Helmikuun helmet 2013 *helmikuu* meidän kuu!!

paljon onnea kaikille vauvan saaneille! niitä on nyt niin paljon tullut että tulis sivullinen tekstiä jos alkais kaikkien nimiä rustaamaan :D

sairaalasta onko kukaan vielä tästä pinosta saanut sitä polikliinista synnytystä? mulla se on isoin toive eli en halua osastolle ollenkaan, en koe sitä tarpeelliseksi ja inhoon esim. yleisiä vessoja niin paljon et haluun synnytyssalista suihkun kautta suoraan kotio :) neukkatäti oli tänään kannustava ja sano et jos synnytys menee hyvin ja voidaan vauvan kanssa hyvin niin hän puoltaa mulle polikliinista synnytystä ja lupasi tulla seuraavana päivänä katsomaan meitä jos osuu viikolle :) ihana neukkatäti <3 vierailijoista en halua niitäkään koska on pahin flunssakausi ja tämä kielto koskee muutaman viikon myös meidän kotia, meidän vanhemmat saa tulla mutta muut ei. niin paljon ollu näitä tauteja nyt et ei riskejä :) mä kans tykkäsin viimeks imetellä ja ihmetellä kaikkia haaroista lattialle tippuvia veriklönttejä ihan ilman muita silmäpareja joten oli hyvä ettei sinne huoneeseen saanu tulla ketään. lähettelin vauvasta kuvia kännykällä kaikille halukkaille. isä sairaalaan meillä tehtiin päätös ja sovittiin että jos synnyttämään joudun lähtemään yöllä ei esikkoa herätetä vaan mies jää sen kanssa kotiin nukkumaan ja mä lähen yksin sairaalaan. poika on nyt niin kiinni mussa etten kestäis siinä olossa sen itkua mun perään jossain väsymys kiukussa kun sitä raahattas hoitoon. Turvallisin mielin aattelen synnytystä yksinkin, viimeks kaikki meni niin hyvin ja ihanasti ja nytkin kun ei mitään ongelmia oo ollu niin uskon et tämäkin synnytys menee hyvin, usko on siis mulla vahva tähän hommaan ja siks meen rohkeesti hoitamaan homman kotiin vaikka yksin :) (päivällä jos tulee lähtö niin pikku muru menee kyllä sit mummolaan ja mies tulee mukaan)

(.) kaikki hyvin masun alla ja päällä <3 taikamaailma 37+3
 
Keltakukka mulle laitettiin ensin spinaali ja sitten kateri. Ei tuntunut miltään, ja oli toisaalta aika kätevää, kun ei ollut pissahätää ollenkaan. Vasta yöllä kääntymisyrityksissä tunsi, että jalkovälissä on jotain, mutta ei se häirinnyt. Katerin poisoton jälkeen oli päivän verran vähän vaikeampaa saada rakko tyhjäksi, mutta kyllä se onnistui.

Mitään peräruisketta ei muuten ennen leikkausta annettu. Olisi ollut kyllä hyvä saada suolisto tyhjäksi. Leikkauspäivänä ja seuraavana ei kertynyt edes ilmaa, mutta nyt onkin ollut aika hyvä ummetus päällä... Haava estää pienenkin ponnistamisen, joten lääkkeillä tätä mahaa varmaan saa tyhjentää vielä tovin.
 
Keltakukka, itselle ei oo katetria laitettu muten kun yhden leikkauksen yhteydessä niin että olin silloin jo nukutettuna, mutta olen niitä työssäni laittanut paljon muille. Ei kannata sitä jännittää! Sen kokemuksen pohjalta mikä mulla on, niin kyllähän se tuntuu epämukavalta mutta ei sen pitäis ihan kamalasti sattua. Alatiesynnytyksen yhteydessä hyvin harvoin täytyy laittaa kestokatetria (ehkä jos pissaaminen ei vaan lähde synnytyksen jälkeen sujumaan ja rakko on päässy venyttymään niin voidaan näin helpottaa sitä rakon painetta ja antaa sille aikaa palautua). Kertakatetrointi taas on yleisempää, sitä voidaan joutua tekemään synnytyksen aikana jos rakko tuntuu täydeltä tai edellisestä pissauskerrasta on hirmu pitkä aika eikä äidiltä normaali pissaaminen onnistu (lähinnä yleensä syynä se että vauvan pää on jo kovin matalalla). Ja rakon tyhjennyshän on siksi tärkeetä ettei se pääse liikaa venymään mutta täysi rakko voi myös olla esteenä vauvan laskeutumiselle ja siks olis ponnistusvaiheessakin hyvä ettei rakko olis kovin täysi. Ja katetrin pää kyllä liukastetaan aina ennen sen laittamista. Mutta siis ei kannata suotta sitä pelätä! :)

muoks. Pitää vielä lisätä ettei kertakatetrointiakaan siis todellakaan tehdä mitenkään rutiinisti vaan loppupeleissä melko harvoin siihen joudutaan turvautumaan, useimmiten pissaus kyllä sujuu tosiaan melkolailla normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Serafiina1: tarkoitinkin, että vierailulle sinne osastolle. Todellakin nostan hattua teille, jotka SYNNYTÄTTE yksin, ilman isää tai muuta tukihenkilöä! Sinne toivois kyllä jokaiselle jonkun tukihenkilön, on sen sen verran rankka kokemus. Jos joku opiskelija sattuis siellä olemaan, mulla oli viimeksi (oman miehen lisäksi) aivan ihana kätilöopiskelija! Se itse kätilö juoksi kokoaika muualla, mutta se opiskelija oli siellä ihan vain mua varten ja se oli kyllä tosi ihana kun minullakin oli ensimmäinen kerta synnyttämässä :) Pidän peukkuja, että jos et saa ketään synnytykseen kaveriksi niin ainakin sattuu hyvä kätilö ja opiskelija sulle sinne kaveriksi :)
 
Pilkku_ kiitos sektiokertomuksesta:) Pikaista toipumista toivotellen!

Katetria ei kyllä alatiesynnytyksessä laiteta juuri koskaan! Ehkä kertakatetrointi voidaan tehdä, jos rakko on liian täynnä synnytykseen. Kyllähän sen laitto varmasti vähän sattuu (itsellä ei ole kokemusta kuin laittajana olosta), mutta virtsaputkihan puudutetaan siinä laitettaessa. Ja mä oon ainakin kyennyt käymään pissalla synnytyksen aikana ihan normaalisti. On siellä salissa varmasti mahdollista saada alusastia/astia siihen sängyn viereen, jos ei kykene vessaan asti kävelemään. Sektiossa katetri laitetaan aina.
 
Oih ja voih! Ei saisi valittaa, mutta tää olo mun päässäni on ihan sieltä ja syvältä. Ihan kuin olisi koko ajan kauheessa kännissä tai sitten aivan unen pöpperössä. No, ei kai tätä enää montaa viikkoa kestä, kai ne alkaa jo 3 viikon päästä käynnistelemäänkin, jos tää tyyppi ei halua itsenäisesti alkaa ulostautumaan..

Keltakukka Mut on katetroitu useammankin kerran. Makasin sairaalassa vuodelevossa selälläni muutaman päivän, en saanut liikkua minnekään enkä saanut sitten pissattua alusastiallekaan, kun se ei oo oikein luonnollinen tapa pissata, joten vaihtoehtoja ei ollut. Mutta voih, se ihana tunne kun saa rakon tyhjäksi! Ja se katetrointi ei ainakaan mulla sattunut yhtään!

Sitten noista vierailijoista. Musta jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaimmaksi näkee, mutta jos sairaalalla on tietty politiikka vierailijoiden suhteen, niin itse toivoisin, että huonekaverini sitä noudattaisi. Muutenkin ahdistaa ajatus huoneen jakamisesta yhden elämän suurimman mullistuksen jälkeen jonkun vieraan kanssa, saati että hänellä vielä "ravaisi" vieraita siellä. Ja saattaisin kyllä huonetovereille antaa luvan kohteliaisuuttani pyytää vieraita, mutta totuus olisi sitten kuitenkin aivan toista. Itsekseni tosiaan tätä yöllä ajattelin ja totesin, että onneksi meillä on synnyttäneiden osastolla se "ei muita kuin mies ja lapsen sisarukset" politiikka. Ja meilläkin kuitenkin se 85km synnärille, mutta todellakin oletan, että jos ei perhehuonetta saada, niin mies sitten tulee aina heti aamusta takaisin, jotta yhdessä totutellaan siihen lapseen ja perheenä oloon. Meillä kummallakin on kyllä kokemusta ihan pienistä vauvoista, mutta olen aivan varma, että tilanne on erilainen, kun nyt se on se oma nyytti siinä vierellä. Ja olen tehnyt miehelle selväksi, että vaikka yksityisyrittäjä onkin, niin sen muutaman päivän saa luvan firma pyöriä ilman häntä. Ehkä olen sitten niuho! Ja eilen tuli mieleen varoittaa miestä myös siitä, jos joudutaankin sektioon, että saatan olla sitten todella kipeä ja mitään muuta kuin vauvaa ei saa nostella, niin että varautuu olemaan muutenkin lähiseuduilla.

Voi oila inhottavaa tuollainen tietämättömyys! Mulla tää tyyppi on ollut raivotarjonnassa jo jonkin aikaa ja sitä ennenkin todella pitkään pää alaspäin, mutta sydän äänet ovat kuuluneet välillä ylempää ja välillä alempaa, riipppuen ihan siitä minkälaisessa asennossa tuolla ollaan. Peppu kun heiluu vieläkin puolelta toiselle, vaikka on ollut kiinnittyneenäkin takuusti jo viikon verran.

Älä Bettis huolehdi, huonotuulisuutta on täälläkin ilmassa. Onneksi mulla onsellaiset välit äidin kanssa, että saan rauhassa sille kiukutella, kun mies ei varmastikaan aina ihan ymmärtäisi. Äiti taas laittaa nää hormoneiden piikkiin ja tähän oloon turhautumiseen, ja tietysti tuntee myös lapsensa hankaluuden :LOL:

Jos sitä lähtisi taas tuonne pihalle käppäilemään, vaikka tokkopa sekään mitään saa aikaan. Olisi vaan parempi saada tää tyyppi ulos täältä mahasta oikeasti ennemmin kuin myöhemmin, jotta olisi se isäkin sitten kodin läheisyydessä ainakin ne ensimmäiset päivät ja viikot. Onneksi on sitten ihana anoppi lähellä, jos valtava ongelma tulee ja ystävät varmasti tulevat myös hätiin.. Yök, siellähän on kauhea pyry ja tuuli, onneksi on tätä elopainoa kertynyt, niin ei lähde lentoon! :LOL:

Keisha 38+5
 
Paljon onnea kaikille vauvan jo saaneille! Ja suuret tsempit vielä niitä odottaville, kyllä se on mahtavaa kun oma nyytti on vieressä! <3

Meillä siis poika syntyi 31.1. Klo 1.39 yli 40h ensimmäisten vesien menosta! (juuri se päivä mitä olin ajatellutkin, eli fiilis piti paikkansa!) avautumis vaihe vaan kesti ja kesti, ja vedetkin ehti mennä vielä sairaalassa 3 kertaa! Yön jälkeen vauva hengitti tiheästi ja vaikeroi. Tämän vuoksi hänet vietiin keskolan puolelle teho hoitoon ja aloitettiin antibiootti tippa. Hätä oli minulla tässä vaiheessa todella suuri ja itkien suurimman osan ajasta. Kuitenkaan mitään vikaa ei löytynyt ja 2.2. Sain hänet takaisin vierihoitoon <3 olin onnellisempi kuin ikinä <3 pääsimme eilen 4.2. vihdoin kotiin ja vauva on mitä ihanin <3 Lääkäri määräsi kuitenkin varmuuden vuoksi yht. 7pv antibiootin jonka käymme tyksissä hakemassa 2x/pv. Onneksi asumme lähellä sairaalaa, joten ei haittaa! Kuuri loppuu siis jo torstaina aamulla jonka jälkeen alkaa "normaali" vauva arki, sitä odotellessa :)
Ainiin, saimme myös perhehuoneen joten mies oli tukemassa minua onneksi koko ajan, ilman sitä en tiedä mitä olisin tehnyt, kun vauva "vietiin pois"...

Tä oli pikainen (.) päivitys, mutta suuret tsempit tosiaan kaikille!

Onnellinen koti milli ja vauva 5 vrk
 
Kiitokset pilkulle synnytyskertomuksesta!

Meille annettiin tänään painoarvioksi 3500. huh huh. Vielä ois muutama viikko kasvuaikaa... Mutta ei kuulema ole "sokerivauva", hieman vain keskiarvon yläpuolella. Ja saimpa kuulla etten ole mikään läski vaan jopa hoikka odottaja :D Aika ronskit oli puheet ja sanavalinnat vanhalla lääkärillä ja erikoistuvalla. "Napanuora ei tälla lailla näy jos äiti on läski". Ja siis muuta en osaa sanoa kuin tuon painoarvion, eivät selitelleet mitään tuloksia. Kysyi onko kysyttävää mutta en mie yhtäkkiä osannu mitää kysyä. Hyvin tyttö voi mutta jäipä vähän kumma olo...

Halibut 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Ensinnäkin pakko sanoa, Hansuu ehkäpä pyytelemme toisiltamme anteeksi siksi, että meistä on tullut toisillemme tärkeitä ja haluamme kunnioittaa myös niitä eriäviäkin mielipiteitä :) Vaikka olemme kaikki erimieltä asioista, se ei tarkoita sitä, että kukaan meistä olisi varsinaisesti väärässä. Se on yksi syy, loistavien persoonien lisäksi, miksi tämä meidän ketju on ihan maailman loistavin :heart:

Katetri laitettiin ainakin ekalla ja tokalla kerralla muistaakseni, mutta en tuntenut asiaa lainkaan. Siinä tilanteessa kivut ovat niin erilaisia, että osa jutuista meni ihan ohitse mulla. Pelkäsin aikanaan sitä epiduuraalin laittamistakin, minusta oli kamalaa, että joku tunkee neulan selkäytimeeni, mutta totuus on, että sepä ei tunnu kyllä yhtään miltään. Rennoin mielin siis synnyttämään :)

Synnytystä ennakoivat asiat tulivat mieleeni, kun itse yritin koko ajan miettiä, että mistä voisi päätellä mitäkin. Vaikka synnytys käynnistyy meille kaikille täysin tuntemattomasta syystä, ässillä tai ilman :D niin ehkä on jotain merkkejä, joista aavistelin, että jotain tapahtuu pian. Esikoista odottaessa ei sellaisia kylläkään ollut, paitsi se limatulppahan tuli paria päivää aikaisemmin, mutta mähän olin siis päättänyt, että vedet menee laskettuna aamuna ja niinhän ne meni. Menin siksi jopa ajoissa nukkumaan eikä mulla ollut siis minkäänlaisia tuntemuksia edeltävinä päivinä :D Kakkosesta taas olin niin kipeä iskiakseni kanssa, että sekään ei edeltänyt oikein mitenkään muutoin, limatulppa silloinkin kyllä taisi tulla muutamia päiviä aikaisemmin, mutta tämä kolmas kerta oli kyllä totaalisesti erilainen! Kaikki kivut katosivat pari päivää ennen vesien menoa. Luulin sen johtuvan siitä kuumeesta, mutta tarkemmin ajateltuna, olokin oli jotenkin hyvin seesteinen. Ja se vatsan toiminta! Edellisenä yönähän juoksin varmaan kolme kertaa tyhjentämässä, minä, ummetuksen ehkä maailmanmestari. No tämä raskaus oli sillä saralla muutenkin erilainen, sen jälkeen en ole ummetuksesta edes kärsinyt :) Kertokaas muut, tuliko synnytyksen jälkeen sitten ajatuksiin, että no oishan siitä ja siitä jutusta pitänyt ehkä arvata?

Kestovaippoja käyttelen päivisin, olen haalinut niitä muutama vuosi sitten äitiyspakkauksessa olleita imsevimsejä varsinkin aimo nipun. Näköjään niistä tulee noin koneellinen kolmen-neljän päivän välein. Meilläkin on ulkorakennuksessa pesukone, ettei se nyt ihan ole vaan tässä pyykkiä pyöritellessä, mutta tuleepahan siellä nyt käytyä muutakin pyykkiä tietenkin pesemässä. Iskällä on kuulemma omat vaipat :D ja kyllä yöksi laitellaan ihan kertsit, vaikkakin viime yönä niitä meni kolmet tunnissa roskiin ja sillon kyllä pänni. Mutta ilmeisesti se toissapäiväinen kaalisoppa vaikuttaa vieläkin hieman :( No, jokainen siis tyylillään, näin olen toiminut molempien isompienkin kanssa ja luultavasti sitten, kun kakka alkaa olemaan kiinteää, minunkin kiinnostus taas lopahtaa :D en aio ottaa aiheesta stressiä :)

Äidinmaidosta on sitten nykyisin hirveä pula, joten jos se imetys ja maidontuotanto vain mitenkään ottaa luonnistuakseen, niin tsemppaan kyllä luovuttamaan!

Lyhyt imetysaika näkyy sairaaloissa - äidinmaidosta jatkuva pula | Yle Uutiset | yle.fi

Mukavaa tiistai-iltaa, toivottavasti tulee lisää vauveleita tänään :heart:

Paljon supistuksia toivoo: Viivi ja poikanen
 
Moi !!!

Kaikille jo "poksahtaneille" suuresti onnea. Joo, on tuo vähän julma sana, mutta itseltäki ollaan kyselty niin... :p


Omaa tarinaa tässä nyt; Tänään oli neuvolalääkärikäynti ja jäi jotenkin todella hyvä fiilis siitä. Lääkäri oli jotenkin iloisen tuntuinen (toisin ku viimeksi) ja jäi hyvä "maku" suuhun tästä. Vauva on todella alhaalla lantiossa (JES JES!!) sekä kohdunsuu on pehmeä, ja lyhentynyt yhteen senttiin ... viimeksi taisi olla se 3cm. Paikat kuitenkin kiinni. Ja kaikki muutenkin hyvin sen osalta. I AM SO HAPPY ! ;)

Mutta aina löytyy jotain, mistä valittaa, niin myös tänään. Selkäni on mennyt rikki. Tätä on jatkunut viime perjantaista saakka. No onneksi tässä loppumetreillä ihmiset ymmärtää, että en jaksa liikuskella tai touhuta kuin ennen, mutta.... tänään sinne neuvolaan meno oli yhtä tuskaa. En meinaa päässä rappusia ylös saatika bussista nousta alas. Koko ajan pelottaa ja sattuu . Ja JOS kaatuisin, ni en pääsis enää ylös, sen verran vakava on tilanne. Yöllä en voi kääntää kylkeä. No , siinä tämä valitusosio tällä kertaa : /

Jos tuota äidinmaitoa tulee paljolti niin ehdottomasti luovutan! Sairaalakin on tuossa vieressä, niin ei ole matkasta kiinni.

Tännekkin paljon supistuksia pliis, toivoo: P.P 38+0 POKSIS :heart: :popcorn:
 
Tarkennan nyt vielä, ketään en ole typeräksi sanonut - viittasin vain siihen typeryyteen, ettei ohjeistus ole absoluuttinen totuus, koska tilanteita on erilaisia ja kävihän siinä ilmi, ettei oltu ihan kunnolla luettu tekstiä - niin kuin täällä valitettavan usein on käynyt. :) tarraudutaan helposti siihen, mikä ensimmäisenä ottaa silmään eikä sitten löydetä sitä punaista lankaa tekstistä ja siksi olen itse monen monta kertaa joutunut sitä kuuluisaa ratakiskoa vääntämään, että noilta väärinkäsityksiltä selvittäisiin. Ja mitä helmiran mainitsemaan valehteluun henkilökunnalle tulee pitää osata löytää sieltä tekstistä myös se, mikä on huumorilla heitetty. :) Ketään väheksymättä, itseäni sen kummemmin kehumatta, on todettu jo lapsena, että mulla on tavallista tarkempi vainu lukea rivien välistä ja usein löydän piilomerkitykset teksteistä sekä käytän niitä itsekin paljon. Jos ne eivät avaudu niin olen pahoillani siitä, koska vastuu ei ole aina kirjoittajalla vaan myös sillä lukijalla.
Valitettavan moni lukee tekstistä vain sen, minkä haluaa sieltä lukea. Ja siitä syystä kevyet piiloviittaukset siihen, etten osaa keskustella sivistyneesti, ovat mielestäni vääriä ja kaukaa haettuja. Kun lukee ajatuksella ja loppuun, helpottaa kummasti kaikkien elämistä ja olemista.
Kyse ei kuitenkaan ollut kuin muutamasta ihmisestä ja ihan juuri siksi, että lapsen isä ei voi yksinkertaisesti olla koko aikaa sairaalassa eikä edes kaupungissa. Ja kyllä, tiedän, että vauva vaatii sitä, tätä ja tuota eikä asiat todellakaan mene niin kuin suunnittelee, mutta on aika karskia sanoa/väittää, ettei ketään muuta saa paikalle pyytää, koska ohjeistus sen kieltää. Ja puhun nyt yhdestä ihmisestä enkä tusinasta. :)
Ja ei ne säännöt siellä ilkeyttään ole, jokainenhan sen tajuaa, mutta silloin se menee ilkeydeksi, kun siitä aletaan etukäteen nurputtamaan ja vetoamaan omiin kokemuksiin sekä omaan auktoriteettiin/tietoon, mitkä kuitenkin ovat hyvin pitkälti yksipuolisia kokemuksia. Syyllistyn tähän itsekin harva se päivä, mutta yritän parhaani mukaan ajatella niin, että walk a mile in these shoes before you judge the things I do, things I've done.
Onneksi se sairaalassaolo (toivon mukaan, *koputtaa puuta*) kestää vain sen muutaman päivän. Toki se muutamakin päivä on mulle ahdistava kokemus ja lähinnä siitä syystä tarvitsen sen mahdollisuuden pyytää jonkun muun läheisen paikalle, kun mies ei pääse. Se voinee tarkoittaa myös sitä huoneeseen tuloa, mutta omista ahdistuksistani, peloistani ja paniikkikohtauksistani huolimatta pidän tärkeänä sitä, että se on ok huonetover(e)ille. Toiset pelkäävät lentämistä, toiset korkeita paikkoja - mä pelkään sairaaloita ja ahdistun niissä todella pahasti. Tää on eka kerta, kun olen sairaalassa muutamaa tuntia pidempään sitten joulun '89, josta nää kaikki traumat piikkikammoineen jäi. Lisäksi isääni lukuunottamatta kaikki ihmiset, jotka tuonne ko.sairaalaan ovat menneet, palasivat ruumisautolla kotiin...
Lähinnä siis tuosta syystä tarvitsen sen itselleni erittäin tutun, läheisen ihmisen tarpeen tullen paikalle, koska he tietävät, mistä on kyse ja osaavat käsitellä tilanteen niin, että oloni helpottaa. Mies siinäkin on paras, mutta elämä on. Aina ei mene asiat niin kuin haluais.

Ja sitten muihin asioihin...
onnea vauvautuneille isosti!

Taas piti aamuyöstä oksentaa, se oksu vaan nousee tuonne kurkkuun - ihan sama mitä tekee... :( ei ole millään tasolla mukavaa, kypsänä alan kaikin puolin jo olla juuri tuosta syystä. Hmph.
Kohta pitäisi lähteä käymään miehen mummin luona ja ei kyllä yhtään huvittaisi, mutta periaatteessa pakko, kun pitää käydä näytillä, kuinka valtava ryhävalas olenkaan. :LOL:

Tuli vaan muuten mieleen, kun mulla on krooninen tarve pitää tukka kunnossa, niin otan sairaalaan mukaan oman föönin ja muotoiluraudan tökötteineen, että pitääköhän ihan suosiolla ottaa hajusteettomat mönjät matkaan? kukkia kaiketi osastolle sai tuoda, mutta kyllähän nuo tukkatökötit huomattavasti enemmän allergisille henkeen ottaa... Kellään tarkempaa tietoa siitä? :)

Kai se on lähdettävä lyllertämään kohti autoa kohta. Ja hienosti aasinsillalla tuohon autoon, joka ostettiin alle kk sitten... Heti kun liikkeestä lähdettiin niin kuskin puolen takaovi ei suostu aukeamaan ulkoa päin ollenkaan. :D saatiin sentään sen korjaus autoliikkeen piikkiin, mikä sinänsä on hyvä homma, koska sitä varten piti Ruotsista tilata osa (300€) ja työt sitten vielä päälle... Huhhuijaa vaan. Pare, että sitten toimii. :)

Tsempit vielä sinne, joilla on jotai häppeninkiä ehkä mahdollisesti luvassa! :)

MrsR&MrR ja EePee 38+5
 
MrsR suosittelen ettet ainakaan niitä voimakkaimman hajuisia nappaa mukaan, ehkä ihan hajusteeton vaihtoehto on paras. Kun ottaa ne hiustuotteet ihan terveelläkin ihmisellä henkeen, niin voin vain kuvitella mitä ne tekee mm. astmaatikoille. Eikä ehkä kannata kaikkien läsnäollessa suihkia edes niitä hajusteettomia, ei välttämättä huonekaverit arvosta jos on kamala lakkapilvi vastassa kun astuu ovesta sisään :D Ehkä ponneaineettomat tuotteet olisi parhaita tossa tilanteessa, näin mä itse ainakin järkeilin kun pakkailin sairaalakassia jokunen viikko sitten. Hiuslakka on ainoa jossa sitä on, muut on ihan suihkeita tai käsin levitettäviä voidemaisia.
Mut en kyllä itsekään rautaa tai fööniä käyttäisi ilman suojaavia tuotteita, eikä se kampaus kyllä pysy muutenkaan hyvänä jos ei siihen mitään laita. Kummasti on heti parempi fiilis kun on hiukset hyvin :)

(.)
Missähän mun supistukset on...? Jos jollain on liikaa niin lähettäkää tänne :D Koko päivän on ollut melko vaisuja, ei tee kipeetä ollenkaan vaan pelkästään menee maha tiukaksi. Nälkä on pysynyt edelleen karkuteillä sekin, ihan kuin elimistö yrittäisi estää mua syömästä liian tukevia aterioita. Leipä, hedelmät, jogurtit, mehut, kiisselit jne menee edelleen mut kunnon ruoka saa suurin piirtein oksentamaan. Ei tee edes mieli kokata. Ihan kuin alkuraskaudesta, tosin silloin kyllä pakotin itseni syömään. Onneksi tuota painoa on kertynyt raskausaikana reippaasti niin ei tarvi jokaista kaloria olla nyt enää laskemassa. Ei maailma kaadu, vaikka vetelisikin 1200-1300 kcal/vrk.
Sainpahan nukuttuakin ihan mukavat aamupäivätorkut, 4h vetelin hyvillä unen lahjoilla perheen nelijalkaiset kainaloon käpertyneenä. Pitävät huolen, ettei tarvi yksin nukkua vaikka mies onkin töissä :)
 
Tuhannet kiitokset vastauksista katetria koskien! Eiköhän tässä siitäkin sitten selvitä, jos semmoinen tilanne eteen tuleen.

Käytiin syömässä isän synttärikahvit ja lähtiessä isä totesi, että seuraavalla kerralla te tulettekin sitten varmaan kolmestaan. Taitaa vähän hänkin odottaa jo pientä tulokasta. Mutta jos ei sitä ala näkyä, niin tarkoittaako tämä sitä, etten saa käydä vanhempien luona kylässä reiluun pariin viikkoon :D
 
Pikainen ahistuksen tuskahuokailu; supistelu vaan jatkuu, mutta ei tää silti käyntiin lähde sitten millään. Viikko jo leikitty, sais nyt syntyä jo, äiti on jo vähän väsynyt...

Bliss ja Poikanen 39+6
 
Nukuin kuin tukki yön.
Tunti sitten lirahti jotain:confused:
(pissaa se ei kyl ollut!)
hmm.. voikohan se olla vaan vetistä valkovuotoa (voi ja todennäköisesti onkin)
No, täytyy laittaa paperi ja seurailla... jos se ny ois vettä niin kait se alkais tiputella lisää ?
vaikka tässä ny köhinytkin niin ei oo enempiä tullu... eli josko on vaan valkovuotoa..
Melkein jo innostuin:vampire:
 
Onnea vauvansa saaneille :)

Äidinmaidon luovutuksesta Sitä olen kyllä ajatellut. (Joka kerta aiemminkin, mutten ikinä oo saanu aikaseks luovuttaa...) Täytyy vähän kysellä käytäntöjä sitten sairaalasta. Meillä on kyllä reilu 60 km matkaa tonne sairaalaan, et en sit tiiä miten se oikeesti onnistuu?! Tiedätkö sä Viivi? Oliks sullaki vähän pidempi matka Taysiin?

Synnytyksen ennusmerkeistä kiitos Viiville. Keksiikö muut jo synnyttäneet itseltään sellaisia?

Polikliininen synnytys kiinnostaisi, mutta oon sen tällä kertaa unohtanut tän RD:n takia. Ja jos polikliinisesti synnyttäiskin, niin ainakin Salon sairaalassa sai sitten parin päivän päästä mennä ihan lasten polille, ettei sentään yksityislääkärille tarvii siihen lääkärintarkastukseen mennä. Joku täällä vaan kirjoitteli niin.

Neiti-81 Mulle neuvolan th sanoi, että laittaa paksun siteen ja sen päälle nelinkerroin talouspaperin ja jos se sidekin kastuu siellä alla kokonaan, niin on kyse lapsiveden tihkumisesta. Toivotaan, et sulla ois sitä:rolleyes: Mulla on puolesta välistä raskautta tullut tosi vetistä valkovuotoa ja oon joutunu käyttää pikkuhousunsuojaaki koko ajan. Välillä lorahtaa enemmänki, mut se on tuttua aiemmistakin raskauksista. Tsemppiä!:)

kiikkalainen 39+3 lähtee kuopuksen kanssa perhekerhoilemaan
 
Siis, en ymmärrä mihin illalla lähettämäni viesti on hävinnyt täältä :confused:

Muoks. ilmeisesti kaikkien viestit tältä ajalta hävinneet, höh.

Mutta laitan sitten uudelleen..

"Ketään väheksymättä, itseäni sen kummemmin kehumatta, on todettu jo lapsena, että mulla on tavallista tarkempi vainu lukea rivien välistä ja usein löydän piilomerkitykset teksteistä sekä käytän niitä itsekin paljon. Jos ne eivät avaudu niin olen pahoillani siitä, koska vastuu ei ole aina kirjoittajalla vaan myös sillä lukijalla."

Tähän piti sanomani, että ei kannata viljellä niitä piilomerkityksiä, saati tulkita niitä muiden teksteistä, kun niitä ei siellä ole.
Mä ymmärsin ukemani perusteella, että haluat kavereita sairaalaan, ja olet valmis huijaaman, että ovat siskojasi. Sitten sanoitkin että kyse vain veljestäsi, jos mies ei pääse ja vasta viimeisesksi aloit kertomaan paniikohtauksista, jne..

Vinkkinä vain, että kannattaa kirjoittaa kaikki heti kerralla, niin me muutkin, kuin sarkastisen nokkelat ihmiset voidaan ymmärtää täysin tekstin syvin merkitys :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä alkoi viime yönä taas kerran tapahtua. Nyt supistelee säännöllisesti ja asteittain kivuliaammin kuin edeltävä supistus, lupaavalta vaikuttaa. Miehen kyllä vielä lähettelin töihin aamusta mutta vannotin pitämään puhelimen lähellään ja vastaamaan heti kun soitan. Onneksi on tuossa ihan lähellä töissä, pääsee kyydillä noin 20min kotiin.
Nyt on jännät paikat käsillä, ja johan se olisi aikakin toisen tulla tuolta ulos :)
 
  • Tykkää
Reactions: Heidukka ja Viivi76
Kiikkalainen me ilmeisesti jouduttas pelaamaan matkahuollon kanssa jos maitoa luovutettas. Tarkemmin en tiedä, mutta joidenkin aikataulujen kanssa siinä joutuis pelaamaan. Itse koen sen aika hankalaksi, eka syötellä oma, pumppailla ja johonkin tiettyyn aikaan sitten ajella vielä niiden maitojen kanssa keskustaan.. Enkä tiedä tuleeko multa ihan niin paljon, et muillekkin riittäis. Upeaa, et on ihmisiä keiltä tämä onnistuu.
 
Polikliininen synnytys niin kyllä täälläkin pitää käydä lääkärin tarkastuksessa lastenpolilla kolmantena päivänä, ihan kun sairaalassakin tarkistetaan ennen kotiin lähtöä silloin kolmantena päivänä. Kun yleensä silloin täällä pääsee pois. Niin pari vuotta sitten kun lähdin kotiin seuraavana päivänä niin lääkäri tarkisti lähtiessä, sekä käytiin lastenpolilla lastenlääkärillä silloin kolmantena päivänä uudestaan. Aika moista ajelua kun matkaa on se 70km yhteen suuntaan, viimeeksi mittasin kun luulin että on vain jotain 50km :D ilmankos se matka synnyttämään tuntuu niin järkyttävän pitkältä ;)
 
Mä ihmettelin myös noita puuttuvia viestejä, yöllä valvoessa lueskelin, mutten kommentoinut. Nyt olikin sitten aamulla oma iltainen teksti uusimpana. Outoa.

Mutta poks nyt sitten vaan täältä; 40+0...

Yöllä tuntui, että lähtö lähenee, vatsa tyhjeni vauhdilla ja oli tuskaisen kipeä olo. Nyt jos sais jostain vielä lisää vauhtia supistuksiin...

Onnea kovin kaikille vauvan saaneille, en enää muista ketä kaikkia pitikään onnitella! <3

Ja tsempit kaikille kaltaisilleni tuskailijoille, koitetaan jaksaa!

Vieläkin väsyneempi Bliss ja Poikanen 40+0
 
Täältä on tosiaan kadonnut roppakaupalla eilisiltaisia viestejä! Minneköhän ne on menneet?

Viivikin oli laittanut,että voi olla täällä "imetystukihenkilönä" ja mä siihen vastasin, että otan varmasti kaiken avun kiitollisena vastaan, jos vaan pystyn ylipäänsä imettämään.

Maidonluovutukseen on sinakin meillä SeKS:n sivuilla tarkat ohjeet, ja tosiaan onnistuu jopa täältä perähikiältä, mutta toimitus sairaalalle on matkahuollolla. Eli meilläkin on se tasan yksi bussivuoro, jolla se päivässä Seinäjoelle menisi, että saa olla aikalailla aikataulujen varassa sitten. Toki jos vaan multa maitoa tulee ja riittävästi vielä ja rahkeet antavat periksi, niin suunnitelmissa on luovuttaminen.

SeKS:n sivut synnyttäjille on mun mielestä muutenkin hyvin kattavat :), eipä oo tullut mitään kysyttävää neuvolasta. Sinänsä tosi hyvä homma, kun meille ei sitä perhevalmennusta järjestynyt, kun ollaan tosiaan ainoat ensisynnyttäjät koko alkuvuonna täällä. Eipä tunnu kauheeta ruuhkaa olevan tässä alkuvuonna silti muutenkaan..

Mullahan on tuota vetistä valkovuotoa ollut jo viikkoja, mutta nyt se on VIELÄ runsaantunut. Saa olla kyllä pikkuhousunsuojaa vaihtamassa ihan riittävän usein. On kuitenkin selvästi rakenteeltaan sitä eikä lapsivettä. Mä itsekseni toivon, että tää olisi yksi niistä synnytyksen alkumerkeistä. :D Se ruskea vuoto kun loppui kuin kanan lento tossa viikonloppuna. Ja tosiaan, mulle silloin kun kävin siinä lapsivesitestissä sanottiin, että sitä vettä tulee niin, että sidekin kastuu ihan kunnolla ja suht nopeaan.

Kaikenlaista muutakin varmaan kirjottelin iltasella, mutta ei tää raskausaivo niitä nyt enää muista. Onni on puhelin ja siinä kalenteri joka hälyttää, muuten en varmaankaan muistais mennä neuvolaankaan, kun on outona päivänä ja hyvin outoon aikaan.

Keisha 38+6
 
Heipat

Ekaksi taas kerran onnea vauvatuneille:heart::flower: Minä en tän hormonilahopään kanssa pysy enää perässä vauvojen kanssa, yleisnäkymä näyttää olevan se, että nyt niitä on ruvennut syntymään oikein urakalla =) Noh, onhan sentää helmikuu, pikkuhelmiäisten aika!

Vierailijakeskusteluun en taida pidemmin osallistua, toivoisin vaan, että sympaattisessa hengessä jatkettaisiin palstalla loppuun asti. Itse toivon lähtökohtaisesti perhehuonetta ja jos se ei onnistu, niin olisin kyllä iloinen tilaisuudesta toipua ja hormonimyrskytä rauhassa, ts. ilman että huonetovereilla on liikaa vieraita (isiä ja sisaruksia lukuunottamatta, haluanhan toki oman miehenikin sinne. Veikkaan nimittäin olevani herkässä tilassa synnytyksen jälkeen ja rauhan tarpeessa.

Täällä ei mitään merkkejä mistään erityisestä. Eilisen onnistuin stressaamaan kun vauva liikkui niin vähän. Iltaa kohden vähän aktivoitui sentään, mutta jotenkin hiljaisella päällä on ollut. Harkkasupistukset ja menkkakivut näyttää olevan mennene talven lumia...

Minua muuten vähän stressaa mahdollinen iso hätä kesken synnytyksen. Vähän toopea, tiedän, mutta minkäs teet. En haluaisi kakata kesken kaiken :ashamed: Tyhjeneekö suoli yleensä ennen ponnistusvaihetta ja ehtiikö siinä johonkin pytylle?

Isoon hätään liittyen olen miettinyt sellaistakin (sori, aika kakkapainotteista asiaa tänään näköjään), että onkohan vauvalle tukalaa äidin raskaudenaikainen ummetus. Siis siinä mielessä, että joudun melkein joka aamu ähkimään naama punaisena ja vatsa kivikovassa lihaspuristuksessa pytyllä ties kuinka kauan, muuten ei tule mitään ulos. Onhan se vauva siellä lihasten keskellä ja mahtaa olla aika puristuksissa mun vessatoimien aikaan... Pahimmillaan tulee mieleen, että kohta se keksii tulkita, että äiti ponnistaa minua jo ulos ja pullauttaa itsensä pyttyyn :D Ha, no ei sentään, mutta ikävää ja hankalaa on tää alituisen kova vatsa.

Kiitos oravavinkistä, oliko se Vempukka joka siitä vinkkasi? Viime yöt on olleet luojan kiitos hiljaista ja unet on maistuneet.

Iloista päivää kaikille!

Tuulis ja rakas 38+4
 
Heipsan!

onnea taas vauvautuneille jos en ole vielä onnittelut. :) täällä ei vaan pysy perässä enään :)

(.) mitä ihmettä tämä on kun pikkuhousut ovat kosteina lähes koko ajan siis kosteita, ei mitenkään märkiä mutta kosteat, vähän kuin olisi koneesta suoraan pukenut ne? Voiko lapsivettä olla? Ja mistäs minä sen sitten tiedän? :D vai hikoileeko alapää vaan (hyi!) :D

En edes ehdi nyt kommentoimaan muuta kun tätä tässä ihmettelen :D niin ja ei siis kyllä virtsaa ole kun sehän haisisi sitten jo (toinen hyi!)

Nyt menen taas vessaan tutkailemaan asiaa!

Bettis ja rakas 40+4 :heart:
 
Tuulis Niihin oraviin mun pitikin kommentoida.. Meillä oli välikatossa niitä ihan ongelmaksi asti, ja tosiaan ainoa mikä niihin auttaa on ne tuohoeläinverkot sinne räystäiden väliin. Meillä ne oli tyhjentäneet villat niin hyvin tuolta katolta, että jouduttiin villottamaan useitä senttejä sinne lisää, kun oli kuntokartotuksessa hirveitä lämmönkarkaus kohtia. Mutta sen jälkeen on ollutkin rauhallista, ja laitettiin niin tiheä syinen verkko vielä, että sinne ei nyt pääse edes mitkään päästäiset tms.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuliannaliina

Yhteistyössä