HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Taikamyrskylle ja Viivi76:lle toivottelen täältä voimia väsymyksen keskelle!

Tuota nimiasiaa ollaan miehen kanssa pohdittu ja yksi hyvin vahva nimiehdotus nyt on pojalle. Saa nähdä tuntuuko se vielä syntymän jälkeen hyvältä. Ei ole sitä vielä kenellekään kerrottu ja taitaa säilyä salaisuutena ristiäisiin asti, kunhan kaikki nyt vaan menee siihen asti hyvin.

Hankinnoista meiltä puuttuu enää oikeastaan sitteri. Sellaisen haluan, mutta ajattelin, että sen voisi jättää ihan syntymän jälkeenkin hankittavaksi, jos vaikka joku isovanhemmista sattuu kysymään, että onko jotain mitä he voisivat hankkia. Ja jos ei kukaan kysy, niin sitte vaan hankitaan itse. Pikkuostoksia, kuten vaipat, pumpulipuikot sun muut, pitää vielä käydä tekemässä.

Keltakukka 36+2
 
väsymykseen täältäkin voimia! Vaikka olen itsekin huonosti nukkunut niin virtaa kyllä piisaa ihan kivasti. Toistaseks ainakin. Tai ehkä se oli vain se ripsihuolto, kun virkisti mieltä ja olemusta. ;)

Kirjoittelen tässä samalla, kun annan makkarakeiton jäähtyä tuossa vieressä lautasella. Nam.

imetysliivit on kahdet tällä hetkellä, sellaiset kaarituettomat. Mutta kyllä nää tissit kaipaa enemmän tukea päiväsaikaan ainakin - yöllähän noita voi sitten pitää ihan huoletta. :) ajattelin itekin ihan liiviliikkeeseen tai Sokoksen liiviosastolle vyöryä. :)

Oi vitsi, tuttava oli tänään saanut pojan - 54cm ja 4320g. Ei mikään pieni mies. :D

nimiasia meillä on ollut sekä tytön että pojan nimet valmiina jo pitkän aikaa, siihen tuo EePeekin viittaa... E:llä alkaa tytön ja P:llä pojan nimi. :)

karvasavotta on kyllä melkoinen suoritus näköjään kaikilla muillakin. :LOL: sääret on kyllä melkoisen hankalat, mutta ihan sokkona on hauska sheivata alapäätä. Täälläkin oli sellainen viiden tähden viidakko, mutta oli ihan oman mukavuuden vuoksi pakko käsikopelolla ja tuntoaistin avulla sheivattava. Luulen, että mahan kadottua tulee naurettua saavutukselle. :D

Tänään tapitetaan sitten taas Poliiseja ja Satuhäitä... Viime viikon häissä oli entinen luokkakaveri laittamassa morsmaikun tukkaa. :)
 
(.) Tänään käytiin äitipolilla kaikki oli ok, painoarvio oli nyt rv 36+4 2727g. Sisätutkimusta ei nyt tehty vaan sitten 2 viikon päästä ku menen taas uudestaan.

Karvojen ajelusta Mulla mies ajoi karvat ja leikkasi varpaankynnet =)

Pipsa4 36+4
 
Iltaa mammat,

Tänään kävimme tutustumassa synnytyssairaalaan. Oli tosi kiva käynti ja jäi oikein hyvä mieli :) oon ruennut jollain hassulla tavalla odottaa synnytystä. Näen sen päässäni jonain projektina jonka haluan suorittaa. Ennen jotenkin pelkäsin koko tapahtumaa ja jännitin sitä, että se sattuu. Mutta nyt jotenkin olen innostunut siitä, eikä kipukaan tunnu pelottavalta. Varmasti kyllä kun tilanne on päällä, niin kiroan itseni alimpaan helvettiin, koska olen ryhtynyt tälläiseen :D mutta uskon, että selviän kaikesta kuitenkin!

karvojen ajelu on täälläkin tuottanut hieman päänvaivaa. Sääret otan säännöllisesti epilaattorilla tai vahalla, niin ei pääse pehkoksi kasvamaan.

Nimi meillä on jo päätettynä, enkä usko sen vaihtuvan enää :)

Imetysliivit olen yhdet hankkinut, mutta pitää ostaa toiset sen yhden koon isommat. Nuo kaarituettomat ois varmaan hyvät just yöaikaa. Muuten mulla on sen verran raskaat rinnat, että oon miettinyt, että tukeeko ne päiväkäytössä yhtään?

Aamulla neuvolaan...punnitus jännittää..

Bumble & masukki 34+1 :heart:
 
Vähän pitää tulla vielä jatkamaan... :)

viivi76 kiitos tuosta liivikauppa vinkistä! Sieltä taidan tilata yhdet nyt ja toiset vauvan synnyttyä :)!

Ja sitten sellaista piti ihmetellä, että eilen ostimme kaupasta tuoretta ananasta(aivan törkeän hyvää :p ) ja sitä mussutellessani aloin googlailemaan ylipäänsä juttuja ananaksesta ja törmäsin sellaiseen, että sitä ei suositeltaisi raskaana oleville?!? Onko kukaan muu kuullut tälläistä? Ei tämä minua kyllä paljon hetkauttanut ja olen syönyt myös tänään ananasta ihan hyvällä omalla tunnolla. Mutta kertokaa ihmeessä jos jollain on asiasta ennemmän tietämistä :)
 
Jotkut uskovat tuoreen ananaksen auttavan synnytykseen valmistautumisessa ja nopeuttavan synnytyksen käynnistymistä. Mutta enpäs jaksa uskoa, että tavallisella syöntimäärällä saisi mitään ihmeitä aikaan, taitaa olla taas näitä ruoka ja raskaus-myyttejä :D Enemmän tuo ananas sisältää sokeria, mitä ei liiallisesti ole suotavaa popsia. Mut ihan hyvä vitamiinien lähde siltikin, parempi kuin karkin popsiminen.
Pineapples to Induce Labor : Labor and Childbirth : Pregnancy
Mulla tuore ananas on ollut suunnattoman himon kohde nyt raskausaikana, toki ennen raskautumistakin siitä tykkäsin mutta tää on ihan muussa mittakaavassa. Ainakin on terveet mieliteot, eikä esimerkiksi ihan mahdotonta suklaanhimoa. Tuore appelsiini, sitä mä voisin kanssa popsia kilokaupalla. Yleensäkin kaikki tuore maistuu nyt ihan parhaalta. Harmittaa ihan kun on talvi, eikä kaupoista juurikaan saa tuoreita marjoja tai sitten ovat niin törkyhintaisia etten viitsi edes harkita ostamista.
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja Bumble
Heipat

Mä toivon että joku vastaa Bettiksen kysymykseen unipussista: eli mitä sinne alle pistetään, pelkkä body? Kun on esikoinen kyseessä, on monta kysymystä mielessä...

Toinen kysymys vauvan nukkumiseen liittyen: perhepeti. Itse olen ajatellut, että lähtökohtaisesti haluaisin vauvan heti pinnikseen oman sängyn viereen, mutta käytännössä useat vauvat tuntuvat nukkuvan vieressä paremmin kuin pinniksessä. Kokemuksia? Ja onko tosiaan niin, että vauvalle ei pitäista olla omaa peittoa vaan saman peiton alle??? En ole kyllä varma miten mahduttaisiin kaikki kolme samaan sänkyyn, sänky on kyllä leveä parisänky, mutta en osaa nukkua ihan kylki kyljessä miehenkään kanssa.

Joku kyseli oireettomasta loppuraskaudesta. Sanoisin, että itsellä on kyllä varsin oireetonta moneen kanssasisareen liittyen. Ne parin päivän menkkakivutkin meni ohi, samoin nukun nykyään tosi paljon paremmin, ja painajaisiakaan ei ole ollut, hallelujah! Liitoskipuja ei myöskäään juuri laisinkaan, oikeastaan vaan jos istuskelen pitkät ajat yhteen menoon. Toki tunnen vauvan vatsassa ja kaikki muljahtelut, mutta se ei häiritse arkea. Ja mieli on myös tasoittunut loppuraskautta kohti, mistä olen tosi iloinen. Eli suotuisaa kehitystä viime aikoina täällä. Voimia niille, joilla olo tuntuu kehnontuvan loppua kohden!

Karvoja olen ajellut ihan peilin edessä, no problem. Sen sijaan säärikarvat eivät tunnu juuri kasvavan ollenkaan, joten niitä en ole ajellut kuukausiin...Mistä lie johtuu.

Meillä on pari suosikkinimeä ja sitten on joitan mistä minä tykkään ja mies niin ei. Katsotaan miten käy. Olen varautunut siihenkin, ettei vauva näytäkään yhtään siltä, mikä nimi on mielessä ja sitten pitää tietysti vaan vaihtaa. Nimi siis ;)

Hankinnat edelleen totaalisen kesken.... Menkkakipujen johdosta havahduin siihen, että tää vauvahan saattaa tosiaan tulla etuajassa ja ainakin turvaistuin pitäisi tosiaan kohta hankkia, samoin vaunut ja pinnis ja vaipat ja... argh.

Mua mietityttää muutenkin paljon tuo vauvan pukeminen. Meilä on kotona aika vilpoisaa, makuuhuoneessa se 18 astetta ja nukutaan untuvapeittojen alla. Pienelle ei ole untavapeittoa, vaan toistaiseksi vaan se äitiyspakkauksen peitto. Pitääkö siis pistää enemmän vaatetta (jos vauva siis nukkuu omassa pinniksessä)? Entäs päivävaatteet, tarvitseeko vauva villavaatteita sisälläkin yleensä (minä ja mies pidetään kyllä villapaitaa kotonakin)

Tuulis ja rakas 35+2
 
Tervetuloo Pupunen90 mukaan!

Hankinnat on tällä jo kaikki tehty (ainaki omasta mielestä, en keksi enää oikein muuta, mitä tarvittas), sitä oon vaan miettiny, että kannattasko ostaa vielä se hoitokassi jostain mammatarvikekaupasta?

Nimiasia
on onneks meillä ollu selvä jo pitkään :) Miehellä on kaksosanen nimi ja samoin hänen isällään, heillä on myös toinen niistä nimistä sama eli jos meille syntyy poika, niin hän saa myös kaksosasen nimen, jossa tietysti se toinen nimi on sitte sama, kun isällä ja ukilla. Jos taas syntyy tyttö, niin kaksosanen nimi on mietittynä hänelleki valmiiks (mut ei samalla toisella nimellä ;):LOL:).

Huomenna lääkärineuvolaan, kuulee sitte tuon alakerran tilanteen, onko siellä tapahtunu yhtään mitään vielä. Toivon, että on!

minä vaan -84 + juniori 37+2
 
Voi hitsi, minä torspo unohdin ihan toivottaa Pupunen90 tervetulleeksi siis tervetuloa joukkoon! :ashamed:

Bumble mulla kans raskaat rinnat ja oon kyllä oikeasti kokenu, et noi kaarituettomat ei tue mun povea tarpeeksi päiväaikaan. Siksi siis ajattelin, josko löytäis jostain liivikaupasta ihan paikan päältä parit kauniit ja tukevat imetysliivit. Jospa sitä perjantaina ehtis/jaksais kaupungissa kiertää sen verran, että sais sen alta pois. :)

Tää kanssa yhtä hoomoilasena tuon unipussin ja pukeutumisen kanssa kuin Bettis ja Tuulis, et jos tosiaan sieltä konkaripuolelta löytyy vastauksia ja vinkkejä niin mielellään niitä otetaan vastaan. :)
 
Perhepedistä: Meillä esikoinen laitettiin aina nukkumaan pinnasänkyyn ihan meidän sängyn viereen. Yöllä, kun syötin, vauva jäi kuitenkin viereen, koska yleensä nukahdin melkein heti imetyksen alussa. Meillä siis käytännössä kyllä nukuttiin perhepedissä. Välillä vauvalla oli oma peitto ja välillä oltiin saman peiton alla. Mulla on kyllä yleensä yöllä niin kuuma, etten välttämättä itse käytä peittoa ollenkaan. Nyt meillä onkin vähän ruuhkaa sängyssä, kun 4-vuotias esikoinen tulee edelleen joka yö viereen.

Unipussiin laittaisin itsekin vain bodin alle. Meillä on kyllä pärjätty ilman unipussiakin tavallisella peitolla. Jossain vaiheessa meni kyllä hermot, kun esikoinen heräsi aina, ku siirsin häntä omaan sänkyyn. Silloin olisin kaivannut unipussia.

Karvoista: Mulla on ollut ihan sama tilanne kuin jollain muullakin, eli säärikarvat eivät ole kasvaneet raskausaikana. Yleensä joudun ajelemaan niitä vähän väliä.

Nimiasiasta: Pojalle meillä on ollut nimi valmiina jo monta vuotta, eli sitä ei varmaan enää vaihdeta. Uusia vaihtoehtojakin on kyllä mietitty. Tytölle ei ole yhtään hyvää vaihtoehtoa, joka kävisi meille molemmille.

Pukemisesta: Meillä on ollut vauvalla aika lailla samanlaisia vaatteita kuin aikuisillakin. Tietysti pitää miettiä, että ihan pieni ei liiku vielä yhtään, eli tarvitsee varmaan vähän enemmän päälle. Kyllä sen muistaakseni aika pian oppii, mitä kannattaa pukea. Tosin muistan, että viime kerralla puin ainakin alussa vauvaa ihan liikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Emsuli
Mää muuten unohdin aivan tyystin kertoa, että istuttiin tänään myös 20 minuuttia käyrillä kuuntelemassa sydänääniä. Se tuli mulle ihan yllätyksenä, mutta lääkäri sanoi, että kuuluu raskauden loppuvaiheessa ihan normaali polikäyntiin. No, aina oppii uutta! Ja käyrä näytti hyvältä, kun vaihtelua oli eikä mennyt liian alas tai ylös sykkeet. Pysytteli aika pitkälti 120-170 välillä.

Keltakukka 36+2
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Hihhihhih Pink89. Meidän poikahan se pelasi pip-peliä rakenneultrassa... Molemmat kädet oli haarovälissä ja raplaili siellä. Poijan rakkokin tyhjeni siinä samalla, joten ehkäpä hän vaan pissi kuin isot miehet pitäen pilistä kiinni?? :D :D

Jep ja ke aamuna odottaakin uusintasokerirasitukseen meno... Ah vadelmalitku here I come!.. Juu sokerit tänään neuvolassa plussalla, jo toisen kerran, joten soitto äippäpolin diabeteskätilölle... Ja käsky kävi uusia koe, joten sinne sitten... :$

Muuten kaik ok.
hb 135
sf 32
protsku -
sokru +
painonousu +700g/vk
turvotus pieni +
rr 111/71
vauvan syke 143-149

Vissyliini 34+4
 
Iltaa Mammat!

Tervetuloa Pupunen90!

Jopas on tullu tekstiä tän päivän aikana.

Nimiasia Yksinään kun pitää päättää nimi, niin se tuntuu ihan mahottomalta tehtävältä. Aloin miettimään nimiä jo alkuraskaudesta ja keksinkin omasta mielestä hyvät nimet sekä tytölle että pojalle. Noh. Sitten rakenne ultrassa sain tietää tyypin sukupuolen niin sittenpä se nimen päättämisen vaikeus alkoki. Nyt oon pyöritelly nuita nimiä päässäni mutta en oikein oo vielä lopullisesti päättäny että minkä nimen pienokaiselle annan. :confused:

Karvat Tuntuu nyt että miun säärikarvat on hävinny kokonaan ihan muutamassa päivässä. Aikasemmin sai olla sheivaamassa parin päivän välein kun rupes kintut kutiamaan niin paljon sängestä. Nyt ajoin muutama päivä sitten ja ei vieläkään sänkee. :D Pysyisivätköhän poissa? Alapään karvotuksen oon jättäny ihan omaan rauhaansa kun tuo maha alkaa olemaan niin eessä.

Oon himoinnu jo monta päivää tuoreita appelsiineja ja klementiinejä. Mutta näköjään naama ei tykkää yhtään että niitä syön. Naamaan tulee punottavaa ihottumaa leukaan ja kulmakarvojen väliin. Kestää sitten monta päivää että rauhottuu ja lähtee pois. Join joskun puolessa välin raskautta appelsiinimehua ja sama reaktio. Varmana joku c-vitamiinin yliannostus tai jottain.

Imetysliivit Ostin yhet jo h&m:ltä ja kävin ihan sovittamassa niitä kaupassa kun en sovittamatta osta rintaliivejä. Tuntuhan ne kaupassa hyviltä mutta sitten ku pein niitä päivän niin huomasin että rinnan ympärys niissä on liian pieni. Inhottavasti menee ruttuun kainalon alta ja sitten rupee painamaan. Mie oon ainakin huomannu että rinnanympärys mitta rinnan alta on kasvanu. Pitää käyvä siis vielä liiviostoksilla ennen synnytystä.

Rinnoista muuten tulikin mieleen että miulla tuo maidon heruminen on näköjään alkanu. Säikähin ihan yks aamu, olin menossa suihkuun kun puhelin soi. Siinä puhelimessa puhuessa sitten oikeesta rinnasta tipahti mahan päälle tippa. Melkein huudahin puhelimen toisessa päässä olevalle mutta päätimpä olla hiljaa kun puhuin iskän kanssa.

Onko muilla lähipiiri säikähtäny äitiysloman alkua? Viime viikolla sanoin iskälle ja mummolle että äippäloma alkaa sitten 21. päivä tätä kuuta ja molemmat katto hetken monttu auki että mitäkä? Tänään sitten äiti kysy että millonkas siulla se äippäloma alkokaan? vastasin että ens maanantaina niin äitiki jo kyseli että oikeestikko ja että ootko ihan tosissas että nytkö se jo alkaa. Sanoin vaan että kyllä ens maanantaina alkaa ja sitten oonki lomalla. :D

Doris ja Kössi 34+1
 
Kiitos Pink89 ja MrsR, niinhän tosiaan noissa Kelan lapuissa oli tuosta veroprosentista, kun tarkemmin katsoin. Ja kun tarkemmin katsoin Kelan maksatuksia, niin se näköjään menee minulla niin, että kun työnantaja maksaa minulle palkkaa ekoilta kolmelta kuukaudelta, niin Kela maksaa siihen päälle vielä jonkin verran lisää suoraan minulle. Eli ne käyttivät esikoiselle laskettua etuutta pohjana, kun se on ollut laskennallisesti paras. Mutta etuus on nyt kuitenkin noin 20e suurempi kuin silloin. Mietin, että olisiko kyse indeksikorotuksesta? Sitten kun jatkokuukaudet taas on laskettu työttömyysetuudesta eli ansiosidonnaisesta päivärahasta, niin sen etu on se, että siinä on lapsikorotus, joka nostaa summaa jonkin verran. Mäkin kyllä mietin sitä, että jos antaisin mennä vaan sen 20%, vaikka mun perusprosenttikin verokortissa on alle se. Nyt voi olla, ettei saada asumistukeakaan, vaikka aion kyllä hakea ja kokeilla, josko tulot on sen verran heikot. Viimeksi en saanut ensimmäisiltä kuukausilta, mutta sitten tietty hoitovapaalta, kun ne tulot on niin heikot sitten. Täällä silloin saa Helsinki-lisää, ja varmaan suurimmassa osassa kuntia on joku lisä siihen päälle, ja tietty saan sitten yksinhuoltajalisääkin. Mutta ei ne summat riitä mihinkään elämiseen:(

Nyt huolta aiheuttaa kellarista tuodut vauvanvaatteet. Asutaan kerrostalossa ja kyseessä siis häkkikellari, missä vaatteet on säilytetty, pakattuina muovipusseihin ja pahvilaatikoihin. Vaatteet nimittäin haisevat pesunkin jälkeen ummehtuneelta. Mikä neuvoksi? Kokeillaan nyt sitä ekaksi, että jos tuulettaisi kylmässä ilmassa, auttaisiko se. Vai pitäisikö pestä ensin jollain kovemmalla aineella ja sitten tuolla Miniriskillä, millä nyt pesin? Ärsyttää...

Ostin Emmaljungan kärryihin sellaisen seisomatelineen ja voi järkytys, sen hinta oli 75e!!! Kuulemma muut mallit ei sopineet noihin rattaisiin. Olin kuullut ihmisiltä, että "maksaa muutaman kympin", mutta kyllä tuo oli yli sen... Huh-huh. Neiti on vauvan syntyessä kumminkin 2 v 10 kk, joten jos vaikka alkaisi seisoa siinä telineessä sitten. Voi kyllä olla, että tulee hirveä mustasukkaisuus ja ei sitten asiasta tule mitään, mutta jatkossa varmaankin onnistuu.

Perhepetistä ja vauvan imetyksestä. Minulla oli esikoisen kanssa niin, että alkuunsa, kun sektion jäljiltä nouseminen sängystä ja kyljen vaihtaminen oli tuskaista, niin vauva nukahti aina rinnalle ja nukkui vieressä. Sitten huomasin, että mulla meni valvoessa yöt, kun en itse uskaltanut siinä nukkua. Niinpä päätin, että siirrän vauvan aina sänkyynsä. Siinä vaiheessa imetin aina sylissä ja siirsin vauvan sitten tosiaan sänkyynsä. No, tästä tuli sitten sellainen ongelma, että kun olin kovin väsynyt, aloin nuokahtelemaan ja nukahtelemaan vauva sylissäni!!! Siitä säikähdin niin, että vaihdoin taas tyyliä ja aloin vauvaa nukuttamaan vieressäni. Vauva oppi sitten niin hyvälle, että heräili maidonhajun vieressä öisin 1-3 tunnin välein, eli minäkin heräsin sen 5-7 kertaa yössä, tosin väliin en kunnolla, tissin vaan työnsin vauvan suuhun. Tästä taas seurasi se, että minulle tuli unihäiriöitä ja lopulta tuli öitä, etten enää juurikaan nukkunut. 8kk iässä meillä oli pakko pitää sitten unikoulut, että tuli siihen touhuun jotain järkeä. Onneksi 2-3:ssa yössä tahti muuttui ihan toisenlaiseksi ja sitten yhden vuoden iässä neiti alkoi nukkua kunnon öitä - silloinhan lapsilla muuttuu nukkuminen yhtäjaksoisemmaksi.

Nukkumisesta vielä: vauva nukkui hyvin sellaisessa viileässä noin 18 asteen lämmössä, päällään oli trikoopyjama ja päällä ohuehko peitto. Mutta vauvat on silleen erilaisia, toiset tykkää lämpimämmästä kuin toiset, sitä pitää kokeilla, mikä on kellekkin hyvä, toiset hikoaa siinä missä toiset palelee. Sitten minä nukutin vauvaa aina kyljellään, vaikka suositus kai nykyään on nukuttaa selällään. Laitoin sen verran tukea, että ei päässyt mitenkään pyörähtämään. Nukutin kyljellään sen takia, että ei tule lättäpäinen - tytöllä onkin tosi kaunis kallon muoto tämän takia.

Närästys on pahentunut ja on inhottava varsinkin iltaisin. Aiemmin oli kaamea polttelu, mutta nyt on alkanut tulla suuhun asti polttelevia nesteitä, yök! Siskoni vinkkasi, että pitää syödä turkkilaista maustamatonta jugurttia, se auttaa vaivaan. En tosin tullut kysyneeksi, että ennen vai jälkeen ruokailun ja minkä verran... Sitä jugurttia on laktoosittomanakin paremmissa kaupoissa, joten pitää kokeilla.

Onkohan kellään muulla sitä juttua, että erityisesti aamuyöllä jomottelee alapäätä? Mä nimittäin herään aamuyöstä siihen tunteeseen, että nyt pitää ponnistaa. Varsinkin jossain tietyssä asennossa tulee se tunne. Ja sitten kun herään, alan "ehkäisemään" ponnistamisen haluani, eli tavallaan pidättelen. Mulla ei nimittäin ole päiväaikaan tuota, kylläkin on sellainen "raaka" olo, sellainen että tuolla alapää valmistautuu synnytykseen. Odotankin jännittyneenä, että mitä lääkäri synnytystapa-arviossa sanoo parin viikon päästä, onko siellä tosiaan jotakin jo tapahtunut meikäläisellä. Toinen sellainen kumma juttu on, että kun ennen raskautta mun piti aina käydä kerran yössä veskissä pissillä, niin nyt raskauden puolivälin jälkeen mua ei enää pissata öisin. Luulin että tässä kävisi just toisin päin. Päivisin kyllä laukkaan koko ajan vessassa.

Ja mua kyllä jännittää se, että millainen vauva sieltä oikein on tulossa? Jännittääkö muita? Nimittäin tää on niiiiin erilainen kuin esikoinen. Esikoinen oli vatsassa sosiaalinen ja aktiivinen, vaikka mulla silloin oli istukka edessä, niin tunsin hyvin kaikki liikkeet ja neiti otti kontaktia jo mahassa. Ja kaikki piti paikkansa synnyttyään! Tämä taas tuntuu hiljaiselta ja aralta, liikkeitäkään ei mahdottomasti tunnu kuin että yöaikaan on hulabaloo. Nyt kuitenkin istukkakin on takana. Sitten tää maha-asukki on majaillut jo monta viikkoa mun oikealla kyljellä, peppu on kylkiluitten alla, pää poraa kohdunsuuta. Tasaisia taputteluja harrastaa silloin tällöin. Välillä yöllä tuntuu että sisuskaulut kääntyvät ympäri, eli kyllä se siellä kääntyykin, mutta aina sitten on kuitenkin sama asento. Ihme juttu! Onko teidän vauvat uskollisia yhdelle asennolle vai miten paljon ovat eri asennoissa?

Muokkaus: Piti vielä sanoa noista karvoista: Ei tosiaan onnistu oikein parturointi:). Sellaisen huomion olen tehnyt, että nyt kuten viime raskaudessakin, hiuksia ei lähde päästä irti. Viimeksi synnytyksen jälkeen hiuksia alkoi sitten lähtemään tukoittain irti, joka paikka oli niitä täynnä, kampaajani sanoi, että multa hävisi kolmasosa tukasta, mutta sitten jossain vaiheessa alkoi olla pää täynnä sellaista untuvatukkaa. Toinen juttu oli se, että mulla ei kasvanut kuukausiin imetyksen aikana kainalo- eikä säärikarvoja!!! Ei siis kerta kaikkiaan tarvinnu ajella. Eli oli varmaan joku hivenaine-vitamiini vaje. Mitä siis kannattaisi syödä imetyksen aikana, jotta ei tapahtuisi "karvakatastrofia"?. Mä söin kyllä kalkkia, mutta mitä muuta, mistä puutoksesta on kyse, jos hiukset lähtee ja karvat ei kasva? En tosin niitä karvoja nyt liiemmin kaipaa, mutta....
 
Viimeksi muokattu:
Unipussiin laitan tosiaan bodyn ja sukat ja ohkoset puolpotkarit ihan siksi, ettei varpaillaan itteään raapisi niin kauheasti. Vaikka tosin mulla on semmonen uniliina, eli kapalo, siinä ei niin paljon potkiskellakaan.

Perhepeti joo, pinnis on sivuvaununa, mutta todennäkösesti vauvanen nukkuu mun kainalossa, mun peittoni alla. Toi liina ei peitosta mene ja meillä makkari on viilehkö, joten samanpeiton alla köllimme.

Hoitokassi joo toki, vauva kuitenkin kyläreisulla tarvii mukaansa vaippoja ja ehkä vaihtovaatteita, isompana viihdykettä ja sosetta jne. Mutten mitään "hoitokassia" oo ostanu. Fjäll raven reppu on hoitanut sitä virkaa kohta 7v. Kunnon tila ihme :)

Imetysliivejä nyt tilasin kahdet uudet triumph:in liivit, tosi kivat päällä, eikä maksanut tuhottomasti. Saa ne kamalimmat heittää roskiin. Olisko mulla sitten 7 liivit :) plus 2 semmosta toppimallista. Kyllä niillä pärjää.

Viime yön säikähdyksen jälkeen pakkasin sairaalakassin ihan valmiiksi. Illalla särki alaselkää, muuta synnytykseen viittaavaa ei onneks tullut. Ens viikolla alan virallisesti lähtöä jännittämään :D lauantaina kun poksuu sitten rv38 ja 2 on 38+6 syntyny :D.. Jaiks!

Äiti maa & Alli 37+3
 
Huomenta :)

Viimeinkin älysin ottaa yötä vasten panadolia, jota kylläkin jouduin ottamaan yöllä lisää, mutta sainpahan nukuttua, ja kykenen nousemaan ilman itkua ja hammastenkiristystä niin sängystä kuin tuoliltakin ylös :D

Ananas, omena ja banaani maistuvat, en ole tuollaisesta ananaksen vaikutuksesta edes kuullut, että edistäisi :D No voin kertoa, että purkki-kaksi illassa eii ole tehnyt yhtikäs mitään, joten antaa mennä vaan! Ja diabeteshoitajan mukaankin se oli ihan ok, kun en muuten mitään makeaa edes syö. Banaanista sanoi, että aina mieluummin hieman raaka kuin kypsä, iso kuin pieni :) Ne pienet superfoodbanaanit sisältää kuulemma kaikista eniten sokeria ja mitä kypsempi, sitä enempi sokrua!

Hoitokassin olen joka kerta saanut laitokselta, siellä on niitä Liberon kasseja, minusta se on ollut tosi hyvä ja käytännöllinen :) Tietenkin useamman päivän reissuille pitää ottaa enempi tavaraa, mutta noin, jos lähtee esim. kauppareissuille tms.

Seisomalauta Mä en koskaan sit ostanutkaan sitä aikanaan, kun tyttö puolitoista, kun velipoikansa syntyi, ostin suoraan kaksostenrattaat. Mutta aika pian likka kuitenkin alkoi kävelemään rattaiden vierellä. Aika kallis näköjään toi seisomalauta, mutta veikkaan, että jos paljon kävelet, se maksaa kyllä itsensä hermoissa takaisin :)

Pukeminen (vauvan siis) Mä olen aina tykännyt käyttää vastasyntyneellä niitä kietaisubodeja, ne on näppärät jotenkin ja kauheen hmm.... vauvamaiset? En ole oikeastaan alle parivuotiaalla käyttänyt koskaan mitään pelkkää paitaa ja housua, et aina on ollut sit nappibody paitana, en tykkää, että selkä näkyy. Mutta se varmaan johtuu siitä, että meillä on tosi vanha ja kylmä talo sekä sen lattiat, kun joku kyseli, että mitenkä esim. öisin, jos on viileää. Mulla on ollut pinniksessä jopa se äitiyspakkauksen makuupussi suojana, jos on tuntunut kovin kalsalle. Ja olen pitänyt vauvalla kyllä ekat kuukaudet myös myssyä, sitä narullista. Kokeilemalla sen sit oppii, että mikä on hyväksi :) Kun vaan ensikertalaiset muistatte, että mitä tiivimmin se vauva on siellä 'kopassaan', sitä paremmin hän varmasti nukkuu. Jos laittaa vauvan keskelle isoa pinnasänkyä, kuten siskopuoleni teki, ja sen jälkeen ihmettelee, kun tyyppi ei halua nukkua, voi vain miettiä, kuinkahan turvalliseksi tuo olonsa mahtaa tuntea :LOL: Mutta tässä, kuten muissakin asioissa, on monta mallia olemassaan, ei ole oikeaa eikä väärääkään :) Ja minähän olen tunnetusti se äiti, joka vastasi, kun kysyttiin, että kuinka lapsesi nukkuu, että sängyssähän tuo... :LOL: Kai tämä kolmas kostaa kaiken helppouden :D

Hauskaa päivää tsybyt ja masut :)

Viivi+Tiiti 36+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihanan aktiivinen tää meidän ketju! Sitten kun kaikkien vauvat on syntyneet, niin ikävä voi tulla tätä pulinaa täällä.

Serafiina voisitko kokeilla liottaa niitä vaatteita etikassa? Vatiin viileää vettä 5 litraa, siihen 1/2 dl etikkaa ja liotat noin tunnin, jonka jälkeen peset vaatteet normaalisti koneessa. Tuo toimii ainakin hikeen, niin miksei ummehtuneeseen hajuunkin. Tuuletus ei oman kokemuksen mukaan auta kuin hetkellisesti.

Hoitokassi meillä tuli Emmaljungan vaunujen mukana hoitolaukku, ihan näppärä kun sitä voi roikottaa vaunujen työntöaisassa. Jonnekin pikkuvierailuille ehkä vähän turhan iso, mutta mahtuu sitten omatkin kamat samaan kassiin. Hoitolaukut on muuten ihan törkyhintaisia, mitä olen kaupassa katsellut. Varmasti saman asian ajaa juurikin mikä vaan kassi.

Sokeri pissassa täälläkin ollut kahdesti ihan hennosti plussalla, mutta terveydenhoitaja on päätellyt sen johtuvan aamupalan syönnistä, kun sokerirasituksen tulokset oli hyvät, eli en ole joutunut uudestaan. Kerran vein aamupalaa edeltävän näytteen siinä välissä, ja silloin ei ollut yhtään sokeria. Kuulemma aika normaalia, että tässä vaiheessa syöminen voi tulla "läpi".

Hedelmät maistuu täälläkin:wave: Valitettavasti myös suklaa uppoaa hyvin tehokkaasti, siitä pitää kyllä päästä eroon...

Uskaltaiskos tässä veikata syntymäaikaa... Jostain syystä itselläni pyörii päässä viikot 38+3 ja 38+5. Jotenkin en ihan usko vauvan silloin tulevan, mutta ehkä se on sellainen toive. Ensi viikollahan tuo selviää:D

Pilkku_ ja pyllerö 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Tervehdys kaikille =)

Kävin äsken neuvolassa ja kaikki oli niin mallillaan että seuraava neuvola vasta 2 viikon päästä...neuvola täti oli kyl sitä mieltä et joutaisin vaik jo synnyttämään =) Sf-mitta oli 35cm...isoko? hb oli 132 eli tosi hyvä ku tää eka raskaus ku ei oo tarvint rautaa purkist syödä =) Paino 70.1...noh...menihän se 70 rikki niiku aiemmissakin raskauksis...ite en oo tyytyäinen mut neuvola täti oli...yhteensä tullu 11.1kg.

pitäis kai jotenkin alkaa valmistautumaan vauvan syntymään mut en vissii vielkää tajuu et meille tulee vauva ;)

äitx2 ja riesa rv 36+0 (ultran mukaan 36+5)
 
Moikka moi!

Lääkärineuvolakäynti takana ja tulokset seuraavanlaiset:

Painoo tullu lisää: 653g/vko (on joo vähän turvotusta, mut onneks aika pientä)
RR: 122/88
Sf-mitta: 34cm (sama kun 2 vko sitte)
tarjonta: RT
syke: n. 140
liikkeet: ++
Kohdunkaulaa jälellä n. 1cm, mut senverran pehmee, että yks sormi sinne kuulema meni ja vauvan pää melko alhaalla, tais sanoo, että n. häpyluun kans samalla tasolla. Lääkäri sitä mieltä, ettei reissuun kannata enää lähtee vaan tämä vois syntyä hyvinki ennakkoon, ei välttämättä pitkä aika enää ootettavana :) Eli sain hyviä uutisia, jos nyt vaan oikeesti menee noin, ettei mee sitte kuitenki vielä yli... Uutena juttuna oli, että ottaavat nykysin sen streptokokkinäytteen kuulema kaikilta eli topsipuikolla se otti nyt sitten.

Karvoista ite koitan pitää nuo kainalokarvat poissa. Säärikarvoja en ees jaksa miettiä, siinäpähän ovat, tuskin noita kukaan missään kattelee. Alapään karvoja oli pakko lyhentää viimeks viimeviikolla, kun ne rupee tuntumaan inhottavilta, pistelee yms. liian pitkinä. Siis en aja mitenkään siiliks tai mitään, kuhan vaan vähän lyhentelen. Mitään bikinirajaakaan ei onneks tarvii tähänaikaan vuosta olla ajeltuna. Sokkona on kyllä aika vaikee tuo pelkkä lyhennyski tehä, mut kyllähän tuo jotenki onnistu, tuskinpa niitäkään kukaan paljoo kattelee, millaset karvat siellä on ja onko ajeltu ;)

minä vaan -84 + juniori 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: Äidiksi2013
Kiitoksia, mukavaa porukkaa täällä ainakin kirjoittelee :)
Tänään oltiin ultrassa ja hyvin vauva oli kuitenkin kasvanut vaikka lääkäri oli aiemmin huolissaan, eli kyllä se jostain ne ravintoaineet sitten imee vaikka syöminen ei aina onnistukaan :)

Mulla meni ennen joulua ihan älytön määrä satsumoita mutta klementiinit taas tulee ylös jostain syystä, eikä kaupoissa muita vastaavia nyt ookkaan ollut :( Sen sijaan olen sitten mussuttanut omenaa ja banaania, ja nyt on mennyt maitoa kanssa joku litra vähintään päivässä. Luinkin sitten toissapäivänä että liika maito saattaisi kanssa aiheuttaa närästystä mutta ei oo kyllä vaikuttanut mun maidon juontiin :) Muutenkin tullut painoa vaan pari kiloa koko raskauden aikana (alussa lähti ainakin 5kg) niin en kyllä rupea säännöstelemään vaan syön kaiken mikä uppoaa. Onneksi oksentelua ei oo ollut nyt :)

Karvoja olen ajellut hankalasti sen mitä on saanut ajeltua, sääriin en ole koskenut kun ei ne ole miestäkään haitanneet. Mulla lähti ihan raskauden alussa hiuksia päästä mutta se loppu aika nopeasti sitten. Monelta olin kuullut että hiukset kasvaa paremmin raskaana ollessa ja kerkesin jo kauhistua että mullako tippuu hiukset mutta nyt on jo normalisoituneet. Kynnet kasvaa ihan älytöntä vauhtia, pakko äheltää vähän väliä varpaidenkin kimpussa ettei rupee vaivaamaan :p

En ole ajatellut hankkia hoitolaukkua kun isompi kassi ajaa kuitenkin saman asian, reppu kuulostaa kanssa hyvältä. Meillä olis enää rattaat hankittavana ja tietty vaipat ja sellaiset. Olemme miettineet myös sellasta kylpytukea vauvalle ammeeseen, onko kokemuksia että miten tarpeellinen se on? Joku sanoi että jää nopeasti pieneksi mutta kyllähän siitä varmaan olis hyötyä silloin pienenä?

Kiva lukea vähän neuvoja tohon pukemiseen, oon kyllä katsonut noita vaatteita välillä sormi suussa että mistäköhän sitä tietää laittaa oikeet vaatteet ja oikeen määrän vaatteita sitten vauvalle. Seuraavaksi pitäis käydä vähän kokoja läpi että mitkä menis vaikka ekan puolen vuoden aikana, me kun ollaan saatu noita vaatteita aika paljon. Oon vaan huomannut että aika monessa vaatteessa ei oo noita kokoja ollenkaan :eek:

Pupunen90 33+5
 
Moikka

Auttakaa ihmettelijää. Itkuhälyttimistä, liian monta erilaista vaihtoehtoa, mikä niistä nyt sitten on hyvä??

Karvoista Haaveillut olen sheivailuista, mutta aikasta toivotonta on. Sääret saa kyl ajeltua vielä jotenkuten.

Annemiini + Tinttis 35+1
 
tervetuloa pupunen90 :wave:

milli1988 tosta yleisellä paikalla imetyksestä. esikon kanssa se vielä meneekin että pääsee jemmaan imettämään, mutta sitten kun on tollanen vilpertti taapero niinku meillä niin ei siinä enää pääse katseita karkuun. olis ikävää jos joutus lähtee puistostakin kesken toisen leikkien pois vaan siks et vauva itkee nälkäänsä :) mulla on siis aika pakko rakko toi et syötän missä vaan.

perhepeti pienoinen varoitus multakin, eipä lähdekkään lapsi sieltä noin vaan enää omaan sänkyyn jos tarpeeksi kauan siellä tottuu nukkumaan, meille nimittäin kävi niin. uusi vauva opetetaan kyllä omaan sänkyyn mahdollisimman pian ettei toisteta samaa kun esikon kanssa joka on tälläkin hetkellä vaihtanu päiväunille omasta sänkystään meidän sänkyyn.

kylpytuki tarpeeton minusta, käyttöikä tosi lyhyt ja vauvat on kevyitä tukea kädellä sen aikaa kun pesee. maku kysymys tosin. ammeella muutenhan on tosi pitkä käyttöikä meilläkin menee varmaan 3v asti.

vauvan pukeminen yhdyn viivin76 sanoihin-kietasupodit on mustakin parhaita ja helpoimpia pukea päälle.

imetysliivit kokeilin monia ja musta parhaammat oli CARRIWELL SEAMLESSBRAAT. kyllä sitä monet kerkesin ostaa ja vaihtaa sen vuoden aikana joten oma maku tuli hyvin selväksi :) suosittelen siis ensin ostamaan muutamat ja kun imetys on jo käynnissä, tissit koossansa niin sitten kokeilee muita ja hommaa lisää. lisäks kun täysimetys vaihtuu osittain imetykseks vauvan syödessä jo kiinteitä niin tissit ei enää oo niin täynnä kun maitotilaus tasaantuu niin tissitkin kutistuu hieman :)

doris87 mulla ei ihmiset säikähä loman alkua vaan enemmänkin tuntuvat varsinkin mummot olevan hermostuneita siitä kun en hidasta tahtia ja sovin sitä sun tätä menoa vielä la.n lähipäivillekkin. toi noitten hermoilu ärsyttää mua tosissaan ja siksipä päätinkin pistää suuni suppuun ja olla kertomatta omista hommistani yhtään mitään niin ei tarvi kenenkään panikoida että voi ei se synnyttää motarille,kohtu repeää yms hullutuksia.

(.) tauti jäi taakse ja terveys palasi taloon jihuu! koitan vielä sinnitellä tänpäivän levon kannalla ja huomenna starttaan taas reeniputken päälle. ei enää yhtään päivää ilman sitä ihanaa endorfiinia! :heart: taikamaailma 34+3.

ihanaa viikkoa mammoille ja voi hitsiläinen kuin moni teistä saattaa jo kohta synnyttää-jännitys tiivistyy!!:heart: tsemppiä kaikille ketkä pääsee jo tositoimiin lähipäivinä/viikkoina!!
 
Hei kaikille! :)

Neuvolakuulumiseni tältä aamulta:

Rv: 37+5 (rv 35+5)
RR: 119/65 (121/63)
Hb: 119 (105)
Sf-mitta: 33cm (32,5cm)
Pissa: puhdas (puhdas)
Paino: +108g/vko (+187/vko)
Liikkeet: ++ (++)
Tarjonta: rt (rt)
Turvotukset: - (-)
:heart: -äänet: 160 (150-160)

Paino se hissun kissun nousee, mutta eipä se taida tuosta enää keretä sen kummemmin noustakaan ennen synnytystä. ;) Ruokavaliolla olen saanut painon nousun pysymään "kurissa", eli samalla kaavalla olen mennyt nyt raskaana ollessa niin kuin ennen raskauttakin. Salaatteja, kasviksia ja marjoja olen syönyt paljon, samoin kuin lihaa, kalaa ja kanaakin. Epäterveelliset (pitsat, yms. mausteiset ruuat, kun ei ole mulle maistuneet/sopineet..) Painoa tullut nyt ekasta neuvolaläynnistä 6,3kg. :)

Raudan lisääminen on näköjään vähän auttanut, mutta raudan syöntiä täytyy vielä jatkaa. Vauva kasvaa tasaisesti keskikäyrällä eli kaikki kunnossa. Kova oli meno masussa neuvolatädin mittaus ja kuuntelu hetkellä että muuan kerta piti mittakin ottaa uudelleen. Sehän on vaan hyvä että vauva liikkuu. =)

Pikkunen vauva masussa tuumasi terkkari, kun masua pyöritteli ja tunnusteli että miten päin siellä ollaan. Eipä poika -00 (3450g, 51cm) ja tyttö -05 (3230g, 48cm) kovin isoja ole olleet syntyessään, joten "pieniä"= keskikokoisia vauvoja mie teen. ;) Veikkaan että vauva painaa 3200-3400g välillä syntyessään, saas nähdä osuuko mun veikkaus oikeaan :D (vauvahan oli 2.8kg rv 36+3, synnytystapa-arvioinnissa kun ultrattiin.)

Vauvapyykkiä on tullut pestyä ja pinnasänky & hoitopöytä kasattiin viikonloppuna. Nyt muuan vaate jo päässyt lipastoon odottamaan käyttäjäänsä, mutta moni asia on vielä tekemättä, että kiire tässä taitaa tulla.. :whistle:

Nyt reilun viikon verran mennyt siihen, että herään tasaisesti klo 1.25 ja 5.25 wc:hen. (masussa myös ollaan noihin aikoihin hereillä..) Saas nähdä onko nämä heräämisajat myös sitten vauvalla, kun on masun ulkopuolella ;) Illalla jumppailee klo 23 -> että sinne puolille yön se menee ennenkuin nukkumaan kannattaa suunnitella menevänsä, meno on nimittäin sen mukaista. =)

Sirel ja :heart: iltatähtönen 37+5
 
Moi kaikki! Olisi tosi paljon kirjoitettavaa, mutta katsotaan kuinka paljon ehdin!

Perhepedistä: Esikoisen aikaan huomasin, että minun oli mahdotonta nukkua vauvan vieressä, sillä mulle on tosi tärkeää vaihtaa kylkeä monesti yön aikana, ja vauva vierellä se nyt vaan ei oikein onnistu. Eli en pystynyt rauhoittumaan kunnon uneen koskaan silloin kun vauva oli vieressä, joten oli tosi helppo päätös laittaa vauva omaan sänkyynsä nukkumaan. Ja mikä tärkeintä, hänkin nukkui paremmin kun ei ollut levotonta äitiä vieressä :). ELi ei tule perhepetiä tälläkään kertaa, kun mun unitottumukset eivät ole muuttuneet.

Kylpytuki: ei tarvittu esikoisen aikanakaan, kun mieheni otti heti alusta asti haltuunsa kylvettämisen, ja niillä vahvoilla käsillä jaksoi hyvin kannatella vauvaa turvallisesti :). Itse kun muutaman kerran pesin vauvaa, niin olo oli kömpelö ja pelokas; mitä jos vauva tippuu mun käsistä kun ei jaksa enää pidellä! - joten jos mun hommaa olis ylipäätään ollut tuo kylvettäminen, niin olisin varmaan ollut tosi kiitollinen kylpytuesta :D. Eli kannattaa omalta kannalta miettiä, olisiko se hyvä sijoitus vai ei.

Seisomatuesta: Me saatiin se käytettyjen vaunujen kanssa, joten sellainen löytyy. En kyllä yhtään tiedä onko se kätevä, mutta pitää sitten kokeilla kun päästään tositoimiin! Meillä tosiaan esikoinen on helmikuussa 3v4kk.

Aamuöisistä heräilyistä: Taisi joku muukin mainita kärsivänsä näistä! Mulla on harva se yö vähintään tunnin uneton jakso, turhan usein se kestää sen kolmekin tuntia... Ja sitten kun esikoinen herää kuudelta, niin on väsymys taattu! Toisaalta olis kiva saada nukkua vielä nämä viimeiset hetket ennen vauvan tuloa, mutta toisaalta tätä voi ajatella myös harjoittelun kannalta! Positiivista ajattelua, heh (vaikka tuntemuksissani ei ole mitään positiivista silloin aamuneljältä! :D )

Supisteluista ja liitoskivuista:
Täälläpäin nämä alkavat olla arkipäivää. Supistukset eivät kuitenkaan ole vielä "sitä ihteään", vaikka epämukavilta tuntuvatkin. Niitä tulee niin seisoessa, kävellessä kuin istuessa, muttei maatessa.

Nimestä: Nimi lyötiin lukkoon oikeastaan jo rakenneultrapäivänä, kun pojan sukupuoli tuli ilmi. Tosin seuraavien päivien kuluessa mies ei ollutkaan enää yhtä varma nimestä, mutta sitten kun anoppi kuuli nimen, niin kyllä se siksi vakiintui: hän kun rakastui tuohon nimeen aivan mahdottomasti, niin miehelläkin muuttui taas ääni kellossa! :D Äidin poika... Itseäni mietitytti jossain vaiheessa se, kuinka muut vääntelevät nimestä aivan hirveitä lempinimiä (puolet heistä jotka kuulevat suunnittelemamme nimen, ovat huomauttaneet myös asiasta: "Ei kukaan sitä siksi kutsu, kun siitä tulee käytössä sejase"). Mutta ei voi mitään, eihän sitä ikinä tiedä, jos vaikka (poikien tapaan) hänen lempinimekseen tulee vaikka meidän sukunimemme! Eli nimi on ja pysyy, muuttui tai ei käytössä. Toisen nimen kanssa ollaan vielä mietintäasteella. Nimi siis ei ole mikään älytön hienostelu-tms. nimi, joka on vaikeasti lausuttava, vaan ihan perusnimi, jossa on kuusi kirjainta ja jolla on jokin älytön taipumus siihen, että siitä kehitetään lempinimiä :D.

Neuvolalääkäri oli viikko sitten maanantaina, ja vauva oli kuulemma ja sormilla tunnettavissa! Tosin pyllykin on vielä tosi ylhäällä, joten lääkärin arvio oli, että vauva on isokokoinen. Sokerirasituksessa kävin puolittain tästä johtuen viime torstaina, mutta arvot olivat kuulemma erinomaiset. Eli meidän vauvamme on ajatellut haluavansa jo syntyessään olla "iso poika" :D

Nyt on vauva tosiaan täysiaikainen, hui! Onneksi mitään suurempia tuntemuksia synnytyksen lähentymisestä ei ole ollut, vauva saakoon odottaa isänsä kotiinpaluuseen :). Kyllä sen viikon vielä luulisi pysyvän kasassa ainakin.

Vauvapyykistä ja vauvaan valmistautumisesta: Melkein kaikki vaatteet on vielä pesemättä, kun tällä hetkellä puhtaille vaatteille ei oikein ole vielä tilaa. Muutenkin on vielä kodin viimeistely vauvaa varten vielä ihan kesken, mutta luulisi sitä ehtivän vielä ihan hyvin. Nukkuuhan se vauva meillä äitiyspakkauksessa muutenkin, tarvitseeko sitä pinnasänkyä vielä valmistella? :D

Vielä jäi paljon asiaa käsittelemättä, mutta pakko on mennä! Voikaahan kaikki paksusti!

Nappikeitto + R 37+4
 

Yhteistyössä