Helmikuun helmet 2013 *helmikuu* meidän kuu!!

onnea vauvaantuneille

Täällä omanapainen kysymys taas. Heräsin tässä pari tuntia sitten koska alavatsaa ja selkää vaivaa jatkuva menkkamainen kipu. Ei siis mikään tuhottoman kipeä mutta ei kyllä supistelutyyppinenkään. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Vauva liikkuu hyvin mutta itellä heti kauhukuvat mielessä että kaikki ei oo kunnossa ku tää on ensimmäinen odotus eikä mistään ole varma.. Tunnistaako kukaan vastaavaa?

Annalinnea & murunen rv40+3
 
Täällä normiaamu..
Kuopus onkin ehtinyt tekee pahojaan jo urakalla, kun mä en vaan pysy enää perässä.. Kiva kun toinen päättää ettei haluakkaan vaatteita ja kirmaa alasti mua karkuun niin mun on turha edes yrittää sitä kiinni kun. Mikä lie Boltin alku tuo on!

Kauppaan pitäs raahautua, ja huomenna sitten onkin polilla kontrolli taas..
Kumpa nyt jotain edistystä ois tapahtunut edes... ja tietty saadaan painoarviot taas ja katsella vauvvoja :heart:

T.Neiti+Prinsessat 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: Annalinnea
Täällä jännäillään niitä verikokeiden tuloksia bilirubiinista, koska mamma sai jo kätilöltä kotiutusluvan. Ja neitikin eilen lääkäriltä, toki, mutta parempihan sitä on olla varma... Pitäkäähän sivussa peukkuja meidän neidin puhtaille papereille niin päästään kotiin posottamaan. :)

Jakaantumishaluja haluttomille masumöyrijöille ja tuhinoita vauvautuneille!

Ärrät ja Helmi 3vrk
 
Onnea kaikille vauvatuneille!!! :flower:

Täällä edelleen yhdessä koossa kanssa... Joskus vähän oireilee mutta ei sen ihmeemmin... HUOH! Kaikkia keinoja on kokeiltu, tulee sitten kun on tullakseen!!! Ja joo minäkin saan päivittäin useita kyselyitä joko joko... EI VIELÄ, ILMOITETAAN KYLLÄ SITTEN!!!!

Joten jaskamisia meille masujen kanssa! Ja muille vauvantuoksuista arkea!

Heidukka ja Mytty 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Huomenta!

On jäänyt kirjoitukset vähemmälle, pahoittelen.

Ei juuri mitään merkkejä synnytyksestä. Mutta jotenkin olin jo asennoitunut, että yliajalle mennään, vaikka onhan tässä vielä viikko laskettuun aikaan.

Muuttohommia olen tässä vähän yrittänyt järjestellä, mutta ei sitäkään voi paljoo tehdä, kun avaimia ei vielä uuteen kämppään ole. Pitkäksi käy välillä aika.

Onnea kaikille vauvansa jo saaneelle

Annemiini & Tinttis 38+6
 
Huomenta!
Jokohan "Pikkuyllätys" on saanut oman pienen yllätyksen viereensä :) Mun tarttee varmaan lopettaa tän palstan lukeminen, kun täällä alkaa olla monella jo niin jännät paikat, että kohta meinaan haljeta jännityksestä, kun olen niin hermona huomisaamun sektiosta! Elämäni eka leikkaus... Menin vielä yöllä lukemaan netistä kaikkea "ei niin mukavia toipumiskokemuksia" :( Flunssaakin pukkaa päälle, joten sitten ilmeisesti yskitään ja niistetään vatsa auki. Tuli jotenkin kovin haikea olo eilen tuolla autoa ajellessa ja vimppaa kauppareissua tehdessä. Tavallaan yksi elämänvaihe tulee päätökseen ja miten se esikoisen kotiinjättäminenkin synnäriajaksi tuntuu niin rankalta ajatukselta, että siitäkin varmaan tulee kyyneleitä tänään vieritettyä. Ai et mä en tykkää näistä hormoonien saattelemista itkukohtauksita yhtään...

Moni kärsimätön varmaan haluis vaihtaa mun kanssani osia siinä mielessä, kun huomenna vaavi on jo varmaan maailmassa tähän aikaan. Mun tarttis itsekin osata ajatella niin, että vauvaahan sinne laitokselle mennään hakemaan, eikä vaan leikkaukseen. Jännä, ettei se itse toimenpide oikeastaan pelota mua, vaan se toipuminen. Ja se, oonko tehnyt oikean valinnan valitessani tän synnytystavan jne. Ehkä kuitenkin, kun painoa babyllä on jo kuulemma n.3800g ja tod.näk. oltais muuten käynnistelty ja viimeksikin ei meinannut tulla suppareita, joten sektioon olisin siltikin saattanut päätyä ja henkiset traumat sitten suuremmat...

Tää nyt oli tämmönen itseni psyykkauskirjoitus. Nyt vielä tyttären huonetta siivoamaan, jotta löytää sitten lelunsa ensi viikolla.

Onnea Nopsu ja muut perheenlisäyksestä! (Nopsun nyt muistin ulkoa tuosta sektiosta...)

Rva78, 39+1
 
Onnittelut [Bvauvoista[/B] taasen ja tervetuloa vaan Juli myös :)

Nopsu, toi ummetus on vihonviimeinen juttu! Toivottavasti saat nopeasti suolen toimimaan, jottei tule niitä viheliäisiä pukamia! Activia tai olo -jugurtit on hyviä tuohon ainakin! Mulla oli nyt eka raskaus ja sen jälkeinen aika, että oikeasti toimii kaikki, huraa!

Ristiäisistä että meillä ainakin papilla oli vain pari päivää, jolloin toimitti kasteita, kun halusin ihan tietyn papin eli silloin kannattaa toki olla ajoissa liikkeellä. Mähän en tehnyt tikkua ristiin ennen synnytystä, koska olen kanssa niin jotenkin taikauskoinen.

Mutta nyt isompien kanssa laskiaisriehaan :)

Tsemppiä kaikille :)
 
Onnittelut vauvoista kaikille!:flower:

Kiitos Viivi76 imetysruokavaliovinkeistä!

Tervetuloa Juli! Vauvalle kovasti voimia toipua!

Nopsu ota ajoissa ummetukseen lääkkeitä. Itse sain Pegorionia ja Laxoberon-helmiä, mutta lopulta maha toimi vasta pienoisperäruiskeella. Oli kyllä helpotus, harmitti kun en pyytänyt aiemmin, vaan kärvistelin pari päivää. Ei ollut edes niin epämiellyttävää, kun se ruiske on vain 5 ml tilavuudeltaan, ja tehosi nopeasti (minuuteissa).

Sektiokipu itse sain morfiinia epiduraalitilaan leikkauksen lopussa, mutta ei se kipuja kokonaan vienyt. Sain jo heräämössä Oxynormia (morfiininsukuinen opioidi), ja Panadolia sekä Buranaa. Seuraavan kerran sain Oxynormia sain leikkauksenjälkeisenä aamuna, ja samana päivänä sain vielä kahdesti Tramadolia. Ei se morfiini tosiaan sitä kipua kokonaan vuorokautta pois pidä, eikä kannata arastella pyytää lisää kipulääkettä, jos sitä tarvitsee. Säännöllisesti operaation jälkeen meni se 1 g parasetamolia ja 600 mg ibuprofeenia kolmesti päivässä. Itsellä ei muuten tuntunut yhtään päässä kumpikaan noista huumausaineksi luokiteltavista kipulääkkeistä. Annokset varmaan sen verran pieniä, ja toisaalta niiden ei pitäisi päätä sekoittaakaan, jos annos on oikeassa suhteessa kipuun. Nyt reilu viikko leikkauksesta kipulääketarve on satunnainen (ehkä kerran päivässä otan buranan ja panadolin), ja mahakin jo toimii itsenäisesti, kun muistaa syödä kuitua ja juoda paljon vettä.
 
Tuhannesti onnea taas kaikille vauvansa saaneille ja jaksuja niille joiden pikkuiset antaa vielä odottaa!

Täälläkin edelleen yhdessä koossa, valitettavasti. Satunnaista pientä menkkajomottelua ollut ja jonkin verran harjotussupistuksia, mutta ei mitään kunnollista. Ja kaikkeni oon kyllä yrittäny, ei oo ainakaan tällä suunnalla ollu ässistä mitään hyötyä.. Joka aamu herään pettyneenä että taasko sain koko yön nukuttua kuin tukki :D Vauva on nyt eilen ja tänään ollu ehkä hieman normaalia rauhallisempi, toivon että se olis joku merkki lähestyvästä synnytksestä. Ja vatsa on ollu kans pari päivää vähän sekaisin, ei varsinaisesti löysällä mutta silleen kiertää että useemman kerran päivässä joutuu käymään jotain pakistamassa. Limatulppaa ei oo kai näkynyt, samanlaista venyvää limaa ja runsasta valkovuotoa vaan mitä on ollu jo pitkän aikaa, välillä vähän sellasta kellertävää rään näköistäkin, hyi.

Kai sen sairaalakassin vois pikkuhiljaa tänään pakata ja kattoa vauvalle kotiutumisvaatteet valmiiks, jos se vaikka sit suvaitsis syntyä ku äiti on vihdoin vaivautunu laittamaan kaiken vimpan päälle valmiiks ;)

Hepa_ 39+1
 
Päivää mammat!

Täällä sitä ollaan..YHDESSÄ KOOSSA JA KOTONA!!! Joo, en sitten viittinyt enää kerryttää turhaan sairaanhoitopiirin kassaa, kun tilanne ei mihinkään ollut edennyt sitten perjantai iltapäivän.

Eli lähdettiin perjantai aamuyöllä kohti sairaalaa, kun oli supistanut todella kipeästi yhtämittaa tuolta ilta 9 asti ja supistukset tulivat siinä vaiheessa 6-7 min. välein. Synnärillä sitten oltiin ensin käyrillä, sitten sain vihdoin ja viimein kipupiikin ja siitä pääsin sitten ammeeseen. Siitä ei ollut mulle mitään apuja. Sieltä mentiin sitten jo saliin, olivat varmoja, että pian se syntyy. Mutta- supistukset jatkuivat aina tonne puoleen päivään asti, jolloin ne sitten itsestään katosivat. Lääkäri oli sitten mua iltapäivällä lähettämässä kotiinkin, mutta sen verran oli kuitenkin edistystä tuolla alapäässä (kahdelle sormelle auki, reunaa vähän jäljellä), että päätti jättää meidät yöksi perhehuoneeseen. Ja kun meillä tuo matka on sen verran pitkä. Supparit tulivat takaisin, mutta aina välillä oli sellasia taukoja ettei supistanut ollenkaan ja välit pitenivät sitten eilis iltana jo sinne n.15min. Olin kuitenkin vielä viime yönkin sisällä, kun olen nytkin niin kipeä etten oikein pysty mitään tekemään. Eli mulla on sitten ilmeisesti TODELLA alhainen kipukynnys ja lisäksi tämä ei diagnosoitu fibromyalgia tekee sen, että mulla on selkä-, pakara- ja reisilihakset kestokrampissa! Mutta kun ei edes kipupiikit oikein tuoneet apuja ja muuta eivät anna, niin mielummin kituutan täällä kotona kuin sairaalassa. Ja onhan tää kieltämättä paljon halvempaakin, ja ruoka on huomattavasti parempaa! :LOL:

Tosiaan, takaisin saan mennä, jos kivut käyvät sietämättömiksi (niin, siis kaksinkerroin noita supistuksia vietän, eikä sekään auta. Eikä auta muuten itkukaan, joka on todella pinnassa tällä hetkellä). Mutta periaatteessa sitten on sinne päin asiaa, kun vedet menevät. Tai ainakaan ennen en lähde. Alkaa tulemaan sellainen inttä päälle ettei koskaan.

Huomiona muuten sellainen, mikä ei mulle tullut pieneen mieleen. Seinäjoella ei saa olla puhelin päällä ollenkaan KOKO synnytysosaston alueella. Eli sen muutaman kerran kävin sitten ulkoaulassa soittelemassa ja lukemassa nettiä. Meilläkin perhehuone jossa yötä oltiin, oli synnytysosaston puolella, niin puhelinten oli oltava kiinni. Tietokoneesta en huomannut kysyä..

Eipä tässä nyt muuta. Hyvin omanapaista, tiedän, mutta suoraan sanoen vitutus on tällä hetkellä NIIN valtava, että hyvä kun saa hengitettyä! Niin ja tää kipu ajaa mut pian hulluksi, tuntuu, että koko keskikroppa navasta tonne polviin on krampissa koko ajan. Ja tyypin veulaaminen tuntuu todella häjylle. Kaipa tuo päättää tuolla olla ja asustaa aina käynnistykseen asti, toki siinä vaiheessa, mä oon jo seonnut. Varsinkin jos nää supistukset jatkuvat tälläisinä ja 10-15 min välein. Nyt on taas pakko mennä itkupotkuraivareille..

Hyvin kettuuntunut ja kipeä Keisha 39+3
 
Keishalle erikoisen kovat tsempit! Toi kuulostaa ihan kamalan raskaalta, että kipu jo on, mutta silti mitään ei tapahdu.

Olen tässä aikani kuluksi kehittänyt sellasen pelon, että muksu ehtii tuolla vatsassa kasvaa nyt hirmu suureksi. Tarvitaan selkeästi jotain ohjelmaa, kun on liikaa aikaa miettiä.
 
Onnea taas kaikille vauvansa jo saaneille! :flower:

Omanapaista juttua pukkaa, eli täällä supistelee n.10 min välein ja supistusten kesto on n.40s. Melko hyvin nappaa mut näin uudelleensynnyttäjänä en usko et kuitenkaan ois viel tosi kyseessä. Ilman kaurapussia pärjään, mut kyllä hiukan puhisuttaa... Mies on jo ihan varma että ens yönä vauva syntyy. Viikkoja on vasta 37+4 mut eihän se mitään tarkoita... Katsotaan miten tilanne kehittyy. ;) Huomenna ois neuvolakin.

Elsiliini ja pikkumies 37+4
 
Tänään poksutaan taas elikkäs 38+0. Eikä mitään synnytykseen viittaavaa vielä oo näkyny/tuntuna/kuulunu. Tänä aamuna tosin sängystä noustessa häpyluukipu oli aika yllättävä. Tuntu hirmu ilkeeltä ja nyt onki sitten juilinu koko päivän. Äsken otin jopa puolikkaan 1g panadolin että jos vaikka vähän helpottais.

Tervetuloa Juli :)

Onnea myös kaikille vauvan saaneille! :flower:

Rva78 tsemppiä huomiseen sektioon.

Tuli noista "joko joko" puheluista mieleen että oma äiti ei kysele suoraan että "jokos nyt tuntuu siltä että ois lähtö synnärille lähellä?" vaan kun soittaa kyselee normaalista "mitäs kuuluu?" ja sit kun oon sanonu että eipä täällä ihmeellistä niin sitten vähän oottaa että joko kertoisin että millon tuntuis lähtö olevan lähellä :D Taitaa tulevaa mummoa siis vähän jännittää. :)

Doris ja Kössi 38+0
 
Viimeksi muokattu:
Heipsan!

Onnea kaikille vauvan saaneille! Ihana lukea synnytyskertomuksia, kaikki niin erilaisia ja samalla ainutlaatuisen kauniita! Ja tervetuloa Juli!

Perjantaina minulla oli ultra ja vauvan kokoarvio, koska SF-mitat on olleet niin yläkanttisia (viimeksi oli 36cm/rv 37+6) ja vauva on tuntunut terveydenhoitajan käsiin todella isolta. Melkein kolme viikkoa sitten terkka sanoi, että vauva tuntuu hänestä jo lähes nelikiloiselta. Olen ollut siis ihan paniikissa, että miten ihmeessä tämän jättivauvan saa sitten synnytettyä, varsinkin jos menee yli niinkuin aikaisemmatkin raskaudet (esikoinen viikon ja kakkonen 2 viikkoa yli..) No lääkäri tunnusteli ensin masun päältä ja sanoi heti, että ei tämä ainakaan nelikiloinen ole. Sitten ultrattiin ja mittailtiin ja hän sai tulokseksi 3200g. Sanoi kyllä että luultavasti mitat on vähän alakanttiin, että vauva on todennäköisesti noin 3,5kg tässä vaiheessa. Huh helpotusta :) Nyt voi taas hengittää rauhassa. Toki vauva kerkeää masussa kasvaa vielä ihan mukavasti, jos laskettuun aikaan menee ja ylikin, mutta ei sentään vielä ole nelikiloinen. Nyt sitten odotellaan synnytystä alkavaksi! Ei mitään merkkejä kyllä näkyvissä, mutta onhan tässä laskettuunaikaan pari viikkoa aikaa. Lääkäri kysyi, että millon sitä on viimeksi kurkattu alapäähän. Totesin, että lääkärineuvolassa kerran joskus marraskuussa, niin hän oli ihan ihmeissään, että eikö ne nykyään enää mitään tee neuvolassa! Päivitteli siinä, että kyllä nyt kaikille pitää jonkunlainen alatutkimus ja synnytystapa-arvio tehdä. Vaikka olisi uudelleen synnyttäjä. Olen vähän ihmetellytkin, ettei sisätutkimusta ole tehty kuin kerran, mutta olen ollut tästä oikein tyytyväinen salaa :D Sisätutkimuksessa ilmeni, että kohdunkaulaa oli jäljellä 2,5cm ja se oli täysin pehmeä ja 1cm auki. Jotain on siis jo alkanut tapahtumaankin!

Raskaana oleminen on muuten vielä ihan jees, mutta lonkkia on alkanut särkemään aivan älyttömästi. Ekan kerran otin yötä vasen Panadolinkin, kun olen saanut niin huonosti säryiltä nukuttua. Eipä siitä oikein apua ollut ja päätinkin, että antaapa tabujen olla kun ei kerran auta.

Näin viime yönä unta, että vauva oli jo syntynyt. Imetin häntä ja katselin, että onpa kaunis vauva. Myöhemmin myös katsoin itseä peilistä ja hoin kaikille, että katsokaa kun mun maha on ihan pieni! Joo unessa tosiaan kaikki on mahdollista :D

Rva78, tsrmppiä huomiseen sektioon, kaikki menee varmasti hyvin!!

MrsR täällä peukut pystyssä, että pienen bilirubuunit on kohdillaan ja pääsette kotiin! Se on upea tunne, kun istuu autossa ja baby kopassa on menossa kotiinpäin kohti uudenlaista elämää :heart:

Keisha, toivottavasti pääset pian punnertamaan vauvan maailmaan! Varmasti älyttömän raskasta tuommoinen :(

Nyt voisin tästä lähteä tuhoamaan muutaman laskiaispullan!

RouvaRuusunen ja poikanen 38+2
 
Hellou!

Vihdoin ja viimein minäkin saan aikaiseksi aktivoitua. Teidän kirjoituksia olen lukenut melkeen joka päivä ja varsinkin näin mammalomalla tulee lueskeltua pitkin päivää/yötä.

Mutta siis tärkeät faktat:

Marita30/ 2. lapsi/ 37+4/ K-SKS IT`S A BOY LA 26.2

ONNEA KAIKILLE NYYTIN JO SAANEILLE!!!!!!!!

(.) Ihanaa lukea teidän synnytystarinoita, vaikka itse toista jo odotankin niin silti kummasti alkaa näin viime metreillä jännittämään ja pelottamaan tuleva. Esikoinen (3v) syntyi RV 38+4 kahden päivän käynnistyksen tuloksena. Mulla oli maksahepatoosi ja sen takia käynnistivät heti. Nyt käyn loppuraskauden 1krt/vk labrakokeissa testauttamassa arvojani.
Esikoinen painoi 3690kg eli oikein hyvä kokoinen vielä. Käynnistys silloin aivan järkyttävä ja lopputuloksena imukuppi ja kätilöt painaa vauvaa ulos. Eli ei kovin kaunista ollut... Tämä kakkonen oli neuvolalääkärin ultra-arviossa RV36+1 3.2kg ja lähetä lähti vielä Gravidan synnytystapa-arvioon joka on 15.2 (RV 38+2). Neuvolalääkärin arvion mukaan RV40 4.2kg ja minun omat mittani ovat 162cm/52kg. Sektio siis taitaa olla kaikista järkevin vaihtoehto ja oma toiveenikin tämän pontus jäntin kanssa.

TSEMPPIÄ KOVASTI KAIKILLE TIUKEMMIN PUUSKUTTAVILLE JA JAKSAMISTA VÄHÄN VÄHÄMMÄN PUUSKUTTAVILLE!!!!!

Minäkin ottaisin muuten kovasti tieto siitä jo synnyttäneiden FB-ryhmästä. Ainakin jokunen mamma taisi olla täältä Jyväskylän suunnalta.

-Marita30 ja Jarmo (esikon antama nimi masukkaalle)
 
Heippa!

Nyt minä täällä panikoin! Hirveen vähän vauva liikkuu. Ihan pieniä liikkeitä tunnen, mutta riittääkö se? En tykkää pelätä! :(

Huomenna neuvolaan ja lähete tulisin niin sitten olisi selvillä synnytyspäiväkin. :heart:

Tervetuloa uusille ja onnea vauvan saaneille :heart:

Bettis ja rakas 41+1 :heart:
 
Bettis: minä huomasin tänään saman. Vauvan liikkeet on selvästi vähentyneet ja tänään oli pakko tehdä ihan tosissaan liikelaskentaa aamusta enkä tuntenut kuin muutamia hipaisuja. Olin jo lähdössä synnärille, mutta sitten kauppareissulla pikkuinen virkistyi ja hytkyi taas reippaasti. Todella paljon on silti hidastunut vieläkin, mutta kuuluisko tuo sitten asiaan? Mulla olis keskiviikkona seuraava äippäpkl, jos ei mitään tapahdu ennen sitä ja sydän syrjällä huolesta olen itsekin...

PÄIVITYKSIÄ EI TEHDÄ, JOS NE EIVÄT OLE PUNAISELLA! Sen takia, kun ainakin nyt on pää ihan tyhjä ja esim. tänään löysin tiskikaapista avatun maitopurkin, olin jemmannut jostain syystä sinne jääkaapin sijaan... Eli mun PÄÄ ON HUTERA ja jos päivityspyynnöt on jollain muulla värillä, niin voi olla että jää huomiotta. Jos ei punainen väri onnistu, niin sitten pitää fonttia reilusti isontaa, että hyppää mun silmille. En halua olla pirullinen, mutta teitin parasta minä ajattelen, että kaikki vauvelit tulee listalle oikein :)

( . ) ei mitään uutta. Tai liikkeet vähentyneet, mutta ei muuta. Ei supistuksia, ainoastaan selkä alkanut hieman ränkätä, varsinkin kun pidemmän aikaa on paikoillaan. Ja hengästyttää ja ..tuttaa jo tämä odottaminen... :kieh: Juu, ei sais valittaa, mutta kun haluan vauvan jo tänne! :D

Ja nyt katteleen telkkua, eipä tässä ole muuta jaksanut viime aikoina tehdäkään. Tsemppiä tuleville sektioille ja supistustuulia yhdessä koossa oleville! :)

cannes ja piskunen 39+2
 
Olen tässä aikani kuluksi kehittänyt sellasen pelon, että muksu ehtii tuolla vatsassa kasvaa nyt hirmu suureksi. Tarvitaan selkeästi jotain ohjelmaa, kun on liikaa aikaa miettiä.
On ihan lohduttavaa kuulla, että näin se menee muillakin. Itsellä on joinain päivinä niin tekeminen vähissä, että oikeesti kuvittelee jo aivan kaikkea. Netin olen yrittänyt nyt jättää näissä tällaisissa "kauhutilanteissa", koska kauhukertomukset ei todellakaan auta - päinvastoin.

Joku sanoi noista vähäisistä liikkeistä (Bettis ainakin..). Kun kerroin neuvolassa, että välillä huolestuttaa nuo vähäiset liikkeet, terkka suositteli sitten soittamaan sinne synnärille ja olin lukenut/kuullut, että voi päästä ultraan katsoo että kaikki on ok. No, soitin siis synnärille ja sain rauhoittelua ja kysyin, että onko tällaisissa tilanteissa mahdollisuutta nähdä ultralla että kaikki on ok. Vastaus oli: silloin ohjataan kyllä yksityiselle. No joo, että näin homma sitten toimii... Mietin jo eilen, että pitääkö näillä viikoilla vielä lähteä maksamaan ultrasta yksityiselle liikkeiden vuoksi, mutta ehkä en... Sitä vaan huolestuu niin kovin helposti.

Löysin kirjastosta jonkun odottajan jumppa-dvd:n - lattarirytmeillä :LOL:. Jos vaikka sitä alkaisi vetämään läpi joka päivä, jos ei muuta puuhaa... :D.

Pari tuntia ja se olisi viikko 39 !

EH & MA
 

Yhteistyössä