Helmet 2008 ***syksy 2009***

metu: :hug: :hug: Olette olleet mielessä. Toivottavasti homma selviää pian.

Me saadaan lisää tilaa vuoden päästä! =) Päätimme nyt sitten niin, että isompi koti on saatava ja olemme varanneet rivarikolmion (parjattu kaksitasoinen) vuoden päästä valmistuvasta talosta. Kaupat tehdään ensi viikolla. Joudumme tosin luopumaan superkivasta alueesta ja muuttamaaan kauemmas keskustasta, mutta elämässä on tehtävä valintoja. Lisäksi joudumme nyt sitten pitämään kahta asuntolainaa päällekkäin vuoden ajan, koska asumme tässä kunnes uusi koti valmistuu. Mieli on toisaalta jo nyt hiukan haikea, mutta toisaalta malttamaton; ihanaa päästä uuteen ja tilavaan kotiin! Ja onhan tässä vuosi aikaa sopeutua maisemanvaihdokseen...
 
Sairasteluista: Meillä on lapsi ollut *kopkop* yllättävän terve siihen nähden, että aloitti päivähoidon elokuussa. Yhden nuhakuumeen (2 pv) sairasti ja sen jälkeen on ollut aina välillä enemmän tai vähemmän yskäinen ja nuhainen, muttei mitään tulehduksia tms., että olisi joutunut tarhasta pois olemaan. Itse olimme miehen kanssa myös flunssassa; miehellä oli viikon verran nuhaa ja yskää ja mulla on nyt ollut vajaan viikon sama homma. Viikonlopun olin sopivasti kuumeessa, kun tauti iski perjantaina. Lauantain siis kuumeilin sängynpohjalla, sunnuntaina oli enää 37 ja maanantaina olin jo onneksi työkuntoinen. :) Nyt on oikeastaan enää ihan pientä nuhaisuutta ja yskintää, enkä ole sarvikuonoakaan nyt pariin päivään enää käytellyt.
 
Ievalle onnea tuleviin muuttopuuhiin!

Mulle rupee pikkuhiljaa tulee tunne, että tuo meidän poitsu on "hieman outo" :whistle: Yleensä
- lapset ei tykkää hampaiden pesusta, meillä se on ihan ykkösjuttu. Tänään ekan kerran "taisteltiin" pestäänkö vai ei.
- lapset ei tykkää salaatista ym. Meillä menee salaatit (no ihan lehtisalaatti kyl ei) tosi hyvin. Tänäänkin kun käytiin seisovasta pöydästä syömässä niin perunat ja lihapullat jäi lautaselle, söi kaikki mitä salaattipöydästä lautaselle kannettiin.
- lapset ei tykkää d-vitamiinista, meillä rakastaa (jopa tota jekovittia minkä isosisko meinas oksentaa, vaikka on myös aina d-vitamiinit syönyt reippaasti). Jos meinaa puuro tökkiä niin kun nappaa d-vitamiinipurkin ja laittaa puuron sekaan tipan (tai leikkii laittavansa, on ainut missä menee läpi ettei oikeesti laita, muissa tajuaa juonen...) niin johan uppoaa puuroa.

Mutta siis hyvällä mielellä "outo" :D Voishan tohon lisätä että menee reippaasti nukkumaan tms. juttuja myös...Mut joo, ihana on, niinkuin kaikki muutkin lapset :heart:
 
Meillä myös lapset, jotka tykkäävät hampaiden pesusta =) Samoin D-vitamiinista (nimenomaan Jekovitista mikä on kyllä aika kauhean makuista), samalla tavoin kuin Vinjan poitsu. Salaatin kanssa onkin hieman nihkeämpää :whistle:

Onnittelut Ievan perheelle isosta päätöksestä :flower:

Ja Pusuapinalle myöhästyneet synttärionnittelut :flower: Toivotaan myös, että työjutut selviävät parhain päin.

Meillä tytön asiat etenevät onneksi aika nopeasti, kun saimme maanantaille peruutusajan Lastenklinikalla reumapuolelle. Siellä saadaan sitten toivottavasti selvyys, että mitä kannattaa tehdä. Tänään jalka oli koko iltapäivän eli useamman tunnin melko normaali ja oli ilo seurata, kun tyttö pystyi leikkimään lähes normaalisti. Toi taas toivoa, kun 4 päivää ehti jo mennä niin, että päivän aikana jalan koukussaolohetket oli laskettavissa ihan muutamissa minuuteissa.

 
Back in business B) :wave:

Viime yönä palattiin Epsaniasta ja oli oikein onnistunut reissu, vaikka ilmoissa ei kehumista ollutkaan. Mutta kummasti sitä itsekin nauttii, kun näkee kuinka poika nautti =) Se oli kyllä ihan onnessaan. Lennotkin meni hyvin. Poika eli viikon ranskalaisilla ja spagetilla (ei siellä kyllä paljon muuta vaihtoehtoja oliskaan), limukalla ja kaikilla herkuilla. Nyt palataan arkeen ja herkkuhanat sulkeutuu :kieh:

Oma pahoinvointikin helpottui sopivasti. Riittävillä unilla tosin oli varmasti osansa. Ainoastaan iltaisin teki pahaa. Saa nähä miten käy kun arki alkaa maanantaina...

Mun pitäs myös päättää otanko sen sika-rokotteen... :/
 
Vinja meillä kans samat hommat pojulla kun luettelit nuo...just eilen miehen kans puhuttiin et onpa onni kun molemmat lapset tykkää neljänviljan puuroa ja riisipuuroa syödä aina aamuisin ja iltaisin ilman tappelua.
vitamiinit menee myös ja esim. tälläkin hetkellä meitin 3v neitonen napsii tuolla kaalia paljaaltaan :)
Lisäksi molempien lasten herkkua on lohi :)

Tänäaamuna tein ison päätöksen ja päätin että otan sen sikapiikin! kukaan ei voi enää sitä muuttaa eikä horjuttaa! :) ensiviikolla saan siis sen.

zukusta ei oo kuulunu aikoihin?! huhuu missä luuraat ? laitahan kuulumisianne tänne! ja kiva kun pusuapinakin oli kirjotellu :)

mä kuumeilen ikeaan pääsystä täällä...kaikkea mitä tarvitsisin niin ei voi tilata netistä :/ pah sanon minä!

jees, mutta jatkanpa matkaaa...

jepsu
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilvipouta:
Kotiuduin juuri jouluostoksilta :xmas: . Ajattelin että jos vaikka tulee tässä kipeäksi niin on ainakin jotain paketteja jo hommattuna...ei mee joulu ihan poskelleen. :p
Mitäpä löytyi? Ite oon tehny vähän listaa, mitä pojalle vois ostaa, mut tuskin vielä aikoihin tulee kauppoihin "sillä mielellä" lähdettyä... :D
 
Jepsu: Kyllä mäkin sen sikainfluenssarokotteen ottaisin, jos sitä mulle tarjottaisiin. Aluksi olin melkoisen epäileväinen ko. rokotetta kohtaan, mutta nyt uskon, että riskit ovat suuremmat taudissa kuin rokotteessa. Meillä mies sai tuon rokotteen tänään; pistoskohta on kuulemma kipeä, mutta muita oireita ei ole onneksi ollut. Toivottavasti ei tulekaan. Muutamalla työkaverillaan oli tosin nostattanut kuumetta/lämpöäkin.
 
Mä oon kans possuflunssarokotteen kannalla. Siinä,kuten tavan kausi-influenssarokotuksessa, ei saa olla nuhaa kun sen ottaa.. ja mulla yksi raskausoire on (kuten tyttöä odottaessani) nimenomaan nuha.. Allerginen nuha..vaiks mun allergiat ei ole pahoja, aattelin kysäistä joltain lekurilta onko tosta haittaa. Ettei sit ala kurkku turpoamaan. Lievä possuflunssahan voi tulla rokotteesta,samalla tavalla kuin kausi-influenssarokotteesta influenssa.
Tytöllekin pitäis hakea kausi-influenssarokote, sitä aletaan täällä antamaan ensi kuusta alkaen. Ja tietty nyt iski räkänuha neidille! samalla kerralla en aio kumminkaan rokotuttaa kumpaankin influenssaan, ihan varuiksi otatan ne eri kerroilla.
 
Meillevauva mä soitin eilen neuvolaan tuosta ja kysyin et onko nuha este piikin otolle niinn sanoi että ainoa este sille on et on korkea kuume. nuhat ei haittaa!

Influenssapiikkejä en oo muistanu lapsille edes miettiä tässä sairastelun keskellä :/ me ollaan nyt pikkumiehen kans räkäsi molemmat ...pojulta loppu taas korvatulehdus kuuri, tosin lääkäri sanoi että oli tosi lievä mutta kun on ollut räkänen näin pitkään niin parempi syödä.

mulla toi päätös sikapiikistä oli tosi hankala. loppujen lopuksi kun sanoin sen ääneen et otan sen niin sen jälkeen se ei oo tuntunu niin "pahalle". oon lukenu paljon tekstiä netistä siitä ja sitten huomasin monien "vauhkoavan" ihan turhasta ja pienistä kuten esim joku oli kirjotellu jossain en muista missä et pelottaa kun oli lukenu jostain et siinä on käytetty jotain hainmaksavalmistetta et aiheuttaako se maksa vauvalle jotain?! tai siitä elohopeasta et aiheuttaako se jotain ...niin joku oli sit vastannu et sama määrä elohopeaa on myös yhdessä silakassa...jnejne...et toi menee jo ihan naurettavaks mun mielestä :whistle:

ohhoh, pitäs alkaa jotain tekemäänkin...
Jepsu
 
Tuo vouhkaus rokotteesta ja etenkin ihmisten "hyökkäykset" raskaana olevia vastaan on ihan naurettavaa :( joka paikassa kirjoitetaan, että kaikki vastustaa rokotetta, eikä kukaan halua sitä...mä en tiedä yhtään kuka ei ottais sitä (olen siis sairaalassa töissä). Nyt on jo viikon jaettu meillä työpaikalla sitä ja hirveet jonot joka päivä ollut...
 
Mä luulen myös että otan meidän muksuille ja itselleni (vaikken raskaana olekaan, mutta kun hoidan päivisin 3-4 muksua joille ei ole varahoitopaikkaa) sikapiikin, jos tulevat jakoon ennenkuin tauti iskee. Mä uskon myös että tauti on rokotetta pahempi. Olen ottanut muutenkin noita "ylimääräisiä" rokotteita muksuille, rotavirusta ja pneumokokkia vastaan sekä kausi-influenssaa, niin miksi sitten jättäisin juuri tämän ottamatta mikä ehkä kaikkein todennäköisimmin meille tulee. Ja kausi-influenssarokotteetkin tulevat varmaan kohta ajankohtaiseksi, täytyy muistaa kysellä niistä parin viikon päästä kun on tytön 4 v neuvola. =)

Poika kävi tänään ekaa kertaa parturissa... lähti söötit liehukiharat. :'( No ei onneksi ihan lyhyeksi vetänyt, ihan kiva leikkaus tuli. =)
 
Sain tänään tavallisen influenssarokotuksen ja jos tilanne näyttää siltä, niin varmaan otan sen sikainfluenssaa varten myös. Pitäisikin miettiä, että mitä tekisi noiden tavallisten influenssarokotusten kanssa lasten suhteen. Enkä nekin pitäisi käydä hakemassa.

Saimme maanantaina tytölle lastenreumadiagnoosin, kun oireilu on jatkunut yli 6 viikkoa. Ensi viikolla polveen laitetaan kortisonia (nukutuksessa). Toistaiseksi se näyttäisi olevan ainoa tulehtunut nivel, tosin maanantaina lääkäri oli huomaavinaan, että toinen keskisormi oli jäykempi myös. Muuten lääkkeet ovat onneksi toistaiseksi ihan perus kipu- ja tulehduslääkkeitä. Sitten pitää vain toivoa, että kortisoni ja nuo tavalliset lääkkeet auttaisivat. Töissä meinaa pukata stressiä, kun tulee noita poissaoloja sairaalakäyntien takia lähes joka viikko. Onneksi lapset ovat muuten olleet terveinä =) Poika hieman protestoi, kun on joutunut yksin päiväkotiin niinä päivinä kun me olemme tytön kanssa käyneet sairaalassa. Taitaa olla ikävä pikkusiskoa :heart:
 
Mä puolestani tiedän omalta työpaikaltani aika monta terveydenhoitoalan ammattilaista, jotka ei rokotetta ota ja voin sen sanoa ihan ääneenkin, etten ole itse sitä ottamassa, kuten ei myöskään mieheni. Ollaan asiaa mietitty kovasti ja monelta kantilta (salaliittoteoriat unohtaen), eikä nähdä tässä tilanteessa omalla kohdallamme sitä tarpeelliseksi.

Lapsille ei rokotetta oltais otettu joka tapauksessa ja nyt näyttää siltä, että poika on erittäin todennäköisesti sikainfluenssan sairastanut viime viikolla ja tytöllä se on parhaillaan, täyttä varmuutta ei saada, koska eivät ole lääkärin hoitoa tarvinneet ja ainakaan täällä ei muuten tautia testata. Soitettu kyllä ollaan viimeksi tänään päivystykseen ja aika oppikirjaohjeet on molemmilla ollut ja sitä mieltä ovat päivystyksessä olleet että todennäköisesti sikainfluenssasta kyse, koska kausi-influenssaakaan ei liikkeellä täällä ole. Onhan nuo toki olleet kipeämpiä kuin kertaakaan aiemmin elämänsä aikana, mut eivät niin pahasti mitä mediassa manattu. Pojalle nousi viikko takaperin ihan ykskaks kuume, melkein kellontarkkaan voi sanoa koska alkoi, parissa tunnissa kuumetta oli jo 40C, jalkasärkyä valitti, samoin mahakipua ja oksensi kerran, nenä valui ja yski, höpöjäkin jutteli. Seuraavana päivänä enää vähän lämpöä ja siinä oli. Tytylle puolestaan nousi kuume samalla kaavalla viime yönä, ihan yhtäkkiä ja parissa tunnissa sinne 40 asteen tuntumaan. Yskii myös ja on nuhainen, mahaa vaikuttanut ähräävän ja valittavan ja oksentanut myös kertaalleen, koko päivän kuumetta ollut 38,5-39,2 välillä. Vetämätön ja voipunut ollut koko päivän ja lähinn sylissä istunut ja maannut, päivystyksen mukaan ei kuitenkaan tarvetta lääkärille, koska juonut hyvin, eikä vakavampia oireita ole eli hoidettu oireenmukaisesti. Nyt vaikuttais lämpö olevan laskusuunnassa, katsotaan mitä huominen tuo. Vaikka oltais rokote otettu, ei oltais ehditty sitä ottaa ennen todennäköistä taudille altistumista koska meidän talossa rokotukset alkaneet vasta tänään-nyt sitten odotetaan, ollaanko miehen kanssa seuraavana vuorossa...
 

Yhteistyössä