ei pysty enää pitämään sisässä vaikka kuinka vetää sisään ja nytkin huppari päällä mikä kiristää.. :D

Mutta mahat kasvaa eriaikaa ja erilailla kaikilla :)

Ihana olla täällä mikkelissä, nytkin 6 lasta ympärillä pyörimässä.. :) Saanut päivän hoitaa alle 1v ja sitte on muita alle 6v lapsia.. Paljon sukulaisia kun ollaan isosukusia perheitä :)

Hyvää viikonlopun jatkoa rakkaat naikkoset ja hyviä vointeja teille :)

veera + peukaloinen 15+0
 
Heippa kaikille:wave:

Itse olen ajatellut, että ainakin kokeilen kestovaippoja, kun ollaan muutenkin sellaisia kierrätysmyönteisiä tyyppejä. Jos se on kauhean vaivalloista, niin sitten voin kyllä käyttää kertsejäkin.

Minä en ole vielä tuntenut liikkeitä, tai ainakaan en ole osannut tulkita niitä vauvan liikkeiksi. Mies melkein joka ilta on korva kiinni masussa, mutta sieltä kuuluu mun oma sydämen syke ja mahdotonta mahan lorinaa. Jospa se tässä muutaman viikon sisällä alkaisi koputtelemaan..=)

Ostin tänään sen anitan baby belt -tukivyön. Siinä on vielä se "vatsapussi" vähän tyhjä, mutta eiköhän se ala pikkuhiljaa täyttymään. Jos nyt ensialkuun vaikka zumbaan kokeilen sitä, että miltä se tuntuu, onko parempi hyppiä

:popcorn: Mulla ei ole ollut mitään ihmeempiä mielitekoja tai pahoja inhotuksia. Kahvin juontia olen vähentänyt, mutta sitäkin menee edelleen pari kuppia päivässä, ei inhota tai närästä. Jos paljon on syönyt rasvaista, vaikkapa ison pizzan, niin sitten saattaa närästää, mutta ei yleensä. Mies on ollut tyytyväinen, ettei tee mieli syödä kukilta multaa tai uuneista rappauksia :LOL:

Pesuaineista sen verran, että yleensä käytän hajusteetonta nestettä. Pyyhkeille ja lakanoille sitten saatan käyttää hajullista nestettä. Huuhteluainetta käytän tosi harvoin, joskus lakanoille, mutta en pyyhkeille. Mulla ei ole erillistä ainetta tummille tai vaaleille. Taisi olla sellaista värillisten ainetta mitä kaapista löytyy.

Minet^^ : Kannattaisiko sinun ottaa yhteyttä fysioterapeuttiin? Lääkärit ei välttämättä pysty/osaa tehdä selkävaivoille mitään, vaan antaa just nappeja popsittavaksi. Jos saat lääkärin lähetteen, niin silloin on aina halvempaa. Ja monissa terveyskeskuksissa on oma fysioterapeutti. Kysy sitä vaikka neuvolan tätiltä. Mun yksi fysioterapeuttikäynti ilman lähetettä maksoi täällä 42 euroa, kun oli SI-nivel ihan lukossa. Se aiheutti just kipua kumartuessa, mutta ei säteillyt jalkaan. Vaiva helpotti yhdellä hoitokerralla. Tsemppiä sulle! :hug:

-Reelika-: Toivottavasti olet nyt löytänyt mukavan miehen...;)

Onko teille muuten neuvolan tädit suositelleet syötäväksi monivitamiinitabletteja? Minä olen syönyt, kun ei niistä kuulemma ainakaan haittaa ole, vaikka syön omasta mielestäni kohtuu terveellisesti.

Jos niitä vaivoja on tänne kirjoiteltu, niin olen ihan tyystin unohtanut mainita ja kysyä, että kärsiikö kukaan muu kilpirauhasvaivoista? Itselläni vajaatoiminta.

Heips taas vähäksi aikaa..
Pirana 14+5 tai 15+1 laskutavasta riippuen..
 
Heips kaikki!

Ihanaa lueskelle kuulumisia ja kuten arvasinkin monilla pyörii mielessä juuri tuo vauvelin liikkeiden tunnistaminen. Eilen tuntui ihan siltä illalla, että kuin olisin jonkun pienen pönkäyksen tuntenu, mutta en osaa sanoa varmasti...se saattoi olla ihan oma mielikuvituskin joka teki temppuset. :(
Odotan kyllä innolla ensimmäisinä oikeita liikkeiden tunnistamisia. :)

Tällä viikolla on jälleen neuvola ja onkin kiva päästä mittaamaan jälleen hemoglobiini, joka oli viimeksi tippunut aika lailla. Silloin olin tosin flunssassa, joten en osaa sanoa varmasti, että missä nyt mennään. Olen tosin ollut iltaisin äärimmäisen väsynyt, mutta se saattaa johtua ihan normaalisti raskaudesta.

Tänään olis ilta-aikataulussa vielä pieni salipumppaus ja sitten perinteinen venyttely. Olen muuten jostain lukenut, että venyttelyä ei suositella raskauden loppuvaiheessa...No se saattaa jo silloin olla melkoisen hankalaakin :D
 
Moiks kaikki!

Ostin eile kivat tossut pienelle vauvalle, tosi söpöt :) en raaskinu olla ostamatta.

Nyt oon nähny viime päivinä niin paljon unia vauvasta ja ne tuntuu ihan tosilta,että välillä on sillai ku herää "että,mitä häh" kun sitä ei olekkaan vielä vieressä :) vähä hupaisaa.

Mulla hemoglobiini on pysynyt ihan hyvissä lukemissa, syön joka päivä kyllä rautaa ja multivitamiinia raskaana ja imettäville. Se on sillai hyvä ku tarvii ottaa vaa yksi tabletti päivässä ni ei sillai unohdu ku oon nii hajamieline ite et tuntuu et kaikki unohtuu :D . Ja siinä on mukana se foolihappo ja oikeestaan kaikki vitamiinit mitä tarvii. eikä se ole ees kallis mikä o hyvä puoli.

Nyt kun tulin raskaaksi niin tossa kyynärtaipeessa esiintyy jtn ihottumaa ja se ei millään lähe pois. En sit tiiä mikä se o?! näyttää ku ois jtn atooppista ihottumaa, mut ei sitä oo siis muualla ku yhessä kohassa. Enite se inhottaa sillai ku se kutiaa. Näytin sitä lääkärillekki, mutta se mitää osannu sanoa.

Minäkin salilla kävin ja jotenki meni selän lihakset jumii et tuli niin hirvee lihassärky sen jälkee et oon ajatellu nyt vaan ja kävellä, uida ja alottaa salin taas myöhemmin. :) Vaikka salilla käynti on ollu intohimo monta vuotta ja siellä treenannukki ihan kaveri bodareitte kanssa tavoite mielessä ja oon ajatellu osallistuvani johki fitnessmalli kisaanki, mutta en mä nyt sitte enää tai ei tiiä vaiks sit jos viittis alottaa urakan alusta ku lapsi on syntyny. Riippuu nyt miten tässä käy kannattaako enää ees :) heh. Ehkäpä.

Mites te muut ootteks te ollu sali ihmisiä aina ja jokin tavoite ollu? :)

Vois että ku on sunnuntai taas yhtään huvita herätä huomenna :D

Tulipa tarina, mutta hauskaa sunnuntai päivää kaikille !

heipparallaa :)

Ite oon onneks säästynyt kuumeilta ja flunssilta. Otin kyllä sen influenssa rokotteen 2 viikkoa sitten ja sen jälkeen oli ni voimaton olo, että luulin että oon kipeenä jokaseen lihakseen sattu.
 
haimi
Mooi, ja hyvää sunnuntai iltaa mammoille ympäri suomea. me olemme kotiutuneet sukulaisreissulta.

Syön raskaana oleville ja imettäville tarkoitettua multivitaa.. 120kps/n. 20€ yks päivässä :) juon maitoa jokapäivä riittävästi joten ei muuta tarvii sitten ton multin lisäks syödä..

Mä oon ollu kauhee 'bodari' muutama vuosi sitten.. 5-7 kertaa vko salitreeni + muut harrastukset.. Sit tulehtu nivelet kyynärpäistä, ranteesta 3 eri kohdasta yms. nyt ei sit enää saa harrastaa mitää tommosta.. kahteen vuoteen en pystyny 3kg enempää tehää hauiskääntöjä, elikkä siinä meni se harrastus.. masennuin pikkusen siinä kun kroppa ei ollu enää sellanen mihin olin sen treenannu, mut nyt oon kasvanu aikuiseks ja oon sinut sen kanssa.. tykkään jumpata (ryhmä) ja pelata kaikkea mutta ei enää se sali kiinnosta... :D

Löysin kirpparilta ihanan paidan pojalle (56cm) 0,50€ ja ihana samettimekko tytölle (62cm) 2€, mutta on kyllä niin poikaolo että taitaa mekko mennä kaverin vauvalle josta tyttöä on veikattu.. syntyy vajaa 3kk aikasemmin meitä.. :)

Rasittaa kun heinäkuussa 17 pv on pikkuveljen rippijuhla, sitte (en muista pvm) ihan la:n viereisinä päivinä serkun häät ja sit vielä oma LA!!! huh, ku pääsisin edes sinne rippijuhliin :/ ja ne häätki ois ihana käydä katsastaa.. ääh.. no, vauva on silti kohokohta heinäkuussa, kunhan sen saan silloin :)


Nyt lukee ja nukkumaan... Jubaillaan taas tytskät! :)

veera + peukaloinen 15+1
 
Heissan :)
Täällä alkaa selkäkipu hiukan rauhoittua, tosin tää kevyt työnteko on auttanu asiaa ja tallilla käynti :) Tosiaan pitäis varmaan vielä se fysioterapeutin lähete hakea niin ei pääsis takaisin niin pahaksi toi selkä ..

Kuntosali.. olen maksanu kauan kallista kuntosali korttia ja enpäs sitä hirveemmin ole käyttänyt, sinne kun on aina jotenkin niin masentavaa mennä kun tuntuu että vaikka mitä tekis ni paino ei hetkahda minnekään. Aina kuitenkin ylipainoinen ollut ja lonkkakin sen vuoksi nuorena leikattu (saa nähdä mitä lonkka tykkää raskaudesta).. Ja tosiaan olen sellainen kaikki mulle heti nyt ihminen niin ei toi malttikaan kestä sitä laihduttamista :D Tosin nyt ollaan kaverin kanssa päätetty että kun tää mamma saa lapsen ulos niin sitten alkaa urheilu (hänellä 6 kk poika, raskauskiloja ja muitakin kiloja jäänyt..)

Meilläkin ois sukujuhla 9-10.7 ja mulla laskettuaika 12.7, saa nähdä tuleeko sinne mentyä :D

Mulla on ilmenny raskauden aikana olkapäissä "ihottumaa", tosi kuiva iho on, rasvailulla on pysyny aika hyvänä.. Sekä rintakehään puhkee finnejä, mitä mielenkiintosempiin paikkoihin :D Nyt on esimerkiks kiva käyttää rintsikoita kun on olkainten kohalla solisluun päällä finni :D :D

ja vielä vitamiineista, oon syöny sanasolin sellasia vähän karkin tapasia vitamiini namuja, tosin en niitäkään säännöllisesti, vaan jos tuntuu etten syö tarpeeks hedelmiä ja vihanneksia niin sillon otan (neuvolassa mulle sanottiin että ei tarvi syödä vitamiini valmisteita jos syö monipuolista ruokaa) :D ja sitten kalkki + D koska oon tosi huono juomaan maitoa ja se vähä mitä ennen join oli kahvissa ja nyt en oo voinukkaan ajatella kahvia.. Toinen mikä oli kanssa jännä juttu niin oon ollu aika monta vuotta kova tupakoitsija ja sitten yhtäkkiä rupes kahvi ja tupakka oksettaa, ni päätin hakea raskaustestin ja sillonhan se positiivinen oli.. :D että hyvä vaan kun tupakka ja kahvi jäi pois, mutta aika jännä mun mielestä kuitenki.. :)

Ei muuta kuin hyvää maanantaita :) Ja hyvää viikon alkua :)

Susanna ja masuasukki 16+6
 
Mama1991: Ajattelin juuri samaa eilen salilla!!! Kävin tekemässä ihan kevyttä reeniä ja sen jälkeen menin venyttelyyn ja kun tein selkälihaksia, niin tuntui kuin koko selkä olisi ollut tulessa... JA TÄTÄ EI OLE KOSKAAN AIKAISEMMIN TAPAHTUNUT, siis ennen kuin olin raskaana. Selkälihakset on aina olleet vahvat ja nyt olin aivan, et kuolema meinas tulla. Taitaa olla niin, että kun selkä on jo muutenkin tosi herkkä, niin treenaus tuntuu pahemmalta. Pitäiskö kuitenkin yrittää vaan tehdä, et sais vahvistettua lihaksia, vai vaan suosista antaa olla? Jotenkin ärsyttää tuo salitreenaus, kun yleensä on jokin tavoite ja nyt sen saa unohtaa, niin tuntuu jotenkin pakkopullalta treenaaminen, kun ei kuitenkaan voi tehdä täysillä.
Näin ollen oon jo siirtynyt huomattavasti kevyempiin treeneihin. Esim. Crosstrainer ja bodybalance on hyvä yhdistelmä. Sykkeen saa ylös, mutta sitten toinen puolisko on keveympää lihastyöskentelyä. Ite meinaan laittaa jäsenkorttini vuokralle viim. parin kuukauden päästä...Koiran kanssa lenkkeily ja kotijumppailu saa sitten riittää. :) Syyskuussa pääsee sitten takaisin jumppasaleille.

Minäkin syön tuollaista mammavitamiinia, jossa on kaikki... Helppo tapa saada vitaminiinit ja hivenaineet yms. mitä tarvitsen. Torstaina on neuvola, joten kiva nähdä missä hemoglobiini menee.

Olin lauantaina kirpparilla ja löysin kasan kaikenlaisia kivoja pieniä vaatteta. Oli iloinen mieli, kun reissu oli niin onnistunut. :D

Piskuinen ja vauveli 15+1
 
Esikoista odoteleva liitty kanssa mukaan..
Laskettu aika 7.7 rv17+4 ja rakenne ultra olis tos 16.2
Miten teillä on lähteny raskaus käyntii? Meillä alussa vähän oli ongelmia ku viikol 6 alko tulee veristä vuotoo käytii sit päivystyksen läheteellä naistenklenikalla ultraamas ja todettii et sikiö on kunnossa mut se viers oli sellanen verihyytymä epäilivät kaksois raskautta mis toinen ennnen aikjoja lopettanu kehitymisen mut siit ei sit ollu varmuutta..mut nyt kaikki kunnossa säikähdin kyl aika lailla et saan keksenmenon ku takan kaks aborttii mut onneks tää pikkunen jatkaa kasvua potkuja kovasti odottelen ja sukupuolen tietoo et voi rupee ostelee kaikki kivoi pikkusii vaateita. :) sitteri,amme,turvaistuin on jos saatu kummitytön äipältä. :D
 
Täälä raskaus etenee tavallisen rauhalliseen tahtiin. Liikkeitä ei vielä tunnu, vaikka kovasti olen iltaisin yrittänyt niitä kuulostella. Viikkoja nyt 18 täynnä eli puoliväli lähenee. Kovasti sitä jo odottaa kevättä..vauvamahaa ja aurinkoa! =) Rakenneultra on 18.2 ja päätettiin miehen kanssa sukupuoli selvittää, jos se on mahdollista. Aina ei kuulemma näe eikä kaikki kätilöt suostu kertomaan. Eipä se sukupuoli mihinkään vaikuta, mutta kiva jotenkin silti ennakkoon tietää kumpiko sielä mahassa möyrii! =) Mihinkään hankintoihin se ei vaikuta, koska en ajatellut lähteä mihinkään tyttö-poikaväreihin vaatteiden suhteen. Muutenkin ajattelin hankkia ennakkoon lähinnä kaiken välttämättömän ja sit pikku hiljaa lisää hankintoja ku tietää.

Olin viime viikolla sellaisessa fysioterapiaryhmässä, jossa käytiin läpi lantiopohjalihasten jumppaa ja jotain muita hyödyllisiä lihasliikkeitä. Ihan hyviä vinkkejä kyllä tuli. Nyt pitäisi vaan jaksaa ahkerasti tehdä jumppaa niin se kuulemma auttaa synnytyksessä sekä palautumisessa! Vauvavakuutuksen ostin tänään. Nyt on sit turvattu olo niin synnytyksessä kuin sen jälkeenkin!

Iloista odotuksen jatkoa kaikille! Toivotaan että kevät aurinko alkaisi jo pikku hiljaa lämmittämään!! :cool:
 
haimi
Tervetuloa mukaan mami11!! :) Onneksi kaikki on teillä nyt hyvin ja raskaus etenee normaalisti :)

Mulla ei ollut mitään vuotoa tmv alussa eikä missään vaiheessa..

Kuulin tänään ihania uutisia!! :)
Hyvä ystäväni odottaa myös pikkuista ja on musta vaan viikon takana, elikkä meillä on LA:ssa viikon ero.. Ollaan melko varmoja että synnärillä ollaan samaan aikaan :D IHAN MAHTAVAA!!!! :)

mutta, miks mun maha on näin iso!!?? ;o sen kokonen tämä on ettei jää kenellekkään epäselväks oonko raskaana vai en.. :D alavatsa (navasta alaspäin) on sellanen suht kova (tai pehmeä se on ja sormet uppoo mut erilainen ku läskimaha), elikkä ei ole mitään läskimahaa.. en pysty nukkua yhtään mahallaan tai muutenkaan maata mahallani.. onkohan mulla eteenpäin kallistunut kohtu tai jotain? yks tuolla kuitenkin pitäis vaan olla :D

No, ehkä mä elän tän mahan kanssa ja katon mihin tää tätä muuttuu.. siis turvotusta on ollut aika alusta lähtien ja näyttänyt isolta mahalta, mutta tää on isontunut.. enkä saa pullistettua isommaksi yhtään, on siis äärirajoilla.. :D sisään ei pysty myöskään vetämään kokonaan, tohon jää tommonen kumpu.. :p

Eip voi mithää.. tänään steppiin :)

heidå!

veera + peukaloinen 15+2
 

Yhteistyössä