HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

ila
Heipsan!

Se mahdollinen lapsivesi taisikin olla jotain muita nesteitä, mitä näitä nyt kaikkia on, koska sen yhden holahduksen jälkeen mitään ei enää ole tullut. Synnäriltä sain tosiaan kätilöltä ohjeet seurata pari päivää tuleeko nesteitä lisää. En oikein ymmärrä mihin tuo ohjeistus perustui, mutta ihan sama. Hyvä nyt näin ettei synnytys alkanut, kun vauvakin on nähtävästi perätilassa ja viikkojakin on vielä liian vähän.

Parin viikon päästä olisi neuvolalääkäri ja siellä saa varmaan sitten tietää lisää tuosta tarjonnan tilanteesta. Perätilassa ollut toistaiseksi koko raskauden ajan, enkä ainakaan itse tunne, että olisi kääntynyt. Toivottavasti olen väärässä. Minulla on istukka edessä ja sen lisäksi vielä supistusherkkä kohtu, niin se taitaisi automaattisesti merkitä suunniteltua sektiota? Jotenkin tuntuisi kivemmalle, että saisi ensimmäisen lapsensa ihan alateitse synnyttää. Mutta niin tehdään, miten vauvalle parhaaksi on, tietenkin.

Nukkuminen on yhtä tuskaa täälläkin. Vauva on niin korkealla vielä, että närästys on järkyttävää, sopivaa asentoa ei löydy millään ja asennon vaihto on yhtä puhisemista ja ähkimistä.

Imetysteet sun muut luonnonjuomat taidan jättää väliin. Varmasti niistä voi olla apua, mutta olen jotenkin skeptinen. Luotan, että supistukset tulee ihan reippaina muutenkin, ja että imetys sujuu, juon sitten teetä tai en. Hirveän optimistinen :D

Raskausarpien ennaltaehkäisyssä olen luottanut Vichyn anti-strech mark creamiin ja ei ole arpia tullut. Kyllähän sitä sanotaan, että arpia vaan tulee jos on tullakseen ja siihen ei mitkään voiteet tai öljyt auta. Minä kuitenkin haluan uskoa tuon superkalliin rasvan taianomaisiin vaikutuksiin :D

Sairaalakassiin voisi pakata nyt jo etukäteen ainakin imetysliivit ja vauvalle kotiintulovaatteet. Hygieniatarvikkeet ja viihdykkeet nappaan mukaani sitten lähtiessä. Tai mies käy ne myöhemmin täältä kotoa minulle hakemassa. Tuntuu vielä hirveän kaukaiselle asialle koko synnärille lähtö, muttei siihen kuitenkaan montaa viikkoa enää ole. Jaiks!

ila 34+3
 
POOOOOOKS 37+0!! Jäljellä olisi vielä 21 päivää laskettuun päivään! :heart:

JES! Täällä ollaan nyt täysiaikaisia! :heart: :heart:

Tänään on ollut hirmu mukava päivä, ei mitään erikoista mutta olen ollut tosi hyvällä tuulella koko päivän :) Heti herääsmisestä alkaen, ja JES tänään olen ollut jopa pirteä!
ilmeisesti vaikuttaa tuo kun mies on kotona :heart: Aamulla käperryin kylkeen kiinni ja koko päivä ollaan yhdessä oltu niin on kivaa. Ja tänään katsellaan putous sun muuta :)

luontaistuotteet en ole koskaan käyttänyt mitään luontaistuotteita, niin voisiko joku joka näistä tietää niin tiivistää, mitä "kannattaa" ostaa ja mihin ne vaikuttaa, kun on nyt mennyt vähän ohi kun on niin monesta puhuttu :D

Nyt laittamaan vaatteet kuivumaan, astianpesukone tyhjäksi ym. :)

Olen kuulkaa ylpeä itsestäni kun olen niin pirtsakka ollut :D

Bettis ja rakas :heart:
 
Äiti maa, ne halvimmat imetystyynyt mitä katselin oli ihan surkeita. Tavallinen tyyny tuntui paljon paremmalta omaa ergonomiaa ajatellen. Eikä ne edes kestä kunnollista vesipesua, suurimmassa osassa maksimilämpötila pesuvedelle +30 astetta. Eipä taidan ihan maito/puklutahroille riittää. Ainakin mielummin pesaisen ne pois ihan kunnon +60 pesuohjelmalla, tuntuu hiukan hygieenisemmältä omasta mielestä.

(.)
Täällä ollaan täysiaikaisia reilun viiden tunnin kuluttua, ja taas supistelee suhteellisen iloiseen tahtiin. Käytiin kyllä kaupassa päivällä ja saunassa hetki sitten, joten saattaa olla syy siinäkin. Tosin olo on kyllä ajoittain niin tukalla, että saisi tyttö (oletetusti) tulla jo pihalle tuolta yksiöstään :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Iltaa..

Pikku yllätys:

Seksiä vielä niin kolme ässää on sitten käytetty häätöön ;)


Täällä tuskastelen edelleen kuka tulee meille synnytyksen ajaksi, ehkä ollaan viisaampia synnytysarvion jälkeen ensiviikolla!

Vauvan asennosta tai mahdollisesta paikasta:

Kuinka tunnette missä kohtaa vauva on masua, juttelette kovasti kylkiluista ja palleankohdasta, mulla tytsy on ihan navan kohdalla heilumassa. Ei kai sitten ole hirmu iso vielä? jalat ainakin oli hiplatessa tosta nahan läpi ihan pikkaset, tosi pienet :heart:
Miehelle on tosi vaikea puhua omista peloista vauvan puolesta, hän menee jotenkin kummaliseksi kun sanon etten uskalla tätä yksi synnyttää, kun pelkään ottaa yksin vammaisen vastaan. Menee ihan hiljaseks ja vaikeeks... Tarviskohan se puhumispua tai jos sille ehdottas neuvolatädin kanssa keskustelua, jos sitä pelottaa?? Ei oo sanonu kyllä mitään sellasta, enempi ollu sellanen tunne että luottaa mun jaksamiseen ja vauvan hoitoon. Mutta ehkä tässä kohtaa tarvitsisin enempi häntä myös.. aika vaikeeta. itse oon puhunu kyllä ja lukenu netistä vertaistukea yms..

Jos tuo sitten ajan kanssa..
Nyt myö käyn salaatin kimppuun, ihan sairas himo caessarsalaattiin ja parmesanlastuihin, sekä, kaameeta, lidl:in rahkajogurtteihin... =)

kengu rv 34
 
Imetystyyny on ihan ehdoton!!! Esikoinen oli sellainen tissitakiainen ja vielä sellainen, että nukahti aina tissille (muualla ei ekaan 3-4kuukauteen suostunut päivällä nukahtamaan) joten meillä oli imetystyyny tosi kovassa käytössä. Ja koska käytin niin paljon ja koko imetysajan (10kk) niin ei ollut mikään iso investointi. Tutullani oli Ikeasta ostettu halpistyyny, joka ei kyllä antanut tarvittavaa tukea ja tuttuni piti kokoajan tukea lasta kädellään mikä mun mielestä kyllä vesitti koko imetystyynyn idean. Meillä taas oli astetta kalliimpi, mutta se taas piti muotonsa koko ajan samana eikä mun tarvinnut käyttää käsiäni imetyksessä ollenkaan. Ja kun esikko siis nukkui parinkin tunnin tirsoja sylissä niin mulla jäi kädet vapaaksi ja kun lastasin vielä tuon lempinojatuolin eteen jalkarahin ja viereen vettä ja purtavaa niin mikäs siinä oli istuskella ja kattella vaikka Greyn anatomiaa boxilta... :D Tämä tyyny mulla on, aion käyttää tulevallakin kun ei ole siis mennyt yhtään miksikään: Boppy, Imetystyyny, Teddy Bears - Lekmer.fi – Osta lastentarvikkeet netist

Luontaistuotteisiin en ole koskaan oikein hurahtanut, kun en pidä ajatuksesta ettei niitä ole tutkittu tarkasti. Tai osaa varmaan onkin, mutta koska ei voi tietää niin pitäydyn niistä erossa.

Ja täällä on niiiin monta täysaikaista jo, että olen kade!!!! Alkaa olla jo tuskainen olotila, henkisesti nyt lähinnä kun alkaa pinna kiristyä ihan kaikesta... :kieh: Olen aika menevää tyyppiä normaalisti ja nyt ärsyttää kun kyhjötän enimmäkseen kotona. Onneksi huomenna mennään akkaporukalla leffaan katsomaan se Rakkauden rasvaprosentti, onpahan jotain vaihtelua. :)

Ja nyt odottelemaan Putousta. Lauantai-illan jatkoja helmimasuille, kukakohan poksahtaa seuraavaksi?? :D

cannes ja piskunen 35+1
 
Kai maar se sitten semmonen imetystyyny pitää hankkia tännekin. Enpä kuitenkaan uskalla vielä tilailla, jos ei imetys lähdekään sujumaan.

Täällä taitaa olla monta Putouksen kyttääjää, kun minäkin sitä tässä odotan alkavaksi :)
 
Ila täällä perätila, etuistukka ja supistusherkkä kohtu, ja alateitse synnytystä lähdetään tavoittelemaan. Häntäluu on tosin sen mallinen, että jos vauva ei pian tule pois, niin sovitaan myös sektio. Isoa vauvaa en pysty synnyttämään, eikä niitä muutenkaan yritetä. Viikolla 36+0 painoarvio 2800 g, ja ensi torstaina on toinen arvio ja synnytystavan arviointi vielä uudelleen.

Imetystyynyjä ostin kaksi, Pikku-Piian Prismasta, joka on aika iso ja täytetty styroxpalleroilla, ja sitä olen odotusaikana jo käyttänyt selän tukemiseen sohvalla ja sängyllä. Ostin myös pehmeämmän ja pienemmän, enemmän normityynyn kaltaisen, mutta imetystyynyn mallisen, tuollaisen: Lastentarvike Baby Style Oy - Trille Imetystyyny, Elefantti siltä varalta, että toinen osoittautuu liian suureksi. Tuolle pienemmällekin olen jo keksinyt käyttöä ihan itsellenikin, tukee mielestäni kivasta sohvalla röhnöttäessä.

Luontaistuotteet en ole innostunut. Juurikin sen takia, ettei kukaan kontrolloi, mitä ne oikeasti sisältävät ja minkälaisia määriä. Olen itse terveydenhoitoalalla, ja suhtaudun melko epäluuloisesti moniin ravintolisiin. Vitamiineistakin olen aika tarkka, minkälaisia suostun käyttämään. En esim. ostaisi itse mitään Pirkka-vitamiineja tai tilaisi ulkomailta, vaan pitäydyn lääketehtaiden valmisteissa. En todellakaan tuomitse kyseisiä valmisteita käyttäviä, jokainen päättää itse omista asioistaan.

Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille!

Pilkku_ 37+2
 
Kengumamma minä ainaki tunnen tuosta mahan päältä (oon tuntenu jo aika kauan) tosi hyvin, missä kohti ja miten päin vauva mahassa millonki on, kun minun kohtu on eteenpäin kallellaan, ni se vauva on sit ollu pitkään tuossa ihan "pinnalla". Eli tosi helppo on kokeilla, millon on selkä oikeella- ja millon vasemmalla kylellä, yleensä selkä on tuossa minun vasemman kylen puolella ja jalat tuntuu ja näkyy heiluvan sitte tuossa navan oikeella puolella =)

On se vaan tuo nukkuminen muuttunu nyt tälläki näköjään tuommoseks ihmeelliseks, ettei pysty turhan pitkiä yöunia nukkumaan. Toissailtana mentiin normaalia aikasemmin nukkumaan, jo joskus puolkymmenen maissa (yleensä menty siinä kymmenen-puolyhentoista aikaan), kun kumpaaki väsytti niin hyvin, ni heräsinpä sit eilisaamuna jo puolviieltä (nukuin kyllä sitte vielä kaheksasta yhteentoista). Eilen se mukkumaanmeno venähti taas sitte jonnekki puoleenyöhön, tänäaamuna heräsin puolseittemältä enkä enää pystyny nukkumaan. Tänään mentiin tuossa melkein heti putouksen jälkeen, kun minä olin jo haukotellu tovin sohvalla, tuloksena se, että mies nukkuu siellä koiran kanssa hyvin tyytyväisenä äänistä päätellen, mut minä istun tässä koneella. Pyörin varmaan puolisen tuntia sängyssä, mutta kun eipä se uni sieltä sitte tuntunukaan tulevan :headwall: Pakko kai se on jotain tässä koneella keksiä siihen asti, että ois totaalisen väsyny, että sais varmasti siitä unenpäästä kiinni, kun menee taas tuonne sänkyyn.

:wave: Cannes, se oon ilmeisesti minä, joka poksahan täällä seuraavana :D

minä vaan -84 insomnia + juniori 37+0 POKS,POKS!! :heart:
 
Mä voin kans suositella tuota Boppy-imetystyynyä! Vaikka esikoista en imettänytkään kuin 3kk ja suurimmaksi osaksi sängyssä pitkällään niin tuo tyyny on ollu muussakin käytössä. Ekan viikon synnytyksen jälkeen istuin sen päällä epparin takia. Sit se oli imetyksessä apuna ja tyttö pötkötteli sen kanssa lattialla. Tyttö tykkäs myös olla paljon mahallaan sen tyynyn päällä. Ja siinä vaiheessa kun opetteli istumaan itse, niin tuo tyyny oli siinäkin tukena ja pehmusteena jos sattu tasapaino horjumaan. Että vaikka ei se imetys onnistuisikaan, niin ei ainakaan meillä ollu turha ostos. Ja hyvänä on pysynyt! Nyt ois haaveena opetella kunnolla imetys istuallaankin, niin pääsis tyyny varsinaiseen tarkoitukseensa.

Käytiin miehen kans herkuttelemassa Amarillossa. <3 Aikaisemmin päivällä kävin mun serkun luona ja hänelläkin alkaa jo somasti masu näkyä. Tulee mua 10 viikkoo jäljessä. :) Ajateltiin pyytä häntä kummiksi.

Nythän tuota joutais jo nukkumaan...

Pink 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Tulihan se Putous täälläkin katottua. Saipa taas nauraa urakalla. :D

Raskausarvet mulle tuli rasvailusta huolimatta ja niitä on teinivuosien kasvupyrähdyksistäkin ihan järkyttävän paljon, joten en jaksa moisista välittää. Ihan se ja sama, ne on kuitenkin tuossa navan tienoilla ja muutama tuntui olevan selkäpuolellakin. Tiikerin ansaitut juovat. ;) rinnat on ihme kyllä säilyneet ilman arpia.

Kengumamma mäkin tunnen tosi hyvin sen, missä vauva on - oikeastaan tosi helppoa, kun pylly on tossa oikealla kylkikaaren vieressä suurimman osan ajasta, välillä käy kyllä keskelläkin. Potkut tuntuu vasemmalla tai tos navan tietämillä ja hikka on aina selvästi tuolla lähellä häpyluuta. Vasen puoli mulla kohdussa siis ihan vapaana vielä, kun on niin oikealle mieltynyt - johtuisko siitä, että mies nukkuu mun oikealla puolella ja on muutenkin useimmiten oikealla, paitsi autoa ajaessa... Ken tietää. Hyvin tosiaan tuntee, kun pylly on aika paljon tuossa pinnassa ja vauva oikein työntää sitä tuohon. :)

Luontaistuotteet ei täälläkään isossa huudossa ole, jotkut olen todennut hyväksi käytössä ja niitä käyttelen kyllä, nyt tilasin sitä vadelmanlehtiteetäkin ihan uteliaisuudesta. Pääasiassa itsekin luotan enemmän lääketeollisuuden antimiin, ne kun on kunnolla testattuja - sama pätee omassa työssäkin, kasviväreihin en koske kun aiheuttavat hengenahdistusta toisin kuin nuo tehtaissa valmistetut värit.
Jokainen saa tehdä kuinka parhaaksi näkee ja mikä itsestä parhaalta tuntuu - monesti se vaikutus on muutenkin suurimmaksi osaksi uskosta kiinni. Siinä ei oo mitään väärää. :)

minä vaan -84 toi nukkuminen on kyllä melkosta touhua... Mäkin olin eilen vielä neljän maissa hereillä aamulla, sit nukahdin ja nukuin yhteen asti päivällä. Nyt esimerkiksi väsyttää jo vaikka kuinka, mutta tiedän, etten sais unta, jos sänkyyn menis. Outoa kyllä, mutta kaiketi tähänkin tottuu. Tiedän, että tuleva yö ei mene yhtä hyvin kuin edellinen - se tuppaa olemaan aina sama juttu. Harmi sinänsä kun ois kiva ees joskus saada se rytmi jotenkin takas.

Jahas, jahas... Jospa sitä kattelis vaihteeks telkkua, saa sit yöllä taas palata Netflixin pariin. :D
 
Heipsan!
Imetystyynyistä. Täällä niistä nyt ollut puhetta. Onkohan teillä hankittuna sellaista kahisevaa mallia olevaa vai jotain muuta? Mulla oli esikoisen kanssa sellainen kahiseva lainassa ja tyttö mokoma heräsi sitten aina siihen, kun nousin ja siirsin sitä tyynyä pois, kun se tyyny piti niin kovaa kahinaa.

Luontaistuotteista. Minäkin nyt uskallan sanoa, kun joku muukin oli epäileväinen. Mun äiti nimittäin käytti tuossa marras-joulukuun vaiheessa jotakin sellaista luontaistuotetta (apteekki myy samaa), joka oli juustomaitopohjainen, oli tarkoitettu vatsan hyvinvointiin. Nyt tässä kaksi viikkoa sitten, kun otettiin munuaisarvot, todettiin että molemmat munuaiset ovat myrkyttyneet, arvot huitelee 200 tienoilla, kun saisi olla naisella max jotain 70-80. Lääkäri totesi että kyseessä on lääkemyrkytys, joka on luultavasti seurausta jostakin luontaistuotteesta. Arvoja ei ole saatu alas ja kyseessä on ilmeisimmin pysyvä munuaisten vajaatoiminta. Nyt olenkin itse todennut, että tästä lähtien mietin tarkkaan, mitä suuhuni pistän. Mutta tosiaan, tällaistakin voi sattua. :(

Olipas ärsyttävää, kun Kelan sivuilta oli poistunut tiedot mun 2010 äitiysetuuksista. Olisin halunnut katsoa, tipahtiko ne miten verrattuna kolmen vuoden takaiseen. Nyt pitäisi sitten jostain löytää ne paperiversiot, jos haluaa vertailla. Kun työnantaja maksaa mullakin ne ekat 3kk, niin sinne pitää varmaan toimittaa verokortti? Paljonkohan työnantaja ja Kela perii veroja? Oliko se 10% vai minkä verran vielä tuosta ilmoitetusta summasta tipahtaa vielä pois?

Mulla ei muuten tullut viime raskaudessa ollenkaan raskausarpia, vaikka paino nousi sen 23kg. En ole kyllä nytkään rasvaillut mahaani. Sitä mietin vaan, että missä vaiheessa kannattaisi alkaa nännejä rasvailemaan ja mikä on paras rasva etukäteisrasvailuun? Mulla nimittäin viimeksi halkesi heti alkuunsa toinen nänni ja sen paraneminen kesti 2,5kk. En haluaisi kokea toistamiseen samaa, sillä kun vauva alkoi imeä, se oli mitä tuskallisin kokemus. Kiroilin ja huusin ja teki mieli heittää vauva tiehensä :(
 
Heippa

Kengumammalle paljon tsempitystä täältä! Miehesi on varmaan jotenkin lukossa tilanteesta, olisi hyvä kuin saisitte puhuttua asiasta, vaikka sitten neuvolan tädin avustuksella. On enemmän kuin luonnollista, että tarttisit tukea itsellesi! Niinkuin me kaikki tietysti, mutta toiset vielä enemmän.

Rupesin harkitsemaan imetystyynyä minäkin...

Vähän omaa napaa kysymyksen muodossa: menkkamaiset kivut jatkuu toista päivää, tai tänään vasta alkuillasta. Googlailin vähän ja pelästyin, monella merkinneet synnytyksen lähestymistä! Osaako joku sanoa pitääkö soittaa neuvolaan tai synnärillä, jos menkkakivut jatkuu vaan. Siis alaselkää ja vatsaa jomottaa pitkäkestoisesti samalla lailla kuin kuukautisten aika, ei sietämätöntä kipua, mutta ikävää silti. Harjoitussuppareita nyt myös tiheämmin, sanoisin, että joka päivä jokunen, mutta ei kipeitä eikä yhdistyneenä tähän jomotukseen, joka kestää siis tunteja kerrallaan.

Eilen lääkärissä kohdunsuu kuitenkin vielä ihan kiinni ja kohdunkaulaa normaalisti jäljellä, mutta netistä kun googlaa menkkamainen kipu rv 35 niin tulee monta kertomusta, jossa synnytykseen ei ole ollutkaan niin pitkä aika jomotuksesta. Onko muilla pitkäkestoista menkkamaista jomotusta? Pitääkö huolestua? Tai ottaa yhteyttä johonkin?

Hyvät yöt!

Tuulis ja rakas 35+1
 
Tuulis mulla on aika ajoin noita menkkamaisia jomotuksia, joskus kestää pidempään ja joskus menee ohi nopeesti. Mut mä oon mieltäny ne osittain tuohon liitoskipuiluun, kun ovat aikalailla yhteydessä mm.kävelyn ja muun liikkumisen kanssa - alkaa toi häpyluukin kipuilla eikä pelkästään lonkat.

Muistaakseni niissä Kelan lapuissa luki, että normaali ennakonpidätysprosentti plus 2 prosenttiyksikköä kuitenkin vähintään 20%... Jokatapauksessa en aio verokorttia Kelalle toimittaa vaan annan mennä tuolla kahellakympillä niin vältän mätkyt. Kovin monet kuulemma joutuvat makselemaan mätkyjä. :( joudun itse vielä alkuviikosta soittelemaan verottajallekin, kun laittoivat mulle ennakkoverolaput, vaikka jo lokakuussa soitin, että ensi (tänä) vuonna ei ole elinkeinotoiminnasta tuloja, kun olen äitiyslomalla ja sen piti olla sillä selvä... Näemmä noissa virastoissa ei mene sitten tieto eteenpäin ollenkaan. Niin ja maksan sitten täytenä Yle-veronkin, kun YEL-työtuloni on sen verran korkea (todelliset tulot ei edes puolta siitä eli tarttis maksaa ehkä se 70€) ja ammatinharjoittajien Yle-vero määräytyy joko todellisten ansiotulojen tai YEL-työtulon mukaan, kumpi sattuu olemaan korkeampi. Reilu kerho.
Ehkä alan ensi viikonloppuna lottovoittajaksi enkä välitä yhtään mistään maksuista enää. :D
 
MrsR, juu tosiaan, saivaareet on hankalin homma tuossa täisouvissa. Niitä on nypitty kamman kanssa ja vedetty kynsillä pois hiuksista. Onneksi, onneksi ei enää mitään ole näkynyt! Neiti-81, voi ei, teilläkin niitä otuksia!!! :x Meilläkin tämä oli tosiaan aivan ensimmäinen kerta, eikä muitakaan inhottavuuksia ole meillä aiemmin ollut. Kylläpä olikin kivaa, että tuli nukuttua joululomalla perhepedissä koko tyttökolmikon kanssa, saatiin siitä hyvästä kaikki tartunta, edes mies ei meillä säästynyt. Meillä vielä kahdella vanhimmalla, varsinkin toisiksi vanhimmalla oikein tuuhea hiusto ja vaikka pituutta vain pitkähkön polkkatukan verran, niin jo oli homma! Eikä ollut miehelläkään helppoa mun hiuksien kanssa, näitäkään ei ihan vähän ole, vaikka pituus on onneksi mullakin "revitty" polkka. Montaa otusta per pää ei meiltäkään löytynyt, itseltäni löysin yhden ja molemmilta isommista muutamia. Tosin ihan sen kunnon kampauksen täikammalla tein sitten vasta ensimmäisen shampoopesun jälkeen, sillä alkoi oksettaa liikaa.

Taikamyrsky, jos ei mitään oireita täistä sen kummemmin ole ollut, riittänee ehkä n. kerran viikkoon tarkastus, en itse jatkossa aio joka päivä päitä tarkastella minäkään, mutta nyt, kun häätötoimet olleet viikon verran käynnissä, tarkastamme kyllä vielä päivittäin ainakin ensi viikonkin ajan ja sitten vähän harvemmin. Estokäsittelyä kyllä noilla eskarilaisella ja koululaisella jatketaan. On kyllä tosiaan vastuutonta jättää täit sun muut loiseläjät hoitamatta tai hoito puolitiehen, niinhän ne mokomat eliöt vaan lisääntyvät, eikä epidemiaa saa kuriin millään. : / Ja sama juttu muidenkin "kiertotautien" kanssa, käsittämätöntä, että pitää hoitoon viedä lapsi puolikuntoisena, tai vieläkin kipeämpänä. :confused:

Halibut, juu, eipä ole paljonkaan villa-allergikkoja vastaan tullut, harvinaista lajia taidamme olla. Kivempaa on pystyä hengittämään, kuin villavaatetta (edes lapsilla) käyttää. Fleeceasut kovassa käytössä meilläkin, mutta villasukkia meillä lapsilla sentään on ja ne säilytetään laatikossa, jota välttelen avaamasta... Itse käytän juurikin pörrösukkia. Mulle ei sovi myöskään se sairaalan lanoliinivoide, onneksi on Bepanthen.

Tänään olen koittanut siivoilla ja järjestellä paikkoja, mutta vielä on paljon tekemistä huoneiden uudelleenjärjestelyn seurauksena. Kuntoni vaan ei kestä kovin tehokasta siivousta enää, tänäänkin kesken puuhan oli pakko kellahtaa hetkeksi selkää ja supistelevaa vatsaa lepuuttamaan ja nukahdin ihan vahingossa vartiksi. Supistellut on tänään ihan reippaasti ja tuntuu, että ylävatsan osalta kohtu on kovin tyhjän oloinen ja maha näyttää suorastaan roikkuvan. Viime yönä sentään tuli nukuttua ihan kunnolla, vaikka heräsin kyllä varmaan viitisen kertaa asennonvaihtoon ja vessareissulle ja kerran ihan järkyttävään suonenvetoon vasemman jalan holvikaaressa. Sama vaiva on toistunut tänään päivällä muutamaan kertaan ja magnesium on ollut käytössä jo pitkään, olen muistanut juoda reippaasti vettä jne, eikä vaan ole apua nyt.

Imetystyynystä, esikoisen kanssa en sellaista tullut hankkineeksi ja pärjättiin kyllä perustyynyilläkin, mutta kakkoselle jo ostin oikean imetystyynyn, taisi olla ihan Pikku-Piian tyyny. Se samainen tyyny oli käytössä vielä kuopuksellakin, mutta ennen tätä raskautta ehdin myydä sen pois. Sen verran käteväksi kapineeksi sen havaitsin, että hommasin tulokkaallekin sellaisen. Tosin nyt mulla on se melkoisen tyyris Doomoo, vaikka itse maksoinkin siitä käsittämättömät 5€ kirppiksellä!!! :D Ei paha. Pesin tuon tyynyn kyllä 60 asteessa, eikä mennyt miksikään. :D Päällisen pesin ihan samassa lämpötilassa senkin ja ihan on ehjä ja kunnossa edelleen. Mielummin kuitenkin haluaisin siihen puuvillaiset päälliset, joten ompeluhommiksi tosiaan menee. Sitäpaitsi se päällinen, mikä tuossa nyt on ei ole väriltään mieleinen mulle muutenkaan, sinisen ystävä kun en ole... Niin ja tosiaan, vauvan istumaanopettelukin sujuu imetystyynyn kanssa mukavasti, että hyötyä siitä kyllä on! :)

Ila, mulla oli esikoinen perätilavauva, sektiolla syntyi. Seuraavat kaksi olen kuitenkin synnyttänyt ihan normaalisti alateitse. Ekan kanssa on itseasiassa helpointa toipua sektiosta, ei ole muita kuin se vauveli, jotka huomiota vaativat, eikä tarvitse pelätä isompien haluavan syliin jne. Tämän nelosen pitäisi onneksi olla pää alaspäin, tulisikin melkoinen show, jos sektioon nyt joutuisin...

Supistelut jatkuvat näemmä taas ja ikävästi juilii tuonne synnytyskanavaankin, ei "sukkapuikkopistelyjä" vaan jotain ihan muuta tällä kertaa, mitä lie. Ja vauva punkee päätään tosi tosi alas. Selkä parka ei jaksa kohta enää kannatella mua lainkaan. Vielä ei kuitenkaan tunnu, että synnytys olisi alkamassa, sen kivun kyllä sitten taas taatusti tunnistaa, paria vuorokautta ennen syntymää on mulla molemmissa alatiesynnytyksissä alkanut menkkakipuja kovempi polttelu ja vatsa mennyt ihan umpisekaisin. Niiden kipujen kanssa en ole pystynyt enää nukkumaan, eikä ole ollut Panadolista mitään apua. Umpiväsyneenä olen sitten kaksi lapsistani maailmaan punkenut ja migreenin saattelemana vielä... Jospa, oi jospa tällä kertaa ei migreeni iskisi, sellainen vieno toive olisi!

Bliss ja Poikanen, jotka eivät osaa kumpikaan mennä nukkumaan, joten sunnuntai kun jo on suht pitkällä, niin viikkoja nyt 36+4...
 
Serafiina mun Pikku-Piian tyyny on kahiseva, ja tuo Trille-elefanttityyny taas ei. Luulenkin, että tuo P-P tyyny jää enemmän itselleni tueksi juuri sängyllä lukemiseen ja surffailuun (normityynyt ei kasattunakaan tue selkää riittävästi, menee mutkalle) ja tuo Trille tulee olemaan se itse imetykseen käytettävä. Trille on aika paljon pienempikin, voisin kuvitella sen olevan vähän kätevämpi, mutta kokemusta ei tietenkään vielä ole. Molemmat maksoi noin 30 euroa kappaleelta uutena.

Menkkakipuja täälläkin, tuntikausia voi "poltella", ollut jo koko viime viikon, mutta eipä mitään tapahdu. Alan vähän turhautua, kun lääkäri epäili ihan vakavissaan vauvan saattavan tulla jo tällä tai ensi viikolla, mutta en itse enää usko siihen. Kahtena erillisenä päivänä on supistellut paljon, muttei kivuliaasti. Mulla siis alakerran tilanne kuin uudelleensynnyttäjällä (kuulemma), kun kaulakanava yli viikko sitten jo 1,5 cm, pehmeä ja sormelle auki. Oman äidin raskaudet on päättyneet 42+6 (käynnistys), 39+6 (vedet meni, käynnistys) ja 40+0 (kaatumisen jälkeen käynnistyi itse), eli mitään perinnöllisyyttä etukäteen synnyttämiselle ei kyllä ole. Saunaa, seksiä, shoppailua, siivousta ja portaiden kävelyä on kokeiltu. Ei tehoa. Ei tässä viikkoja ole paljon, mutta perätila jännittää ja haluaisin kaiken olevan jo ohi. Mahakin on alkanut tympiä, kun sitä pitää varoa ja se on tiellä. Onneksi torstaina on kontrolli, ja toivottavasti sovitaan sektioaika varalle.

Pilkku_ 37+3
 
onnea kaikille täysiaikaisuuden saavuttaneille!! itellä tuntuu vielä niin pitkälle aika synnytykseen sun muihin kun menee varmaan maaliskuun alkuun ennenkun pikkunen syntyy :)

imetystyyny esikoiselle anoppi osti sellasen, käytin yhden yön sylissä keittiönpöydän ääressä, kun askartelin joulukortteja ja vauva halus olla koko ajan tissillä. se siitä, en kokenu sitäkään tarpeelliseks. Mä oon muutenkin sellanen etten halua kaikkea hilivitkutinta, syli ja tissi riittää pitkälle meillä <3 nyt on vielä sekin että kun esikkoa tarttee viihdyttää vauvan tultuakin ja kesä tulee yms. niin suurinosa imetyskerroista on kuitenkin oman pihan keinussa, puiston penkillä ja ties missä, niin en mä mitään tyynyjä rupee mukana raahaamaan :) mitä enemmän viihtyy kotona sitä enemmän kannattaa musta tälläsiin kapistuksiin satsata,mutta meille paljon liikkuvina ei kannata paljoa kannettavia hommailla. kantoreppu tulee olemaan meillä kova sana sillä esikko tuntuu tarviivan vielä rattaita aika paljon ja kun ei tuplia hommata niin vauvaa täytyy kantaa sypyssä.

luontaistuotteet hurahdin niihin kauan sitten,mutta vain tiettyihin tuotteisiin kuten yrtteihin ja homeopatiaan. Tavallisia lääkkeitä en tykkää käyttää ja homeopatiaan turvaan silloin tällöin. vitamiineja ei meillä popsita purkista edes D.tä vaan ruokavalioon satsataan niin että kaikki tulee saatua, se on suhteellisen helppoa kun vähän kikkailee :) Hui kauhistus mitä oli serafiinan äidille käynyt, toivottavasti munuainen palautuisi! vadelmanlehtitee on musta hyvänmakusta ja join sitä viimeksi ja alotan sen juomisen nyt taas kun tuli 34 viikkoa täyteen. uskon sen vahvistavan kohtua synnytystä varten ja pehmittävän kudoksia helppottaen synnytystä. Oma shiatsu hierojani joka on myös homeopaatti ja kiinalaisen lääketieteen opintoja suorittanut niin neuvo mua silloin viimeksi tähän. Samoin arnica montanan alotan kaksi viikkoa ennen la.ta ja syön sitten synnytyksen jälkeenkin. en tiedä auttaako oikeasti mutta viimeks kaikki meni ainakin tosi hyvin ja Äitimaan mainitsema jälkivuotokin mulla tyrehty niin etten tarvinu sairaalaan jättisiteitä enää seuraavana päivänä synnytyksestä ja kaikki oli ohi parissa viikossa kokonaan :)

raskausarvet rasvailut unohtu jossain välissä mutta ei oo tullu arpia, ei tullu viimeksikään ja sama painon nousu molemmissa (5kg).

influenssa iski päälle eilen aamusta nostaen yhtäkkiä 39 asteen kuumeen ja karseet lihassäryt. täällä nyt siis toista päivää elellään kuumeen kourissa mustaherukkamehun ja valkosipulin kynsien voimalla. Lihassäryt on yhtä pahat kun -09 kun sairastin sen sikaflunssan, että silleen. Rokotusta en siis ottanu ja kas kummaa viime viikollahan mä olen tän siis koulussa tartuntana saanut ilmeisesti kun ei meillä vielä kukaan muu perheessä ole kipeänä. Onnittelut kaikille ketkä otti rokotteet!

taikamaailma/kuumeukko ja vaavi 34+1
 
  • Tykkää
Reactions: Halibut
Huomenta :)

En edes viitsi mainita viime yöstäni.... :LOL: mutta voin todeta, että illalla ei kannattaisi syödä ehkä myöskään liikaa, jos muutenkin on vaikea nukkua, ne unet olivat ihan omaa luokkaansa... :D

Luontaistuotteista on pakko mainita sellainen asia, ettei niitä kannata tosiaan popsia ihan vain popsimisen ilosta! Jos ei tiedä, mitä on tekemässä, kannattaa ennemmin ottaa selvää kuin käyttää aineita, joista tosiaan voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Nämä jasmiini-, imetys- ja vadelmanlehtiteet nyt ovat ihan turvallisia kenelle vain, nehän ovat tosiaan teetä. Ihan samalla lailla kuin syömme ehkä persiljaa salaatissa tai tilliä kalan kanssa, toinen voi aiheuttaa supistuksia, jos sitä kiskoo kilotolkulla ja toinen auttaa maidon tuloon, jos on tarvetta :D Moni luottaakin lääketehtaiden kemiallisesti valmistamiin tuotteisiin, jotka eivät toki ole huono vaihtoehto, mutta luonnoton sellainen. Itse kun tykkään kuopsuttaa pihastani käyttämäni mausteet enkä ostaa niitä kaupasta lisäaineiden kera, niin minulle homma on sinänsä selvä. Kunnioitan kuitenkin jokaisen omaa päätöstä myös tässä asiassa; se, että pelaa varman päälle ei monestikaan ole huono juttu :) Taikamyrsky pitääkö tuohon Arnicaan olla resepti? Jos pitää, otan homeopaattiin heti huomenna yhteyttä, koska kuulostaa ehkä meikäläisen pelastukselle. Hemppa on jo nyt niin alhaalla, että jos synnytyksessä taas menee verta kuin pistetystä siasta, mahtaako yksi pussi tälläkään kertaa verta riittää :(

La lähestyy, eikä siinä kaikki. Ensimmäinen ajatus yöllisten supistusten jälkeen oli, että koskas mulla olis menkkojen mukaan se la, ja sehän olis jo 1.2. Kun ykkösen la:han siirrettiin juuri koon vuoksi viikkoa myöhemmäksi ja osoittautui, että hän oli vain äitiinsä tullut ja pieni tyttönen (3200g 40+1 koon mukaan laskettuna) syntyessään. Istukka olisi lakannut toimimasta hetkellä millä hyvänsä kuulemma. Tämä sai ilon läikehtimään, menkkojen mukaan olisimme siis jo täysiaikaisia :) No, odotellaan nyt kuitenkin pari viikkoa vielä, toivon. Vaikka sängystä nouseminen onkin aika hanurista, kirjaimellisesti :D

Hauskaa sunnuntainta, on sentään hiukan lauhtunut :)

Viivi+Tiiti 36+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Halibut
Moi!

Neuvola rv 34+3
Kaikki ok. Terveydenhoitaja arveli käsituntumalla vauvan olevan hieman pienempi/sirompi kuin normaalisti näillä viikoilla. Painoa pari sataa grammaa vähemmän, arvioi. Tiedä sitten miten on tällaiseen arvioon luottaminen.

Imetystyyny En ole edes ajatellut sellaista. Kuinkahan tarpeellinen se sitten onkaan? Ehkä odotan muutaman imetyskerran ja käyn sitten ostamassa jos se tuntuu tarpeelliselta.

Luontaistuotteet En ole paljon käyttänyt. Joten en osaa kuvitella niistä olevan mitään hyötyä. Kai sitä pärjää ilmankin.

Äitiysloma Ensimmäinen virallinen lomapäivä on huomenna. Saa nähä mitä sitä keksii aikansa kuluksi. Toisaalta meille pukkaa muuttohommia tossa maaliskuun alussa, että niitä tietysti voisi hissukseen alotella.

Vaunut No nyt ne on sitten vihdoin ja viimein hankittuna. Odottelee tuossa eteisessä käyttäjää =) Kaukalo ja jalusta autoon hankittiin samalla. Kaukalo käy rattaiden runkoon, mikä oli minusta yksi vaatimus.
Enää ei puutu kuin jotain pientä, kuten harsoja ja tuttipulloja ja vaipparoskis.

Hauskaa sunnuntaita kaikille

Annemiini + Tinttis 34+6
 
Onnea kaikille TÄYSAIKASILLE!:heart: Ihanaaa! Tuli itellekin oikee hyvä olo et eihän täs enää oikeesti kauaa ole :) Ollaan kyllä niin pitkällä kaikki jo :)

IMETYSTYYNYSTÄ mä oon tykänny ja kaksosten kans ehottomasti käytössä, katotaan vaan joudunko ostaa erikseen jonkun kaksosille sopivan mallin vai sujuuko tolla. Lisäksi sen kans on hyvä ite nukkua:D

MENKKAJOMOTUKSIA ei ole, eikä muitakaan synnyttämiseen viittaavia oireita. Tyypillistä! Mitä pidemmälle mennään, sen vähemmän mua supistelee:|
jopa liitokset ovat tuntuneet jo paremmilta! Oon saanu nukuttua melkoisen hyvin.
Sängystä nousu on aika akrobatiaa jo :D

VAUVAN TUNTEMINEN, mä oon ihan sekasin noista, siis tunnen et toinen oikeella, toinen vasemmalla, mut tuntuu et kaikkia kovia möttejä ja patteja on jokapuolella :D A-vauvan pyllyn tunnistan kyllä ehkä :D mikäli se hengaa edelleen pääalaspäin :D Toisest en tiedä yhtään miten on.... en tunne sen liikkeitä kovin hyvin (on just istukka patjan takana) ja todennäköisesti potkii ja hutkii siihen. Doplerilla välillä bongaan jos huolettaa.
Toinen liikkuu senkin edestä :D

(.)
Hyvä fiilis!
paljon saanu kotona aikaseks ja turvotuskin vähän helpottanut kun oon ottanu asiakseni vähän lepäillä kun isäntä on kotona. Sillä alkoi talvilomaviikko :heart: niin kaikki on helpompaa ens viikon ajan :D saa oikeesti aina välillä nostaa jalkoja ylös :)

T:Neiti+masukit 34+2
 
Joku mietti menkkamaisia kipuja ja synnytyksen lähestymisen yhteyttä. Joo tottakai pitää paikkansa, sieltähän se synnytys lähestyy, viikko viikolta :D... Eiköhän se keho ala valmistautua, jokaisella omaan tahtiin. Toisilla viikkoja ennen toisilla vasta viimetingassa.

Täällä on kanssa ollu milloin minkinlaista juilintaa alaselässä ja alamasussa ja vihlomisia, kramppeja ja liitosten pauketta ja kipuilua. Välillä vatsakipua, joka muistuttaa suuresti vatsanväänteitä ja että kohta pitäis ripakalle juosta, mutta menee ohi. Supisteluksi en ole moisia tuntemuksia tulkinnut, kun masu ei kovetu. Välillä sitten taas masu kovettuu ja pingottuu, mutta se on tosin ollu kivutonta.

Mistään en oo ollu huolissani vaikka ekakertalainen oonkin. Olen vaan ajatellu, että kaikki kuuluu asiaan. :saint:

Vissyliini 34+3
 
Imetystyyny Doomoon ostin minäkin ja missään nimessä ei ole turha vaikken sitä imetykseen käyttäisikään! Ollut aivan ehdoton nukkumisvaruste! Toki uskon, että imetykseen tulen käyttämään ja juuri siihen istumaan opettelun tukena myös. Imettämään en missään nimessä ala missään puiston penkillä, saatika tyynyä raahaisi mukanani... Jokaisen henk.koht asia, mutta itseäni inhottaa julki imetys!

Vissyliinin kanssa samoilla linjoilla, ekakertalainen muttei huolta kun luottaa että kuuluu asiaan. Ja saisi olla kokoajan valittamassa, jos joka kivusta ja supistuksesta välittäisi! Kyllä sen sitten huomaa, kun jotain alkaa oikeasti tapahtumaan!

Olen hyvin huonotuulinen nykyään vain koko ajan. Enkä jaksa tehdä mitään. Onneksi omistan maailman ihanimman miehen <3

Lääkkeellinen synnytys se ei tee minusta parempaa äitiä, jos en lääkkeitä ota. Joten kaikki mahdolliset aion kokeilla, ettei siitä jää traumoja (joskus pelkäsin synnytystä niin, etten ajatellutkaan koskaan lapsia hankkivani).. Etukäteen en aijo mitään suunnitella kun ei sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Mutta pääpiirteet selvät.

M+ masukki 37+6
 
Heippa kaikille!

Tänään olen viimein saanut aikaiseksi tehdä pari juttua, mitä olen suunnitellut jo pitkään. Aloin täytellä sairaalakassia valmiiksi ja laitoin sinne nyt alkuun imetysliivit ja paidan, alushousut, liivinsuojia, sukat ja siteitä itselle. Paljon on semmoista tavaraa, mitä vielä tarvin käytössä, niin laittelen myöhemmin kasvonpuhdistusaineet, rasvat, hammasharjat jne. kassiin. Sitten kävin läpi kaikki vauvanvaatteet ja kone on tänään pyöritellyt pikkupyykkiä ensimmäistä kertaa. :heart: Pyysin oikein miehenkin mukaan pyykkejä ripustamaan ja yhdessä päiviteltiin, että MEILLE TULEE TOSIAAN KOHTA VAUVA! =)

Keltakukka Onnea lomalle jäämisestä! Se tunne on kyllä jotain niin ihanaa! Kun kävin työpaikalla tyhjentelemässä pukukaappia, niin kylläpä hymyilytti makeasti! Mullekin muuten sanottiin sf-mitasta, että iso vauva on tulossa! Terkkari suunnitteli, että varaillaan sen takia myös synnytystapa- ja vauvan kokoarvio, vaikka yleensä täällä ei noita ole uudelleen synnyttäjille. Mulla mitta oli 33cm ja viikkoja oli silloin 33+6. Sanoi että vatsan päältäkin tuntee, että vauva on iso ja täyttää koko mahan!

MrsR aika hauska tuo nenä-juttu! En ole kuullut, mutta nyt alan kyllä seuraamaan omaa nenää! :) voi hyvin olla jotain perääkin!

Cannes minullekaan ei ole juuri alatutkimuksia tehty. Ekalla neuvolakäynnillä otettiin papa ja siinä yhteydessä normaali alatutkimus. Muuten ei ole katseltu sinne päähän ollenkaan, eli ei mitään tietoa kohdunkaulan tilanteesta tms. Ei mulla kyllä ole supistellut tai mitään ja kahdessa aikaisemmassa raskaudessa ihan lopussakaan ei mitään muutoksia ollut tapahtunut, ennen kuin synnyttämään mennessä. (synnärille mennessä olinkin ekalla kerralla 6cm auki ja toisella kerralla 5cm)

Olen metsästänyt kuumeisesti kaunista ja muhkeaa pinnasängyn reunapehmustetta. Kaikki kaupungin liikkeet ollaan käyty läpi, mutta mieluista ei tunnu löytyvän. Olen selaillut jotain nettikauppoja, mutta en ole hirveästi löytänyt vaihtoehtoja. Onko kellään vinkkejä missä nettikaupassa olisi sieviä?

Esikoinen odottaa kuumeisesti vieressä pelikaveria, niin nyt lopettelen tätä romaania :)

RouvaRuusunen ja PoikaPiikkinen rv.34+2
 
Viimeksi muokattu:
Bliss hyvä, että savotta on siellä ny onnellisesti päätöksessä. :) kannattaa tulevan viikon lopulla tarkistaa päät ja jos ei mitään näy niin voit tuulettaa voittajana! :)

Onnittelut täysiaikaisille täältäkin! Perässä tullaan... :D

Neiti-81 tääl on kans olot oikeastaan hiukan paremmat, mut ketteräksi ei voi itseään kutsua. :D ylösnousu sängyltä ja sohvalta on melkoinen taistelu :LOL:

Vissyliini mä kyl kans aikalailla luotan kaikessa siihen, et luonto hoitaa ja sen mitä se ei pysty, hoitaa länsimainen lääketiede. Tietty välillä iskee niitä paniikin tunteita, mutta sitten vaan yrittää olla mahdollisimman zen niin se menee ohi. :) mitään outoa tai ihmeellistä ei kuitenkaan ole ollut tässä kropassa, ainakaan asiaan kuulumatonta, niin mitäs tässä hätiköimään. :)

Milli1988 mä olen kans tositositosi huonolla tuulella vähän väliä, käy ihan sääliksi tuo mies, kun joutuu tämmöstä äkäpussia kattomaan... Kauhee, kun oon muutenkin sellanen valivalityyppi niin nyt sitten tuntuu, että kaikki suurenee mittasuhteistaan potenssiin 10 vähintään. :( ihan hävettää, kun ei oikeasti ole edes mitään hätää, jos vertaa moniin muihin... Täytynee tsekkaa omaa asenne kohdilleen, vaikkei musta koskaan pullantuoksuista mammaa tule, niin voisin edes olla se, joka löytää jokaisesta harmaasta pilvestä hopeareunuksen. :)

Viime yönä nukahdin kunnolla vasta aamun puolella, mutta sain kuin sainkin nukuttua noin 8h. :) huomasin, että joka kerta kun vauva on kauhean aktiivinen yhden päivän aikana niin yöllä se närästys on paljon pahempi ja sitten sellaisina ei niin virkeinä päivinä saa nukkua ihan rauhassa ilman pahempia närästelyjä. :) on vaan noi vähemmän virkeet päivät/yöt aika harvassa. :D

Nyt voisi raahautua jääkaapille, nälkä kurnii. :LOL:

MrsR&MrR ja EePee 35+3
 
  • Tykkää
Reactions: Milli1988
Vauvan sijainnin tunnen ihan satunnaisesti sillä tavalla kunnolla. Tai lähinnä osaan paikallistaa sen pepun ja sitten potkuista tunnen mihin suuntaan jalat sojottaa. Sängystä noustessa näkee sen sijainnin ihan vatsan päälle, kun siihen nousee sellainen puikula. Huomenna päästään ultralla kurkkaamaan olenko tulkinnut oikein :D

Lajittelin äsken kaikki lastenvaatteet paikalleen, kun sain miehen auttamaan kaapin kokoamisessa. Samalla katsoin valmiiksi muksun kotiutumisvaatteet ja esittelin ne miehellekin. Mies tuumasi vain, että kannattaako niitä nyt ihan vielä, mutta onpahan nyt sitten edes jotakin valmiina. Mies jos alkaa vaatteita täällä yksin valkkaamaan, niin nappaisi varmaan jotain vuodenikäiselle sopivaa kesävaatetusta mukaan :D

Keltakukka 36+1
 
  • Tykkää
Reactions: Mimaco85 ja MrsR

Yhteistyössä