Helmet 2008 *** vuonna 2010 ***

helmis ja jepsu: alkaa olla lähtökuopissa :D

Ootta puhuneet pyöristä, meki tääl on mietiskelty et ostetaanko nyt vai siirretäänkö viel vuodella. Pitäs käyä kaupassa kattoon et alkaako tuo etes nouseen siihen pyörän päälle.
 
Juu, kuopissa ollaan B) Vauva käänsi eilen kylkeä ja potkii nyt toiselle puolen ja sen verran alas, että mua taas mietityttää, että missähän asennossa se siellä oikein on? Huomenna on neuvola, mutta th on vasta valmistunut ja en ihan täysillä luota sen kokemukseen arvioida vauvan asentoa...

Me ostettiin eilen O:lle pyörä. Löytyi ainoastaan yksi vaihtoehto, jossa pojalla ylsi polkimelle jalat :LOL: Mini mikä mini. Toistaiseksi pyöräily aiheuttaa vain kiukuttelua ja harmia, kun ei osaa ja työntöasiaa ei vielä ehditty kiinnittää. Kiristää vähän mammankin hermoja. Pitää muistaa, ettei sitte 16 vuoden päästä ala itse opettaan autolla ajamista :LOL:
 
Mä aattelin kokeilla suoranaista lahjomista tytön kanssa pyörän suhteen. Tytyhän ei tee mitään pottaan saati pyttyyn. Ollaan käytetty sillä pikkuhousuja pariin otteeseen ja huomaa kyllä kuinka inhottavalta märät alushousut tuntuu. Ja ollaan lahjottu sitä että pitää käydä pytyllä ennenku voi katsoa lastenohjelmia. Nyt se sit käväisee potalla/pytyllä, istuu hetken, ilmoittaa "noniin, valmis" ja lähtee pois.. Eli tajuaa lahjonnan sekä potalla käymisen idean.
Käytiin ostamassa Lauri Kilpa-auto tarroja, kokeiltiin pyörää (jalat ylettyy polkimille!) ja kerroin että tehään ihan tarrataulu. Ja kun on kerätty tarpeeksi (en sentäs sanonnu mikä on tarpeeksi..) tarroja, käydään ostamassa pyörä. Mielenkiinnolla seuraan kuinka kauan hommassa menee vai tuleeko koskaan valmista.. Se nyt on varmaa että osaa pidättää pissaa useemman tunnin, se ei vaan viitti ennen hätää ilmoittaa mitään.

Ja toisaalta, mulla ei jotenki riitä kärsivällisyys nyt ees opettaa pyöräilyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Niin, ja jos joku ei huomannut, niin vaihdoin nyt sitten vihdoin ja viimein nikin. B) Entinen on kyllästyttänyt jo pidemmän aikaa. :whistle:
:LOL: :flower: Munkin on pitkään tehnyt mieli vaihtaa nikkiä, mutta kun en keksi mitään tän kummoisempaa. :D

Musta tuli eilen kolmatta kertaa täti. =) :heart:

Meillä päästiin lopulta eroon tutista, helposti se sitten sujuikin. Hiiri söi siihen reiän. :xmas: Poika ei sen jälkeen pahemmin tuttia halunnut imeä, niin päätettiin antaa unillekin vasta kun itse pyytää... unohtui yli viikoksi, ja sitten poika veikin sen jo roskiin kun reikä oli kasvanut niin isoksi. Eikä ole kaipaillut. :D Välillä saattaa kysyä tuttia kun näkee serkkutytön sitä syövän, mutta tyytyy selitykseen että hiiri söi siihen reiän ja veit sen itse roskiin.

Pottailua ollaan nyt myös harjoiteltu vähän heikolla menestyksellä. Katsotaan nyt lähteekö sujumaan ja jos ei, niin kesällä sit uudestaan. =)

Pyörää ei toistaiseksi osaa polkea mutta eiköhän sen joskus opi. Halu olisi selvästi kova päästä siskon perässä fillaroimaan. :D

Puhetta alkaa lopulta jonkin verran tulla, jopa kaksisanaisia lauseita. =) Paljon on kyllä vielä omaa kieltä. Poikaa selvästi turhauttaa kun usein ei saa meitä ymmärtämään mitä yrittää sanoa, mutta ehkäpä se siitä. :/
 
Kävin neuvolassa ja kun vähän avauduin synnytykseen liittyvistä ajatuksista, niin sain lähetteen äippäpolille eilisen kaatumisen varjolla (kaaduin siis,mutta en loukannu mahaa, kädet ja polvet vaan). Kävin sitten polilla ja kaikki oli hyvin ja vauva oikein päin. Koko arvio vaan oli jo 3500g :eek: :eek: Hui! Paikat oli jo kahdelle sormelle auki, mutta kohdunkaulaa vielä jäljelä 3 cm, ettei varmaan ihan vielä sitten kuitenkaan. Hassua vaan, kun O:ta odottaessa sain epiduraalin jo kun olinvaan yhdelle sormelle auki :LOL:
Nyt ei vaan oikeen oo hyvä viikonloppu syntyä, kun mun kaveri tulee illalla treelta viikonlopuks ja ei olla nähty kun elokuussa viimeks...
Mutta olipas kiva käydä tarkistuttamassa tilanne ja oli oikein kiva lääkärikin. Ei vaan täällä Oulussa näytä lääkärit tietävän, että mitä odottaville äideille kuuluu, kun kyseli synnytystapa-arviosta, jota täällä ei tehdä. Ja luuli mulla vielä olevan neuvolalääkärillekin aika...no ei oo :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Niin, ja jos joku ei huomannut, niin vaihdoin nyt sitten vihdoin ja viimein nikin. B) Entinen on kyllästyttänyt jo pidemmän aikaa. :whistle:
Onnea uudesta nikistä! =) :flower: Mä oon niin tottunut nykyiseen, etten varmaan osais olla jos vaihtais... ;)
 
Avattiin pyöräilykausi toissapäivänä, kun tiet sulia ja hiekatkin ovat jo hyvin lakaisseet pois. Ekana päivänä pojan piti vähän palautella mieleen miten ilman appareita ajettiinkin, mutta eilen meni taas jo kuin vanha tekijä. =) Ei vaan meinannut saada poikaa pyörän päältä pois, vaikka yritettiin, että huilaa hetki välilllä-sen verran piti taukoa, että otti mehuhuikat, ajeli putkeen melkein 1½tuntia! :xmas: No, oli kyllä melko väsähtänyt poika sen jälkeen...

Neiti sen sijaan... :p Istuuhan tuo onnellisena pyörän päällä, mut siihen se jääkin. :xmas: :D Kiva yrittää työntää, kun keskittyy aika tehokkaasti jarrutuspuoleen ja ohjailee mihin sattuu-siitä se lähtee pikkuhiljaa, samat ne oli kuviot isommankin kanssa.

Löydettiin viimein neidille vk-kengät, mulle kun ei kelvannut kuin varrelliset goret :xmas: niin eipä niitä tästä citystä niin vain löytynytkään. Tilaavat noita kuulemma vaan syksyisin eli päinvastoin kuin vk-vaatteita...Viimeisestä paikasta tänään löydettiin, taisivat olla kaupungin ainoat kriteerit täyttävät kengät kokoa 27. :eek: Isompaa ja pienempää olis kyllä sit ollut...Lenkkareita on kaikki hyllyt väärällään, on gorella ja ilman ja tarroilla ja nauhoilla ja väriä mistä valita-mut kyllähän tässä nyt vielä menee ennen lenkkarikelejä.

Helmis hyvin se synnytys menee :hug: Meillä poika painoi syntyessään 3084g ja py oli 33cm, neiti puolestaan oli 3858g ja py 37cm :whistle: ja niin vaan sieltä tuli typykkäkin, vaikka oli selvästi veljeään isompi. Ponnistusvaihekin oli kokoerosta huolimatta kummastakin sama 10min. =) Muakin jännitti etukäteen toka synnytys, kun ekasta ei niin hyvät fiilikset jäänyt, vaikka kaikki menikin hyvin. Tokassa synnytyksessä ainakin mulla helpotti paljon se, että tiesi miten homma etenee. :hug:
 
Helmis: mulle kerrottiin joskus keskiraskauden lekurissa että uudelleensynnyttäjillä voi paikat aueta helpommin.. Mäkin olin yhdelle sormelle auki joskus rv 25 tienoilla jo mutta kanavaa toki vielä sen 3cm.

Kunhan mekin saadaan pyörä alle (jos saadaan..) niin musta tuntuu että vietetään pyöräillen koko päivä.. Niin paljon odottaa sitä.
 
Kuopissa ollaan juu... syvissä sellaisissa kun ei liikkeelle pääse :LOL:

Olotila alkaa olla aikasta tukala..maanantaina menen äippäpolille ja pelkään pahoin että sille tiellä joudun jäämään :/ mulla on verenpaineet huimia ja turvotus ihan kauheeta. Päänsärkyjä jatkuvasti ja aamulla taas näin tähtiä... nauroin vaan ukolle et nään tulikärpäsiä :D
no joo eipä tuo neuvolasta annettu myrkytysepäily kyllä paljon naurata :(

nyt vaan ootellaan ma aamua ja katotaan miten käy. hiukka jänskättää :whistle:

Helmis mullaki oli pojua odottaessa vaik kuinka kauan sormelle/kahelle sormelle auki ja syntyi vasta 41+2. nyt oli rv 36+1 vielä kiinni paikat :O mutta jos nyt ei ala olla paikat auki niin ihmettelen syvästi...pehmenneet oli jo viimeks. täytyy pyytää maanantaina hiukan kovakourasempaa sisätutkimusta :D
meil on varmaan aikalailla samat painoarviot...36+1 oli 3,2kg :O

pakko mennä sohvalle kun ei selkä kestä enää istumista tässä penkissä....

-J-
 
Jepsu kyllähän tuo myrkytykseltä kovasti kuulostaa-ihme että noilla oireilla antavat olla viikonlopun yli. :/ Mullahan oli esikoisesta raskausmyrkytys, painoa tuli ihan tolkuttomasti, pahimmillaan +2kg viikkotahdilla ja turvotusta oli niin, että jalat jatkui lähes saman paksuisina reidestä nilkkaan. :whistle: Lisäksi paineet pilvissä ja sit kun ilmestyi proteiinia pissaan passittivat äitipolille seurantaan. Kerran siellä kävin kontrollissa ja seuraavalla viikolla ottivatkin jo sisään ja pakkolepoon osastolle+verenpainelääkitys. Mulla ei päätä särkenyt missään vaiheessa, enkä tähtiä nähnyt, mut paineet nousi vaan lääkityksestä ja levosta huolimatta ja protskut tuli ihan kunnolla läpi-keskivaikea myrkytys sanoi lääkäri. Neljä päivää siellä makasin ja sit olisivat käynnistäneet kun paheni vaan, mut poika päättikin samana päivänä, että tänään on hyvä päivä syntyä. :heart: Luulisin, että noilla oireilla käynnistäisivät jo, vaikka eihän noista lääkäreistä koskaan tiedä... :whistle:
Tsemppiä kuitenkin, toivottavasti pieni on pian sylissä! :hug:
 
Huomenia,

mä oisin perjantaina saanu mennä polille mut sanoin et meen vasta maanantaina kun ei ne mitään tee vkonlopun aikaan täälläpäin... |O aattelin että saanhan mä kotonakin lepäiltyä. eilen tosiaan otin lasten sängyn alta kaksi pikkuautoa ja tulikärpäset vaan hillu silmissä. :/
Protskuja mulla ei onneks oo vielä ollu mut kaikki muut oireet. Just mittasin paineet ennen nettin tuloa niin olivat 134/100. noh, onneks aamulla pääsee hiukka kyseleen sinne polille.

eilen olin jo toiveikas lähdön suhteenkin, mutta niin ne vaan laimeni supistukset ja "nukuin" yön yli. Kammottavaa painetta alapäässä...
huomenna olis menkkojen mukaan laskettuaika mutta mennään kuulemma muutetun mukaan joka laitettiin 13vrk eteenpäin ollen nyt 25.4.
siirreettiin siis jo rv 10 taaksepäin...outoa, kun toinen on ollu kuitenkin seuraavissa ultrissa ihan "oman" kokoinen..eli ton 12.4. mukaan...
no, jospa tää nyt syntys hiukan aiemmin kun muut... *toiveajattelua :p * toukokuussa odotan siis syntyväksi häntä <3 heh..

-J-
 
Jepsu aika jännä etteivät tee mitään sillä verukkeelle että on viikonloppu. :eek: Meidän poika syntyi sunnuntaina ja olisivat siis samana päivänä käynnistäneet, jos synnytys ei olisi itsekseen käynnistynyt-gyne sanoi vaan, että tilanne on sellanen, ettei tätä enää katsella.

Siellä osastolla oli silloin yksi "kohtalotoveri" jolla myös myrkytys päällä. Hänellä oli samalla tavalla nuo oireet kuin sulla, eli paineet reilusti koholla, päätä särki ja näki tähtiä, mut proteiinit ei tulleet läpi. Hänen kanssaan juteltiinkin, että jännä miten eri tavoin myrkytys voi oireilla-hänellä käynnistettiin synnytys päivää ennen kuin meidän poika syntyi eli lauantaina. Mä en itse enää tuossa tilassa suostuisi kotiin lähtemään, siis kun huomenna sinne menet, mut toivottavasti ovat sen verran fiksuja että käynnistävät. :hug:
 
hilunen no ei ne sitä suoraan sanonu et viikonloppuna ei tehä mitään mutta sillon kun tyttöä odotin vuonna 2006 niin makasin 4 päivää käynnistyksessä ja lauantaina sanoin et lähden kotiin kun ei kerran mitään tapahdu eikä ne antanu enää mulle sillo niitä murusia...maanantaina neiti sitten syntyikin.

Se voipi olla et mä junttaannun sinne huomenna myös kun olotila ei mikään mairittelva enää ole. äsken nukahtelin sohvalle taas :/ mies lähti töihin illaks ja jäin muksujen kans kolmisin.
Onneks appivanhemmat tulee viihdyttämään hetkeks kohta. :whistle:
Nyt pyörii postimies pate.

katellaan mitä huomenna tapahtuu. läppärin otan sairaalaan mukaan jos sinne joudun/pääsen. :)
 
Mä kans seurailen mielenkiinnolla Jepsun tilannetta. Raskausmyrkytyshän on siitä ovela että sen ei pitäisi tulla kuin muutaman prosentin todennäköisyydellä uudelleen synnyttäjille,varsinkaan jos edellisestä synnytyksestä ei ole useampaa vuotta (yksi syy miksi en halunnut isoa ikäeroa lapsille). Mulla on jonkun verran nuita oireita kans ja kieltämättä pelko perseessä että myrkytys tuleekin uudelleen. Ja kun mulla ei käynnistyskään tule toteutumaan.

Mä oikeesti toivon että Jepsu palais kotiin vauva kainalossa :). Oishan se varmasti kiva saada hieman mukavampi olotila itelleenkin..
 
plaah..kotona ollaan.
ei, mut ihan hyvin mielin tosiaan. Vauvalla kaikki hyvin mutta iso pötkylä tulossa |O

maanantaina meen uusiks jos ei sitä ennen oo tullu lähtöä...
ei puhuneet myrkytyksestä mitään et kaippa se ei sitä sitten oo :) toivottavasti!!!

-Jepsu hyvällä mielellä-
mutta väsynyt..
 
Jepsu, kokemuksesta tiiät et kyllä se siitä pian helpottaa =) :hug: :D Joo-o...tiiän että ei lohduta yhtään ;) :whistle: :xmas:

Mulla kaikki raskaudet on ollu aikalailla täynnä turvotusta, painonnousua yms, kaikkea raskausmyrkytykseen viittaavaa, mutta proteiinia ei ole tullu, niin myrkytystä se ei oo ollu.
Esikoisesta oli pahin. Lopussa paino nousi kilon PÄIVÄSSÄ :xmas: Onneksi sitten meni vedet maanantai aamuna (40+5), niin päästiin käynnistelemään jo vähän aiemmin, käynnistysaika oli keskiviikolle =)
Jos turvotus kovasti haittaa, niin mahdollisimman paljon lepoa, juomaa, vähiä vaatteita ja mahdollisuuksien mukaan viileässä oleilua =) :hug:
 
Neiti sairastaa taas usrakalla. Lokakuun jälkeen ei ole tainnut olla kokonaista tervettä viikkoa!
Korvatulehdus lokakuussa, sama marraskuussa, sama joulukuussa, tammikuussa 2 kertaa kontrollissa eikä joulukuinen tulehdus (vai oliko jo uutta??) ollut parantunut, helmikuusta en nyt muista, maaliskuun lopulla tulehdus ja sama 2 viikon päästä taas (viime viikolla)...kutakuinkin noin...viime keskiviikkona neiti siis sai ab-kuurin korvatulehdukseen...lauantai-sunnuntai yönä alkoi sitten haukkuva yskä ja hengenahdistus...eilen käytiin päivystyksessä hengittämässä spiraa...nyt kun mies tulee kotiin töistä, niin ampasen apteekkiin hakemaan Ventoline piipun, jonka lääkäri eilen kirjoitti. Eikä se korvatulehdus ollut vielä parantunut.
Diagnoosina eilen kurkunpäätulehdus, mutta saattaapi olla astmaa....jos tää vielä jatkuu/uusii, niin astmatutkimuksia. Kutakuinkin noin menny, voi olla että jotain unohdinkin, kun en ole kirjaa pitänyt (olis kyllä ollu syytä).
Saikkupäivää tässä siis nyt vietellään.

Mietin jo, että oltaisiinko oikeutettuja vammaistukeen, joko tää olis infektiokierrettä...??
Seuraavaksi kun mennään teekooseen, niin voinko pyytää lääkäriä tulostamaan meille paperille kaikki tiedot, mitä siellä on? Lähinnä noita päivämääriä ja diagnooseja, jos tota tukea lähtis hakemaan...
 
Mä heräsin kuudelta tosi kipeään supistukseen, yölläkin supisteli, mutta vaan pari tais olla edes vähän kipeitä. Kai niistä hullareista sitten oli edes vähän apua :LOL: Tosin siihen yhteen ne sitten näytti loppuvan, mutta ihana, että edes jotain merkkejä synnytyksestä alkaa tulemaan.
Kahdeksaks pitäs taas raahautua neuvolaan, plääh...

Muoks: ja oli muuten niin kipeä supistus, että viimeks tais olla vasta sairaalaan lähtiessä. En edes pystynyt liikkumaan. Sitten iski sellainen paniikki, että en ole vielä valmis näihin kipuihin. Mutta nyt harmittaa kun ei tullut enempää, olis sitten ohi.
 
:wave:

Vapaapäivää vietellään, ihanaa kun on vaihteeksi vapaa samaan aikaan miehen kanssa. :heart: Päivä paistaa ja ilma on mainio, joten ulkoilemaan lie suunta kunhan neiti herää päikkäreiltä.

Helmeri jospas alkais pieni olla pikkuhiljaa lähtökuopissaan. =) Koitat ottaa synnytyksen vaan omalla painollaan-sä olet selvinnyt siitä jo kerran ja selviät toisenkin kerran. :hug: Nyt sen kuitenkin tietää, että jokainen supistus, vaikka kipeetä tekee, on yksi vähemmän ja lähempänä vauvaa. :hug:
 

Yhteistyössä