HELMIKUUN HELMET 2013 *tammikuu*

Tänään on taas supistellut paljon, mutta silti aika epäsäännöllisesti ja tehottomasti. Jumppapallon päällä istuessa on päivä mennyt, helpottaa oloa ihan kivasti :) Taitaa siellä vaan paikat kypsyä synnytystä varten, kovin menkkamaisesti jomottelee ja kramppailee. Yhdessä välissä melkein nukahdin pallon päälle, kun nojailin pöytää vasten pallon päällä istuessa ja vähän ummistin silmiä. Toimiskohan tää synnytyskivun kanssa yhtä hienosti, toivossa on hyvä elää :LOL:

Kaiken maailman tavaraa ne kyllä lastenhoitoa varten tuntuu myyvän, mutta jokainen päättäköön mitä niistä aikoo ostaa. Suurin osa tuntuu ihan turhakkeelta ja että myydään vain myymisen ilosta. Mun ajatusmaailmaan ei ole koskaan kuulunut muutenkaan minkään lyhytkäyttöisen tavaran hankkiminen jos ilmankin pärjää yhtä hyvin. Tai sitten lainataan/vuokrataan jne. Ihmisillä tuntuu nykyään olevan turhaa romua muutenkin ihan liikaa, ja se sitten riemumielin kärrätään kaatopaikkoja täyttämään.

Taas tekee mieli teetä, tästä on tullut uusi himo nähtävästi. Tuntuu, että olen kokoajan teekuppi kourassa ja hedelmävati toisessa :D Onneksi toi tee on kofeiinitonta ja sokeriarvotkin on ihan buenot niin voi rauhassa napsia hedelmiäkin, aina kun siltä tuntuu. Eipähän tarvi hypätä tämän tästä vitamiinipurkille, kun ravinnosta tulee kaikki tarvittu lukuunottamatta D-vitamiinia.
 
Terveiset äitiysneuvolasta, jossa kävin tänään vauvan pienen koon vuoksi arviossa. Ultralla painoarvio oli nyt 2,5kg, joka oli alakäyrällä, joten sain perjantaille ktg-kontrollin ja viikon päähän uuden lääkäriajan, jossa kasvua seurataan. Vauva liikkuu hyvin, lapsivettä oli normaalisti, istukka siisti ja napanuoran virtaus hyvä, joten pienestä koosta mitään suurta huolta ei kuulemma herännyt, eli ihan hyviä uutisia! Tutkivat myös kohdunsuun (2cm, suljettu, melko kiinteä ja takana) ja arvioivat lantion normaaliksi.

Ensari84 & sintti (37+4)
 
Neuvolassa tänään käyty ja kaikki muuten oikein hyvin, mutta terkka oli hieman huolissaan mun verenpaineista. Pahimmillaan siellä ollessa oli 140/99..Kotona kuitenkin samanmerkkisellä mittarilla mitatessa on arvot paljon matalammat. Siinä terkan luona oikein tunnen kuinka mitatessa veri kuohuu, tulee hiki ja hermostuttaa. Kotona kun otin oli arvot 114/86 ja siitä parin tunnin päästä 111/74. Joten en usko että niissä oikeasti on mitään häikkää. Kuulemma jos olisi mennyt alapaine yli 100, niin olisi terkka joutunut lähettää mut äippäpolille. Ens kerran otan vielä oman mittarin mukaan ja verrataan, että näyttävät suurinpiirtein samaa. Ja sitten voin ottaa paineet aina kotona. Kuitenkin pissa on ihan puhdas eikä ole mitään päänsärkyjä tai tähtiä näkynyt.
Painokin oli tällä kertaa noussut paljon maltillisemmin kuin viimeksi, huh. Yhteensä on nyt tullut n. 14kg
Veden juonnista oli puhetta myös neuvolassa. Juon kyllä mielestä ihan kohtuullisesti vettä, mutta silti usein on jano. Terveydenhoitaja sanoi, että sellainen ohje olisi raskaana oleville, että niin paljon pitäisi juoda ettei janon tunnetta tule. Käytännössä se kyllä sitten tarkoittaa että olen vuorotellen juomassa ja vessassa :D mutta joo, pitää ehkä alkaa panostaa veden juomiseen enemmän vielä. Enkä siis syö mielestäni kovinkaan suolaisesti.

Äiti maa ja uniliina, onko teillä siis käytössä tälläinen Beboliina - UNILIINAT Tollaista olen itse katsellut ja miettinyt, että olisiko käytössä hyvä. Jos tonne alle vaikka laittaisi joko ihan koko yökkärin tai sit bodyn, riippuen siitä kuinka kuumaverinen pikku tyyppi on.

Hedelmät, ja varsinkin klementiinit on mulla ollut himona jo pitkään. Voisin ahmia niitä vaikka kuinka paljon. Ja niiden pitää olla kylmiä joten säilytän niitä jääkaapissa :) Toinen mitä nyt tekee mieli on naposteluporkkanat. Harmi, että niistä tulee hirveästi ilmaa mahaan kun paljon syö. Tuoreita marjoja tykkäisin myös syödä kylmänä, mutta eipä niitä nyt oikein saa kun ei ole sesonki, höh. Ja toi ananas, siitä kyllä nyt helposti tulisi himo, mutta mun suupielet aukee näköjään siitä, murr!

Bumble & masukki 34+2 :heart:
 
Bumle joo, hattetatti.fi tilasin retro norsut kuosilla :) ihanin ikinä <3 tostahan voi tehdä vaikka tyynyn kun ei enää käyttäkälle käy. Jotenkin niin ihana kuosi etten ehkä halua laatikkoon säilöä.

Ensari84 täälä kans alakäyrän alapuolella, kahdessa kasvukontrollisa jossa viimeisessä todettiin ettei ole syytä seurata mitään, kaikki just eikä melkein. Joidenkin niitä pikkusiakin on tehtävä :)

Mun tekee mieli lähinnä vaan suklaata, varsinkin sillai, et on voirinkeleitä, laittaa puoliks ja suklaalevitettä väliin..mmmmm.. Myös kaikkea tuhtia ruokaa tekis mieli, kuten kunnon kermaisia valkosipuliperunoita ja pihviä.
Jano on kans aika usein, vettä saa kitata.

Voi uni, toivottavasti ens yön saisi nukkua. *haukotus*

Äiti maa & Alli 37+3 edelleen :)
 
Tervetuloa Pupunen90 =)

Milli1988 Edustan ne ruotsinkieliset =) Mutta tämä on ihan hyvä harjoitus mulle kirjoittaa suomeksi!

Milli1988 mistä sivusta ostit sun liivit? Itsekin ajattelin tänään että ehkä löytäisin netistä kun en löytänyt kaupassa tänään. Toki jos menen alusvaateliikkeseen niin varmasti löydän, se on vaan 100 euroa kappalehinta, yleensä..

Keltakukka ja Viivi76 kiitos vinkistä! kun ostaa netistä niin tulee se turhauttava fiilis vasta kotona jos ne liivit ei oo sopivia, eikä pukukopissa! =)

Taikamyrsky joko turvotus helpotti? Toivottavasti nukut hyvin tänään, niin huomenna parempi olo =) Kiukku tulee helposti (kiitos vaan hormoonit) ja vielä pahempi jos väsyttääkin! Toivottavasti John Blund.. mikäs sen nimi on suomeksi.. nåh se nuku hyvin tyyppi joka heittää unihiekkaa löytää perille kaikille mammoille jotka sitä tarvitsevat!

Meillä on jotain nimejä mielessä.. se pitäisi olla kaksikielinen suomi-ruotsi niin se jo vähän rajoittaa.

// Marina 35+4 =)
 
Mimaco85 Puhut varmaankin Nukkumatista :)

Äiti maa Mainitsit tuossa ohimennen hattentatti.fi verkkokaupan, niin olet siis tilannut sieltä ja kaikki meni ok? Mä tilasin sieltä 8.1. sellaisia sisustustarroja ja sieltä ei ole vieläkään tullut ilmoitusta, että tilaus olisi lähetetty. Tilausvahvistus (se automaattinen) tuli kyllä heti. Olen pistänyt heille viestiä, mutta he eivät vastaa minulle.

Keltakukka 36+3
 
Moiks!
Pilkku. Kiitos etikkavinkistä, täytyykin kokeilla sitä. Miksikähän en tullut itse ajatelleeksi tuota, vaikka joskus olen esim. homehtuneesta nahasta poistanut etikalla homeen.

Imetysliivit. Mä ostin viimeksi KappAhlista sellaiset puuvillaiset ja se oli ihan hukkaostos, kun ne oli tosi epämukavat eivätkä tukeneet rintoja. Sitten ostin Stokkalta toiset, mutta sain mielestäni huonoa palvelua, kun sillä myyjällä oli kolme naista yhtä aikaa palveltavana, eikä se muutenkaan osannut vastata mun kysymyksiin, kysyi vaan itse, että onko sopivat. Sitten kävin liiviliikkeessä (en muista nimeä) ja siellä se myyjä tiesi heti, kun menin liikkeeseen, että mikä on mun ympärys ja kuppikoko. Halusi vaan tietää, että olenko minkä aikaa imettänyt (muksu oli silloin jo 2 kk). Minulle oli yllätys se, että miten napakka liivin täytyy olla rinnan alta, olin aina käyttänyt liian löysiä rintsikoita. Kävin sitten myöhemmin samassa liikkeessä ja ostin toiset rintsikat ja lisäksi uimapuvunkin sieltä. Kyllä siitä palvelusta ja paremmasta laadusta mielellään maksaakin, sain kyllä hyviä tuotteita. Ja itse asiassa ne oli alennuksessakin - halusin muuta väriä kuin valkoista ja sain omaa lempiväriä rintsikat. Mun rinnan koko oli ennen esikoista 85B ja rintsikan koko oli sitten imetysaikana 85D(-E). Nyt on hyvät nuo 85D rintaliivit, kun rinnat on niin turvonneet jo. Epäilenkin, että joutuu vielä siirtymään isompaan kokoon. Silloin esikoisen imetyksen loputtua rinnat oli kyllä varmaan 85A -kokoa. Että ehkä ei olisi kannattanut imettää 1 v 8 kk ikään tuota lasta...:)

Onkohan tuo raskaushormoonien syytä, mutta mä oon ihan hirveen huonolla tuulella koko ajan :(.

Onko se tosiaan täysaikaisuuden viikkomäärä 37 nykyään? Kun mun mielestä se oli 38 vielä kolme vuotta sitten. Vai muistanko väärin...

Vitsit, me saatiin just hyvä iso lipasto vauvan vaatteille vähän kuin vahingossa. Lenkkisaunassa yksi rouva kertoi muuttavansa pois taloyhtiöstä ja että hällä on ylimääräinen lipasto. No, mehän käytiin se hakemassa samana iltana pois. Nyt on sitten saanut laitella vaatteita tilavaan lipastoon, kivaa!!!

Seisomalaudan kanssa ei mahdu aisalle hoitolaukkua, niin joutuu sille sitten miettimään vaihtoehtoa. Se synnäriltä saatava Liberon laukku on kyllä ihan ok, mutta itse koin sen pieneksi, tarvitsin leikkipuisto/kerhopäiviksi isomman. Noitten Emmaljungien kanssa tulikin yksi laukku, mutta sen vetskari meni rikki enkä jaksanut alkaa korjailemaan. No, joku oli nakannut sellaisen hoitolaukun näköisen, täysin käyttämättömän laukun roskikseen, ja sieltä minä sen kaivelin ja pesin ja se on ollut hyvä. Se on varmaan oikeasti joku miesten olkalaukku, mutta oikein passeli tarkoitukseensa.

Iso homma noissa vauvan vaatteitten pesemisessä. Ties kuinka monta päivää olen jo pessyt, pari koneellista per päivä, eikä loppua vielä näy. Ja kaikennäköistä muutakin puuhaa kun olisi asian tiimoilta...
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Hyvää iltaa mammat!

Piti vielä rueta uuestaan kirjottamaan, kun päivällä näköjään unohin vielä kirjottaa semmosta, kun jotkut on täällä kertonu, että valkovuoto on muuttunu semmoseks vetiseks. Kun itelläni se muuttu kans tuossa viimeviikon alussa semmoseks ja sitä tulee lähinnä aamusin myös hieman päivisin semmosina pikku hulauksina, paitsi tänä aamuna, kun tallustin sängystä suoraan keittiöön (nukun siis ilman alushousuja, joten niitä ei vielä ollu jalassa), niin alko valua sitä sitte ihan kinttuja pitkin. Tämän asian kerroin sit tänään neuvolassa ja terkkari vähän "varotteli", että onko se varmasti valkovuotoo, ettei vaan tihkus lapsivettä. Sen pystyy kuulema testaamaan kotona niin, että laittaa pikkuohousuun siteen ja jos se neste jää siihen pintaan, niin on valkkaria, mutta jos se imeytyy (eikä siis haise pissille, että oiski virtsankarkailua :)), niin sillon se on lapsivettä ja synnytys käynnissä eli pitäis mennä sit synnärille. No nyt oon tietysti ollu illan side housuissa, mutta kun sitä tulee näin ilta-aikaan tosiaan aika vähän, niin enhän minä ota siitä mitään selvää, että mitä se on. Täytyy varmaan kattoo aamulla, jos sitä taas tulis enemmän, että mille se sitte vaikuttaa ja soittaa sitte sinne synnärille, jos se tosiaan on sitä lapsivettä. Vauva kuitenki on liikkunu tänäänki mahassa ihan normaalisti minun mielestä, niin en oikein osaa olla kovin huollissaankaan.

Kiitos, kun ootte vastaillu siihen hoitolaukkuasiaan. Ootte ihan mahtavia kaikki! =) Sitä itekin nimittäin tuumin, että eikö se nyt oo ihan sama, millasessa kassissa niitä kamoja kulettaa, kuhan ne vaan kaikki jossain on. Hieman kyllä ihmettelinki, kun veljen vaimo niin neuvokkaasti sanoi, että kannattaa ostaa semmonen hoitolaukku :O

(.) Tänään on kyllä ollu nyt sen lääkärikäynnin jälkeen jotenki semmonen olo, että tää vauva saattaa syntyä vaikka huomenna :confused: En oikein itekään tiiä, johtuuko se nyt vaan siitä, että se lääkäri oli sitä mieltä, ettei ehkä mee enää kauan vai onko se oikeesti lähellä. Jokunen tunti sen ronklauksen jälkeen vessassa käyessä tuli paperiin vaaleenpunasta eli oli ilmeisesti kohdunsuu vähän vuotanu verta sen seurauksena. Myöhemmin sitte tuntuki koko alamaha tosi painavalta ja välillä tuntu siltä, että tulleekohan ne lapsivedet sieltä, jotenki tuntu semmosta painetta, että ihankun sieltä ois ollu jotain kohta tulossa, mut eipä tullu kumminkaan. Liitoskipuja on tuntunu ehkä enemmän tuossa häpyalueella tänään kaikenkaikkiaan. Mahaki meni jostain syystä pariin otteeseen ihan sekasi ja tyhjeni sitte varmaan kokonaan (onneks ihan istumalla eikä oksentamalla), kun kohta oli taas hirvee nälkä.
Piti jo sitte varuilta siivota keittiö siistiks ja pestä vielä yks koneellinen pyykkiä tuossa illalla, että jos joutuu sinne KYS:lle lähtemään vaikka huomenna, niin ei sitte harmita niin paljoo, kun ei jääny nekään tekemättä. Huomenna kyllä imuroin ja luuttuan lattiat, jos en jouvu lähtemään, ettei nyt ne jäis sitte tekemättä.
En ymmärrä, miten nyt ei nukuta. Eilen mentiin nukkumaan joskus kymmenen jälkeen ja tänä aamuna heräsin varmaan joskus viien-puolkuuen aikaan, kun kerkesin olla jonku aikaa sängyssä hereillä ennenku herätys soi vähän ennen kuutta (nousen keittämään miehelle aina aamukahvit ja varmistan, että hän herää töihin ;)) Sen jälkeen en oo nukkunu hetkeekään, mutta jostain syystä vielä kymmenenkään aikaan, kun mies meni nukkumaan, niin ei nukuttanu yhtään :headwall: Nyt alkaa onneks tuntumaan sille, että se nukkumatti taitaa pikkuhiljaa kuitenki heitellä sitä unihiekkaa minun silmiin, jospa sitä kohtapuoliin vois mennä nukkumaan.

Anteeks näin omanapanen kirjotus, mut tulipahan taas jonneki purettua tämä kaikki :ashamed:

minä vaan -84 + juniori 37+3 (edelleen)
 
Keltakukka puhuit hattentatti.fi -verkkokaupasta. Sivuston pitäjä "tuttu" ja ainakin luotettava kotimainen sivusto - kannattaa varmaan ottaa uudelleen yhteyttä ellei ala kuulumaan.

Hedelmäbuumi täälläkin vaikka pitäsikin varoa sokereiden liikaa nauttimista. Joku ihme himo tullut kans noihin jääkaappikylmiin appelsiineihin ja appelsiinimehuun. Koko raskauden tehnyt vaan mieli hampurilaisia ja suklaata, nyt sitte vasta järkevä mieliteko. Onneks mäkkäreitä ei ole lähellä, niin en ole saanut kuin kerran sileitä juustohampurilaisia.:LOL:

Kauhea kiire ollut päästä eroon raskauden kaikista vaivoista, mutta noroviruksen jälkeen mieli muuttui täysin. Ei huvita yhtään synnyttää kun se varmaankin on vatsatautia rankempi kokemus. Voin olla tämmönen jättiläinen vaikka vuoden vielä, ei haittaa. Olipas traumaattinen vatsatautikokemus...: /

Mimaco85: täälläkin ollaan svenskatalande. Nyt mulla sitten on identiteettikriisi meneillään kun haluisin puhua lapselle suomea (tuntuu luontevammalta, en osaa sanoa miksi) mutta haluan jatkaa sillekin suvun ruotsinkielentaidon. Toinen on sitten nimiasia - täällä hetkellä etunimi ois täysin suomenkielinen ja loput ruotsiks- ihan hieman sekavaa. Parka lapsi- siitä tulee vähintään yhtä kielipuoli kun mustakin :O
Neuvolatäti kuuli kakskielisyydestäni tällä viikolla (kumma kun ei ole nimestä äkännyt aiemmin) ja pahoitteli ettei ole kun yksi ruotsia puhuva hoitaja neuvolassani ja pohti jatkoa siinä sitten lapsen kanssa. Eipä ole mulla käynyt pienessä mielessäkään että sillä olis mitään merkitystä tai ettei lapsi osais kommunikoida hänen kanssaan :LOL:
Kait noi kielet tulee sitten ripotellen omalla painollaan stressaamatta, itsekin vastailin pienenä toisella kielellä kun millä mua puhuteltiin, ja ihan olen tähän päivään saakka pärjännyt ihmisten parissa =)

Vempukka ja Kaveri 37+3 (mekin ollaan täysaikasia :heart:)
 
Yötä kaikille! Tää on myöhään liikkeessä, kun nukahdin aamuyöstä neljän aikaan ja nukuin sitten kahteen asti iltapäivällä. :D teki kyllä terää nukkua, varmaan nukkuis huomennakin, mutta pitää olla klo 11 taas siellä neuvolassa... Terkka ei hyväksyny sitä, et olisin vaan perjantaina käyny polilla kun hän haluaa itse tarkkailla tilannetta. Enkä enää oikein itekään tiedä, mitä tilannetta, mut se lienee sivuseikka. :LOL: ihme täti toi terkka. Huoh.

Täällä ootte puhunu vaikka mistä, mut kiitokset isosti noista pukemisvinkeistä, koska nyt osasin laittaa oikeanlaiset kotiutumisvaatteet valmiiksi. :)

Hoitolaukkua en minäkään erillistä aio ostaa, mulla on isoja laukkuja, joihin mahtuu vaikka mitä ja ne laukut mahtuu vaunujen alaosastolle oikein keposesti, osa vaikka roikkumaankin aisalle. :) ja jos satun löytämään jonkun kivan laukun hoitolaukuksi niin voinhan sen kyllä ostaakin... ;)

minä vaan -84 mulla on kans tota vetistä valkovuotoa tullu viikon pari, on ihan koko ajan pöksyt kosteena. Ja mulla se on selvästi valkovuotoa, kun tosiaan tuon sidekikan tein ja ihan perusvuotona se on paperillakin. Sellaista kirkasta, hieman valkoista, ei mitenkään venyvää tai mitään... Semmosta suorastaan, kun ois tosi kiihottuneessa tilassa ollu tovin ja alapää on kosteana. :) nyt ois siis oikein hyvät luomuliukkarit, harmi vaan kun ei yhtään hotsita toi peittojen heilutus. :LOL:

Pyykkikone on laulanu koko päivän ja kuivuri siinä sivussa. Koirille piti vaihtaa uudet lakanat (tykkäävät kaivautua niihin yöksi), kun haisi niin pahalle - vanhempi koiruutemme tykkää ottaa evästä sänkyyn niin sitten ne nappulat ja murut siellä muhii, kun tyypit nukkuu. :LOL: Toki koiratkin pesastiin noilla kostutetuilla pyyhkeillä, kun ovat niin vähäkarvaisia, ettei kunnon pesu ole tarpeen kuin kerran vuoteen. :) lisäksi olen pessyt noita vauvan vaatteita ja lakanoita, huomiseksi vielä pari koneellista jäljellä. :)

Jos hyvin käy niin huomenna tai ylihuomenna on äitillä sen verran tyhjää listoilla, että mä saan uuden tukan. Jippii!

Niin ja tänään se tuli - mun iPad mini ja se on ihana! se on mun precious siihen asti, kun tää masureivaaja tulee maailmaan.

MrsR&MrR ja EePee puolen yön jälkeen eli 35+6

PS. Vauva-kalenteri tälle päivälle "rauhoitathan jo tahtia!" :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Milli1988
Keltakukka kyllä tilaamani tuotteet tuli ja tuli suht nopeestikkin. Ainut mitä ihmettelin kun tilasin tosiaan ton uniliinan ja carriwellin raskauden jälkeisen tukiliivin ja siis kumpikin oli litteitä ja ne silti tuli eri kirjekuorissa ja eri päivinä. Mut syitä voi olla monia :) kannattaa vaan koittaa ottaa uudestaan yhteyttä.

Minä vaan-84 musta toi on tosi ahdistavaa kun lääkäri sanoo noin, tokihan ne varmasti tietääkin, mut sitten se odottaminen ja jännitys. Koskakoskakoska.. Muistan varmaan ikuisesti kun esikoisesta olin synnytystapa ultrassa ja tutkimuksen jälkeen lääkäri meinas, et ei ainakaan laskettuun mene, et aikasemmin tulee. Siitä meni n. 2 viikkoa kun poika syntyi :) ja 38+6 ettei tosiaan laskettuun menny.

Ai että kun nukuin hyvin! Mitään synnytyksen viittaavaa ei tullut vastaan. Olisin niin voinu jäädä vielä sänkyyn, mutta kello soittaa arki aamuisin 6.30.

Mukavaa päivää :wave:

Äiti maa & Alli 37+4
 
Raskaus on täysiaikainen 37+0 eli kun 38. viikko alkaa. Tietysti vauvalle sen parempi mitä lähemmäs la:ta viihtyy mahassa. Eli jos vaikka tää meidän muksu syntyis 37+0, ei hän olisi enää keskonen.

Pink ja huomenna täysiaikainen rakkauspakkaus :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76 ja MrsR
Mimaco85 sä taisit asustaa PK-seudulla? Jos imetysliivejä etsit, niin Vantaalta Myyrmannista löytyy kaksikin alusvaateliikettä, ja molemmista on löytynyt kivoja imetysliivejä. Tosin ei ole kuin pari eri mallia myynnissä, mutta kannattaa käydä edes katsomassa jos kauppakeskuksen sijainti on muuten hyvä :) Molemmista liikkeistä saa tarvittaessa apua liivien valintaan. Itse ainakin ostan mielummin liivit niin, että käyn paikanpäällä katsomassa ja sovittamassa. Ihan liivimerkeissäkin on eroja keskenään, joten en kyllä edes uskaltaisi ostaa netistä kun en jaksa sitä mahdollista tilaa-palauta-tilaa-palauta-rumbaa.

(.)
Vielä täällä ollaan yhtenä kappaleena, supistelu loppui illalla kuin seinään. Juuri, kun ajattelin että tuleekohan sittenkin lähtö synnärille kun oli koko päivän ajan supistellut. Toisaalta ihan mukava juttu kun loppui yötä vasten, niin sai nukuttua kunnolliset yöunet. 6h unta ja yhdellä heräämiskerralla. Päiväunille on varmasti tarvetta, mutta onneksi on aikaakin siihen :) Iltapäivällä voisikin sitten käydä kierroksella paikallisissa autoliikkeissä ja kysellä, että olisikohan joku mahdollisesti kiinnostunut ostamaan mun auton pois. Toki järkevällä hinnalla, ei mulla mitään kiirettä ole tuosta eroon päästä. Pitäisi mennä hyvin kaupaksi kun on tuore katsastus tehtynä ja juuri käytetty asiantuntevalla korjaamolla tarkistettavana. Ja voihan hittolainen, vieläkin on hyvä mieli tosta katsatusasemasta. Vaikka yleensä mä sitä tapahtumaa inhoankin, niin palvelu oli todella sujuvaa ja ystävällistä eikä hallin puolelle menemistäkään katsottu millään tavalla kieroon. Pitääkin varmaan antaa positiivista asiakaspalautetta kun homma kerran toimii noin hyvin :)
 
Pikku yllätys miksette myy yksityiselle? Aika kitsaasti autoliikkeessä rahaa saa, varsinkin jos et sitten samaa kautta osta uutta. Riippuu tietty autostakin. Mut esim. nettiauton kauttakin liikkuvuus on hyvä. Mimmosta autoa kaupittelet? :)
 
Äiti maa, mä vähän epäilen, että yksityiseltä löytyisi niin isoa summaa kuin mitä on auton arvo ja rahoituksella en ala myymään. Nettiauton kautta ei tule kuin huijarijobbareiden yhteydenottoja, kokeiltu on. Tai sitten niitä hupikyselijöiden soittoja tai naurettavan surkeita vaihtotarjouksia. Jobbareille mä en periaatteesta myy yhtään mitään, en jaksa asioida huijareiden kanssa ollenkaan. Joko koittavat kusettaa minua auton myyjänä, tai sitten huijaavat auton seuraavaa omistajaa ja sellaista toimintaa mä en halua tukea missään muodossa. Jobbareilta loppuu hommat, kun niiden kanssa ei asioi ;) Pari hyvää automyyjää mulla on tiedossa mistä voin kysellä, on tehty aikaisemminkin hyviä kauppoja suuntaan jos toiseenkin :) Auto on alle 8v vanha, hyväkuntoinen ja mittarissa alle 150 000. Pieniruokainen mutta silti tehokkalla koneella jolla ei jää jalkoihin, automerkille tyypilliset viat korjattu alle vuoden sisään kaikki ja täydellinen huoltokirjakin on auton alkuajoista lähtien sekä kuitit tehdyistä huolloista. Sen enempää en autosta paljasta, saattaa muuten tutut tunnistaa ja tarkoitus on pysyä tietyiltä henkilöiltä tuntemattomana ;) Kaupaksi tuo auto kyllä varmasti menee vaikken sitä ekalle vastaantulijalle alakaan myymään polkuhintaan. Varsinkin kun tiedän, että tuolle autolle on kysyntää. Ja nämä pari kauppiasta kyllä tietävät, että kun autoa tarvitsen niin ovat mun top3-autoliikkeissä mistä lähden uutta peliä katselemaan. Ja uuden tarve tulee sitten kun palaan työelämään. Nykyinen auto ei vaan vastaa sen hetken tarvetta kokonsa puolesta. On auttamattoman pieni, jos pitää alkaa kuskata siinä omia, puolison ja muksun tavaroita ja vielä mahdolliset harrastustavarat ja ruokaostokset siihen päälle. Tai sitten ei nää ikkunoista ulos :D
 
Pikku yllätys ok, meillä on vaan hyviä kokemuksia ko. nettisivusta. Tosin ukkoa kai voi jonkun luokan jobbariksikin kutsua, tosin on rehellinen semmonen. Eli tykkää autoja laittaa kuntoon, mä en näe siinä mitään pahaa, et ostelee näitä "halpiksia" muutaman vuoteen, laittaa ne kuntoon (oikeesti siis kuntoon) ja myy eteenpäin. Harrastus sille.
Mä en virallista automyyjää tunne ainuttakaan henk.koht siksipä meillä auto ostetaan ihan muualta kun liikkeestä, niistä ei muuta ole kun huonoa kokemusta. Mies kun autoista tietää, niin ei tule sikaa säkissä.

Tila-auton metsästys on vielä pahasti kesken, mutta voittaja yksilö on vihdoin löytynyt :) kai :LOL:
 
Huomenus :)

Mun on nyt ihan pakko kysyä, ihan siis mielenkiinnosta, että kuinka paljon niitä vauvan vaatteita oikein on, kun pesette useampia koneellisia oikein valmiiksi? Mä kun laitoin vaan n. kymmenet vaihtovaatteet ja mahtuivat kyllä jo seuraavankin koon sekä lakanoiden kanssa samaan koneeseen. Että oonko mä varautunut jotenkin liian vähillä? Kaikki aina sanoo, että kun lapsia on, niin jatkuvasti saa pyykätä. Mä pesen pari koneellista viikossa vain, vaikka melkein joka päivä vaihtuu lapsilla kuteet, kun millon on päällä mustikkakiisselit ja millon mitäkin. Meillä on ulkosaunalla kone, joten pesen lähinnä tällain saunapäivinä eli mm. tänään ja lauantaina :) Kuivuvat sitten siinä jälkilämmössä hyvin :) Ensi syksynä voi olla, että on jo kodinhoitohuone valmis täällä sisällä, joten sitten tulee sisälle koko härdelli, mistä en kyllä oikeastaan edes välittäisi. Toi suihkukin on ihan turha; atoopikkoina kun ei voida suihkussa juurikaan käydä, kun se kuivattaa niin paljon. Viimeksi on joku käynyt suihkussa muistaakseni vuosi sitten... joo ja kerran pesin likan jalat, kun tuli vahinko kesken ulkoilun, kun ei muistanut käydä potalla. Välillä joutuu laskemaan tosin vettä sinne viemäriin, kun se alkaa tietenkin muuten haisemaan.

Kaksikielisyydestä sen verran, että meillä on täällä sitten niin laiska äitee... jatkuvasti on mielessä, että olishan se hyvä, jos lapsille puhuisi minun omaa 'isänkieltä', mutta sitten kuitenkin aina jäänyt. Muutama saksankielinen dvd-elkka löytyy, ja hauskaa on, että lapset tuntuvat kyllä joitakin sanoja sieltä täältä ymmärtävän. Viisivuotias jopa kysyi eilen, että koska me muutetaan sinne :D Mutta eihän me kyllä ainakaan toviin muuteta yhtikäs minnekään :D Mieli kyllä usein tekisi... Toivottavasti te, kenellä toinen kieli on osittain ihan kotikielikin, jaksatte pitää sitä yllä. Meillä saksalaisuus lähinnä näkyy enempi tuossa kurinpidossa :D Jos asuisimme kaupungissa, lapset kyllä olisivat saksankielisessä päiväkodissa, mutta täältä on niin pitkä matka sinne, etten näe siinä kyllä mitään järkeä.

( . ) voi mun nivuset! Ja lonkat! Ja menkkakivut! Panadolitkin loppuu kohta. Jännä juttu muuten, että ne auttavat kyllä kävelemään paremmin ja vievät sen liikkumiskivun, mutta tuohon ns. menkkakipuun ne ei vaikuta eikä supistusten tuntumiseen. Viime yönä en ottanut särkylääkettä, joten aamuyö meni ihan harakoille :( Mutta tätähän tämä loppuaika nyt sitten on, kyllä näistä muutamista viikoista selvitään!

Vaihteeksi sataa tuota lunta... Mutta onneksi lumityöt on mun osalta niiiiiin ohi hetkeksi :D

Muksaa päivää ihanat mammat :)

Viivi+Tiiti 36+6

PS. Niin ja tissejä on alkanut jomottamaan oudosti sekä parina yönä olen nähnyt vauvaunia. Onko muillakin jo tällaista?
 
Viimeksi muokattu:
Äiti maa ja Vempukka kiitokset vastauksista hattentatti.fi kauppaan. Yritän nyt vielä tänään uudestaan viestitellä. Alkaa vaan mennä hermo, kun kahteen ensimmäiseen viestiin ei ole tullut mitään reaktiota.

Hoitolaukku onkin meillä hauska homma. Mies tuossa jo jokin aika sitten esitteli, että "Minä ostin tällaisen laukun, että voidaan sitten laittaa kaikki vauvan tarvikkeet tähän". Mä olin ihan o_O kun oli niin hämmentävää oma-aloitteisuutta! Toki se on nyt armeijakuosia :D Mutta ei haittaa ollenkaan, oli vaan jotenkin niin ihana ele.

Viivi76 Meillä ainakin vaatteita pestiin siksi useampi koneellinen, että pesin kerralla kaikki noin 1-vuotiaaksi olevat vaatteet. Meille tuli siis kaikki vauvan vaatteet yhdellä kertaa enkä mitenkään enää myöhemmin muista mitkä on pesty ja mitkä ei, jos en pese kaikkia ja luota siihen, että kaappi on nyt täynnä puhdasta :) Esiin otiin vain ne pienimmät vaatteet ja isommat odottavat siellä kaapin perukoilla.

Keltakukka 36+4
 
Viivi minä ainakin näin tässä yhtenä yönä unta, että olin vauvan kans kotiutunu ja maha oli hävinny kokonaan, katoin vaan sitä ja aattelin, että onpa hyvä, kun se läks kerralla pois ja lähes sikspäkkiki näky, ettei tartte erikseen sitä rueta hävittämään :LOL: Tämän ihmettelyn jälkeen asetuin sitte sängylle pitkälleen imettämään vauvaa, jota en oo nähny yhessäkään unessa kunnolla, että minkä näkönen hän on, johtuu varmaan siitä, kun en sukupuolta tiiä, niin en osaa sitte häntä kuvitella oikein minkään näköseks :) Tissien jomotusta on mulla ollu kans tässä maanantaina ja eilen välillä vähän aikaa.

Tuo alapää on kyllä nyt ollu eilisestä asti selvästi kipeemmän olonen, en sit tiiä kypsyykö se lisää vai änkeekö vauva itteensä alaspäin vai mikä sen aiheuttaa, ehkä nämä molemmat :confused:

minä vaan -84 + juniori 37+4 (edelleen)
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Heippa kaikille. :)
Täällä yksi appelsiinihimoinen lomalainen ilmoittautuu :) Hassua olla kotona jo, mutta otin hieman lomaa ennen äityislomaa eikä ollut kyllä huono päätös. :) sen verran alkoi jo työnteko tuntua iltaisin varsinkin särkynä selässä ja jaloissa..

Täällä onkin ollut hurjasti keskustelua kaikenlaisesta :D yrittänyt pysyä mukana vaikken olekkaan ehtinyt kirjoitella.

Viivi76 Mulle on kertynyt tuolta 6v takaa kamala kasa lastenvaaatteita ja niitä on tullut jokunen koneellinen pestyä. ei tarvinnut yhtään pientä vaatetta ostaa kyllä :) sitten kun tulee kaikkialta kuitekin aina joku vaate niin niitä on kertynyt ihan kamalasti. :D eipä tarvitse ekaan viikkoon pestä pyykkiä, toivottavasti :D

Hoitolaukku on jonkinlainen. Omasta mielestäni se on ihan sama mihin laittaa vaipan ja mahdolliset vaihtovaatteet jos ne vain kulkee mukana :)
Sairaalakassia oon jonkun verran yrittänyt pakata. Itsekkin ihan ulalla siitä mitä pikku vaatetta vauvalle kotiin tultaessa pitäis olla mukana ja päälle :)

Pinnasänky on kasattu ja lakanoita vaille valmis. :) tänään jos pesis lakanoita valmiiksi ja muutenkin pyykiä.

luontaistuotteista oon käyttänyt maitohappobakteereita ja rautalitkua. :) Ne on ollut minusta hyviä ja saan tarvittaessa niistä aina sukulaiselta tietoa, käyttävät monia.

Raskausarpia on varmaankin joitain tullut uusia, mutta vanhatkin on vielä jäljellä..

imetysliivit olen ostanut yhdet. Saas nähdä onko nyt sopivat vai liian isot vai pienet.. Oon jotenkin niin surkee ostaa sopivia liivejä!!

sitteri löydettiin halvalla alennusmynnistä :) melkeinpä kaikki onkin jo hankittu. vaippoja ja vanupuikkoja ja vitamiinit pitäis vielä hankkia..

Nimeä on yritetty miettiä, mutta on se jotenkin vaikeaa :D Kun pitää toiselle nimi päättää koko loppuelämäks. :D

vauva saa nukkua kyllä omassa sängyssä :) pelkäisin niin kovasti että pyörähdän toisen päälle.

nukkumisesta vielä että nyt kun oon pitänyt mahan alla ohutta tyynyä niin sain nukkua koko yön :p

Ja karvoja ei o kyllä paljoo pystynyt ajelemaan kun nää mitään :D

Huh tulikohan vastattua kaikkeen :D Huomena oiskin neuvola saas nähdä mitä siellä sanotaan. Oma olo ainakin on parempi kun jätin suurimmat suolat pois ja helpottaa kyllä heti turvotuksiin Jaloista huomaa heti ettei ole niin kipeät ja pystyy liikkumaan!! Miten neiti-81jakselee? sun jalat oli kuvassa aika samannäköiset kuin mun viimeiks.Ei siinä paljoa mitään pystynyt tekemään.. :( muuta kuin aina aamuisin ennenkuin nousee ylös sängystä niin nostaa ne ylös. Persiljasta tehty tee pitäis kanssa poistaa turvotusta..

Mutta nyt jaksamisia kaikille!
Syysvuokko 33+6 huu huomena tulee poks poks :)
 
Keltakukka ihana mies kun hoitolaukun hommannut :) pisti minutkin hymyilemään, vaikka yön jäljiltä vieläkin kiukkuinen olin!

Viivin tavoin minäkin mietin, olenko varautunut liian vähillä vaatteilla, kun ei niitä tule kuin pari koneellista :eek:

Pikkuyllätykselle suosittelisin minäkin nettiautoa.. Eihän siinä muuta kun tarvii vähän osata ihmisiä lukea.. Mutta mikäli autossa oikea hinta niin varmasti menee kalliimatkin autot kaupaksi. Nimimerk. Kokemusta on

Mimaco Äitiyskauppa Pepino | Äitiysvaatteita, lastenvaatteita ja lastentarvikkeita netistä. ostin liivit! Hinnat eivät ole kalliit, ja tosiaan mukavempi kotona ähistellä niiden kanssa, kuin jossain pukukopissa :D Oletteko molemmat ruotsinkielisiä, kun meillä vaan mies ja pohdin, mitä siitä tulee kun en itse oikein edes ymmärrä kieltä jota mies käyttää lapsen kanssa :eek: pääsevät huijaamaan minua ainakin :D tai ehkä opin lapsen kanssa samalla :) Neuvolasta en tiedä myöskään, kannattaako mennä ruotsinkielisen (paremmathan heillä on... Ainakin Turussa..) mutta kun eihän he pidä siitä etten minä puhu........ Noh, kaikki selviää aikanaan :p

MrsR onnea uuden miniPadin johdosta ^_^ ja jaksamisia nihkeän neuvolatädin kanssa! Minäkin lähden tästä kohtapuoliin katsomaan omaani!

Nimestä vielä sen verran, että miehen suvussa kulkee ensimmäinen etunimi (ruåtsi/englanti) ja siihen sitten keksitään vauvan synnyttyä sopivat lisänimet. Ajatusta on jo, mikä se olisi, mutta ei voi päättää ennen kuin näkee :)

Niin ja Hedelmiä menee paljon, omenoita, banaaneja, kiiwejä, ananasta yms. Mutta vastapainoksi myös mäkin tuplajuustot ovat suurta herkkua :)
Valkovuoto myös runsasta ja välillä tosiaan valuu reisiä pitkin, yök D:

Liitoskivut? ovat myös palanneet entistä nihkeempinä. Nivusista/lonkista vetää inhottavasti reisiin. Mitäköhän tämä meinaa? Eilen näkyi myös niitä tulikärpäsiä hetken :eek: no mutta menenpäs tästä nyt sinne neuvolaan kertomaan näistä vaivoista. Ja saan vihdoin sen HB:n arvon tietää!

Milli ja masukki 38+2
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Hyvää päivää arvon masuilijat!

Täällä alkoi tänään äitiysloma ihan virallisesti ja samalla poksutaan myös 35+0!!! Ja ensimmäinen perhevalmennuskin olisi neuvolassa tänään, harmi kun mies ei pääse mukaan, on tietty töissä :/ menen sit itekseni...Masussa myllätään normaaliin tahtiin päivällä sekä yöllä, ei ole liikelaskuja tarvinnut tehdä :D aamuöisin menee sellainen tunti kaks pyöriessä hereillä sängyssä, sit kun olis nukahtamassa niin joko Mytty alkaa masussa myllätä tai isäntä kuorsata vieressä, ovat salaa keskenään päättäneet ettei äitin tarvii yöllä nukkua :stick: nukumpahan sitten päivällä :)
Vauvapyykki on pesty ja laitettu kaappiin ja vauvan kotiutumiskassi on pakattu tuttia vaille, sänky on valmiina ja nojatuolikin ostettuna kunhan tulee kotiin vielä, joten autoón laitettavaa telakkaa vaille kaikki olis valmiina! tervetuloa vauva vaikka parin viikon päästä :heart:
Hoitolaukun ostin vaunujen kanssa ja saa riittää, siinä on hyvä kuletella vauvan tavarat ja siinä on myös hoitoalusta mukana, niin voi huoletta vaipat vaihtaa jossain yleisilläkin paikoilla.
imetysliivit: en oo vielä hankkinu, pitää rueta sillä silmällä tsiikailemaan, meinasin ihan kaupasta ostaa ja sovittaa siellä niin ei tarvii sit sitä palautusrumbaa nettiostosten kanssa tehdä.
Nimi-asiat on kunnossa molemmille sukupuolille löytyy nimi vaihtoehdot jotka molemmat on hyväksyny :) Toivottavasti vaan tulokas on nimensä näköinen :heart: ja ristiäisetkin pitkälti suunniteltu kutsuja myöden :)
Karvoitus: alapää rehottaa kyllä ihan valtoimenaan, ihan hävettää itteenikin jo, mutta eihän tuosta kukaan oo sanonu vielä mitään, joten... säärikarvat saan kutakuinkin ajeltua ja kainalot tietty. Säärikarvat on mulla tähän asti ollut todella tummat ja paksut niin nyt on ihan vaaleet ja ohuet, ei edes kunnolla näy, voisi olla mun puolesta vaikka pysyvä muoto tällainen :D
Raskausarpia on jonkin verran tullut mutta eivät ole kovin tummia onneksi! mutta hieman toispuoleisesti ovat tulleet, mutta päättelin sen johtuvan siitä että enemmän on tolla puolella missä vauva on viihtyny koko raskausajan, joten venyy varmaan enemmän sieltä.

Sellaista tarinaa tällä kertaa, hieman taitaa olla omanapainen päivitys mutta aivot on jo päiväunilla, joten taidan siirtää kroppanikin tonne sohvalle ja vetäistä viltin päälle!


Heidukka ja Mytty 35+0
 
:wave:

Kiitoksia zempeistä väsynyt ja tähän turvotukseen :heart:

Neuvola kuulumisia kaikki muuten on mutta, hb ei nouse millään joten osa syy tähän väsyyn. Sitten th ihmetteli kovasti kun olivat laittaneet mut vaan kotiin polikäynnillä jälkeen eikä lääkäri ollenkaan ultrannut tätä hilja hissukkaa. Kävin siis toissa viikolla vauvan vähäisen liikkumisen takia käyrillä, piti thn mukaan olla myös lääkäri siihen päälle mutta joku siis sössi jotain. Nyt laittoi mut viikon päästä perjantaille toiseen neuvolaan kun sinne tulee keskussairaalasta lääkäri ja ultra niin ultrataan ja tutkitaan sitten lisää. On siis täälläpäin viimeinen lääkäri ennen synnytystä, normaalisti ei tämmöiseen ylimääräiseen ultraan pääse vaan joku terkkari lääkäri katsoo että missä mennään. Ja tarjonta oli myös epäselvä niin sekin pitää tarkistaa. No ei tarvitse ajaa sitä pitkää matkaa, mutta joutuu nyt odottelemaan.. No lasketaan liikkeitä ja kuunnellaan.

hedelmiä ja appelsiini mehuamenee myös täällä ihan hulluna, herättelee niillä tätä maksukkia, kun tätä suklaan paalausta on koittanut vähentää..

imetysliivit ja paidat päätin vielä tämän viimeisen kerran kuitenkin yrittää imetystä, ei kukaan pääse sanomaan että en edes koittanut. No ostin sitten yhdet liivit oikeamman kokoiset. vinkki h&m ssä oli semmoinen ota 3maksa kaksi rekki. Jossa oli siis paitoja joissa on pitkä nepparilista rintalastan alle asti, ihan tavallisia paitoja siis mutta tuon nappari listan vuoksi toimii myös imetyksessä. Ovat kyllä aika ohuita mutta käy ainakin kotona. Pari kaveria on käyttäneet ja hyväksi havainneet joten ostin semmoisia. Joten yritetään yritetään..

karvoitus olen koittanut huolehtia että pysyy aisoissa:LOL: on sitten kyllä jälkivuodon kanssa mukavampaa kun ei ole ihan mahdoton ;)

hoitolaukku sellaisen virkaa on tähän asti ajanut olkalaukku jossa on paljon lokeroita ja läppä tasku, taitaa se vielä kolmannen kestää..

kapalot ja kapaloliinat näin yhden koliikin jo kohdanneena sekä refluksin ja yöhuutojen.. Niin alkoi kiinnostaa tämä kapalointi! Mitenkäs ne toimii ja hyviä merkkejä tai malleja? Eilen jo googlasin mutta mikäs nyt on sitten oikeasti hyvä. Myös meillä on viileä talo joten sekin on kai otettava huomioon,jos vaikka helpottaa tota pukemistakin..

menkka jomotusta ja ihan kun olisi tehnyt 500 vatsalihasliikettä kylmiltään oloa. On tämä kolmannen odotus erilaista kun ensimmäisen ja toisen, sen verran paljon on nyt jo tuntemuksia, ensimmäisestä oli ensimmäiset jomotukset paria päivää ennen syntymää, ja nyt kolottaa ja jomottaa jo nyt.

Taikamyrsky
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76

Yhteistyössä