HELMIKUUN HELMET 2013 *kesäkuu*



Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!

Menossa mukana:
Laskettuaika (LA) / nimimerkki / monesko lapsi / synnytyssairaala


30.1.2013
Äitivm84/2. lapsi/TAYS

1.2.2013
onnellinen 31 / 5.lapsi / K-SKS
pupu75 / 2. lapsi / KOS
Pilkku_ / 1. lapsi /
Joutsen80 / 2.lapsi / KAKS

2.2.2013
Äiti maa / 4.lapsi / VAS/TAYS
Minikolibri / 4. lapsi / JS
Piia-Liisa / 1.lapsi / K-SKS
J+ / 1.lapsi / KOS
Helmiäiset / 2.lapsi (KAKSOSET) / Kät/H

3.2.2013
Tuulia85 / 2.lapsi / TAYS
Vilperi / 2. lapsi / TAYS

4.2.2013
Selis / 3.lapsi / TYKS
nappikeitto / 2.lapsi / KYS
Linda1981 / 5.lapsi / NKL
an-iin / 1.lapsi / PHKS

5.2.2013
Tiituskainen / 1.lapsi / SatKS
Äiti0708 / 3.lapsi /K-SKS
hiippis81 / 2.lapsi / PHKS
Hannasi /


7.2.2013
L.O.V.E / 2.lapsi
Wiitahepo / 1. lapsi / PKKS
Homsantuusa / 4.lapsi / MKS
Nökönen /1. lapsi / EKKS
Pink89 / 2.lapsi / KAKS

8.2.2013
Wengen / 2.lapsi / NKL
Sirel /3.lapsi /
didjital / 1.lapsi / SatKS
pikku yllätys / 1.lapsi / JS
Annalinnea / 1.lapsi / OYS

9.2.2013
Mansikki82 / 1.lapsi
Piinistelijä / 1.lapsi (1.enkelilapsi :heart:) / JS
Elsa-82 / 3. lapsi/ KOS

10.2.2013
NeferNeferNefer
Viivi76 / 3.lapsi / TAYS

11.2.2013
Keltakukka / 1. lapsi / TYKS
paulinmamma / 1.lapsi / EKKS

12.2.2013
Selma_ / 3.lapsi / OYS

13.2.2013
taikatimjami
äitx2 / 3.lapsi
Pippari / 2.lapsi / TYKS
mammis92 / 1.lapsi
Tiuhti83 / 2.lapsi / TAYS
moulinrouge / SATKS

14.2.2013
Maarit* / 5. lapsi / NKL

16.2.2012
Omppuf / 2.lapsi / K-PKS
MeaMinnis / 2. lapsi / PHKS
Vauvahaaveita86 / 1. lapsi / TYKS

17.2.2013
Shafa / 1.lapsi / PS
Veepukka / 2. lapsi / OYS

18.2.2013
Maizy / 2.lapsi / KOS
MrsR / 1.lapsi / K-SKS
sannak82 / 2.lapsi / EKKS

19.2.2013
Napsuneiti / 2.lapsi / LS

20.2.2013
Tiudeliini / 2.lapsi / K-SKS
Nopsu / 2.lapsi
iloksi / 1. lapsi / KYS
Heidukka / 1.lapsi / KYS
Vissyliini / 1.lapsi / KYS
Drya / 1. lapsi /OYS
ulB / 2.lapsi / SatKS

21.2.2013
Charlott / 2.lapsi / KYS
Donna82 / 2.lapsi
Jiiii / 1.lapsi / OYS
snowfairy / 2.lapsi / KYS

22.2.2013
Mamiksi monelle / 4.lapsi / Kät

23.2.2013
nessuli / 2.lapsi / TAYS
taikamaailma / 2. lapsi / PHKS

24.2.2013
Amore / 1.lapsi
MurSusi / 3. lapsi / KYS.

25.2.2013
Taikamyrsky / 3.lapsi/ KOKS
kengumamma / 3. lapsi / LS

26.2.2013
Annukka4 / 4.lapsi / TAYS
lauwra / 1.lapsi / TAYS
otustus / 1. lapsi / LPKS

28.2.2013
Elsiliini/ 2.lapsi / TYKS
Tige / 2.lapsi / TYKS




* Menetyksen kohdanneet *
Suprina
Mama007
PIKKUVIIKINKI
Marlin



Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Helmiäiset
Heippa mammat,

Pääsimme siis näin hieman myöhässä tänne kesäkuun palstalle, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan ;D

Tervetuloa kaikille uusille -tarkastakaa tietonne yltä! Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!

OmaaNapaa
Tää on niin syvältä. Eilen tuli pientä vaaleanpunaista vuotoa liman seassa siten että pyyhkiessä jäi hieman paperiin ja myöhemmin myös pikkuhousun suojasta näkee että liman mukana tulee vuotoa. Itsellä takana kolme alkanutta raskautta jossa jokaisessa vuotoja. Tää on niin syvältä!!! Joka ikinen kerta ajattelen plussatessa että josko nyt ei tulisi vuotoja ja saisi olla rauhallisin mielin alku-ultraan, mutta ei -ei ei ei. Oon ymmärtäny et tuo liman seassa tuleva vuoto voisi johtua limakalvon kuivuudesta että tms. En ole varma. Esikoisesta kuitenkin tuli pöntön täydeltä verta ja hän pysyi loppuun asti matkassa. Keskeytyneessä keskenmenossa tuli vuotoa ja selkää jomotti aikalailla joten osasin jo epäillä ultraan mennessä ettei kaikki ole hyvin. Mutta nyt siis taas varpaat ja sormet pystyssä toivon ettei vuoto muutu runsaammaksi. Nyt haluisin sanoa jonkin voimasanan mutta en alennu :)

LOVE 5+1
 
Hei täällä yksi uusi.. varovaisin mielin tietty, mutta eiköhän meillä kaikilla ole jännitettävää. Tässä siis rivi:

La 17.2 / Omppuf / 2. / K-PKS

Millä viikoilla te ootte plussannu? Mulla vasta 3+4 tänään ja testi kuitenkin jo tulkittavaksi plussaksi (ei yhtä vahva kun kontrolli, mutta tummempi kun eilen).

Taustaa: Esikoinen tärppäsi aikoinaan yk 26 luomukierrosta. Nyt en voi uskoa meidän hyvää onnea, että tämä toinen olisi tulossa jo yk14. Toisesta clomifen-kierrosta.. :eek: Kerettiin yrittämään vuosi ja kolme kuukautta. Tänään lääkäri soitti ja onnitteli positiivisesta tuloksesta verikokeesta. :eek: Oon kait vieläkin ihan sekasin ja meinasin jatkaa testailua ainakin viikonlopun yli.

Omppu 3+4
 
  • Tykkää
Reactions: Tiuhti83
Tervetuloa Omppuf! Onnea plussauksen johdosta!

Itsellä Clearbluen viikkonäytöllinen näytti 3+4 "raskaana 1-2vkoa". Muutaman päivää aikaisemmin sain Pregcheck liuskaan jo haalean plussaviivan.

OmaaNapaa
Täällä ei toistaiseksi enää ole vuoteluita tai muutakaan epämääräistä havaittavissa. Toivotaan että oli vain yhdenkerran juttu vaikka aikaisempia raskauksia katsoessa tulvahtaa taas pian.

LOVE 5+1
 
Hei,

minäkin tulen tänne (vaikka niin hirveän alussa vasta ollaankin, iik).

LOVE: mulla oli kanssa edellisessä raskaudessa vuotoja, niukkoja ja kovia, mutta terve lapsi syntyi (hermothan siinä tietty itseltä meinas mennä).

17.2 /Mama007 /3. /NKL
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Varovaisin askelin liityn joukkoon, ehkä vain hetkeksi, toivotaan kuitenkin, että pidemmäksikin aikaa. Nyt tarvitsemme toistemme tukea ja rohkaisin itseni...

LA omien kiertotietojen perusteella siis 3.2.13, 3. elävä lapsi, sairaala TAYS.

Taustaa siis hieman: edellisen miehen kanssa kaksi lasta, tyttö -07 ja poika -08 (ja kuka nyt kaipailikin vastausta, että kuinka pärjää kahden pienen kanssa, niin se on ihan asenteesta kiinni, minä ainakin pärjäsin loistavasti ja nyt heistä on kovasti toisilleen seuraa), kkm viime kesänä sekä myöhään syksyllä, viimeisin kaksoset. Syksy oli kovin rankkaa aikaa ja nyt tietenkin kovasti on mietteet vakavat, että kuinka tällä kertaa käy.

Tytöstä raskaus alkoi kuten nyt; haalea viiva, paljon alavatsakipuja, muuten vointi hyvä. Pojasta taas minulla oli jatkuvasti huono olo ja lopulta paljastuikin, että olin sairastunut raskausdiabetekseen eikä olo helpottanut koskaan ennen synnytyssalia. Viime vuoden ensimmäinen raskaus taas oli lähinnä turvonnutta vatsaa, mikä päättyi pienoiseen vuotoon ja lääkkeelliseen tyhjennykseen, syksyllä taas tyhjennettiin kolme kertaa ennenkuin kaikki oli ulkona :( Toivotaan, että tällä kertaa, kun olokin on erilainen, päätöskin olisi parempi. Emme vain mieheni kanssa ymmärrä, miksi emme voi yhdessä onnistua, hänellä on kuitenkin kolme tervettä ja minulla kaksi tervettä lasta takana, toisiamme kaipasimme toistakymmentä vuotta ja kun vihdoin aloimme yhteiseen elämään, se ei ollutkaan yhtä juhlaa.

Anteeksi mietteeni, oikeasti olen sellainen yltiöpositiivinen ihminen enkä oikein itsekään ymmärrä mistä tämä kaikki paatos kumpuaa. Ehkäpä meillä on muutaman viikon kuluttua kaikilla aihetta juhlaan eikö vaan :)

Kylläpäs pöydällä olevat banaanit tuoksuvatkin voimakkailta :D Mitään erityisiä mielihaluja ei sinänsä, tosin ostin ison palan lohta kaupasta, että laitan graavia, sitä kyllä söin tytöstä ja pojastakin kovasti. Joo ja ostinhan mä mansikkarahka-aineetkin... kun on manssuja pakkasessa ja totta, sitäkin on tullut syötyä lähinnä vain raskausaikoina... paitsi viime vuonna, silloin join vain appelsiinimehua :D

Toivotaan siis kaikille niitä tarrasukkia, oli ihana lukea teistä jo toukokuun ketjussa, toki kahlasin läpi ja yritän muistaa kaikkia :) Vitamiineistä syön muuten vain berexprota ja juon regulat-valmistetta, olen vähän sellainen luontohihhuli. Eli lähden tästä istuttamaan kurkkuni ja kurpitsani, jotka auton perässä odottelevat. Asumme maalla ja omaa pihaa on.

Aurinkoa päivääsi,

Viivi+Tiiti 5+4
 
Tervetuloa Viivi mukaan odotuksen iloihin ja kauhuihin! :)
Ihana kuulla uusioperheestänne ja pahoitteluni aikaisemmista kauhunkokemuksista! Itselläni myös kkm ja lääkkeellinen tyhjennys takana. Aina ne ovat yhtä hirveitä ja mieli kyselee monesti pitkään "miksi". Mutta itse ainakin huomasin ilokseni että opin kokemuksesta paljon itsestäni ja parisuhteestani. Olen paljon vahvempi kuin olen uskonutkaan ja yhtä vahva on parisuhteeni. Me kestämme myrskyt ja kovat tuuletkin yhdessä! Nuo kokemukset joko loitontavat tai lähentävät parisuhteessa! Toivottavasti tekin löysitte toisistanne sen turvan jota asian käsittelemiseksi tarvitsitte!

Mama007
Tervetuloa sinullekin! Ihana kuulla että muillakin samanlaisia vuotoja ja silti lopputulos on ollut se mitä toivotaan :) Täällä en aio lyödä hanskoja tiskiin vuotojen kanssa ennen kuin siitä on faktaa! Niin kauan uskon pieneen omaan ihmeeseeni kun siihen on aihetta!! <3

LOVE
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Moi kaikki!
Ilmoitan itseni hieman varovaisin mielin tänne Helmikuisiin...en edes tiedä tarkkaa laskettua aikaa, mutta plussattu on reilu viikko sitten ja sen jälkeen oon tehny parin päivän välein testejä...Viiva on kyllä vahvistunut koko ajan ja eilen tuli jo kirkkaanpunainen! :rolleyes:

Alkuviikosta soitto neuvolaan ja sieltä lähettivät ultraan, koska edelliset menkat alkoivat n.8 viikkoa sitten ja kierto on ollut sekaisin pillereiden lopettamisen jälkeen 35-41). No eihän siellä ultrassa sit näkyny kun 4-5 viikkoa vastaava musta "piste" ja terkkari sanoi, että raskaus on varmasti alkanut myöhemmin. Verikokeen jälkeen sain ajaksi n.33 päivää, eli eikös se ole 4+5 silloin? On kyllä todella epäuskoinen olo! Lapsesta ollaan miehen kanssa haaveiltu, mutta ajateltiin, että tulee kun on tullakseen. Nyt kun testi on positiivinen, niin ei oikein vielä uskalla edes iloita :ashamed: , vaikka ihana asia se olisi!

Eli heitän tähän nyt kuitenkin sitten: LA9.2.13/Mansikki82/1.lapsi

Mansikki 4+5
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille uusille ja tervetuloa jännittämään yhdessä!

Tupakoinnin lopettajille bongasin artikkelin mtv3.fi- sivustolta ja sitten muistin kuulleeni, että nikotiinia (nikotiinihappon muodossa) on tomaateissa, ja kannattaa googlata tomaatti+nikotiini niin saa artikkeleista todenpohjaa viisaampien ja asiaan enemmän perehtyneiden valottamana.

Nikotiinihappo eli niasiini on B3- vitamiini ja on terveellistä. Kannattaa kokeilla B-vitamiini valmistetta muutenkin, koska foolihappo kuuluu samaan ryhmään. Miulla K-kaupasta saatava Pirkan B-vitamiini ravintolisä (noin 3 € / purkki /100 tabl). Siinä on foolihappoa 300 µg ja niasiinia 18 mg, ostin sen foolihapon riittävän saannin turvaamiseksi.

LOVE, harmillisia nuo vuodot, mutta pidän siulle peukkuja pystyssä ettei enään uusisi!

Viivi, siulle toivon parempaa onnea tulevaan. Teillä kuitenkin jo lapsia on, joten muistakaa olla kiitollisia myös heistä.


Oikeesti kaikille mie toivon onnea ja pelkkää vatsan kasvua! Toivotaan, että kaikki jo täällä olevat ja tänne tulevat kestää kyydissä helmikuuhun tai ainakin tammikuun loppuun asti
:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Nökönen
omppuf Minähän tein testin jo 1,5 viikkoa inssin jälkeen ja sain haalean, mutta selvän plussan. Hedelmöitysajaksi lasketaan ilmeisesti kaksi päivää inssin jälkeen (ei siis irrotuspiikkejä, vaan "luonnollinen" irtoaminen) eli plussatestin tein viikolla 3+1 ja viivat olivat melkein yhtä vahvat jo 3+4.

L.O.V.E Toivottavasti vuodot, pienetkin, loppuvat nyt eivätkä palaa. Voin kuvitella, miten hermona sitä hyppii seinille jos näkee punaista, kun itse hermoilee jo siitä tunteesta, että valuukohan sitä jotain.

Viivi76 Tervetuloa mukaan ja kovasti toivotaan tarrasukkia (kaikille muille myös!), että tällä kertaa kestäisi loppuun asti.

Sukulaisista Miehen täti on muutenkin hölppäsuu ja puhuu mitä sylki suuhun tuo. Viikonloppuna sitten jakoi elämänohjeitaan, että kannattaa se lapsi tehdä kuitenkin mahdollisimman nuorena, ettei ei sinne nelikymppiseksi asti odota. Laskeskeli sitten kuinka vanha olen ja kauan on opintoja jäljellä ja niin edelleen. Jos ei olisi nyt tärpännyt, niin olisin varmaan alkanut itkeä. Jotkut ei vaan tajua, että lapsia ei välttämättä vaan tule. Minun omassa suvussani kukaan ei kysele ja kaikki ovat tosi hienotunteisia. Molemmilla vanhemmillani on lapsena kuolleita sisaruksia ja suvussa tahattomasti lapsettomia ihmisiä. Ei kai nuo asiat kaikille päähän pälkähdä, jos ei omalle tai läheisen kohdalle osu.

Miehen suhtauminen Kun tein testin, niin mies oli kalalla. Jätin vaan testin pöydälle ja menin petiin. Melkoisen myhäileväinen oli mies, kun tuli kotiin ja näki testin. Nyt oli kertonut toiselle veljelleen. Tosi onnellinen mies. Olen nyt ollu pari päivää melkoisen pahoinvoiva (ei ole tällaista ollut kertaakaan aikaisemmin) ja mies totesi, että jospa nyt olisin ihan tosissaan raskaana, kun noin voimakkaasti tekee pahaaoloa. Sitä minäkin toivon.

Mutta hei, enää viikko ultraan (ensi pe)!

P-L rv 5+4
 
Viivi76:Sinä oletkin saanut kokea kovia :( Ihan liikaa yhdelle pariskunnalle. Toivon todella, että nyt saat sen 9kk tässä keikkua ja kaikki muutkin toki myös.

Nökönen:Tyhjiöpakatut, graavatut ja kylmäsavustetut kalat kuuluu nounou listalle. En uskalla myöskään, mun suurta herkkua olis majoneesissa lilluva katkarapusalaatti, en mä uskalla siihenkään nyt koskea. Ja tuota kiinnittymistä löysin tälläsen: 3-4 pvää hedelmöittymisen jälkeen morula saavuttaa kohtuontelon, siitä tulee ontelo ja soluista tulee litteitä. Nyt munasolua kutsutaan blastokystiksi. 6pvää hedelmöittymisen jälkeen munasolun kalvo kuoriutuu pois ja blastokysti kiinnittyy kohdun limakalvoon ja hcg hormonia alkaa kehittyä.

Ja tervetulo heilutukset kaikille muillekkin mein pinoon päässeille! :wave:

(.)Ärsytys.. Mulla on haamupotkuja :D Niitä on kyllä aina ollut mutta tässä kohtaa eloa se on tosi häiritsevää. Tajuanhan mä ettei ne oikeita voi mitenkään olla kun ei pavulla ole edes jalkoja :LOL:. Mutta ärsyttävää silti, voi kun pian saisi kokea ne ihan oikeat potkut.
Mun tekee ihan hulluna mieli kaupan simaa :p..
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Ruokarajoituksista Tässä on minusta hyvä raskausajan ravinto-ohje (ilman hysteriaa :whistle:).

Täällä joku pohti sitä, että miten pärjää vauvan ja taaperon kanssa. Minähän en osaa siihen vastata, mutta olen monesti hämmästellyt, että toiset eivät tunnu pärjäävän yhden kanssa kahden aikuisen voimin ja sitten taas lähipiirissäni on totaaliyhäri (aarg mikä sana, ihme nettislangia :stick:), joka porskuttaa hienosti mukuloiden kanssa, joilla on 1,5 vuoden ikäero. Isovanhempiakaan ei ole lähellä auttamassa, mutta lapsilla on kyllä loistotäti. :p Että eiköhän se riipu aina tapauksesta.

Kirjavinkkejä Minä tykkään kauheasti tutustua uusiin asioihin lukemalla, joten oisko teillä kirjavinkkejä? Ihan raskauteen ja vauvaelämään liittyvää. Just luin Tiina Kaitaniemen Luonnollinen lapsuus ja siinä oli ihan kiinnostavaa tietoa evoluutiobiologin kirjoittamana (olen itsekin luonnontieteilijä ja sellaiset rillit päässä maailmaa katselen). Toinen ihan kiinnostava kirja, jonka luin jo varmaan vuosi sitten oli Omin sormin suuhun (Rapley&Murkett).
 
Hei kaikki!

Implantaatiossa eli kiinnittymisessä blastokystin uloin kerros (trofoblasti) reagoi kohdun seinämän kanssa ja nämä solut alkaa kasvaa sinne kohdun limakalvon sisään. Mennessään ne tuhoaa limakalvon omia soluja (tätä se vaavin alku käyttää ravintonaan pari viikkoa). Kyllä siinä siis hetki menee että prosessi on loppuunviety (pari pv ehkä?).
Samalla limakalvon ulkokerros kasvaa blastokystin päälle ja ympäröi blastokystin.

Tuosta solujen tuhoutumisesta tulee se mahdollinen implantaatiovuoto, jota minä en ole koskaan nähnyt.

T.toinen luonnontieteilijä:) ja tietenkin iloinen odottaja
 
Ihana kuulla että muutkin on saanu jonkunlaisia viivoja 3+ viikolla. Tulin jo ajatelleeksi kaikki rypäleraskaudesta kohdunulkoiseen. :eek:

Ikäero: Mä oon ihan innoissaan jos tämä nyt kestää! Meille tulis 2v3kk ikäero :) Toivottiin alunperin vuoden ikäeroa, vaikka tiedettiin ettei tätä voi mitenkään suunnitella :D Ja meidän kummilapsen perheessä niillä lapsilla on ikäeroa 11kk ja hyvin ovat pärjänneet.

Ruokajuttua: Oon kans kuullu että raaka kala on kielletty, samoin kypsennetty järvikalakin? Sitten välttelin myös maksaa (en syö kyllä muutenkaan). Pehmeitä juustoja kyllä söin, ainakin niitä suomalaisia. Muita en ees muista..
 
Mila86:Varmimmin saat la:n selville kun laitat vaikka vau.fi laskuriin sun tietosi :)

P-L:Niimpä, vaikka lapset ja aikuiset on jokainen erilainen ja kaikki kokee asiat niin erilailla. Kyllä minuakin yksi sukulainen on jokaikisen raskauden aikana pelotettellut kuinka kamalaa kaikki on ja ihan hirveetä. Hän ehkä asiat kokikin niin, minä en. Onneksi :)

Kirjavinkkejä ei ole antaa, vaikka paljon luenkin niin en kyllä ole saanut luettua mitään aiheeseen liittyvää :D
 
Täällä ois kans yks tänään plussannut ja tänään on 3+5 ja la ois 16.2.2013 =) Mulla ei tosin ole ihan yksselittäistä toi laskutapa koska omaa luonnollista kiertoa ei juuri ole, ja tarkan hedelmöittymispäivän tiedän koska plussa tuli 1. ivf-hoidosta ja jos lasken kuukautisten alkamispäivästä niin viikot ja laskettuaika olisi eri...

Eli mut saa lisätä listalle, toivonmukaan saan myös jäädä eikä plussaa oteta multa pois...

Vauvahaaveita86 / 1. lapsi / TYKS / la 16.2
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei näin iltasella vielä :)

Kirja: suosittelen ehdottomasti Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa! Ihan loppuun en ole vielä itsekään päässyt, mutta aivan loistavaa luettavaa :)

Kala: teen graavatut ja savustetut kalat itse, joten niissä ei listeriariskiä ole. Haukea ei saisi kai syödä, mutta olen silti hieman saattanut syödä joskus...:ashamed: olen hyvin perso kalalle...

Maksa: luin jostakin ensimmäisen raskauteni aikana, että maksaa pitäisi syödä 4,5 kiloa päivässä raakana, jotta siitä olisi haittaa. Eli olen tehnyt silloin maksaruokaa, kun sitä on tehnyt mieli, mutta harvoin sitä tekee, joten luulen, että tuolloin elimistö on sitä juuri tarvinnut. Maksamakkarassa ja maksalaatikossahan maksaa on niin minimaalinen määrä, että jos niitä tekee mieli, niin enpä usko, että niissä maksasta mitään aiheutuu, mutta ne kaikki lisäaineet...

Maitotuotteet: Olen myös juonut tilamaitoa ja tiedän, mitä neuvolantäti on asiasta mieltä. Kuten suurin osa suomalaisistakin. Mutta niin sitä juotiin aikanaan, kun minuakin odotettiin ja silloin hygienia oli aivan toista luokkaa. Tiedän yhden tilallisen, joka sanoi aika osuvasti, että kaupasta voi ostaa maidon terveellisyydellä lisättynä, mutta lehmän tissistä se tulee koko paketti samassa. Maksaakin kyllä vain 50 senttiä litra... homejuustoja nautin raskausaikana ainoastaan kypsennettynä. Serkkuni asuu ulkomailla ja heillä on sellainen ohje, että maassa valmistettuja eli kotimaisia pastöroituja juustoja saa syödä... minusta se on vähän outoa... eli jos olen ulkomaalainen, saisin syödä kotimaani juustoja? Eiköhän se listeriariski piile kaikissa tietääkseni.

Mutta mutta. Nämä ovat minun ajatuksiani, eivät mitään totuuksia eikä näistä kannata ainakaan hernettä nenään laittaa :) Tosin ennen 12 viikkoa olen hyvin varovainen tällä hetkellä ihan kaiken kanssa ja toivon vain parasta :)

Ihanan aurinkoista iltaa kaikille, minäkin selvisin vatsan kipristelyilläni tämän päivän Tiiti kyydissä :heart:
 
Mama007 oli ihan hauska katsella videoita. Haaveilen 4d-ultrasta, mutta tässä vaiheessa olisin iloinen jo sykkeestä ekassa ultrassa :) siihenkin hirveen pitkä aika...

Onko ideoita miten saisi ajan kulumaan nopeammin?

Wiitahepo & pikku-hippo 5+0
 
Mäkin aloin tänään testin tehtyäni miettimään noita ruokarajoituksia, mitä mieltä ootte aurajuustosta? Se on varmaan ainut sellanen minkä kohdalla tekee tiukkaa olla ilman, maksaa enkä raakaa kalaa syö muutenkaan.

Millasia oireita teillä on ollut näin alkuraskaudesta? Mulla virallinen testipäivä vasta maanantaina eikä pitänytkään ennen sitä testailla mutta tänään oli pakko kun oireet vaan lisääntyi; pissahätä useammin kun ennen, viimeyönäkin kävin 2 kertaa vessassa, rinnat kipeet, tosin olleet jo alkionsiirrosta lähtien, ihmeellinen nuha ja lämpöily, nopesti noustessa vihlovaa kipua molemmilla sivuilla alavatsassa jne... Tosin ei tästä vielä voi iloita, muutaman vuoden yritys takana, erilaisia hoitomuotoja ja nyt 1.ivf:stä plussa sitten tuli, toivottavasti pysyvä sellainen. En ole koskaan aiemmin saanut edes haamua testiin, melkosen huikea fiilis aamulla nähtyäni testin, töissä vaan kädet tärisi ja mieli vaelteli:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Viivi76: En mä usko, että tässä pinkassa kukaan ihan niin vaan hernettä nekkuseen laittaa. Toi mitäs nyt onkin semmonen, että uskalla sanoa, edes päivää ettei joku loukkaannu :D Noi on juu hassuja miten ne poikkeaa maittain kun kuitenkin ihan jokaikinen nainen ns. samalla tavalla on raskaana.
Ja vauvahaaveita86: kyllä mä pitsaan aurajuuston laitan, se kun on silloin kuumenettua. Kylmänä en syö, enkä kyllä söisi muutenkaan :D. Alun oireita oli ihan hullut kipeät tissit, vessassa rampaaminen, vatsan juiliminen, huimaus, väsymys ja palelu. Pahoinvointi on vielä lievää.

Wiitahepo:Ei, ei ole antaa vinkkejä yhtäkään! Ainut mikä itsellä auttaa siihen, niin näkee mahdollisimman paljon ystäviä, koska mä en ainakaan yksinäni ollessa muuta mietikkää, kun että onkohan siellä vattassa muka oikeesti joku :snotty: Ja kaikki käsityötkin mitä olen ajatellut tehdä, tietysti ne liittyy tähän. Lauantaina menen hakemaan langan ja teen kunnon kaulahuivin joka sitten lämmittääkin rintoja. :D t: raskaushöperö...

Voi että kun mun tekis mieli avata toi Mama007:n linkki, mutta mun tietokone on niin tööt et se varmaan sekoaa ihan lopullisesti. Sen verta vanha läppäri, et alkaa olemaan lopun alkua.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Mullakin on muuten toi huimaus, mut ajattelin sen liittyvän vaan nuhaan, tie siitä sitten :D Ja väsyttää normaalia enemmän myös ja palelee ja vuorotellen hikoiluttaa... Ai kuumennettuna aurajuusto on ok? No sitten, en mäkään sitä kylmänä =)
 
Muistelen jostain lukeneeni, että pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja (salaattijuustot, tuorejuustot ja homejuustot) voisi syödä turvallisin mielin ilman kuumennusta. Listeriahan kuolee yli 70 asteessa, joten voi syödä esim. pitsaa jossa on sinihomejuustoa silloin kun tahtoo.

Ainakin Valion kaikki pehmeät juustot on valmistettu pästoroidusta maidosta, joten ne ainakin on turvallisia, laatuakin taitavat vahtia joka päivä. Riski on tietenkin aina olemassa, mutta se on aika pieni.

Mie kaipaan maksaa, jota en ole uskaltanut syödä oikeastaan siitä lähtien, kun pikku-hippoa alettiin suunnittelemaan...
 
Äiti Maa
Miulla lähes kaikki kaverit asuu kaukana (idästä on pitkä matka Helsinkiin), eikä oikein 3 koiran kanssa voi jokaiseen paikkaan muutenkaan mennä. Eikä oo hauska tehdä kiirekyläilyjä lähellekään, kun isot pärjää maksimissaan 10 tuntia ja tuo pennunrääpäle ehkä 3. Ulkotarhaa ei vielä ole...

Käsitöitä tietty vois tehdä, hyvä idea. Luokittelen miekin itseni raskaushöperöksi ;)

Muoks. Nökönen Meillä ei oikein noita kuvia ole olemassa, kun kamerat menee rikki meitä kuvatessa, mutta pikku-hipon ensimmäisestä vuodesta ajattelin tehdä sellaisen ifolorkirjan. Saa nähdä miten tulee toteutettua... :D
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä