HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Hei kaikille pitkästä aikaan. :)

Onnittelut jo vauvan saanneille :heart:

Maanantaina kävin synnytystapa-arvioinnissa ja masussa kaikki kunnossa. Vauvan painoarvio oli 2.8kg ja laskettuna aikana n. 3.5kg. :)

Tässä viime kertaiset (2.1) neuvolakuulumiset:

Rv: 35+5 (rv 33+4)
RR: 121/63 (117/62)
Hb: 105 (111)
Sf-mitta: 32,5cm (30,5cm)
Pissa: puhdas (puhdas)
Paino: +187g/vko (-140/vko)
Liikkeet: ++ (++)
Tarjonta: rt
Turvotukset: -
:heart: -äänet: 150-160 (146)

Paino nousee tasaisesti, olen siis osannut jouluna herkutella kohtuudella. =) Painoa tullut nyt koko raskauden aikana 6,1kg, ihanan vähän. Eiköhän nuo kilot toivon mukaan lähde myös kohtuu "helposti" poiskin kevään aikana.

Rautaa täytyi alkaa syödä vain enemmän, nyt käytössä sekä obsidan ja tuo nestemäinen Maltofer. Ensimmäisen kerran tutkittiin myös vauvan tarjonta ja se merkattiin neuvolakorttiin.

Pistin tänään pyörimään ensimmäisen koneellisen vauvapyykkiä ja huomenna ne sitten silitän hoitopöydän laatikostoon odottamaan käyttäjää :heart: Myös pinnasänky kasataan viikonlopun aikana eli alkutekijöissä ollaan, mutta mikäs kiire tässä vielä on :whistle:

Mukavaa viikonloppua kaikille!

p.s vissiin se pitäisi myös sairaalakassikin jo pakata..

Sirel ja :heart: iltatähtönen 37+0 PoKs, PoKs
 
Neiti-81:llä on kyllä melkoset turvotukset :O Kyllä minä sinuna lenkille lähtisin, jos vaan pystyt, koitahan jaksaa :hug:

(.) Oottelen miestä töistä saapuvaks, että päästään lähtemään kaupunkiin ostoksille. Hänen aidillä sekä veljellä oli eilen synttärit ja hänen siskollaan on vielä huomenna, joten huomenna mennään kakkukahville anoppilaan. Lahjat pitäs heille siis löytää ja taijan kyllä käyä ostaa jostain luontaistuotekaupasta ainaki tuota vadelmanlehtiteetä, kun se ilmeiseti noita supistuksia saa kai aikaseks, jos oon oikein ymmärtäny.

minä vaan -84 + juniori 36+6
 
MrsR En ole siis käyttänyt varsinaista täishampoota kuin alkuhäätöön, nuo estoshampoot ja -suihkeet ovat siis tosiaan estoon tarkoitettuja. Rauchin pajunkuorishampoo, ja Lincinin estosuihke, joka antaa suojan 7 tunniksi, eli riittää eskari/koulupäivän. Huomenna olisi kuitenkin vielä edessä varsinaisen täishampoon vuoro, ohjeissa siis käsketään pestä viikon päästä uusiksi. Joka päiväisiin toimenpiteisiin kuuluu lisäksi täikammalla tehtävä tarkastus... Onneksi niitä vihulaisia ei ole enää näkynyt meistä kenelläkään! Huh! Iljettäviä tosiaan ovat.

Taikamyrsky Ensioirehan noista täinpirulaisista on se kutina, lähemmällä tarkastelulla sitten löytyy hiuksista, alle 1 cm:n päässä päänahasta pienenpieniä hiekanjyvän kokoisia helmimäisiä saivareita. Kampaamalla sitten saattaa löytyä jopa niitä täysikasvuisia tyyppejä, sekä nymfejä, eli pienikokoisia täitä, jotka eivät ole vielä aikuisia. Estoon ei tosiaan pidä käyttää itse täishampoota, vaan sitä varten on olemassa ihan omia aineita, kuten juurikin tuo meidän käyttämä pajunkuorishampoo (apteekista) ja kaikenlaisia suihkeita. Myös tuo Teatree-öljy karkottaa niitä, mutta sen kanssa tulee olla varovainen, sillä on todella vahva eteerinen öljy. Kuulemma kookosöljy (tai yleensäkin kookos) on myös oiva täidenkarkoite, eivät kuulemma nauti sen tuoksusta. Olen juu lukenut netistä kaiken mahdollisen ja soitellut neuvolat sun muut läpi. Taas yksi asia lisää, josta tiedän jo liikaakin... Mutta eipä silti helpota oloa, vaikka kuinka vakuuteltaisiin, että ei vaadita mitään suursiivousta täiden häädössä. Mä en vaan kertakaikkiaan voisi elää tässä asunnossa, ellen olisi siivonnut koko asuntoa totaalisesti! Ja ne meidän sohvan koristetyynyt ovat edelleenkin saunassa jemmassa, jokohan uskaltaisi sunnuntaina toisen täihäädön jälkeen ottaa ne taas käyttöön? Sohva on ollut hieman epämukava lepopaikka ilman lisäpehmusteita... Pehmolelut pidän kyllä ainakin viikon vielä parvekkeella jätesäkin kätköissä, eipä niitä liiemmin ole onneksi kaivattukaan.

Neuvolassa on taas tältä viikolta käyty, kaikki siltä osin kunnossa. Viime viikkoisen kilon painonnousun jälkeen onneksi paino laskenut 200g, vaikka turvotusta on kyllä ihan samalla lailla edelleen. Sf-mitta oli 34 cm, edelleen vetelee samassa kohden yläkäyrän tuntumassa. Verenpaine oli ihan ok lukemissa, 117/79, eikä hemoglobiinia katsottu nytkään.

Käväisinpä minäkin sitten Tarjoustalossa kurkkaamassa Tutta-alet, niin kuin joku täällä vinkkasi (en nyt kertakaikkiaan muista kuka se oli...). Vaikka mitään en enää periaatteessa vauvalle olisi tarvinnutkaan, niin ostinpa sitten kuitenkin suloisen kaksiosaisen fleecepuvun (takki ja puolipotkarit) kahdessa koossa; 56 ja 62. :) Pienemmät ruskeasävyisenä ja isommat valkopohjaisena. Oikein kivan näköiset, eikä hinta tosiaan päätä huimannut, -70% ja hinnaksi taisi jäädä alle 9€/setti. :)

Äitini aloittelee juuri neulomaan vauvalle oranssista ja ruskeasta merinovillasta ja pörrölangasta "siilitumppuja" ja sukkia, sekä "siksak-myssyä", myssystä en ole vielä varma voimmeko sitä käyttää, vai käykö se liikaa henkeeni, mutta tsekataan. Ihanat värit ainakin olisi tiedossa. :) Varsinaisia villavaatteita meille ei siis tosiaan voi tullakaan, koska mulla on paha villa-allergia (saan hengitystieoireita), mutta onneksi neuleita voi tehdä muustakin kuin villasta. Äiti on luvannut neuloa bambu-langasta neulesetin, täytyisi vaan lähteä etsimään sopivaa lankaa. Auringonkeltainen olisi haaveissa, tai sitten reipas oranssi ja ehkäpä tummanruskeaa kanttaukseen ja napeiksi! :) Retromenoa! :D Itsekin tykkään neulomisesta, mutta nyt en oikein ole ehtinyt kaikelta muulta puuhalta, joten onneksi äitini on innokas neulomaan. :)

Bliss ja Poikanen 36+2
 
Piti vielä Neiti-81:n turvotuksista sanoa, että mulla oli samannäköiset jalat (varpaatkin turvoksissa) kun odotin toista lapsukaistamme. Oli niin hirvittävän kipeät, että mä en kyllä ainakaan voinut kuvitellakaan lähteväni lenkille! Mulla on jalan koko 36/37 ja ainoat kengät, mitkä tuolloin jalkaani sain, olivat tarrasäädettävät sandaalit... Tyttö syntyi marraskuussa, joten ihan ei loka-marraskuun vaihteessa kauheasti liikuttu pelkästään pukeutumisenkaan vuoksi... Muistan kyllä edelleen sen tunteen, kun jalkapöydän ihoa kiristi ja puristi ihan kauheasti ja tuntui, että iho ratkeaa ihan just! Jalkani olivat ihan kirjavan värisetkin, huh. Käsittämätöntä kyllä, neuvolassa ei asiaan kiinnitetty tuolloin juuri mitään huomiota, vaikka kuinka siitä siellä valittelin. Verenpaineet olivat ok, pissa puhdas jne, eihän mulla siis voinut olla mitään vialla. Huhhei. :| Jaksamisia siis kovin sulle Neiti-81! Ihan heti synnytyksen jälkeenkään ei mulla noi turvotukset kadonneet, pari viikkoa siihen taisi mennä.
 
Bliss ne saivareet taitaa olla kaikista pahimpia, kun niistä ei tahdo päästä eroon. Teepuuöljy on voimakasta, mut sitä kyl kannattaa käyttää laimennettuna. Ja se täishampoo on sellaista, että voi laittaa ja vaahdottaa ja jättää päähän vaikka yön ylikin (pyyhe tai kelmua suojaks, ettei joka paikkaa sotke) niin varmasti lähtis kaikki. Tsemppiä siihen savottaan!!! :heart:

Kohta kyläilemään vanhempieni luokse, toivon mukaan pysyn hereillä - ei noi päikyt oikein onnistunu, kun hapot taas nousee tuonne kurkkuun. Oh well, eihän täs enää montaa viikkoa ole tukalia oloja ym. jäljellä. :)
 
MrsR Iphone sai tuollaiset valkoiset kimaltavat kuoret :) Pinkit oli myös mielessä, mutta tällä kertaa valkoinen jyräsi. Ja voihan sitä tilata sitten toiset jos alkaa enemmän kaivata väriä ;)
Munkin tekisi mieli niitä ripsiä jo ennen synnytystä, mutta en kertakaikkiaan pysty maata niin kauaa selällään saati olla käymättä vessassa! Silloin joskus kun mulla ne oli, niin eka laitto kesti melkein 2h.

Tietääkös muuten joku saako weledan synnytykseen valmistautumisöljyä tavallisista apteekeista?

Nyt menen syömään lakritsijäätelöä kinuskikastikkeella :p
 
Eipä tullut autokauppoja tehtyä. Heti pihaan päästyään alkoi napina autosta ihan kuin hintaa tingatakseen... Perkeleen autojobbarit, kyllä minäkin tiedän autoni arvon vaikka nainen olenkin :mad: Ensin yrittää sitä veruketta että auto on vissiin seissyt tässä aika pitkään... Öööh, 2vrk on ilmeisesti pitkä aika auton seistä pihassa? Ehkä ½cm kerros kevyttä pakkaslumihöttöä katon päällä. No, aina voi yrittää huijata mutta eipä onnistu minun kohdallani kun en ihan tietämätön ole autojen kanssa :LOL: Vihaisena lähti suurinpiirtein juosten pois, kun en suostunut hintaa tiputtamaan useamman tonnin verran. Harvoinpa niitä autoja ihan ilmaisena kuitenkaan myydään.


Weledan öljyä mä olen itse ostanut luontaistuoteliikkeistä, luulisi muualtakin löytyvän. Bumble, eikö sinne apteekkin voisi soittaa ja kysäistä niin ei turhaan tarvi sinne asti raahautua jos heillä ei sitä olekaan? Luulisi ainakin, että löytyy joku korvaava tuote, jos ei juuri tuota tiettyä merkkiä ole. Kantsii ainakin kysäistä, ei siinä mitään menetä :)

Voihan turvotusten turvotus taas, tää on ihan toivotonta...! Kokoajan toivon, että tää syntyis mahdollisimman pian kunhan täydet viikot täyttyvät. Alkaa olla naurettavan tuskaista, kun pienikin kävely tai edes istuminen turvottaa jalkoja kuin pikahiiva pullataikinaa. Tänään on taas supistellut pitkin päivää, mutta epäsäännöllisesti. No, kaipa ne jotain muutosta tonne kohdunsuulle tekee. Toivossa ainakin on hyvä elää :whistle: Taidanpa mennä pilkkomaan tuorekurkkua ja ananasta kulholliset molempaa, jos toi turvotus vähän laskisi niiden avulla.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Ensari84: mullahan syntyi esikko 2690g painoisena rääpäleenä, viikkoja 41+2. :( Viimeisen neljän viikon aikana ei ollut käytännössä kerännyt painoa ollenkaan, vieläkään ei tiedetä oikein että miksi, mutta ilmeisesti korkea verenpaine oli sitten vaurioittanut istukkaa sen verran ettei ravintoa kunnolla saanut. Toivottavasti teillä polilla tilanne selviää ja eihän sitä tiedä, vaikka ovat arvioineet nyt pieleen! :)

MrsR: juu tiedän kyllä itsekin kun neuvolassa keskitytään epäolennaisuuksiin. Mullahan oli esikoisesta tullut painoa tähän mennessä noin 25kg ja silloinen terkka kyllä aina sanoi että kattele mitä syöt, mutta ei kertaakaan moralisoinut tai mitään. Tiesin itsekin että ihan liikaa olen herkutellut, mutta minkäs heikolle luonteelle teet... :D No nyt tässä mulla on tullut noin 10kg (VASTA!!!) ja joka kerta terkka jaksaa huomautella. Jopa silloin, kun se paino oli laskenut niin piti mainita, että kunhan vaan ei nousis ens kerralla. :kieh: Sen jälkeen päätin, että ihan sama mitä sanoo niin en anna sen häiritä. En ole tässä raskaudessa herkutellut, vaan syönyt terveellisesti ja maltilla enkä pidä tuota 10kg painonnousua minään isona juttuna, vaikka painoa entuudestaan onkin ollut ylipainon puolella. Ihmisiä on niin monenlaisia, turhaa antaa tuollaisten pilata omaa päivää :)

Keisha: täällä sama homma! Aikaa olis, mutta mitään en tee! :D Pakko nostaa itseä niskasta ens viikolla ja alkaa edes laittaa sairaalakassi ja vauvan kotiintulovaatteet kuntoon. Eihän sitä tiedä, koska tulee lähtö! :)

Hiippis81: mulla on ollut alusta asti runsasta valkovuotoa, joka päivä pitää laittaa pikkuhousunsuoja. Ärsyttävä vaiva. Mitään limaa en ole huomannut. Esikostahan mulla meni limatulppa käynnistymisen aikana lekurin pöydältä noustessa kerralla, sellainen nyrkin kokoinen iso limaklöntti :D YÖK!!! Saapas nähdä, miten tällä kertaa...

Neiti-81: mulla oli tuollaiset jalat esikosta ihan siinä lopussa! Eli tiedän tunteen, ei ole kiva. Itse en kyennyt silloin liikkumaan kun paineet oli koholla, joten tyydyin vaan lepäämään jalat kohoasennossa kun en muuta voinut. Onneksi se turvotus laski synnytyksen jälkeen ihan silmissä, parissa päivässä jalat oli entisenlaiset :)

Kohdunkaulasta ja -suun tilanteesta: mulla ei ole vieläkään ronkittu! Siis eka kolmanneksella lekuri teki sisätutkimuksen kun samalla otettiin papa, mutta sen jälkeen ei ole kukaan mitään sormia sisään työntänyt. Viime raskaudessa katsottiin melkein joka kerta, mutta ilmeisesti sitten ohjeistus muuttunut. Ei mulla kyllä mitään vuotoja tai supistuksia ole edes ollut, mutta kun tuntuu että kaikki muut jo tietävät kohdunsuun tilanteen jne. Onko teiltä kaikilta se tässä viimeisessä kolmanneksessa katsottu?

Ja nyt iltapalaa ja Voicea, kun saatiin esikko nukkumaan. Laitetaan aina nauhalle ja katsotaan näin jälkijunassa niin saa rauhassa katsoa :)

cannes ja piskunen 35 (POKS!!!)
 
Heippaset

Keskustelu tuntuu senkun kiihtyvän, meinaa tippua kärryiltä, jos ei pariin päivään käy lukaisemassa palstaa...

Raskausarpia ei ole täällä näkynyt.

Sairaalakassi totaalisen pakkaamatta. Myös hankinnat pahasti puolitiessä, edelleen puuttuu pinnis ja vaunut ja ties mitä, osa saadaan kavereilta. Jostain syystä mua rasittaa nyt tällä haavaa kuitenkin paljon enemmän uuden kodin verhot, tai oikeammin niiden puuttuminen ja päättämättömyys tyylin suhteen. Argh.

Tänään neuvolalääkäri, viimeinen (eli toinen) tällä erää. Kaikki vaikutti olevan kunnossa, kohdunkaulaa jäljellä kaikki 3cm, kiinni, vähän pehmennyt. Oli kyllä muuten jotenkin outo käynti: terkka neuvolasta oli laittanut viestiä, että potilas huolissaan valkovuodosta, mahdollinen bakteerikannan muutos ja lääkäri sanoi sitten tutkivansa asian. Oletin, että pyyhkäisee tikkuun ja lähettää labraan, mutta ei, vaan tökkäsi hanskan käteen ja pari sormea emättimestä sisään ja pois ja teki diagnoosin haistelemalla sormia tämän jälkeen! Sanoi, että kyllä tää ihan normaalilta vaikuttaa, ei syytä huoleen. Olin aika pöllämystynyt, jotenkin oudon intiimi tutkimustapa...

Unesta: painajaiset tuntuu kaikonneen, onneksi, mutta nyt on sitten alkanut valvominen ja heräily, argh. Ei yhtään sen mukavampaa. Harmittavinta siinä on se, että on jotekin ymmärrettävämpää valvoa, jos on kolotuksia tai närästystä tai mitä lie, mutta mua ei fyysisesti vaivaa mikään yöllä, en vaan nukahda pariin tuntiin heräämisen jälkeen... Onko syy hormonaalinen, siis jos valvoo yöllä ties kuinka pitkään vaikka mikään havaittava seikka ei varsinaisesti pidä hereillä?

Tänään on muuten tuo alapään ronkkimisen jälkeen ollut menkkamaista kipua koko loppupäivä. Ensimmäistä kertaa sitten raskauden alun. Inhottava tunne.

Suonikohjuja on polvitaipeissa. Onneksi olleet suunnilleen samanlaisia jo monta viikkoa, eivätkä levinneet. Ei kovin nättejä kylläkään.

Välilihaöljy: on aikeissa hankkia.

Ensari: toivottavasti ei syytä huoleen vauvan pienen koon takia. Itsekin kävin kasvukontrollissa jossain vaiheessa, kun vauva oli -2 -käyrällä, kipusi sieltä sitten -1 -käyrälle ja sen jälkeen ei ole tarvinnut enää käydä. Yritän luottaa, että on ok kokoinen vauva. Ainakin ystävät sanovat, että masu kasvaa silmissä =).

Iloista viikonloppua mammoille!

Tuulis ja rakas 34+6
 
:wave:

Bliss ja MrsRkiitoksia paljon täi valistus asioista ja miten ne tunnistaa että ennen kun tilanne on pahasti päällä osaa lähteä torjuntaan ja häätöön ajoissa. Joten pitää vissiin alkaa jokapäiväinen tarkastelu. On kyllä niin vastuutonta kun jotkut jättää hoitamatta täit ja kihomadot sekä laittavat muutenkin lapsensa esim. kerhoon kipeänä.

neiti-81 ou-ou, kyllä on tutun näköiset turvotukset, viime raskaudessa mullakin roikkui turvonneet nilkat kun vanteet, kovasti vettä ja jalkoja ylös sekä kaikki suolainen minimiin niin vähän auttoi. Mutta eipä ne lähteneet kun sitten myöhemmin synnytyksen jälkeen parissa päivässä. Joku kaverin kaveri kävi lymfahieronnassa se kuulemma auttoi. Joten zemppiä, pikku kaiffathan on kohta jo täysi aikaisia :)

Tänään sitten asuin keittiössä leipomassa 6h, kyllä täälläkin jalkoja turvottaa kun seisoi koko ajan ja selkä huutaa hoosiannaa kun tuo keittiö on mulle liian matala niin normi ei raskaana tilassakin se käy selkään. Leipomisesta meni muutn hyvin mutta hella hajosi viime metreillä, tai uuni. Voi hitto säntäs :mad: sitte yhden kakun kiinteät katosi kakkuun, ja uuni viime vetona ylikuumensi ja poltti pasteijat, kyllä meinas hermo mennä:kieh:

(.) päätin että nyt on tämän oman navan viimeinen herkuttelu päivä huomenna kiloja kun on jo se 14 :ashamed: neuvolassa ei ole th sanonut mitään, tietää mun painon pudotus taustan eli sen melkein 40kg ennen raskautta niin kai meinaa että eiköhän tuo osaa ruotuun palata taas tän jälkeen syömisineen. Ei muutn mutta hirvittää että kuin isoksi saa tuon muksun kasvamaan ja sen nelikiloisen synnytys ei paljon kiinnostaisi :x ja vaavillahan alkaa massa kausi tässä vaan lopuksi niin ehkä siihen terveellisempään suuntaan takasin paluun paikka...

Taikamyrsky poksis 34
 
Bliss mahtava kuulla että sieki oot allerginen villalle :D Tuntuu olevan niin harvinaista, aivan kuin olisi yksin asian kanssa.. Fleecekerrastot ja pörrösukat on ollu meillä korvaamassa ulkovaatteiden alla. Varsinkin talviaikaan on vaikeampi löytää puuvilla ja bambulankoja.

Minä vaan -84 niin eikai sen vadelmanlehtiteen pitäisi AIHEUTTAA supistuksia, vaan sitten kun ne ajallaan alkavat niin olisivat voimakkaampia ja tehostetumpia tuon teen ansiosta. Teen kai tulisi vahvistaa lihaskuntoa ;)

Tuuliannaliina olipa kummallinen lääkäri sulla kun haisteli.. Hyi että.

(.) Tänään oli neuvola ja kaikki ok. Sf-mitta 31,5cm. Kokoarvioon pääsee äitipolille viikolla 38 vasta.

Nyt sohvalle syömään fazerin parhaita

Halibut 33+6
 
Kyllä tää maalla asuminen on vaan mukavaa.. :headwall: Not! Oon nyt yrittänyt saada niitä luontaistuotteita tilattua netistä, kun täältä niitä ei mistään saa, enkä viittisi millään ajaa kymmeniä kilometrejä niiden takia, niin ei onnistu. Kaikki pitäisi melkein tilata eri paikoista ja periaatteestahan en maksa teestä postikuluja samaa määrää kuin mitä se kaksi pakettia teetä tulisi maksamaan. Ollaan sitten ilman! :mad: Taitaa alkaa mulla tää huushollin kuntoon saamis stressi vaikuttaa jo muuhunkin elämään.. :whistle:

Bumble Sokoksella on ainakin myynnissä Weledaa sekä netissä että ihan myymälöissä! Ja Yliopiston apteekeissa on kanssa jotakin.

Tuulis Mulla teki lääkäri (nuori sellainen ja ihan vähän aikaa sitten valmistunutkin vielä!) samalla lailla silloin ihan ekalla lääkärikäynnillä, olisko ollut jossain vko:lla 13. Olin jo ihan unohtanut koko asian (tarkoituksella, yök!!) mutta muistui mieleen, kun mainitsit. Pidin kanssa hyvin ällönä ja outona!!!! Opetetaanko niille oikeasti lääkiksessä tollaista? :confused:

Kävinpä sitten aamulla verikokeissa taasen kerran maksa-arvoistani, mutta mitään niissä ei taaskaan ollut. Sappiarvot saan vasta maanantaina, mutta kuulemma yleensä ne alatit ja jotkut ovat myöskin ylhäällä, jos sappiarvot ovat nousussa. Eli mä vaan siis kutian kutian ja kutian. Aloin itte nimittäin epäilemään sitten yön pimeinä tunteina, että josko ne arvot ovatkin kohonneet.. Kai sitä pian on annettava periksi ja otettava sitä Ataraxia. Toivottavasti tää kutina sitten oikeasti katoaa synnytyksen jälkeen..

Huusholli on tosiaan edelleen kuin pyörremyrskyn jäljiltä, ja tavaraa lentää roskiin ihan suurempia miettimättä. Pakko saada tilaa kaappeihin! Onneksi tän päivän pakkotyön :LOL: jälkeen vaatehuone alkaa olla suurin piirtein kunnossa. Ja suurin osa vauvan vaatteistakin on jo siellä lipastossa. Aloin vaan ihmettelemään laittaessani niitä sinne, että minne muutama itse uutena ostettu vaate on joutunut, niin niitähän "löytyi" vielä äitiyspakkauksen vanupussista.. Olin laittanut vaatteita pesuun lajitellessani ne vaatteet sinne, jotka sitten pesinkin sen vanupussin kanssa. Dementikko täällä vaan hei! :LOL: Mies sai hyvät naurut!

Eilinen unen saanti yritys meni ihan mönkään, kävin vielä 1 aikaan ottamassa Gavisconia, mutta uhmaan taas unten jumalia ja meen tonne sänkyyn yrittämään sitä unta. Mies vaan kuuluu kuorsaavan oikein kunnolla, niin saas nähdä, pitääkö palata takaisin tänne koneelle..

Keisha 35+1
 
cannes mulla kans koko raskauden ollu normaalia enempi valkovuotoa.. ärsyttävää...

mulla kans se lääkäri haistoi sitä vuotoa, ei haise oikeastaan millekään kuulemma mut laittoi varmuudeks labraa lähetteen. Maanantaina saan sit tulokset, kai. Ei se lääkäri siihenkään osannu sanoa mitää...
 
Tuulis, Keisha ja hiippis81 Sama homma lääkärissä mullakin eli haisteli sitä vuotoa. Olihan se vähän kiusallista, mutta mä olen ymmärtänyt sen hyvin yleiseksi tavaksi enkä sillä tavalla mitenkään loukkaantunut. Mulla lääkäri kyllä yritti tehdä sen huomaamatta ja käänsi minulle selän, mutta kyllä minä sen silti huomasin.
 
Bumble oijoi, kuulostaa kivoilta kuorilta... Pitää kyl itekin jossain kohtaa hankkia jotku kivat. :) mulla onneks toi ripsientekijä on tuttu jo teinivuosilta, kampaajakolleegakin, niin viimeksi jo sanoi, että heti jos tulee jotain niin pidetään tauko ja vessassa saa käydä sekä asentoa vaihtaa - oli tehny siskolleen ihan hänen ollessa viimesillään kans ripsipidennykset niin oli siinä testanneey, notta mutkalla kyljelläänkin voi olla. :D kaveri on nopea, ihan eka laitto mulle ja 1,5h meni ja siinä välissä vastas puhelimeenkin pari kertaa. :)
Mut onneks noi ehtii kyllä sitten synnytyksen jälkeenkin laittaa niin näyttää mamma koko ajan ihan tähdeltä. ;)

cannes sepä se, meitä on moneen junaan ja osa jää viel asemallekin möllöttämään... Jotenkin sitä vaan ottaa itteensä niin herkästi. Pitää taas asennoitua toisella tavalla. :) toi on kyllä aika kuraa, et nyt kun oot pitäny ittes hyvässä kuosissa niin saat saarnat. Melko ironista suorastaan.
Tää mun terkkahan ei oo just tosta ihme syynäyksestä ja muista syistä erityisen pidetty täällä, suurin osa vaihtaa häneltä pois just siks, et aiheuttaa enemmän stressiä kuin hyvää mieltä... Voin allekirjoittaa sen kyllä. :)
Niin ja munkaan alapäähän ei oo kukaan miehen lisäksi tän raskauden aikana kattonu eli ei oo mitään tietoa, missä siellä mennään... Paikallaan se on ja vaikuttaa normaalilta, mutta konkreettista tietoa ei oo. Toivon, et ens perjantaina polikäynnillä sit syynäävät kunnolla niin ei ois sit mitään epäselvää mistään.

Piti kai mun jotain muutakin mölistä, mutta alkaa väsy painaa ja pitää vielä särkylääke, närästyslääke ja lasi piimää ottaa ennen kuin sänkyyn painelee. :)

Niin joo, ens viikolla mennään miehen kanssa lätkäpeliin kaupunkiin samalla, kun siellä polilla käydään. Mies menee viel isänsä kans sit sitä seuraavalla viikolla matsiin, mut sillon Kuopioon asti... Toivon mukaan beibi ei päätä syntyä silloin, ois meinaan turhan klassikko. :D

Tänään käytiin moikkaamassa molempien vanhempia, äitee sanoi et mun nenä on levinny. :O ja niin kuulemma käy kaikille raskauden loppuvaiheessa, et nyt kuulemma näytän siltä kuin odottavan äidin pitääkin. Hämmentävää, kun oon nyt tuijotellu tota nenää vähän väliä. :D appiukko lähtee huomenna taas työmatkalle Turkkiin. Helmikuun alussa on Pietarissa ja ties missä vielä täs välissä... On se kiireinen mies. :)

Mut nyt sinne lääkekaapille, et pääsis unillekin pian. :)

MrsR&MrR ja EePee 35+2
(Läppäri teki kivasti tenät, piti sitten vaihtaa iPad alle... Kohta toi läppäri lentää niin jorpakkoon, kun vaan kestäis siihen asti et toivon synttärilahjaksi Macbook Airin...)
 
Huomenta!

hei kukas täällä TÄISTÄ puheli?
ette ikinä arvaa minkä kruunauksen mun viikko sai!
Esikoisen tukkaa haroin, ja kauhukseni näin et jotain siellä vilahti:O
Ei ole valitellut siis kutinaa eikä mitään, ja lähdin nopeesti ostamaan lääkkeet ja kammat. Totaalisaldona 6kpl TÄIn kammotuksia!!! Siis apua, ei meillä oo ikinä ennen ollu!!!!! Liekö ihan tuoretartunat kun noin vähän oli? eikä saivareita ainakaan näkynyt.
Keskimmäisen päästä ei yhtään löytynyt (yhteinen huone), eikä kuopukselta ja multa YKSI!! HYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eilinen päivä ei siis menny jalkoja lepuuttaen vaan pyykäten, pakastaen, jynssäten, kuuraten, tukkia haroten, kammaten, pesten... Isäntä on kalju, joten sillä ei vaaraa ole mut YÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKKKKK!!!!
Siis onneks, ONNEKS ihan muuten vaan päätin sen likan pään tutkia!! :O Taisin bongata todella ajoissa :O
No pistin kouluun infoa että moisia otuksia on havaittu toisella tytöistä, että tiedottavat eteenpäin koululla kaikki tarkistamaan päät. Jostainhan ne on tulleet.
Nyt on koko kööri hoidettu... voi luoja. Mä oon koko elämäni pelänny noita.. vaik eihän ne mitään tee mut YÖK!!!

Että sellanen alotus viikonloppuun.


RASKAUSARPIA ei ole mulle vielä tullut, luulin jo yks päivä et tuli mut ei sit ollukkaa ku läpinäkyviä verisuonia vaan... aika tiuhaan oon öljynny ihoa. Mut aikasemmistakaan ei oo juuri tullu.

T:Neiti 34+1
 
Huomenta! Kertokaahan miulle viisaammat et mistäköhän miun viime öiset helvetilliset kivut johtu? siis vasemalle puolelle alavatsaan koski välillä niin että meinas taju lähtee ja kipu säteili selkään. Kipu aaltoili niin et tuli 10-15min välein parin tunnin ajan. Mietin et onks joku sisäelin vasemmal puole mikä kipuilee? supistuksetkin kävi mieles mut enne ne kyl tuntunu miul molemmil puolin? Nyt hellä vatsa mut ei onneks kipuile enää. Alan minäkin olla tätä raskautta kurkkua myöten täynnä!

äitx2 ja riesa rv 35+4(ultra rv 36+2)
 
Heips!
Vihdoin viimein tuli eilen päätös äitiysrahoista, ilmeisesti odottivat verotuksen valmistumista. Kuten olin epäillytkin, eivät käyttäneet viimeistä työtuloa laskennan perusteena, vaan edellistä sosiaalietuutta, eli sitä rahaa, minkä sain vajaa kolme vuotta sitten esikoisesta. Silloin tein töitä huomattavasti enemmän kuin nyt, kun nyt olen ollut vähemnmillä työtunneilla. Mutta mikä erikoista, vanhempainraha laskettiin työttömyysetuudesta, eli siis ansiosidonnaisesta päivärahasta, kun olin työttömänäkin tässä kuukauden. Lopputulema oli, että molemmat rahat on samansuuruisia. Muistaakseni viimeksi äitiysraha oli suurempi kuin vanhempainpäiväraha. Mites teillä muilla on, onko molemmat rahat samansuuruisia?

Torstaina tuli myös tieto synnytystapa-arvion ajasta, eli se on kahden viikon päästä, neljä viikkoa ennen laskettua aikaa kuten täällä on tapana.

Terppari alkoi kyselemään jo, että minkä kokoinen esikoinen oli, ilmeisesti tuo sf-mitta on niin iso, kun se oli 34cm maanantaina 33+2, painoa on tullut +14kg, huh. Edellisessä raskaudessa se oli tässä vaiheessa sentin vähemmän, vaikka painoa oli tullut jo 18 kg. Kyllä tietää taas olleensa hirvee herkkuperse. Luulisi, että tuo kamala närästys vähän hillitsisi, mutta ei, eilenkin iski hirveä himo suklaaseen, ja ei sitä levyä pysty kesken jättämään, kaikkihan se menee kerralla. Ei vaan pitäisi mitään hyvää ostaa kotiin, jotta pysyisi järjellisessä mittakaavassa tää elo. :(

Mulla esikoinen oli päivähoidossa jouluun asti. Nyt ei ole päivähoitopaikkaa, vaikka kovasti mietinkin, että olisiko alkanut puolipäivähoitolaiseksi. Mietin sitä, että kuljettaako sitten kaikki taudit kotiin ja nuo TÄIT, mistä täällä kovasti ollut puhetta. Päivähoidossa tuli silloin joulun alla varoitus, että jollain on löytynyt, mutta ehdittiin onneksi "alta pois". Ei millään huvittaisi alkaa mihinkään ylimääräisiin ruljansseihin.

Mietin tuossa, että olikohan siellä synnärillä hiustenkuivaajaa? Kyllä siellä varmaan oli joku sellainen aneeminen, mutta toimiva... Ettei tarviisi ottaa mukaan omaa... Kamera pitää ottaa mukaan, jotta voi ikuistaa pikkuisen ensimmäiset päivät. Meikäläisestä ei niin tarvii ottaa kuvia, kyllä ne oli kammotuksia ne viime synnärin kuvat meikäläisestä: tukka rasvainen tai ainakin hirveässä kunnossa ja naama ihan valkoinen, kun sitä verta meni kummiskin litra. Nyt ajattelin ajoittaa hiusten leikkuun ja värjäyksen ja ripsien ja kulmien laiton tuonne helmikuun alkuun, jotta olisi edes jonkinlaisessa "näössä". Sitten kun pienen vauvan kanssa on jatkossa kuitenkin lähes mahdotonta mennä kampaajalle, saa pitkän pätkän pärjätä.
 
Keisha Ruohonjuuri verkkokauppa katsoppas tuolta, sieltä löytyy niin vadelmanlehtitee, öljyt kuin imetysteet sekä myös se 11 yrtin voide. Itse kävin nimittäin samaisessa kaupassa shoppailemassa kyseiset tuotteet, tosin kaupassa ne olivat näköjään kalliimmat kuin netin kautta. Ihana kauppa muutenkin :)

The Yö. Enpä ole ennen puutunut joka puolelta niin perusteellisesti kuin viime yönä puuduin. Toivottavasti ihanan lämmin mieheni sai sentään nukuttua, kun melkein kiipeilin sen päällä, kun välillä tuntui, että pitää saada jalat lämpöiseen ja välillä kylmään :LOL: Ei hän ainakaan aamulla valitellut, mutta varmasti kyllä siihen huokailuun nukahti. Ja mitä tästä opimme, ei loppuraskaudessa popcorneja (luulen)! Epäilen nimittäin, että sillä leffassa ammennetulla suolamäärällä on jotain tekemistä asian kanssa kyllä! Oli niin levottomatkin koko jalat. Ja päälle kiskaisin pizzan kupillisella valkosipulia :ashamed: Tosin mittaisin myös tunnin kuluttua sokerit, ja ne olivat 7.1 eli en tunne tunnontuskia muusta kuin siitä järjettömästä määrästä, mitä söin :saint:

Minä olen aina pelännyt noita täitä, toivottavasti en ikinä joudu niiden kanssa tekemisiin, joten tsemppiä niiden kanssa painiville! Onni onnettomuudessa voisi olla se, että ehkä pakkanen kipuaisi niin korkeaksi, että kuolevat, jos vie kaikki petivaatteet pihalle?

Nyt lähden lenkille, että edes ensi yönä olisi paremmat unet (ja onhan tässä päikkäritkin vielä välissä :D )

Hyvää viikonloppua! Joo ja niin, Juoppohullun päiväkirja oli hyvä mielestäni, mutta minäpä en olekaan lukenut sitä kirjaa. Mies taas on lukenut kirjan, joten sanoi, että leffa oli hänestä huono. Summa summarum: jos olet lukenut kirjan, älä mene leffaan :LOL: mutta hirmu hyviä leffoja olis tulossa: 21 syytä pilata avioliitto (tai jotain sinne päin), Vuonna 85 ja sit oli vielä joku kolmaskin suomalainen traileri, joo, Kaikella rakkaudella muistaakseni, että kyllä sitä saa keväällä käydä hengähtämässä sitten välillä siellä penkissä :)

Viivi+Tiiti 36+2
 
Viikonloppua mimmeille!

Mä täällä fiilistelen ja kuuntelen JVG:n & Raappanan Kran Turismoa. "Lomalla viimeinkin.."

Ai että onkin hyvä fiilis. Just nyt ei oo pakko tehdä mitään, voi vaan huudattaa Spotifya. Mieskin tulee illalla työkomennukselta niin saa seuraa. Ja jääkaapissa on kakkua eilisistä juhlisista. Elämä on yhtä juhlaa! :D

Tämä teidän täikeskustelu kuulostaa kyllä hurjalta. Miten niitä voi nyt olla noin paljon kaikilla, kun olette ihan eri puolilta Suomeakin. No onneksi niihin on kuitenkin ne kaiken maailman shamppoot vaikka kuulostaakin siltä, että aiheuttaa valtavasti hommia.

Tässä lomailussa on kyllä semmonen huono puoli, että tuppaa unohtamaan kaiken muun ympärillään pyörivän ja sen, että kaikki muut eivät ole lomalla. Tänään koiran kanssa aamulenkillä tuli joku naapuri vastaan ja mähän olin sitten tyylikkäästi pukeutunut Hello Kitty yöpukuun ja miehen valtavan kokoisiin saappaisiin. Päässä oli vielä semmonen pipo, mikä näyttää niinku lampaalta :D Lisäsi varmaan täällä kylällä ihan merkittävästi mun uskottavuuttani.

Keltakukka ja POKS 36+0
 
Heipa hei!

Kiitos kaikille osanotosta!
Rankka viikko takana, viimeiset päivät töissä ja anopin hautajainen järjestetty ja pidetty. Se oli kaunis päivä mutta toki surullinen, tuntui siltä että kraana jäi auki ja kyyneleet valuivat koko päivän! vasta 54 vuotiaana hänestä tuli enkeli <3

Pienokainen on villi masussa ja muistuttaa meitä että kohta hän tulee!!

Sairaalankassi on osittain pakattu.
Äitiysloma alkoi eilen, aivan ihanaa!!

Onko teillä kokemuksia imetystyynyistä? Kannataako ostaa, omella itse vai mitä mieltä te ootte?

Ajattelin itsekin ostaa imteysteetä, imetysvaatteet ja liivit pitäisi kans hankkia pikku hiljaa!

Eilen tehtiin vähän ruokaa pakkaseen ja ajattelin kyllä tehdä vähän lisää vielä, lasagne tai joku keitto. =)

Tsemppiä kaikille jotka nukkuvat huonosti tai kärsivät kivuista!!


Marina ja pienokainen 35 + 1 :)
 
Imetystyynyä ei ole meille tulossa, en ala maksamaan liki 100e pelkästä kankaanpalasta ja täytteestä. Ostettiin sen sijaan jättikokoinen tavallinen tyyny, eiköhän sekin aja saman asian ja voi sitten myöhemmin käyttää muuhunkin. Osa lastentarvikkeista tuntuu muutenkin ihan huijaukselta, valmistetaan vain rahan takia eikä sen takia että sille olisi tarvetta välttämättä ollenkaan. Kun ei se lapsi tarvitse hirveää tavaravuorta ympärilleen varttuakseen aikuiseksi ;)
Imetysteetä mä hommasin samalla kun kävin ostamassa vadelmanlehtiteetä. Pakkailinkin sen jo tuonne sairaalakassiin mukaan, niin voi heti sairaalassa aloittaa sen juomisen. Plus että sairaalasta ei löydy kofeiinitonta teevaihtoehtoa muutenkaan, ja kofeiinikoukkuun en enää tahdo itseäni ajaa uudestaan kun siitä kerran on irti päästy.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Serafiina Mulla oli mielestäni jopa siinä vanhempainrahassa eroja... Oli siis monta eri päivärahamäärää siinä päätöksessä. Ja mulle maksaa työnanataja palkan ekalta 3:lta kk:lta niin niitä ei ollut siinä ollenkaan.. Ja mä ymmärsin, kun asiaa ihan mielenkiinnosta Kelasta kysyin, että jos jään uudelleen vanhempainvapaille ennen kuin tää tyyppi on 3-v. niin silloin ne maksaa nyt näiden tulojen (eli 2011 verotuksen) perusteella mulle koko vanhempainvapaa ajalta. Paitsi siis tietysti siinä tilanteessa, jos tulot tossa välissä nousevat..

Kiitos Viivi vinkistä, laitoin heti osoitteen talteen tonne suosikkeihin. Bebesiltä ehdin nyt jo tilata jotain..

Piti lähteä talvipäiväretkelle Ähtärin eläinpuistoon kavereiden kanssa, mutta oli sen verran paljon pakkasta, niin en sitten viitsinyt lähteä, kun eivät nuo "vanhat" toppavaatteet mahdu tekemälläkään päälle. Harmi, olisi ollut kiva sielläkin käydä pitkästä aikaa!

Imetystyynyn hankin ystävien suosituksesta. Kokemusta käytössä ei vielä kyllä ole. Niissäkin on hirveästi eroja ja hintahaitarit ovat valtavia. Ihan halvinta en kehdannut kuitenkaan ostaa, kun aattelin, että josko se onkin sitten ihan pyh! :LOL:

Keltakukka Tuo lomalla olo ja ties minkälaisissa vaatteissa pihalle meneminen kuulostaa todella tutulta..eilen menin terveyskeskukseen verikokeisiin collegehousuissa! Mummot katsoivat pikkasen hitaasti mun päälleni, mutta en viitsinyt sen 5 minuutin käynnin takia alkaa pukemaan "kunnolla" päälleni saati että olisin muuten laittautunut. Mulla on nää kaupassa käymisetkin tällä hetkellä tyyliä pipo päähän ja menoksi. Mies ei varmaan pian kehtaa enää kulkea mun kanssani missään :p

Nyt lähden kyllä tuonne pihalle vaikka vain seisoskelemaan, on sen verran hieno ilma! Voih, enää muutama viikko niin pääsee toivottavasti hiihtämään! Vien pikkuisen vaikka sitten anoppilaan hoitoon siksi aikaa, että pääsen ladulle.. Ja tämä ihmisen suusta joka vihasi hiihtoa kouluaikana, näin sitä ikä tekee ihmeitä :LOL:

Keisha 35+2
 
Skudaa!

nukuin melkein 9tunnin yöunet ja vielä katkeamattomat! Ihan voittajafiilis! Ihanaa!

Neiti-81 hyi hitsiläinen! :O teillekin sitten savotta viikonlopuksi... Saatoit todellakin kreivin aikaan tutkia kuontalon, pääsette todennäköisesti aika helpolla. Joskus ihan oikeasti kuulee, että lapsen pää kuhisee noista täistä eikä asialle tehdä mitään. Kylläpä puistattaa. Yök.

Serafiina1 mulla on ainakin eroja tuossa äp-ja vanhempainpäivärahan suuruudessa... Se tais vaihdella aika paljonkin, kun alkuun tulee se korotettu äp-raha ja sitten normaali, jonka jälkeen normaalille vanhempainpäivärahalle jne.

Viivi76 hitsiläinen, mun on tehny mieli pizzaa monta päivää :D nyt on sit varmaan pakko tänään sitä hakea... Ei auta muu.

Mimaco85 mä ostin imetystyynyn (muistaakseni Ozbabyn nettikaupasta), kun se oli tarjouksessa. Joku 40€ sille tuli hintaa ja vaikuttaa olevan ihan just passeli kooltaan ja muodoltaan. :) mut eiköhän semmoinen ihan perustyynykin siihen hommaan käy, itelleni vaan on kivempi tuollainen muotoiltu, jonka kanssa ei tarvi kauheen vaikeissa asennoissa olla. :)

Fööni synnärillä kävi itelläkin mielessä, mut taidan ottaa omani - ammattilaisen fööni on ammattilaisen fööni, kaikki muut tuntuu vaan sellasilta, jotka pikkusen heilauttaa tukkaa ja omalla saa siinä ajassa tukan kuivaks. :D

Jospa sitä ottais the asennon sohvalla ja nappais viekkuun vähän suklaata, kouraan kirjan ja fleecepeiton jalkojen päälle. :)
 
Hellou!

Pikku yllätys onkin sitten kattellu vissiin kaikista kalliimpia imetystyynyjä, saahan niitä huomattavasti halvemmallakin :) 35€ on varmaan ollu keskihinta mitä oon nähny. Mä tein itse, lakanakankaasta ja täytteen hain anopin kaupasta.

Täit hyi yök. Meillä on kans eskarilaisen repussa ollu lappuja täistä ja kihomadoista. Hyi yrkkis.. Pojalla onneks on lyhyt tukka! Ei oo näkyny kumpiakaan onneks meillä.

Imetysteet mulla oli jotain frantsilan ja hyi hitto se oli hirveetä, nou tänks. Ja ilman vadelmanlehtiä tässä on aiemminkin menty, niin taidan passata senkin. Arnica olis semmonen minkä voisin testata, se saattaa lyhentää jälkivuotoa. Saapa nähdä, tarvis tilailla :)


Vointi edelleen ihan hyvä, kyljen kääntäminen yöllä on tän pikku mahasenkin kanssa vähän kiuliasta, mutta täytys vaan muistaa kääntyä raaaaaauuuuuhhhaaalllisesti :)

Äiti maa & Alli Pokspoks 37+0
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76

Yhteistyössä