HELMIKUUN HELMET 2013 *joulukuu*

Bettis ei juurihoidossa ole mitään kamalaa, ei satu ollenkaan :)
Mulle oli pari vuotta sitten pakko tehdä, ja odotin sitä suurin piirtein k*si sukassa. Oli helpoin juttu mitä mulle ikinä oli tehty. Siihen toimenpiteeseen saa ihan reilun puudutuksen, ja sitä voi tarvittaessa pyytää laittamaan lisää. Ääniä saattaa vähän kuulua, mut jos kestät vaikka porkkanaa raastaessa sen raastinrauhan rohinan niin kestät sen toimenpiteenkin ;) Ja tarvittaessa voi pyytää rauhoittavan esilääkityksen, mulla siitä menee paikan ja ajantaju ihan totaalisesti. Sit pitää olla vaan saattaja mukana. Tiedän kokemuksesta miten vittumaista on kärsiä hammaslääkäripelosta. Siitä ei pääse ylitse muuten kuin positiivisten kokemusten myötä, mutta ei kannata itsekään lietsoa sitä pelkoa tai vatvoa asiaa turhaan. Muistat vaan sanoa sille lääkärille että pelkäät toimenpidettä. Useimmat niistä osaa ottaa sen ihan kivasti huomioon :)
 
jätetäänkö jo tää toisten sättiminen yms tupakka/stressi/alkoholi/taudit yms keskustelut :) joulurauhaa kaikille mammoille! musta tuntuu pahalta että yhtään ketään arvostellaan, mullakin on kavereita ketkä polttanu koko raskautensa ja toiset parikin kertaa, mutta en ole koskaan edes ajatellut kommentoivani heidän toimiaan. Menen vain itse kauemmas kun polttavat koska en tykkää savusta. Hienovaraisuus olisi suotavaa täälläkin kaikille vaikka kärkkäitä mielipiteitä toisilla onkin. joku voi oikeasti pahoittaa mielensä joulunpyhiksi jos kaikki haukkuu ja syyttää. Koitan tässä toimia rauhan lähettiläänä <3

lisää lapsia joo ei meillä ehkäsyä aiota taaskaan alottaa. taloon mahtuu vielä porukkaa ja kahteen farmariinkin matkustajia :)me tykätään metelistä ja kummallakin kun on monta sisarusta niin totuttu isoon porukkaan jo omassa lapsuudessa :)

cannes meillä kans perhepeti käytössä eikä loppua näy, liian lepsuiksi meitä on sanottu kun annetaan pojan nukkua meiän sängyssä, mutta minkäs teet kun ei kumpikaan halua lasta huudattaen omaan huoneeseenkaan laittaa. Läheisyys lämmittää ja lempeys lellityttää, mutta meillä on ratkasujksi keksitty se, että mies siirtyy pojan kanssa pojan huoneeseen nukkumaan helmikuussa ennen vauvan syntymää ja minä jään sitten vauvaa varttumaan meiän makkariin ja nukun vauva kainalossa sitten ainakin ekan kuukauden helpon yö imetyksen takia. koitetaan tehdä tälläkertaa toisin ja opettaa vauva myös omaan sänkyyn mutta just ton yötissin takiahan tuo poikakin jäi viereen mutta jospa nyt kuitenkin osattas tehdä jotain toisin :) tsemppiä teillekkin!!

pikkuyllätys jep! ruokaa,ruokaa ja ruokaa :D himoina juusto ja suklaa <3

sirel ihana kuva vauvasta! :)

(.) eipä mittään ihmeitä, jumppa menossa masussa ja pieni sf ehkä hivenen mietityttää, muttei pahasti sillä tiedän vauvan olevan syvällä lantiossa muutenkin :) nyt reenaamaan kroppa huutaa hikeä ja endorfiinia!
taikamaailma 30+5
 
Meillä lapsiluku täynnä tämän kolmannen synnyttyä ja sterilisaatio tehdään sit synnytysreissulla =) Minulla ikää 31v ja miehellä 34v. Lapset poika 8v ja tyttö 7v<3

Sairaalaan matkaa meiltä n.40km...30-45min säästä riippuen. Toivottavasti ehditään =)

Miuta on ruvennu ahdistamaan oma paino ja tulossa oleva joulu ja herkut =( Nyt vaaka näytti aamulla 69kg eli n.10kg tullu jo painoa...mitä se on sitten joulun jälkeen? vai pitääkö kokonaan pidättäytyä herkuista? =(

Miulla ois hammaslääkäri tammikuus...pitäis vaan soittaa sinne ja kysyy mikä päivä se olikaan ku hävitin sen ajan ;)

Oon vissii koht ainut kenelle ei oo tullu kelan äitiysraha päätöstä? 1.1 alkaa loma!

Mukavaa viikonloppua =)

äitx2 ja riesa rv 32+2
 
pikku yllätys kiitos sulle :flower: Vähän tuo paniikki helpotti. :)

Mun joululahjat ei taida saapua jouluksi.. nyyh.. :/ mutta toivo elää edelleen, että huomenna saan soiton että paketti on löytynyt ja nyt tulossa. :) muuten menee viikolla eteenpäin.

Vähän on jo parempi mieli. :) hammas sattuu edelleen ja kurkku hirmu kipee ja kuiva koko ajan, mutta oma äiti kävi kylässä ja piristi päivää <3

Bettis ja Rakas :heart:
 
ila
Rautalääkkeet ja ummetus: Mulle Obsidan sopi ihan hyvin, joskaan sillä ei rauta-arvot nousseet ollenkaan kaksinkertaisesta annoskoosta huolimatta. Retafer taas nostaa hemoglobiinia ihan ok, mutta aiheuttaa hirveää ummetusta. Kannattaa siis kokeilla muitakin merkkejä, yleensä joku niistä on se itselleen sopivin.

Lapsiluku: Meille tämä eka taitaa riittää ainakin hetkeksi aikaa :) Mahdollisesti joskus kolmen-neljän vuoden päästä toinen jos luoja niin suo, mutta minä haluan vielä jatkaa opiskelua. Ikää mulla on kuitenkin vasta 23, että onhan tuota lisääntymisaikaa vielä jäljellä :D En ole kuitenkaan koskaan suurperheestä haaveillut, yksi tai kaksi lasta riittää vallan hyvin.

Hormonimyrskyistä:
Tää mamma alkoi vollottamaan neuvolan odotusaulassa kun kuuli jonkun vauvan itkevän viereisessä huoneessa. Siinä sitä istuin penkillä ja meikit valui pitkin poskia, mutta kun teki mieli päästä hoitamaan vauvaa :D Mies oli vähän hämmentynyt siinä vieressä :D

Minä näin tässä pari yötä takaperin unta meidän vauvasta! Se oli hirmu suloinen, isosilmäinen ja sillä oli ruskea tukka <3 Ei enää pitkä aika, niin saa nähdä mimmoinen tyyppi tuolla mahassa aina riehuu <3

Alkaako muita muuten jo tympiä raskaana olo? Minä haaveilen lasillisesta hyvää valkoviiniä ja iiisosta tarjottimellisesta sushia! Myöskään iskiaskipujen häviäminen ei varsinaisesti harmittaisi :D

ila 32+1 (?)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun ei oo pissahätää niin voi osallistua keskusteluunkin paremmin. :D Viimeksi meni niin omalla navalla ettei tosikaan.

Lapsilukuun lisäystä on kyllä haaveissa tämän esikon jälkeen. Joku ehkä pari vuotta olisi kiva olla välissä, mutta sillä TJOT-meiningillä täälläkin. Saatan jättää sen ehkäisyn kokonaan vaan kumille, koska en hormonaalisia kovin mielelläni enää ota. Ja kierukka on kanssa pois suljettu, ehkä sitten, kun lapsiluku on täynnä tai vaihtoehtoisesti sitten piuhat poikki. Katsotaan sitten.

Bettis mä oon kanssa ollu aina hammaslääkärikammoinen ja vuosi sitten uskalsin viimein soittaa ajan yksityiselle hammasremonttiin, joka ois pitäny tehdä vuosia sitten. Projekti on nyt puolivälissä, plussauksen jälkeen ajattelin, että voi pitää tauon, kun kaikkein akuuteimmat hommat on tehty (pari viisuria poistettu ja yksi tavallinen hammas kunnallisen puolen karkean mokan takia). Nyt en todellakaan ole niin kammoinen tuon hammaslääkärin kanssa, tosin kunnalliselle puolelle en edelleenkään mene. Puudutetta kyllä saa, kun sitä pyytää. :) Oma hammaslääkärini tarjosi puudutetta tuolla yksityisellä jopa poraamiseen, mutta en ottanut. :D Tsemppiä sulle, hammassärky on tositosi ikävä kaveri. :hug:

Taikamaailma ihana diplomaatti olet :heart:

Postilootasta tipahti tänään Magic Mike-leffa... kommeita, vähäpukeisia miehiä. Melkein toivoo, ettei tule uni tänäänkään. :LOL:
 
Painosta ajattelin nyt lohduttaa muita, että voitte aina ajatella Keltakukan kuitenkin lihonneen enemmän. Minulla on nyt tullut 20 kiloa lisää painoa raskauden aikana, että terve vaan!

Juurihoidosta voin kanssa lohduttaa, että minulla on siitä ihan älyttömän hyvät kokemukset. Ei sattunut se hoito yhtään ja sitä tehtiin tosi monta kertaa. Olin itse aivan klapilla päähän lyöty, kun olin kanssa elänyt siinä käsityksessä, että se on hammashoidoista hirveintä. Samaten viisureiden poisto ei tuntunut missään ja sitäkin olen pelännyt puolet elämästäni! Eli jos mahdollista, ei kannata etukäteen edes miettiä asiaa, kun voi käydä niin että se hoito on täysin kivuton.

Tilatut joululahjat on täälläkin matkalla! Hivenen jännittää käykö tuuri ja paketti tulee huomenna. Oli jo eilen pääpostissa, mutta en tiedä mikä siinä perille saamisessa kestää. Murr!
 
ila minä oon niin juntti, että haaveilen tasan siitä kylmästä Koffista. :LOL: On jo pitkään tehnyt mieli edes maistaa olutta, mutta hitto vie, en ota alkoholitonta enkä ykköstä - odotan siihen asti, että saan sen yhden kylmän keskioluen joku kerta nauttia. :) Muuten en kyllä ole raskauteen vielä kypsä, kysäsepä vaikka kuukauden päästä uudelleen - tilanne on taatusti toinen. :D

Itkuliisa on asustellut täällä jo tovin, nyt vielä pahemmin. Ne Kaunaritkin aiheuttaa hysteerisia itkukohtauksia ja kiellettyjen elokuvien listalla on jo kaikki Pentujengi-elokuvatkin. Ennen sieltä löytyi vain Marley ja minä sekä Hachiko noista eläinleffoista... Tänään on FB:ssa pyörinyt se Neea6v kirje Joulupukille, jonka luettuani itkin. Välillä tulee lisäksi sellaisia ihme raivareita, jotka päättyy joko hysteeriseen itkuun tai nauruun. En tajua, miten tuo miesrukka tästä selviää. :D

Keltakukka tuli sitä painoa paljon tai vähän, kyllä ne sit lähtee poiskin. :) Notta ei välitetä niistä kiloista tai muista sivuvaikutuksista, ne on väliaikaisia ja just niitä "taisteluvammoja", jotka tuli siitä, kun luotiin uusi elämä. :heart:

Hirmusti väsyttää, mutta lipitän teetä iiiiiiiiiiiiisosta kupista. Ja syön muuten varmasti vielä jätskiäkin. Nih.

Lahjat on yhtä lukuunottamatta hankittu - meni kyllä itelläkin tiukille tuon yhden paketin kanssa, missä tuli veljelle ja miehelle lahjoihin pari juttua. Tänään haettiin veljen kanssa äidille ja isälle lahjat. Se on kyllä pirullista, jos ei ehdi tavarat jouluksi. :(

Mutta nyt öitä mammat ja masut! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
äitx2, et ole ainut.. Ei ole tullut mullekkaan. Ihmettelen kyllä kovin! Pitäiskö huomenna
soittaa kelaan ja kysellä?

ila, kyllä alkais itsellekin jo näiden vaivojen osalta riittämään raskaus :D
Mutta kun tiedän että vauvelin on hyvä vielä kehittyä ja kasvaa vattassa, niin sen takia
kyllä kärsin. Vaivoja on meinaa paljon.. Esikoisen odotus sujui kuin unelma tähän verrattuna!

Kauhee stressi ja paniikki joulusta, ja rahatilanne niin surkee.. :(
Sieltä se joulu kuitenki tulee, ja esikoinen näkee joulupukin <3
Kiva nähdä mitä funtsii!

Hyvää Joulua kaikille, ja mukavaa loppuodotusta!!

Mydream rv 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Juurihoito. Täytyy sanoa itse kokeneena, että ne juuret, jotka on tulehtuneet, tuntuvat ikäviltä juurihoidossa puudutuksesta huolimatta. Kuoleutuneet juuret taas eivät tunnu. Yhdessä hampaassa, jota on hoidettu vuosia, kaksi juurta oli aikanaan tulehtunutta ja voi elämän kevät sitä hoitoa...:( Sen jälkeen, kun se on hoidettu ja siinä on väliaikainen paikka, ei ole mitään hätää. Väliaikaisen paikan kanssa vaan saa olla tosi varovainen, mielellään ei syö sillä puolen ja varsinkaan sillä hampaalla mitään sen väliaikaishoidon aikaan, sillä paikka irtoaa helposti. Monesti noissa juurihoidetuissa hampaissa on myös niin iso reikä ollut alunperin, että omaa hammasta on vähän jäljellä ja helposti myös murtuu heti, jos paikka alkaa falskaamaan. Pahimmassa tapauksessa joutuu hoidattamaan vuosia samaa hammasta, kuten minä olen joutunut tekemään. Nyt ei ole oikeastaan sitä hammasta itseään juuri jäljellä, kaikki on pelkkää paikkaa.

Piti muuten sanoa vielä vitamiinien vaikutuksesta. Mä olen syönyt koko raskauden ajan sellaista vitamiinia, missä on kalkki ja magnesium yhdessä. Normaalisti minulla on ollut runsaasti suonenvetoja ja issiaskipuja, mutta nyt huomaan, että kumpiakaan ei ole ollut. Lisäksi olen syönyt Epaa, D-vitamiinia ja tietysti B:tä. B:tä aloin syömään jo ennen raskautta ja olisikohan siinä ollut se syy, kun mun veriarvot oli niin hyvät, että tällä kertaa ei tarvinnut mennä lapsivesitutkimuksiin. Katsoin kaikista vitamiineista ne arvot, mitä suositellaan. Nythän raskauden loppuvaiheessa suositellaan myös maitohappobakteereiden syömistä, joten niitäkin täytyy alkaa popsimaan. Mm rasvahapoista on hyviä artikkeleita, sanotaan mm. että tutkitusti ne vaikuttavat sikiön aivokudoksen muodostumiseen ja älykkyyteen. Mene ja tiedä sitten.
Mitä vitamiineja te muut ootte syöneet?

Noista päihdeaineista. Vanhempien perhetutun tyttären tytär käytti raskausaikana huumeita (isoisän mukaan) ja vauvan isä piikitti itseään. Tuloksena oli, että vauva syntyi sokeana. Ei kukaan halua lapselleen ikuista vaivaa oman toimintansa tuloksena, mutta niin niistä vaan aina saa kuulla surullisia tarinoita.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt se hikkaa!! Vihdoinkin mä tunnistin sen. Voi kuinka söpöä. Siellä se kehittyy.

Serafiina1 Mä olen syönyt sitä multivitan raskaus- ja imetysvitamiinia.

Joitain tämä hammashoitokeskustelu nyt saattaa vähän ahdistaa, mutta sen vielä sanon, että minulla tehtiin juurihoito nimenomaan etuhampaaseen ja se olikin kai melko lailla kuollut. Yleensä sitä ei kai jouduta etuhampaaseen tekemään, mutta minä otin kerran turpaani ja sen seurauksena tämä hammas pikku hiljaa tuhoutui. Eli voi olla, että tämä oli sen lähes tulkoon kuolleen lopputuloksen takia sitten kivuton. Tai mistä mää tiiän! :D

Aikani kuluksi väsäsin tämmösen vertailukuvan mahasta viikolla 10 ja tänään. On se vähän kasvanut :)

Keltakukka 32+5
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Vitamiinit onkohan mulla tota multivita mama, jotain apteekin peruskauraa kuitenkin.

Hammashoidot juurihoito ei mullakaan koskaan ole kauhean paha juttu ollu, 2 kertaa on tehty. Mutta toi Viisuri.. Leikattiin 1 n. Vuosi sitten. Joo, ei se niin paha ollut mitä mä sit kans kuvittelin. Mutta leikkaus oli extra vaativa koska hammas oli syvällä ja ihan poikkiteloin. Multahan leikattiin leukaakin auki vaikka kuinka paljon ja hammas pilkottiin vaikka kunka moneen osaan ja silti oli hammaslääkärillä työ saada se pois. Huvittavaa oli kun raavas mies vetää kädet täristen palasta pois ja mitään ei tapahdu. Jälkeenpäin olinkin aika turpiin saaneen näköinen.

Keltakukka oi, ihana maha. Mullahan tuli kans esikoisesta yli 20kg, suurin osa jäi synnärille kyllä :) Nyt on ehkä tullut se n3 kg.

Odottuksen raskaus, itse en koe raskaana mutta helppohan se on olla kun ei ole vaivaa juuri suuntaan tai toiseen. Että ymmärrän kyllä hyvin jos alkaa tuntumaan, et riittelee jo. En mäkääm jaksais jos olis jotain kremppaa koko ajan.

Mä odottelen haavaisten polvieni kanssa sitä aamun ultraa.. Jep, kaaduin jäiselle sepelille eilen polvilleni viedessäni joululahjaa varastoon. Koivet on kun pikkulapsella kesällä.. Ja pirun kipeet, mutta onneks silti kaaduin niin, enkä mahalleni. Mä oon muutenkin niin tohelo, et ihan oli odotettavissa, et millonka taas jotain sattuu. En mä oo tän odotuksen aikana kun vasta kerran liukastunu rappusissa... :D..

äiti maa & alli 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Keltakukka
Kiitos Viivi76 vastauksestasi! Voin olla ja syyä sit ihan hyvillä mielin, mitä mieli tekee. Kun en usko, että se rd ois nyt iskeny, kun ei kerta sillon aiemminkaa mitään häikkää arvoissa ollu (koputan kyllä puuta) vaikka eihän se tietenkään sitä sano, mut en aio stressata nyt sitte asiasta.

Äitix2 mulle ainakaan ei tuu ees tämän vuon puolella sitä päätöstä vaikka äippäloma alkaa 28.12. Mulla siis työnantaja maksaa palkkaa siitä ensimmäiset n. 1,5 kuukautta ja kun palkanmaksu on siellä ulkoistettu, ni se palkanlaskija laittaa tiiot minun viimesen puolenvuon tuloista kelalle varmaan sit vasta ensvuon puolella, kun on kerenny laittaa kaiken mulle sieltä ennen äippälomaa tulevan rahan maksuun.

Minua ei vielä ainakaan juuri kyllästytä tää raskaana olo, nytki tuntuu kivalle kun itellä on vähän höntti ja voimaton olo tämän flunssan takia, niin pikkunen tuntuu vaan jylläävän kahta enemmän tuolla mahassa, ihan selvästi osaa piristää äitiään:D Vaikka eilen illalla oliki jonku verran liitoskipuja, kun tuli käytyä lenkillä, niin en niistä valittele vaan kärsin neki pois ihan suht mielelläni, kun tämä voi olla tosiaan se meijän ainut lapsi, niin tietääpähän sitte olleensa raskaana:)

Jos ei nyt enää tule käytyä tänne kirjottelemassa ennen joulua, niin toivotan OIKEIN MUKAVAA JA RENTOUTTAVAA JOULUA KAIKILLE HELMIMAMMOILLE:heart:

minä vaan -84 + juniori 33+6
 
Huomenta!

Hieman katkonaisen yön jälkeen pitäisi lähteä jouluostoksille, mies päätti pitää oikein vapaapäivän, sanoi illalla, että kun hän aina keksii töitä, ettei mukamas ehdi minua auttamaan, niin josko kerrankin lähtisi mukaan, kun en ehkä oikeasti saa kannettua kaikkea yksin :heart: olen ihan otettu, vaikka olenkin sellainen 'kyllä minä kaiken saan itsekin hoidettua' -tyyppi :D

Kelan päätökset saapuvat ilmeisesti vasta alkuvuodesta, vaikka äitiyslomahan alkoi jo 7.12. Mutta kun äitiysrahahan maksetaan jälkikäteen. Sairaspäivärahoista sentään jo soittelivat eilen lisätietoja, kun ne jotkut päivät olivat tulleet täyteen, tuli kyllä niin nihkeä tili jouluksi, että pukki on ostellut vähän luottotileille tänä vuonna... onneksi tänään on sentään lapsilisäpäivä :) Eikähän multa puutu kuin se tärkein eli ruoat :LOL: Kyläkauppias se osaa kyllä palvelun :) Hän on sulattanut siellä kinkun valmiiksi ja voin sen sunnuntaina vain hakea sitten uuniin suoraan :) Meilläkään olisi mitään paikkaa, missä säilöä moista kymmenen kilon pötikkää :D

Kuopus valvotti yöllä, kun itkeskeli mahakipuaan. Kummasti oli aamulla unohtunut koko kipu. Taidan viedä nuo isälleen oleilemaan shoppailun ajaksi, ettei tarvitse selitellä, miksi äiti ostaa joulupukin puolesta pari jutskaa vieraille :D

Mukavaa joulunodotusta ihanat äidit :heart:

Viivi+Tiiti 33+1
 
Minä vaan -84 Mullakin työnantaja maksaa palkkaa, mutta se päätös tuli silti nyt jo, kun työnantajahan sit taas saa ne tuet sieltä Kelalta. Vai viittasitkohan nyt enemmän kuitenkin siihen, että sulla tulee se päätös viimesen kuuden kuukauden tulojen mukaan? Varmaan viittasit, joten ei sitten mitään :D

Nyt alkaa joulusiivo! Onneks olen menossa istumaan pyörän päälle illalla spinningiin, niin pakko saada valmista ennen sitä :D Se on oikeen jouluspinning, joten on edes hauskaa musaa, vaikken mitään kunnon polkemista pystykään vetämään.

Keltakukka 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: minä vaan -84
Hei!

Tulin vain poksumaan. Tänään nimittäin paukkuu 34+0! Aivan käsittämätöntä, miten tää aika on sittenkin menny niin mahdottoman nopeasti. :whistle: :D

Taikamaailma: Kiitos, minäkin tykkään. =)

Kiitos :flower: myös rauta kysymykseeni vastanneille. :)





Sirel ja :heart: iltatähtönen 34 PoKs, PoKs =)
 
Huolehtiko älkää
Sillä tänään ei nähdä nälkää
Makaronilaatikkoa ruoaksi saan
Eikä ketsuppikaan jää puuttumaan
En voi muuta kuin onnellinen olla
Syödä makaronilaatikkoa nautinnolla
...ruoan saan kuitenkin iltapäivällä vasta
Sitä ennen estäkää maailmaa loppumasta!

- Adii 7,5 viikon sairaalassaolon jälkeen.

Käännän nyt varmaan veistä jonkun haavassa, mutta paino on mulla nyt rv 31+1 noin 1,5kg alle lähtöpainon. Mitenkään ylpeä en asiasta kyllä ole, mielummin ottaisin lisäkiloja kuin kuihtuisin. Syynä painon putoamiseen alkuraskauden pahoinvointi noin rv 6-14 = -6kg. Sen jälkeen olen kärsinyt ruokahaluttomuudesta, joten paino lähti nousuun todella hitaasti. Juuri, kun sain ruokahalun jotenkuten takaisin jouduin näiden hiivatin sairaalaruokien armoille eikä painonnousua näy eikä kuulu... Vauva kuitenkin kasvaa hyvin, painoarvio noin 1800g. :)

Vitamiineista mulle neuvolassa suositteli että syön jotain raskausajan monivitamiinia tuon pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden takia. Multi–tabs raskaus ja imetys-valmistetta oon popsinyt, tiedä sitten miten on vaikuttanut.

Seuraavista lapsista... Suurin haaveeni on ollut iso perhe, mutta näillä näkymin se ei tule toteutumaan. Todennäköisempää kuin se, että seuraavat raskaudet menisivät täysaikaisiksi on se, että makaan joka helkkarin raskaudessa. Koska mitään syytä kohdunsuun aukeamiselle ei löytynyt, johtuu tämä hyvin todennäköisesti jostain rakenteellisesta heikkoudesta. Seuraavassa raskaudessa laitetaan todennäköisesti tukilanka kohdunsuulle jo alkuraskaudessa, ja olen tarkassa seurannassa äitipolilla. Kuitenkin suosittelevat pitämään useamman vuoden taukoa, jotta kohtu ja kohdunsuu saa oikeasti palautua kunnolla...

Raskaanaolemiseen suhtaudun ristiriitaisin tuntein. Lähes 2kk makaamisen jälkeen on varmaan ihan ymmärrettävää että rupee olotila olemaan aika kypsä tähän hommaan. Mutta koska suurin huolenaiheeni on että vauva syntyy keskosena, niin tässä tilanteessa toivon yli kaiken että raskaus jatkuu mahdollisimman pitkälle minun kivuistani huolimatta.

Joulun jälkeen torstaina poksahtaa rv 32, jolloin lääkärit ajattelevat että vauvan syntyminen on jo hyvin "turvallista."

Ihanaa joulunaikaa kaikille! :heart:

Adii ja prinsessa 31+1
 
Vitamiineista olen syönyt sitä Multivitaa minäkin. Tosin nyt oon välillä unohtanu ottaa koko vitamiinin... damn. Pitää skarpata. Maitohappobakteeria ajattelin itsekin loppuajalle ottaa käyttöön, jos rauhoittais tuota ajoittain ilmenevää hiivaa tuolla nivusissa. Keinokuidut ei oo mun juttu. :(

Keltakukalla on vallan ihastuttava maha :heart:

Tän perjantain teemana on ollut ilmavaivat ja niistäminen - töräyttelen siis molemmista päistä. Huoh, kävelevä pierutyyny. :LOL: Onneks ei tarvi olla ihmisten ilmoilla liikoja. :D

Jos toissayönä ei uni oikein maittanut niin viime yönä nukuin kuin tukki. Kävin tosin yhden kerran vessassa, mutta nukuin käytännössä katsoen 10h. Pari samanlaista vielä niin olen terve jouluna. :) minä vaan -84 täällä kanssa masutyyppi piristää kummasti olemalla liikkeessä ja virkeä, kun mamma flunssakoomaa sohvalla peittojen ja räkäpapereiden alla. :)

Nyt jatketaan niistämistä, ensin vähän lasagnea napaan ja sitten iiiiiiiiiiiiso mukillinen teetä taas.

Adii kovasti täällä kyllä toivotaan ja pidetään peukkuja, et sun kivut ja olot helpottuis siellä ja et pieni pysyis matkassa vielä pitkään. :hug: Kyllä sitä nää omat murheet ja kivut tuntuu pieniltä, kun sä oot sissinä makoillu pari kuukautta. Voisi vallan hyvin sanoa, et enempää ei voi yksikään lapsensa eteen tehdä. :heart:

Maailmanlopun uhkasta huolimatta on ollu oikein hyvä perjantai... Isi toi toisenkin kinkun (mähän yhden jo voitin arvonnasta), joka on nyt vähän aikaa säilössä takaterassilla, kun siellä on sopivan viileää. Se on se tuoresuolattu ja menee varmaan jo tänään uuniin. :) Meillä on siis se melkein 18kg kinkkua tällä hetkellä. :D Toinen paistetaan varmaan uudeksivuodeksi, kun paras ystäväni tulee miesystävänsä kanssa meille sitä viettämään. :)
Hirmuisen hyvä fiilis tänään.
Ja minä kun en oikein ole jouluihminen enkä sitä ole siis millään tavalla laittamassa/tekemässä niin notkun linjoilla läpi pyhien. Vedän vaikka jouluista monologia sitten kaikkien riemuksi. :LOL:

Ajatelkaa, enää yksi kokonainen kuukausi. Niin se aika menee nopeasti. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli, joka tunnetaan nykyään paremmin nimellä EePee 32+1
 
Heippa mammat!

Olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, Taikamaailma, että nyt eripuraa aiheuttavat aiheet pois. Parasta täällä notkuessa on ollut yhteishenki ja "vertaistuki", jonka takia lueskellut ahkerasti. Tuo päihteet aihealueena alkaa muutenkin olla hitusen myöhässä, johan kaikki kohtapuoleen ollaan raskausajan omien valintojen mukaan tässä eletty eikä niitä enään saa sen paremmaksi tehtyä. Paljon oisi kommentoitavaa mutta puren nyt hammasta kumminkin :$

Neuvolassa käytiin eilen, kaikki näytti hyvältä =) . Kyselin sitten uudesta vaivastani nännikivusta, joka iskee aina välillä. Kestää n 5-50 min, luulen johtuvan kovenevista pakkasista mutta miksi ihmeessä vain oikea rinta tuntuu sairaalloisen kipeältä? Nänniä vihloo niin että henki salpautuu ja päässä pyörii. Jos imetyksestä koituvat kivut tota luokkaa ni herranjestas! Oli th:kin hieman ihmeissään kivun kovuudesta, tuijotettiin sitten yhdessä viitisen minuuttia tissiäni siinä äimistyneenä. Eihän siinä mitään näy :LOL:
Nyt sitten toivossa eletään ettei tollasia enään, muuten pitää mennä lekurille näyttämään ja äimistelemään taas tota tissiä. haha.
En siis enää pitkään aikaan ole vaivautunut tutkimuksista mutta tulee siinä nyt niin pöljä olo kun ei mitään vaivaa näy.

Hui, huomenna poksuu =))

Vempukka ja Kaveri 33+6
 
Ultrassa käyty. 33+6 ja painoarvio 2kg eli siro vauva. Mutta lääkäri oli sitä mieltä, et se vaan on meidän lasten muotti, et ovat pienehköjä. Raivotarjonnassa oli, mutta ehtii kääntyy viel montakin kertaa (toivottavasti ei). Halusi kuitenkin vielä varata mulle uuden kontrolli ajan, et tammikuun tokalla viikolla pääsee vielä pintä kurkkaamaan :). Jalkoväliin ei antanut katsoa tällä kertaa :D
Käyrällä olin puolentuntia ja se oli ihan ok.
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Viivi76
Moi Mammat rakkahat! :wave:

Vitamiinilisistä... Itse kehuskelen sen verran, että olen pyrkinyt saamaan kaiken tarvittavan popsimalla monipuolisesti ruokaa. Käytössä on tällä hetkellä tottakai D-vitamiinia sekä terveellisyydestä huolimatta rautavalmistetta joudun ottamaan kun tuo hemppa lähteny pikkasen laskuun, muttei onneksi paljoa!! :) Alkuraskaudessa söin Foolihappoa, jotka kaveri antoi kun ei saanut kaikkia syödyksi ...

Miun pikkuselle tehtiin painoarvio! Jouduin käväseen tuolla äitipolilla ultrassa pikku vuotojen takia, jotka huoletti miuta. Mitään ei vikaa ei kuitenkaan löytynyt. Pikkunen oli kuulemma 1400-1500 grammaa ja sinä päivänä oli viikkoja 31+1. :) Ja pää alessuin siellä oltiin :heart:

No täällä ollaan sitten flunssassa. Kurjaa. Haittaa kyllä menoa aika lailla , kun miulla oli niin paljon mielessä puuhaamista, mutta kaiken joutunut jättämään väliin. Sanotaan ,että flunssa ei ole syy jäädä pois töistä tai lenkiltä mut mie sanon, että KUOLISIN varmaan jos menisin rehkimään! Jaksan juuri ja juuri seissä ja tehdä ruokaa... vaikea hengittää ja pyörryttää. Tänään en mennyt töihin tai siivonnut. Olen laiska mamma ! Joulukin tulee ihan just ja olo on tämmönen levosta huolimatta, katsotaan kui käy....

Teille kaikille RAUHALLISTA JOULUA JA VOINTEJA!!! Älkää tulko pipeiksi... :xmas:

- P.P sekä mahassa Möyrijä 31+3
 
Ai kauhia tätä hikkaa :D Nyt kun sen tunnistaa, niin tämä on kyllä lystiä.

Hei oikein hyvää Joulua myös minun puolesta kaikille! Minäkin roikun täällä jatkuvasti läpi joulun (ettei MrsR) ole ihan yksin :D mutta toivotetaan nyt kaikille niille, jotka eivät täällä roiku :)

Minä en ole vielä kyllästynyt raskaana olemiseen. Jos tästä nyt tulisi lähtö synnyttämään, niin se olisi ihan kauhea shokki, kun on varautunut kulkemaan tämän pötsin kanssa vielä noin 1,5 kuukautta.

Olipa muuten hauska spinning. Ensimmäisen vartin jälkeen mietin lopputunnin ajan, kehtaanko lähteä pissalle :D No, tulipahan käytyä ja joulumusa oli hyvää!

Joulusiivot tuli melko lailla tehtyä ja siinä samalla tuli kiukuteltua miehelle. Ihan vaan siksi, että kiukutti. Mitään järkevää selitystä en tainnut itsekään asialle lopun viimeksi keksiä.

Äiti maa Onneksi sinäkin rojahdit vain polvillesi. Tuntuu vähän siltä, että meijän porukalla alkaa pikku hiljaa olla pötsit sen verran kookkaat, ettei tasapaino oikein enää pidä.

Lisää lapsia minä haluaisin vielä pari, mies haluaisi yhden. Mutta katsotaan nyt ensin tämä ensimmäinen lapsonen ja mietitään asiaa sitten uudestaan.

Jahas ja huomenna poksuu sitten jo 33. Aina kun poksun niin tulee mieleen Adii ja aina tuumaan, että voi kun nämä minun viikot olisi Adiilla, kun hän niitä nyt kipeimmin tarvitsisi. Toivottavasti näille viikoille asti siis pääset!

No, nyt jäin lörpöttelemään. Hyvät viikonloput kaikille!
 
J+
Lisää lapsia piti päivän kerätä itsensä kasaan, tunnustella omaa ja teidän muitten mielipiteitä. Kun joku mainitsi että ei ajo käyttää ehkäisyä, vaan uutta matoa koukkuun. Huusin ääneen mitä vitjakka!
Kaikkien raskaudet eivät mene oppikirjojen mukaan, ehkä osaisin miettiä lisää lapsia jos omani olisi ollut helpompi.

Ei, tarvitsen toipumisaikaa melko pitkään henk ja fyysisesti, ennenkun edes mietin seuraavaa. Emmekä ole edes aiheesta miehen kanssa puhuneet. Tahtoisin kuitenkin enemmän kun yhden, ja parin vuoden ikäerolla. Mutta nyt kun kysytään, niin en ryhtyisi leikkiin mistään hinnasta! On kuitenkin ihana että osa teistä lähtisi leikkiin mukaan uudestaan, lyhyelläkin toipumisajalla :kiss:

(.) Eilinen meni totaalisessa talvihorroksessa, nukuin nukuin janukuin. Mieheltäkin meni hermo nukkumiseeni ja sanoi kun mentiin nukkumaan että "miks sun piti pilata päivä nukkumalla". Miehellä olisi vissiin ollut jotakin suunnitelmia...

Itse nukuin koko perjantain ja vauvakin ollut melko veltto ja hidas. Kyllä ne kymmenen potkua tulee kun poikaa oikein "ärsyttää" hereille. Eli joko tökkimällä mahaa, ja menemällä lähes vatsalleen jotta suostuu liikahtamaan muuta kun muljahdellen tai ajattelemalla seksiä. Seksin ajatteleminen saa poikaan virtaa.

Oikeasta tissistä valuttaa vitivalkoista maitoa, heräsin yöuniltanikin kun käsi osu tissiin joka oli litimärkä. Kysyin tuttavaltani mitäköhän minua vaivaa niin vastasi vaan tyyntä ennen myrskyä jaahas...
 
Maidon valuminen no joo, mä en aijo synnyttää vielä "pitkään aikaan" vaikka aina yöllä (ja päivällälin) on paidat märkinä. Ei tarvi kuvitellakaan pitää ohuempia liivejä ainakaan ilman liivin suojia koska ihan on läpi märkä sitten.

Voi hrrr.. Olisi eskarin joulujuhla. Ja se pidetään PIHALLA.. Eihä tääl ookka ku -15.. Nyt puuron keitolle, et es poika pysyis lämpimänä..

Äiti maa & Alli 34+0
 

Yhteistyössä