HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Kiitos kaikille tasapuolisesti hengessä olemisesta! Mammojen vertaistuki on kyllä lyömätöntä :)

Meillähän oli vielä niin, että nt/rakenne JA 4D-ultra olivat kaikki puhtaita ja siksi tuo löydös (noin 3cm x 4cm kasvain kaulan ulkopuolella) olikin melko järkyttävä. Lääkärin mukaan tuo on vielä todella harvinainen, Suomeen syntyy 1-2 lasta vuodessa vastaavanlaisessa tilanteessa.

Viivi76, hyvi nukuttua yötä saa kyllä hehkuttaa! Itsekin heräsin viime yönä vain KERRAN vessaan kun normaalisti tulee käytyä 1-2h välein... Kyllä on levännyt olo!
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Huomenta

Pinkille superonnittelut pienestä tytöstä! Ihanaa myös, että sulla oli noin positiivinen synnytyskokemus.

Lauwra: voimia! Hiljaiseksi veti sinun uutisesi. Toivottavasti kasvain osoittautuu hyvänlaatuiseksi, lohduttavaa kuitenkin, että ennuste on hyvä.

Keisha: isot kiitokset maalausohjeista!!! Sen verran täytyy sanoa, että pinnis on niin vanha, etten tiedä onko kokopuuta vai lastulevyä vai mitä. Maalipinta osittain kulunut pois, varmaan purujäljistä. Me ajateltiin nyt niin, että koska operaatio tuntuu vähän vaivalloiselta maalauksineen ja hiomisineen, säästetään homma kesäksi mökille, jonne kuitenkin tarvitaan toinen pinnis, ja hankintaa joku maalausta kaipaamaton pinnis esim. huuto.netistä/Ikeasta. Kiitos kuitenkin kovasti ohjeista!

Tuulis ja rakas 36 POKS!
 
Huomenta mammat! :)

Pinkille onnittelut pienestä prinsessasta!

Lauwralle voimia!

Neidin vaunut on niin suloset.

Oon niin kateellinen niille ketkä on saanu painoarvion. Ite en vielä oo saanu kertaakaan vauvasta painoarviota ja kaveri jo pelotteli että tulee syntymään iso tyyppi, kun sf-mitta menee yläkäyrällä. Pitää neuvolassa maanantaina kysästä että pystyisköhän terkka tekemään jonkinlaisen painoarvion.

Rokotuksista Ensimmäistä odottavana en oo ees miettiny koko rokotuksia, sen verran niistä oli neuvolassa puhetta että tuberkuloosirokotetta ei automaattisesti laiteta.

Monella alkaa viikot jo vähitellen loppumaan ja kohta syntyy lisää helmikuisia. Itestä taas tuntuu että viikot menee hirmu hitaasti eteenpäin ja en oo ees hirveemmin miettiny synnytystä.

(.) Oon ihan kypsä omaan mummooni. Onhan se tietysti kiva että se soittelee ja pyytää käymään mutta en mie nyt joka viikko siellä jaksa ajella. Sanoinki eilen puhelimessa että tuskin enää ajelen niin sain kuulla vastauksen että ajeleehan ne muutkin. Sanoin että ihmiset on erilaisia mutta ei kuulemma ole. Sitten kun sanoin että tuskimpa kovin moni yksinään ajelee niin kyllä kuulemma näinki on. (matkaa mummolaan siis on n. 35 km) Teki mieli jo sanoo sille pahasti että minä en oo samanlainen kun muut ja minä en jaksa joka saakelin viikko sinun luona ajella ja ajeluttaa sinnuu joka paikassa tämän mahani kanssa ja että haluisin oikeestaan rauhottua ja laittaa viimein kotia kuntoon pienokaisen tuloa varten.
Äitiysloma alkaa maanantaina ja voin vaan kuvitella monta kertaa viikossa puhelin soipi ja mummo soittaa ja kysyy että millonkas ajelet! :|

Doris ja Kössi 34+6 huomenna poksuu..
 
Huomenta...tai päivähän nyt jo on...! :whistle:

Oon vieläkin aamupalan kimpussa, niin tuntuu ihan aamulta, toki ollut hereillä jo 2,5 tuntia. Alkaa tuo rytmi vihdoinkin kääntyä pikkasen normaalimmaksi. Ja selvästi nyt huomaa tuon mahan jo pikkasen tippuneen, kun yöt ovat nyt parempi laatuisia. Jotenkin happikin kulkee ihan erilailla.

Taikamaailma Laitako mullekin viestin siitä FB:stä =)

Doris Mulla on autoon pääsy ja varsinkin sieltä pois pääsy jo aikas mielenkiintoista, mutta varsinkin jo sellasen 20km ajaminen alkaa pistämään mua kylkeen niin, että meinaa happi loppua, niin en todellakaan ajele huvikseni minnekään tällä hetkellä. Mun mummuni piti mua hovikuljettajanaan vielä elossa ollessaan, ja välillä ei meinannut mennä millään jakeluun, että olin esim. koulussa. Ajoi välillä (usein) ihan raivon partaalle! Eli tiedän kyllä mistä puhut!

Täällä taisi äsken olla ensimmäinen kipeä supistus, kesto oli kyllä vain jotain 30 sek. Saas nähdä milloin alkaa jotain tapahtumaan.. Itsellä kun kovasti ollut sellainen olo, että helmikuulle asti ei mennä. No jos tonne reilun viikon päähän pääsisi niin olisi hyvä, olisi vielä ensi lauantaina yhdet juhlat jonne olisi kiva päästä. Sen jälkeen alan kyllä tekemään kaikkeni, että tää tyyppi syntyy! Tyyppi muuten kääntyilee hassusti akselinsa ympäri. Eilen illalla oli ensimmäistä kertaa tohon keskelle mahaa siirtymisensä jälkeen jalat enemmän tuolla vasemman kyljen puolella, mutta yöllä ollaan taas palattu takaisin tuonne oikealle. No kääntyilköön, luotan neuvolan arviooon, että pää on jo niin alhaalla, että sieltä ei enää minnekkään muuten kääntyillä.

Pakko kai sitä on tuonne kylille lähteä. Lotto nyt ainakin on tehtävä ja kai sitä voisi jotain ruokakaupastakin hakea.. Ja jos vaikka menis pikkasen kävelemäänkin, kun meillä ei pakkasta tänään ole enää kuin 6 astetta eilisen 30 sijaan. Lauantaita mammat!

Keisha 36+2
 
Niin ja Tuulis Ole hyvä vain! Jos se pinnis on oikeasti vanha, niin on varmaankin ihan umpipuuta. Ei kannata ainakaan hävittää minnekään, sellasia kun ei mistään enää saa, ja ainakin meillä päin ovat arvossaan! Ja toiseksi, niin kannattaa säästää se maalausurakka kesälle, menee siihen kuitenkin kuivumisaikoineen useampi päivä. Mulla onneksi on olemassa lämmin halli missä maalasin, niin ei tarvinnut kotona varoa =)
 
Voimia teille Lauwra!! Kaikki menee varmasti hyvin :hug:

Täällä on -26 astetta... huhuuu!
Ymmärrän hyvin että vauveli viihtyy paremmin masussa tähän vuodenaikaan! :D

Mahtavaa päivänjatkoa kaikille mammoille! :)

Mimaco85 & pyret 36+1
 
Lauwralle paljon jaksamista!:hug: Onneksi täällä on vauvojen hoito ihan huippua, uskotaan teidän pienen tulevan kuntoon. Hyvä kuitenkin, että tuo on nyt tiedossa etukäteen, niin lääkärit osaavat suunnitella hoitoa ja synnytystä etukäteen.

Täällä ei mitään uutta. Ei ole mitään syntymätuntemuksia ollut moneen päivään, ja nyt alan asennoitua siihen, että sektiolla mennään laskettuna aikana. Onneksi tämä ei kuitenkaan yli tule menemään, kun se aika on jo sovittu. Nyt tuntuu niin epärealistiselle, että tämä meidän pyllerö lähtisi omin neuvoin tulemaan, ja toisaalta vähän se perätilasynnytys jännittääkin, joten en ole kuin vähän pettynyt, jos tämä ei tule itse. Korkeintaan siis 12 kokonaista päivää, tämä päivä, leikkausaamu ja sitten pieni saapuu:heart: Jos ei ensi viikon aikana synny, niin sitten saa mun puolesta pysyä massussa sektioon saakka:) Lääkäri teki 38+0 maksimipainoarvion, ja luku oli jo 3400 g (36+0 2800 g). En itse usko noin suureen painoon, ja lääkäri korostikin, että tuota 3,4 kiloa enempää vauva ei varmasti nyt paina. Silti suklaanmussutukselle tuli aika tehokas loppu, nyt aion olla tarkkana syömisten kanssa. En tahdo vauvan kasvavan kovin suureksi.

Koottiin juuri meidän Emmaljungat, ja on melkoiset vaunuvankkurit:) Noilla on kiva tunkea busseihin... No, vaunuaika on lyhyt, eiköhän me kesällä olla jo matkaratasvaiheessa toivottavasti. Ja vauvalla on ainakin tilaa hyvin nukkua kopassaan. Se kiva noissa Edgeissä on, että koppa on korkealla. Olen nähnyt vaunuja, joissa saa oikein kumarrella sinne vauvan koppaan / kassiin, ja se ei oikein itseäni houkuta. Pienemmät vaunut olisi kyllä varmasti ketterämmät työnnellä, mutta kohoaapahan tän mamman kunto sitten vähän vikkelämmin:D
 
  • Tykkää
Reactions: Milli1988
J+
Lääkärikäynti oli mikä turhin, eikö minua hoidellakkaan korkean verenpaineen takia? Ehei, nyt puhuttiin dieetistä ja sokeriarvoista. Paskat. Normaalit ne on olleet!

Minulla onbseisominen tehnyt viime päivinä todella pahaa. Mutta lääkäri ei halunut tutkia sisältä lainkaan. Lähinnä keskittyi noihin sokeriarvoihin (??) ja vauvan kokoarvioon.

Kivut en juuri halua seistä kun tunnin maks. Sattuu niin pirusti haarojenväliin. Perätilahan sen tekee, mutta kuitenkin. Kuuluuko mun nyt maata 1 viikko ja 2 päivää vielä ennenkun pääsen sektioon?
 
Pinkille perheineen hirmupaljon onnea!

Lauwra todella pelottavan kuuloista, tuli itkutkin tirautettua! Mistä syystä olitte siinä ylimääräisessä ultrassa, jossa se selvisi? Todella hyvä, että on tiedossa, niin lääkärit pystyvät heti tekemään tarvittavat operaatiot. Voimia paljon koko perheelle!

Mimaco Lapsen "pääkieli" tulee olemaan ruotsi (päiväkoti, koulu yms) niin meinaako tämä sitä, että kuuluu mennä myös ruotsinkieliseen neuvolaan? Kun edelleenkin olen sitä mieltä, etteivät he minua sinne halua kun en puhu ruotsia...

(.) hyvin nukuttu yö takana täälläkin! Pari kertaa vessassa kävin, mutta uni tuli uudestaan hyvin :) mies nukkui kyllä sohvalla, että ehkä se auttoi asiaa.. Muuten ei mitään erikoisempaa oloa, että synnytys olisi lähestymässä, blaah.. Kyllästyttää tämä elämän hankaluus vatsan kanssa -.- viime neuvolassa oli HB (joka siis otettiin viimeksi RV 10+) täydellinen ja verenpaineet samaten.. Tajusin juuri etten ole koko 9kk aikana kärsinyt edes päänsärystä! Selkä on ainoa joka on alkanut vaivaamaan pahemmin loppua kohden.

Aurinkoista päivää mammat, masut ja pienet nyytit!

Milli ja masukki 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Kengumamma
Huomenta jälleen. Nyt nukuin sitten vielä lisäksi autuaat päikkärit :D

J+mulle ei kyllä ole enää pitkiin aikoihin tullut mieleenkään seistä edes varttia pitempään, eikä kyllä ole mitään perätiloja :D kyllä tonne nivusiin painaa herkästi, mutta koitat olla vaan aattelematta asiaa! Jokainen kohdussa vietetty lisäpäivä on hyväksi, ei sinne sektioon kannata niin kovin paljoa hinkua... sektion jälkeen useimmat onkin sit niin poikki, että veljen vaimo ei vielä puolenkaan vuoden jälkeen tuntunut olevan ihan kunnossa :( Toki on niitäkin nähty, jotka ovat elämänsä kunnossa tosi nopeasti, toivottavasti sä kuulut niihin :) Sulla on kyllä varmasti jo aika muhkea fiilis, ymmärrän sen puolen kyllä! :hug:

Taidan mennä takas sängyn pohjalle lueskelemaan. Ehkäpä mulla on joku flunssakin tässä, kun väsäjää niin pirusti ja paleleekin :( Onneksi on saunailta :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki!

Olen ihan älyttömän huono kirjoittelemaan, vaikka käyn täällä päivittäin lukemassa kuulumiset ja saanut sitä kautta vertaistukea raskauteen.

Meille lupailtiin vahvasta poikaolosta huolimatta toista tyttöä.

Olen ollut nyt 33 rv:ltä sairaslomalla kohdunkaulan pehmenemisen vuoksi. Nyt vihdoin maanantaina alkoi äitiyslomakin. Nyt vain pitkät viimeiset viikot vauvan odotteluun:)

Tilasin Pepinosta tuommoisen synnytyksen jälkeisen tukivyön (Belly bandit). Olihan se aika hintava, mutta viime raskauden jälkeen selkä pamahti niin huonoon kuntoon, että toiveissa olisi vastaavan välttäminen...

Yritän aktivoitua tässä kirjoittamisen suhteen, onneksi on muita aktiivisia palstalaisia!

Veepukka 35+6
 
Lauwra, ymmärrän sun tilanteen ja huolen ihan täysin. :hug: Meidän vauvalta löydettiin rakenneultrassa kysta (eli hyvänlaatuinen kasvain) vasemmasta keuhkolohkosta. Se oli aluksi kooltaan 2cm x 2,5cm ja sydänkin oli aavistuksen siirtynyt oikealle, mutta se on pikkuhiljaa pienentynyt jo puoleen, ja viimeksi ennen joulua olleessa ultrassa lääkäri ei enää meinannut erottaa sitä terveestä keuhkokudoksesta. Vielä on yksi ultra parin viikon päästä jossa selviää miltä keuhkoissa näyttää. Tieto kasvaimesta säikäytti aluksi tosi paljon, ja ajattelin jo että tää on jotain hengenvaarallista kunnes ihana lääkäri TYKSissä sanoi, että näitä on jonkun verran vauvoilla ja joiltain nää kystat häviää täysin ennen synnytystä. Toivottavasti teidän tapauksessa kasvain on hyvänlaatuinen ja voidaan poistaa kokonaan heti synnytyksen jälkeen. :)

Blaah, tää flunssa vaan jatkuu ja jatkuu... Niin ärsyttävää! :mad:Yöt menee muuten ihan hyvin, mutta makkarissa on niin kuiva huoneilma et huulet, kieli ja kurkku on ihan kuivat ja sit herää siihen inhottavaan tunteeseen. :( Mut ei auta valittaa kun muuten on melko helppoa ja vaivatonta tää elo ja olo.

Rokotuksista piti sanoo, että esikoinen on saanu ne normirokotukset, rotan ja pneumekokkirokotteen sekä Twinrixin kun oltiin syyskuussa Thaimaassa. Hänellä ei oo mistään rokotteesta tullu pientä väsymystä ja lämmönnousua kummempaa, joten varmaan otetaan tällekin pienelle samat. Tänä talvena ei otettu influenssarokotetta, vaikka viime talvena otettiin.

Nyt katsomaan Muumeja pojan kanssa. =)

Elsiliini ja pikkumies 34+3
 
Heippa ihanaiset!

JEI 37+0!

Tänään on selkeästi ollut monella hyvä päivä! Täälläkin ihan semihyvä. Neljän tunnin yöunilla meni aivan koko päivä kaverin juhlissa (7.30-20.30), joten nyt olen aivan pohkipuikkirikkiväskä, mutta hauska päivä oli.

Ihaninta lähipäivissä on ollut kadonnut närästys! Minne lie mennyt, mutta nyt ei ole kolmeen kokonaiseen päivään tarvinnut lääkitä sitä. Aivan mahtavaa! Varmaan se tulee nyt välittömästi takaisin, kun sanoin tämän ääneen :D Olisiko kaveri laskeutunut ja olisi enempi tilaa tuolla "ruokailuelimissä"?

Doris87 Aikoinaan otin meidän mamman kanssa pahastikin yhteen, kun oli vähän vastaavaa menoa kuin teillä nyt mummon kanssa. Saatiin kuitenkin välit kuntoon ja nyt mamma on ollut kuollut jo kaksi vuotta (ja harmittaa, kun hän ei näe minun lapsia). Mutta siis tuttu tunne! Niin en tiedä onko soveliasta edes ehdottaa tällaista, mutta mitä jos keksisit valkoisen valheen ja sanoisit lääkärin kieltäneen autolla ajamisen jostakin syystä X? Tänään kun kaarsin autolla kotipihaan, tulin ajatelleeksi, etten liikahda autolla enää yhtään turhaa keikkaa ja toivon, ettei sinunkaan enää tarvitsisi.

Keltakukka 37+0 Jibii!
 
Milli1988, käytiin neuvolalääkärin lähetteestä. Mulla on sf-mitta ollut tosi suuri koko raskauden ja viikolla 26 se oli jo 30cm (eli n. 10 viikkoa keskikäyrän mukaan edellä). Viikolla 27 käytiin omaehtoisesti 4D:ssä, mutta siellä ei mitään näkynyt... Onneksi kuitenkin lääkäri pisti lähetteen ja kasvain löydettiin viikolla 32!

Elsiliini, teillä siis on jo hyvät näkymät edessä? :) Itseltäni on leikattu vuorokauden ikäisenä oikeasta keuhkolohkosta puolet, tämä siis selvisi vasta syntymäni jälkeen. Äidiltä olen saanut hyvin tukea ja omakin tausta muistuttaa, että pienet potilaat on sitkeitä ja nopeita tervehtymään! Minullekin kuitenkin keuhko kasvoi täyteen mittaansa, eihän niin käy jos aikuiselta poistettaisiin lohkosta puolet...

Kiitos paljon kaikille, jotka myötäelää meidän odotuksessa :) Olette ihania.
 
Arvatkaas ärsyttääkö ku kirjotin synnytyskertomuksen muutamaa riviä vaille valmiiks ja sit loppu puhelimesta akku! :kieh: Murr. Saatetaan päästä huomenna jo kotiin! Tytön verensokerit on nyt ollu hyvät eikä tarvii enää mittailla.

Palailen seuraavan kerran asiaan, kera synnytyskertomuksen, kunhan pääsen koneelle!

lauwralle suuret tsempit! Jospa kaikki kääntyy parhain päin!:hug:
 
:wave: alkavaa yötä :)

Pinkille paljon onnea! :flower:

Kengumammalle tsemppiä myös täältä, toivottavasti ne nyt kuuntelee sinua :hug:

Lauwra positiivinen asenne auttaa myös huonoina aikoina pahimman yli,nostan hattua! onneksi teillä on tilanne huomattu ja jatko jo sovittu saatte parhaan hoidon, ei ole varmaan helppoa loppu odotus mutta zemppiä :hug:

(.) meillä pikku ukolle nousi viime yönä kuume, ei muita flunssa oireita, epä tavallisen väsynyt on joten katsellaan miten etenee. Sain kuitenkin pestyä kolme koneellista vauvan pyykkiä, eli lähes kaikki 50-56-62 kokoiset vaatteet. Ja eilen tyhjennettyä niille kaapin sekä etsittyä muita vauvan kamppeita. Tuntuu että on kauhean ajoissa kun viikkoja on "vasta" 35+2 ja ennen olen odotellut johkuun 38 viikolle ennen tavaroiden kasailua. Mutta nyt on jostain syystä tunne että pitää laittaa valmiiksi. Toisaalta joku en muista kuka mainitsi peloista saako vauvan sittenkään kotiin asti niin on myös se pelko, että jos nyt laitan kaiken kuntoon niin tämä viedään varmasti pois. Kel' onni on.. Toisaalta nyt jos on taas tulossa joku flunssa meille niin helpompi potea kun ei tarvitse stressata onko kaikki valmiina saa hoitaa ehkä pieniä potilaita ja eiköhän se itsellekin sitten tule..

synnytyksen jälkeinen tukivyötä ajattelin myös käyttää, kun joutuu aika paljon varmaan kantamaan vauvaa sekä tuota mamman poikaa 2,3v. Tuli vastaan kirpparilla niin edullisesti että oli ihan pakko ostaa. Mietin myös muita tukevia esim. alus vaatteita, selkä vihottelee niin jos ne helpottaisi..nii ja sitte jos mahtuis omiin housuihin :whistle: ;)

tuttipulloista jemmassa oli vielä esikoisen aikaisia siis 5v vanhoja pulloja, köhm:whistle: mutta niihin oli tullut sisäpuolelle joku harmaa kerrostuma tai ihan kun huurteessa olisivat. Mietin vain että voikohan niitä käyttää enään? kun ostaa uudet tutti osat tietenkin, olisivat niitä ainun anti coliikki pulloja niin varmaan tarvisi..

Huomenna varmaan pitäisi laatia kauppalappua, mitä kaikkea sitä taas tarviikaan kaupasta ja apteekista vauvalle vielä hankkia, ja itselle koska en aijo vaivata miestä menemään esim. side ostoksille ;) saisi varmaan jotain järkkyä :LOL: kuten mun kaveri sai kun mies haki kaupasta isointa mitä löysi..

Taikamyrsky
 
  • Tykkää
Reactions: Halibut
Onnea Pink89 prinsessasta!

lauwralle iiiiiiiiso halitus, voimia!

Alkuun sellainen semivaroitus, sisältää valivalia tavallista suuremman annoksen...
Käytiin perjantaina äippäpolilla ja sydänkäyrä oikein hyvä, virtaukset hyvät ja painoarvio rv36+1 2820g eli keskikäyrällä. Mutta meidän pirpana olikin kääntynyt kauniisti perätilaan kahden vuorokauden sisällä - kävin ke neuvolassa ja silloin oli ihan selvästi raivotarjonnassa. Eikä tässäkään siis vielä mitään, mutta nyt seuraa sitten se valitusosa siitä, kuinka joidenkin ihmisten ei pitäisi olla potilastyössä ollenkaan. Lääkäri, joka ultrasi, oli kamalan nuori ja itseriittoinen uraohjus. Häntä ei kiinnostanut kertoa mitään, ei niin yhtään mitään, mitä tekee ja mitä nyt tapahtuu. Kysyi vaan yhtäkkiä, että "jos erikoislääkäri antaa luvan niin suostutko ulkokäännökseen?" Olin ihan wtf ja samoin mies. Ei edes kertonut mitään, mitä toimenpide pitää sisällään - riskejä, hyötyjä jne. Oli ilmeisesti ensimmäinen kerta tälle nuorelle naislääkärille, kun olisi päässyt kokeilemaan ulkokäännöstä niin se olisi pitänyt päästä tekemään HETI - riskeistä viis. Onneksi erikoislääkäri tämän idean torppasi, syystä että olin syönyt aamulla yhdeksän maissa ja kello oli silloin puolen päivän hujakoilla. Ulkokäännöstä varten kun pitää ilmeisesti olla 6h syömättä. Eipä toki tämä nuori lekuri puhelimessa edes kertonut sitä, että mullahan on etinen istukka ja verikin Rh neg... Samapa tuo, varasivat sitten mulle uuden ajan ensi perjantaiksi - ultrataan ja katsotaan, vieläkö ollaan perätilassa. Jos on niin varmaan haluavat yrittää sitä ulkokäännöstä, mutta mä en halua, että sitä kokeillaan... Ajatus hätäsektiosta on karmiva, mieluummin sitten se suunniteltu sektio. Kai mulla on oikeus kieltäytyä tuosta käännöksestä? :O en oikeasti halua ottaa sitä riskiä, että joudutaan siihen hätäsektioon. :( ja perätilasynnytystä en halua kokeilla samasta syystä...
Kätilö oli sentään inhimillinen ja mukava - hän tuosta tilanteesta mulle jotain kertoi ja sanoin ihan suoraan, että alan henkisesti valmistautumaan suunniteltuun sektioon, johon hän tuumasi, että se lienee parasta sun tilanteessa ellei vauva itsestään käänny takas raivotarjontaan.
Mukavahan oli sekin, että kun ottavat sen streptokokki-näytteen (?) - en edes tiedä varmaksi, minkä näytteen ottivat, kun ei se lääkäri sanonut mitään muuta kuin housut pois ja otetaan näyte - niin huoneeseen astelee täysin vieras nuori nainen siinä kohtaa, kun otan housuja pois ja siinä vaiheessa lääkäri kysyy, tai paremminkin ilmoittaa, et "sua ei varmaan haittaa, et amanuenssi seuraa tän toimenpiteen". Jaa, ei mua varmaan haittaa.
Uskomatonta, mutta totta. Jäi kieltämättä aika paska maku suuhun koko käynnistä, ihan vaan ton lääkärin takia. :mad:

Muuten päivä meni kivasti, treffasin ystävän ja pikkuveljen, käytiin kattoo lätkäpeli ja illasta viel istuttiin ystäväpariskunnan luona kolmisen tuntia turisemassa, siellä ovat rv21 nyt. :)

Niin ja ostettiin auto! :LOL: bemari jäi autokauppaan ja tilalle lähti Volvo V70 vuosimallia 2005 - automaattiloota, 210hv ja nelivetokin vielä. Nyt saa viimein laittaa tuon turvakaukalon telakan paikalleen. :)

Rokotuksista olette puhelleet ja meille otetaan ainakin ne tavallisimmat. :)

Olen alkanut jo henkisesti valmistautua, että tää meidän vauva tuleekin sektiolla maailmaan ja mahdollisesti heti helmikuun alusta. Jostain syystä miellän, että se sektioaika olisi 1.2 ... Mikä sinänsä olisi ihana, kun se on sama syntymäpäivä kuin edesmenneellä vaarillani. Mutta katsotaan miten käy.

Jotain muutakin piti hölistä, mutta nyt en taas muista mitään, kun olen hieman kuohuksissa taas tuosta lääkärin käytöksestä. Oli jotenkin kamala kokemus, henkisesti. Tuntui, että olen vain koekaniini enkä ihminen saatika odottava äiti ja potilas, jonka pitäisi olla prioriteetti numero yksi eikä oman uran edistäminen kyseenalaisesti...
Ehkä olen taas liian herkkä, mutta ihan sama. That's how I feel.

Öitä ja aamuja, mammat masuineen ja te muutamat söpöläiset jo syliin saaneet äitylit!

MrsR&MrR ja EePee Perätilainen 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: Milli1988
MrsR olipas sulla tyly ja ammattitaidoton lääkäri. Eihän tolla asenteella pitäisi olla potilastyössä ollenkaan. Kyllä toimenpiteen riskit pitää kertoa potilaalle, koska potilaalla pitää olla oikeus osallistua hoitonsa suunnitteluun kun on siihen fyysisesti ja psyykkisesti kykenevä. Näin sanoo potilaan oikeudet. Ja puhtaasta asennevammasta voinee puhua tollaisen tohtorin kohdalla. Eihän tollaisella riskimäärällä pitäisi edes ulkokäännöstä lähteä tekemään, käypähoidonkin mukaan eteen kiinnittynyt istukka on vasta-aihe ulkokäännökselle. Kun taakse/ylöskin kiinnittynyt istukka voi napsahtaa irti kyseisessä toimenpiteessä. Enpä kyllä mäkään tykkäisi, jos joku ventovieras ihminen paukaa huoneeseen kun olen housuitta. Taidankin itseasiassa ilmoittaa synnärille heti kirjautumisvaiheessa, että mun synnytykseen ei harjoittelijat yms osallistu. Ei tarvi osallistua samaa määrää ihmisiä sen hoitoon kuin jossain hiton linnanjuhlissa. Tekisin kyllä ehkä valituksen tollaisesta lääkäristä, varmasti hänellekin löytyy esimies. Kyllä hoidettavana olevan potilaan fiilikset pitää ottaa huomioon eikä vain toimia oman mielen ja halujen mukaan. Ei se lääkäri mikään jumalasta seuraava ole (osalla lääkäreistä on tämä kummallinen kuvitelma... :mad: )

(.)
Nyt oli vähän katkonainen yöuni, parin tunnin välein ylös sängystä ja vessaan. Supisteli nukkumaan käydessä taas lahjakkaasti, mutta loppui taas niin sain lepäiltyäkin. Sen verran kipeitä ja säännöllisiä taas tuli, että ehti jo hieman hätkähtää ja miettiä että pitäisköhän pakata käsilaukku valmiiksi. Ihan hyvin levännyt olokin on, joten en enää viitsinyt jäädä sänkyynkään pyörimään. Muutama asiakin kun on tänään hoidettavana, niin ehtii nyt aamuisella viettämään vähän omaakin aikaa ennen kauppoihin rynnistämistä. Kamala nälkäkin oli noustessa, ihan kuin ei olisi viikkoon syönyt kunnolla :D

Ah, onneksi pahimmat pakkaset ovat kaikonneen ainakin täältä. Alkoi käydä jo järjen päälle toi -20 astetta, kun ei normaalit talvivaatteet mene edes päälle. Oli hienoisen v-mäistä käydä asioilla pelkillä ohuilla äitiysvaatteilla. Kun en viitsi muutaman viikon takia lähteä ostelemaan kalliita vaatteita, jotka sitten menee heti kierrätykseen. Ihanaa, kohta saan takaisin oman vartaloni ja omat vanhat armaat vaatteet :)

Ai niin, !POKS! 38+0 (tulepas ulos jo :heart: )
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja MrsR
Huomenta :)

Taasen nukuin kuin tukki :) Ihanaa, että viikolla sattuneet supistuskoettelemukset on takana ja olivat ilmeisesti vain jotain harjoitelmaa. Väsyttää kyllä jatkuvasti, mutta mulla taitaa olla flunssakin alkamassa :/ Aion vetaista d-vitskua tuplana ja ulkoilla enempi, josko se pysyisi poissa :) Ja onhan tuossa marjapuurokin omista herukoista valmistumassa puuhellalla :)

Sokeriasiaa on muuten jännä juttu sattunut! Sokeriarvot on laskeneet kuin lehmän häntä sen viimeisen polikäynnin jälkeen. Johtuiko sitten suurimmaksi osaksi stressistä vai mistä lie? Outoa, mutta ihanaa :)

Taikamyrsky mä en ole edes katsonut vielä niitä vanhoja tuttipulloja, kaksi mulla taitaa tuolla olla... :ashamed: mutta epäilisin, että tempaisee ne vain astianpesukoneeseen ja sitten keittää perään, jos niitä tulee tarvitsemaan (ei niitä varmaan kannata siis vielä keitellä...) kai sellainen 'ajan patina' katoaa? Toivottavasti. Kerro kuinka kävi, jos niin teet!

Letkeä sunnuntai tulossa, aamiaista ja sitten pihalle, taidan nakittaa nappulat noita puita pulkalla vetelemään, niin saa vähän halkoa pilkkoa. En minä, vaan mies :LOL: Minä voin olla piällysmies :D Iltapäivällä varmaan luistelua luvassa lapsosille, eli pääsen kiertämään kenttää pikkumiehen kanssa käsikkäin, hän ei vielä oikein hallitse itseään :D Huomenna onkin sitten neuvola heti kasilta aamusta :)

ValivaliosastoOlen jotenkin hyvin yksinäinen. Mies ei jotenkaan halua jutella koko raskaus- tai vauva-asioista ja häntä tuntuu ärsyttävän kaikki mitä teen :'( Tai sitten minä otan kaiken vain itseeni? Illallakin halusin katsella omaa ohjelmaani, niin hän suuttui ja lähti nukkumaan, koska se on ihan tyhmä ohjelma hänen mielestään. Joo-o, kyllä munkin mielestä monikin hänen katsomansa ohjelma on ihan typerä, mutta en ole koskaan kyllä sanonut siitä mitään. :stick: Sitten olen yrittänyt kysellä, että kuka ottaisi lapset, kun tulee h-hetki, niin olen saanut vain pitkän listan päivistä, jotka eivät kenellekään käy! Taidan olla kuulkaa synnyttämättä kokonaan, kun ei se kenellekään sovi :D No, jospa pikkuisen kanssa mentäisiin vielä se muutama viikko, niin silloin tuntui kaikille sopivan se synnytys... Jotenkin henkisesti aika paska fiilis, voihan olla, että se johtuu orastavasta flunssastakin, kun on kurja olo ja sitten kaikki siihen päälle.

Mukavaa ja pirtsakkaa sunnuntaita toivoo Viivi+Tiiti 37+3
 
Viivi76 stressi voi muuten sotkea sokeriarvoja. Vaikka mun oma ongelma onkin matalat sokerit, niin nekin sekoaa jos on vähänkään liikaa stressiä elämässä. On tosi vaikea pitää sokerit silloin tasaisina, vaikka söisi ihan samalla tavalla. Ja stressaantuneena saattaa tulla syötyä vähän miten sattuu muutenkin, varsinkin jos on taipumusta "lohtusyömiseen" jne. Kiva kuulla, että ovat tasaantuneet. Sokereiden kanssa tappeleminen kun ei ole mitään mukavaa hommaa, tulee äkkiä sormenpäät kovin kipeäksi. Toisaalta, onneksi sen veritipan voi napata muualtakin kuin sormesta (nimimerkillä kämmenselästä ja jalkapohjasta pistänyt, auts!!!) Alkavaan flunssaan kannattaa muuten kokeilla minttuteetä, ja sotke sen sekaan euckalyptuspastilleja jos on vähänkään tukkoinen olo. Anna sen seoksen hautua n.10min. Lähtee orastavat tukkoisuudet pois, jos ei ehdi päästä pahaksi. Ja vitamiinipitoista ruokaa nassuun. Jotkut tutkimukset on osoittaneet, että riittävä C-vitamiinin saanti lyhentää flunssan kestoa useammalla päivällä. D-vitamiini toimii parhaiten ennaltaehkäisynä. Talvisin mulla menee n. 30mikrogrammaa/vrk tablettimuodossa ja rasvaista kalaa 2-3kertaa per viikko. Ei tartu jokainen räkätauti, ja jos tarttuu jotain niin pahin on ohi päivässä tai parissa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Huomenia!

MrsR voihan pikkuista vauvelia, kun meni vielä tuommoisen tempun tekemään :) Ja ai että suututtaa tommoinen käytös lääkäriltä!! Voin oikein kuvitella, kuinka hän sormet syyhyten oli tekemässä toimenpidettä! Miten vastuutonta toimintaa! Noilla riskitekijöillä tosiaan tuo kääntäminen ei ole mikään helppo homma todelliselle ammattilaisellekaan. Saati sitten tuommoiselle keltanokalle..

Ja tuosta amanuenssin huoneeseen tulosta tuli mieleen oma kokemus esikoisen odotuksesta: Mulla oli neuvolalääkäri ja terveydenhoitaja suostutteli, suorastaan pakotti, että kandeja saisi tulla mukaan tutkimuksiin. Yritin kyllä vastustella kovasti, mutta hän lähes närkästyneenä sanoi, että he ovat tänne asti tulleet ja kyllä nyt pitäisi suostua. Odotushuoneessa istuessa näin kun viisi nuorta (3 poikaa ja 2 tyttöä) käveli lääkärin perässä huoneeseen. Siinä vaiheessa pulssi hakkasi ja raivostutti ja pelotti penteleesti. Puristin mieheni kättä lujaa ja sanoin, että en halua mennä tuonne. No tulihan se minunkin vuoro sitten ja siellä tosiaan istui rivissä nämä nuoret kandit tuijottamassa, kun minä riisuin housuja pois ja kävin persus paljaana makaamaan tutkimuspöydälle. Sitten vielä kaiken huipuksi yksi pojista marssi sinne mun jalkopäähän ja lääkäri totesi, että tämä henkilö X harjoittelee nyt alapäätutkimusta. Huomasi kyllä että oli eka kerta. Nuori poikakin oli aivan punainen ja nolona, kun pyöritteli kättä miten sattuu. Tämän kokemuksen jälkeen olen tiukasti kieltäytynyt kaikista opiskelijoista. Tiedän, että heidän pitää oppia, mutta jotain rajaa!

Nukkuminen/unet on olleet nyt taas vähän parempia kuin aikaisemmin! Viime yönäkin kävin vain kerran vessassa. Toki kääntelin kylkeä monta kertaa. Joku muukin sanoi samaa, että selällään tuntuu hyvältä nukkua, mulla kyllä sama homma! Lonkkia vihloo kyljellään, mutta tiedän että selällään ei muuten olisi oikein hyvä nukkua, kun kohtu painaa isoja verisuonia. Tänä yönä näin unta että synnytin. Muistan että kävi oikein kipeää, mutta kuitenkin ajattelin, että ei tämä ollutkaan niin kipeää hommaa kuin muistelin :)

( . ) Mies lähti muksujen kanssa laskettelemaan, olisi tehnyt mieli mennä mukaan.. Mutta ei mullekaan mahdu toppahousut jalkaan tai muutkaan kivat talvivaatteet. Myöskään en tiedä miten olisin keksinyt koko päiväksi itselle ohjelmaa. Toki olisin ihanan kuuman kaakaon käynyt juomassa kahvilassa ja toiminut eväsvastaavana, mutta varmasti olisi ollut raskasta istua ja seisoskella koko päivä. Myöskään parin tunnin automatkat suuntaansa ei houkuttele enää tässä vaiheessa.. Kovasti odotan, että pääsee taas loppukeväästä itsekin rinteeseen!

Viivi76 Minusta kans välillä tuntuu, että saa oikein kerjätä huomiota mieheltä.. Saatan sanoa, että katoppas nyt kun sun poika möyrii tuolla masussa. Olisi kiva kun hän itsekin oma-aloitteisesti tulisi masulle juttelemaan jne. Myöskin toivoisin vähän enemmän, että mua hemmoteltaisiin esim. jalka- tai hartiahieronnalla. Mutta sitäkin saa kyllä hanakasti pyytää jos hemmottelua kaipaa. Miehet ei vaan tajuu! Tsemppiä siis sinnekin suuntaan! :hug:

Nyt taidan lähteä aamupäivän päikkäreille ja nostaa jalat kohti kattoa :)
Mukavaa ja leppoisaa sunnuntaita kaikille!

RouvaRuusunen ja PoikaPiikkinen 35+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MrsR ja Viivi76
ONNEA kaikille jo pikkuisen syliin saaneille :flower:

Täällä käydään taustailemassa ahkerasti, mutta kirjottamaan ei meinaa keretä ollenkaan..hengessä ollaan kuitenkin mukana!

(.) Olen joutunut käymään kuukauden välein painoarvio kontrolleissa, koska vauva on niin pienikokoinen.. Viimeksi rv:lla 34+3 painoarvio oli tasan 2kg.Seuraava ultra on kuusi päivää ennen laskettua aikaa. Ompahan päässyt kurkkimaan pikkuista usein :heart:

Mitään suurempia vaivoja ei ole. Välillä suonenvetoa öisin, joka hoituu sillä että nukkuu villasukat jalassa =) Närästystäkin esiintyy lähinnä iltaisin kun menee pitkälleen, mutta ilman rennietä on selvitty. Mä voisin olla tän masun kanssa vielä pisempäänkin..raskaana olo on ihanaa :D:D

Nyt toimimaan erotuomariksi lasten leikkeihin..alkaa taas meno olemaan sellaista :kieh:

Hyviä vointeja kaikille masunkasvattajille..ei enää pitkää aikaa kun kaikilla on pikkuiset sylissä =)

lumi-enkeli ja pikkuinen :heart: 37+0 poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja MrsR

Yhteistyössä